Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas esitas Riigikogule ettekande riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" haridusreformide elluviimisest. Minister raamistas oma ettekande kolme olulise väljakutsega: geopoliitiline vastasseis, energiaressursside kontroll ja tehnoloogiline areng, rõhutades, et just haridus on Eesti tuleviku ja majanduskasvu võti. Ta tõi esile neli peamist reformi: aastakümneid oodatud üleminek eestikeelsele haridusele, õppimiskohustuse pikendamine 18. eluaastani, kutsehariduse reformi ja koolivõrgu korrastamise eesmärgiga luua tugevad põhikoolijärgsed hariduskeskused.

Arutelu keskendus suuresti õpetajate järelkasvu kriisile, kusjuures minister tunnistas, et 1800 õpetaja keeleoskus ei vasta ootustele ning palga ja töökoormuse tasakaal on paigast ära. Samuti käsitleti poiste väljalangemise probleemi põhikooli järgselt ja maapiirkondade koolivõrgu tulevikku. Minister rõhutas, et koolivõrgu korrastamise eesmärk ei ole koolide sulgemine, vaid kvaliteetse gümnaasiumihariduse tagamine maanoortele, pakkudes laiemat valikut rakendusgümnaasiumide ja kutsehariduse kaudu. Ta avaldas lootust sõlmida pikaajaline hariduslepe, mis tooks stabiilsust õpetajate töötingimustesse.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Käesoleva päevakorrapunkti arutelu lõppemisel Riigikogu otsust vastu ei võtnud. Fraktsioonide esindajad pidasid läbirääkimisi.

Aktiivseimkõneleja
Vadim Belobrovtsev
Vadim Belobrovtsev

Eesti Keskerakonna fraktsioon

Kõige aktiivsem Riigikogu liige, kes osales nii küsimuste voorus kui ka fraktsiooni kõnes, oli Keskerakonna fraktsiooni esindaja Vadim Belobrovtsev. Opositsioonilise poliitikuna väljendas ta sügavat skeptilisust valitsuse haridusstrateegia suhtes. Ta kiitis ministrit reformide alustamise eest, kuid kritiseeris teravalt konkreetsete lahenduste puudumist süsteemi kõige akuutsematele probleemidele, nagu õpetajate massiline puudus ja tugispetsialistide defitsiit. Belobrovtsev rõhutas, et hariduslike erivajadustega laste vanemad on eestikeelsele õppele ülemineku osas teadmatuses ning heitis ette, et haridussüsteem ei ole sünkroonis muutuva majandussüsteemiga, mis süvendab tööjõupuudust. Tema hinnangul puudub ministeeriumil pikaajaline ja terviklik strateegia kriiside lahendamiseks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:11:29
AI kokkuvõte

Riigikogu liigub teise päevakorrapunkti juurde, kus arutatakse haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia „Eesti 2035“ elluviimisest haridusreformide kontekstis, ning selgitatakse menetlemise kord: kuni 20-minutiline ettekane, seejärel suulised küsimused ja fraktsioonide läbirääkimised, mille lõpus otsust ei võeta; nüüd kutsutakse auväärt ministri Kristina Kallase kõnetooli.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
12:12:21
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et Eesti tulevik sõltub kolmest võtmesuunast—kaitse, energia ja haridus— ning plaanib eestikeelset haridust viia lõpule, tugevdada kutse- ja kõrgharidust ning luua kuni 2035. aastaks vähemalt 100 tugevat hariduskeskust, et tagada tehnoloogiline areng, innovatsioon ning rahva heaolu ja majanduskasv.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:32:30
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi küsib austatud ministrilt, kas tal on vaja aega juurde.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
12:32:32
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et soovib aega juurde.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:32:34
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi ütles, et ettekande pikkus on kolm kuni viis minutit.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
12:32:36
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas seadis kõne kestuseks viis minutit.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:32:38
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub saada veel viis minutit aega.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
12:32:40
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et teadus ja arendustegevus on Eesti majanduse ja innovatsiooni võti ning selle edendamiseks tuleb targalt investeerida kõrgharidusse ja teadusesse ning kõigi osapoolte kaasabil sõnastada ja ellu viia haridusleppe, keskendudes õpetajate töötingimustele, koormusele ja tasustamisele.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:37:18
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänas ja märkis, et teema aktuaalsust näitab väga suur küsimuste hulk, paludes Tanel Kiik alustama, kuid mikrofon ei kostnud ning kuulda ei saanud.

Tanel Kiik
Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
12:37:44
AI kokkuvõte

Tanel Kiik testib mikrofoni, koputades selle peale ja küsides, kas see ei tööta.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:37:48
AI kokkuvõte

Kõne kutsub kuulajaid proovima uuesti ja mitte alla andma.

Tanel Kiik
Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
12:37:50
AI kokkuvõte

Tanel Kiik ütleb, et tal pole ühtegi nuppu, kuhu vajutada.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
12:37:52
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kinnitab, et nüüd töötab.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:37:53
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi teatab, et mikrofon on korras, ja kutsub Tanel Kiike kõnelema.

Tanel Kiik
Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
12:37:57
AI kokkuvõte

Tanel Kiik küsib võrdse palga päeva kontekstis, milliseid samme haridusminister näeb ette soolise ebavõrdsuse ja palgalõhe vähendamiseks haridusvaldkonnas ning ühiskondlike väärtushinnangute muutmiseks.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
12:39:00
AI kokkuvõte

Kristina Kallas tõdes, et Eestis on sooline palgalõhe ja hariduslik ebavõrdsus tõsised, sest meeste osakaal õpetajates on väike ja palk konkurentsivõimetu, poiste ja tüdrukute hariduslik lõhe kasvab (1200 põhikooli lõpetajast on 99,8% poisid) ning kõrgkoolis on naisi üle 65%, mida püüab kooliea pikendamisega vähendada, tõstes poiste haridustaset tüdrukute tasemele.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:40:38
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Rene Kokkil korrata küsimust, kuna ta ise ei kuule hästi, ning märgib, et mikrofon on nüüd sees.

Rene Kokk
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
12:40:39
AI kokkuvõte

Rene Kokk väljendas muret, et teenused ja koolivõrk liiguvad maalt suurte keskustesse ning maapiirkonna elanikel on koolide sulgemise ja piiratud ühistranspordi tõttu elu maal järjest raskem, ning ta küsis, milliseid reaalseid positiivseid samme omavalitsustele on plaanis võtta koolide säilitamiseks ja inimeste maal elamiseks.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
12:42:03
AI kokkuvõte

Maapiirkondade noortele peab olema kvaliteetne põhikoolijärgne haridus, selleks tuleb säilitada kodulähedased vähemalt kuueklassilised põhikoolid ja arendada maapiirkondadesse tugevaid hariduskeskusi, kus on võimalus õppida gümnaasiumi, rakendusgümnaasiumi või kutseharidust, ning riik peab katma nende koolide noorte transport-, toitlustus- ja majutuskulud, et kõik sõltumata sotsiaalmajanduslikust taustast pääseksid kvaliteetsele haridusele ja tulevasele ülikoolivõimalusele.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:45:03
AI kokkuvõte

Kõne sisaldab Margit Sutropi kutsumist esinema.

Margit Sutrop
Margit Sutrop
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
12:45:04
AI kokkuvõte

Poiste väljalangemise mure hariduses ei lahene ainult õpiraja pikendamisega, sest matemaatikaalase võimekuse puudus ja matemaatikaõpetajate kvalifikatsiooni katastroofiline seis—nt 313 õpetajat on vaid keskharidusega, 5 ainult põhiharidusega ja 720-l bakalaureuse või rakenduskõrgharidus—nõuavad tõsist korrigeerimist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:46:10
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi, aseesimees, tänab publikut ning märgib, et on aeg edasi liikuda.

Margit Sutrop
Margit Sutrop
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
12:46:11
AI kokkuvõte

Margit Sutrop küsib, mida saaks teha, et matemaatikaõpetajate arv kasvaks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:46:17
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänab kuulajaid.

Margit Sutrop
Margit Sutrop
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
12:46:18
AI kokkuvõte

Ta rõhutab, et teema ei ole mõeldud pikendatud haridusajaks, vaid on mõeldud just põhikooli ja keskastme jaoks.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
12:46:26
AI kokkuvõte

Kristina Kallas rõhutas, et noorte, eriti poiste, õppimisaktiivsuse langus tuleneb peamiselt motivatsiooni kahanemisest põhikooli kolmandas astmes ning selle lahendamiseks tuleb parandada 7.–9. klassi õppekorraldust ning õpetamisviise, suurendada karjäärinõustamist ning mitmekesistada formaalset haridust mitteformaalse õppeelementidega, samas lahendades matemaatika- ja loodusteaduste õpetajate kriisi ning palgatingimuste küsimuse, et nii linnades kui maapiirkondades oleks piisavalt kvalifitseeritud õpetajaid.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:49:56
AI kokkuvõte

Ta palub Urmas Kruuse võtta sõna.

Urmas Kruuse
Urmas Kruuse
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
12:49:57
AI kokkuvõte

Urmas Kruuse jätkab eelmist küsimust ja küsib, mida näitavad analüüsid kooliaja pikendamise mõjust: kas põhjuslikud on peamiselt akadeemilised või emotsionaalsed, mida ütlevad uuringud ning kas eesmärk on viia väljalangemine nullini, mitte lihtsalt täita riigi kohustust.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
12:50:55
AI kokkuvõte

Minister Kristina Kallas rõhutas, et kuigi nulli ei saa, tuleb luua täiendavaid kutseoskuste arendamise kohti ja ettevalmistava õppe aastat ning keskenduda alternatiivsete õppimisvõimaluste loomisele ja eesti keele täiendõppele, et erivajadustega ning terviseprobleemidega ja venekeelse taustaga noored ei lange põhihariduse järel kooliväljapoole, vaid suudaksid jätkata õppimist kutsehariduses või muudel sobivatel teedel.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:54:27
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Signe Kivi.

Signe Kivi
Signe Kivi
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
12:54:29
AI kokkuvõte

Signe Kivi rõhutab, et Eesti panustab haridusele riigieelarves 14,3% (2021) ja küsib, kas kuueaastane õppimiskohustus võiks olla osa haridusreformist, sest lapsed tahavad kooli ja nende võimekus avaldub juba varakult.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
12:55:35
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutas, et Eestis on alusharidus väga tugev ning kuigi arutatakse kooli alguse nihutamist, on Eesti õppeaasta Euroopa Liidus kõige lühem, mis seab õpetajatele, õpilastele ja vanematele suurema koormuse, sest meie õppekava on ambitsioonikam.

Aseesimees Toomas Kivimägi
12:57:44
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi naljatades märgib, et ehk meie lapsed on andekamad, ning seepärast võiksime alustada hiljem.

Anti Allas
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
12:57:47
AI kokkuvõte

Anti Allas rõhutab, et haridusvõrgu reformi nimel ei tohiks koolide sulgemist käsitleda kvantitatiivselt Exceli tabelite järgi, vaid tuleb liikuda kvalitatiivsele, juhtumipõhisele ja kogukondade kaasavale reformile, et vältida väikeste piirkondade hävitamist ja pakkuda tingimuslikku abi ning kogukondadele võimalust oma nišš leida.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
12:58:49
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et koolivõrgu korrastamisel keskendutakse kvalitatiivsele ja juhtumipõhisele juhtimisele ning omavalitsustele saadetud ettepanekute kaudu vaadatakse piirkondlikult 5–10 aasta perspektiivis koolivõrku, et tagada kvaliteetne põhikoolijärgne haridus, mitte koolide sulgemine, ning otsused tehakse juhtumipõhiselt, arvestades õpetajate järelkasvu, õpilaste arvu ning alternatiivide olemasolu piirkonnas.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:00:37
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub, et Rain Epler saaks lõpuks küsida.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:00:40
AI kokkuvõte

Rain Epler märgib, et kuigi valitsus teeb häid asju, meedia kipub negatiivset juttu ajama, ning ta küsib põhikoolijärgsete hariduskeskuste 100 jaotust geograafiliselt Tallinnas, Tartus ja ülejäänud Eestis, arvestades asustustihedusega, ning rõhutab samal ajal, et kuigi investeeringud haridusse on suured, tuleb jälgida ruumide sisulist tasakaalustamist ning infrastruktuuri jätkuvat uuendamist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:01:39
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänab kuulajaid.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:01:41
AI kokkuvõte

Rain Epler küsib, kuidas meie plaan edeneb.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:01:46
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et 2035. aastaks jäävad Tallinna ja Tartu gümnaasiumid ning kutsehariduskeskused samas mahus, Lasnamäele kavandatava riigigümnaasiumi kõrval ülejäänud Eesti konkureerib tugevate põhikoolijärgsete keskuste arendamisega ning hariduse kättesaadavus laiemalt paraneb, kuid suur osa investeeringutest tuleb Euroopa Liidu fondidest, mille 6% osakaal katab infrastruktuuri ja mille kadumine vähendaks riigieelarvelist panust haridusse ja teadusesse oluliselt.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:04:07
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Urve Tiiduse esinema.

Urve Tiidus
Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
13:04:09
AI kokkuvõte

Urve Tiidus märgib, et haridusvaldkonna reformidest võib välja lugeda kuus olulist reformi, ning küsib ministrilt, millise reformi suhtes ta on kõige optimistlikum ja mis teda selle teostumise mõttes kõige rohkem muret tekitab.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:04:32
AI kokkuvõte

Ma usun väga kindlalt eestikeelsele õppele üleminekusse ja pean vältimatuks, et me ei teeks tagasiastumist, vaid jätkame reformidega, eriti kutsehariduse atraktiivsemaks muutmise ja õppimiskohustuse pikendamise kaudu, et põhikoolilõpetajad ja poisid jätkaksid haridusteed ning meeste tervis ei halveneks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:06:15
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub Mario Kadastiku poole ja palub tal esineda.

Mario Kadastik
Mario Kadastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:06:16
AI kokkuvõte

Mario Kadastik küsib, kas haridusreformiga pööratakse rohkem tähelepanu innovatiivsetele ja enesejuhtimisega noortele ning õpetamismetoodikate laiemale toele, sealhulgas Montessori alg- ja põhihariduse suuremale kättesaadavusele, ning kas lõpuks lõpetatakse ka kitsa matemaatikaeksami süsteem.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:07:07
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et kiiret õppekavade uuendamist ei plaani ning esimene uue õppekava ettepanek valmib 2027, arendus toimub Euroopa Liidu toel, kuid nüüdisaegse õpikäsitluse juurutus on koolides kestnud juba umbes kümme aastat ja keskendub õpilase õppimise protsessile, samas venekeelsetes koolides on edasiminek aeglasem ning nõuab õpetajate enesereflektsiooni ja pidevat metoodikamuudatust.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:08:25
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Helmen Kütti sõna võtma.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:08:28
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et probleem ei ole eksami muutmises, vaid liiga väheses laia matemaatika valikus ning põhikoolist saadud ebakindluses, seega tuleb tugevdada loodus- ja täppisteaduste õpetust põhikoolis ning soodustada laia matemaatika valikut, et võimaldada õpilastele personaalsemaid õpiteid.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:09:42
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Helmen Kütti kõnelema.

Helmen Kütt
Helmen Kütt
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
13:09:44
AI kokkuvõte

Helmen Kütt tõstatas kaasava hariduse teema, rõhutades, et kuigi see sobib paljude erivajadustega lastele, leidub ka neid, kellele see ei sobi ja kellel võivad tekkida vaimse tervise probleemid, ning küsis, kas on tehtud analüüse ja uuringuid selle sobivuse ja ressursside olukorra hindamiseks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:10:50
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi väljendab tänu.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:10:54
AI kokkuvõte

Kallas ütles, et kaasava hariduse toimimise ja tõhususe uuringu tulemusi oodatakse aprilli lõpus või mai alguses Tallinna Ülikoolilt ning nende tulemuste ja rakendatavate meetodite asjakohasus on kriitiline, et tagada lastele parem õpitee.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:11:58
AI kokkuvõte

Pipi-Liis Siemann kutsutakse kõnelema.

Pipi-Liis Siemann
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:12:00
AI kokkuvõte

Pipi-Liis Siemann küsib, kas investeeringutoetused koolivõrgu korrastamiseks ja vananenud taristu asendamiseks võiksid olla seotud kliimaeesmärkidega, et samaaegselt parandada õpitingimusi ja saavutada tulevikus majanduslik kokkuhoid.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:12:56
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas teatas, et Euroopa Liidu vahendite toel toimub Ida-Virumaa koolivõrgu korrastamine Kohtla-Järve, Narva, Toila ja Alutaguse vallas, mille raames ehitatakse energiasäästlikud koolimajad ja vähendatakse põhikoolide arvu, investeeringute maht ulatub järgmisel viiel aastal ligikaudu 70 miljoni euroni, 14 omavalitsusega arutatakse hariduskeskuste loomist ja koolivõrgu ümberkorraldamist gümnaasiumiastme osas, kaardistatakse taristuvajadused ning CO2-vahendite kasutamine prioriteedina ning välja töötatakse lasteaedade standardinvesteeringu maht.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:15:35
AI kokkuvõte

Kõne on pelgalt palve Mait Klaassenile esinema kutsumiseks.

Mait Klaassen
Mait Klaassen
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
13:15:36
AI kokkuvõte

Mait Klaassen küsib, kas praegused investeerimisotsused kehtivad ka 20–30 aasta pärast ning kas on olemas baas-uuring, mis arvestab rahvastiku ümberpaiknemise ja tulevase areneva majandusega piirkondade vajadustega, või tehakse otsuseid vaid empiiriliselt.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:16:39
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et koolivõrgu otsuseid ei tehta soovinimekirjade järgi, vaid pikaajaliste demograafiliste ja siserände trendide ning Tartu Ülikooli koostatud siserände kalkulaatori prognooside põhjal, ning kuigi rahvastik on viimastel aastakümnetel palju ümberpaikunud, jääb järgmise 10–15 aasta jooksul suurem osa paiknemisest samaks, mistõttu tuleb koolivõrk ümber kujundada, keskendudes laste hariduse kvaliteedile ja ruumide ratsionaalsele kasutusele ka maapiirkondades.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:19:26
AI kokkuvõte

Kõne on Kristina Šmigun-Vähi lavale kutsumise üleskutse.

Kristina Šmigun-Vähi
Kristina Šmigun-Vähi
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
13:19:27
AI kokkuvõte

Kristina Šmigun-Vähi väljendas ideed, et koolis võiks õpetada vastutustunnet, nii et iga laps teaks, et õpitav on talle endale, ning et eesti keele oskus on tulevikus oluline head haridust saada.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:20:09
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas märgib, et kuigi riiklik eksamite süsteem on kriitikat saanud, tekitab see lastes vastutustunnet ning vastutus jaguneb vanemate, kogukonna ja kooli vahel, kuigi õpetaja ei saa vastutada kõigi lapse elu aspektide eest, ja laste vastutus on Eestis üldiselt hästi paigas.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:21:58
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Helle-Moonika Helme esinema.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
13:22:00
AI kokkuvõte

Helle-Moonika Helme küsib arengustrateegiast, kas maakoolide sulgemine ja linnastumine lahendavad probleeme, toob esile, et maakoolide taseme parandamine on vajalik ning Metsküla kooli õpilase võit kinnitab vastupidist, ja kutsub investeerima haridusse maal ning arutama koolide tulevikku koos KOVidega, mitte tegema samme, mis tooks vanemate autode maksustamisega probleeme.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:23:04
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänab.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
13:23:05
AI kokkuvõte

Me arutame, kuidas tagada lastele kvaliteetne haridus ka viiekümne aasta pärast.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:23:10
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänab Helle-Moonikat.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
13:23:12
AI kokkuvõte

Ta küsib, kas see on tegelikult verbaalne mustkunstitrikk.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:23:14
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutab, et koolivõrgureform on alustatud valest otsast — väikeste koolide sulgemine ei paranda hariduse kvaliteeti ega kättesaadavust, vaid probleem on gümnaasiumiastmes, kus paljud noored ei saa edasiõppimiseks vajalikku õpetajat ning riik peab tagama nende õppimisvõimalused.

Meelis Kiili
Meelis Kiili
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:25:10
AI kokkuvõte

Haridus on meie tuleviku pant ning on riigi ja kohalike omavalitsuste ühine vastutus; kuigi riik on loonud algkoolide toetamise meetme, kardetakse mõnede omavalitsuste väärkasutust, kus toimivaid põhikoole soovitakse muuta algkoolideks lisaraha saamiseks, ja küsitakse, kas on välja mõeldud meetmed väärkasutuse vältimiseks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:25:10
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Meelis Kiili kõnelema.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:26:17
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänab publikut.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:26:21
AI kokkuvõte

Toetusmeede, mis pidi täitma kindlat eesmärki, on hakanud kujundama otsuseid, mis ei vasta sellele eesmärgile, ning kuna see rakendub esimest korda, tehakse aasta lõpus ülevaade ja vajadusel tehakse muudatusi.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:27:21
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Anti Poolametsa võtta sõna.

Anti Poolamets
Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
13:27:24
AI kokkuvõte

Anti Poolamets väljendab kriitikat maksusüsteemi osas ja lisaks muret Ukraina sõja tõttu saabuvate pagulaste keele ja kultuuri säilimise üle, kurvastades, et paljud neist paigutatakse vene koolidesse ning nende ukrainakeelne oskus ning võimalus õppida ukrainakeeles võivad kaduda, kuigi nad on ajutised külalised.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:28:31
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et üle 80% Ukraina lastest õpib Eestis eestikeelses koolis, koolivalik jääb lapsevanemale, mitte riigile või omavalitsustele, ning 1. septembrist algab üleminek eestikeelsele õppele ilma eranditeta, kus kõik Ukraina lapsed, kes praegu õpivad venekeelses koolis, lähevad eestikeelsele õppele, kuigi 20% Ukraina lapsevanematest on eelistanud venekeelset kooli.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:29:53
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palus Kersti Sarapuu tulla ette.

Kersti Sarapuu
Kersti Sarapuu
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:29:55
AI kokkuvõte

Kõnes rõhutatakse insener-tehniliste ekspertide nappust ning küsitakse, milliseid meetmeid on valmis katsetama või rakendama, et motiveerida noori insenerieriala valima ja vähendada õpilaste lahkumist ülikoolist.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:30:52
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et 60 miljonit eurot Euroopa Liidu vahendeid suunatakse STEMi arendamisse – gümnaasiumis lisatakse inseneeria valikained, kutsehariduses luuakse uued õppekavad ning kõrghariduses parandatakse õpetajate ja tudengite toestust –, et suurendada oskuste ning teadus- ja arendustegevuse mahtu ning viia tehnoloogiahuvi noorte seas varasemasse faasi läbi huvihariduse nii poistele kui tüdrukutele.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:33:47
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Jaak Aabi kõnelema.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:33:48
AI kokkuvõte

Jaak Aab tõi esile kutsehariduse reformimise vajalikkuse, võrdles Eesti olukorda Soomega ning arutles, kuidas uued õppekavad ja stiimulid ehk präänikud ja karistused võiksid kutsekooli valiku lapsevanemate ja noorte jaoks selgemaks teha.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:34:49
AI kokkuvõte

Ettekanne rõhutab, et kutsehariduse atraktiivsuse suurendamiseks tuleb põhikooli lõpetanutele pakkuda rohkem valikuid ja tagada, et kutseharidus ei oleks tupiktee, vaid avaneks tee kõrgkoolidesse rakendusgümnaasiumi kaudu, nagu Soome mudel näitab, kus rakenduslik haridus on atraktiivne ja viib noored ülikooli või tehnikumi.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:37:04
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Liina Kersna sõna võtma.

Liina Kersna
Liina Kersna
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
13:37:05
AI kokkuvõte

Liina Kersna rõhutab, et kuus haridusreformi tuleb ellu viia koostöös haridusvaldkonna esindusorganisatsioonidega, ning küsib, kui palju on konsulteeritud koolipsühholoogide ja lastekaitsjatega õppimiskohustuse ea pikendamise teemal, rõhutades, et umbes 700 noort aastas on nende vaateväljas.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:38:02
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et NEET-noorte hulgas on neid väga vähe ning põhjused on mitmekesised, sealhulgas eesti keele oskuse puudumine, ning kooliea pikendamise reform on kaasanud laialdaselt omavalitsusi ja tugispetsialiste ning eelnõu on kooskõlastusringil, edaspidine arutelu ning suurem vajadus tugiteenuste järele, sealhulgas koolipsühholoogide jaoks, jätkub.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:40:02
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Annely Akkermann lavale.

Annely Akkermann
Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
13:40:02
AI kokkuvõte

Annely Akkermann tänab juhatajat ja ministeri ning räägib hariduskulude võrdlusest EL-i toetustega, märgib, et Euroopa maksumaksja ja Eesti maksumaksja maksavad sama ning esitab küsimuse poiste akadeemilise mahajäämuse ja kohustusliku koolihariduse omandamise aja pikendamise vajaduse ning vajaliku võimaluse poisse õpetada teisiti.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:41:11
AI kokkuvõte

Poisid ei jätka põhiharidust kolmandal astmel toimunud õpioskuste ja motivatsiooni languse ning väljalangemise tõttu, seetõttu on oluline tugevdada põhikooli kolmanda astme nõustamissüsteemi ja integreerida mitteformaalse hariduse vormid formaalharidusse, et lapsed mõistaksid paremini oma tugevused ja edasised õppimise soovid.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:42:52
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi palub Evelin Poolametsa kohale tulla.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:42:52
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets tõi esile, et Eestis on üle 18 000 15–26a noort, kes ei tööta ega õpi, kõige suurem risk on põhikooli lõpetanutel ja kahe haridusastme katkestajatel ning koolivahetused suurendavad neid, ning küsis, kas juhitav haridusreform suurendab neid numbreid ja milliseid meetmeid olukorra leevendamiseks plaanitakse.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:43:53
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et 18 000 kuni 24-aastast noort ei õpi ega tööta mitte tingimata puuduliku hariduse tõttu, vaid tänase süsteemi piiratud õppimisvõimaluste ja rangelt piiritletud õpiteede tõttu ning seepärast käivitub kutsehariduse reform, et pakkuda noortele laiemat ja personaalsemat õppimisviisi ning võimalust omandada nii kutse kui keskharidus.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:45:20
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Priit Sibul lavale.

13:45:20
AI kokkuvõte

Priit Sibul küsib eestikeelsele haridusele üleminekust, käsitledes samal ajal Ida-Virumaal eesti keeles õpetavatele õpetajatele lisatasu üle kandmise väidet ja paludes seda ümber lükata, ning soovib teada, kui palju Haridus- ja Teadusministeerium kasutab vahendeid kadunud õpilaste leidmiseks ning mida 18-aastaseks õppimisega kohustuse laiendamine tegelikult lahendab.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:46:18
AI kokkuvõte

Minister Kristina Kallas märkis, et õpetajate lisatasude maksmisel esinevad andmed on puudulikud ning menetlus on aeglane, ning rõhutas NEET-noorte koordinaatorite olulist rolli ning õpikohustuse pikendamise eesmärk on jõuda 16-aastaste noorteni, et nad haridustee jätkaksid.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:48:50
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Varro Vooglaid võtta sõna.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:48:52
AI kokkuvõte

Vooglaid viitab Martin Ehala arvutustele, mis näitavad, et maakoolide sulgemine tekitaks koolitee umbes kahe tunni pikkuse ning aastas 350 tunni koorma ja umbes 2200 eurose kulu iga õpilase kohta, mõjutaks umbes 1800 maal elavat last ning tooks ligi 4 miljoni euro suuruse aastase kulu maalaste kanda, ning küsib, kuidas selline ebavõrdne kohtlemine õigustada saab.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:49:52
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et ei plaani sulgeda kõiki alla 100 õpilasega gümnaasiume, vaid teeb omavalitsustega koostööd ning järgmise 5–10 aasta jooksul tagab kvaliteetse gümnaasiumihariduse, sealhulgas inseneeriaõppe mooduli, mis vajab vähemalt 40 õpilast, ning vähendab piirkondlikku ebavõrdsust ja vajadusel toetab pikkade koolitee eest.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:52:45
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Vadim Belobrovtsevi esinema.

Vadim Belobrovtsev
Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
13:52:47
AI kokkuvõte

Ettekanne oli põhjalik, kuid kahest reformist jäi vähe juttu, ta tõi välja jätkuva võitluse Nõukogude Liidu pärandi vastu ning esitas kaks akuutset küsimust: kust tuleb õpetajate järelkasv ja kust leida tugispetsialiste erivajadustega õpilaste jaoks.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:53:51
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutas, et Eestis on viimase 30 aasta jooksul integreeritud Nõukogude ajal loodud venekeelne haridussüsteem ja tuleb lõpetada viimased sammud, pöörates peamiselt tähelepanu õpetajate järelkasvale, töötingimustele ja töökoormusele ning pikaajaliste palga- ja kollektiivlepingute raamistikule, mis teeksid õpetajatöö jätkusuutlikuks ja atraktiivseks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:57:46
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Andrus Seeme esinema.

Andrus Seeme
Andrus Seeme
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
13:57:47
AI kokkuvõte

Andrus Seeme palus ministeril selgitust maakondlike hariduskeskuste loomise kohta ning küsis, millised kooliastmed seal võiksid olla ja kuidas see rahastataks.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
13:58:12
AI kokkuvõte

Järgmisel viiel aastal peaksid kutsehariduskeskused laienema hariduskeskusteks, kus lisaks kutsealasele õppele pakutakse statsionaarset ja rakendusgümnaasiumiharidust, ettevalmistava õppe aastat, töökohapõhiseid õppekavu koostöös ettevõtetega ning erinevaid õppimisviise, suurendades piirkondlike ettevõtjate rolli ja avades laiemad õppimisvõimalused nii noortele kui täiskasvanutele.

Aseesimees Toomas Kivimägi
14:00:02
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänab ministrit täpsete vastuste ja põhjalike teadmiste eest ning märgib peagi toimuvat juhataja vahetust, öeldes, et nüüd läheme edasi, ning palub Hanah Lahet esinema.

Hanah Lahe
Hanah Lahe
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:00:11
AI kokkuvõte

Hanah Lahe rõhutas, et noored peaksid saama kvaliteetset, lõimitud ja laiapõhjalist keskkonnaharidust kõigis kooliastmetes ning viitas koalitsioonileppele, kus lubatakse selle edendamist.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
14:00:46
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et eelmisel aastal tehtud õppekavamuudatustega on fookus õppeainetes õpiväljunditel ja nendest tulenevatel oskustel, mis hõlmavad tänapäeva majandust, ühiskonda ning keskkonna- ja kliimateemasid, ning õpetajad keskenduvad nende saavutamisele, koolid aga uuendavad ainekavasid vastavalt uutele õppekavadele ning koostöös koolidega vaadatakse, kui laialt keskkonnateemad sisse tuuakse.

Aseesimees Jüri Ratas
14:02:13
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas kutsub Andres Sutti kõnelema.

Andres Sutt
14:02:14
AI kokkuvõte

Andres Sutt küsib, kui hästi on Eesti haridussüsteem, õpetajad ja õpilased valmis tehnoloogia kiire arenguga ja tehisintellekti laialdase kasutuselevõtuga kaasnevate muutustega.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
14:02:57
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et Eesti õpetajate digipädevus on suhteliselt hea, meil on digipädevuse kompass ja töövahendid arendamiseks, kuid järgmine samm on tehisaru integreerimine koolides ning nõukogu soovitas õpiülesanded läbi tehisaru lahendada, mis nõuab õpetamise protsessi ülevaatamist ja rakendusprojektide käivitamist, kuigi plaanitud kolm miljonit eurot läks kahjuks õpetajate palgale.

Aseesimees Jüri Ratas
14:06:31
AI kokkuvõte

Head ametikaaslased, aitäh; jätkame teisipäevase istungiga ning ilma tehisaru abita suudame Riigikogu istungiga hakkama saada.

Aleksei Jevgrafov
Aleksei Jevgrafov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:06:40
AI kokkuvõte

Narva volikogu otsustas jaanuaris esitada ministeeriumile kaks avaldust ning taotleb erivajadustega laste jaoks osalist vene keelse õpetuse võimaldamist eriklassides, lasteaedades ja algkoolides; Jevgrafov küsib nüüd, kas amet mõistis õigesti, mille kohta need avaldused olid tehtud, või oli see arusaamatus või tahtlik eksitus.

Aseesimees Jüri Ratas
14:07:48
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas pöörab küsijale tähelepanu ja ütleb, et nüüd on küsija aeg.

Aleksei Jevgrafov
Aleksei Jevgrafov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:07:51
AI kokkuvõte

See on signaal kogu Eesti rahvale, et Narva seisab seadusele vastu.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
14:07:52
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et Narva taotlus põhineb klasside kaupa pikendamisel ning see ei ole mõistlik, kuna iga erivajadusega lapse puhul tuleb hinnata eraldi koos spetsialistidega ning koolid peavad esitama üksikasjaliku tegevuskava eestikeelsele õppele üleminekuks, et tagada, et ka erivajadusega lapsed omandaksid eesti keele oskuse ning ei jää venekeelsesse ruumi.

Aseesimees Jüri Ratas
14:10:34
AI kokkuvõte

Aseesimees Ratas palub kutsuda Arvo Alleri kõnelema.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:10:38
AI kokkuvõte

Kõnes väljendatakse tänu juhatajale ja tervitatakse juhatust ning ministrit.

Aseesimees Jüri Ratas
14:10:46
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas tänab tervituste eest, saadab teile vastutervitused ning soovib teile jõudu.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:10:50
AI kokkuvõte

Arvo Alleri kõne kritiseerib Ida-Virumaal õpetajatele lisatasude maksmise viivitust ja dokumentide kontrollide korduvat läbiviimist, väites, et see pole pikaajaline motivatsioonistrateegia ning toob esile gümnaasiumide sulgemisi Alutagusel, Kiviõlis ja Toilas, ning küsib, kust tuleb raha palkade tõusuks ning kas plaanitakse uusi makse kehtestada.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
14:11:45
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et Ida-Virumaal eestikeeles töötavate õpetajate palgatoetuste taotluste kehtivate eesti keele oskuse nõuete vastavuse kontroll tuleb teha, kuna omavalitsused on uusi õpetajaid tööle võtnud, ning kuigi selle kontrolli vajadus on kriitikas küsitud, palus ta ministeeriumil süsteemi üle kontrollida ja leida lahendus, et õpetajad ei peaks kaks kuud palga lisatasu ootama, samal ajal arutatakse riigi eelarvestrateegiat ja nähakse vajadust järgmistel aastatel lisaraha umbes 50 miljonit eurot aastas õpetajate palkade jaoks.

Aseesimees Jüri Ratas
14:13:07
AI kokkuvõte

Aseesimees kutsus Siim Pohlaku kõnelema.

Siim Pohlak
Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
14:13:09
AI kokkuvõte

Siim Pohlak süüdistab koalitsiooni, et kolmanda kooliastme toetus on muutunud kooliastme sulgemise toeks, viitab Reformierakonna taandumispoliitikale ning omavalitsuste vastutuse vältimisele, ning küsib, kas tegelikke positiivseid meetmeid kolmanda kooliastme säilitamiseks on tõesti tulemas.

Aseesimees Jüri Ratas
14:14:16
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas pöörab küsijale tähelepanu ja kuulutab, et nüüd on küsija aeg.

Siim Pohlak
Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
14:14:17
AI kokkuvõte

Siim Pohlak küsib, milliseid meetmeid on välja pakutud, et säilitada kolmandat kooliastet taandumispoliitika kontekstis.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
14:14:23
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et riigi rahastusmudelit, mis finantseerib kõiki kooliastmeid ühtse pearahamääraga, tuleb ülevaadata ning kolmanda kooliastme rahastust suurendada, sest see on kõige kallim osa, ning selle kohta töötab koos kohalike omavalitsustega rahastusmudeli töörühm.

Aseesimees Jüri Ratas
14:15:52
AI kokkuvõte

See on lühike pöördumine, milles kutsutakse Õnne Pillak esinema.

Õnne Pillak
Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
14:15:52
AI kokkuvõte

Õnne Pillak küsis, kas kooli algusaega võiks viia kella 9.00-ni, viidates Tervise Arengu Instituudi ülevaatele laste une- ja hommikusöögiharjumuste kohta ning märkides, et mõnel koolil algab õppetöö juba 8.30–8.45, et lapsed saaksid rahulikult magada ja hommikusööki süüa.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
14:16:56
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas pooldab kooli algust kell üheksa, kuid rõhutab, et teismeliste uneprobleemide lahendamine ei tohi jääda koolile ning vastutus tuleb jagada vanemate ja kogukonna vahel.

Aseesimees Jüri Ratas
14:19:04
AI kokkuvõte

Jüri Ratas tänas ministrit vastuste eest ja teatas, et avame läbirääkimised, ning kutsus Eesti 200 fraktsiooni esindaja Kadri Tali kõnet võtma, kes palus kaheksa minutit lisaaega.

Kadri Tali
Kadri Tali
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:19:37
AI kokkuvõte

Kadri Tali rõhutab, et haridusse investeerimine ning kooliea pikendamine on Eesti majanduse ja ühiskonna jätkusuutlikkuse alused, kutsehariduse atraktiivsuse tõstmine ning alushariduse muusikaõppe tugevdamine on võtmetähtsusega, ning õpetajate töötingimuste ja vaimse tervise eest hoolitsemine koos tervikliku haridussüsteemi reformide vajadusega ning lõpuks kutsub ta kõiki osalema Metsküla kooli heategevuskontserdil.

Aseesimees Jüri Ratas
14:26:48
AI kokkuvõte

Jüri Ratas ütles, et Reformierakonna pikendamisettepanekut ei saa hääletusele panna, kuna kodu- ja töökorra seadus lubab pikendust vaid kella kaheni ning parandused tuleb teha fraktsiooni juhtkonnal, ning ta palus, et avaldus korda tehtaks; seejärel tervitas ta Isamaa fraktsiooni esindajat Priit Sibulit.

14:27:25
AI kokkuvõte

Priit Sibul ütles, et kuigi ta oli algul skeptiline Eesti 2035 arutelude suhtes, on hariduse reformide keskmes läbipaistav koolivõrk ja rahastus ning personaalsed lahendused, mis põhinevad koolijuhtide usalduse ja õppijate võimekuse arvestamisel, ilma liigse koormuse lisamiseta ja uut ebaõiglust tekitamata.

Aseesimees Jüri Ratas
14:32:27
AI kokkuvõte

Jüri Ratas teatas, et Reformierakonna fraktsioon esitas palve pikendada tänast istungit kuni päevakorra ammendumiseni, kuid mitte kauem kui kell 14:00, ja see palve pannakse hääletusele.

Aseesimees Jüri Ratas
14:35:08
AI kokkuvõte

Ettepanek võeti vastu 51 poolt ning vastuväiteid ja erapooletuid polnud; Jaak Aab, kelle volituse andis Helmen Kütt SDP fraktsiooni aseesimees, esindab antud päevakorrapunkti Sotsiaaldemokraatliku Erakonna nimel.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:36:01
AI kokkuvõte

Jaak Aab rõhutas, et Eesti peab tagama kvaliteetse ja kaasava üldhariduse kõigile ning selle saavutamiseks on vaja reforme ja piisavat rahastust, ning et hea haridus on investeering, mitte kulu.

Aseesimees Jüri Ratas
14:40:35
AI kokkuvõte

See on lihtne pakkumine: midagi antakse kuulajale ja öeldakse, et see on tema jaoks olemas.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
14:40:37
AI kokkuvõte

Jaak Aab rõhutas, et koolivõrgu korrastamine peab toimuma piirkondlike vajaduste järgi rätsepalahendusena, maapiirkondade koolid peavad jätkama, õpetajate palk peaks 2027. aastaks olema 120% Eesti keskmisest ning kvaliteedi ja võrdsuse tagamiseks tuleb teha tihedat koostööd omavalitsustega ning hoida alusharidust ning muusika- ja liikumisõpetust.

Aseesimees Jüri Ratas
14:44:16
AI kokkuvõte

Jüri Ratas tänab Jaak Aabi ja kõiki ning palub Riigikogu kõnetooli Reformierakonna fraktsiooni esindaja Liina Kersnat.

Liina Kersna
Liina Kersna
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
14:44:24
AI kokkuvõte

Liina Kersna rõhutab, et haridusvaldkonna reformid peavad olema hoolikalt läbi mõeldud, keskendudes õppijale ja kaasates kõiki partnerid, järgides muutuste juhtimise põhimõtteid, et säilitada usaldus ja tagada pikaajaline areng.

Aseesimees Jüri Ratas
14:48:58
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas teatab, et teil on poolteist minutit lisa aega.

Liina Kersna
Liina Kersna
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
14:49:02
AI kokkuvõte

Liina Kersna rõhutas, et haridus on iga õppija sisemine muutus ning haridusse suunatud eurode investeering loob targema, õnneliku ja turvalisema ühiskonna, ning Reformierakonna fraktsioon soovib ministrile tuge ja kaasavaid, selgitavaid reforme, et iga õppija anded ja isiksus saaks õide puhkeda.

Aseesimees Jüri Ratas
14:49:59
AI kokkuvõte

Jüri Ratas tänab ettekandjat ja erilise tänu sissejuhatuse eest, märkides, et see pole siin tavapärane, ning palub Keskerakonna fraktsiooni esindaja Vadim Belobrovtsevi kõnetooli tulla.

Vadim Belobrovtsev
Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
14:50:18
AI kokkuvõte

Vadim Belobrovtsev kiidab Kristina Kallast reformide algatuse eest, kuid märgib, et haridussüsteemi suuremad probleemid – õpetajate ja tugispetsialistide puudus, kasvav koormus ja madal palk – ning eestikeelsele õppele üleminek vajavad pikaajalist plaani ja konkreetseid lahendusi, mida valitsus siiani ei ole esile toonud.

Aseesimees Jüri Ratas
14:54:54
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas palub kolm minutit lisaaega.

Vadim Belobrovtsev
Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
14:54:55
AI kokkuvõte

Ettekandest jääb mulje, et hariduslike erivajadustega laste, kelle emakeel ei ole eesti, jaoks ei ole siiani antud konkreetseid vastuseid ning õpetajate läbipõlemine on murettekitav, ning on vaja terviklikku riiklikku strateegiat, mis sünkrooniks haridussüsteemi majanduse arenguga, tagaks vajalike spetsialistide ja tugispetsialistide arvu ning ühendaks koolid ja tööandjad, et pakkuda lastele kaasaegset ja kvaliteetset haridust.

Aseesimees Jüri Ratas
14:58:17
AI kokkuvõte

Ratas tänas ja palus Riigikogu kõnetooli kutsuda EKRE fraktsiooni esindaja Mart Helme kõnelema.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
14:58:32
AI kokkuvõte

Mart Helme väidab, et hariduses on ületsentraliseerimine ning raha suunatakse koolide remondile, mitte lastele ja õpetajatele, mistõttu suletakse kogukondade jaoks olulised koolid, nagu Metsküla kool, ning reformid on silo-reformid, mitte süsteemsed, sest baas on vale.

Aseesimees Jüri Ratas
15:03:09
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas küsib, kas võtta kaks minutit lisaaega.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
15:03:13
AI kokkuvõte

Mart Helme palub saada kolm minutit, kui te lahkelt annate.

Aseesimees Jüri Ratas
15:03:18
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas kinnitab, et on alati valmis aitama.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
15:03:20
AI kokkuvõte

Mart Helme ütles, et kuigi on tekkinud mõningane konsensus, Eesti haridussüsteem on kriisis: õpetajad jõuavad pensioniikka ja lahkuvad, maakoolid suletakse ning kaasava ja eestikeelse õppe ideoloogiline eksperimenteerimine süvendab olukorda, seetõttu tuleb maakoolid elus hoida ja ideoloogiline eksperimenteerimine lõpetada, et reageerida reaalsusele.

Aseesimees Jüri Ratas
15:06:37
AI kokkuvõte

Jüri Ratas teatas, et kõnet võivad pidada ainult fraktsioonide esindajad ning kõnede voor on lõppenud, seetõttu suleti läbirääkimised ja teise päevakorrapunkti käsitlemine, ning ta tänas Kristina Kallast ning kõiki osalejaid.