Päevakorrapunktide kaupa: Riina Sikkut

Kokku päevakordi: 80

Täielikult profileeritud: 80

2025-10-15
Vabariigi Presidendi valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (684 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Näitab sügavat asjatundlikkust Eesti presidendivalimiste protseduurides, valimiskogu moodustamise põhimõtetes ja Põhiseaduse Assamblee algsetes kavatsustes. Kasutab analoogiaid (nt õppimiskohustuse tõstmine) seadusemuudatuste soovimatute tagajärgede selgitamiseks. Eelistab õiguslikku ja ajaloolist konteksti, selgitades, et põhiseadus ei sea piiranguid Riigikogu ja volikogude esindajate suhtarvule valimiskogus.
2025-10-13
809 Kliimaseaduse tuleviku kohta

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikku teadmist kliimaseaduse kujunemisloost ja seadusandlikest detailidest, viidates konkreetsetele isikutele (Ossinovski, Michal) ja seaduse nimetuste muutustele. Ekspertiis on nähtav seadusandliku struktuuri (raamseadus vs. mahukas seadus) ja poliitika spetsiifika (heite vähendamise eesmärgid) mõistmises.
2025-10-13
Arupärimine üldise pesitsusrahu kehtestamise vajalikkuse ja ajakohasuse kohta (nr 804)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab teadmisi valitsuse tellitud juriidiliste analüüside ja haldusprotsesside kohta, viidates konkreetselt Riigikantselei tellitud looduskaitse dereguleerimise analüüsile. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "lähteülesande sisustamine," mis viitab süvenemisele regulatiivsetesse detailidesse.
2025-10-13
Arupärimine kohalike omavalitsuste tulubaasi kohta (nr 802)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab asjatundlikkust riigieelarve seaduse ja kohalike omavalitsuste rahastamise struktuuride osas. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "toetusfond," "juhtumipõhised toetused," "volitusnormid" ja viidatakse KOV-ide, LVL-i ja valitsuse eelarveläbirääkimiste ajale. See viitab detailsele teadmisele seaduseelnõu sisust ja selle halduslikest aspektidest.
2025-10-13
Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarveprotseduuride vallas, kasutades tehnilisi termineid nagu "siseriiklik eelarvereegel" ja "administratiivne kohustus". Rõhutatakse reeglite pikkust (2,5 lehekülge) ja sellega kaasneva bürokraatia kasvu. Ekspertiis keskendub eelkõige fiskaalreeglite tehnilistele ja jätkusuutlikkuse aspektidele.
2025-10-13
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (734 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib tugevat asjatundlikkust riigi rahanduse ja maksupoliitika valdkonnas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "eelarveneutraalsus" ja "maksuküür". Ta viitab ekspertide soovitustele maksuküüru kaotamise osas ning rõhutab laenukoormuse, intressikulude ja riigireitingu languse ohtlikkust. Tema analüüs on sügav, keskendudes topeltvigadele ja pikaajalistele finantsmõjudele.
2025-10-13
Eesti Vabariigi ja Liechtensteini Vürstiriigi vahelise tulu- ja kapitalimaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (718 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles kõrget asjatundlikkust rahvusvahelise maksustamise ja lepingute menetlemise vallas, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt OECD tüüpleping, passiivsete tulude maksustamise määrad). Ta suudab selgitada läbirääkimiste protsessi (tüüpleping aluseks, muudatused läbirääkimiste käigus) ja tuua välja tehnilisi erinevusi (nt Omaani ja Liechtensteini lepingute vahel).
2025-10-08
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust eelarvepoliitika ja makromajanduse vallas, kasutades tehnilisi termineid nagu struktuurne eelarvepositsioon ja püsikulud. Ta toetub Eesti Eelarvenõukogu ja EL-i ekspertide arvamustele, rõhutades intressikulude kasvu ja selle võrdlemist kultuuri või perearstiabi rahastamisega. Eelarvepuudujäägi analüüsimisel kasutatakse konkreetseid nelja-aastase perioodi ja 10% jõukamate maksukingituse andmeid.
2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust makroökonoomika ja eelarvepoliitika vallas, kasutades tehnilisi termineid nagu nominaalne ja struktuurne puudujääk ning eelarvepositsiooni parandamine. Ta viitab konkreetsetele aastatele (2029, 2030) ja summadele (miljard või poolteist), mis näitab detailset teadlikkust eelarvedokumentidest. Samuti toetub ta võrdlevale analüüsile teiste ühiskondade käitumisest maksuküsimustes.
2025-10-07
Arupärimine Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääkide kohta (nr 805)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigieelarve menetlemise ja tegevuspõhise eelarve koostamise osas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "mõõdikud", "sihttasemed" ja "eelarve jäägid". Ta räägib autoriteediga rahanduskomisjoni sisemistest protseduuridest ja volitustest, esinedes kohusetundliku eksperdina.
2025-10-06
Arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta (nr 800)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust hariduspoliitika ja sotsiaal-majanduslike tegurite vastastikuse mõju osas, kirjeldades detailselt "halba spiraali," mis viib koolide sulgemiseni. Rõhutatakse vajadust palgata tugispetsialiste ja tõsta õpetajate palka, et tulla toime ebaühtlase tasemega klassides.
2025-10-06
Arupärimine koolitoidu ebapiisava riikliku rahastamise ja sellest tuleneva ebavõrdsuse kohta (nr 797)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Esineja demonstreerib teadmisi haridusliku ja sotsiaal-majandusliku ebavõrdsuse seostest, viidates varasemale arutelule ja konkreetsetele leevendushoobadele (nt huviharidus, pikapäevarühmad). Ta rõhutab toitumise (näljas laps) ja tähelepanuvõime ning seega ka õpitulemuste vahelist otsest seost.
2025-09-23
Arupärimine numbrituvastuskaamerate peatamise kohta (nr 793)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust tehnoloogia ja julgeoleku teemadel, kasutades spetsiifilisi termineid nagu AI, infosalvestamine ja numbrituvastuskaamerad. Rõhutatakse tehnoloogia arengu võimaldatavat laiaulatuslikku jälgimist ja infosalvestamist, samuti küsitakse nägude salvestamise ja liikumismustrite tuvastamise võimekuse kohta.
2025-09-22
Arupärimine Rootsi vangide Eestisse toomise kohta (nr 792)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi tervishoiuteenuste kättesaadavuse ja vaimse tervise valdkonnas, viidates järjekordade pikenemisele ja spetsiifilistele ametikohtadele (psühhiaater, kliiniline psühholoog). Samuti näidatakse asjatundlikkust tööjõu nappuse teemal, viidates OSKA uuringule ja Erkki Keldo plaanile oskustööliste sissetoomiseks. Kasutatakse konkreetseid viiteid rahvusvahelise lepingu artiklitele 41 ja 42 tervishoiukohustuste osas.
2025-09-22
Arupärimine ettevõtjate nõukoja loomise ning selle liikmete võimaliku huvide konflikti kohta (nr 788)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust bürokraatia vähendamise, administratiivsete nõuete ja valitsemisalade jaotuse teemal. Ta viitab tehnoloogia arengule kui võimalikule lihtsustajale ning tunneb minister Erkki Keldo vastutusala. Ekspertiis on suunatud valitsuse sisemise efektiivsuse ja struktuuri analüüsile.
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust makromajanduse, eelarvedistsipliini ja finantsregulatsiooni valdkonnas, viidates SKP-le, võlakoormusele ja vastutustundliku laenamise printsiibile. Ta toetub Eesti Panga uuringutele (nt leibkondade finantskäitumise uuring) ja Eelarvenõukogu autoriteedile. Ta on osalenud spetsiifilistel erialastel seminaridel, nagu kaubanduspiirangute ja digieuro konverentsid.
2025-09-17
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA) uuesti arutamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust andmekasutuse, e-riigi usalduse, IT-turvalisuse investeeringute ja järelevalvemehhanismide (nii sisemine kui parlamentaarne) valdkonnas. Ta rõhutab seadusandliku aluse loomise vajadust andmete kasutamiseks ja viitab õiguskantsleri seisukohale, et otsustama peab inimene, mitte masin. Ekspertiis hõlmab ka Rahapesu Andmebüroo (RAB) ja Maksu- ja Tolliameti (MTA) operatiivvajaduste mõistmist kaasaegse kuritegevuse vastu võitlemisel.
2025-09-17
Riigi rahandus

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi rahanduse ja maksupoliitika alal, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "maksuküüru nihutamine" ja "tulumaksuvaba miinimumi tõus". Ta vaidlustab peaministri esitatud numbreid ja rõhutab matemaatilist täpsust maksukalkulatsioonides. Ta viitab ka rahanduskomisjonis tutvustatud plaanidele, mis näitab süvenemist tehnilistesse detailidesse.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust seadusloome kvaliteedi ja õigusasutuse ressursside haldamise teemal. Ta eristab selgelt menetlemist lahendamisest ning rõhutab, et selge ja lihtsa õiguskeele loomine nõuab suuremat ressurssi ja pingutust kui kantseliidi tootmine.
2025-09-15
Arupärimine haridusliku ebavõrdsuse kohta (nr 795)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi sotsiaalsete determinantide (tervis, haridus, sotsiaal-majanduslik taust) vastastikusest mõjust, lükates ümber "muna või kana" küsimuse. Esitatakse konkreetsed ja tunnustatud hariduspoliitilised lahendused (nt tugispetsialistid, õpitugi, kogupäevakool), mis viitab valdkonna sügavale tundmisele.
2025-09-15
Arupärimine õpetajate töötasude erinevuste kohta (nr 790)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusrahastuse mudelite osas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu pearahapõhine rahastamine ja palgakoefitsient. Expertise on näidatud seoses loodusainete ja matemaatikaõpetajate lahkumise probleemiga ning selle otsese mõjuga õpilaste edasisele hariduskäigule ja sissetulekule. Ta on teadlik regionaalsete palgakoefitsientide (Ida-Virumaa) olemasolust ja toimimisest.
2025-09-15
Arupärimine kaitsetööstuse arengu takistamise kohta (nr 783)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust kaitsetööstuse sektorist, viidates konkreetselt kaitsetööstuspargi planeerimisele ja Kaitsetööstuse Liidu juhi avaldustele. Ekspertiis on keskendunud protseduurilistele viivitustele ja avaliku teabe jälgimisele, mitte tehnilistele detailidele.
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust finantsregulatsiooni ja krediidituru teemadel, viidates konkreetsetele seaduseelnõudele ja uuringutele. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "krediidi kulukuse määr", "positiivne krediidiregister" ja "pangaväline krediiditurg", mis kinnitab tema autoriteeti valdkonnas. Tema teadmised hõlmavad nii panganduse, börsi kui ka kahjukindlustuse toimimist.
2025-09-11
Pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu (636 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust valitsuse ametlike seisukohtade andmise kuupäevadest (6. juuni 2025) ja oskab siduda käsitletava eelnõu laiemate poliitiliste muutustega. Ta on kursis hiljutiste oluliste majanduslike ja sotsiaalsete teemadega, nagu maksutõusud ja avaliku sektori palgad. Ekspertiis keskendub poliitilisele järjepidevusele ja menetluslikule ajastusele.
2025-09-10
Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu (668 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust kriisivalmiduse ja operatiivse planeerimise valdkonnas, tuues näiteid päästjate väljakutsete ja haiglavoodite hõivatuse ebaühtlusest. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, kritiseerides valmisoleku hindamist "Exceli optimaalsuse" alusel. See viitab teadmistele süsteemide valmisoleku ja ressursside jaotamise kohta.
2025-09-09
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust finantskontrolli protseduuridest, viidates spetsiifiliselt "nelja silma printsiibile" ja pakkudes välja selle laiendamist. Ekspertiis keskendub süsteemsete vigade ja inimlike eksimuste eristamisele raamatupidamises ja lepingute täitmisel. Ta suudab eristada väikeseid, arusaadavaid vigu (nt 163 euro asemel 136 eurot) suurtest, korduvatest institutsionaalsetest eksimustest.
2025-09-08
Arupärimine tuumaenergia arendamise kohta Eestis (nr 786)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust tuumaenergia arendamise eeldustest, nagu tuumakütuse, teadmiste, ekspertluse ja tehnoloogia kättesaadavus. Samuti käsitletakse finantsaspekte, rõhutades avaliku ressursi, maksumaksja raha ja riigigarantiide vajadust. Teadmisi kasutatakse selleks, et seada kahtluse alla projekti majanduslik teostatavus.
2025-09-08
Arupärimine valitsuse sisserände suurendamise plaanide kohta (nr 791)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat teadmist tööturu, tootlikkuse ja sisserändepoliitika alal, viidates konkreetsetele andmetele nagu EL-i keskmine tootlikkus (65%, 75%), sündimuse negatiivsed rekordid ja 65 000 töötut. Eraldi rõhutatakse tehisaru (AI) arengu mõju tööturule, mis hakkab asendama ka kõrgharidusega inimeste ametikohti (nt raamatupidamine, programmeerimine). Teadmised põhinevad ka OSKA raporti ja varasemate arutelude sisul.
2025-09-08
Arupärimine elutähtsate pangateenuste kadumise kohta maakonnakeskustest (nr 773)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust regionaalpoliitika detailides, viidates spetsiifilistele mehhanismidele nagu Robin Hood, üürimajad ja regionaalselt diferentseeritud huvihariduse toetus. Kasutatakse tehnilist keelt, rääkides struktuurivahenditest ja omavalitsuste tulubaasi tugevdamisest. Ekspertiis keskendub poliitiliste sihtide seadmisele ja nende mõõtmisele (mõõdikud, konkreetsed eesmärgid).
2025-09-08
Arupärimine elulõpuga seonduvate regulatsioonide kohta (nr 766)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust õigusruumi ja tervishoiuregulatsioonide osas, viidates Riigikohtu otsusele ja eristades abistatud enesetapu reguleerimist tervishoiuteenusena muudest teenusepakkujatest. Eriti rõhutatakse vastutustunde ja meditsiiniliste teadmiste puudumise ohtu mittemeditsiiniliste teenuste puhul, mis pakuvad vahendeid elu lõpetamiseks.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab suurt asjatundlikkust majandus- ja maksupoliitikas, kasutades andmepõhiseid argumente detsiilide, regressiivsuse ja SKP kontekstis ning viidates suveprognoosi seletuskirjale. Ekspertiis laieneb ka tööjõuturule (OSKA raportid, tootlikkus) ning sisejulgeoleku ja vaimse tervise teenuste planeerimisele, nõudes detailseid andmeid pererände ja lahkumismäärade kohta.
2025-06-12
42 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust valitsuskabineti arutelude ja otsustusprotsesside ajakava osas, eriti seoses vanglarendi plaaniga, viidates varasema ministri (Lea Danilson-Järg) tegevusele ja sotsiaaldemokraatide valitsusest lahkumise kuupäevadele (10. ja 13. märts). Samuti käsitletakse maksupoliitika detaile, nagu käibemaksu erandid ja veebikasiinode maksulangetused.
2025-06-12
Laulu- ja tantsupeoseaduse eelnõu (598 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust laulu- ja tantsupeo korralduse detailides, eriti mis puudutab harrastuskollektiivide (püsivad vs. projektikoorid) valikuprobleeme ja nende mõju kollektiivide motivatsioonile. Ta viitab konkreetselt eelnõu paragrahvile 10 lõikele 3, näidates seaduse teksti tundmist.
2025-06-12
Töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (602 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust töömajanduse, tootlikkuse ja rahvusvaheliste finantsasutuste (IMF) soovituste osas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "kõrgema tootlikkusega sektorid," "majanduse ümberstruktureerimine" ja "äririskide jätmine töötajate kanda." Argumentatsioon on järjepidev, rõhutades, et lepinguline paindlikkus võib vähendada majanduslikku paindlikkust.
2025-06-12
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (604 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust tervishoiuõiguse ja palliatiivravi valdkonnas, viidates spetsiifilistele terminitele ja juhenditele (nt palliatiivravi juhendi kaks osa). Ta tunneb hästi eelnõu tehnilisi aspekte, nagu digitaalsed lahendused Terviseportaalis ja vajadus koolitatud spetsialistide nõu järele. Samuti on ta kursis terminoloogiliste vaidlustega ("patsiendi testament" vs. "patsiendi elulõpu tahteavaldus").
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust sotsiaalpoliitika ja eelarve mõjude hindamisel, eriti toimetulekupiiri ja lasteaia kohatasude regionaalse dünaamika osas. Kasutatakse konkreetseid andmeid, nagu toimetulekupiiri tõstmise hinnanguline mõju (6 miljonit eurot) ja viidatakse hinnatõusule (üle viiendiku) alates 2022. aastast. Samuti on esitatud teadmised omavalitsuste eelarvete ja regionaalse ebavõrdsuse vastastikmõjudest.
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust maksunduse ja sotsiaalmajandusliku ebavõrdsuse teemadel. Kasutatakse spetsiifilisi termineid (nt kapitalimaksud, tarbimismaksud, maksuküür) ning esitatakse statistilisi võrdlusi jõukuse kontsentreerumise kohta Eestis võrreldes teiste riikidega (Holland, Ameerika). Rõhutatakse, et 50% Eesti inimeste varast moodustab vaid 1,3% kogu varast, näidates andmepõhist lähenemist.
2025-06-11
Eesti Vabariigi ja Botswana Vabariigi vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (641 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust seadusandlikus protsessis, viidates täpsetele tähtaegadele, komisjoni otsustele ja lugemiste järjekorrale. Teemavaldkonnaks on rahvusvahelised maksulepingud, täpsemalt tulumaksudega topeltmaksustamise vältimine ning maksudest hoidumise tõkestamine.
2025-06-11
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vaatamata enese määratlemisele mitte-juristina, näitab kõneleja sügavat teadmist konkurentsiõiguse menetluslikest ja juriidilistest detailidest (nt enesesüüstamine, haldus- vs väärteomenetlus). Rõhutatakse trahvide heidutuslikku rolli ning viidatakse konkreetsetele näidetele (Olerex, Pihlakodu) süsteemsete probleemide illustreerimiseks. Kõneleja valdab hästi eelnõu pikka ja keerulist poliitilist ajalugu alates 2023. aasta koalitsiooniläbirääkimistest.
2025-06-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi seadusandlikest protseduuridest ja õigusvaldkondadest, nagu konkurentsiseadus, tarbijakrediit ja kollektiivne esindushagi. Ta viitab halduskohtute koormuse kasvule, mis on seotud tarbijakrediidi menetlustega, ning teab detailidest, nagu tarbijate minimaalne arv kohtusse pöördumiseks. Samuti on ta kursis koalitsioonilepete ja ministrite (Tsahkna, Pakosta) tegevusega.
2025-06-10
Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust kohtukorralduse ja seadusandluse kitsaskohtade osas, eriti tarbijakrediidi kohtuasjade hulga ja kinnipeetavate ravikaebuste lahendamise keerukuse teemal. Kasutatakse spetsiifilisi administratiivseid ja juriidilisi termineid, viidates sisejulgeolekuasutuste ressursile ja taustakontrolli tegemisele.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi majanduse tootlikkuse ja ekspordi väärtusahelate teemal, kasutades konkreetset, kuigi lihtsustatud, mõõdikut (väärtus alla euro kilogrammi kohta). Ta seostab hariduse kvaliteedi (maailma targemad õpilased) ja majandustulemused, rõhutades inseneride ja lõpetajate potentsiaali. Ekspertiis keskendub struktuursete majanduslõhede ületamisele.
2025-06-04
Jalaväemiinide kasutamist, varumist, tootmist ja üleandmist keelustavast ja nende hävitamist nõudvast konventsioonist taganemise seaduse eelnõu (642 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust rahvusvahelise humanitaarõiguse ja julgeolekupoliitika vallas, viidates Ottawa konventsiooni osalisriikide arvule ja sellele, et ükski riik pole seni taganenud. Kasutatakse konkreetseid andmeid Venemaa poolt mineeritud Ukraina territooriumi ulatuse kohta ("rohkem kui kolme Eesti territooriumi jagu"), rõhutades sõjalise vajaduse ja seadusliku hankimise seoseid. Samuti on teadlik demineerimise keerukusest ja maksumusest.
2025-06-04
2025. aasta lisaeelarve

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust sotsiaalhüvitiste ja maksupoliitika rakendamise vallas, võrreldes maksuerisuste ja lastetoetuste tõstmise rahalist ja administratiivset mõju. Ta viitab spetsiifilistele rakendusraskustele, nagu IT-süsteemide käivitamine ja andmete kogumine lühikese ajaraami jooksul.
2025-06-03
Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi taristu strateegiliste eesmärkide (nt ühistranspordi osakaal, liikluses hukkunute arv) ja poliitiliste instrumentide (veapunktisüsteem) osas. Rõhutatakse tõenduspõhiste ekspertide soovituste olulisust poliitika kujundamisel. Mainitakse ka konkreetseid suuri projekte nagu Rail Baltic, tunnel ja tuumajaam.
2025-06-03
Arupärimine Tallinna Haigla rajamise kohta (nr 762)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab üles põhjalikke teadmisi tervishoiu halduskorraldusest ja konsolideerimisprotsessidest, viidates juriidilise isiku loomisele, IT- ja kvaliteedisüsteemide ühendamisele ning haiglate liigitusele. Rõhutatakse, et juriidiline ühendamine peab eelnema taristu planeerimisele, et vältida killustatud lahendusi ja saavutada optimaalne tulemus. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, nagu osakapitali sissemakse ja finantseerimistehingu rida.
2025-06-03
Arupärimine Pihlakodu juhtumi ja hooldekodude turvalisuse kohta (nr 750)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust sotsiaalhoolekande, põhiseadusõiguse ja halduskoostöö seaduse valdkonnas, viidates konkreetselt § 5 sätetele. Argumentatsiooni toetamiseks kasutatakse akadeemilist allikat (õigusteaduskonna doktorandi intervjuu), rõhutades riigi vastutuse juriidilist alust. Ekspertiis keskendub avaliku ja erasektori partnerluse juriidilisele ja kvaliteediaspektile.
2025-06-02
Arupärimine eesti keele kui teaduskeele kasutusala ahenemise ja ülikooliõppe kvaliteedi kohta (nr 764)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust tööjõu planeerimise valdkonnas, viidates konkreetselt Kutsekoja OSKA projekti raportitele, mis tuvastavad järgneva kümne aasta töökäte vajaduse. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "õpperänne" ja "erialane rakendamine", mis viitab teema sügavale tundmisele.
2025-06-02
Arupärimine noorsootöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta (nr 745)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Näitab teadmisi sotsiaal- ja haridusvaldkonna haldusstruktuuridest, viidates kollektiivlepingutele, projektipõhisele rahastamisele ning KOV-ide rollile sotsiaalhoolekandes ja õpetajate palkade maksmisel. Kõneleja on pädev vastutuse ja rahastamise tsentraliseerimise/detsentraliseerimise riskide hindamisel.
2025-06-02
Arupärimine Pihlakodu juhtumi ja prokuratuuri tegevuse kohta (nr 748)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadlikkust seksuaalse nõusoleku õiguslikust kontseptsioonist, viidates spetsiifiliselt "jah-mudelil põhinevale nõusolekuseadusele". Ekspertiis piirdub teema tõstatamise ja menetluse edenemise küsimisega, rõhutades mõlema partneri nõusoleku vajalikkust.
2025-06-02
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust eelarvepoliitika ja sotsiaaltoetuste mehhanismide osas, viidates Eelarvenõukogu seisukohtadele ja RES-i perioodile. Ta kasutab spetsiifilisi andmeid püsitulude ja püsikulude tasakaalust ning toimetulekutoetuse kulude ja tõstmise hinnangute kohta (nt 5,3 miljonit eurot 50-eurose tõusu korral). Asjatundlikkust kinnitab ka ajalooliste eelarveotsuste (2022. aasta lisaeelarve) täpne meenutamine.
2025-05-21
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust soolise tasakaalu, palgalõhe ja tööturu segregatsiooni statistika osas, tuues välja konkreetseid numbreid (nt 11% naisi juhtorganites, 70:30 kõrghariduses). Tal on detailne teadmine regulatiivsetest raamistikest, viidates Finantsinspektsiooni usaldatavusnõuetele pangajuhtide valimisel. Samuti tunneb kõneleja riigi osaluspoliitika põhimõtteid ja Euroopa Liidu direktiivi ülevõtmise vajadust.
2025-05-21
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse, julgeolekumaksu seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (645 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis keskendub fiskaalpoliitika sotsiaalsetele mõjudele, eriti käibemaksu tõusu mõjule madalapalgalistele ja kaitsekulude rahastamise õiglusele. Kõneleja tunneb valitsuse eelnõu detaile (käibemaksu, tulumaksu ja kasumimaksust loobumise osas). Kasutatakse poliitilist ja sotsiaalmajanduslikku argumentatsiooni, mitte tehnilisi andmeid või statistikat.
2025-05-20
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse, julgeolekumaksu seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (645 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõrge asjatundlikkus maksu- ja eelarvepoliitika valdkonnas, kasutades tehnilisi termineid (nt maksuküür, astmeline tulumaksustamine, eelarveneutraalsus). Ekspertiis põhineb tugevalt Rahvusvahelise Valuutafondi (IMF) hiljutise Eesti visiidi järelduste analüüsil ja tõlgendamisel, viidates konkreetsetele artiklitele ja tsitaatidele. Rõhutatakse vajadust maksubaasi laiendamise järele ning vara ja kapitali maksustamise kaalumist.
2025-05-20
Eesti Vabariigi ja Botswana Vabariigi vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (641 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust rahvusvaheliste maksulepingute ja Riigikogu menetlusprotsesside osas, andes detailse ülevaate Rahanduskomisjoni arutelust. Mainitakse spetsiifilisi läbirääkimiste seisu teiste riikidega (Liechtenstein, Andorra) ning viidatakse Eesti IT-ettevõtete pikaajalistele ärihuvidele Botswanas. Esitatakse ametkondlikke andmeid, kuigi tunnistatakse konkreetse maksutulu hinnangu puudumist.
2025-05-20
Arupärimine elektrienergia tootmisvõimsuste kohta (nr 746)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust energiateemade osas, rõhutades salvestusvõimsuste olulisust ja tuues konkreetselt esile Paldiski hüdropumpla projekti rolli energiasüsteemis. Samuti demonstreerib ta teadmisi võrdlevast maksupoliitikast, viidates astmelisele tulumaksule ja soodsamale toiduainete käibemaksule Soomes ja Rootsis.
2025-05-19
Arupärimine Eesti keskkonnapoliitika kohta (nr 743)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust keskkonnapoliitika ja strateegilise planeerimise valdkonnas, kasutades termineid nagu "strateegiline dokument," "arengukava" ja "valdkondlik strateegiadokument." Ta demonstreerib teadlikkust valitsuse poliitilistest otsustest, nagu 70% piir ja tuumajaama eriplaneering.
2025-05-19
Arupärimine loodusobjektide kaitsekorra ebaseadusliku muutmise kohta (nr 738)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust keskkonnaõiguse ja seadusloome protseduuride osas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "sihtkaitsevööndid" ja "kaitsekorrad". Ekspertiis keskendub seaduse muutmise ja kaitsekordade kehtestamise õiguslikule järjekorrale, rõhutades õiguskantsleri hinnangut ebaseaduslikkusele.
2025-05-19
Arupärimine tööjõu tootlikkuse, Eesti konkurentsivõime ja odavtööjõu kohta (nr 742)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis ilmneb tööjõu sisserände regulatsioonide ja sotsiaalmajanduslike tegurite valdkonnas, eriti seoses kolimiskulude, tugivõrgustiku puudumise ja keeleõppe vajadusega. Analüüs on praktiline, rõhutades sisserändaja tegelikke elukulusid ja võimet maksta keelekursuste eest keskmise palga juures.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Eksperditeadmised ilmnevad haridusvaldkonnas, eriti matemaatika õpetamise ja eksamitulemuste analüüsimise osas. Ta seob tehnoloogilised väljakutsed (tehisintellekt) otseselt vajadusega arendada analüütilist mõtlemisvõimet. Teadmisi näitab ka konkreetsete lahenduste (õpetajate koolitamine, täiendav tugi) küsimine.
2025-05-14
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust seadusloome protseduurides (Rahanduskomisjoni töö, muudatusettepanekud) ja Euroopa Liidu direktiivide ülevõtmisel. Ta kasutab statistilisi andmeid naiste haridustaseme (70% kõrgkoolilõpetajatest) ja juhtorganite esindatuse (10–11%) kohta, põhjendades kvootide vajalikkust. Ta on kursis ka huvigruppide (advokatuur, kaubandus-tööstuskoda) esitatud arvamuste ja nende põhjal tehtud muudatusettepanekutega.
2025-05-06
Arupärimine parvlaevaühenduse tuleviku kohta (nr 739)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi transpordi majanduslikust toimimisest ja doteerimise mehhanismidest, tuues esile konkreetseid näiteid (airBaltic, Tallinna-Tartu bussid). Samuti viitab ta platvormitöö vormis töötavate taksojuhtide majanduslikele raskustele ja maksuküsimustele. Ekspertiis on suunatud transpordiühenduste maksumuse ja riigiabi vajaduse analüüsimisele.
2025-05-06
Arupärimine Kehtna Kutsehariduskeskuse ja Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli ümberkorraldamise kohta (nr 733)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi kutsehariduse korraldusest ja õppimiskohustuse ea pikendamisega 18. eluaastani seotud sotsiaalsetest tagajärgedest. Eelkõige rõhutatakse 16-aastaste noorte siirdumist kutsekoolidesse ning oskust võrrelda Tallinna ja maapiirkondade koolide mõju. Kasutatakse spetsiifilist teadmist regionaalse mõju kohta õpilaste arvu kontekstis.
2025-05-06
Arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta (nr 731)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust transpordi infrastruktuuri planeerimise ja ühistranspordireformi detailide osas, viidates taktipõhisele rongiliiklusele ja viiele põhisuunale. Tal on teadmisi spetsiifilistest rahastusallikatest, mainides CO2-kvootide kauplemise tulusid ja konkreetset summat (15 miljonit) Ellamaa raudtee ehituseks. Ta viitab autoriteetselt kehtivale üleriigilisele planeeringule aastani 2030 ja ettevalmistatavale planeeringule aastani 2050.
2025-05-05
Arupärimine maapiirkondade kohta (nr 713)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi regionaal- ja rahvastikupoliitika valdkonnas, kasutades mõisteid nagu "horisontaalne teema". Argumentatsiooni toetamiseks viidatakse konkreetselt eksperdile (Ene-Margit Tiit), rõhutades seost maapiirkondade teenuste ja sündimuse vahel.
2025-05-05
Arupärimine sotsiaalhoolekande reformi kohta (nr 720)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Esineja demonstreerib teadmisi sotsiaalhoolekande reformi (hooldereform) ajakavast ja rakendusfaasidest, kasutades spetsiifilist terminit "üldhooldusteenus". Erialane fookus on teenuste maksumuse komponentidel, mainides konkreetselt energia-, toidu- ja palgakulude kasvu. Märgitakse, et hinnad on reformi kokkuleppimise ajast kasvanud umbes kolmandiku võrra.
2025-05-05
Arupärimine töölepingu seaduse muudatuste ehk juhupalga lepingute kohta (nr 735)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust tööõiguse ja platvormitöö teemadel, viidates protseduurilistele aspektidele nagu kooskõlastusringide puudumine eelnõu puhul. Ta kasutab kontekstuaalseid andmeid, mainides Euroopa rekordiliselt kõrget eakate tööhõive määra, et toetada argumenti majanduslikust sundvalikust. Ekspertiis seisneb peamiselt sotsiaalsete ja majanduslike motivatsioonide vastandamises seoses ületundidega.
2025-05-05
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Esineb teadmisi konkurentsiõiguse, haldusmenetluste ja Euroopa Liidu direktiivide ülevõtmise protsessi kohta. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, rõhutades Konkurentsiameti pädevust ja vajadust luua sarnaseid instrumente nagu teistes riikides. Viidatakse ka riigikohtunik Ivo Pilvingu seisukohale direktiivi ülevõtmise poliitilise valiku kohta.
2025-04-24
Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuuletööstuse pahupoolest" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat teadmist energiatootmise planeerimisprotsessidest, mahtudest (MW) ja tarbimise tasakaalustamisest. Ta kasutab tehnilisi termineid ja viitab konkreetsetele uuringutele (Terviseamet, TÜ), et ümber lükata väärinfo infraheli ja tervisemõjude kohta, rõhutades infraheli tugevuse olulisust. Samuti mainitakse biogaasi potentsiaali kohaliku gaasina.
2025-04-23
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse (patsiendi elulõpu tahteavaldus) eelnõu (604 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust tervishoiuõiguse ja meditsiinieetika valdkonnas, viidates patsiendi autonoomia sätestamisele Võlaõigusseaduses 22 aastat tagasi. Ta mõistab intensiivraviarstide ja anestesioloogide praktilisi dilemmasid ning kasutab spetsiifilist terminoloogiat (nt kehaline autonoomia, elulõpu tahteavaldus). Eelnõu kirjeldamisel kasutatakse metafoori "tulevikutehing tervishoius".
2025-04-23
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi energeetika strateegilistest dokumentidest ja tehnilistest detailidest, viidates spetsiifilistele mõistetele nagu ENMAK, sagedusreserv ja saartalitlus. Ta on teadlik ENMAKi koostamise ajaloost (alates 2021) ja rõhutab selle olulisust õigusruumi terviklikkuse tagamisel.
2025-04-23
Tubakaseaduse muutmise seaduse eelnõu (223 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust tubaka- ja nikotiinitoodete turu reguleerimise osas, tuues esile spetsiifilisi tootekategooriaid (kuumutatud tubakatooted, veibid, padjakesed) ja turundusvõtteid (maitsed, multikategelased). Expertise toetuseks tuuakse välja küsitlusuuringu andmed, mille kohaselt ligi kaks kolmandikku Eesti noortest peab maitset tarbimisvalikul tähtsaks. Samuti viidatakse teadmistele Euroopa Liidu regulatiivsest arengust ja vajadusest luua nikotiinitoodete direktiiv.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust kultuuripoliitika strateegiliste eesmärkide ja tööjõuküsimuste osas. Ta viitab konkreetsele strateegilisele sihile (kultuurielus osalemine aastaks 2030) ning kasutab spetsiifilisi andmeid kõrgharidusega kultuuritöötajate alampalga (€1600) kohta. Ta tunneb hästi vabakutseliste ja projektipõhise rahastuse ebakindlusega seotud probleeme.
2025-04-16
Tubakaseaduse muutmise seaduse eelnõu (223 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi tubaka- ja nikotiinipoliitikast, viidates nii Euroopa Liidu direktiividele kui ka Eesti uuringute andmetele noorte tarbimisharjumuste kohta. Esitatakse konkreetseid statistilisi andmeid (nt 67% noortest valib maitse järgi) ja kasutatakse tehnilisi termineid (kuumutatud tubakatooted, nikotiinidirektiiv). Eraldi rõhutatakse tervishoiusüsteemi (perearstide) ressursipuudust nikotiinisõltlaste ravis.
2025-04-16
Ravimiseaduse muutmise seaduse (haiglaerand) eelnõu (532 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust seadusloome protseduurides, mainides kooskõlastusringe ja menetluse korrektsust. Ekspertiis on nähtav ka tervishoiu innovatsiooni valdkonnas, rõhutades uudsete ravivõimaluste kättesaadavaks tegemist Eesti patsientidele.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust tööõiguse (TLS, kollektiivlepingud, summeeritud tööaeg) ja andmepoliitika valdkonnas, viidates registripõhisele rahvaloendusele ja Andmekaitse Inspektsiooni (AKI) töökorraldusele. Kriitika on esitatud tehniliste ja juriidiliste argumentidega, eristades sõnavabaduse küsimust erialasest pädevusest Pihlakodu juhtumi näitel.
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksunduse ja sotsiaalpoliitika juriidiliste piiride osas, eristades maksuseaduse muudatusi ja laiemalt pakutavaid toetusmeetmeid. Ta on teadlik Rahanduskomisjoni tööst ja kasutab spetsiifilisi termineid nagu "piirkondlik ebavõrdsus" ja "toimetulek".
2025-04-09
Ravimiseaduse muutmise seaduse (haiglaerand) eelnõu (532 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust meditsiini ja ravimipoliitika valdkonnas, tuues välja konkreetseid statistilisi andmeid vähijuhtude kasvu kohta (nt 6500 juhtumit 2005. aastal vs 10 000 prognoositud juhtumit). Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, nagu rakuravi, geneetiline ravi, täppiskiiritus ja vähigenoomi analüüs. Selgitatakse Euroopa Liidu ravimidirektiivist tuleneva haiglaerandi regulatsiooni sisu ja selle ülevõtmist Eestis 2022. aastal.
2025-04-08
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Näitab põhjalikku teadmist EL-i direktiivi arengust, selle leebemast lõppversioonist ja sanktsioonide olemusest (trahv eesmärgi mitteseadmise, mitte numbri mittetäitmise eest). Kasutab statistikat Eesti madala naiste esindatuse kohta (7% vs 11,2% paranemine) ja võrdleb Eestit teiste EL-i liikmesriikidega, kes on eesmärgid juba täitnud (nt Prantsusmaa, Põhjamaad). Rõhutab Eesti tööturu segregatsiooni ja palgalõhe andmeid.
2025-03-26
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi põhiseaduslikust menetlusest ja õigusloome protseduuridest, kritiseerides eelnõu stiililist sobimatust põhiseaduse teksti (viidates NATO ja EL mainimisele). Samuti on teadmisi valijaskonna demograafiast, viidates enam kui 60 000 hääleõiguslikule isikule, keda muudatus puudutab, ning halli passi omanike kaasamisele.