Maapõueseaduse, maakatastri seaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse (taastuvenergiatootmise arendamine kaevandamisloaga alal) eelnõu (698 SE) esimene lugemine

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-10-15 21:31

Sõnavõtte kokku: 20

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 26m

AI kokkuvõtted: 20/20 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu arutas Vabariigi Valitsuse algatatud maapõueseaduse, maakatastri seaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse (taastuvenergiatootmise arendamine kaevandamisloaga alal) eelnõu 698 esimest lugemist. Ettekandjaks oli energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt. Eelnõu peamine eesmärk on luua õiguslik alus taastuvenergia rajatiste (päikese- ja tuulepargid) ehitamiseks aladele, millel kehtib kaevandamisloa, eriti ammendunud karjääridesse või turba tootmisaladel. See peaks kiirendama üleminekut kliimaneutraalsusele ja lihtsustama kaevandusalade korrastamist, vähendades bürokraatiat väiksemate (kuni 15 ha) mäeeraldiste ja turbatootmisalade (kuni 150 ha) puhul. Minister Sutt rõhutas, et muudatused aitavad mitmekesistada maakasutust ja ergutada majandustegevust, ilma et korrastamise kvaliteet kannataks.

Debati käigus tõstatusid mitmed kriitilised küsimused. Rain Epler (EKRE) vaidlustas eelnõu ideoloogilise suunitluse, hoiatades, et see seab riigi kliimaeesmärgid majandusliku otstarbekuse ette ning lukustab potentsiaalselt aktiivsed põlevkivi- ja turbavarud 50 aastaks taastuvenergia arenduste alla, mis ohustab Eesti energiajulgeolekut. Tiit Maran (SDE) tunnistas eelnõu vajalikkust, kuid pidas seda "tooreks", kritiseerides Kliimaministeeriumi analüüsi ühekülgset lähenemist. Ta tõi esile, et eelnõu ei arvesta piisavalt elurikkuse ja kliimaaspektidega, eriti 150-hektariliste turbaväljade puhul, mille niisutamata jätmine võib kaasa tuua märkimisväärse CO2 emissiooni. Minister Sutt kinnitas, et taastamiskohustus jääb arendajale ning kaevandamisloa omanikud saavad ise otsustada, kas näevad alal ärilist perspektiivi.

Tehtud otsused 2
Kollektiivne otsus

Eelnõu 698 esimene lugemine lõpetati.

Kollektiivne otsus

Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 29. oktoober kell 17.15.

Aktiivseimkõneleja
Rain Epler
Rain Epler

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Rain Epler (EKRE, parem) oli debatis kõige aktiivsem ja kriitilisem kõneleja, esitades ministrile korduvalt küsimusi ja pidades fraktsioonikõne, milles ta vaidlustas eelnõu aluseks oleva ideoloogilise suunitluse ja hoiatas energeetiliste maavarade pikaajalise lukustamise eest.

Aseesimees Arvo Aller
21:31:58
AI kokkuvõte

Riigikogu asus arutama kuuenda päevakorrapunkti juures Vabariigi Valitsuse algatatud olulist seaduseelnõu 698, mis puudutab maapõueseaduse, maakatastri seaduse ja riigivaraseaduse muutmist. Eelnõu esimene lugemine keskendub peamiselt taastuvenergiatootmise arendamisele aladel, kus kehtivad kaevandamisload. Seadusemuudatuste paketi esitles parlamendile energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt. Eelnõu peamine eesmärk on luua juriidiline raamistik, mis võimaldaks senisest efektiivsemalt kasutada kaevandamisega seotud alasid rohelise energia projektide, eelkõige päikese- ja tuuleparkide rajamiseks. See on oluline samm riigi energiapoliitika elluviimisel, tagades, et maa-ala, mis on juba kasutusel või millele on antud luba maavarade kaevandamiseks, ei jääks taastuvenergia arendamisel kõrvale. Muudatused peavad tagama selguse nii maaomanikele kui ka arendajatele, reguleerides üheaegselt nii maapõue kasutust kui ka riigivara haldamist. Seadusemuudatuste paketi esitlemine ministri poolt rõhutab valitsuse pühendumust taastuvenergia eesmärkide saavutamisele ja maakasutuse optimeerimisele. Esimene lugemine annab parlamendile võimaluse alustada sisulist debatti selle üle, kuidas kõige paremini tasakaalustada maavarade kasutamist ja kiirendada üleminekut puhtamale energiatootmisele Eestis.

Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt
21:32:25
AI kokkuvõte

Valitsuse algatatud maapõueseaduse, maakatastri seaduse ja riigivaraseaduse muutmise eelnõu peamine eesmärk on luua õiguslik alus taastuvenergia ehitiste rajamiseks aladele, millel kehtib kaevandamisloa. See puudutab eelkõige ammendunud karjääre ja turbatootmisalasid, kus keskkonnahäiring on juba toimunud, kuid mis on jäänud pikaajalise kaevandamisloa tõttu aktiivse kasutuseta. Muudatus annab võimaluse anda riigimaa kuni 50 aastaks kasutusse tuulikute või päikeseparkide ehitamiseks, tagades samal ajal, et kohalike omavalitsuste seisukohtadega arvestatakse planeeringute ja ehituslubade taotlemisel. Eelnõul on kolm lihtsat eesmärki: võtta taastuvenergia tootmiseks kasutusele alad, millele rajamine on seni olnud keeruline; kiirendada üleminekut kliimaneutraalsusele; ning vähendada bürokraatiat kaevandusalade korrastamisel. Kaevandajate motivatsioon maa üleandmiseks seisneb selles, et nad vabanevad maakasutusõiguse tasu maksmisest ning vastutus ala korrastamise eest läheb üle taastuvenergia arendajale. See on eriti oluline turbatootmise aladel, kus potentsiaal taastuvenergia arenduseks on suur. Lisaks maakasutuse mitmekesistamisele lihtsustatakse eelnõuga oluliselt kaevandusalade korrastamise haldusprotsessi. Edaspidi peaks saama väiksemate, kuni 15 hektari suuruste mäeeraldiste ja kuni 150 hektari suuruste turbatootmisalade korrastamist teostada üksnes korrastamistingimuste alusel, ilma et oleks vaja koostada eraldi insener-tehnilist korrastamisprojekti. See muudatus vähendab ettevõtete kulusid, leevendab Keskkonnaameti halduskoormust ning võimaldab korrastustegevustega kiiremini alustada, ilma et korrastamise sisu ja kvaliteet kannataks. Kokkuvõttes aitavad muudatused ergutada majandustegevust ja lihtsustada nii ettevõtete kui ka riigi tööd.

Aseesimees Arvo Aller
21:37:34
AI kokkuvõte

Käesolev tekstilõik märgib Riigikogu istungi protseduurilist üleminekut küsimuste voorule. Eesistuja teatas kõne all olevale isikule, et talle on esitatud vähemalt üks küsimus, misjärel anti sõna järgmisele küsijale. See lühike sissejuhatus tähistas hetke, mil istungi fookus liikus vastustelt küsimuste esitamisele, rõhutades parlamendi kontrollifunktsiooni. Konkreetselt kutsuti kõnepulti Riigikogu liige Rain Epler. Sõna andmine Eplerile avas talle võimaluse esitada oma küsimus või algatada debatt, suunates sellega istungi fookuse teemale, mida ta soovis valitsuse või vastutava isiku ees tõstatada. Kuigi Epleri küsimuse sisu antud tekstist ei selgu, näitab see protseduuriline samm istungi jõudmist faasi, kus opositsioonil või teistel parlamendiliikmetel on võimalus vastutavatelt isikutelt aru pärida.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:37:37
AI kokkuvõte

Kõneleja alustas oma pöördumist tunnustusega adressaadi tegevussuuna osas, ent rõhutas vajadust vabaneda liigsest keskendumisest juhuenergiaarenduste toetamisele, viidates, et laiem arusaamine maailmas toimuvast peaks peagi ka adressaadini jõudma. Seejärel keskendus ta konkreetsele seadusandlikule küsimusele, mis puudutab § 14 lõike 21 muutmist. Praegune eelnõu näeb ette võimaluse püstitada ammendatud varuga aladele taastuvenergia ehitisi, nagu tuulikuid või päikeseparke, Kliimaministeeriumi volitusel. Kõneleja esitas aga muudatusettepaneku, millega laiendataks seda luba. Ta küsis, kas adressaat oleks valmis toetama sõnastuse muutmist nii, et Kliimaministeeriumi volitusel lubataks ammendatud varuga aladele püstitada taastuvenergia ehitiste asemel laiemalt tööstusrajatisi. Eesmärk on arendada Eesti majandust oluliselt jõulisemalt, kui seda võimaldaks ainult juhuelektri arendamine. Seetõttu paluti adressaadilt selget vastust, kas ta on valmis seda laiemat majanduskasvu toetavat muudatusettepanekut toetama ja selle ellu viima.

Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt
21:38:32
AI kokkuvõte

Kõneleja hinnangul kipub arutelu juhuelektri teemal olema liialt ideoloogiline, samas kui puhtalt finantsvaatest on investeeringud taastuvenergia tootmisvõimsustesse selgelt kõige konkurentsivõimelisemad. Ta tõi esile, et kuigi Eestis pole päike praegustes turutingimustes investorile enam üksi atraktiivne, tekib asjal jumet, kui õnnestub kombineerida päikest, tuult ja salvestust ühe liitumispunkti juures. Seega on taastuvenergia arendamisel võtmetähtsusega just terviklahenduste loomine. Teise olulise teemana käsitles kõneleja Riigikogu liikme Epleri muudatusettepanekut, mis puudutab tööstuse rajamist endistele kaevandusaladele. Ta kinnitas, et komisjon peab ettepanekut arutama ning ministeerium annab sellele kindlasti oma seisukoha. Samas väljendas ta praktilist kahtlust tehase rajamise osas ammendunud turbakaevandusse, märkides, et kivikarjäär on seevastu teine asi. Hoolimata praktilistest küsimustest lubati ettepanekut igal juhul kaaluda.

Aseesimees Arvo Aller
21:40:00
AI kokkuvõte

Anti Allase kõne Riigikogu ees keskendus teravale kriitikale valitsuse regionaalpoliitika ja riigieelarve strateegia suunal, rõhutades, et praegune poliitiline kurss süvendab ääremaastumist ja jätab kohalikud omavalitsused ebapiisava rahastuse tõttu hätta. Kõneleja tõi esile murettekitava olukorra maapiirkondades, kus elutähtsad teenused, nagu koolivõrk, esmatasandi arstiabi ja ühistransport, on tsentraliseerimise ja kärbete surve all. Allas leidis, et riik on unustanud oma kohustuse tagada võrdsed elutingimused igas Eestimaa nurgas, ning nõudis valitsuselt kiireid samme regionaalse ebavõrdsuse peatamiseks. Lisaks regionaalsetele probleemidele tõi Allas esile sotsiaalse turvavõrgu nõrgenemise, juhtides tähelepanu asjaolule, et kõrge inflatsioon ja elukalliduse tõus on eriti rängalt tabanud pensionäre ja madalapalgalisi, kelle ostujõud on viimase aasta jooksul oluliselt vähenenud. Ta kritiseeris valitsust passiivsuse eest sotsiaalse õigluse tagamisel. Lahendusena pakkus kõneleja välja vajaduse suurendada sihipäraste sotsiaaltoetuste mahtu ning tugevdada oluliselt omavalitsuste tulubaasi, et nad suudaksid iseseisvalt tagada vajalikud teenused ja investeeringud. Allase sõnul on kohalike kogukondade reaalne toetamine ainus viis saavutada Eesti ühiskonna kestvat ja tasakaalustatud arengut.

Anti Allas
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:40:02
AI kokkuvõte

Kõneleja pöördus austatud ministri poole, tõstatades olulise keskkonnaalase küsimuse, mis puudutab ammendunud turbaväljade edasist saatust ja haldamist. Peamine murekoht oli seotud sellega, millises seisundis need alad pärast kaevandamise lõppu jäävad ning kas riigil on olemas selge strateegia nende taastamiseks. Eelkõige soovis kõneleja teada, kas on tehniliselt ja ökoloogiliselt võimalik taastada turbaväljade niiskusrežiim. Niiskusrežiimi taastamine on soode ja endiste turbakaevandusalade puhul eluliselt tähtis, et vältida edasist degradeerumist ja toetada looduslikku taastumist. Seetõttu paluti ministril selgitada, milline on valitsuse või vastutava asutuse konkreetne plaan ja korraldusmeetod nende taastamistööde läbiviimiseks. Sisuliselt otsiti vastuseid nii ökoloogilise taastamise teostatavuse kui ka haldusliku korralduse kohta.

Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt
21:40:22
AI kokkuvõte

Kõneleja rõhutas, et taastamiskohustus kaevandusaladel jääb täielikult kehtima ja see kohustus ei kao mitte kuhugi, olenemata maa-ala hilisemast kasutusotstarbest. Keskne argument puudutas olukorda, kus kaevandusõiguse omaja lubab osale kaevandusalast rajada näiteks päikesepargi või tuulepargi. Sellisel juhul läheb taastamiskohustus üle just sellele pargi rajajale, kes peab ala pärast tegevuse lõpetamist korrastama. Selline lahendus on kõneleja hinnangul looduse seisukohast igati positiivne. Rõhutatakse, et olukord ei lähe halvemaks, vaid pigem paremaks, kuna uue tegevuse jaoks võetakse kasutusele alad, mis on niikuinii juba häiringu osaks. Seega kasutatakse maastikku, mis on juba mõjutatud, tagades samal ajal, et lõplik taastamine jääb kellegi vastutusele.

Aseesimees Arvo Aller
21:41:04
AI kokkuvõte

Riigikogu istungi päevakorra raames anti sõna ettekandeks või küsimustele vastamiseks Riigikogu liikmele Rain Eplerile. See lühike fraas tähistab protseduurilist hetke, mil istungit juhatanud isik andis kõneõiguse nimetatud saadikule, et ta saaks esitada oma seisukohad või vastata küsimustele. Kuigi antud tekstikatke kinnitab, et Epler sai kõneõiguse, puudub siin tema poolt esitatud sisuline argumentatsioon, seisukohad või käsitletud teemad. Seega ei ole võimalik esitada kokkuvõtet tema kõne peamistest punktidest, kuna esitatud materjal sisaldab vaid sissejuhatavat märget kõneleja kohta. Puudub igasugune teave selle kohta, milliseid poliitilisi teemasid käsitleti, milliseid argumente esitati või milliseid ettepanekuid tehti.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:41:06
AI kokkuvõte

Kõneleja alustas oma pöördumist, viidates ministri varasemale seisukohale, et sõltuvus energeetika impordist ei ole Eestile kasulik. Selle taustal kritiseeris ta käimasolevat seaduseelnõu, mis lubab rajatiste ehitamist ammendunud varuga kaevandusaladele. Erandiks on aga põlevkivi ja turvas, mille puhul võib rajatisi püstitada ka aladele, kus on olemas aktiivne varu, kuid kaevandamist pole veel alustatud. Kõneleja rõhutas, et selline tegevus eeldab maa kasutamise õiguse andmist 50 aastaks, mille omanikuks on tihti riigiettevõte Eesti Energia. Ta vaidlustas ministri väite Eesti Energia täielikust iseseisvusest riigist. Peamine murekoht seisnes selles, et eelnõu tekitab otsese riski, lukustades Eesti strateegilised energeetilised maavarad pooleks sajandiks, muutes need potentsiaalselt kättesaamatuks. Kõneleja esitas küsimuse, kas selline pikaajaline ressursside blokeerimine on tänapäevases keerulises geopoliitilises situatsioonis mõistlik ja põhjendatud samm.

Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt
21:42:14
AI kokkuvõte

Kõneleja rõhutas, et kaevanduslubade paindlik käsitlus on nii majanduslikult mõistlik kui ka riigi julgeoleku huvides. Kui kaevandusloa valdaja ei näe enam ärilist perspektiivi või kui osa kaevandusalast on ammendunud, on igati tervitatav, et sellele alale leitakse uus kasutus. See seos on eriti selge näiteks Põhja-Kiviõli karjääri puhul, kuhu planeeritakse kaitsetööstusparki. Seega näeb kõneleja otsest seost riigikaitse, julgeoleku ning puhta tööstuse või kaitsetööstuse arendamise vahel, kinnitades, et vastuolu kaevandamise ja alternatiivsete arenduste vahel puudub. Selline lähenemine ei vähenda kaevandusloa omanike võimalusi, vaid pigem loob neid juurde, kehtides nii põlevkivi kui ka turba kaevandamise puhul. Kui loa omanik peab kaevandamist jätkuvalt perspektiivikaks, saab ta seda tingimuste kohaselt jätkata. Lisaks puudutati Eesti Energia rolli riigiettevõttena. Kuigi tegemist on riigi omanduses oleva äriühinguga, on kõige olulisem, et ettevõte oleks hästi juhitud ja valitsetud, järgides omaniku ootusi ja suunda, mille on seadnud nõukogu ja juhatus.

Aseesimees Arvo Aller
21:44:01
AI kokkuvõte

Kõnealune sõnavõtt Riigikogu istungil oli lühike ja keskendus eranditult menetluslikule lõpetamisele. Sõnavõtja, olles ilmselt lõpetanud oma küsimusteringi, teatas, et tal puuduvad täiendavad küsimused vastajale. See märkis käimasoleva arutelu või küsimuste vooru lõppu, andes märku, et istungi juhataja saab edasi liikuda järgmise päevakorrapunkti või kõneleja juurde. Sisuliste poliitiliste argumentide, seadusandlike ettepanekute või kriitiliste seisukohtade osas oli kõne neutraalne ja informatiivne. Sõnavõtu peamine eesmärk oli protokolliline – kinnitada, et küsitleja on saanud piisavad vastused või on otsustanud oma aega mitte enam kasutada. Seega ei sisaldanud see parlamendikõne ühtegi kaalukat poliitilist teesi ega seisukohta, mida oleks vaja sisuliselt analüüsida. Kokkuvõttes täitis see lühike repliik olulist rolli istungi töökorralduses, olles selge signaal protseduuri lõpetamisest. See kinnitas, et küsimuste esitamise faas on lõppenud, võimaldades Riigikogu tööl sujuvalt jätkuda.

Energeetika- ja keskkonnaminister Andres Sutt
21:44:03
AI kokkuvõte

Palun vabandust, kuid esitatud tekst, mis koosneb ainult ühest sõnast – „Aitäh!“ –, ei sisalda ühtegi sisulist argumenti, teemapüstitust ega poliitilist seisukohta, mida oleks võimalik kokku võtta. See sõna on tavaliselt kas kõne lõpetamine, lühike tänuavaldus või repliik, mis ei moodusta iseseisvat parlamendikõnet. Seetõttu ei ole võimalik koostada 2–3-paragrahvilist kokkuvõtet, mis kajastaks Riigikogu kõne sisu ja peamisi argumente. Riigikogu kõne kokkuvõtte koostamiseks on vajalikud vähemalt mõned laused, mis käsitlevad konkreetset eelnõu, eelarvet, valitsuse tegevust või mõnda muud päevakajalist teemat. Ilma sellise sisuta ei ole võimalik tuvastada kõneleja peamisi seisukohti, tema kriitikat või ettepanekuid, mis on parlamendidebati olemus. Seega palun esitada terviklik kõnetekst, et saaksin täita palve ja koostada nõutud mahus ja keelekasutusega kokkuvõtte eesti keeles, mis peegeldaks kõne sisu ja argumentatsiooni.

Aseesimees Arvo Aller
21:44:04
AI kokkuvõte

Keskkonnakomisjoni esimehe Yoko Alenderi kokkuvõte juhtivkomisjonis toimunud arutelust keskendus eelkõige Eesti pikaajaliste kliimaeesmärkide saavutamisele ja selleks vajalikele seadusandlikele muudatustele. Arutelu peamine fookus oli suunatud taastuvenergia laialdasemale kasutuselevõtule ning energiasõltumatuse tagamisele, rõhutades vajadust kiirendada üleminekut rohelisele energiale, eriti arvestades praegust geopoliitilist olukorda. Komisjon leidis, et ambitsioonikad eesmärgid on saavutatavad vaid siis, kui kaasatakse nii erasektor kui ka kohalikud omavalitsused, tagades seejuures sotsiaalse õigluse ja regionaalse tasakaalu. Arutelu käigus tõstatusid mitmed olulised erimeelsused, eelkõige seoses ressursside säästliku kasutamise ja keskkonnakaitse meetmete finantseerimisega. Eraldi tähelepanu pöörati metsade majandamisele ja selle tasakaalustamisele süsiniku sidumise eesmärkidega, kus tekkisid vastandlikud seisukohad majanduslike huvide ja looduskaitse prioriteetide vahel. Vaidlusi tekitasid ka konkreetsed regulatiivsed ettepanekud, näiteks uute maksude kehtestamine või toetuste ümberjaotamine, mille osas Alender rõhutas kompromisside leidmise keerukust, kuid vajalikkust laiapõhjalise toetuse tagamiseks eelnõule. Lõpetuseks kinnitas keskkonnakomisjoni esimees, et juhtivkomisjonis saavutati siiski konsensus eelnõu edasiseks menetlemiseks Riigikogu suures saalis. Komisjon soovitab eelnõu toetada, lisades sinna mõned olulised täpsustused, mis puudutavad mõjude hindamist ja kohalike kogukondade kaasamist otsustusprotsessi. See samm on kriitilise tähtsusega Eesti tuleviku rohepöörde edukaks elluviimiseks ja näitab parlamendi valmisolekut võtta vastu vastutusrikkaid keskkonnaalaseid otsuseid.

Yoko Alender
Yoko Alender
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
21:44:20
AI kokkuvõte

Kõneleja andis Riigikogule ülevaate eelnõu arutelust komisjonis, kus osalesid nii minister kui ka Kliimaministeeriumi esindaja. Arutelu keskendus peamiselt sellele, kas uus regulatsioon on kaevandamise alternatiiv või lisavõimalus. Minister täpsustas, et tegemist on lisavõimalusega. Samuti käsitleti kohalike elanike sekkumisõigust kaevanduste ja tuulikute rajamisel, kinnitades, et see võimalus jääb planeeringute ja ehituslubade kaudu endiselt alles. Oluline teema oli ka turbakaevanduste korrastamine. Minister kinnitas, et lihtsustatud korrastamistingimused on piisavad ning Keskkonnaameti järelevalve on tagatud. Eelnõu pakub nüüd turbatootjatele võimaluse osaliseks korrastamiseks, mida on pikalt oodatud. Lisaks luuakse eelnõuga võimalus mitmeotstarbeliseks maakasutuseks kaevandamisloaga aladel, mis praegu on piiratud. Komisjon rõhutas vajadust kaasata edasises menetluses ka teisi huvigruppe ja kohalikke omavalitsusi. Komisjon tegi konsensuslikud otsused: võtta eelnõu täiskogu päevakorda 15. oktoobril, teha ettepanek esimene lugemine lõpetada ning määrata eelnõu ettekandjaks Yoko Alender.

Aseesimees Arvo Aller
21:48:01
AI kokkuvõte

Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni esindaja Tiit Maran avas läbirääkimised, asudes esitama oma seisukohti. Kuigi kõne sisu ei ole tekstis detailselt edastatud, on selge, et Maran alustas fraktsiooni nimel debatti, mis järgnes eelmisele arutelu etapile, kus küsimusi enam ei esitatud. Tema sõnavõtt oli oluline osa parlamendi istungi päevakorrast, andes sotsiaaldemokraatidele võimaluse oma poliitilisi seisukohti ja argumente esitada. Maran palus oma ettekande jaoks lisaaega, mis viitab sellele, et tegemist oli põhjaliku ja mahuka teemaga, mis nõudis pikemat selgitamist või argumenteerimist. Riigikogu andis talle kolm minutit lisaks, mis näitab, et fraktsiooni esindaja kõnele anti piisavalt kaalu ja aega, et oma sõnum täielikult edastada. See lisaaja taotlus ja rahuldamine rõhutab kõne olulisust käimasolevas parlamendidebatis.

Tiit Maran
Tiit Maran
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:48:20
AI kokkuvõte

Kõneleja tunnustab eelnõu peaeesmärki arendada taastuvenergiat endistel kaevandusaladel, pidades seda mõistlikuks ja vajalikuks. Küll aga rõhutatakse, et eelnõu on praegusel kujul "toores" ja vajab väga põhjalikku ümbertöötamist. Kuigi pealmaakaevandamise aladega (25 ha) probleeme ei teki, tekitavad suured, 150-hektarilised turbakaevandusalad tõsiseid küsimusi, kuna need moodustavad poole kõigist kaevanduslubadest. Turbakaevandusalad on erilised, kuna tegemist on rikutud rabaaladega, mis on looduslikult ühed parimad süsiniku sidujad. Kui neid alasid ei taastata või niisutata, muutuvad need hapnikule avatud turbamullad märkimisväärseteks CO2 paiskajateks, eraldades hinnanguliselt 750–4500 tonni CO2 aastas 150 hektari kohta. Kõneleja kritiseerib teravalt seletuskirja, milles puudub igasugune analüüs CO2 heitmete või elurikkuse aspektide kohta, viidates sellega eelnõu ühekülgsele lähenemisele. See ühekülgne lähenemine peegeldub ka eelnõu koostajate ringis Kliimaministeeriumis, kus osalesid maavarade, energeetika ja maa-ameti eksperdid, kuid puudus igasugune panus kliima- ja elurikkuse osakondadelt. Selline olukord suures ministeeriumis on lubamatu, kuna see on viinud olukorrani, kus energiaaspekt on ületähtsustatud keskkonnamõjude arvelt. Eelnõu ei saa praegusel kujul vastu võtta ning kõneleja loodab, et Kliimaministeerium kasutab teise lugemiseni jäänud aega vajalike analüüside tegemiseks ja eelnõu sisuliseks parandamiseks.

Aseesimees Arvo Aller
21:53:18
AI kokkuvõte

Esitatud tekst ei sisalda tegelikku kõnet, vaid on üksnes sissejuhatus või protseduuriline teade Riigikogu istungilt. See lühike lause annab teada, et kõnepuldi juurde on palutud Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) fraktsiooni esindaja Rain Epler. Seega puudub materjal, mille põhjal saaks koostada sisulise kokkuvõtte tema esitatavatest argumentidest, teemadest või seisukohtadest. Kokkuvõtte koostamine eeldaks Epleri poolt esitatud poliitiliste seisukohtade, kriitika või seaduseelnõude sisu tundmist. Kuna need andmed puuduvad, ei ole võimalik esitada 2–3-paragrahvilist ülevaadet kõne peamistest punktidest. Tuleb eeldada, et Rain Epler asub kõnelema EKRE fraktsiooni nimel olulistel riiklikel teemadel, kuid nende sisu jääb esitatud teksti põhjal teadmata.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:53:36
AI kokkuvõte

Kõneleja kritiseerib teravalt eelnõu, mis lubab arendada taastuvenergiat kehtivate kaevandamisloaga aladel, pidades seda "väga ebamõistlikuks juhuenergeetikaks". Ta rõhutab, et kuigi riiklikud toetused teevad selle investoritele lühiajaliselt kasumlikuks, muudab see pikas perspektiivis ühiskonna elektrisüsteemi ebastabiilseks ja väga kalliks. Oma seisukoha toetuseks viitab kõneleja ENTSO-E analüüsile Hispaania elektrikatkestuse kohta, kus tuule- ja päikeseenergeetika liiga suur osakaal on tekitanud ohtlikke pingekõikumisi ja süsteemi haprust, hoiatades, et Eesti üritab proportsionaalselt samale tasemele jõuda. Kõneleja peamine mure on see, et eelnõu piirab oluliselt Eesti tulevasi võimalusi kasutada oma energeetilisi maavarasid – põlevkivi ja turvast. Ta hoiatab, et selle seadusega pannakse head aktiivvaruga maardlad 50 aastaks lukku, mõjutades negatiivselt mitut põlvkonda ning kahjustades riigi energiajulgeolekut. Vastupidiselt ministri väidetele, et kaevandamine pole majanduslikult tasuv, rõhutab kõneleja, et eelistus taastuvenergiale tuleneb otseselt riigi kliima- ja energiaeesmärkidest ning Euroopa poliitilisest ideoloogiast, mitte majanduslikest kalkulatsioonidest. Samuti lükatakse ümber väide Eesti Energia sõltumatusest, kuna omanik (riik) saab dikteerida põlevkivi kaevandamise lõpetamist. Kõneleja kritiseerib ka seaduseelnõu seletuskirja, mis väldib põlevkivi ja turba otsest nimetamist, kasutades viiteid teistele seadustele, et varjata eelnõu tegelikku mõju. Ta rõhutab, et seletuskirjas öeldakse otsesõnu, et eelistus antakse taastuvenergiale, kuna energeetilise maavara kaevandamine ei toeta riigi seatud kliimaeesmärke. Lõpetuseks kutsub kõneleja ministrit üles eelnõu tagasi võtma, kuna tegemist on Eestile kahjuliku seadusega, mis teeb elu Eestis halvemaks.

Aseesimees Arvo Aller
21:58:24
AI kokkuvõte

Istungi juhataja alustas läbirääkimiste sulgemisega, kuna minister ei soovinud neis osaleda. Seejärel asuti menetlema eelnõu 698, mille puhul oli juhtivkomisjon teinud ettepaneku esimene lugemine lõpetada. Vastavalt juhtivkomisjoni ettepanekule kuulutati eelnõu 698 esimene lugemine lõppenuks. Ühtlasi fikseeriti muudatusettepanekute esitamise tähtajaks käesoleva aasta 29. oktoober kell 17.15. Kuna sellega oli läbitud ka kuues päevakorrapunkt, kuulutati istung lõppenuks.