Arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta (nr 800)

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-10-06 23:43

Sõnavõtte kokku: 27

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 36m

AI kokkuvõtted: 27/27 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Päevakorrapunkt käsitles Riigikogu liikmete arupärimist (nr 800) põhikooli lõpueksamite, eriti matemaatikaeksamite, läbikukkumiste kohta 2025. aasta kevadel, keskendudes Valga Põhikooli äärmiselt kehvadele tulemustele. Arupärija Ester Karuse tõi esile, et Valga Põhikoolis ei sooritanud matemaatikaeksamit positiivsele hindele üle poole lõpetajatest (50 85-st), mis seab kahtluse alla nende edasised õppimisvõimalused gümnaasiumis. Karuse küsis, kuidas riik toetab õpilünkadega noori ja kuidas tagatakse koolikohustuse täitmine 18. eluaastani.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas, et riiklik keskmine matemaatikaeksami tulemus (64%) oli varasemate aastatega võrreldav, kuid probleem on koondunud sotsiaal-majanduslikult nõrgema taustaga ja hariduslike erivajadustega laste koolidesse. Minister tutvustas 2026. aasta muudatusi, millega kaotatakse matemaatika järeleksam, kuna õppimiskohustus kestab 18. eluaastani. Kallas kinnitas, et riik loob ja rahastab ettevalmistava õppe kohti (eelkõige kutsekoolides) õpilünkade katmiseks, sealhulgas vene ja ukraina kodukeelega lastele. Ta soovitas Valga sarnaste koolide toetamiseks rakendada väiksemaid õpperühmi ja temporühmi. Lõppsõnas kritiseeris Ester Karuse teravalt Valga valla haridusjuhtimist, viidates vallavalitsuse ja õpetajate vahelisele kohtuvaidlusele, mis on viinud õpetajate massilise lahkumiseni, ning nõudis Valgale Ida-Virumaaga võrdset riiklikku toetust keelelise mitmekesisuse tõttu.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Otsuseid ei tehtud

Aktiivseimkõneleja
Ester Karuse
Ester Karuse

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Ester Karuse oli kõige aktiivsem kõneleja, esitades arupärimise, küsides täiendava küsimuse ja pidades pika ning emotsionaalse lõppsõna, kus kritiseeris teravalt nii riigi ebavõrdset lähenemist regionaalsetele probleemidele kui ka Valga valla haridusjuhtimist. Tema positsioon oli arupärijate esindajana kriitiline (muu).

Aseesimees Arvo Aller
23:43:58
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller siirdus päevakorra kaheksanda punkti juurde, milleks oli Riigikogu liikmete esitatud arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise teemal, ning palus arupärimise ettekandjaks Riigikogu liikme Ester Karuse.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
23:44:27
AI kokkuvõte

Ester Karuse tõstatab arupärimise haridus- ja teadusministrile seoses põhikooli matemaatika lõpueksamite äärmiselt kehvade tulemustega, tuues näiteks Valga Põhikooli, kus üle poole lõpetajatest ei sooritanud eksamit positiivsele hindele, mis takistab edasiõppimist. Ta rõhutab, et tegemist on laiaulatusliku sotsiaalse ja regionaalse probleemiga, mitte ainult haridusliku murega, ning küsib ministrilt, kuidas lahendatakse nõrga baasteadmistega õpilaste järgiaitamine gümnaasiumis ja kuidas tagatakse koolikohustuse täitmine kuni 18. eluaastani, eriti arvestades, et eksami arvestusest loobumine ei lahenda sisulist probleemi.

Aseesimees Arvo Aller
23:48:43
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller lõpetas oma pöördumise ning andis seejärel sõna haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele, paludes tal vastata esitatud arupärimisele.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
23:49:03
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas analüüsis põhikooli matemaatikaeksami tulemusi, märkides, et need on sarnased koroonaaegsete aastatega, kuid 23% õpilastest ei omandanud baasteadmiste 50% lävendit, rõhutades vajadust pakkuda erituge sotsiaal-majanduslikult nõrgema taustaga ja erivajadustega õpilastega koolidele. Lisaks selgitas ta, et seoses õppimiskohustuse pikenemisega 18. eluaastani kaob järeleksam, asendudes ettevalmistavate õppekavadega, mis on mõeldud õpilünkade katmiseks neljale sihtrühmale, sealhulgas matemaatika, eesti keele ja tervise tõttu lünkadega õpilastele, et tagada nende edasine haridustee.

Aseesimees Arvo Aller
23:56:51
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller teatas küsimuste vooru algusest ja andis seejärel sõnajärje üle Riina Sikkutile.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
23:56:53
AI kokkuvõte

Riina Sikkut kirjeldab negatiivset spiraali, kus sotsiaal-majanduslikult nõrgemate piirkondade koolid kaotavad õpilasi ja suletakse, ning palub ministril esitada konkreetsed proaktiivsed sammud, millega tagatakse kodulähedastele koolidele lisatugi (tugispetsialistid, kõrgem palk) eesmärgiga peatada koolide sulgemine ja parandada hariduse kvaliteeti keerulistes oludes.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
23:57:56
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas lükkab ümber korrelatsiooni õpetajate palga ja õpitulemuste vahel ning keskendub tõhusatele sekkumismeetmetele, rõhutades vajadust väiksemate õpperühmade (alla 24 õpilase) ja ajutiste temporühmade järele, eriti sotsiaal-majanduslikult nõrgema taustaga laste toetamiseks, kellel on madal õpimotivatsioon, märkides, et nende meetmete edukas rakendamine eeldab täiendavate õpetajate kaasamist.

Aseesimees Arvo Aller
00:00:02
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller andis lühikese fraasiga sõna Madis Kallasele, kutsudes teda kõnelema.

Madis Kallas
Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:00:04
AI kokkuvõte

Madis Kallas, viidates kultuurikomisjonis arutatud õpetajate kvalifitseerimise teemale, küsib ministrilt, kas on analüüsitud õpetajate kvalifikatsiooni ja õpilaste eksamitulemuste (eriti Valga ekstreemse näite puhul) korrelatsiooni ning mida ministeerium saaks teha, kui selles osas probleeme esineb.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:00:56
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas, et kuigi Valga kooli andmeid pole eraldi uuritud, puudub üle-eestilises matemaatikatulemuste analüüsis korrelatsioon õpetaja kvalifikatsiooni ja õpitulemuste vahel, rõhutades, et ainus tugev seos leiti hoopis õpilaste sotsiaal-majandusliku taustaga.

Esimees Lauri Hussar
00:01:40
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis sõna Reili Rannale.

Reili Rand
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
00:01:42
AI kokkuvõte

Reili Rand tõstatab küsimuse uue eksamisüsteemi, eriti eksamite varasema aja, mõjust õpilaste ja õpetajate vaimsele tervisele, märkides, et koolidest saadud tagasiside kohaselt on muudatus tekitanud tavapärasest rohkem hirmu ja ärevust, ning palub ministril hinnata, kas ministeerium on selle negatiivset mõju kaardistanud.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:02:29
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kritiseerib varasemat gümnaasiumisse vastuvõtu süsteemi kui ebaloogilist ja stressirohket, kuna katsed toimusid enne põhikooli lõpueksameid, mis võisid hiljem vastuvõtu tühistada, põhjustades lastele topelttrauma. Uue süsteemi eesmärk on muuta protsess lapse jaoks lihtsamaks ja vähem komplitseerituks, keskendudes lõpueksamite tulemustele, keelates riigigümnaasiumides katsed ning taastades õpilaste eelistuste küsimise õiguse, et vältida liigset vestlustel käimist ja tagada vastuvõtuotsus hiljemalt 9. juuniks.

Esimees Lauri Hussar
00:06:57
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis järgmiseks sõna Ester Karusele.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:06:59
AI kokkuvõte

Ester Karuse tõstatab keelekümbluse probleemi, märkides, et muukeelsete õpilaste kasin riigikeeleoskus aeglustab kogu klassi õppetööd, ning kritiseerib seejärel riigi ebavõrdset lähenemist, küsides, miks Valga, kus on samuti suur rahvuslik mitmekesisus, on jäetud hätta ega saa Ida-Virumaaga sarnaselt õpetajate palgatoetust.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:07:44
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kinnitas, et riigieelarves on 9 miljonit eurot eraldatud toetuseks koolidele, kus on üle 10% muukeelseid õpilasi, ning rõhutas tungivat vajadust luua keeleintensiivsetes õppeainetes (nagu eesti keel, geograafia) eraldi õpperühmad, et rakendada keelekümblusmetoodikat ja pakkuda diferentseeritud õpet vastavalt õpilase keeleoskuse tasemele, kuna emakeele tasemel keelt mittevaldav laps vajab teistsugust lähenemist.

Esimees Lauri Hussar
00:09:23
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar Jaak Aab kutsuti kõnepulti, kuid tema ettekande sisu ei ole esitatud.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:09:25
AI kokkuvõte

Jaak Aab tõstatab küsimuse 18. eluaastani kehtestatud õppekohustuse täitmiseks vajalike ressursside ja rahastamise leidmisest, eriti nende õpilaste lisaõppe osas, kes põhikooli lõpueksameid ei soorita, ning nõuab selgust riigi poolt kohalikele omavalitsustele lubatud sihtotstarbelise toetuse olemuse ja suuruse osas.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:10:25
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutas, et gümnaasiumi- ja kutsehariduse tasemel lasub õppekohtade tagamise kohustus riigil, mitte kohalikel omavalitsustel, ning riik katab puuduolevad ligi 600 kohta, luues need peamiselt riigikoolides ja kutsehariduses, sh ettevalmistavas õppes ja rakendusgümnaasiumi õppekavadel, suurendades selleks järgmisel aastal tegevustoetust; kohalike omavalitsuste roll on aga jälgida SAIS-i kaudu oma valla laste vastuvõtuseisu, ilma et neil oleks kohustust kohti ise tagada.

Esimees Lauri Hussar
00:12:34
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Anti Allase kõnepulti või andis talle sõnajärje.

Anti Allas
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:12:35
AI kokkuvõte

Anti Allas tõstatab teravalt matemaatika õpilünkade kohese likvideerimise ja kaasava hariduse kroonilise alarahastamise teemad, mis süvendavad haridusprobleeme, ning küsib ministrilt otse, millal valitsus koostab pikaajalise, konkreetsete rahanumbritega kaetud plaani nende süsteemsete puudujääkide lõplikuks lahendamiseks.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:13:47
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutas, et koolides on õpilünkadega tegelemiseks olemas toimiv õpiabisüsteem, mida toetatakse järgmisel aastal omavalitsuste diferentseerimisfondi 2% võrra suurendamisega (22%-lt 24%-le), et tagada koolides vajalikud tugispetsialistid ja abiõpetajad õpiabi vajavatele lastele.

Esimees Lauri Hussar
00:14:53
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ministrit, lõpetas küsimuste vooru ning avas läbirääkimised, paludes arupärijate esindajal Ester Karusel Riigikogu kõnetooli naasta.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:15:12
AI kokkuvõte

Ester Karuse kritiseerib teravalt hariduse ebavõrdsuse süvenemist Eestis, tuues näiteks Valga, kus riik ei taga võrdseid tingimusi ega toeta õpetajaid võrdselt teiste piirkondadega, ning rõhutab, et Valga Põhikooli kehvade õpitulemuste taga ei ole mitte õpetajad, vaid kohalik halb haridusjuhtimine, mis on viinud absurdse olukorrani, kus vallavalitsus on oma õpetajatega palgavaidluse tõttu kohtus käinud, põhjustades õpetajate massilise lahkumise ja nõudes seetõttu kvalifikatsiooninõudeid ka haridusjuhtidele.

Esimees Lauri Hussar
00:19:52
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palus lühidalt ja konkreetselt kolm minutit lisaaega.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:19:55
AI kokkuvõte

Ester Karuse pöördus Valga valla elanike poole üleskutsega teha hariduselu päästmiseks teadlik valik, rõhutades vajadust julgete ja tarkade otsuste järele, ning palus mitte valida praeguseid võimulolijaid, keda ta süüdistas Valga haridusvaldkonna tükkideks lammutamises.

Esimees Lauri Hussar
00:20:18
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar teatas, et kuna rohkem kõnesoove ei esitatud ja ka minister sõna ei soovinud, sulges ta läbirääkimised ning lõpetas sellega päevakorrapunkti number kaheksa käsitlemise.