Päevakorrapunktide kaupa: Mario Kadastik

Kokku päevakordi: 61

Täielikult profileeritud: 61

2025-10-15
Atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia direktiivi muudatuste ülevõtmine) eelnõu (697 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib head asjatundlikkust energiapoliitika ja EL-i direktiivide alal, eriti seoses päritolusertifikaatide, loamenetluste ja elektrisõidukite laadimistaristuga. Ta pööras ise tähelepanu kahesuunalise laadimise (autost maja/võrku) regulatsioonile ja selle sõnastuse kohmakusele direktiivis. Asjatundlikkust näitab ka detailne teadmine ETS2 laiendamise ja biomassi sertifikaatide statistika kohta.
2025-10-14
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (725 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust nii seadusloome protseduurides (komisjoni arutelud, ettekandja roll) kui ka IT-valdkonnas. Ta kasutab tehnilisi termineid (X-tee, upload, registri kaudu) ja kinnitab oma IT-sektori kogemuse põhjal, et pildi allalaadimine ei ole oluline kulu. Samuti on ta kursis keelenõudeid reguleeriva seadusandlusega.
2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Andmeid pole piisavalt
2025-10-08
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele töötada välja mobiilside turu konkurentsi suurendamise ja numbriliikuvuse kiirendamise kava" eelnõu (658 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Näitab asjatundlikkust telekommunikatsiooni reguleerimise ja turumajanduse alal, küsides spetsiifiliselt numbriliikuvuse kiiruse mõju kohta hindadele, volatiilsusele ja investeeringutele. Kasutab tehnilist keelt (nt "koosseisu häälteenamus", "volatiilsus") ning teeb võrdlusi Läti ja Leeduga.
2025-09-24
Liikluskindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (649 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust liikluskindlustuse, riskianalüüsi ja õigusruumi osas. Kasutatakse konkreetseid andmeid õnnetuste ja kahjude suuruse kohta (nt 45 õnnetust, keskmine kahju 1000–1500 eurot) ning selgitatakse tehnilisi erinevusi vastutus-, kasko- ja liikluskindlustuse vahel. Samuti tuuakse esile teadmised rahvusvahelistest kindlustuspraktikatest, näiteks Saksamaa näitel.
2025-09-23
Jäätmeseaduse muutmise seaduse eelnõu (676 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Esineja demonstreerib tehnilist asjatundlikkust akude ja akupassi regulatsiooni detailides, mainides spetsiifilisi termineid nagu "akupass", "ühekilovatt-tunnised akud" ja akude ehitamine elementidest. Ta on teadlik akude tootmise praktikast Eestis ja regulatsiooni rakendumise künnistest.
2025-09-17
Liikluskindlustuse seaduse täiendamise seaduse (kergliikurite kindlustamine) eelnõu (631 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi liikluskindlustuse regulatsioonist, EL-i direktiividest ja õnnetusstatistikast. Ta tugineb andmetele (LKF, Politsei) ja tehnilistele detailidele (nt 25 kg piir, 70% ühe sõiduki õnnetused), et eristada rendi- ja eratõukerataste probleeme. Ta omab ka ajaloolist teadmist varasematest otsustest direktiivi ülevõtmise ranguse osas.
2025-09-11
Pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu (636 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust majanduse ja energeetika valdkonnas, viidates elektritarbimise ja hinna prognooside tohutule erinevusele tööpäevade ja pühade vahel. Samuti on tal teadmisi tööjõu ja palgaarvestuse kohta, rõhutades seost tööpanuse, töökoguse ja fikseeritud kuupalga vahel. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "elektritarbimise ja hinna prognoosid" ning "tootva tööstuse puhul".
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust tuumaenergia kasutuselevõtu ettevalmistamise ja sellega seotud õigusloome vallas, kasutades termineid nagu "õigusraamistik" ja "energiamajanduse arengukava". Tal on autoriteetne teadmine Riigikogu menetluskorrast ja juhtivkomisjoni otsuste õiguslikust põhjendamisest, viidates õigus- ja analüüsiosakonna kaalutlustele.
2025-06-18
Planeerimisseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust energiatööstuse majanduses, tuues välja Enefit Poweri omahinnad (100 eurot/MWh) ja CO2 tasude mõju, arvutades lõpphinnaks 170–200 eurot/MWh. Samuti on tal detailne teadmine planeerimismenetluste etappidest, selgitades KMH koormuse ümberjagamist ja projektide kiirendamise mehhanisme.
2025-06-17
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust konkurentsiseaduse ja EL-i direktiivi ülevõtmise nõuete osas, mainides spetsiifilisi elemente nagu piiriülesus, tõendite ülekantavus ja menetluste kiirus. Kasutatakse konkreetseid rahalisi andmeid (3000 eurot päevas, pea kolmveerand miljonit eurot kogutrahvi) ning viidatakse õigusekspertide arvamuste jagunemisele.
2025-06-12
Planeerimisseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust energiapoliitika ja -majanduse alal, kasutades spetsiifilisi andmeid (nt toetuse mõju 0,24 senti/kWh) ja viidates turumehhanismidele (vähempakkumine). Eristatakse selgelt, millised energiatootmise komponendid (salvestus, päike) on juba turutingimustes rentaablid ja millised (tuul) vajavad strateegilist toetust. Viidatakse ka TalTechi uuringule ilmastikust sõltuva elektri taluvuspiiri kohta.
2025-06-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust Euroopa Liidu õiguse, konkurentsiõiguse ja menetlusnormide valdkonnas. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat nagu "rikkumismenetlus," "haldusmenetlus" ja "piirideülene konkurentsikaasuste menetlemine." Ekspertiis keskendub tõendite ülekandmise tehnilistele ja rahvusvahelistele õiguslikele probleemidele.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust majanduspoliitika, teadus- ja arendustegevuse (T&A) ning energeetikavaldkonnas, viidates konkreetsetele programmidele (nt AIRE keskus, TI-Hüpe) ja rahastamisele. Ta kasutab tehnilisi termineid ja numbrilisi eesmärke (nt 1400 eksperti, 160-miljoniline meede, 2050 kliimaneutraalsus) ning tugineb eksperdikogu raporti analüüsile.
2025-05-21
Vedelkütuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (622 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib detailselt teadmisi lennupiletite hinnalisadest, eriti seoses keskkonnamõjudega, kasutades Lufthansa hinnanguid. Kasutatakse konkreetseid andmeid ja matemaatilisi võrdlusi (1–72 euro vahemik, alla 1% pileti hinnast), et tõestada, et tavapiletite hinnatõus on väike. Varasemalt on osaletud ka pikkades aruteludes energeetikaeelnõude teemal.
2025-05-14
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõrge asjatundlikkus energiaturu regulatsioonide ja infrastruktuuri arendamise alal, kasutades termineid nagu "fikseeritud liitumistasu", "võrgu alakasutuse tasu" ja "juhitavad võimsused". Kasutab majanduslike väidete toetuseks konkreetseid andmeid, näiteks sotsialiseeritava tasu suurusjärk (0,002–0,003 senti/kWh), et ümber lükata väited tohutust koormisest. Samuti demonstreerib teadmisi tuumaenergeetika kulustruktuurist, tuues esile esimese ja järgnevate reaktorite maksumuse erinevuse ning tööjõu hinna mõju.
2025-05-07
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib erakordset asjatundlikkust energiaturu tehnilistes detailides, selgitades bilansi- ja sagedusturu toimimist ning võrgutugevduste kuluarvestust. Kasutab täpseid numbreid ja statistikat (nt 0,02–0,05 senti/kWh, 1,1 GW tuulevõimsust) ning eristab selgelt võimsust ja energiat (GW vs TWh). Selgitatakse detailselt direktiivide ülevõtmise vajadust ja võrguettevõtjate kohustusi.
2025-05-07
Planeerimisseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat ja tehnilist asjatundlikkust elektrituru toimimise, hinnamehhanismide ja regulatsioonide osas. Ta selgitab detailselt, miks elektriturg ei ole vaba turg, tuues esile investeeringukomponendi (kapitalikulu) keelamise hinnapakkumistes. Kasutab spetsiifilisi termineid nagu "ülekoormustasu", "sagedusturg" ja viitab rahvusvahelistele juhtumitele (Hispaania elektrikatkestus) asjatundlikkuse positsioonilt.
2025-04-24
Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuuletööstuse pahupoolest" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib kõrget tehnilist asjatundlikkust energeetika, füüsika ja keskkonnamõjude valdkonnas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid ja andmeid, nagu akustilised rõhud, 0,2 millipaskalit, infraheli, grid generating inverter'id ja Paldiski hüdrosalve maht. Ta korrigeerib vastaspoole esitatud numbreid akude, elektriautode ja Soome tuumajaamade võimsuse osas.
2025-04-23
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Demonstreerib kõrget tehnilist asjatundlikkust elektriturul, selgitades detailselt tasakaaluvõimsuse hankimist, arveldamist ja sagedusreservi turu toimimist. Kasutab spetsiifilisi termineid (nt ebabilanss, agregaatorid, 15-minuti turg) ning viitab konkreetsetele numbritele ja prognoosidele (nt 60 miljoni euro suurune kuluprognoos ja 5,39 eurot/MWh tasu). Tugineb otseselt ekspertide (Elering, Konkurentsiamet, Kliimaministeerium) seisukohtadele ja analüüsidele.
2025-04-16
Energiamajanduse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (574 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Näitab üles sügavat asjatundlikkust elektrituru toimimise osas, selgitades marginaalturu reegleid, kapitalikulude tagasisaamise mehhanisme ja subsiidiumide (vähempakkumiste) rolli investeeringute katmisel. Kasutab konkreetseid andmeid (CO2 hind €66, 43% täitmine, dotatsiooni ülempiir 200–250 miljonit 12 aasta peale) ning viitab EL-i õigusele ja puhta tööstuse direktiivile. Keskendub korduvalt sellele, et elektriturg on reguleeritud, mitte vaba turg.
2025-04-16
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele esitada Riigikogule Eesti elektri tootmisvõimsuste ja elektrivõrkude arendamise tegevuskava energiakindluse tagamiseks" eelnõu (575 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles kõrget asjatundlikkust energiapoliitika ja -tehnoloogia vallas, viidates konkreetsetele seaduseelnõudele (555, 541) ja strateegilistele dokumentidele (ENMAK 2035). Kasutatakse tehnilisi termineid (saartalitlus, OpEx, juhitav baasressurss) ning esitatakse spetsiifilisi hinnanguid põlevkivi omahinna (130 €/MWh ilma CO2-ta) ja maismaatuule toetuste (üle 200 miljoni euro) kohta. Ta selgitab tehnoloogilisi piiranguid (geotermaal, hüdro, laineenergia) ja ajaperspektiive (tuumajaam kümme aastat).
2025-04-15
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (578 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejal on kõrge asjatundlikkus taksoteenuste ja infoühiskonna teenuste regulatsiooni osas, tuginedes isiklikule ettevõtluskogemusele taksoturul. Ta kasutab spetsiifilisi termineid nagu sõidukikaart ja sõitjateveo luba, selgitades nende juriidilisi tagajärgi (teistsugune kindlustus, kord aastas ülevaatus).
2025-04-09
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele peatada ajutiselt kõigi tuuleparkidega seoses algatatud planeeringute menetlemine, edasilükkava tähtajaga kuni ajakohastatud infraheli mõõtmiste metoodika ja selle helirõhutasemete piirväärtuste kehtestamiseni" eelnõu (569 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Esineja demonstreerib erakordset asjatundlikkust akustika ja füüsika valdkonnas, selgitades infraheli, detsibelliskaala ja heliintensiivsuse eksponentsiaalseid seoseid. Kasutatakse tehnilisi termineid (Paskalid, 4-hertsine sagedus) ning viidatakse teaduskirjandusele, Terviseameti andmetele ja rahvusvahelisele praktikale (Holland, Soome). Eraldi tuuakse välja, et uuematel tuulikutel on infraheli tekitamise probleem kordades väiksem tänu disainivigade parandamisele.
2025-03-24
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (568 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust elektrituru toimimise, toetusskeemide (vähempakkumised vs fikstasu) ja energeetikainvesteeringute osas. Ta kasutab tehnilisi argumente, selgitades, kuidas suured tootjad turuhinda määravad ja kuidas kapitaliinvesteeringud turupakkumisse ei kuulu. Ta esitab konkreetseid andmeid põlevkivienergia omahinna kohta (üle 200 euro/MWh) ja infrastruktuuri rahastamise allikate kohta (ülekoormustasud).
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Esineja demonstreerib sügavat asjatundlikkust teaduspoliitika ja rahastamismehhanismide osas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu alusteadused, rakendusteadused ja baaskompetentsid. Ta tunneb teaduse struktuuri (püramiidi analoogia) ning on kursis Teadusagentuuri reformi ja selle tagajärgedega grantide jaotamisele. Ekspertiisi toetavad näited edukatest Eesti ettevõtetest (Icosagen, Elcogen), mis on välja kasvanud alusteadustest.
2025-01-29
Õiguskantsleri ettepanek elektrituruseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust elektrituruseaduse, põhiseaduslikkuse järelevalve ja Euroopa Liidu õiguse (direktiivid ja Euroopa Komisjoni seisukohad) keerulises koostoimes. Ta suudab selgitada ministeeriumi varasemaid kaalutlusi, praegust õiguslikku alust muudatuse sisseviimiseks ning Eesti erandlikkust toetuse ajatermini kasutamisel.
2025-01-22
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust energiaturu regulatsioonide, eriti otseliinide, liitumistasude arvutamise ja põhivõrgu arendamise osas. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "fikseeritud tasu" ja "arvutuspõhine" ning selgitatakse keerulisi omandisuhteid ja kuluefektiivsuse kriteeriumeid. Samuti on kõneleja kursis majanduskomisjoni arutelude detailidega ja päikesepaneelide omajate konkurentsieelisega.
2025-01-22
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust elektritururegulatsiooni ja tehniliste detailide osas, käsitledes topeltmaksustamise reegleid, akude kasutamist ning saartalitluse finantseerimise mehhanisme. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "püsikulud", "saartalitlus" ja "võrguettevõtete seatud tehnilised nõuded". Ekspertiis väljendub ka eelnõu jõustumisaegade (2026. aasta teine pool) täpsustamises.
2024-12-09
Riigikogu liikme staatuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu (545 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi Riigikogu sisemiste finantsmehhanismide kohta, viidates täpselt sellele, kuhu suunatakse kasutamata jäänud kuluhüvitiste ülejääk (remondifondi). See viitab asjatundlikkusele parlamendi haldusküsimustes ja eelarveprotseduurides.
2024-11-21
Konkurentsiseaduse muutmise seaduse eelnõu (466 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi seadusandlikust menetlusest ja konkurentsiõiguse spetsiifikast. Ekspertiis väljendub detailides, nagu muudatusettepanekute menetlemine, keeleline toimetus ning vertikaalsete kokkulepete riigisisese käibe künnise arutelu. Kasutatakse tehnilisi termineid ja viidatakse konkreetsetele ministeeriumidele ja ametnikele.
2024-11-21
Tulumaksuseaduse ja kaitseväeteenistuse seaduse muutmise seaduse ning tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (509 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika (tulumaksuküür, marginaalne maksustamine) ja majandusstatistika valdkonnas. Argumentide toetuseks kasutatakse konkreetseid andmeid, nagu keskmine palk (üle 2000 euro, viidates augusti uudisele) ja suhteline maksumäära erinevus (34%).
2024-10-14
Konkurentsiseaduse muutmise seaduse eelnõu (466 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib head asjatundlikkust konkurentsiõiguse valdkonnas, käsitledes spetsiifilisi teemasid nagu vertikaalne integratsioon, grupierandid ja käibenivood (3,2M, 10M, 50M). Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "hübriidlahendus" ja viidatakse EL-i reeglitele, näidates teadmisi regulatsiooni rakendamise mehhanismidest.
2024-09-18
Energiamajanduse korralduse seaduse, elektrituruseaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muutmise seaduse eelnõu (359 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab kõrget asjatundlikkust energiamajanduse seadusandluse, EL-i direktiivide sisu ja ülevõtmise ning Riigikogu menetlusprotseduuride osas. Kasutab spetsiifilist terminoloogiat (nt "marginaalhinna turg", "CFD", "ekspertkogu") ja selgitab keerulisi regulatiivseid detaile, eriti keskkonnamõjude hindamise leevenduste ja salvestuse arvestamise osas.
2024-06-12
Riigikogu otsus "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" (431 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust tuumaenergia õigusloome protsessis, teades täpselt järgmisi etappe (ohutusseadus 2026) ja eelarvelisi kulusid (sajad tuhanded eurod esialgu). Argumente toetatakse faktide ja rahvusvaheliste näidetega, tuues esile Ukraina sõjaaegse energiajulgeoleku ja Soome Roheliste teaduspõhise toetuse. Samuti on tal detailne teadmine komisjonis tehtud kompromissettepanekute sisust ja päritolust.
2024-06-11
Euroopa Tuumauuringute Organisatsiooni asutamiskonventsiooni ja selle juurde kuuluva finantsprotokolli ning eesõiguste ja puutumatuse protokolliga ühinemise seaduse eelnõu (451 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust osakestefüüsika, tehnoloogia ülekande ja rahvusvahelise teaduskoostöö valdkonnas. Ta toob välja spetsiifilised näited CERN-i tehnoloogiate ülekandumisest tööstusesse, viidates nutitelefonide patentidele ning MRT- ja PET-masinate arengule. Kasutatakse tehnilisi ja ajaloolisi fakte, et kinnitada organisatsiooni olulisust innovatsiooni seisukohalt.
2024-06-06
Liikluskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (400 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti seadusandliku menetluse ja liikluskindlustuse valdkonnas, käsitledes detailselt muudatusettepanekute numbreid ja menetlusetappe. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "mittevaralise kahju hüvitamine" ja viidatakse huvigruppide arvamuste ning ministeeriumi esindajatega tehtud töö läbitöötamisele. Ekspertiis tuleneb juhtivkomisjoni ettekandja rollist, kes valdab eelnõu ajalugu ja muudatuste sisu.
2024-06-06
Liiklusseaduse ning politsei ja piirivalve seaduse muutmise seaduse eelnõu (429 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti seadusandliku menetluse ja Riigikogu komisjoni töö osas, viidates tähtaegadele ja menetluslikele otsustele. Sisuline teadmine puudutab liiklusseaduse muudatusi, eriti kõnniteedel parkimise küsimuse põhjalikku arutelu Majanduskomisjonis.
2024-06-06
Energiamajanduse korralduse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (356 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis väljendub seadusloome protseduurireeglite ja ajakava täpses tundmises, nimetades konkreetseid istungite kuupäevi ja muudatusettepanekute arvu (20). Kuigi eelnõu puudutab energiaküsimusi, on esitatud teadmised pigem menetluslikud ja komisjonitööd kirjeldavad. Kõneleja on autoriteetne eelnõu menetluse detailide osas.
2024-06-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele rakendada tõhusaid meetmeid kaitsmaks alaealisi kokkupuudete eest pornograafiaga" eelnõu (409 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja eristab probleemi tehnoloogilist ja sotsiaalset aspekti, väites, et tegemist ei ole tehnoloogilise probleemiga, vaid suhtlemise puudumisega. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "autentimine" ja "identifitseerimisvahendid," kuid rõhuasetus on pigem meetmete globaalsel ebareaalsusel ja ebaefektiivsusel.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles kõrget asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarvemehhanismide vallas. Kasutatakse spetsiifilisi tehnilisi termineid nagu "indekseeritud kulud," "SKP kasv" ja "automaatne kaasa kasvamine." Ekspertiis väljendub vajaduses täpsete kvantitatiivsete andmete järele kulude ja tulude suhte kohta, küsides suurusjärke.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" eelnõu (431 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi energeetika ja tuumatehnoloogia valdkonnas, viidates konkreetsetele andmetele reaktorite eluea (60+ aastat) ja opereerimiskulude (prognoos 27–30 eurot/MWh) kohta. Kasutatakse tehnilist terminoloogiat (SMR, BWRX-300, rohetaksonoomia, CFD) ning tuginetakse rahvusvahelistele uuringutele, näiteks ÜRO Euroopa Majanduskomisjoni raportile tuumaenergia väikseima ökosüsteemimõju kohta. Ekspertiis hõlmab nii elektri- kui ka soojusenergia tootmise aspekte.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust innovatsiooni, teadusarenduse ja ekspordi valdkonnas, eriti rahvusvaheliste teadusorganisatsioonide (CERN, ESA) kontekstis. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "intellektuaalomand," "ettevõtlustagastus" ja "referentsid," selgitades nende mõju tehnoloogia ülekandele ja turule sisenemisele. Samuti on tuttav rahvusvaheliste konkurentsivõime hinnangutega.
2024-05-15
Liiklusseaduse ning politsei- ja piirivalve seaduse muutmise seaduse eelnõu (429 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust seadusloome protseduurides ja Liiklusseaduse spetsiifilistes detailides, olles Majanduskomisjoni töö aruandja. Ta käsitleb tehnilisi küsimusi nagu sätete rakendamise kuupäevad, 1,5 meetri külgvahe määratlus ja selle rakendamise praktilised küsimused. Samuti on ta kursis eelnõu piiridega, selgitades, et keskmise kiiruse kaamerad ei ole antud eelnõuga seotud.
2024-05-15
Ehitusseadustiku ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (308 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Esineja demonstreerib põhjalikke teadmisi seadusloome menetlusest, eriti muudatusettepanekute sidumise põhimõtetest ja Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest. Sisuline asjatundlikkus puudutab ehitusseadustiku muudatusi, meretuuleparkide regulatsioone, komplekslubade süsteemi ning keskkonnamõju hindamise protseduuride lihtsustamist. Teadmised tuginevad Kliimaministeeriumi ja komisjoni nõunike selgitustele.
2024-05-15
Kliimaministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust energiaturu regulatsioonide osas, kasutades termineid nagu "akusalvesti", "võrgutasu" ja "agregaator". Ta tunneb hästi salvestusmahu suurendamise vajadust ning toob esile konkreetse rahvusvahelise õigusruumi näite (Soome) erakätesse salvestusmahu suunamiseks.
2024-05-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "E-valimised – oht demokraatiale" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat tehnilist asjatundlikkust e-hääletamise ja krüptograafia vallas, kasutades termineid nagu "krüptograafiliselt," "digitaalne identiteet" ja "auditid." Ta selgitab süsteemi toimimist, rõhutades selle matemaatilist lihtsust ning võrdleb Eesti süsteemi teiste riikidega, kus e-hääletamine pole juurdunud kodanikutahte puudumise tõttu. Samuti toob ta esile paberhääletamise potentsiaalsed turvariskid (nt kustuv tint) vastandina e-hääle turvalisusele.
2024-05-08
Liikluskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (400 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust liikluskindlustuse regulatsioonide ja Euroopa Liidu direktiivi ülevõtmise tehnilistes detailides. Ta käsitleb spetsiifilisi teemasid nagu kindlustuspoliisi tuvastamine, piirnormide ületamine ning Liikluskindlustuse Fondi (LKF) rolli laiendamine. Ekspertiis on suunatud praktilistele rakendusprobleemidele, näiteks kuidas politsei saab kontrollida tõukerataste kindlustuskohustust.
2024-05-07
Riigikogu valimise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (344 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikku tehnilist asjatundlikkust e-hääletuse arhitektuuri osas, selgitades krüptograafia, digitaalse kahe ümbriku süsteemi ja auditeeritavuse detaile. Rõhutatakse Eesti unikaalset eelist kohustusliku digitaalse identiteedi (ID-kaardi) näol. Tehniliste riskide kummutamiseks viidatakse Euroopa Liidu digituru seadusele (DMA) ja süsteemi turvalisust kinnitanud Tartu ning Oxfordi Ülikooli teadlastele.
2024-04-18
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuumaenergia kasutuselevõtmise vajadus ja võimalused Eestis" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust energeetika, projektijuhtimise ja julgeoleku teemadel. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat (SMR, dekarboniseerimine, ühtne sagedusturg) ning esitatakse detailseid võrdlusi (nt tuumajäätmed vs põlevkivituhk Kiviõlis), rõhutades faktipõhist debatti. Samuti tuuakse esile teadmised tuumajaamade ajaloolistest ehitusprobleemidest ja standardiseerimise eelistest.
2024-04-17
Riigikogu valimise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (344 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja esitleb end tehnoloogilise eksperdina, omades sügavaid teadmisi e-valimiste tehnilisest ülesehitusest ja küberturvalisusest. Ta selgitab detailselt koodi auditeerimise, räside kontrolli, krüptograafia võtmete ja kahe ümbriku süsteemi toimimist. Ta rõhutab, et Eestis on piisavalt eksperte, kes tunnevad krüptograafiat ja kogu protsessi, ning viitab sellele, et sama süsteem kaitseb triljonite väärtuses maailma varasid.
2024-04-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (384 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust seadusandliku menetluse ja konkurentsiõiguse valdkonnas, eriti haldusmenetluse ja väärteomenetluse erinevuste osas direktiivi ülevõtmisel. Kasutatakse tehnilisi termineid ja esitatakse detailseid andmeid (nt direktiivi ülevõtmise tähtaeg, kogunenud trahvisummad ja teiste liikmesriikide praktika).
2024-04-10
Väärismetalltoodete seaduse, riigilõivuseaduse ja seadme ohutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (363 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikku asjatundlikkust seadusandlikus protseduuris, esitades täpsed kuupäevad eelnõu algatamisest, lugemistest ja muudatusettepanekute tähtaegadest. Tehniline fookus on väärismetalltoodete, nimeregistri ja riigilõivude regulatsioonide valdkonnas.
2024-04-10
Elektrituruseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (universaalteenuse lõpetamine ja varustuskindluse tagamine) eelnõu (351 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust elektrituruseaduse ja seadusandliku menetluse vallas. Ta kasutab tehnilisi termineid (nt universaalteenus, varustuskindlus, suurim võrguoperaator) ning esitab detailseid andmeid muudatusettepanekute sisu ja päritolu kohta. Ekspertiis hõlmab ka teadmisi võimalikest turuolukordadest, kus hange luhtub ja on vaja määrata lühiajaline pakkuja.
2024-04-03
Elektroonilise side seaduse ja looduskaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (392 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles tehnilist asjatundlikkust elektroonilise side valdkonnas, eriti mobiilside operaatorite ohuteavituse edastamise mehhanismide osas. Ta eristab selgelt seadmete positsioneerimist ja teate saatmist kõigile mastiga ühendatud seadmetele, tuues näiteid ka mitteseadmetest (päikesepargid). Samuti on ta kursis õigusosakonna ja Andmekaitse Inspektsiooni varasemate järeldustega.
2024-03-07
Eesti Reformierakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti energeetika tulevik 2035" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles kõrget tehnilist pädevust energeetika valdkonnas, viidates Energy Trilemma 9. kohale ja selle komponentidele (Energy Equity, varustuskindlus). Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat seoses baaskoormuse, võrgu arenduse (kärgstruktuur Ida-Virumaal) ja tööstuse tarbimismustritega (andmekeskused 24/7). Samuti viidatakse Euroopa Komisjoni Net Zero tööstuse aktile, mis määratleb strateegilised tehnoloogiad (taastuvad, tuum, salvestus).
2024-03-06
Energiamajanduse korralduse seaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse täiendamise seaduse eelnõu (359 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust seadusandlikus protsessis, kirjeldades täpselt komisjoni arutelusid, hääletustulemusi ja menetluskäiku. Tal on ka teadmisi energiapoliitikast ja -majandusest, käsitledes tuule-, tuuma- ja päikeseenergia hinnakomponente, marginaalkulu ning salvestuslahendusi. Kasutab tehnilisi termineid nagu "ülekaalukas avalik huvi" ja "salvestuse komponent".
2024-03-05
Energiamajanduse korralduse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (356 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles tehnilist asjatundlikkust energeetika, kliimateaduse ja turumehhanismide vallas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "marginaalkulu" ja "CO2 kvoodid". Selgitatakse metaani ja CO2 atmosfäärilist mõju, märkides, et metaani mõju on 25 korda hullem kui CO2-l. Ekspertiis on nähtav ka erinevate energiatehnoloogiate (tuul, päike, tuuma) ja nende turukõlblikkuse analüüsimisel, samuti biokütuste definitsiooni (nt uttegaasi kontekstis) täpsustamisel.
2024-03-05
Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi haridusvaldkonnas, eriti pedagoogikas ja õpetamismetoodikates, rõhutades vajadust arendada iseseisvat juhtimist ja motivatsiooni. Ta toob konkreetselt esile Montessori alg- ja põhihariduse süsteemi, viidates selle praegusele erahariduse poolele ja suurematele kuludele.
2024-02-14
Elektrituruseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (universaalteenuse lõpetamine ja varustuskindluse tagamine) eelnõu (351 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab asjatundlikkust seadusandlikus protsessis, edastades detailselt komisjoni istungi sisu, esitatud küsimused ja ekspertide (Rein Vaks, Karin Maria Lehtmets) vastused. Energeetika valdkonnas keskendub ta spetsiifilistele kitsaskohtadele, nagu Energiasalve pöördumine, LNG-haalamiskai halduskulud ja strateegilise reservi loomise tehnilised detailid.
2024-01-23
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles spetsiifilist asjatundlikkust teadusrahastuse valdkonnas, tuues välja konkreetse numbri baasfinantseeringu osakaalu kohta (umbes 16% eraldatud TA-rahastusest). Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "struktuurilised reformid", "pikaajaline komponent" ja "omafinantseering", detailiseerides baasfinantseeringu kasutust (nt ülalpidamine, elekter, küte).