Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) teine lugemine

Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2024-05-08 22:03

Osalevad Poliitikud:

Sõnavõtte kokku: 5

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 8m

AI kokkuvõtted: 5/5 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu rahanduskomisjoni algatatud riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu 391 teine lugemine. Eelnõu puudutab põhiseaduslike institutsioonide eelarvete menetlust ning on suunatud nende sõltumatuse suurendamisele; ühelt poolt sätestatakse, et põhiseaduslike institutsioonide eelarve taotlused kiidab heaks Riigikogu rahanduskomisjon enne riigieelarve eelnõu menetluse lõppfaase, teiselt poolt jätkub valitsuse hinnangu andmise õigus ja vajadus näha katteallikad eelarve muutuste puhul. 26. märtsiks ei laekunud muudatusettepanekuid fraktsioonidelt ega komisjonidelt. Rahanduskomisjon esitas ühe muudatusettepanekusituatsiooni, mis võeti arvesse vastavalt valitsuse arvamusele. Arutelu toimus kolmel istungil; 11. aprillil sai selgeks valitsuse arvamus ning 30. aprillil langetati otsused. Otsuste sisu hõlmab teise lugemise edasikindlat korraldust ning eelnõu menetluse lõpetamist ja lõpphääletust mai keskpaigas; lisanduvad sätted makromajandusprognoosi ja eelarve tasakaalu seoses ning valitsuse ärakuulamise võimalus enne lõpplahendust. Otsused võeti konsensuslikult.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

30. aprillil tehtud otsusena võetakse eelnõu teiseks lugemiseks Riigikogu päevakorda 8. mail; teine lugemine lõpetatakse; kui teine lugemine lõpetatakse, viia eelnõu täiskogu päevakorda ja viia läbi lõpphääletus 15. mail. Kõik otsused langetati konsensuslikult. Lisaks otsustati, et rahanduskomisjon kinnitab põhiseaduslike institutsioonide eelarve mahu üle suvise majandusprognoosiga tutvumise ning et eelarve mahu suurendamisel näidatakse katteallikad; eelarve seletuskirja lisatakse rahanduskomisjoni otsused ja põhiseaduslike institutsioonide eelarve taotlused.

Aktiivseimkõneleja
Jaak Aab
Jaak Aab

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Kõneleja oli Jaak Aab, Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni liige; vasakpoolne (vasak) poliitilise spektri positsioon. Ta esindas põhiseaduslike institutsioonide eelarvete sõltumatuse tagamise vajadust ja rõhutas, et eelarve menetluses peab valitsuse mõju olema piiratud ning et rahanduskomisjon peab tegelema eelarve ja majanduse olukorraga enne lõplike otsuste tegemist.

Esimees Lauri Hussar
22:03:00
AI kokkuvõte

Järgnevalt on tänane kuues päevakorrapunkt rahanduskomisjoni algatatud riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu 391 teise lugemise arutelu ning ettekandeks tuleb siia Riigikogu kõnetooli rahanduskomisjoni liikme Maris Lauri.

Maris Lauri
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
22:03:25
AI kokkuvõte

Riigikogu rahanduskomisjon arutas baasseaduse muutmise eelnõu 391 ning valitsuse arvamuse alusel võttis vastu muudatusettepaneku, millega tuleb põhiseaduslike institutsioonide eelarve mahu heakskiitmisel arvestada makromajandusprognoosi ja riigieelarve tasakaalu ning näidata katteallikaid, ning 30. aprillil langetati konsensuslikud otsused viia eelnõu teiseks lugemiseks 8. mail ja lõpuhääletuseks 15. mail.

Esimees Lauri Hussar
22:07:42
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ettekandjat, teatas, et küsimusi pole, avas läbirääkimised ja kutsus Jaak Aabi Riigikogu kõnetooli.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
22:08:08
AI kokkuvõte

Jaak Aab ütles, et eelnõu suurendab põhiseaduslike institutsioonide eelarvete sõltumatust, viies nende eelarvetaotlused enne riigieelarve eelnõu algatamist Riigikogu rahanduskomisjoni ja Rahandusministeeriumi heakskiidule ning erimeelsuste korral avaldab valitsus oma arvamuse, et tagada tasakaal ja vähendada survet valitsusele eelarvetega.

Esimees Lauri Hussar
22:11:56
AI kokkuvõte

Esimees kuulutas teise lugemise lõpetatuks, märkides, et Jaak Aab esindab volitusega Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni ning et rahanduskomisjonilt laekunud üks muudatus tuleb arvesse võtta, pärast mida läbirääkimised suleti ja asuti muudatusettepanekute läbivaatamise juurde.