Päevakorrapunktide kaupa: Riina Sikkut

Kokku päevakordi: 80

Täielikult profileeritud: 80

2025-10-15
Vabariigi Presidendi valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (684 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastandumist konkreetsetele vastastele ei esine, pigem kritiseeritakse haldusreformiga kaasnenud soovimatut seadusandlikku tagajärge (valimiskogu proportsioonid). Märgitakse, et laiapõhjalise toetuse puudumise tõttu ei saanud kõiki soovitud muudatusi eelnõusse lisada, kuid see on pigem protseduuriline tähelepanek.
2025-10-13
809 Kliimaseaduse tuleviku kohta

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Reformierakonna ja peaministri (Michali) varasemate poliitiliste valikute vastu, mis viisid mahuka seaduse eelistamiseni ja tekitasid viivitusi. Vastuseis on poliitiline ja protseduuriline, rõhutades ebakõla ja viivitust seaduseelnõu lähenemises ning küsides eesmärkide lõdvendamise kohta.
2025-10-13
Arupärimine üldise pesitsusrahu kehtestamise vajalikkuse ja ajakohasuse kohta (nr 804)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministeeriumi (või ministri) võimaliku aegluse või vastupanu vastu looduskaitse dereguleerimisele. Vastasseis on protseduuriline ja poliitiline, vihjates, et analüüs telliti just seetõttu, et ministeerium ei tegutsenud piisavalt kiiresti.
2025-10-13
Arupärimine kohalike omavalitsuste tulubaasi kohta (nr 802)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse esindajate (sh Jürgen Ligi) suutmatusele selgitada riigieelarve muudatusi kohalike omavalitsuste tulubaasi kontekstis lihtsas keeles. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, keskendudes ebaselgele kommunikatsioonile ja muudatuste potentsiaalsele negatiivsele mõjule.
2025-10-13
Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on valitsusega, keda kritiseeritakse eelarvereegli leevendamise ja bürokraatia suurendamise eest. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades valitsust reeglite kohandamises oma strateegiale vastavaks. Vastuseis on intensiivne, kuna kahtluse alla seatakse riigi rahanduse jätkusuutlikkus.
2025-10-13
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (734 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis valitsuskoalitsioonile, keda kritiseeritakse vastutustundetu poliitika, lühinägelikkuse ja lubaduste murdmise eest. Kriitika on suunatud nii poliitika sisule (laenurahaga maksude langetamine) kui ka poliitikute (Peaminister Kristen Michal, rahandusminister) tegevusele ja suutmatusele maksutõuse põhjendada. Poliitik on äärmiselt kriitiline ja ei näita üles kompromissivalmidust käimasoleva poliitika suhtes.
2025-10-13
Eesti Vabariigi ja Liechtensteini Vürstiriigi vahelise tulu- ja kapitalimaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (718 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Andmed puuduvad.
2025-10-08
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on valitsuskoalitsioon, peaminister ja rahandusminister, keda süüdistatakse vastutuse vältimises ja poliitilises lühinägelikkuses. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilistele valikutele, eriti jõukamate eelistamisele ja sotsiaalse ebaõigluse kasvatamisele. Vastuseis on absoluutne, kuna esitatakse ettepanek eelarve esimesel lugemisel tagasi lükata.
2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on minister ja valitsuse eelarvestrateegia, mida kritiseeritakse ebareaalse pikaajalise fiskaalplaneerimise eest. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub ministri liigsele optimismile, et ühiskond suudab saavutada konsensuse massiliste maksutõusude osas. Rünnaku intensiivsus on mõõdukas, keskendudes pigem argumentidele kui isikutele.
2025-10-07
Arupärimine Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääkide kohta (nr 805)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastandust ei esine, kuid kõne sisaldab kaudset protseduurilist kriitikat ministri suunas, rõhutades, et eelarve juhtimine ja mõõdikute seadmine on puhtalt ministri otsustada. Kriitika on suunatud juhtimiskvaliteedi parandamisele, mitte isiklik.
2025-10-06
Arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta (nr 800)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud senisele passiivsele lähenemisele, mis lubab nõrgemate omavalitsuste koolidel sulguda, ilma et pakutaks piisavat proaktiivset tuge. Vastasseis on poliitikapõhine, nõudes ministrilt konkreetseid samme olukorra parandamiseks.
2025-10-06
Arupärimine koolitoidu ebapiisava riikliku rahastamise ja sellest tuleneva ebavõrdsuse kohta (nr 797)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministri ja valitsuse tegevusele, kes püüavad vastutust koolitoidu rahastamise eest kohalikele omavalitsustele lükata. Esineja nõuab riigilt vastutuse võtmist, kuna riik on samuti koolipidaja.
2025-09-23
Arupärimine numbrituvastuskaamerate peatamise kohta (nr 793)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastaspoolt ei kritiseerita, kuid kaudselt vastandutakse seisukohale, mis eelistab vananenud töömeetodeid ("hariliku pliiatsi ja binokliga") tehnoloogiat kasutavate kurjategijate vastu. Kriitika on suunatud pigem poliitika ebapiisavale ambitsioonile tehnoloogiliste lahenduste osas.
2025-09-22
Arupärimine Rootsi vangide Eestisse toomise kohta (nr 792)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud valitsusele ja peaministrile, kelle poliitikat kritiseeritakse strateegilise suuna (kõrge tootlikkus) eiramise ning ebapiisava kulude ja ressursside analüüsi tõttu. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes julgeoleku-, tervishoiu- ja majanduskulude katmata jätmisele.
2025-09-22
Arupärimine ettevõtjate nõukoja loomise ning selle liikmete võimaliku huvide konflikti kohta (nr 788)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse struktuuri ja ettevõtlusministri ametikoha vastu, vihjates selle võimalikule üleliigsusele kulude kokkuhoiu kontekstis. Kõneleja kritiseerib peaministri tegevust kui kaudset umbusaldusavaldust minister Erkki Keldo aadressil, mis on protseduuriline ja poliitiline rünnak.
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsusele, keda süüdistatakse vastutustundetus eelarvepoliitikas ja lühiajaliste otsuste tegemises, mis kasvatavad võlakoormust. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, rõhutades, et valitsuse kokkulepped on risti vastupidised Eelarvenõukogu tugevatele soovitustele. Valitsejat kirjeldatakse kui osapoolt, keda ei saa kohustada vastutustundlikkusele.
2025-09-17
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA) uuesti arutamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud kolleegide vastu, kes kasutavad liigset emotsiooni ("totalitarismist, kes kährikutest") või ebarealistlikke üleskutseid teemasid mitte arutada. Otsene kriitika esitati Kalle Grünthalile vale seisukoha omistamise eest, eriti seoses Eesti 200 "personaalse riigi" kontseptsiooniga, millele kõneleja on vastupidiselt privaatsust riivava iseloomu tõttu vastu.
2025-09-17
Riigi rahandus

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamine vastane on peaminister ja valitsus, keda kritiseeritakse vastutustundetu eelarve koostamise ja ebatõhusate maksulahenduste eest. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades valitsust selles, et nende otsused on kingitus kõige jõukamatele. Samuti heidetakse ette ekslike numbrite kasutamist matemaatilistes arvestustes.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastuseisu konkreetsetele isikutele või rühmadele ei väljendata. Kaudne kriitika on suunatud parlamendi seadusloome kvaliteedile, mis tekitab õiguskantslerile lisatööd, viidates seaduste võimalikule ebaõiglusele või segadusele.
2025-09-15
Arupärimine haridusliku ebavõrdsuse kohta (nr 795)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2025-09-15
Arupärimine õpetajate töötasude erinevuste kohta (nr 790)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud olemasolevatele haridusrahastuse ja palgamaksmise probleemidele, eriti seoses õpetajate lahkumisega kriitilistest ainetest. Konkreetseid vastaseid ei nimetata, vaid esitatakse küsimusi ministrile praeguste lahenduste puuduste kohta, nõudes alternatiivide kaalumist.
2025-09-15
Arupärimine kaitsetööstuse arengu takistamise kohta (nr 783)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud ministrile, kelle väidet viivituse puudumise kohta seatakse kahtluse alla. Kriitika on protseduuriline ja põhineb avalduste vastuolul, viidates Kaitsetööstuse Liidu juhi vastupidisele informatsioonile viivituse pikkuse kohta.
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Puuduvad andmed.
2025-09-11
Pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu (636 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse vastu, heites ette poliitiliste seisukohtade kiiret ja ulatuslikku muutmist olulistes küsimustes. Vastuseis on menetluslik, nõudes selgust valitsuse tegelikus toetuses eelnõule, arvestades varasemaid taganemisi. Kriitika on suunatud poliitika, mitte isikute vastu.
2025-09-10
Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu (668 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsuse lähenemisele ja Riigikaitsekomisjoni konsensuslikule otsusele varjendite rajamise nõude osas. Kriitika on poliitika- ja ratsionaalsusepõhine, seades kahtluse alla Kaitseministri esitatud põhjendused, mis kasutasid noori peresid varjendite rajamise edasilükkamise õigustamiseks.
2025-09-09
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud ministri juhitava süsteemi vastu, keskendudes protseduurilistele puudujääkidele ja finantsvastutuse puudumisele. Kriitika on protseduuriline ja nõuab süsteemi muutmist, küsides, kas vastutus lasub ühel isikul või on viga süsteemis endas. Rünnaku intensiivsus on mõõdukas, kuid nõudlik, pakkudes irooniliselt välja "14 silma printsiibi" rakendamist.
2025-09-08
Arupärimine tuumaenergia arendamise kohta Eestis (nr 786)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud tuumaenergia arendamise poliitika vastu, kritiseerides selle majanduslikku põhjendatust ja riskantsust. Kriitika on rangelt poliitikapõhine, keskendudes ressursside raiskamisele ja pikaajaliste kohustuste võtmisele. Teises kõnes esitatakse protseduuriline vastuseis ministri palvele tõendada väiteid, nõudes selleks vastavat formaati.
2025-09-08
Arupärimine valitsuse sisserände suurendamise plaanide kohta (nr 791)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja Reformierakonnale, eriti sisserändekvoodi ja palgakriteeriumide poliitika osas. Kritiseeritakse valitsuse soovi lasta sisse umbes kolmekordne kvoodi jagu oskustöötajaid ilma kvooti ametlikult muutmata, mis ei lahenda sisulisi küsimusi. Samuti heidetakse ette, et valitsus otsib lihtsat lahendust sisserände erandites, selle asemel et pingutada 65 000 töötut ümber õpetada.
2025-09-08
Arupärimine elutähtsate pangateenuste kadumise kohta maakonnakeskustest (nr 773)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Opositsiooniline hoiak on suunatud Lauri Laatsi (Mustamäe) vastu, keda kritiseeritakse regionaalpoliitika mittemõistmise eest. Ministri suhtes on hoiak nõudlik, küsides konkreetseid mõõdikuid, mille alusel saaks ministri ebaõnnestunuks kuulutada, seades kahtluse alla tema toimetuleku regionaalministrina.
2025-09-08
Arupärimine elulõpuga seonduvate regulatsioonide kohta (nr 766)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud poliitiliste lahingute pidamise vastu, mis takistavad sisulist arutelu abistatud enesetapu reguleerimisel. Konkreetseid vastaseid või rühmitusi nimepidi ei mainita, vaid rõhutatakse vajadust ületada poliitiline vastasseis.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamised vastased on valitsus ja selle ministrid, keda kritiseeritakse poliitika sisu ja strateegilise nägemuse puudumise eest. Kriitika on poliitikapõhine, süüdistades valitsust ühiskondlike riskide võtmises (vangide toomine, hasartmängumaksu langetamine) ja madalapalgaliste maksukoormuse suurendamises. Kriitika on intensiivne ja nõuab konkreetseid maandamismeetmeid.
2025-06-12
42 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on justiitsminister Liisa-Ly Pakosta ja valitsus, keda kritiseeritakse nii poliitiliste prioriteetide (vanglarent, kasiinomaksud) kui ka ebaeetilise käitumise eest. Kõneleja lükkab intensiivselt ümber ministri väited, justkui oleks ta toetanud vangla väljarentimist, nimetades neid valedeks.
2025-06-12
Laulu- ja tantsupeoseaduse eelnõu (598 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastasseisu poliitiliste oponentide või rühmade suunal ei esine; kriitika on suunatud pigem rakendusüksuse potentsiaalsele otsustusõigusele, mis võib tekitada pahameelt püsikollektiivides.
2025-06-12
Töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (602 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on eelnõu esitav minister/valitsus, keda kritiseeritakse nii poliitika sisu (majanduse kahjustamine) kui ka protseduuri (eelnõu ettevalmistuse ebaõigsus) pärast. Kriitika on intensiivne, väites, et eelnõu on täpselt risti vastupidi vajalikele majandusmeetmetele ja IMF-i soovitustele. Samuti seatakse kahtluse alla ministri väited eelnõu pikaajalise ettevalmistuse kohta.
2025-06-12
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (604 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastasseis puudub; kõneleja käsitleb kolleegide tõstatatud aspekte (nt Priit Sibula mainitud vaba lahter) konstruktiivselt ja toetavalt.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelkõige ideoloogilistele oponentidele, kes heidavad ette vastutustundetut rahapoliitikat ("raha tuleb seina seest"). Kriitika on suunatud ka valitsuse eelarvepoliitikale, mis tegeleb tehniliste küsimustega, kuid ei lahenda püsikulude katmist püsituludega ega arvesta otsuste pikemaid mõjusid. Samuti kritiseeritakse regionaalpoliitikat, mis tekitab omavalitsuste vahel ebavõrdsust ja sundrännet.
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on valitsus ja Reformierakond, keda kritiseeritakse ideoloogiliste valikute ja poliitiliste lubaduste murdmise eest. Kriitika on intensiivne ja suunatud nii poliitilisele ebaõiglusele (maksuküüru kaotamine) kui ka peaminister Kristen Michali usaldusväärsuse puudumisele julgeolekumaksu tähtajatuks muutmisel. Vastuseis kulmineerub ettepanekuga teine lugemine katkestada.
2025-06-11
Eesti Vabariigi ja Botswana Vabariigi vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (641 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis puudub; kõneleja rõhutab, et Riigikogu liikmed, fraktsioonid ega komisjonid ei esitanud eelnõu kohta muudatusettepanekuid. Seega ei kritiseerita ühtegi vastaspoolt ega nende seisukohti.
2025-06-11
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Tugev kriitika on suunatud koalitsioonipartneritele Eesti 200 (Margus Tsahkna) ja Justiitsminister Liisa Pakostale, keda süüdistatakse eelnõu menetlemise venitamises ja varasema, vastuvõetava lahenduse tagasilükkamises. Samuti kritiseeritakse varasemat justiitsministrit Lea Danilson-Järge eelnõu valitsusse viimata jätmise eest. Kriitika on suunatud protseduurilistele vigadele ja poliitilisele tahtmatusele, mis on viinud ebaefektiivse lahenduseni.
2025-06-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud erakonnale Eesti 200 ja selle ministritele (Margus Tsahkna, Liisa Pakosta), keda süüdistatakse konkurentsiseaduse poliitilises ületähtsustamises ja tarbijakaitse ignoreerimises. Kriitika on intensiivne ja küsib otse, kas valitsus seisab tarbijate asemel ärihuvide eest.
2025-06-10
Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otseseid vastaseid ei kritiseerita, kuid tuuakse esile poliitiliste vaidluste (nt pensionireform, obstruktsioon) tagajärjed, mis koormavad Riigikohut. Kriitika on suunatud protseduurilistele ja poliitilistele otsustele, mis tekitavad õiguslikku ebaselgust ja ressursiprobleeme kohtusüsteemis.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud senisele majandusmudelile ja ajaloolistele sõltuvustele, mis on viinud madala väärtusega ekspordini ja väliskapitali eelistamiseni. Välja tuuakse Rootsi mõju (pangad, raha, eksport) kui aastakümnete pikkuse võnkumise põhjustaja. Vastuseis on poliitika- ja struktuuripõhine, mitte isiklik.
2025-06-04
Jalaväemiinide kasutamist, varumist, tootmist ja üleandmist keelustavast ja nende hävitamist nõudvast konventsioonist taganemise seaduse eelnõu (642 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastaseis on suunatud konkreetsetele kolleegidele, kritiseerides Helir-Valdor Seederit üheplaanilisuse ja nüansitundetu lähenemise eest julgeolekuohu hindamisel, mis ei arvesta olukorra muutumist alates 2004. aastast. Kalle Grünthali seisukohta miinide kasutamise osas ilma konventsioonist lahkumata peetakse absoluutselt toetamatuks, kuna see ei anna Kaitseväele seaduslikku hankimise võimalust.
2025-06-04
2025. aasta lisaeelarve

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud valitsuse poliitika (automaksu erisused) keerukale rakendamisele ja süsteemi ebasobivusele sotsiaalsete murede lahendamisel. Samuti kritiseerib ta poliitikute usalduse küsimust, tuues näiteks Keskerakonna ja EKREIKE varasema koostöö.
2025-06-03
Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on Taristuministriga, kelle poliitika on ebaefektiivne strateegiliste sihtide saavutamisel ja kes eitab valdkonna poliitilisust. Otsene kriitika on suunatud ka peaministrile, kes ei toeta tõenduspõhist veapunktisüsteemi liikluses hukkunute arvu vähendamiseks. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes eesmärkidest eemaldumisele.
2025-06-03
Arupärimine Tallinna Haigla rajamise kohta (nr 762)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud varasemale Keskerakondlikule Tallinna linnavõimule, keda süüdistatakse haiglate konsolideerimise takistamises kümne aasta jooksul. Samuti kritiseeritakse valitsuse/ministri viivitust ja ebaloogilist lähenemist, mis eelistab etapiviisilist üleminekut terviklikule lahendusele. Esineja märgib, et vastuseis või eriarvamused suurte muutuste puhul on normaalsed ja ei tohi otsust edasi lükata.
2025-06-03
Arupärimine Pihlakodu juhtumi ja hooldekodude turvalisuse kohta (nr 750)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud riigi vastutuse ja järelevalve puudujääkidele üldhooldusteenuse delegeerimisel erasektorile. Vastuseis on poliitikapõhine, nõudes kindlust, et delegeerimine on majanduslikult põhjendatud ning tagab võrdväärse või parema teenuse munitsipaalhooldekodudega võrreldes.
2025-06-02
Arupärimine eesti keele kui teaduskeele kasutusala ahenemise ja ülikooliõppe kvaliteedi kohta (nr 764)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmete puudumine.
2025-06-02
Arupärimine noorsootöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta (nr 745)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Puudub otsene vastuseis; kõneleja esitab Ministrile riskianalüüsi küsimusi projektipõhise rahastamise ja vastutuse detsentraliseerimise osas, et tuvastada võimalikke probleeme noorsootöös.
2025-06-02
Arupärimine Pihlakodu juhtumi ja prokuratuuri tegevuse kohta (nr 748)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Puudub otsene vastuseis või kriitika. Kõneleja märgib küll ära varasemad ebaõnnestunud väljaütlemised, kuid kiidab samas ministri selgitusi, vältides isiklikku või poliitilist rünnakut.
2025-06-02
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja Rahandusministri vastu, keda süüdistatakse eelarveprobleemide lahendamise edasilükkamises 2027. aasta valimiste järgsesse aega. Valitsust kritiseeritakse ka eelarvepoliitilise manööverdamise eest, kus ühekordsed kulud tuuakse ettepoole, et järgmistel aastatel eelarvereeglitesse mahtuda. Kriitika on poliitika- ja menetluspõhine, puudutades ka ideoloogilisi erimeelsusi (nt toiduainete käibemaksu langetamise osas).
2025-05-21
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud neile, kes kritiseerivad eelnõu kui totalitarismi või riigipoolset piiramist, viidates ilmselt konservatiivsetele ringkondadele ja Varro Vooglaiule. Kõneleja lükkab ümber väited pädevate naiste puudumise kohta ja kaitseb riigi õigust kehtestada teatud suurtele ettevõtetele reegleid. Kriitika on suunatud poliitiliste seisukohtade vastu, mis seavad kahtluse alla regulatsiooni vajalikkuse.
2025-05-21
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse, julgeolekumaksu seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (645 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse maksueelnõule (645 SE), eriti käibemaksu tõusule, mida peetakse madalapalgaliste suhtes ebaõiglaseks. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub maksukoormuse jaotuse ebaõiglusele. Mainitakse Maris Lauri väidet, et kinnitada vastandlikku seisukohta astmelise tulumaksu osas.
2025-05-20
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse, julgeolekumaksu seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (645 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsus ja rahandusminister (Jürgen Ligi), keda kritiseeritakse IMF-i soovituste eiramise ja maksurahu lubaduse murdmise eest. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades valitsust ebaõigete ja majanduskasvu pärssivate valikute tegemises. Vastuseis kulmineerub eelnõu tagasilükkamise ettepaneku esitamisega.
2025-05-20
Eesti Vabariigi ja Botswana Vabariigi vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (641 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmed puuduvad.
2025-05-20
Arupärimine elektrienergia tootmisvõimsuste kohta (nr 746)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsus ja minister, keda kritiseeritakse nõrga argumentatsiooni eest strateegiliste energiaotsuste tegemisel. Kriitika on suunatud ka valitsuse protseduurilisele tegevusele, eriti mitteavalike lobikohtumiste ja seadusandluse järjepidevusetuse osas.
2025-05-19
Arupärimine Eesti keskkonnapoliitika kohta (nr 743)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministri ja valitsuse vastu, kritiseerides nende väärtushinnanguid (mets kui vara) ja protseduurilist lähenemist. Kriitika on suunatud üksikotsuste (nt 70% piir, tuumajaama eriplaneering) vastuvõtmise kiiruse ja strateegilise aluse puudumise vastu, nähes selles vastuolu.
2025-05-19
Arupärimine loodusobjektide kaitsekorra ebaseadusliku muutmise kohta (nr 738)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud ministrile ja valitsuse tegevusele, mida kritiseeritakse ebaseadusliku ja protseduuriliselt vigase sihtkaitsevööndite määramise alustamise eest. Kriitika on intensiivne ja keskendub rangelt õiguslikule korrektsusele, mitte isikutele.
2025-05-19
Arupärimine tööjõu tootlikkuse, Eesti konkurentsivõime ja odavtööjõu kohta (nr 742)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse/ministri potentsiaalsete poliitiliste otsuste (palganõude langetamine) tagajärgede ja eelarvelise planeerimise vastu. Tegemist on poliitikapõhise kriitikaga, mis nõuab vastutust ja lahendusi, mitte isiklikke rünnakuid.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastuseisu ei väljendata, vaid esitatakse küsimusi ja nõutakse täiendavaid meetmeid haridusministrilt matemaatikaõppe toetamiseks. Kriitika on suunatud poliitika võimalikele puudujääkidele, mitte isikutele.
2025-05-14
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kritiseerib teravalt neid, kes peavad naisi vähem pädevaks või kelle hoiakud takistavad pädevate naiste juhtivatele kohtadele jõudmist. Ta lükkab tagasi väited, et kvoodid toovad nõukogudesse ebapädevaid inimesi, ja nimetab sellist suhtumist eelarvamuslikuks. Ta distantseerib end süstemaatiliselt tõstatatud transsoolisuse teemadest, pidades neid Eestis toimuvate protsessidega vähese seosega "ookeani tagant imporditud" teemadeks.
2025-05-06
Arupärimine parvlaevaühenduse tuleviku kohta (nr 739)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud ministri väljendatud üllatusele või ootusele, et parvlaevaliiklus peaks olema isemajandav. Kriitika on poliitika- ja majanduslikult põhjendatud, rõhutades riigiabi vältimatust hajaasustuse ühenduste tagamisel.
2025-05-06
Arupärimine Kehtna Kutsehariduskeskuse ja Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli ümberkorraldamise kohta (nr 733)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse või ministeeriumi tsentraliseerivale poliitikale, mis viib maapiirkondade koolide sulgemiseni või ümberkorraldamiseni. Kriitika on poliitika- ja tagajärjepõhine, viidates sellele, et sulgemisotsusega "tõmbame kogu piirkonnale kriipsu peale".
2025-05-06
Arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta (nr 731)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ministri ja valitsuse tegevuse vastu, kes plaanivad Rohuküla raudtee rajamise katkestada ja muuta üleriigilist planeeringut. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, küsides teravalt, kas plaanitakse ühistranspordireformi aluseid muuta ja mis saab olemasolevatest CO2 vahenditest. Kõneleja vaidlustab valitsuse tegevuse, mis on vastuolus varasemate riiklike otsustega.
2025-05-05
Arupärimine maapiirkondade kohta (nr 713)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmeid vastaste kritiseerimise või vastasseisude kohta ei ole, kuna tegemist on ministrile esitatud küsimusega tema portfelli plaanide kohta.
2025-05-05
Arupärimine sotsiaalhoolekande reformi kohta (nr 720)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse tegevusele (ministrile) seoses hooldereformi rakendamisega ja selle finantsilise juhtimisega. Vastuseis on poliitikapõhine, rõhutades, et reformi finantsmudel ei ole arvestanud kiire inflatsiooni tegelikkusega. Küsimus viitab ootusele, et valitsus peaks suutma selgitada teenuste hinnakujunduse dünaamikat.
2025-05-05
Arupärimine töölepingu seaduse muudatuste ehk juhupalga lepingute kohta (nr 735)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu toetajate (sh minister ja Raimond Kaljulaid) vastu, kritiseerides nii eelnõu sisu kui ka protseduurilist läbiviimist (laiema arutelu puudumine). Kõige teravam kriitika puudutab vastaspoole eeldusi töötajate motivatsiooni kohta, pidades nende eeldust finantspuhvri teenimisest reaalsusest irdunuks.
2025-05-05
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud neile, kes peavad karme karistusi negatiivseks ja õõnestavad Konkurentsiameti pädevust. Eraldi kritiseeritakse Varro Vooglaiu seisukohti demokraatia teemal. Tugev poliitiline vastasseis on suunatud ministrile, kellelt nõutakse poliitilist vastutust ja tagasiastumist, kui direktiivi ülevõtmine osutub ebaõigeks.
2025-04-24
Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuuletööstuse pahupoolest" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Opositsiooniline hoiak on äärmiselt tugev ja suunatud väärinfo levitajate vastu, keda süüdistatakse pseudoteaduse ja hirmutamise kasutamises. Eriti kritiseeritakse arstiharidusega isikut ebaeetiliste ja tõenduspõhisuseta väidete esitamise eest väärarengutest. Samuti kritiseeritakse Anti Poolametsa liialdatud ja ebarealistlike planeerimismahtude esitamise eest.
2025-04-23
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse (patsiendi elulõpu tahteavaldus) eelnõu (604 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis puudub; kõneleja keskendub olemasoleva õigusruumi puudujääkide lahendamisele, mitte vastaste kritiseerimisele. Probleemiks peetakse pigem kehtiva seaduse suutmatust tagada eakate ja otsustusvõimetute inimeste tahte rakendamist.
2025-04-23
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja järjestikuste kliimaministrite vastu, süüdistades neid energeetika üksikotsuste tegemises ilma vajaliku strateegilise tervikpildita. Kriitika on peamiselt protseduuriline, rõhutades ootust valitsuse tegevusele ENMAKi Riigikokku toomisel.
2025-04-23
Tubakaseaduse muutmise seaduse eelnõu (223 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest poliitilist vastasseisu ei väljendata, kuid tugevalt kritiseeritakse tubaka- ja nikotiinitoodete tootjaid. Kriitika on suunatud nende turundusstrateegiatele, mis on sihilikult suunatud uute tarbijate kasvatamisele noorte seas, kasutades meeldivaid maitseid ja lastepäraseid kujundusi.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse või ministeeriumi suunas, kes käsitleb kultuuri eelarve kontekstis liiga pragmaatiliselt ja jaotustehtena. Vastuseis on poliitika- ja menetluspõhine, keskendudes ebapiisavale palgale ja sotsiaalsete garantiide puudumisele kultuurivaldkonnas, hoolimata valdkonna kõrgetest saavutustest.
2025-04-16
Tubakaseaduse muutmise seaduse eelnõu (223 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud seadusandliku protsessi pikkuse ja varasema poliitilise obstruktsiooni vastu, mis lükkas mõistliku muudatuse vastuvõtmist edasi ligi kaks aastat. Konkreetseid vastaseid isikuliselt ei nimetata, vaid rõhutatakse protseduurilist ebaefektiivsust ja kahetsust muudatuse jõustumise edasilükkumise pärast.
2025-04-16
Ravimiseaduse muutmise seaduse (haiglaerand) eelnõu (532 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Konkreetseid vastaseid ei nimetata ega kritiseerita. Mainitakse, et arutelu sotsiaalkomisjonis oli sisuline, kuigi kriitiline, mis viitab tugevale kontrollile, kuid mitte vaenulikule suhtumisele.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja ministri poliitikale, eriti töölepingu seaduse muudatustele, mida peetakse töötajate kaitset õõnestavaks. Vastuseis on intensiivne ja poliitikapõhine, välistades äririskide lükkamise töötajate kaela ning lubades selle vastu võidelda. Samuti kritiseeritakse ministri maailmavaatelist lähenemist Pihlakodu juhtumile.
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Not enough data.
2025-04-09
Ravimiseaduse muutmise seaduse (haiglaerand) eelnõu (532 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastaspoolt ei kritiseerita, kuid väljendatakse muret nende protseduuriliste lisanduste (nt eetikakomitee etapid) suhtes, mis võivad bürokraatiat suurendada. Kriitika on suunatud sellele, et täiendavad tõkked pikendavad protsessi olukorras, kus järelevalveks puudub piisav kompetents, takistades seeläbi kiiret ravi kättesaadavust.
2025-04-08
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelkõige ühiskondlike sooliste eelarvamuste ja hoiakute vastu, mis takistavad naiste jõudmist juhtivatele kohtadele. Vastandub seisukohtadele, mis peavad direktiivi ülemääraseks bürokraatiaks või väidavad, et Eestis puudub pädev naiskompetents. Märgib ära rahandusminister Jürgen Ligi isikliku skeptilisuse ülereguleerimise suhtes, kuid tunnistab, et direktiivi ignoreerimine tooks kaasa trahvid.
2025-03-26
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud eelnõu algatajate ja Riigikogu menetluse vastu, süüdistades neid protseduurireeglite rikkumises ja hoolimatuses. Kriitika on eetiline ja protseduuriline, vihjates varjatud motivatsioonile valijaskonna ümberkujundamiseks ja Eesti sisemise rahu mittetähtsustamisele. Eriti taunitakse oluliste muudatuste lisamist vahetult enne lõpphääletust.