Päevakorrapunktide kaupa: Anti Allas

Kokku päevakordi: 144

Täielikult profileeritud: 144

2025-10-16
Eesti Keskerakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Miks toit on kallis?" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on koalitsioonipoliitikud, kellelt oodatakse meelemuutust seoses toiduhindade ja maksupoliitikaga. Kriitika on kaudne, väljendades lootust poliitilisele muutusele, mitte otsesele rünnakule.
2025-10-15
Maapõueseaduse, maakatastri seaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse (taastuvenergiatootmise arendamine kaevandamisloaga alal) eelnõu (698 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja ei väljenda vastuseisu ega kritiseeri valitsuse seisukohti, vaid otsib ministrilt selgitusi seaduseelnõu rakendamise kohta. Ebapiisavad andmed vastaste või kriitika intensiivsuse kohta.
2025-10-15
Euroopa Liidu asjade komisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti valikud ja võimalused Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalises eelarves" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud olemasolevate meetmete ebaefektiivsele kujundamisele, mis takistab kaugemate piirkondade vahendite absorbeerimist, hoolimata kehtivatest nõuetest. Samuti kritiseerib ta seisukohta, et piirialade majanduslikud investeeringud ei peaks kuuluma otseselt rahastatavate valdkondade hulka. Kõneleja hoiatab populistliku lähenemise eest, kus soovitakse kõike, aga ei taheta ise panustada.
2025-10-15
Julgeolek piiril

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetuse ja ebaefektiivsuse vastu, kuna rahastatud julgeolekuprojekti ehitusega pole aasta jooksul alustatud. Vastuseis on protseduuriline ja poliitikat puudutav, nõudes valitsuselt selgitusi ja tegevuskava viivituste ületamiseks.
2025-10-14
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (725 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Andmeid on liiga vähe.
2025-10-13
Arupärimine üldise pesitsusrahu kehtestamise vajalikkuse ja ajakohasuse kohta (nr 804)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otseseid vastaseid või kritiseeritavaid rühmi ei nimetata, vaid fookus on süsteemsel probleemil, mille on põhjustanud kliimamuutused ja võimalikud jäigad regulatsioonid.
2025-10-13
Arupärimine kohalike omavalitsuste tulubaasi kohta (nr 802)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud populistlikele seisukohtadele ja erakondadele, kes räägivad finantsautonoomiast ilma sisulise soovita KOV olukorda parandada. Konkreetselt vaidlustatakse Isamaa Erakonna esindaja (Tartu abilinnapea Meelis Leidt) väited Robin Hoodi meetme 14 miljoni euro suuruse negatiivse finantsmõju kohta. Vastandutakse ideele, et KOV-e saaks rahastada ühe lauaga lüües, rõhutades vajadust spetsiaalsete lahenduste järele.
2025-10-13
Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Not enough data
2025-10-13
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (734 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastasseis on suunatud populistlikele hoiakutele ja konkreetsele kolleegile (Rain Epler), keda süüdistatakse valetamises ja ebaeetilises käitumises kohalikus poliitikas Võrus. Kriitika on intensiivne ja ulatub poliitiliselt ebaõigluselt (maksusoodustused) isiklike rünnakuteni. Vastandutakse ka maksulünkadele, mis võimaldavad rikastel riigikaitsest kõrvale hoiduda.
2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse ja rahandusministri vastu, kritiseerides teravalt eelarvepoliitikat ja maksukergendusi rikastele. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, süüdistades valitsust riigi rahanduse halvas seisus hoidmises ja sotsiaalse ebavõrdsuse süvendamises. Intensiivsus on kõrge, hoiatades poliitilise ebastabiilsuse eest.
2025-10-06
Arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta (nr 800)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetuse vastu, mis on lasknud kaasava hariduse alarahastamisel jätkuda aastaid. Vastuseis on poliitika- ja menetluspõhine, keskendudes konkreetse, rahastatud pikaajalise lahendusplaani puudumisele. Kriitika intensiivsus on mõõdukas, kuid nõudlik.
2025-10-06
Arupärimine koolitoidu ebapiisava riikliku rahastamise ja sellest tuleneva ebavõrdsuse kohta (nr 797)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud riigi (valitsuse) tegevusetusele koolitoidu rahastamisel, kritiseerides riigi keeldumist omaosaluse suurendamisest, hoolimata tulude kasvust. Kriitika on poliitika- ja finantspõhine, rõhutades ebaõiglust omavalitsuste ja laste suhtes.
2025-10-06
Arupärimine Rootsi kurjategijate Eestisse toomise kohta (nr 803)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse fiskaalpoliitika vastu, mida peetakse ebaõiglaseks ja ebaefektiivseks. Ta seab kahtluse alla koalitsiooni otsustusprotsessi, küsides, kas ettevõtlusorganisatsioone on vanglateema aruteludesse kaasatud. Kriitika on poliitikapõhine ja protseduuriline.
2025-10-06
Mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (677 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud Reformierakonnale, keda süüdistatakse automaksu vajaduse tekitamises maksuküüru kaotamise kaudu, mis on "ebavajalik kingitus" jõukamatele. Kritiseeritakse endist rahandusministrit Mart Võrklaeva töörühma ettepanekute eiramise eest. Koalitsiooni kritiseeritakse ka protseduurilise lähenemise eest, mis eelistab vigade parandamist jupikaupa.
2025-10-06
Mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (694 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsusele automaksu säilitamise ja selle ebaõiglase rahastamisskeemi tõttu, mis soosib kõrgepalgalisi. Lisaks kritiseeritakse konkreetselt Aivar Kokka, lükates kategooriliselt ümber tema esitatud vale Anti Allase kohta. Kriitika on nii poliitikapõhine (regionaalne ebavõrdsus) kui ka isiklik/eetiline (valetamise süüdistus).
2025-09-24
Regionaal- ja põllumajandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumi tegevusetuse vastu põllumajanduskriiside lahendamisel, eriti seoses selge riigipoolse sõnumi puudumisega seakasvatusele. Konkreetselt kritiseeritakse koalitsioonipartner Reformierakonda vastuseisu eest toiduainete käibemaksu alandamisele, mis takistab Eesti põllumajanduse konkurentsivõimet.
2025-09-24
Olukord riigis

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja peaministrile, keda süüdistatakse ebaloogilises ja ebaõiglases eelarvepoliitikas. Kriitika on poliitika- ja fiskaalpõhine, vastandades laenuraha kasutamist kõrgepalgaliste toetamiseks ("kingitus") kriitilise sotsiaalvaldkonna alarahastamisele. Stants on intensiivselt vastanduv ja kompromissitu.
2025-09-23
Vaba mikrofon

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis on suunatud Vabariigi Valitsuse otsustele maksupoliitikas, mida peetakse ebaõiglaseks ja prioriteetide osas valeks. Kriitika on poliitikapõhine, süüdistades valitsust maksukingituse tegemises jõukamatele ja peaministrit sotsiaaldemokraatide seisukohtade väära esitamises. Ta heidab ette, et palgad makstakse võla arvelt.
2025-09-23
Arupärimine numbrituvastuskaamerate peatamise kohta (nr 793)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud poliitilisele otsusele peatada numbrituvastuskaamerate kasutamine, mis kõneleja hinnangul ohustab avalikku korda. Vastuseis on poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades ohtu, et kurjategijad saavad karistamatult tegutseda.
2025-09-22
Arupärimine PPA töötajate palkade kohta (nr 780)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse fiskaalpoliitikale, mis soosib kõrgepalgalisi maksuvaba miinimumi taastamisega. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, küsides, miks valitsus ei jätnud 114 miljonit eurot kõrgepalgalistele välja maksmata, et toetada eesliini töötajaid. Vastuseis on tugev ja kompromissitu eelarveprioriteetide osas.
2025-09-22
Arupärimine Rootsi vangide Eestisse toomise kohta (nr 792)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis väljendub valitsuse (peaministri) poole pöördumises, nõudes selgust ja täpsemaid kokkuleppeid kriisiolukorra haldamise protseduurides. Kriitika on protseduuriline ja keskendub valitsuse suutlikkusele keerulist olukorda hallata, viidates võimalusele, et Eestis on kriisi ajal "sagimist väga palju".
2025-09-17
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (620 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Opositsiooni suhtes on kriitika suunatud Keskerakonna ettepanekute rahastamise puudumisele, viidates, et neil on häid meetmeid, kuid puudub mõistlik kokkuhoiuviis. Samuti kasutatakse peaministri maksureformi teadet, et seada kahtluse alla valitsuse fiskaalsed prioriteedid, eelistades kõrgepalgaliste maksukergendusi sotsiaalkulude katmisele.
2025-09-17
Perehüvitiste seaduse muutmise seaduse eelnõu (659 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastaseis puudub.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud presidendi vastu, kes lükkas tagasi Riigikogu katse vabastada erivajadustega inimeste ümberehitatud autod automaksust. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades, et see otsus on arusaamatu nii saalis viibijatele kui ka tavainimestele.
2025-09-15
Arupärimine õpetajate töötasude erinevuste kohta (nr 790)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastasseisu ei väljendata, vaid kritiseeritakse kehtiva fiskaalsüsteemi struktuurset ebaõiglust, mis tekitab tulubaaside erinevusi. Kriitika on poliitikapõhine ja suunatud süsteemi parandamisele, mitte isikutele.
2025-09-15
Arupärimine koolitoidu kohta (nr 770)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastuseis puudub, kuid kõneleja esitab ministrile küsimuse, mis viitab ootusele või nõudmisele eelarve läbirääkimistel kindla ettepaneku osas. Kriitika on suunatud pigem eelseisva protsessi suunamisele ja õiglase lahenduse tagamisele.
2025-09-15
Arupärimine rahvaraamatukogu seaduse muutmise kohta (nr 808)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Kultuuriministeeriumi ja ministri vastu, kelle tsentraliseerimise plaan lükatakse tagasi. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, küsides, miks koordineeritud juhtimist siiani pole toimunud ja miks regionaalpoliitikat ignoreeritakse. Kompromiss praegusel kujul on välistatud, kuna Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon ei saa muudatustega nõustuda.
2025-09-15
Arupärimine kultuuritöötajate palkade kohta (nr 781)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetusele või ebapiisavale tegevusele kultuuritöötajate palkade osas ja omavalitsuste toetamisel. Vastasseis on poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes ministrilt konkreetseid lahendusi olukorra parandamiseks.
2025-09-15
Arupärimine kaitsetööstuse arengu takistamise kohta (nr 783)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Ministeeriumi ja selle ametnike vastu, kes on ebaõiglaselt süüdistanud kohalikke elanikke riigivastases tegevuses, kuigi halduskohus jõudis samale seisukohale elanikega. Nõutakse Ministeeriumilt vabandamist ja varasema ebaõigluse heastamist.
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud "vastutustundetutele kiirlaenude andjatele", keda peetakse vastutavaks ühiskondliku kahju eest. Kõneleja nõuab, et laenuandjad peaksid ise kandma koormust raha tagasisaamiseks, mitte ei peaks seda koormust kandma ettevõtjad.
2025-09-11
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (639 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastasseisu ei väljendata, kuid fookus on suunatud eelnõu tagasi lükata soovinud enamuse argumentide analüüsimisele. Kriitika on suunatud menetluslikule selgusetusele, kuna soovitakse teada, milliseid mõõtmisvahendeid (mõõdupuu) tagasilükkamise pooldajad pakkusid.
2025-09-10
21 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks sotsiaalminister Karmen Jollerile

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud sotsiaalministri tegevusetuse ja Tervisekassa läbipaistmatuse vastu, eriti seoses usalduse taastamise ja abivajajate aitamisega. Kriitika on ka poliitiline, puudutades kiirabi arengukava negatiivset mõju Lõuna-Eesti Haiglale, nõudes ausat konkurentsi.
2025-09-09
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja viitab varasemale vastasseisule kaitseministriga, märkides, et kohus kinnitas tema varasemaid seisukohti, millele minister oli kriitiliselt reageerinud. Kuigi esineb kerge isiklik noot, keskendub kriitika pigem poliitika rakendamisele ja andmete kättesaadavusele, mitte isiklikule rünnakule.
2025-09-08
Arupärimine valitsuse sisserände suurendamise plaanide kohta (nr 791)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis väljendub valitsuse sisserände suurendamise plaanide küsimärgi alla seadmises arupärimise kaudu. Kriitika on suunatud andmete ja ajaloolise statistika puudujääkidele, mitte isiklik.
2025-09-08
Arupärimine elutähtsate pangateenuste kadumise kohta maakonnakeskustest (nr 773)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kritiseerib Keskerakonda selle eest, et nad keskenduvad poliitilistele vastastele (sotsiaaldemokraadid) Eesti inimeste murede asemel. Kriitika on suunatud prioriteetide ja fookuse valiku vastu, mitte niivõrd poliitilisele sisule.
2025-09-08
Arupärimine 2025. aasta mesindustoetuse muudatuste kohta väikemesinikele (nr 761)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministeeriumi otsustusprotsessi vastu, mis puudutab toetuse äravõtmist väikemesinikelt. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, kahtlustades oluliste julgeolekuaspektide kaalumata jätmist.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamised vastased on valitsus ja selle ministeeriumid, keda kritiseeritakse protseduuriliste vigade (maaomanike kaasamata jätmine kaitsekorra muutmisel) ja finantsjuhtimise (eelarve jäägid kärbete taustal) eest. Kriitika on tugev, süüdistades ministeeriume majanduslike huvide kahjustamises ja kriisidele reageerimise venitamises. Kompromissivalmidust ei väljendata, vaid nõutakse selgeid vastuseid ja lahendusi.
2025-06-19
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (647 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis on suunatud algse automaksu eestvedajatele (tollane rahandusminister), keda kritiseeritakse valukohtade arutelu vältimise ja laualt pühkimise eest. Nimetatakse Urmas Reinsalu, keda süüdistatakse populismis, ja Aivar Kokka, kellelt nõutakse võla tagasiteenimise plaani. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilisele ebaaususele ning fiskaalsele vastutustundetusele.
2025-06-18
Politsei ja piirivalve seaduse täiendamise seaduse eelnõu (670 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud Riigikogu liikmetele, keda nimetatakse "väga paljud inimesed", kes tunnevad, et seaduseelnõu teeb kellelegi liiga. Kriitika on intensiivne ja moraalipõhine, süüdistades vastaseid kaudselt kurjategijate kaitsmises ("pätte kaitsta").
2025-06-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele" eelnõu (630 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Vabariigi Valitsuse ja ametkondade suunas, kuna puudub terviklik ja koordineeritud plaan pettustega võitlemiseks ning teemat ei peeta piisavalt prioriteetseks. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes tegevusetusele ja koordineerimata lähenemisele. Mainitakse kahtlusi komisjonis tegevuskava vajalikkuse osas, mida kõneleja püüab ümber lükata.
2025-06-18
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud otsustajate vastu, kes lükkasid edasi toimetulekupiiri tõstmise, kuigi see on tunnistatud mõistlikuks ka rahandusministri poolt. Esineja kritiseerib ka Tallinna-keskset lähenemist riigi juhtimisel, mis ignoreerib Kagu-Eesti vajadusi. Kriitika on poliitika ja menetluse ajastamise põhine.
2025-06-18
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse/ministri tegevusele haridusleppe kommunikatsioonis ja protseduurilises läbipaistvuses. Kõneleja kahtleb eelnõu vajaduse põhjenduses ja nõuab selget kinnitust, et diferentseerimisfondi saamine ei ole seotud haridusleppega ühinemisega, viidates omavalitsuste seas valitsevale hirmule.
2025-06-17
Krediiditeabe jagamise seaduse eelnõu (652 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse (Ministri) poliitilisele lähenemisele, mis puudutab riigi ja ettevõtete kohustuste jaotust kiirlaenude probleemide lahendamisel. Vastuseis on pigem ettepanekuline kui ründav, küsides, miks peab tööandja tegelema laenude tagasimaksetega seotud probleemidega.
2025-06-12
42 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on justiits- ja digiministri Liisa-Ly Pakostaga, kelle vastu on esitatud umbusaldusavaldus. Kriitika on suunatud eetilistele ja menetluslikele küsimustele, süüdistades ministrit kitsaste ärihuvide teenimises. Vastuseis on intensiivne, kuna sellega kaasneb nõue ministri tagasiastumiseks, kui niiditõmbamised peaksid ilmnema.
2025-06-12
Töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (602 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse esitatud seaduseelnõule (602 SE) ja ministri suutmatusele selgitada selle tegelikke ohte ja eeliseid. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, nõudes riskianalüüsi esitamist ja ohtude minimeerimise selgitamist.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsusparteidele, keda süüdistatakse populismis, valetamises maksutõusude osas ja riigi halvas majanduslikus olukorras. Kriitika on suunatud ka opositsioonierakondadele (eelkõige Keskerakonnale, vahel ka Isamaale) omavahelise süüdistamise eest, mis takistab ühise vastupanu loomist. Valitsuse tegevust nimetatakse silmamoondusteks.
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastuseisu ei väljendata, kuid kõneleja esitab väljakutse eelnõu toetajatele, nõudes selgust maksumuudatuste finantssaldo osas. Kriitika on suunatud menetluslikule läbipaistvusele ja alternatiivide kaalumise puudumisele.
2025-06-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on minister, kelle lähenemist kritiseeritakse kui lihtsustatut ja eksitavat seoses haldusmenetluse vaidlustatavusega. Kriitika on suunatud poliitilisele raamistikule ja menetluslikule ebatäpsusele, mitte isiklikule tasandile. Vastuseis on intensiivne, väljendudes "äärmises mures".
2025-06-10
Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Kohtute haldamise kolleegiumi ja justiitsministri poolt tehtud haldusotsuse (Põlva kohtumaja sulgemine) põhjendatuse ja läbipaistvuse vastu. Tegemist on protseduurilise vastuseisuga, mis nõuab selgitusi ja argumentide avalikustamist.
2025-06-09
Arupärimine vaesuse leviku kohta Eestis (nr 757)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised kriitika sihtmärgid on peaminister, valitsus ja koalitsioon, keda süüdistatakse struktuurse probleemi mittemõistmises ja ideoloogiliste vastuste andmises. Kriitika on intensiivne ja poliitika-põhine, süüdistades valitsust vastutustundetus suhtumises riigi sissetulekute vajadusse. Väidetakse, et valitsus ei hooma probleemi terviklikult.
2025-06-09
Arupärimine numbrituvastusega kaamerate võrgustiku ja sellega seonduva andmebaasi kohta (nr 756)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Siseministrile, keda süüdistatakse olulise politseitööriista enneaegses ja potentsiaalselt konsulteerimata äravõtmises. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, keskendudes halvale otsustusprotsessile ja politsei töö takistamisele.
2025-06-04
Energiakandjate aktsiisitõusude kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (627 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on Isamaa erakond, keda süüdistatakse nii ajaloolises vastutuses maksusüsteemi ebaõnnestumise eest kui ka silmakirjalikkuses maamaksu küsimuses. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilisele tegevusele (valitsuses olemine) ja kohalikele otsustele (maamaksu tõstmine Isamaa juhitud omavalitsustes). Kahtluse alla seatakse vastase ausus ja järjepidevus.
2025-06-04
Eesti inimeste toimetulek

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on suunatud valitsusele, koalitsioonipartneritele ja Reformierakonnale, kelle maksusüsteemi ehitamist kritiseeritakse kui kriisisituatsioonis "pankrotis" olevat. Kriitika on süsteemne ja poliitikapõhine, keskendudes maksutõusude ebaefektiivsusele ja sotsiaalse ebaõigluse süvendamisele. Vastaseid süüdistatakse kõrgepalgaliste eelistamises ja nõrgemate mahajätmises.
2025-06-03
Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmeid on liiga vähe.
2025-06-03
Arupärimine selle kohta, kas ainult suurmesinikud tegelevad toidujulgeolekuga (nr 767)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2025-06-03
Arupärimine Pihlakodu juhtumi ja hooldekodude turvalisuse kohta (nr 750)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse tegevusele sotsiaalvaldkonna turvalisuse tagamisel, esitades ministrile otsese küsimuse puuduvate ennetusmeetmete kohta. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub tegevuskava puudumisele.
2025-06-02
Arupärimine koolivõrgu kohta (nr 760)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ei piisa andmeid.
2025-06-02
Arupärimine noorsootöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta (nr 745)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmeid pole piisavalt.
2025-06-02
Arupärimine Pihlakodu juhtumi ja prokuratuuri tegevuse kohta (nr 748)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud prokuratuuri tegevuse ja valitsuse (ministri) suunas, kes juhtumit õigustavad või kaitsevad. Kriitika on protseduuriline ja keskendub süsteemsele ebaõnnestumisele, mis lubab olukorda õigustada ebaõnnestunud lausega.
2025-06-02
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministri ja valitsuse tegevuse vastu, kritiseerides nende suutmatust lõpetada aastatepikkune ebaloogiline ühistranspordi rahastamine reservist. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilistele ning eelarvehalduse vigadele, mitte isikutele.
2025-05-21
Energeetika- ja keskkonnaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministri tegevusetuse ja pikema vaate puudumise vastu energiamajanduses. Vastuseis on protseduuriline ja poliitikapõhine, süüdistades valitsust tagasilöökide ja ebakindluse tekitamises, mis takistab ettevõtjate tegevust.
2025-05-20
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse, julgeolekumaksu seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (645 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud rahandusministri ja valitsuse poliitikale, mida peetakse ebaõiglaseks ja riigi jätkusuutlikkust õõnestavaks. Kriitika on nii sisuline (maksupoliitika, mis teeb "kingitusi ettevõtjatele") kui ka protseduuriline, kuna minister jättis sisulisele küsimusele korduvalt vastamata.
2025-05-20
Arupärimine elektrienergia tootmisvõimsuste kohta (nr 746)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud ministrile ja valitsusele, kes ei suuda esitada energeetika valdkonnas suurt plaani. Kriitika on poliitikapõhine ja protseduuriline, heites ette probleemi käsitlemist "usuküsimusena", mis on Eestile kahjulik.
2025-05-19
Arupärimine Eesti keskkonnapoliitika kohta (nr 743)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud kehtivale Euroopa ja Eesti keskkonnapoliitika struktuurile, mida peetakse ebaefektiivseks. Samuti kritiseeritakse kaudselt "suurt ettevõtluse ja tootmise survet", mis sunnib intensiivselt majandama. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub regulatsiooni ebaõnnestumisele tasakaalu saavutamisel.
2025-05-19
Arupärimine loodusobjektide kaitsekorra ebaseadusliku muutmise kohta (nr 738)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud Kliimaministeeriumi, Keskkonnaameti ja kahe eelmise kliimaministri vastu, kritiseerides nende ebaseaduslikku tegevust ja suutmatust tunnistada vigu. Kriitika on intensiivne ja keskendub menetluslikele ning õigusvastastele otsustele, mis kahjustavad maaomanikke. Eriti taunitakse läbipaistmatust ja teavitamata jätmist.
2025-05-19
Arupärimine Kagu-Eesti piiriala julgeoleku kohta (nr 729)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud kaudselt eelmisele valitsusele, kes ei jõudnud olulist regionaalarengu memorandumi arutelu lõpule viia. Praegust valitsust küsitletakse poliitilise järjepidevuse ja eelmiste ettepanekute uude koalitsioonilepingusse integreerimise osas.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud Haridus- ja Teadusministeeriumile ning valitsusele, keda kritiseeritakse ebapiisava õpetajate väärtustamise ja palgaeesmärkide mittetäitmise eest. Kriitika on poliitiline ja protseduuriline, süüdistades HTM-i regionaalse mõõtme eiramises kutsehariduse reformis. Samuti kritiseeritakse bürokraatlike ja kiirete muudatusettepanekute koormust koolidele.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Natura hindamine) eelnõu (610 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Kliimaministeeriumi ametnike ja ministri vastu, heites ette protseduurilist ebakompetentsust ja 1,5 aastat kestnud segadust piirangute rakendamisel. Kriitika on intensiivne ja keskendub valitsuse tegevuse ebaõnnestumisele, eriti seoses juriidilise ebaselgusega.
2025-05-14
Maarahva röövimine kaitsealadel

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastane on valitsus ja Keskkonnaamet, keda kritiseeritakse protseduuriliste vigade ja maainimeste vara hävitamise eest. Kriitika on intensiivne ja süüdistav, viidates praktikale, mis sai alguse peaministri kliimaministriks oleku ajal, ning süüdistades riiki sisuliselt röövi toimepanemises.
2025-05-13
Riigikogu otsuse "Rahvahääletuse korraldamine põlevkivist elektri tootmise küsimuses" eelnõu (581 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on Keskerakond, keda kritiseeritakse nii ajalise ebakõla (miks ei tegutsetud võimul olles 2016–2022) kui ka eelnõu protseduurilise ja majandusliku ebamõistlikkuse pärast. Kriitika on intensiivne ja seab kahtluse alla vastase motiivid, viidates nende "vea" tunnistamisele.
2025-05-13
Alusharidusseaduse ning Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) muutmise seaduse eelnõu (644 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse või Reformierakonna poliitikale, mis on lubanud koolitoidu tasuta kättesaadavuse eesmärgist vaikselt kaugeneda. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes riigi suutmatusele oma kohustusi täita ja tekitatud ebaselgusele rahastamises.
2025-05-12
Arupärimine Võru lasketiiru kohta (nr 737)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kritiseerib otseselt Varro Vooglaiu väidet relvade kättesaadavuse kohta, vastandades sellele sotsiaaldemokraatide seisukoha. Vastuseis on poliitilisel ja väärtuspõhisel alusel, hoiatades Ameerika-laadse relvakultuuri ohtude eest, mis toovad kaasa pahandusi.
2025-05-12
Arupärimine hooldusreformi kohta (nr 719)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Opositsiooniline seisukoht on suunatud Keskerakonna kolleegidele, keda kritiseeritakse selle eest, et nad alahindavad 4800–9000 euro suurust summat. Kriitika on suunatud finantsilise perspektiivi ja Tallinna-keskse suhtumise vastu, mitte niivõrd poliitika sisule.
2025-05-07
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Kliimaministeeriumile ja teistele vastutavatele ministeeriumidele, keda süüdistatakse pikaajalises läbikukkumises vajalike arvutuste puudumise tõttu. Samuti kritiseeritakse üldist populismi ja eelnõu vastaseid, kes soovivad panna kätt ette Eesti majanduse arengule ja investeeringutele.
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Reformierakonnale ja rahandusministrile, keda süüdistatakse jäärapäises keeldumises paluda jõukamatelt suuremat panust. Kõneleja kritiseerib valitsust poliitiliste otsuste (maksupoliitika, teise pensionisamba lõhkumine) ja populismi levitamise eest, väites, et Eesti on Reformierakonna maksupoliitika pantvang. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilisele ebaõnnestumisele ja ebaõiglusele.
2025-05-06
Arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta (nr 731)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on opositsioonilises rollis, esitades küsimusi ministrile ja seades kahtluse alla valitsuse pühendumuse taristuprojektidele. Kriitika on poliitikapõhine, nõudes selgust Rohuküla raudtee rajamise ja koalitsioonileppe osas.
2025-05-05
Arupärimine maapiirkondade kohta (nr 713)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud nii valitsuse tegevuse kui ka erasektori vastu. Ministerit kritiseeritakse ebakindluse eest piiriäärsete investeeringute osas. Valitsuse juhtparteid kritiseeritakse regionaalpoliitika mittetoetava suhtumise ja "Robin Hoodi meetme" vastuseisu tõttu. Tugev kriitika on suunatud ka pankadele, kes teenivad kolossaalseid kasumeid, kuid sulgevad kontoreid maakonnakeskustes.
2025-05-05
Arupärimine sotsiaalhoolekande reformi kohta (nr 720)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis puudub; kriitika on suunatud pigem reformi struktuuri puudujäägile erihoolekandeasutuste palgakonkurentsi osas. Minister on adresseeritud lugupidavalt ja temalt oodatakse lahendusi.
2025-05-05
Arupärimine töölepingu seaduse muudatuste ehk juhupalga lepingute kohta (nr 735)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud ministri kirjeldatud poliitikale ja töölepingu seaduse muudatuste kavandatud mõjule. Kriitika on poliitikapõhine, süüdistades valitsuse lähenemist selles, et see loob tööandjatele mugava võimaluse riskide ülekandmiseks töötajatele.
2025-05-05
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja ministri poolt esitatud eelnõule (609 SE), seades kahtluse alla selle võime parandada olukorda, eriti menetluste pikkuse ja keerukuse osas. Vastasseis on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetusele või ebapiisavatele plaanidele maapiirkondade kultuuri toetamisel, esitades ministrile väljakutse riigi rolli osas. Otseseid vastaseid ega isiklikke rünnakuid ei esitata, vaid rõhutatakse süsteemset puudujääki.
2025-04-16
Maade riigile võõrandamise tingimused

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Vastuseis on suunatud riigi otsustele ja tegevusele, kritiseerides teravalt Keskkonnaameti järjekindlat ebaõiglast käitumist ja ministeeriumi uut seaduseelnõu. Kriitika on poliitiline ja protseduuriline, keskendudes õigluse puudumisele maaomanike kohtlemisel ja riigi soovile pääseda hüvitiste maksmisest.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on praegune valitsus ja minister, keda kritiseeritakse teravalt konkurentsiseaduse läbisurumise eest. Kriitika on poliitika- ja väärtuspõhine, süüdistades valitsust järjepidevas üksikute ettevõtete ärihuvide eelistamises laiematele ühiskondlikele huvidele.
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud "teatud poliitilisele jõule," keda kritiseeritakse selle eest, et nad on saanud liiga suure mandaadi ja kasutavad seda ülbelt. Kriitika on suunatud nii poliitilisele juhtimisstiilile kui ka protseduurilisele ebaõnnestumisele, kuna olulised ettepanekud jäeti seadusloome käigus tähelepanuta.
2025-04-09
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (566 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmeid pole piisavalt.
2025-04-09
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (592 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised kritiseeritavad vastased on EKRE, Isamaa ja Reformierakond, keda süüdistatakse populistlike otsuste tegemises ja riigi võlgu elamises isegi headel aastatel. Kriitika on intensiivne ja keskendub vastutustundlikkuse puudumisele ning reaalsusega sideme kaotamisele. Kõneleja heidab ette, et vastased annavad valesõnumeid pensionide kärpimise ja õpetajate palkade osas.
2025-04-08
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (571 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on Reformierakond ja Isamaa, keda süüdistatakse aastakümnete pikkuses kahjulikus võluelus ja vajalike tegevuste tegemata jätmises. Eraldi kritiseeritakse Mart Võrklaeva ja tema erakonda automaksu väljatöötamise käigus vajalike ettepanekute "jonnakalt viljatule pinnasele" langemise eest, mis on protseduuriline ja poliitiline kriitika.
2025-03-26
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otseseid vastaseid ei kritiseerita, kuid kõneleja seab kahtluse alla seaduseelnõu algatajate esitatud poliitilise põhjenduse. Kriitika on suunatud poliitika sisu ja protseduurilise aluse selguse puudumisele.
2025-03-26
Kindlustunne

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Vastuseis on suunatud uuele valitsusele, kellelt nõutakse selget plaani toimetulekuraskustes olevate sihtgruppide aitamiseks. Kriitika on poliitika- ja tegevuspõhine, viidates praeguste meetmete ebaefektiivsusele ja uute meetmete puudumisele.
2025-03-19
Kaitseväeteenistuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (563 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud mitte seaduseelnõu sisule, vaid selle esitamise viisile ja ettekandja retoorikale. Kõneleja kritiseerib teravalt Ukraina sündmuste kirjeldamist, pidades seda ebasobivaks ja ühiskonda lõhestavaks.
2025-03-19
Riigikaitse

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja Kaitseministri (härra Pevkuri) tegevuse vastu, eriti seoses kaitsehangete ebaefektiivsusega. Vastase seisukohta, et kriitika on "asjatundmatu jutt", rünnatakse otseselt, nõudes selgitust, kas eksperdid liialdavad või valetavad. Kriitika on suunatud protseduurilistele ja poliitilistele ebaõnnestumistele.
2025-03-18
Erakonnaseaduse ja krediidiasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (585 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud erakondade rahastamise kehtivale struktuurile, mitte konkreetsetele vastastele või rühmadele. Seisukoht on pigem protseduuriline ja poliitikapõhine, rõhutades süsteemi ebaõiglust.
2025-03-17
Arupärimine automaksu mõju kohta lastega peredele (nr 705)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud eelmisele rahandusministrile (härra Võrklaev), keda nimetatakse juhtivmenetlejaks. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, puudutades erandite puudumist maksueelnõus ja lihtsa maksu ideoloogia pealesurumist, mis tekitas probleeme.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmeid pole piisavalt. Kõneleja esitab peaministrile poliitika rakendamise kohta sisulise küsimuse, mitte otsese kriitika.
2025-01-22
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmeid on liiga vähe.
2025-01-22
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastaste kritiseerimist ei esine, kuid kõneleja lükkab ümber levinud mulje, nagu keegi takistaks põlevkivist elektri tootmist. Kriitika on suunatud pigem varasemale energiasektori üldisele tegevusetusele ja stagnatsioonile.
2025-01-22
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (538 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on Isamaa Erakond, kelle eelnõu nimetatakse vastutustundetuks populismiks, kuna see ei paku reaalset alternatiivset rahastust. Kriitika on poliitika- ja ajalooline, viidates Isamaa varasemale poliitikale, mis on kahjustanud vaesemaid inimesi, ning nende ebakindlusele maksuküüru kaotamise ja riigikaitsekulude tõstmise osas.
2024-12-18
Ehitusseadustiku ja planeerimisseaduse rakendamise seaduse, keskkonnatasude seaduse ning planeerimisseaduse muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud saali teisest servast tuleva ebaselge sõnumi vastu, mis väidab, et põlevkivienergiat takistatakse tootmast, samas kui tegelik probleem on turuhind. Otsitakse selgust valitsuse (ministri) poolt tehtud konkreetsete sulgemisotsuste osas, mis viitab ebakindlusele valitsuse energiapoliitika suhtes.
2024-12-16
Ülevaade "Kriminaalpoliitika põhialuste aastani 2030" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud haldusotsuse tegijate vastu, kes plaanivad kohtumaja sulgemist. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes otsuse negatiivsele regionaalpoliitilisele tagajärjele ja töökohtade kaole.
2024-12-16
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (461 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis puudub; kõne keskendub positiivsele tulemusele ja parlamentaarsele diskussioonile. Kriitikat ei esitata ühegi poliitilise rühmituse ega isiku suhtes.
2024-12-10
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (461 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud opositsiooni populistliku lähenemise vastu, mis seisneb toetuste suurendamise ja maksude vähendamise samaaegses nõudmises, mida peetakse vastutust kandes võimatuks. Kõneleja märgib, et ainult opositsioonis olles on selline lähenemine võimalik. Samuti kritiseeritakse kaudselt neid, kes eelistavad astmelist tulumaksu automaksule, märkides, et see on praeguse Riigikogu koosseisu reaalsuse tõttu välistatud.
2024-12-04
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (510 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Urmas Reinsalu poole, vihjates, et ta ei süveneks alkoholi liigtarbimisest tulenevate kahjude maksumusse. Samuti kritiseeritakse üldist kultuurilist arusaama, et alkohol on "tarkade inimeste jook", mis toob kaasa kahju.
2024-11-21
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kliimamuutuste mõju Eesti õigusruumile ja majandusele" arutelu

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud neile rahvasaadikutele, kes jonnakalt seavad kahtluse alla teadlaste öeldu, mida peetakse viljatuks ja ohtlikuks tegevuseks. Kõneleja küsib retooriliselt, kellele selline tegevus kasulik on, viidates võimalikule varjatud huvile.
2024-11-21
Töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (519 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastuseisu või kriitikat poliitiliste vastaste suhtes ei väljendata. Seisukoht on suunatud eelnõu puudujääkidele, küsides selgitust, kuidas vältida sotsiaalset sõltuvust ja tagada elementaarsete vajaduste rahuldamine.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja viitab opositsiooni üldisele kriitikale eelarve kulutamise ja kärpimise osas, kuid ei kritiseeri opositsiooni isiklikult. Opositsiooni seisukohta kasutatakse kontekstina, et arutleda eelarve tehniliste väljakutsete üle.
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Vabariigi Valitsusele ja ministeeriumidele seoses tegevuspõhise eelarve reformi ebaõnnestunud elluviimisega, mis on toonud kaasa suurema segaduse ja kulukuse. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, seades kahtluse alla reformi eeldused ja tegeliku võimekuse seda ellu viia. Lisaks kritiseeritakse üht kõnelejat ebaviisaka käitumise (näpuga näitamise) pärast, rõhutades vajadust viisakuse järele.
2024-10-23
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks rahandusminister Jürgen Ligile

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastasseisu ei väljendata, kuna tegemist on küsimusega ministrile, mitte kriitikaga. Kõneleja vaidlustab aga negatiivse sildistamise, mis on seotud mõistega "katuserahad," viidates sellele kui "koledale katuserahale." Kriitika on suunatud pigem mõiste pejoratiivsele kasutamisele avalikus debatis.
2024-10-23
Siseministri poliitiline avaldus sisejulgeoleku teemal

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Otsene poliitiline vastasseis puudub, kuna tegemist on informatsiooni nõudva küsimusega ministrile. Kriitika on suunatud Vene õigeusukirikust lähtuva ohu määratlemisele, mitte poliitilistele vastastele.
2024-10-17
Sotsiaalhoolekande seaduse muutmise seaduse (pensionäritoetus) eelnõu (508 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse (ministri) poole ja puudutab sotsiaalhoolekande seaduse eelnõu rakendamise kitsaskohti. Vastuseis on poliitikapõhine, tuues esile probleemi üksinda elavate pensionäride rahalise toimetulekuga, kuid ilma isiklike rünnakuteta.
2024-09-25
Regionaal- ja põllumajandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud süsteemsetele puudujääkidele ja varasematele valitsustele, kes on väitnud, et omavalitsused on rikkad ja laiutavad. Tugev vastuseis on suunatud pankade tegevusele, mis loob maapiirkondades turutõrke laenude saamisel, nimetades seda olukorda "kurjaks" ja "vitsa väärt" tegevusetuseks. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.
2024-09-18
Jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (461 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud konkreetsele valitsuse poliitilisele valikule, mis puudutab ajutiselt registrist kustutatud sõidukite maksustamist, pidades seda liiga karmiks võrreldes rahvusvahelise praktikaga. Kriitika on poliitikapõhine, mitte isiklik.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ametnike ja organisatsioonide tegevuse protseduurilistele puudujääkidele avalike uuringute esitlemisel (andmete kadumine kodulehelt). Kriitika ei ole isiklik, vaid keskendub haldussuutlikkusele ja läbipaistvuse puudumisele.
2024-07-29
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Puudub otsene vastuseis või kriitika konkreetsete vastaste suhtes; kõneleja on informatsiooni otsiv ja esitab küsimusi lahenduse pikaajalise jätkusuutlikkuse kohta.
2024-07-29
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Koalitsiooni esindaja kritiseerib teravalt opositsiooni, süüdistades "vähemalt ühte opositsioonierakonda" riigi aastatepikkuses alarahastamises, mis viis riigi mittetoimivasse seisu. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes varasemale fiskaalsele vastutustundetusele, mis sundis automaksu kehtestama.
2024-07-22
Peaministrikandidaat Kristen Michalile valitsuse moodustamiseks volituste andmine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Vastasseis on suunatud varasemale riigijuhtimisele ja valitsuse pikaajalisele tegevusele (viimased kümme aastat), mida süüdistatakse populaarsusel põhinevate otsuste tegemises. Kriitika on suunatud poliitilistele ja majanduslikele valikutele, mis on viinud sotsiaalvaldkonna alarahastamiseni.
2024-06-12
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud riigi varasema tegevusetuse vastu, mis jättis 21 aasta jooksul korralise maa hindamise tegemata, luues sellega omavalitsustele tulubaasi probleemi. Samuti kritiseerib ta kaudselt neid, kes kasutavad diskussioonis demagoogiat ja populismi. Ta hoiatab omavalitsusi liigsete ootuste eest, et maamaks suudab kõik probleemid lahendada.
2024-06-06
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastaseis puudub, kuna kõne keskendub eranditult eelnõu toetamisele ja koalitsioonisiseste kokkulepete kinnitamisele. Probleem on kirjeldatud kui "tõesti suur ja ulatuslik", kuid vastutajaid või vastaseid ei nimetata.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastanduvat poolt ega rühmitust ei kritiseerita, kuid esineja seab kahtluse alla poliitikad, mis rõhutavad lühiajalist madalat maksukoormust. Kriitika on suunatud poliitilisele lühinägelikkusele, mis ignoreerib sotsiaal-majandusliku võla tekkimist.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" eelnõu (431 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eeskätt eelnõu menetlemise kiirustamisele ja majandusliku arvestuse puudumisele. Kõneleja A kritiseerib tugevalt lobigruppide võimalikku mõju, mis viitab protseduurilisele ja eetilisele kriitikale. Peamine vastandumine on suunatud valitsuse või eelnõu algatajate ajakavale ja fiskaalvastutuse puudumisele.
2024-05-29
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kritiseerib teravalt Isamaa erakonda, süüdistades neid populismis ja silmakirjalikkuses. Vastuseis on suunatud opositsiooni pikaajalisele tegevusetusele omavalitsuste vaesumise probleemi lahendamisel. Kriitika on suunatud nii poliitikale kui ka vastaste käitumismustritele (vaikimine aastakümneid).
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud senisele Eesti majandus- ja maksupoliitikale, mida kahtlustatakse konkurentsivõime kärpimises. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, nõudes selgitusi poliitika negatiivse mõju analüüsi puudumise kohta.
2024-05-15
Sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erihoolekandeteenused ja elukoha aadressi muutmine) eelnõu (421 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis puudub täielikult, kuna kõneleja väljendab eelnõu suhtes tugevat toetust ja tänulikkust. Kriitika asemel otsitakse ministrilt selgitusi rakendusliku poole kohta.
2024-05-15
Kliimaministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud varasema või praeguse majanduspoliitika vastu, mis ei suutnud toetada energiamahukaid ettevõtteid kõrgete energiahindade ajal. Vastuseis on poliitikapõhine ja keskendub majandusliku toetuse puudumisele, mis on kahjustanud ressurssi väärindavaid ettevõtteid.
2024-05-08
Rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (332 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on Venemaa, keda kirjeldatakse kui agressorit, kes rikub kõiki sõjapidamise reegleid ja humanitaarseid printsiipe. Kriitika on intensiivne ja moraalne, keskendudes sihilikule kriitilise taristu ründamisele ja teadlikult tekitatud energiakriisile. Märgitakse, et agressoril on võimalik oma vara tagasi saada vaid õigusvastase tegevuse lõpetamisel.
2024-05-08
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (367 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Andmeid pole piisavalt.
2024-04-18
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuumaenergia kasutuselevõtmise vajadus ja võimalused Eestis" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Andmeid pole piisavalt.
2024-04-16
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Puudub otsene vastuseis või kriitika, tegemist on informatsiooni ja edasiste sammude küsimisega valitsusasutustelt seoses varem esitatud ettepanekute elluviimisega.
2024-04-11
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tagada veterinaaria tulevik" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitik ei kritiseeri otseselt ühtegi vastaspoolt ega isikut, vaid seab kahtluse alla süsteemsed probleemid. Kriitika on suunatud riigisiseste regulatiivsete ebaefektiivsuste ja "üliaktiivsuse" vastu.
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada õigusaktide eelnõud, millega tagatakse koolivõrgu kujundamise arusaadavus ja etteplaneeritus" eelnõu (285 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu esitajatele ja varasematele otsustajatele (sh endisele haridusministrile) selle eest, et nad pole aastakümnete jooksul suutnud pakkuda tegelikku lahendust väikekoolide rahastamisele. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, seades kahtluse alla eelnõu siiruse ja tegeliku mõju.
2024-04-09
Majandus- ja infotehnoloogiaministri ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on selgelt opositsioonilisel seisukohal valitsuse fiskaalpoliitika suhtes, kritiseerides riigi käitumist investeeringute vähendamise pärast majanduslanguse ajal. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes kontratsüklilise käitumise puudumisele ja stabiilse rahastamise ootuste eiramisele.
2024-03-20
Riigikogu liikme staatuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (339 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud EKRE fraktsioonile, keda süüdistatakse populismis ja silmakirjalikkuses kuluhüvitiste kasutamise osas. Kriitika on intensiivne, viidates konkreetsetele fraktsiooni liikmetele (Martin Helme, Rain Epler) kui esikulutajatele ja uurimise all olijatele. Vastaste motiive peetakse ebaausateks ja mainet kahjustavateks.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Andmeid pole piisavalt.
2024-03-12
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (289 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ettekandja erakonna poliitilise järjepidevuse vastu, tuues esile dissonantsi varasemate seisukohtadega kohaliku demokraatia küsimustes. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, hoiatades, et eelnõu võib anda opositsioonile liiga lihtsa võimaluse pidevaks võimu kehtestamiseks. Vastasseis väljendub otseste ja kahtlevate küsimuste esitamises.
2024-03-07
Eesti Reformierakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti energeetika tulevik 2035" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse/ettekandja tegevuse ajastamise ja ettevalmistuse detailidele. Esineja küsib detailselt, millised tegurid mõjutavad vähempakkumise väljakuulutamise aega, viidates võimalikule ebakindlusele või puudulikule eeltööle. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine.
2024-03-05
Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud keskvalitsuse haridusreformi metoodika vastu, mida iseloomustatakse kui "ühe vitsaga löömise loogikat" ja kvantitatiivset juhtimist. Vastuseis on tugev ja poliitikapõhine, süüdistades praegust lähenemist piirkondade hävitamises. Vastandutakse eelkõige tsentraalsele otsustusprotsessile, mis ignoreerib kohalikke olusid.
2024-02-22
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (287 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud eelnõu esitajatele (EKRE fraktsioon) ja ajalooliselt Keskerakonnale ning Reformierakonnale, kes on varem sarnaseid piiranguid toetanud. Kriitika on intensiivne ja ulatub poliitilisest (vastaste kustutamine) kuni põhiseadusliku (kohaliku autonoomia piiramine) tasandini. Vastastele soovitatakse vaadata peeglisse ja küsida, miks erakonnad on nii nõrgad, et kardavad ausat konkurentsi.
2024-02-15
Isamaa fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduslanguses. Mida teha?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud riigi liigsele initsiatiivile regulatsioonide kehtestamisel. Samuti kritiseeritakse kaubanduse poolt, mis saab maksutõusude järel hinnatõusudest ebaproportsionaalselt suure kasu tootjate ja töötlejate ees. Konkreetseid poliitilisi vastaseid nimepidi ei mainita.
2024-02-14
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu algataja (ministri/valitsuse) vastu ja on puhtalt poliitika- ning sisuline, seades kahtluse alla eelnõu majandusliku ja julgeolekulise ratsionaalsuse. Vastuseis on intensiivne, kuna maksustamist peetakse julgeolekuolukorras ebaratsionaalseks ja majandust kahjustavaks.
2024-02-13
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest kriitikat poliitiliste vastaste suunas ei esitata, kuid rõhutatakse vajadust tugevama ja selgema tegevuse järele Euroopa partnerite poolt. Kaudne vastasseis on suunatud Venemaa sõjaliste eesmärkide vastu Ukrainas, millega kõneleja nõuab, et kunagi ei lepita.
2024-01-25
Hädaolukorra seaduse muutmise seaduse eelnõu (124 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõule 124 SE, mitte selle algatajatele, ning see on rangelt poliitika- ja menetluslik. Vastuseisu põhjuseks on eelnõu kitsas ulatus ja soovimatus viia riigikaitseülesande osa teise ministeeriumi haldusse, kui terviklik lahendus on juba ettevalmistamisel. Komisjoni enamus (6 liiget) toetas eelnõu tagasilükkamise ettepanekut.
2024-01-18
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud riigi tasandi koolireformi valdavale käsitlusele, mida peetakse mustvalgeks ja maaelu hävitavaks. Kriitika on suunatud ka sunniviisilisele koolide liitmisele, kuna see tekitab hirmu kogukondade vahelise konflikti ees.
2024-01-16
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele eemaldada nn. Pronkssõduri kuju avalikust ruumist" eelnõu (104 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõu algatajatele, kelle tegevust peetakse ebatervet mõistust peegeldavaks ja ühiskonda lõhestavaks, kuna see kisub lahti vanu haavu. Kriitika on suunatud meetodi ja ajastuse vastu, rõhutades võimalike riskide teket ühiskonnas.
2024-01-11
Perekonnaseisutoimingute seaduse muutmise seaduse eelnõu (106 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis puudub. Kõneleja väljendab pigem tunnustust komisjoni suunas, et see on probleemi olemusest aru saanud, mis viitab konstruktiivsele lähenemisele.