Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ja sellega seonduvate seaduste muutmise seaduse eelnõu (688 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-10-22 17:23
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 80
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 38m
AI kokkuvõtted: 80/80 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu arutas Vabariigi Valitsuse algatatud kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ja sellega seonduvate seaduste muutmise seaduse eelnõu 688 esimest lugemist. Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras rõhutas oma ettekandes, et 1993. aastast pärinevat KOKS-i on muudetud üle saja korra, mistõttu on seadus killustunud ja vajab korrastamist. Eelnõu eesmärk on vähendada bürokraatiat, suurendada selgust ja usaldust kohaliku omavalitsuse vastu, mitte kirjutada uut seadust. Oluliste muudatustena tõi minister välja volikogude bürokraatia vähendamise, otsustusõiguse delegeerimise valitsustele ja ametiasutustele ning kohaliku omavalitsuse tegevuse eesmärgi selgema sõnastamise, lisades turvalise elukeskkonna loomise ja ettevõtluse toetamise. Samuti lihtsustatakse rahvaalgatust ja antakse KOV-idele õigus teha järelevalvet oma määruste täitmise üle.
Debati käigus keskenduti korduvalt uue ettevõtluskeskkonna toetamise ülesande rahastamisele, millele minister ja Põhiseaduskomisjoni esindaja Pipi-Liis Siemann vastasid, et KOKS on raamseadus ning rahastamise meetmeid arutatakse teistes formaatides. Samuti küsiti hallatavate asutuste juhtide volikogu liikmelisuse peatamise teemal, mis jäeti eelnõust välja, et tagada konsensus. Põhiseaduskomisjoni esindaja Pipi-Liis Siemann kinnitas, et komisjon arutas eelnõu põhjalikult ning kõik menetlusotsused tehti konsensuslikult. Eelnõu jõustumise ajaks on kavandatud 1. jaanuar 2024, vajadusel märts 2024, et anda omavalitsustele piisav üleminekuaeg.
Tehtud otsused 2
Eelnõu 688 esimene lugemine lõpetati.
Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 12. november 2025 kell 17.15.
Aktiivseimkõneleja
Pipi-Liis Siemann (Põhiseaduskomisjoni liige) oli aktiivne, esitades komisjoni ettekande ja vastates põhjalikult mitmetele küsimustele, eriti mis puudutasid ettevõtluskeskkonna rahastamist ja volikogu pädevuse muudatusi. (muu)
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi teatas kolmanda päevakorrapunkti, Vabariigi Valitsuse algatatud kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise eelnõu 688 esimese lugemise algusest ning palus ettekandeks Riigikogu kõnetooli regionaal- ja põllumajandusministri Hendrik Johannes Terrase.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi juhatas sisse päevakorra kolmanda punkti – Vabariigi Valitsuse algatatud kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise eelnõu 688 esimese lugemise – ning palus ettekandeks Riigikogu kõnetooli regionaal- ja põllumajandusministri Hendrik Johannes Terrase.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras tutvustab eelnõu 688, mille eesmärk on korrastada aastakümnete jooksul killustunud ja kohati vastuoluliseks muutunud kohaliku omavalitsuse korralduse seadust (KOKS), rõhutades, et tegemist ei ole uue seadusega, vaid vana raamistiku ajakohastamise ja selgemaks muutmisega, et vähendada bürokraatiat, suurendada usaldust ning anda omavalitsustele selgemad volitused, sealhulgas lihtsustades rahvaalgatust ja andes neile õiguse teostada järelevalvet oma määruste täitmise üle.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras tutvustab eelnõu 688, mille eesmärk on korrastada aastakümneid kehtinud, kuid killustunud kohaliku omavalitsuse korralduse seadust (KOKS), et vähendada bürokraatiat, suurendada selgust ja usaldust, lihtsustada rahvaalgatust ning anda omavalitsustele ajakohasem ja läbipaistvam raamistik turvalise elukeskkonna loomiseks ja kvaliteetsete teenuste pakkumiseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas kuulajaid ja andis seejärel küsimuse esitamiseks sõna Jaak Aabile.
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab tunnustab ministrit kaua tehtud ja parimate ekspertide poolt läbi viidud KOKS-i revisjoni eest, mis toob praktikast tulenevalt sisse mitmeid olulisi, ehkki mitte revolutsioonilisi muudatusi, kuid soovib teada, milliste kaalutlustega jõuti praeguse tulemuseni poliitiliselt vaieldud küsimuses, mis puudutab omavalitsuse hallatavate asutuste juhtide volikogu liikmesuse peatamist.
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab tunnustab pikka ja põhjalikku KOKS-i revisjoni, mis tõi kaasa aastakümnete praktikast tulnud olulised täpsustused, kuid soovib teada, miks jäeti eelnõust välja poliitiliselt vaieldud säte, mis puudutas omavalitsuse hallatavate asutuste juhtide volikogu liikmelisuse peatamist.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras tänas pika ja kauaoodatud protsessi panustajaid ning selgitas, et erinevate arvamuste tõttu otsustati takerdumise vältimiseks vastuoluline küsimus välja jätta ja liikuda edasi nende osadega, kus valitseb konsensus, et tagada asjade teostamine.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras tänas kaasaaitajaid pika ja oodatud protsessi eest ning selgitas, et kuna ühes viidatud küsimuses valitsesid erimeelsused, otsustati see osa välja jätta, et vältida takerdumist ja liikuda edasi selle osaga, kus konsensus asjade tegemiseks olemas oli.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus kõnepulti Anti Allase, andes talle sõna.
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas tunneb heameelt ettevõtluskeskkonna toetamise selge määratlemise üle omavalitsuse ülesandena, kuid rõhutab koheselt, et ülesannetega peavad kaasnema ka vahendid, küsides ministrilt, kuidas tagatakse vajaliku rahastuse jõudmine kohalike omavalitsusteni, eriti neis piirkondades, kus ka seniste kohustuste täitmiseks napib ressursse.
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas tunnustab otsust määratleda ettevõtluskeskkonna toetamine omavalitsuse ülesandena, kuid juhib tähelepanu sellele, et ülesannetega peavad kaasnema ka vahendid, ning küsib ministrilt, kuidas tagatakse vajalik rahastus, eriti neis piirkondades, kus rahalist kitsikust on juba niigi.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras rõhutas, et käsil on alusseaduse (KOKS) muutmine, mille eesmärk on luua kohalikele omavalitsustele selge raamistik, mis kohustaks neid arengukavadesse lülitama kohaliku majandustegevuse arendamise, jättes detailsete meetmete arutelu teistesse formaatidesse.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras rõhutab, et käesolev KOKS-i muudatus on alusseaduse raames vajalik selleks, et luua kohalikele omavalitsustele selge raamistik, mis kohustab neid arengu- ja tegevuskavadesse lülitama ka kohaliku majandustegevuse arendamise, jättes detailsemad meetmed arutamiseks teistesse formaatidesse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Vladimir Arhipov kutsuti kõnepulti, et oma ettekannet alustada.
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov väljendab kohalike omavalitsuste (KOV) heameelt seaduse edasimineku ja hallatavate asutuste juhtide jätkamise üle, kuid rõhutab vajadust selguse järele KOV-ide järelevalveõiguse ja isikuandmete töötlemise regulatsiooni osas, küsides, kas selle kohta on oodata ühtset juhendmaterjali, et vältida omavalitsuste erinevat tõlgendamist.
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov väljendab heameelt seaduse edasimineku üle, mis lubab hallatavate asutuste juhtidel jätkata valijate esindamist, kuid tõstatab olulise küsimuse KOV-ide õiguse kohta teostada järelevalvet volikogu eeskirjade rikkumiste üle ja töödelda isikuandmeid, nõudes selgitust, kas selleks luuakse ühtne juhendmaterjal või jääb regulatsiooni tõlgendamine iga omavalitsuse enda otsustada.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras rõhutab, et kauaoodatud seadusemuudatus on teel, andes kohalikele omavalitsustele (KOV) lõpuks vajaliku õigusraami, et lahendada lahtiste lemmikloomadega seotud korrarikkumisi ja hirmu all hoidmist, ning lubab ulatuslikku selgitustööd ja koostööd KOV-idega üleminekuperioodil.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras selgitab, et kaua kestnud arutelu tulemusena antakse kavandatava seadusemuudatusega kohalikele omavalitsustele lõpuks vajalik õigusraam, et luua kord ja rakendada eeskirju, näiteks ohtlike lahtiste lemmikloomade küsimuses, lubades seejuures omavalitsustele igakülgset abi ja selgitustööd üleminekuperioodil.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördus Jaak Aabi poole, andes talle sõna teise küsimuse esitamiseks.
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab tõstatab küsimuse hallatavate asutuste juhtide volituste peatamise teemal, märkides, et eksperdikomisjon toetas absoluutse enamusega volituste piiramist, ning pärib ministrilt, kas eelnõu praegune kuju, mis erineb varasemast konsensusest, on tingitud Reformierakonna nõudmisest, hoolimata Eesti 200 esialgsest vastuseisust.
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab meenutab pikka ekspertkomisjoni tööd, mille käigus toetati hallatavate asutuste juhtide volituste peatamist, ning küsib ministrilt, kas Reformierakond nõudis valitsuse erimeelsustest (viidates Eesti 200 vastuseisule) hoolimata eelnõu just sellisel kujul esitamist.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras väljendab mõistmist ja toetust põhimõttele, et väiksemate omavalitsuste volikogudes peaksid osalema kohaliku eluga tihedalt seotud isikud, eelkõige koolijuhid, et tagada kogukonna areng ja suunata valla hariduspoliitikat.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras toetab arusaama, et väiksemate omavalitsuste volikogudes peaksid osalema kohaliku eluga tihedalt seotud isikud, nagu koolijuhid, et tagada kogukonna areng ja võimaldada neil suunata valla hariduspoliitikat.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis lühikese sissejuhatuse järel sõna Anti Allasele.
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas rõhutab, et hoolimata eelnevast vastusest on jäänud õhku oluline küsimus: millises raamis ja millal täpselt kavatseb ministeerium arutada ja kodanikele selgitada ettevõtluskeskkonna arendamiseks mõeldud vahendite eraldamise meetmeid ja allikaid, et see mure kosmosesse ära ei hajuks.
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas väljendab muret, et ettevõtluskeskkonna arendamiseks vajalike vahendite andmise ülesanne on antud ilma selge raami ja formaadita, ning nõuab ministrilt konkreetseid ettepanekuid ja ajakava, millal hakatakse arutama meetmeid ja kust tulevad vajalikud rahalised allikad.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras möönis, et vastus kordab varasemat seisukohta, ning rõhutas, et käesoleva alusseaduse eesmärk on luua raamistik ja piiritleda kohalike omavalitsuste ülesanded, tuues arengukavades täpsemalt välja majandustegevuse, samas kui ressursside tagamine on eraldi ja hilisem samm pärast aluspõhimõtete määratlemist.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras selgitas, et vastus kordab varasemat seisukohta, rõhutades, et alusseaduse eesmärk on luua raamistik ja piiritleda kohalike omavalitsuste ülesanded, tuues arengukavade kontekstis täpsemalt välja majandustegevuse, samas kui ressursside tagamine on alles järgmine etapp.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis lühidalt teada, et järgmisena palutakse kõnepulti Andrus Seeme.
Andrus Seeme
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrus Seeme palus ministril täpsustada, millised asjaolud moodustavad selle "vajaduse", mis tooks kaasa seaduse jõustumise edasilükkamise jaanuarist märtsi.
Andrus Seeme
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrus Seeme pöördub ministri poole küsimusega, miks seaduse jõustumise tähtaeg on esitatud paindlikult (jaanuarist märtsini) ning palub selgitust, mis tingib vajaduse potentsiaalseks edasilükkamiseks jaanuarist märtsi.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras märgib, et kuigi tegemist on alles esimese lugemisega, tuleks arvestada, et kui Riigikogu põhjalik töö seaduse kallal menetlust pikendab, peaks kohalikele omavalitsustele pärast vastuvõtmist jääma vähemalt paar kuud aega kohanemiseks, mille jooksul ministeerium neid abistaks.
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras
AI kokkuvõte
Regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras rõhutab, et juhul kui Riigikogu otsustab pikalt ettevalmistatud seaduseelnõuga põhjalikumalt tegeleda ja menetlus seetõttu venib, peab selle vastuvõtmisele järgnema vähemalt mõnekuuline üleminekuperiood, et kohalikud omavalitsused saaksid ministeeriumi abiga uute nõuetega kohaneda.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas küsimuste vooru, tänas osalejaid ja andis seejärel sõna põhiseaduskomisjoni liikmele Pipi-Liis Siemannile, kes tutvustab juhtivkomisjonis langetatud otsuseid ja toimunud arutelu.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann andis ülevaate põhiseaduskomisjoni pikast arutelust olulise eelnõu teemal, mis puudutas laia teemaderingi alates ettevõtluskeskkonna arendamise kohustustest ja lemmikloomade pidamise korrast kuni isikuandmete töötlemise ja rahvaalgatuse küsimusteni; komisjon tegi konsensuslikud menetlusotsused, sh eelnõu täiskogu päevakorda võtmise ja esimese lugemise lõpetamise ettepaneku.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann annab põhiseaduskomisjoni nimel ülevaate eelnõu arutelust, mis käsitles põhjalikult ettevõtluskeskkonna arendamist, lemmikloomade pidamise korra ajakohastamist, kohalike omavalitsuste isikuandmete töötlemise raskusi ning rahvaalgatuse ja otsedemokraatia teemasid. Komisjon tegi konsensuslikud menetlusotsused eelnõu täiskogu päevakorda võtmiseks, esimese lugemise lõpetamiseks ning määras muudatusettepanekute tähtajaks 12. novembri 2025.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas esinejat selge ettekande eest, märkides, et küsimusi on kogunenud rida, ning andis seejärel sõna Rain Eplerile.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler toetab eelnõu eesmärki suurendada kohaliku omavalitsuse paindlikkust ja otsustusõigust, ent tunneb muret, kas seaduse jõustumisel automaatselt täitevvõimule siirduvate volikogu ainupädevuses olnud otsuste osas kaaluti piisavalt riske ja arutati selle muudatuse plusse ja miinuseid.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler toetab eelnõu eesmärki suurendada kohalike omavalitsuste paindlikkust ja otsustusõigust, märkides, et KOV peaks saama ka finantside üle rohkem ise otsustada, kuid tõstatab konkreetse küsimuse seoses paragrahvi 22 muudatustega, mis kaotavad volikogu ainupädevuse. Ta tunneb muret, et teatud otsused võivad automaatselt liikuda volikogult täitevvõimu kätte, kui omavalitsus oma põhimäärust ei muuda, ning palub selgitada, kas sellega seoses nähti ka mingeid riske ja millised olid arutelu plussid ja miinused.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi piirdus oma sõnavõtu lõpetuseks vaid lühikese ja viisaka tänuavaldusega.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann tõdeb, et omavalitsuste erinevate praktikate tõttu on vajalik piisav jõustumisaeg seadusandluse muutmiseks, mis aitaks lahendada senise olukorra, kus volikogu pidi liigselt tegelema tehniliste küsimuste delegeerimisega, säilitades samas volikogu õiguse otsustada teatud delegeerimatute küsimuste üle.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann rõhutab, et kuigi komisjonis arutelu ei toimunud, lahendab seaduse jõustumise pikk ajavälp omavalitsuste õigusaktide erinevustest tulenevad probleemid ja pakub lahenduse olukorrale, kus volikogu pidi varem ka tehnilisi küsimusi ise otsustama, võimaldades nüüd paremat delegeerimist, jättes siiski teatud küsimused volikogu pädevusse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis kõnelemisjärje üle Reili Rannale, paludes tal ettekandega alustada.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand pöördub kogenud omavalitsusjuhi poole, et arutleda uue ettevõtluskohustuse üle, väljendades muret, et see deklaratiivne punkt ei too maapiirkondadesse reaalset elu, kuna seadusemuudatusega ei kaasne vajalikku ressurssi, mis on eriti kriitiline juba rahalistes raskustes olevatele omavalitsustele.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand pöördub kogenud omavalitsusjuhi poole, et saada isiklikku vaadet uue ettevõtluse toetamise kohustuse kohta, kaheldes selle deklaratiivse punkti reaalses mõjus maapiirkondadele, kuna seadusemuudatus ei too kaasa vajalikku ressurssi omavalitsustele, kes on juba niigi suures rahalises kitsikuses.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann selgitas komisjoni arutelu tulemusi kohaliku omavalitsuse rollist ettevõtluskeskkonna edendamisel, rõhutades, et kuigi algselt kaaluti rangemat kohustust, jõuti konsensuseni, et tegu on kompleksse ülesandega, mis nõuab partneritevahelist koostööd ning omavalitsuse ülesanne on pigem strateegiliselt kujundada ja korraldada ettevõtluskeskkonda nii oma vallas kui ka laiemas koostöös, mitte seda ainuisikuliselt tagada.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann rõhutas, et kuigi komisjon arutles kohaliku omavalitsuse rangema kohustuse üle ettevõtluskeskkonda tagada, leiti arutelu tulemusena, et tegu on pigem kompleksse ja partneritevahelise koostööna teostatava ülesandega, mille eesmärk on ettevõtluskeskkonda kujundada ja edendada nii oma vallas kui ka maakondlikult, mitte aga omavalitsuse ainuvastutus seda rangelt tagada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis järgmise esinemisjärje Evelin Poolametsale.
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Evelin Poolamets juhtis tähelepanu arengukava, eelarvestrateegia ja üldplaneeringu kohustusliku kooskõla põhimõttele, rõhutades, et paljudes omavalitsustes on need dokumendid (näiteks tuuleenergeetika alade osas) vastuolus, ning küsis, milline on õige planeerimise järjekord ja kuidas tekkinud vastuolusid lahendama peaks.
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Evelin Poolamets juhib tähelepanu asjaolule, et paljudes omavalitsustes on arengukava ja üldplaneering (näiteks tuuleenergeetika alade osas) omavahel vastuolus, küsides ettekandjalt, milline on seaduse järgi õige planeerimise järjekord ja kuidas tuleks juba tekkinud vastuolud lahendada, et tagada nõutud dokumentide kooskõla.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann peab arengudokumentide ja eesmärkide omavahelist kooskõla hädavajalikuks, rõhutades, et need peaksid protsessina ühte jalga käima ning menetlusprotsess ongi loodud selleks, et analüüsida vastuolusid planeeringute ja huvigruppide soovide vahel ning tagada ühtne ja asjakohane kajastus kõigis õigusaktides.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann peab äärmiselt oluliseks arengudokumentide ja planeeringute omavahelist kooskõla, rõhutades, et need protsessid peavad liikuma ühte jalga – kui üks eesmärk muutub, tuleb kõik teised dokumendid sellega viivitamatult kooskõlla viia – ning omavalitsustel on kohustus analüüsida põhjalikult võimalikke vastuolusid huvigruppide ja arengueesmärkide vahel, et tagada muudatuste asjakohasus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus Reili Ranna ette, et ta esitaks päevakorras oleva teise küsimuse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus Reili Rannal esitada teise küsimuse.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand kritiseerib, et kuigi kohalike omavalitsuste (KOV) kohustus toetada ettevõtlust ja töökohtade loomist on deklaratiivselt hea, ei aita see tegelikkuses kaasa, kuna puudub rahaline ressurss vajaliku infrastruktuuri (sidevõrgud, juurdepääsuteed) rajamiseks, mis on eelduseks kaugemate piirkondade arengule, ning seega jääb käsitletav punkt suuresti sümboolseks.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand jätkab teemat, väljendades rahulolematust, et kuigi ettevõtluse ja töökohtade loomise põhimõtte lisamine on deklaratiivselt hea, ei aita see praktikas kohalikke omavalitsusi, sest infrastruktuuri (sidevõrgud, juurdepääsuteed) ja maa kasutusse andmisega seotud küsimused nõuavad suuri rahalisi ressursse, mida arutlusel olev punkt eriti kaugemates piirkondades piisavalt ei taga.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi piirdus vaid lühikese tänuavaldusega, lõpetades oma sõnavõtu koheselt.
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand rõhutas, et majanduses on vaja luua spetsiifilised hoovad ja tingimused, mis soodustaksid uute töökohtade tekkimist.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann väljendab suurt rahulolu selle üle, et ettevõtluskeskkonna kujundamine ja edendamine on nüüd seaduses sõnaselgelt määratletud kohaliku omavalitsuse ülesandena, mis annab tõuke arengukavade koostamiseks ja rahastusskeemide leidmiseks, rõhutades samas tungivat vajadust omavalitsuste ühise tegutsemise järele, kuna ettevõtluskeskkond ei saa olla isoleeritud.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann tervitab asjaolu, et ettevõtluskeskkonna edendamine on nüüd seaduses selgelt kohaliku omavalitsuse kohustus, mis on oluline nii arengukavade koostamiseks kui ka rahastuse leidmiseks, ning rõhutab, et kuna ettevõtluskeskkond ei ole isoleeritud, on hädavajalik, et omavalitsused tegeleksid selle pikaajalise arendamisega ühiselt.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis Rain Eplerile sõna, et too saaks esitada oma teise küsimuse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Rain Epler võttis lühidalt sõna, et esitada oma teine küsimus, millele järgnes tänuavaldus.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler rõhutab, et kuigi uus seadus annab kohalikele omavalitsustele (KOV) suurema paindlikkuse, peaksid volikogud enne seaduse jõustumist ise aktiivselt üle vaatama oma töökorralduse ja ülesannete jaotuse täitevvõimu ja volikogu vahel, ning küsib, kas ministeerium plaanib KOV-e selleks teavitustega ergutada, et vältida olukorda, kus seaduse muudatused jäävad kohalikul tasandil märkamata.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler toetab kohalike omavalitsuste suuremat autonoomiat ja raamide lõdvendamist, kuid juhib tähelepanu vajadusele, et volikogud vaataksid enne uue seaduse jõustumist teadlikult üle oma töökorralduse ja ülesannete jaotuse täitevvõimu ja volikogu vahel, küsides ühtlasi ministeeriumilt, kas viimane plaanib KOV-e selleks vajalikuks aktide ülevaatamiseks ergutada, et vältida olukorda, kus seadusemuutused jäävad kohalikul tasandil märkamata.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann rõhutab, et kuigi kohaliku omavalitsuse ametnikud jälgivad seadusemuudatusi ning tehniliste ja korralduslike ülesannete lahendamiseks on loodud volitusnormid, on siiski hädavajalik kohalikes omavalitsustes pädevusnormid kriitiliselt üle vaadata ja uuendada, et tagada ülesannete asjakohane jaotus volitatud organite vahel.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann kinnitab, et kuigi kohaliku omavalitsuse ametnikud jälgivad seadusemuudatusi ja volikogud on pidanud delegeerima palju tehnilisi ülesandeid (volitusnormid), on hädavajalik kohalikes omavalitsustes kiiresti üle vaadata ja uuendada pädevusnormid, et tagada ülesannete õige jaotus ning ajakohastada õiguslikku raamistikku.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Evelin Poolametsale, kutsudes ta kõnepulti.
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Evelin Poolamets väljendab hämmeldust uue seaduse üle, mis annab omavalitsustele õiguse luua oma korrakaitseüksuseid, võrreldes seda "metsiku lääne" šerifi süsteemiga, ning rõhutab, et korrakaitse on seni olnud riigi ülesanne, küsides ühtlasi, kas riigieelarves on tagatud rahastus selle uue kohustuse täitmiseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus kõnepulti järgmise esineja, Evelin Poolametsa.
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Evelin Poolamets väljendab hämmeldust uue ülesande üle, mis lubab omavalitsustel luua oma korrakaitseüksuse, võrreldes seda Metsiku Lääne šerifiga, ning rõhutab muret, kas riigieelarve tagab selle uue, varem riigi kanda olnud kohustuse täitmiseks ka vajaliku lisarahastuse.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann möönis, et komisjonis ei arutatud uue korrakaitseüksuse loomise võimalust, mis on sätestatud valikuna, mitte kohustusena, mistõttu otsest rahastust tõenäoliselt ei lisandu, kuid ta rõhutas, et kohalike olude tõttu on omavalitsustel hea, kui neil on olemas see võimalus kohaliku elu küsimuste lahendamiseks, ehkki loodab, et äärmuslikke šerifiüksusi ei teki.
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann rõhutab, et kuigi komisjonis jäi kohaliku korrakaitseüksuse teema käsitlemata ja lisarahastust omavalitsustele ei lisandu, on selle loomine sätestatud paindliku võimalusena, mitte kohustusena, mis on oluline tööriist kohaliku elu küsimuste lahendamisel, ehkki ta loodab, et äärmuslikke "šerifiüksusi" ei teki.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas küsimuste vooru, tänas osalejaid ning avas seejärel läbirääkimised, andes esimesena sõna Eesti 200 fraktsiooni esindajale Ando Kivibergile.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg tunnustab Riigikogu tööd kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse uuendamisel, rõhutades, et see kauaoodatud reform vähendab bürokraatiat, suurendab omavalitsuste enesekorraldusõigust ja teenuste kvaliteeti, lihtsustab kaasamisprotsesse ning muudab volikogude töökorralduse, sealhulgas e-istungite lubamise ja volituste andmise raamistamise, sujuvamaks, mistõttu fraktsioon kutsub eelnõu toetama, et muuta kohalike inimeste elukorraldus ladusamaks.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg tunnustab Riigikogu tööd kohalike omavalitsuste korralduse seaduse uuendamisel, rõhutades, et kauaoodatud reformi eesmärk on muuta kodanikule lähim avaliku võimu organ ehk kohalik omavalitsus efektiivsemaks ja vähem bürokraatlikuks, andes neile rohkem enesekorraldusõigust, lihtsustades kaasamisprotsesse, lubades elektroonilisi istungeid ning raamistades võimaluse luua korrakaitseüksusi, mistõttu Eesti 200 fraktsioon kutsub eelnõu toetama, et muuta Eesti elukorraldus sujuvamaks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas kuulajaid ja andis seejärel sõna Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni esindajale Anti Allasele.
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas fraktsioon tervitab pikalt oodatud eelnõu, mis lõpuks ometi määratleb kohalike omavalitsuste ülesandena ettevõtluse arendamise, tuues selgust olukorda, kus seni on puudunud nii selge kohustus kui ka vahendid. Samas väljendatakse teravat muret selle üle, et eelnõu lisab omavalitsustele uusi kohustusi (eriti korrakaitse vallas) ilma piisava rahalise katteta, mistõttu nõutakse tungivalt järgmiste lugemiste käigus selgust, kust need vahendid tulevad, et vältida kehvas majanduslikus seisus olevate omavalitsuste ülekoormamist.
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas tervitab seitsme aasta pikkust eelnõud, mis annab omavalitsustele lõpuks selguse ettevõtluse arendamise kohustuses, kuid kritiseerib teravalt seda, et eelnõu paneb omavalitsustele peale rea uusi ülesandeid ilma vajalike vahenditeta, nõudes järgmistel lugemistel selgust rahastamise osas, et vältida täitmata ootuste tekkimist ja riigipoolset kohustuste (nagu korrakaitse) vaikset delegeerimist omavalitsustele.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi sulges läbirääkimised ja lõpetas kolmanda päevakorrapunkti menetlemise, kinnitades juhtivkomisjoni ettepanekul eelnõu 688 esimese lugemise lõpetamise ning määrates muudatusettepanekute esitamise tähtajaks käesoleva aasta 12. novembri kell 17.15.