Päevakorrapunktide kaupa: Jaak Aab

Kokku päevakordi: 110

Täielikult profileeritud: 110

2025-10-16
Eesti Keskerakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Miks toit on kallis?" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõnelemisstiil on analüütiline ja kriitiline, rõhutades inflatsioonikeerise jätkumise tõttu olukorra pakilisust. Kasutatakse formaalset keelt ja loogilist argumentatsiooni, toetudes ekspertide soovitustele, kuid sisaldades ka isiklikku kriitikat vastase "jäikuse" aadressil.
2025-10-15
Vabariigi Presidendi valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (684 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, lugupidav ja puhtalt küsitlev, pöördudes austusega nii juhataja kui ka Riigikogu esimehe poole. Argumentatsioon on loogiline ja põhineb faktidel ning ajaloolistel andmetel valimiskogu koosseisu muutuste kohta.
2025-10-15
Euroopa Liidu asjade komisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti valikud ja võimalused Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalises eelarves" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja viisakas, alustades juhataja ja ettekandja tänamisega sisulise panuse eest. Kõne on üles ehitatud loogilisele küsimusele, mis põhineb statistilistel faktidel regionaalsete erinevuste kohta, tasakaalustades andmeid selge poliitilise ettepanekuga.
2025-10-14
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (725 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja küsiv, suunatud konkreetse faktilise kinnituse saamisele ministrilt. Kõneleja on lugupidav ("austatud juhataja! Hea minister!") ja pragmaatiline, põhjendades küsimust päevakorra pingelisuse puudumisega ja teema olulisusega.
2025-10-13
Arupärimine üldise pesitsusrahu kehtestamise vajalikkuse ja ajakohasuse kohta (nr 804)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja asjalik, pöördudes lugupidavalt nii juhataja kui ka ministri poole ("austatud juhataja", "härra minister, hea Andres"). Toon on veidi kriitiline, kuid konstruktiivne, rõhutades loogilist vajadust seadusandlike sammude järele, et lahendada elurikkuse vähenemise probleem. Kõneleja esitab oma mure küsimuse vormis, otsides konkreetset kinnitust seaduseelnõude sisule.
2025-10-13
Arupärimine kohalike omavalitsuste tulubaasi kohta (nr 802)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, lugupidav ja analüütiline, pöördudes otse ministri ja juhataja poole. Kõne on loogikapõhine, keskendudes poliitiliste mehhanismide ja dokumenteeritud faktide (läbirääkimiste protokoll, SKT protsent) esitamisele. Toon on murelik seoses KOV-ide ebapiisava rahastusega uute julgeolekuülesannete täitmiseks.
2025-10-13
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (734 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on ametlik ja parlamendile omane, sisaldades nii küsimusi ministrile kui ka õiendusi erakonna seisukohtade kohta. Esimene kõneleja kasutab argumenteerimisel huvigruppide (põllumeeste esindajad) väiteid, teine kõneleja keskendub erakonna seisukohtade täpsustamisele ja kaitsmisele süüdistuste eest, kasutades loogilist apellatsiooni.
2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on analüütiline, tõsine ja kiireloomuline, rõhutades vajadust kiiremate ja paremate lahenduste järele majanduse tõusule viimiseks. Kasutatakse nii loogilisi argumente (majanduslikud kaotused tervishoius) kui ka emotsionaalset pöördumist (rahva hirmud julgeoleku pärast). Kõneleja viitab oma varasemale kogemusele valitsuses ja ministrina, lisades autoriteeti.
2025-10-09
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (661 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on kriitiline ja küsitlev, eriti rahandusministri väidete suhtes, mida peetakse "väga imelikuks". Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, keskendudes poliitika tegelikule majanduslikule mõjule ja pikaajaliste vaadete puudumisele. Toon on formaalne ja keskendub andmete ning analüüsi puudujääkidele.
2025-10-08
Planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (683 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on konstruktiivne, praktiline ja mõnevõrra kiireloomuline, rõhutades vajadust kiiremate lahenduste järele dünaamiliselt muutuvas maailmas. Kasutatakse nii poliitilisi argumente (bürokraatia vähendamine) kui ka viiteid varasematele "ilusatele unistustele" ühtse infobaasi loomisel. Kõneleja on formaalne, pöördudes nii juhataja, ministri, Riigikogu liikmete kui ka Eesti rahva poole.
2025-10-08
Riigi rahandus

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Stiil on analüütiline, kriitiline ja formaalne, sobides parlamendiküsimuse esitamiseks ("Austatud esimees"). Kõneleja toetub loogilistele argumentidele, selgitades käibemaksu mõju kogu väärtusahelale, ning rõhutab avalikkuse (üle 100 000 allkirja) tahet. Ta ennetab ja vastandub otseselt valitsuse oodatavatele vastuväidetele (julgeolekumaks, sotsiaaldemokraadid valitsuses).
2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja järjekindel, keskendudes loogilistele argumentidele ja välise (IMF) autoriteedi tsiteerimisele. Toon on kriitiline, eriti kehtiva maksusüsteemi ja valitsuse pikaajalise planeerimise suhtes, kuid jääb küsimusi esitades ja vaidlust jätkates asjalikuks.
2025-10-07
Arupärimine Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääkide kohta (nr 805)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, otsene ja küsitlev, pöördudes lugupidavalt nii esimehe kui ka ministri poole. Apellatsioon on puhtalt loogiline ja faktipõhine, keskendudes konkreetsete eelarvenumbrite ja valitsuse avalduste (pressikonverentsi jutt) selgitamisele. Toon on neutraalne, kuid nõudlik, otsides selget vastust finantsküsimusele.
2025-10-06
Arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta (nr 800)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja küsimustele keskenduv, pöördudes otse ministri poole (Lugupeetud minister!). Kõne on loogiline ja analüütiline, rõhutades seaduse rakendamisega seotud praktilisi ja rahalisi takistusi. Toon on murelik, kuid mitte konfronteeriv, otsides selgitust lubatud sihtotstarbelise toetuse osas.
2025-10-06
Arupärimine koolitoidu ebapiisava riikliku rahastamise ja sellest tuleneva ebavõrdsuse kohta (nr 797)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja lugupidav ("austatud juhataja," "lugupeetud minister"), kasutades ajaloolist narratiivi ja rahvusvahelisi võrdlusi loogilise veenmise eesmärgil. Kõneleja esitab oma seisukoha konsultatiivse küsimusena, kutsudes üles sarnase seadusliku lahenduse loomisele Eestis.
2025-10-06
Arupärimine Rootsi kurjategijate Eestisse toomise kohta (nr 803)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja stiil on formaalne ja otseselt küsiv, pöördudes lugupidavalt nii juhataja kui ka ministri poole. Retoorika on loogikapõhine, keskendudes ministri varasema vastuse kokkuvõtmisele ja sellele järgnevale konkreetse andmete nõudmisele. Toon on analüütiline ja nõudlik.
2025-10-06
Mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (694 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on ametlik, pöördudes austatud esimehe ja ministri poole, kuid muutub kaitsevaks ja selgitavaks, eriti Sotsiaaldemokraatliku Erakonna positsiooni kaitsmisel. Kasutatakse nii loogilisi argumente (eelarve defitsiidi põhjused) kui ka ajaloolist konteksti ("ajaloolise tõe huvides") vastaste süüdistuste ümberlükkamiseks.
2025-09-25
Isamaa fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Hinnatõusu mõju majanduse konkurentsivõimele ja inimeste toimetulekule. Mida teha?" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kasutab küsimuste vormi oma seisukohtade väljendamiseks, mis on diplomaatiline ja uuriv lähenemine. Kõnetoon on viisakas ja formaalne, alustades tänusõnadega. Toetub faktidele ja numbrilistele võrdlustele, kasutades loogilist argumentatsiooni emotsionaalsete apellide asemel.
2025-09-24
Regionaal- ja põllumajandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kasutab otsest ja asjaliku tooni, alustades viisakalt ("Tänan, austatud esimees!"), kuid liikudes kiiresti konkreetse probleemi juurde. Rõhutab kiireloomulisust korduvate viidete kaudu kahjule ("korvamatut kahju", "järjekordselt", "jälle") ja lõpetab selge praktilise küsimusega konkreetsete sammude kohta.
2025-09-23
Arupärimine numbrituvastuskaamerate peatamise kohta (nr 793)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat aga sihikindlat küsimisstiili, alustades austusavaldusega ("Tänan, austatud esimees! Hea minister!"). Esitab struktureeritud küsimusi, otsides kinnitust oma arusaamale protsessist ning nõuab konkreetseid vastuseid otsustajate kohta.
2025-09-22
Arupärimine Rootsi vangide Eestisse toomise kohta (nr 792)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab viisakat, kuid otsustavat tooni, alustades austusavaldusega ja kasutades retoorilisi küsimusi. Stiil on pigem diplomaatiline kui konfrontatsiooniline, kuid sisaldab selget väljakutset peaministrile seisukoha selgitamiseks.
2025-09-22
Arupärimine ettevõtjate nõukoja loomise ning selle liikmete võimaliku huvide konflikti kohta (nr 788)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab küsimuste vormi oma kriitikat väljendades, luues kahtleva ja skeptilise tooni. Stiil on viisakas kuid terav, kasutades retoorilisi küsimusi peaministri tegevuse õigustuse kahtluse alla seadmiseks.
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja ametlikku tooni, pöördudes "austatud juhataja" ja "lugupeetud Eesti Panga president" poole. Stiil on analüütiline ja faktipõhine, toetudes numbrilistele võrdlustele ja konkreetsetele näidetele. Esitab küsimusi konstruktiivses võtmes.
2025-09-15
Arupärimine gümnaasiumihariduse kättesaadavuse kohta Eestis (nr 799)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja konstruktiivset lähenemist, pöördudes nii "austatud juhataja" kui ka "hea minister" poole. Esitab küsimusi faktipõhiselt, tuues sisse isiklikke kogemusi Harjumaa elanikuna ning tasakaalustab kriitikat praktiliste lahendusotsingutega.
2025-09-15
Arupärimine õpetajate töötasude erinevuste kohta (nr 790)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja konstruktiivset lähenemist, pöördudes ministri poole lugupidavalt. Esitab küsimusi diplomaatiliselt, kasutades piltlikke väljendeid ("piltlikult öeldes") ja struktureeritud argumentatsiooni. Stiil on pigem koostööle suunatud kui konfrontatsiooniline.
2025-09-10
Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu (668 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kasutab tunnustavat ja konstruktiivset tooni, alustades kõnesid tänutega ja tunnustusega. Stiil on küsiv ja analüütiline, keskendub praktiliste probleemide tõstatamisele. Räägib isiklikust kogemusest ja kasutab konkreetseid näiteid seadusandluse puuduste illustreerimiseks.
2025-09-09
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kasutab ettevaatlikku ja diplomaatilist tooni, alustades selge erandiga ("Palun mitte mõista seda nii, et seda ei ole vaja teha"). Stiil on faktipõhine ja konstruktiivne, keskendudes protseduurilistele küsimustele pigem kui isiklikele süüdistustele.
2025-09-08
Arupärimine tuumaenergia arendamise kohta Eestis (nr 786)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõnelemisstiil on analüütiline ja faktipõhine, kuid samas ligipääsetav ja selgitav. Ta kasutab tasakaalus loogilisi argumente ja konkreetseid näiteid, vältides emotsionaalset retoorikat. Stiil on pigem õpetlik ja hoiatav, kasutades väljendeid nagu "kohvipaksu pealt ennustamine" ja "tuhka pähe raputama", mis muudab keerulised teemad arusaadavamaks.
2025-09-08
Arupärimine elutähtsate pangateenuste kadumise kohta maakonnakeskustest (nr 773)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõnelemisstiil on otsekohene ja kriitiline, kasutades isiklikke kogemusi ja konkreetseid näiteid argumendi tugevdamiseks. Kasutab irooniat Keskerakonna valimisreklaami kirjeldamisel, nimetades seda "antireklaamiks". Toon on professionaalne, kuid samas terav, eriti opositsioonipartei kritiseerimisel.
2025-09-08
Arupärimine elulõpuga seonduvate regulatsioonide kohta (nr 766)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja ametlikku tooni, pöördudes "austatud juhataja" ja "lugupeetud minister" poole. Stiil on struktureeritud ja analüütiline, kasutades loogilist argumentatsiooni ning konkreetseid küsimusi selguse saamiseks.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kasutab ametlikku ja viisakat tooni, alustades alati austusavaldusega "austatud juhataja/esimees". Argumentatsioon on faktipõhine ja loogiline, toetudes konkreetsetele andmetele ja näidetele. Stiil on otsekohene ja selge, eriti kriitilistes küsimustes nagu energiajulgeolek. Lõpetab kõned alati lühikese "Aitäh!" või "Tänan!" väljendiga.
2025-06-18
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab diplomaatilist ja küsivat lähenemist, alustades positiivse märkusega haridusleppe protsessi kohta. Toob esile omavalitsuste mured neutraalses võtmes ja lõpetab otsese küsimusega ministrile kinnituse saamiseks.
2025-06-18
Konkurentsiseadus

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kasutab kaitsvat ja selgitavat tooni, alustades sageli "täpsustustega" või "õiendamisega". Retoorika on argumenteeriv ja detailirohke, toetudes konkreetsetele faktidele ja protseduuridele. Stiil on formaalne, kuid emotsionaalselt laetud, eriti kriitika esitamisel praeguse valitsuse tegevuse kohta.
2025-06-17
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab emotsionaalset ja süüdistavat tooni, nimetades toimunut "poliitiliseks tibutantsiks" ja viidates "mõjutustegevusele". Ta kombineerib faktipõhiseid argumente isiklike süüdistustega, kasutades dramaatilist keelt ("meeletult suured trahvid", "hirmutamine"). Stiil on otsekohene ja konfrontatsiooniline, sisaldades otseseid üleskutseid kolleegidele.
2025-06-12
42 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab otsest ja konfrontatsioonilist lähenemist, nõudes selgeid "jah või ei" vastuseid. Ta rõhutab korrektsust ja kultuurilisust suhtluses, kuid kasutab samal ajal teravaid väljendeid nagu "ministrit sõnast, härga sarvest" ja nõuab kätt südamele panemist.
2025-06-12
Töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (602 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelemisstiil on otsene ja kriitiline, kuid viisakas, kasutades isiklikku pöördumist ministri poole ("Anna andeks, Erkki"). Ta kombineerib isiklikku kogemust faktiliste näidetega ja kasutab retoorilisi küsimusi argumentatsiooni tugevdamiseks. Toon on autoriteetne, kuid mitte ründav.
2025-06-12
Planeerimisseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab ametlikku, faktipõhist ja detailset esitluslaadi. Kõne on struktureeritud ja järjestikune, keskendudes protseduurilistele aspektidele ja tehniliste küsimuste selgitamisele. Tooni on neutraalne ja informatsioonirohke, vältides emotsionaalseid väljendeid ning tuginedes peamiselt loogilistele argumentidele ja konkreetsetele andmetele.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab konfrontatsioonilist ja kriitilist tooni, eriti Reformierakonna suhtes. Rakendab võrdlevat retoorikat, tuues esile vastuolusid (Rae vald vs Tallinn lasteaiatasu küsimuses). Toetub faktidele ja konkreetsetele näidetele, kuid lisab ka emotsionaalset laengut süüdistuste kaudu. Lõpetab kõned sageli retooriliste küsimuste või otseste väljakutsetega.
2025-06-11
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab emotsionaalset ja võitlevat tooni, kombineerides seda faktipõhiste argumentidega. Ta kasutab metafoore ("tants aurukatla ümber") ja retoorilisi küsimusi, et rõhutada oma seisukohti. Stiil on otsene ja kriitiline, eriti opositsioonijõudude suhtes.
2025-06-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Spiikeri stiil on viisakas ja ametlik, kasutades traditsioonilisi pöördumisi nagu "austatud juhataja" ja "lugupeetud minister". Ta esitab küsimusi konstruktiivses toonis, tunnistab oma teadmiste piire ja otsib selgitusi. Retoorika on pigem faktipõhine kui emotsionaalne, keskendudes konkreetsetele menetluslikele küsimustele.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab mõõdukat, analüütilist tooni, kombineerides faktipõhiseid argumente isikliku hinnanguga. Esitab küsimusi kuulajatele ja kasutab retoorilisi võtteid ("Kuidas seda hüpet teha?"). Stiil on formaalne, kuid ligipääsetav, sisaldab nii tehnilisi termineid kui ka arusaadavaid selgitusi. Lõpetab konstruktiivsete soovitustega.
2025-06-05
Liiklusseaduse täiendamise seaduse eelnõu (616 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja konstruktiivset tooni, alustades tänutega ja kiitustega ettekandja põhjaliku ülevaate eest. Sõnastus on selge ja otsekohene, keskendudes praktiliste küsimuste esitamisele pigem kui retoorilisele mõjutamisele.
2025-06-03
Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab faktipõhist ja küsivat lähenemist, rõhutades konkreetsete andmete vajadust ja selgete vastuste saamist. Tema stiil on viisakas aga sihikindel, kasutades vormellikke pöördumisi ("Tänan, austatud juhataja! Lugupeetud minister!") kuid jäädes samas konkreetse küsimuse juurde.
2025-06-03
Arupärimine Tallinna Haigla rajamise kohta (nr 762)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelemisstiil on viisakas ja konstruktiivne, kasutades ametlikku pöördumist "austatud esimees" ja "hea minister". Argumentatsioon on loogiline, tuginedes faktidele ja kogemusele. Lõpetab otsese küsimusega, oodates konkreetset vastust, mis näitab eesmärgikindlat lähenemist.
2025-06-03
Arupärimine Pihlakodu juhtumi ja hooldekodude turvalisuse kohta (nr 750)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja konstruktiivset lähenemist, pöördudes ministri poole lugupidavalt. Esitab küsimusi analüütiliselt, toetudes faktidele hooldereformi rakendamise kohta ning kasutab konkreetseid näiteid oma seisukohtade toetamiseks.
2025-06-02
Arupärimine noorsootöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta (nr 745)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja konstruktiivset lähenemist, pöördudes ministripoole lugupidavalt. Esitab küsimused loogilises järjestuses, liikudes kvalifikatsioonilt töö väärtustamise juurde. Toetub praktilisele argumentatsioonile ja konkreetsetele näidetele.
2025-06-02
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on otsekohene ja ametlik, kasutades viisakaid pöördumisi ("austatud esimees", "lugupeetud minister"). Kõne on struktureeritud ja keskendub konkreetsetele küsimustele ilma emotsionaalsete või retooriliste võteteta.
2025-05-20
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse, julgeolekumaksu seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (645 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat aga kindlat tooni, alustades austusavaldusega "austatud juhataja" ja "hea minister". Esitab küsimusi ja kriitikat faktipõhiselt, toetudes konkreetsetele numbritele ja näidetele, säilitades samal ajal konstruktiivse lähenemise.
2025-05-20
Arupärimine elektrienergia tootmisvõimsuste kohta (nr 746)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab faktilist ja argumenteeritud lähenemist, kombineerides statistilisi andmeid emotsionaalsete apellatsioonidega. Stiil on otsekohene ja kriitiline, eriti opositsiooniga suheldes. Ta kasutab ajaloolisi võrdlusi (masinalõhkujate liikumine) ja rõhutab kiireloomulisust läbi konkreetsete tähtaegade mainimise.
2025-05-19
Arupärimine Eesti keskkonnapoliitika kohta (nr 743)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab mõõdukat ja analüütilist lähenemist, esitades küsimusi pigem süüdistavalt kui ründavalt. Toetub faktidele ja andmetele, kuid väljendab selget muret tuleviku pärast, kasutades retoorilisi küsimusi argumentatsiooni tugevdamiseks.
2025-05-19
Arupärimine loodusobjektide kaitsekorra ebaseadusliku muutmise kohta (nr 738)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja konstruktiivset lähenemist, pöördudes ministri poole lugupidavalt. Toetub faktidele ja andmetele, kuid väljendab ka selget muret. Esitab küsimusi pigem soovitava kui süüdistava tooniga, otsides dialoogi ja lahendusi.
2025-05-19
Arupärimine tööjõu tootlikkuse, Eesti konkurentsivõime ja odavtööjõu kohta (nr 742)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelemisstiil on viisakas ja lugupidav, alustades tänutega ja kasutades ametlikku pöördumist. Kasutab isiklikke kogemusi ettevõtjatega kohtumistest, et anda oma argumentidele kaalu, ning lõpetab retoorilise küsimusega, mis rõhutab tema muret.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab diplomaatilist ja konstruktiivset tooni, alustades viisakalt ("Tänan, austatud juhataja!"). Esitab küsimusi faktipõhiselt, rõhutades oma toetust riigikaitsele enne kriitiliste küsimuste esitamist. Retooriline stiil on otsekohene, kuid austav.
2025-05-14
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab faktilist ja selgitavat tooni, alustades kergelt iroonilist märkust mandaadi kohta. Ta tasakaalustab tehnilisi selgitusi praktiliste näidetega ja kasutab otseseid väiteid ("no ei ole kõige odavam"). Stiil on professionaalne, kuid arusaadav, keskendudes loogilistele argumentidele.
2025-05-14
Maarahva röövimine kaitsealadel

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kasutab viisakat ja ametlikku tooni, pöördudes "austatud esimees" ja "lugupeetud peaminister" poole. Stiil on faktipõhine ja konstruktiivne, sisaldab isegi kerget huumorit ("nagu Toots tavaliselt õpetajaga kokku leppis"). Argumentatsioon on loogiline ja järjestikune, keskendudes konkreetsele probleemile ja selle lahendusele.
2025-05-13
Alusharidusseaduse ning Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) muutmise seaduse eelnõu (644 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelemisstiil on viisakas ja konstruktiivne, kasutades ametlikku pöördumist "austatud juhataja" ja "hea ettekandja". Küsimuste esitamine on ettevaatlik ja analüütiline, keskendudes praktiliste tagajärgede selgitamisele.
2025-05-12
Arupärimine relvaseaduse võimalike muudatuste kohta (nr 755)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja ametlikku tooni, pöördudes "austatud juhataja" ja "hea minister" poole. Esitab küsimusi konstruktiivses võtmes, otsides selgitusi praeguse olukorra kohta. Väldib emotsionaalseid väljendeid, keskendudes faktipõhistele küsimustele.
2025-05-12
Arupärimine toimetulekupoliitika kohta (nr 736)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelaviis on viisakas kuid otsekohene, kasutades ametlikku pöördumist ("austatud juhataja", "hea minister") ning tunnustades ministri varasemat möönmist. Retoorika on faktipõhine ja suunatud konkreetsete vastuste saamisele, ilma emotsionaalsete rünnakuteta.
2025-05-07
Töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (519 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab otsekohest ja faktipõhist lähenemist, alustades kriitikat Keskerakonna fraktsiooni passiivsuse kohta. Parandab end viisakalt, kui eksib ametinimetuses. Esitab konkreetseid küsimusi ja nõuab praktilisi lahendusi, väldib emotsionaalset retoorikat.
2025-05-07
Planeerimisseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab ametlikku, faktipõhist ja selgitavat stiili, keskendudes tehniliste detailide ja protseduuriliste küsimuste lahtiselgitamisele. Toon on rahulik ja konstruktiivne, isegi kriitiliste küsimuste korral püüab anda objektiivseid selgitusi. Eelistab loogilisi argumente emotsionaalsetele, tuginedes konkreetsetele andmetele ja seaduslikele nõuetele.
2025-05-07
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab tasakaalustatud ja analüütilist lähenemist, tunnistades ausalt nii positiivseid kui ka negatiivseid aspekte. Retoorika on selgitav ja hariduslik, püüdes keerulisi tehnilisi küsimusi arusaadavalt seletada. Kasutab enesekriitilist tooni ("raputame endale tuhka pähe"), kuid jääb konstruktiivseks ja tulevikku suunatuks. Lõpetab selge seisukoha võtmisega, näidates otsusekindlust.
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja ametlikku tooni, pöördudes ministri poole austusavaldusega. Küsimuse esitamise stiil on otsekohene ja faktipõhine, toetudes konkreetsetele andmetele ja varasematele avalikele avaldutele.
2025-05-06
Arupärimine parvlaevaühenduse tuleviku kohta (nr 739)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab küsimuste esitamisel diplomaatilist ja konstruktiivset lähenemist. Toob sisse kohalike kogukondade perspektiivi (muhulaste vastuväited silla nimetusele), näidates tähelepanelikkust detailidele. Lõpetab praktilise argumendiga silla eeliste kohta võrreldes praeguse süsteemiga.
2025-05-06
Arupärimine Kehtna Kutsehariduskeskuse ja Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli ümberkorraldamise kohta (nr 733)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneviis on viisakas ja konstruktiivne, kasutades ametlikku pöördumist ("austatud esimees", "hea minister"). Stiil on küsiv ja ettepanekutel põhinev, mitte süüdistav, kusjuures tuuakse välja konkreetseid lahendusi ja viidatakse positiivsetele varasematele kogemustele.
2025-05-06
Arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta (nr 731)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab argumenteerivat ja veenvat tooni, esitades faktipõhiseid väiteid projekti valmisoleku kohta. Ta kasutab retoorilisi küsimusi ("Kas te arvate, et mul on selles õigus?") ja viitab konkreetsetele näidetele eelmiste poliitikute tegevusest oma argumente tugevdamiseks.
2025-05-05
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab kombatiivset ja süüdistavat tooni, eriti valitsuse kriitika puhul, lõpetades kõne väitega "maskid on langenud". Tasakaalustab emotsionaalsed süüdistused tehniliste selgitustega haldusmenetluse toimimisest. Kasutab retoorilisi küsimusi ja otseseid pöördumisi ministri poole, püüdes luua dialoogi ja saada konkreetseid vastuseid.
2025-04-23
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab pragmaatilist ja analüütilist lähenemist, tasakaalustades kriitika konstruktiivsete ettepanekutega. Toon on mõõdukas ja asjalik, kuigi kasutab ka kujundlikke väljendeid nagu "Kört-Pärtli särk" olukorra keerukuse kirjeldamiseks. Rõhutab vajadust selge kommunikatsiooni järele, et tavainimesed energeetikadebatist aru saaksid. Eelistab faktipõhiseid argumente emotsionaalsetele.
2025-04-16
Energiamajanduse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (574 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab andmepõhist argumentatsiooni, toetudes konkreetsetele numbritele ja faktidele. Stiil on kriitiline, kuid konstruktiivne - tunnistab, et "üksteise süüdistamisest ja näpuga näitamisest suurt abi ei ole". Kasutab irooniat ("need tohutud massid, kes jälgivad meid interneti vahendusel") ja otseseid küsimusi vastaste seisukohtade vaidlustamiseks. Lõpetab selge seisukoha võtmisega eelnõu vastu.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab küsivat ja analüütilist lähenemist, esitades järjestikuseid küsimusi ministri suunas. Stiil on ametlik ja faktipõhine, keskendudes konkreetsetele protseduurilistele küsimustele. Toon on kriitiline, kuid viisakas, kasutades parlamendile omast protokollilist keelt.
2025-03-26
Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu (570 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab formaalset, argumenteeritud stiili, mis kombineerib emotsionaalseid ja loogilisi apellatsioone. Kõnetoon on tungivalt hoiatav, eriti rääkides julgeolekuohtudest ja terroristlikust režiimist. Struktureerib argumente kronoloogiliselt ja kasutab korduvalt meeldetuletusi varasematest otsustest oma positsiooni tugevdamiseks.
2025-03-19
Meresõiduohutuse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (549 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab ametlikku, struktureeritud ja faktipõhist kõnelaadi. Stiil on selgelt raporteeriv ja neutraalne, keskendudes protseduuriliste sammude ja otsuste kronoloogilisele esitamisele ilma emotsionaalsete või retooriliste võteteta.
2025-03-19
Julgeolek

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kasutab formaalselt viisakat ja struktureeritud lähenemist, alustades traditsioonilise tänuavaldusega. Esitab küsimused loogiliselt järjestikku, toetudes konkreetsetele faktidele ja komisjonide tööle. Stiil on analüütiline ja detailirohke, välditakse emotsionaalseid hinnanguid. Lõpetab otseste küsimustega valitsusele, nõudes konkreetseid vastuseid.
2025-03-17
Arupärimine kolmandat aastat rekordmadala sündimuse kohta Eestis (nr 703)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab mõõdukat ja konstruktiivset tooni, alustades nõustumisega ja tunnustusega. Esitab küsimusi selgituste saamiseks, mitte süüdistuste tegemiseks. Rõhutab avaliku huvi aspekti, märkides, et "keegi ei taha riigisaladusi kuulda". Stiil on diplomaatiline, kuid samas otsekohene vajaduste väljendamisel.
2025-03-12
Konkurentsiseadus

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja kasutab formaalset, kuid kriitilist tooni, alustades viisakalt "Tänan, austatud esimees!" ja "Lugupeetud peaminister!". Ta esitab küsimusi retooriliselt, et rõhutada vastuolusid ja probleeme. Argumentatsioon on loogiline ja faktipõhine, toetudes konkreetsetele kuupäevadele, summadele ja õigusaktidele. Lõpus kasutab ta kahtlustavat tooni, vihjates varjatud huvidele.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja konstruktiivset tooni, alustades traditsioonilise tänuavaldusega. Tasakaalustab kriitika positiivsete märkustega ("üldpildis me oleme ju samel meelel"), kasutab nii emotsionaalseid ("käib lausa sõda tuulikute vastu") kui ka faktipõhiseid argumente.
2025-01-22
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab selgitavat ja veenvat tooni, kombineerides tehnilisi fakte emotsionaalsete apellatsioonidega. Kõnestil on optimistlik ja tulevikku suunatud lähenemine, rõhutades positiivseid võimalusi. Kasutab praktilisi näiteid ja isiklikke kogemusi argumentide toetamiseks, säilitades samas ametliku ja professionaalse registri.
2025-01-22
Meresõiduohutuse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (549 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kasutab ametlikku, protokollilist stiili traditsiooniliste viisakusväljendite ja formaalsete pöördumistega. Kõne on faktipõhine ja struktureeritud, keskendudes protseduurilistele detailidele ning komisjoni töö kajastamisele neutraalses toonis.
2024-12-18
Ehitusseadustiku ja planeerimisseaduse rakendamise seaduse, keskkonnatasude seaduse ning planeerimisseaduse muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Ametlik ja faktipõhine stiil, keskendudes protseduurilisele informatsioonile. Kasutab struktureeritud lähenemist, loetledes komisjoni otsuseid ja hääletustulemusi neutraalses toonis ilma emotsionaalsete või veenvate elementideta.
2024-12-11
Raamatupidamise seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (516 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kasutab ametlikku, detailset ja selgitavat stiili, keskendudes faktidele ja protseduurilistele aspektidele. Kõnetoon on rahulik ja konstruktiivne, püüdes leida kompromisse erinevate huvipoolte vahel. Rõhutab korduvalt "kuldset keskteed" ja mõistlikkust, vältides emotsionaalseid või konfrontatiivseid väljendeid.
2024-12-03
Meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu (526 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kasutab faktilist ja argumenteeritud lähenemist, tuginedes uuringutele ja statistikale. Toon on optimistlik ja toetav, rõhutades Eesti merendussektori potentsiaali ja saavutusi. Viitab konkreetsetele meetmetele ja võrdlustele naaberriikidega, kasutades selget ja professionaalset keelt ilma emotsionaalsete üleskutseteta.
2024-11-21
Meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu (526 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kasutab ametlikku, neutraalset ja faktipõhist kõnelaadi, keskendudes protseduuriliste sammude täpsele kirjeldamisele. Kõnetoon on rahulik ja informatsioonikeskne, ilma emotsionaalsete või veenvate elementideta, pigem raporteeriva iseloomuga.
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kasutab konstruktiivset ja faktipõhist lähenemist, rõhutades koostööd ja konsensust. Toon on optimistlik ja tulevikku suunatud, kasutab väljendeid nagu "hea meel on tõdeda" ja "kindlasti jõuab eesmärgini". Tasakaalustab emotsionaalseid ja loogilisi argumente, tuginedes nii andmetele kui ka väärtustele.
2024-11-11
Maamaksuseaduse muutmise seaduse osalise kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (489 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab otsest ja konfrontatsioonilist retoorikat, alustades küll komplimendiga vastase retooriliste oskuste kohta, kuid liikudes kiiresti süüdistuste ja ajalooliste faktide esitamise juurde. Stiil on argumenteeriv ja faktipõhine, kasutades korduvalt küsimusi vastase positsiooni õõnestamiseks.
2024-11-07
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine Rail Balticu projektiga seonduvate asjaolude uurimiseks" eelnõu (460 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kasutab mõõdukalt optimistlikku ja veenvat tooni, tunnistades ausalt projekti probleeme (ajakavast mahajäämus, kallinemine), kuid rõhutades samal ajal positiivseid arenguid. Retoorika on faktipõhine ja struktureeritud, toetudes konkreetsetele numbritele ja otsustele. Kõnelaad on diplomaatiline ja konstruktiivne, välditakse emotsionaalseid süüdistusi või dramaatilisi väljendeid.
2024-11-04
Meresõiduohutuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu (526 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kasutab ametlikku ja faktipõhist stiili, tuginedes peamiselt loogilistele argumentidele ja konkreetsetele andmetele. Toon on koostööaldis ja selgitav, vastates kannatliku ja põhjalikkusega kõikidele küsimustele, isegi kui need kalduvad teemast kõrvale. Tunnistab avatult keerulisi otsuseid ja kompromisse, vältides populistlikke lubadusi.
2024-10-23
Siseministri poliitiline avaldus sisejulgeoleku teemal

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kasutab formaalset, argumenteeritud stiili, mis ühendab emotsionaalsed apellid (kodanike otsesed tsitaadid patriarhi kohta) ratsionaalsete õiguslike argumentidega. Toon on otsustav ja kriitiline, eriti kolleegide käitumise suhtes. Lõpetab tugeva üleskutsega valijatele hinnata rahvasaadikute tööd tähtsates küsimustes.
2024-10-22
Raamatupidamise seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (516 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kasutab ametlikku, struktureeritud ja faktipõhist stiili, keskendudes protseduuriliste küsimuste selgitamisele. Kõnetoon on neutraalne ja informatsioonirohke, väldib emotsionaalseid hinnanguid. Esitlus on loogiline ja järjestikune, liikudes komisjoni arutelu põhipunktide kaupa. Kasutab otsest ja selget keelt ilma keerukate retooriliste võteteta.
2024-09-25
Regionaal- ja põllumajandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja ametlikku tooni, alustades traditsioonilise tänuavaldusega. Esitab küsimused struktureeritult ja loogiliselt, kasutades faktilist lähenemist ilma emotsionaalsete väljenduseta. Stiil on otsekohene ja praktiline.
2024-09-10
Raamatupidamise seaduse muutmise seaduse eelnõu (428 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Ametlik ja neutraalne esitlusviis, mis keskendub faktidele ja protseduurilistele detailidele. Kõne on struktureeritud, kasutab täpseid kuupäevi ja menetluslikke termineid, välditakse emotsionaalseid hinnanguid.
2024-06-12
Riigikogu otsus "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" (431 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab viisakat ja ametlikku tooni, alustades traditsiooniliste pöördumistega "Tänan, austatud juhataja! Hea ettekandja!". Tema argumentatsioon on loogiline ja faktipõhine, tuginedes konkreetsetele dokumentidele ja komisjonide töödele. Stiil on pigem küsitlev kui väitlik, kasutades retoorilisi küsimusi vastase seisukohtade vaidlustamiseks.
2024-06-06
Raamatupidamise seaduse muutmise seaduse eelnõu (428 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ametlik ja neutraalne stiil, keskendudes faktide edastamisele ilma emotsionaalsete hinnanguteta. Kõne on struktureeritud ja konkreetne, kasutades täpseid kuupäevi ja protseduure, lõpetades viisakas tänutähega.
2024-06-03
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalole

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja ametlikku tooni, pöördudes "austatud juhataja" ja "lugupeetud minister" poole. Stiil on koostööaldis ja konstruktiivne, rõhutades võimalikke kokkupuutepunkte ja ühiseid eesmärke.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab tasakaalustatud ja analüütilist lähenemist, ühendades isiklikke kogemusi valitsuses töötamisest faktipõhiste argumentidega. Retoorika on pigem selgitav kui süüdistav, kuigi tunnistab kriitiliselt varasemaid vigu inflatsiooni käsitlemisel. Toob elava näite Leedu ettevõtjate 4% klubist, et illustreerida riigikaitse ja majanduse vahelisi seoseid. Lõpetab konstruktiivse tooniga, rõhutades vajadust otsuste tegemise järele.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" eelnõu (431 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab formaalselt viisakat ja analüütilist lähenemist, alustades tänutähega ja kasutades ametlikku keelt. Tema stiil on küsiv ja faktipõhine, keskendudes konkreetsetele õiguslikele aspektidele ilma emotsionaalsete väljenduseta.
2024-05-29
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab retoorilisel küsimusel põhinevat lähenemist, alustades iroonilise märkusega vastaste argumentide kohta. Stiil on otsene ja kriitiline, tugineb faktidele ja ajaloolistele näidetele, kuid säilitab parlamendile kohase viisakuse.
2024-05-28
Ehitusseadustiku ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (308 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab formaalset ja faktipõhist lähenemist, toetudes andmetele ja konkreetsetele näidetele. Stiil on selgitav ja hariduslik, püüdes anda kuulajatele põhjalikku teavet. Lõpetab praktilise näitega päikeseenergia mõjust börsihinnale, muutes abstraktse teema käegakatsutavaks. Üldine toon on optimistlik ja toetav.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab ametlikku, kuid ligipääsetavat stiili, kombineerides faktipõhiseid argumente isikliku kogemusega. Ta tunnustab kolleege ja eksperte, kasutab tänu avaldamist ning väljendab end mõõdukalt optimistlikult tuleviku suhtes. Stiil on pigem koostööle orienteeritud kui konfrontatsioonile, rõhutades ühiseid eesmärke ja vajadust koostööks.
2024-05-08
Euro kasutusele võtmise seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (399 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab ametlikku, faktilist ja neutraalset tooni. Kõne on struktureeritud ja loogiline, alustades eesmärgi selgitamisest ning lõpetades komisjoni soovitustega. Rõhk on andmetel ja protseduurilistel aspektidel, emotsionaalsed apellatsioonid puuduvad.
2024-05-08
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab mõõdukat ja konstruktiivset tooni, alustades kiitustega rahanduskomisjoni töö kohta. Tasakaalustab loogilisi argumente konkreetsete näidetega, nagu eelmise suve konflikt presidendi kantselei ja valitsuse vahel. Lõpetab selge toetusavaldusega, säilitades kogu kõne vältel professionaalse ja respektfulli stiili.
2024-05-06
Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab tasakaalustatud ja diplomaatilist tooni, rõhutades korduvalt vajadust mitte riivata usklike tundeid. Kombineerib emotsionaalseid ja loogilisi argumente, tuues välja nii julgeolekuohud kui ka vajaduse kaitsta tõsiusklikke inimesi. Kõneleb formaalselt, kuid arusaadavalt, kasutades konkreetseid näiteid oma seisukohtade toetamiseks.
2024-05-02
Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab faktilist ja argumenteeritud lähenemist, toetudes konkreetsetele dokumentidele ja seadustele. Kõnetoon on kindel ja veenev, kuid mitte agressiivne - pidevalt rõhutab, et avaldus ei puuduta usklikke inimesi. Kasutab korduvalt selgitavat retoorikat, vastates detailselt küsimustele ja kummutades vääriti mõistmist. Tasakaalustab emotsionaalseid viiteid julgeolekuohtudele ratsionaalsete õiguslike argumentidega.
2024-04-09
Euro kasutusele võtmise seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (399 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab ametlikku, protokollilist stiili, mis on iseloomulik komisjoni raportöörile. Kõne on struktureeritud, faktipõhine ja emotsionaalselt neutraalne, keskendudes protseduuriliste sammude selgele edastamisele.
2024-04-09
Majandus- ja infotehnoloogiaministri ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja konstruktiivset lähenemist, alustades tänutega ja kasutades lugupidavaid pöördumisi. Stiil on faktiline ja probleemikeskne, kuid samas optimistlik ja toetav ministri senise töö suhtes. Esitab küsimusi lahenduskeskse hoiakuga.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab kujundlikku keelt ("haaratakse kellu järele" vs "haara rahakoti järele"), mis muudab keerulised majanduslikud küsimused arusaadavamaks. Toon on viisakas ja konstruktiivne, esitades küsimusi pigem süsteemi parandamise kui süüdistamise eesmärgil.
2024-03-12
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kasutab formaalselt-analüütilist stiili, kombineerides faktipõhiseid argumente ajalooliste viidetega. Ta tunnistab probleemi keerukust ("päris keeruline ülesanne") ja kasutab diplomaatilist keelt isegi kriitiliste teemade käsitlemisel. Retoorika on pigem selgitav kui rünnakuv, keskendudes süsteemsetele probleemidele mitte isiklikele süüdistustele.
2024-03-07
Eesti Reformierakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti energeetika tulevik 2035" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja ametlikku tooni ("Tänan, austatud juhataja! Lugupeetud minister!"), kuid on otsekohene küsimuste esitamisel. Keskendub faktidele ja konkreetsetele numbritele, taotleb selgeid vastuseid keeruliste tehniliste küsimuste kohta.
2024-03-05
Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab mõõdukat ja analüütilist lähenemist, kombineerides faktipõhiseid argumente isikliku kogemusega. Toon on konstruktiivne, kuid kriitiline valede väidete suhtes (nt koolivõrgu korrastamisest saadava kokkuhoiu osas). Rõhutab vajadust ettevaatlikkuse järele reformide läbiviimisel ja kasutab praktilisi näiteid oma seisukohtade toetamiseks.
2024-02-15
Isamaa fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduslanguses. Mida teha?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab süüdistavat ja konfrontatsioonilist tooni, alustades kõnesid viisakate pöördumistega, kuid liikudes kiiresti kriitiliste küsimuste juurde. Toetub faktidele ja ajaloolistele võrdlustele, kasutades retoorilisi küsimusi vastase survestamiseks. Stiil on otsene ja nõudlik, keskendudes konkreetsetele tegudele ja nende puudumisele.
2024-02-14
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab mõõdukat ja analüütilist tooni, pöördudes viisakalt ministri poole. Esitab küsimusi kinnituse saamiseks ja kasutab loogilist argumentatsiooni maksupoliitika põhjendamisel. Väljendab isiklikku maailmavaadet ("minu maailmavaatele see sobib") otsekoheselt.
2024-01-18
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kasutab viisakat ja tunnustavat tooni, alustades kultuurikomisjoni ja esimehe tänamisega. Stiil on analüütiline ja faktipõhine, kombineerides emotsionaalset mõju (laste tulevik) ratsionaalsete argumentidega. Lõpetab konkreetse küsimusega, otsides praktilisi lahendusi.