Arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta (nr 800)

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-10-06 23:43

Sõnavõtte kokku: 51

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 36m

AI kokkuvõtted: 51/51 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Päevakorrapunkt käsitles Riigikogu liikmete Ester Karuse, Lauri Läänemetsa, Reili Ranna, Madis Kallase, Jaak Aabi, Züleyxa Izmailova ja Andre Hanimäe 17. juunil 2025 esitatud arupärimist nr 800 põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta, keskendudes matemaatikaeksami kehvadele tulemustele. Arupärija Ester Karuse tõi ettekandes esile Valga Põhikooli äärmusliku olukorra, kus 85 lõpetajast 50 ei sooritanud matemaatikaeksamit positiivsele hindele, rõhutades, et tegemist on laiaulatusliku sotsiaalse ja regionaalse probleemiga. Karuse küsis, kuidas toetatakse järeleaitamist nõrkade teadmistega õpilaste puhul ning kuidas lahendatakse koolikohustusest kõrvalehoidjate probleem seoses kohustuse pikendamisega 18. eluaastani. Ta kritiseeris ka Valga ebavõrdset kohtlemist võrreldes Ida-Virumaaga riigikeeleoskuse toetuste osas.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas vastas, et matemaatikaeksami keskmine tulemus (64%) oli üle-eestiliselt sarnane varasemate koroonaajajärgsete aastatega, kuid tunnistas, et teatud koolides, kus on palju hariduslike erivajadustega või nõrgema sotsiaal-majandusliku taustaga lapsi (nagu Valga Põhikool), olid tulemused väga kehvad. Minister selgitas, et seoses õppimiskohustuse pikendamisega 18. eluaastani kaotatakse järgmisel aastal põhikooli lõpueksami järeleksam (koolieksam), kuna puudub vajadus õpilasi haridussüsteemist välja juhatada. Õpilünkadega noortele luuakse riigikoolides, peamiselt kutsekoolides, ettevalmistava õppe õppekavad, mille rahastamise kohustus lasub riigil. Minister kinnitas, et Valga Põhikool vajab erituge. Riigikogu liikmed küsisid täiendavalt toetusmeetmete (väiksemad õpperühmad, temporühmad) ja eksamisüsteemi muutuste vaimse tervise mõju kohta. Ester Karuse lõpetas läbirääkimised, kritiseerides teravalt Valga valla haridusjuhtimist, tuues näiteks vallavalitsuse kohtuvaidlused õpetajatega ja suure õpetajate lahkumise Valga Põhikoolist.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Otsuseid ei tehtud

Aktiivseimkõneleja
Ester Karuse
Ester Karuse

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Ester Karuse oli kõige aktiivsem kõneleja, esitades arupärimise, küsides täpsustavaid küsimusi ja pidades läbirääkimistel pika ja kriitilise lõppsõna. Tema kõne oli suunatud nii ministrile kui ka kohalikule omavalitsusele (muu).

Aseesimees Arvo Aller
23:43:58
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller tutvustas päevakorra kaheksandat punkti, milleks oli Riigikogu liikmete esitatud arupärimine nr 800 põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise teemal, ning palus ettekandjaks kolleeg Ester Karuse.

Aseesimees Arvo Aller
23:43:58
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller siirdus päevakorra kaheksanda punkti juurde, milleks oli Riigikogu liikmete esitatud arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise teemal, ning palus arupärimise ettekandjaks Riigikogu liikme Ester Karuse.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
23:44:27
AI kokkuvõte

Ester Karuse tõstatas arupärimise kaudu terava probleemi seoses põhikooli matemaatika lõpueksamite äärmiselt kehvade tulemustega, tuues näiteks Valga Põhikooli, kus üle poole lõpetajatest eksamil läbi kukkus, takistades nende edasijõudmist gümnaasiumisse. Ta rõhutas, et kuigi sisseastumisnõuete leevendamine võib näida lahendusena, ei lahenda see sisulisi küsimusi, nagu näiteks nõrga teadmistepagasiga õpilastele piisava järeleaitamise tagamine gümnaasiumis ja koolikohustuse täitmise toetamine kuni 18. eluaastani.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
23:44:27
AI kokkuvõte

Ester Karuse tõstatab arupärimise haridus- ja teadusministrile seoses põhikooli matemaatika lõpueksamite äärmiselt kehvade tulemustega, tuues näiteks Valga Põhikooli, kus üle poole lõpetajatest ei sooritanud eksamit positiivsele hindele, mis takistab edasiõppimist. Ta rõhutab, et tegemist on laiaulatusliku sotsiaalse ja regionaalse probleemiga, mitte ainult haridusliku murega, ning küsib ministrilt, kuidas lahendatakse nõrga baasteadmistega õpilaste järgiaitamine gümnaasiumis ja kuidas tagatakse koolikohustuse täitmine kuni 18. eluaastani, eriti arvestades, et eksami arvestusest loobumine ei lahenda sisulist probleemi.

Aseesimees Arvo Aller
23:48:43
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller lõpetas oma pöördumise ning andis seejärel sõna haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele, paludes tal vastata esitatud arupärimisele.

Aseesimees Arvo Aller
23:48:43
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller lõpetas oma pöördumise ning palus esitatud arupärimisele vastama haridus- ja teadusminister Kristina Kallase.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
23:49:03
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kinnitas, et põhikooli matemaatika lõpueksamite tulemused (keskmine 64%) on püsinud viimastel aastatel sarnasel, ent koroonaeelsest madalamal tasemel, ning selgitas, et kuna järgmisel aastal pikeneb õppimiskohustus 18. eluaastani, kaob järeleksam ning 23% õpilastest, kes ei saavuta baasteadmiste 50% lävendit, suunatakse edaspidi õpilünki täitvatele ettevalmistavatele õppekavadele, et tagada neile vajalik tugi, eriti sotsiaal-majanduslikult nõrgema taustaga ja erivajadustega laste kontsentratsiooniga koolides.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
23:49:03
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas analüüsis põhikooli matemaatikaeksami tulemusi, märkides, et need on sarnased koroonaaegsete aastatega, kuid 23% õpilastest ei omandanud baasteadmiste 50% lävendit, rõhutades vajadust pakkuda erituge sotsiaal-majanduslikult nõrgema taustaga ja erivajadustega õpilastega koolidele. Lisaks selgitas ta, et seoses õppimiskohustuse pikenemisega 18. eluaastani kaob järeleksam, asendudes ettevalmistavate õppekavadega, mis on mõeldud õpilünkade katmiseks neljale sihtrühmale, sealhulgas matemaatika, eesti keele ja tervise tõttu lünkadega õpilastele, et tagada nende edasine haridustee.

Aseesimees Arvo Aller
23:56:51
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller teatas küsimuste vooru algusest ja andis seejärel sõnajärje üle Riina Sikkutile.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
23:56:53
AI kokkuvõte

Riina Sikkut kirjeldab negatiivset spiraali, kus sotsiaal-majanduslikult nõrgemate piirkondade koolid kaotavad õpilasi ja suletakse, ning palub ministril esitada konkreetsed proaktiivsed sammud, millega tagatakse kodulähedastele koolidele lisatugi (tugispetsialistid, kõrgem palk) eesmärgiga peatada koolide sulgemine ja parandada hariduse kvaliteeti keerulistes oludes.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
23:56:53
AI kokkuvõte

Riina Sikkut toob esile Eestis levinud negatiivse spiraali, kus nõrgema sotsiaal-majandusliku taustaga piirkondade koolid kaotavad õpilasi ja suletakse, ning küsib ministrilt konkreetseid proaktiivseid samme, kuidas pakkuda neile kodulähedastele koolidele lisatuge tugispetsialistide palkamiseks või õpetajate palga tõstmiseks, et vältida koolivõrgu kokkukuivamist.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
23:57:56
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutab, et õpetajate palga ja õpitulemuste vahel puudub korrelatsioon, ning pakub välja, et kõige tõhusamad sekkumismeetmed sotsiaal-majanduslikult nõrgema taustaga laste õpitulemuste parandamiseks on väiksemad klassid (alla 24 õpilase) ja ajutiste õppegruppide ehk temporühmade metoodika rakendamine, mis aitaks arendada õpistrateegiaid ja eeldab täiendavate õpetajate palkamist.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
23:57:56
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas lükkab ümber korrelatsiooni õpetajate palga ja õpitulemuste vahel ning keskendub tõhusatele sekkumismeetmetele, rõhutades vajadust väiksemate õpperühmade (alla 24 õpilase) ja ajutiste temporühmade järele, eriti sotsiaal-majanduslikult nõrgema taustaga laste toetamiseks, kellel on madal õpimotivatsioon, märkides, et nende meetmete edukas rakendamine eeldab täiendavate õpetajate kaasamist.

Aseesimees Arvo Aller
00:00:02
AI kokkuvõte

Aseesimees Arvo Aller andis lühikese fraasiga sõna Madis Kallasele, kutsudes teda kõnelema.

Madis Kallas
Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:00:04
AI kokkuvõte

Madis Kallas tõstatas kultuurikomisjonis arutatud õpetajate kvalifikatsiooni ja hariduse teema, küsides ministrilt, kas õpilaste eksamitulemuste regionaalsete erinevuste (tuues esile Valga ekstreemse näite) puhul on analüüsitud õpetajate kvalifikatsiooni pikaajalist seost tulemustega ning milliseid meetmeid saaks ministeerium rakendada, kui just õpetajate kvalifikatsioon on kehvade tulemuste põhjus.

Madis Kallas
Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:00:04
AI kokkuvõte

Madis Kallas, viidates kultuurikomisjonis arutatud õpetajate kvalifitseerimise teemale, küsib ministrilt, kas on analüüsitud õpetajate kvalifikatsiooni ja õpilaste eksamitulemuste (eriti Valga ekstreemse näite puhul) korrelatsiooni ning mida ministeerium saaks teha, kui selles osas probleeme esineb.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:00:56
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas, et kuigi Valga kooli andmeid pole eraldi uuritud, puudub üle-eestilises matemaatikatulemuste analüüsis korrelatsioon õpetaja kvalifikatsiooni ja õpitulemuste vahel, rõhutades, et ainus tugev seos leiti hoopis õpilaste sotsiaal-majandusliku taustaga.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:00:56
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutas, et üle-eestiline matemaatikatulemuste analüüs näitas selgelt, et õpetajate kvalifikatsioon ei korreleeru õpilaste tulemustega – ebaõnnestumiste arv oli sama nii kvalifitseeritud kui ka mittekvalifitseeritud õpetajatega koolides –, leides seevastu tugeva seose vaid õpilaste sotsiaal-majandusliku taustaga.

Esimees Lauri Hussar
00:01:40
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis sõna Reili Rannale.

Reili Rand
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
00:01:42
AI kokkuvõte

Reili Rand tõstatab küsimuse muudetud eksamisüsteemi, eriti eksamite varasemaks nihutamise mõjust õpilaste ja õpetajate vaimsele tervisele, märkides, et koolidest saadud tagasiside kohaselt on uus süsteem põhjustanud tavapärasest rohkem hirmu ja ärevust, ning palub ministeeriumil hinnata selle negatiivset mõju.

Reili Rand
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
00:01:42
AI kokkuvõte

Reili Rand tõstatab küsimuse uue eksamisüsteemi, eriti eksamite varasema aja, mõjust õpilaste ja õpetajate vaimsele tervisele, märkides, et koolidest saadud tagasiside kohaselt on muudatus tekitanud tavapärasest rohkem hirmu ja ärevust, ning palub ministril hinnata, kas ministeerium on selle negatiivset mõju kaardistanud.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:02:29
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kritiseerib varasemat gümnaasiumisse vastuvõtu süsteemi, mis oli laste jaoks ebaloogiline ja stressirohke, kuna põhikooli lõpueksamid toimusid pärast katseid ja läbikukkumine tühistas sissesaamise, ning rõhutab, et riigigümnaasiumidel katsete keelamine ja tulevikus eelistuste küsimise seadustamine aitab muuta vastuvõtuprotsessi lihtsamaks ja vähem komplitseerituks, nii et laps lõpetab rahulikult põhikooli ja saab vastuse oma esimese eelistuse koolist.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:02:29
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kritiseerib varasemat gümnaasiumisse vastuvõtu süsteemi kui ebaloogilist ja stressirohket, kuna katsed toimusid enne põhikooli lõpueksameid, mis võisid hiljem vastuvõtu tühistada, põhjustades lastele topelttrauma. Uue süsteemi eesmärk on muuta protsess lapse jaoks lihtsamaks ja vähem komplitseerituks, keskendudes lõpueksamite tulemustele, keelates riigigümnaasiumides katsed ning taastades õpilaste eelistuste küsimise õiguse, et vältida liigset vestlustel käimist ja tagada vastuvõtuotsus hiljemalt 9. juuniks.

Esimees Lauri Hussar
00:06:57
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis järgmiseks sõna Ester Karusele.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:06:59
AI kokkuvõte

Ester Karuse rõhutas, et muukeelsete õpilaste kasin riigikeeleoskus pidurdab kogu klassi edasijõudmist õppetöös, ning tundis muret, miks Valga, mis seisab silmitsi sarnaste rahvusliku mitmekesisuse väljakutsetega nagu Ida-Virumaa, on jäetud hätta ega saa õpetajate palgatoetust.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:06:59
AI kokkuvõte

Ester Karuse tõstatab keelekümbluse probleemi, märkides, et muukeelsete õpilaste kasin riigikeeleoskus aeglustab kogu klassi õppetööd, ning kritiseerib seejärel riigi ebavõrdset lähenemist, küsides, miks Valga, kus on samuti suur rahvuslik mitmekesisus, on jäetud hätta ega saa Ida-Virumaaga sarnaselt õpetajate palgatoetust.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:07:44
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kinnitas, et riigieelarves on 9 miljonit eurot eraldatud toetuseks koolidele, kus on üle 10% muukeelseid õpilasi, ning rõhutas tungivat vajadust luua keeleintensiivsetes õppeainetes (nagu eesti keel, geograafia) eraldi õpperühmad, et rakendada keelekümblusmetoodikat ja pakkuda diferentseeritud õpet vastavalt õpilase keeleoskuse tasemele, kuna emakeele tasemel keelt mittevaldav laps vajab teistsugust lähenemist.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:07:44
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas, et riigieelarves on ette nähtud 9 miljonit eurot eraldi toetust koolidele, kus on üle 10% muu emakeelega õpilasi, rõhutades, et see raha on mõeldud keeleintensiivsetes õppeainetes (nagu eesti keel ja geograafia) eraldi õpperühmade loomiseks, kuna erineva keeleoskusega lapsi ei saa õpetada sama metoodika järgi, samas kui vähem keelekesksetes tundides võib õpe toimuda koos.

Esimees Lauri Hussar
00:09:23
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar Jaak Aab kutsuti kõnepulti, kuid tema ettekande sisu ei ole esitatud.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:09:25
AI kokkuvõte

Jaak Aab tõstatab küsimuse, kuidas tagada lisaõpe neile õpilastele, kes ei saavuta 18. eluaastaks vajalikku taset, rõhutades, et kuigi kohustus seda jälgida on kohalikul omavalitsusel, on ebaselge, kust leitakse täiendavad õpetajad ja rahaline ressurss ning milline saab olema riigi lubatud sihtotstarbeline rahastus.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:09:25
AI kokkuvõte

Jaak Aab tõstatab küsimuse 18. eluaastani kehtestatud õppekohustuse täitmiseks vajalike ressursside ja rahastamise leidmisest, eriti nende õpilaste lisaõppe osas, kes põhikooli lõpueksameid ei soorita, ning nõuab selgust riigi poolt kohalikele omavalitsustele lubatud sihtotstarbelise toetuse olemuse ja suuruse osas.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:10:25
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutas, et gümnaasiumi- ja kutsehariduse tasemel lasub õppekohtade tagamise kohustus riigil, mitte kohalikel omavalitsustel, ning riik katab puuduolevad ligi 600 kohta, luues need peamiselt riigikoolides ja kutsehariduses, sh ettevalmistavas õppes ja rakendusgümnaasiumi õppekavadel, suurendades selleks järgmisel aastal tegevustoetust; kohalike omavalitsuste roll on aga jälgida SAIS-i kaudu oma valla laste vastuvõtuseisu, ilma et neil oleks kohustust kohti ise tagada.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:10:25
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitab, et gümnaasiumi- ja kutsehariduse tasemel lasub kõigi õppekohtade tagamise kohustus riigil, mitte kohalikel omavalitsustel, mistõttu riik tagab puuduolevad ligi 600 kohta, luues need riigikoolidesse ja suurendades kutsehariduse tegevustoetust, samal ajal kui kohaliku omavalitsuse roll on vaid jälgida SAIS-i kaudu, et kõik nende piirkonna lapsed oleksid õppekoha saanud.

Esimees Lauri Hussar
00:12:34
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Anti Allase kõnepulti või andis talle sõnajärje.

Anti Allas
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:12:35
AI kokkuvõte

Anti Allas tõstatab teravalt matemaatika õpilünkade kohese likvideerimise ja kaasava hariduse kroonilise alarahastamise teemad, mis süvendavad haridusprobleeme, ning küsib ministrilt otse, millal valitsus koostab pikaajalise, konkreetsete rahanumbritega kaetud plaani nende süsteemsete puudujääkide lõplikuks lahendamiseks.

Anti Allas
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:12:35
AI kokkuvõte

Anti Allas juhib tähelepanu sellele, et õpilünki, eriti matemaatikas, tuleb likvideerida kohe, kuid märgib, et kaasava hariduse jätkuv alafinantseerimine süvendab probleemi, mistõttu nõuab ta ministrilt konkreetsete rahanumbritega pikaajalist plaani olukorra lahendamiseks.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:13:27
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas piirdus lühikese, ent terava küsimusega, millega ta soovis teada saada kõnealuse mõiste või objekti täpset olemust ja definitsiooni.

Anti Allas
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:13:31
AI kokkuvõte

Anti Allas väljendab muret pikaajalise plaani puudumise pärast ja nõuab teada, millal see strateegiline dokument lõpuks valmib.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:13:33
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas esitas lühikese ja otsekohese küsimuse, väljendades segadust või huvi millegi tundmatu vastu.

Anti Allas
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:13:35
AI kokkuvõte

Anti Allas nõuab tungivalt pikaajalist strateegilist plaani haridussüsteemi kitsaskohtade (kaasava hariduse rahastamine, matemaatika õpilüngad, tugisüsteemid) lahendamiseks, rõhutades, et raha küsimise asemel on prioriteet just selle kava olemasolu.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:13:47
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutas, et koolides on õpilünkadega tegelemiseks olemas toimiv õpiabisüsteem, mida toetatakse järgmisel aastal omavalitsuste diferentseerimisfondi 2% võrra suurendamisega (22%-lt 24%-le), et tagada koolides vajalikud tugispetsialistid ja abiõpetajad õpiabi vajavatele lastele.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:13:47
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kinnitab, et koolides on olemas ja toimiv õpiabisüsteem õpilünkadega tegelemiseks, eriti matemaatikas mahajääjate toetamiseks, ning lisab, et süsteemi tugevdamiseks suurendatakse järgmisel aastal omavalitsuste diferentseerimisfondi 2% võrra (22%-lt 24%-le), et tagada koolides vajalik tugipersonal, nagu abiõpetajad ja tugispetsialistid.

Esimees Lauri Hussar
00:14:53
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ministrit, lõpetas küsimuste vooru ning avas läbirääkimised, paludes arupärijate esindajal Ester Karusel Riigikogu kõnetooli naasta.

Esimees Lauri Hussar
00:14:53
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ministrit, lõpetas küsimuste vooru ning avas läbirääkimised, kutsudes arupärijate esindajana Riigikogu kõnetooli tagasi Ester Karuse.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:15:12
AI kokkuvõte

Ester Karuse kritiseerib teravalt hariduse ebavõrdsust Eestis, rõhutades, et riik ei suuda tagada võrdseid tingimusi kõikjal, tuues näiteks Valga, kus kehvade õpitulemuste ja õpetajate massilise lahkumise taga on kohaliku omavalitsuse halb haridusjuhtimine, mis on kulmineerunud isegi kohtuvaidlustega õpetajate vastu seoses töötasu vähendamisega, mistõttu nõuab ta paremat juhtimiskvalifikatsiooni hariduse eest vastutavatelt ametnikelt.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:15:12
AI kokkuvõte

Ester Karuse kritiseerib teravalt hariduse ebavõrdsuse süvenemist Eestis, tuues näiteks Valga, kus riik ei taga võrdseid tingimusi ega toeta õpetajaid võrdselt teiste piirkondadega, ning rõhutab, et Valga Põhikooli kehvade õpitulemuste taga ei ole mitte õpetajad, vaid kohalik halb haridusjuhtimine, mis on viinud absurdse olukorrani, kus vallavalitsus on oma õpetajatega palgavaidluse tõttu kohtus käinud, põhjustades õpetajate massilise lahkumise ja nõudes seetõttu kvalifikatsiooninõudeid ka haridusjuhtidele.

Esimees Lauri Hussar
00:19:52
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palus lühidalt ja konkreetselt kolm minutit lisaaega.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:19:55
AI kokkuvõte

Ester Karuse pöördus Valga valla elanike poole üleskutsega teha haridusvaldkonna tuleviku nimel teadlik valik, hoiatades samas praeguste võimulolijate eest, kes on tema hinnangul Valga hariduselu tükkideks lammutanud ja takistavad julgete ning tarkade otsuste vastuvõtmist.

Ester Karuse
Ester Karuse
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:19:55
AI kokkuvõte

Ester Karuse pöördus Valga valla elanike poole üleskutsega teha hariduselu päästmiseks teadlik valik, rõhutades vajadust julgete ja tarkade otsuste järele, ning palus mitte valida praeguseid võimulolijaid, keda ta süüdistas Valga haridusvaldkonna tükkideks lammutamises.

Esimees Lauri Hussar
00:20:18
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas osalejaid, kinnitas, et kõnesoove, kaasa arvatud ministril, enam ei ole, sulges läbirääkimised ning lõpetas kaheksanda päevakorrapunkti käsitlemise.

Esimees Lauri Hussar
00:20:18
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar teatas, et kuna rohkem kõnesoove ei esitatud ja ka minister sõna ei soovinud, sulges ta läbirääkimised ning lõpetas sellega päevakorrapunkti number kaheksa käsitlemise.