Päevakorrapunktide kaupa: Reili Rand

Kokku päevakordi: 68

Täielikult profileeritud: 68

2025-10-09
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (661 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on valitsuserakonnad ja paremerakonnad, keda kritiseeritakse dogmaatilise ja ebaõiglase maksupoliitika eest. Kriitika on suunatud poliitilistele seisukohtadele, mis takistavad inimeste toimetulekut toetava eelnõu ja astmelise tulumaksu rakendamist. Vastuseis on intensiivne, süüdistades valitsust õigluse puudumises.
2025-10-08
Sotsiaalministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsus ja sotsiaalminister, keda kritiseeritakse konkreetsete meetmete puudumise eest sündimuse toetamisel. Kriitika on suunatud poliitilisele otsustusvõimetusele ja opositsiooni (Sotsiaaldemokraadid) eelnõude tagasilükkamisele ootamise ja terviknägemuse ettekäändel.
2025-10-08
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsuse eelarvepoliitikale, mida kritiseeritakse kui ebaõiglast, kuna see eelistab maksuleevendustega jõukaimat detsiili (teenides 5000–6000 eurot). Kriitika on poliitikapõhine, seades kahtluse alla eelarve õigluse ja põhjendatuse Eesti riigi tuleviku vaates. Esineja vastandab jõukate toetamise laste ja perede tähelepanuta jätmisele.
2025-10-07
Arupärimine Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääkide kohta (nr 805)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministri ja ministeeriumi vastu, kelle selgitusi eelarve kärbete ja reformi seoste kohta peetakse ebapiisavaks või ebatäpseks. Kriitika on suunatud poliitika läbipaistvusele ja vastutusele, mitte isiklikule tasandile.
2025-10-06
Arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta (nr 800)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministeeriumi ja ministri tegevuse vastu, kuna nad ei hinnanud uue eksamisüsteemi vaimse tervise mõju enne selle rakendamist. Vastuseis on poliitika- ja menetluskeskne, nõudes vastutust ja hindamist.
2025-10-06
Arupärimine koolitoidu ebapiisava riikliku rahastamise ja sellest tuleneva ebavõrdsuse kohta (nr 797)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud Haridus- ja Teadusministrile, kes jäigalt peab koolitoitu KOV-ide vastutuseks, ning valitsuskoalitsioonile tervikuna. Kriitika on poliitika- ja väärtuspõhine, süüdistades valitsust ebavõrdsuse süvendamises ja eelarveprioriteetide seadmisel jõukamate kasuks (114 miljoni euro jagamine üle 4000 euro teenivatele). Vastaste seisukohti peetakse ükskõikseks ja riigikorralduslikult probleemseks.
2025-10-06
Arupärimine Rootsi kurjategijate Eestisse toomise kohta (nr 803)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on valitsusega, kelle siseturvalisuse poliitikat ja pakutud lahendusi (10% palgatõus) peetakse ebapiisavaks. Kriitika on suunatud poliitika tulemuslikkusele ja suutmatusele lahendada tööjõupuudust, mis ohustab turvalisust.
2025-09-25
Isamaa fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Hinnatõusu mõju majanduse konkurentsivõimele ja inimeste toimetulekule. Mida teha?" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud majanduse nõrgale olukorrale ja regionaalse ebavõrdsuse süvenemisele. Otseseid vastaseid või poliitilisi rühmitusi ei nimetata, kuid esitatakse kaudne kriitika Statistikaameti andmekäsitluse suunas Hiiumaa näite varal.
2025-09-24
Regionaal- ja põllumajandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis puudub. Kõneleja esitab ministrile küsimusi, et saada selgust tulevaste eelarveotsuste osas, kuid ei kritiseeri olemasolevat poliitikat ega ründa isikuid.
2025-09-24
Maksude mõju majandusele

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamine vastane on valitsus, eriti Reformierakond, keda kritiseeritakse vastutustundetu riigirahanduspoliitika eest. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes varasema põhimõtte murdmisele, mille kohaselt laenu jooksvateks kuludeks ei võeta.
2025-09-23
Arupärimine numbrituvastuskaamerate peatamise kohta (nr 793)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud ministri vastu, kelle otsus kaamerate töö peatada oli kõneleja hinnangul ebaloogiline ja kahjustas oluliselt PPA tööd. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, seades kahtluse alla otsuse tegemise prioriteedid.
2025-09-22
Arupärimine praamiühenduse kohta Eesti saartega (nr 789)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud varasemale hinnastamispoliitikale, tuues ajaloo huvides esile Taavi Aasa (tollal Keskerakond, nüüd Isamaa) rolli viimase piletihinnatõusu ajal. Praeguse ministri suhtes on hoiak küsiv ja nõudlik, survestades teda võtma seisukohta regionaalsete ettevõtjate ettepaneku osas.
2025-09-22
Arupärimine Rootsi vangide Eestisse toomise kohta (nr 792)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsusele, eriti peaministrile ja justiitsministrile, kritiseerides nende strateegiat vanglate ja personali pikaajalise kasutamise osas. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, seades kahtluse alla valitsuse eeldused kuritegevuse kasvu kohta.
2025-09-22
Arupärimine ettevõtjate nõukoja loomise ning selle liikmete võimaliku huvide konflikti kohta (nr 788)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud peaministri juhitavale valitsusele ja selle tegevusmeetoditele. Kriitika on protseduuriline, keskendudes valitsuse suutmatusele viia läbi vajalikke muutusi ilma spetsiaalsete nõukogudeta ning varasemate algatuste (kliimanõukogu) tegevuse katkemisele.
2025-09-17
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (620 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud poliitikale, mis soosib jõukaid, kritiseerides tulumaksuvaba miinimumi tõstmist, mis annab 114 miljoni euro suuruse kingituse neile, kelle tulu ületab 4000 eurot kuus. Kriitika on poliitiline ja intensiivne, süüdistades vastaspoolt maksukingituse tegemises ja sotsiaalse ebavõrdsuse süvendamises.
2025-09-17
Perehüvitiste seaduse muutmise seaduse eelnõu (659 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamised kriitika sihtmärgid on valitsuserakonnad, eriti Reformierakond, keda süüdistatakse jõukama ühiskonnaosa eelistamises (tulumaksutõusu ärajätmine) perede toetamise asemel. Kritiseerib valitsuse poliitilist tahte puudumist 50 miljoni euro leidmiseks ja heidab Keskerakonnale ette ebakindlust lasteaia kohatasu küsimuses.
2025-09-17
Hariduspoliitika

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on suunatud Reformierakonnale ja valitsusele, keda süüdistatakse Hiiumaa hariduse tuleviku üle otsustamises hiidlastega arvestamata. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilisele ebaõiglusele (kogukonna mittekuulamine) ning poliitilisele pettusele (retooriline trikk gümnaasiumi säilitamise osas). Vastuseis on kompromissitu, rõhutades kohaliku kogukonna ühemõttelist vastuseisu.
2025-09-17
Tervisekassa puudujääk

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on suunatud Ministrile ja valitsusele, keda kritiseeritakse eelarveprotsessi ja Tervisekassa puudujäägi lahendamise ebaefektiivsuse pärast. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, seades kahtluse alla süsteemisisese kokkuhoiu piisavuse, mis on suurusjärkudelt liiga väike.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastasseisu ei väljendata, kuid kõneleja seab kahtluse alla pankade laenupoliitika, mis puudutab laste arvu arvestamist laenuvõimekuse hindamisel. Kriitika on suunatud pigem süsteemsele praktikale ja selle õiguspärasusele, mitte konkreetsele vastasele.
2025-09-10
21 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks sotsiaalminister Karmen Jollerile

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastuseisu ei väljendata, kuid kõneleja seab kahtluse alla ministri suutlikkuse tagada regionaalse tervishoiuasutuse jätkusuutlikkus. Kriitika on suunatud poliitika tulemuslikkusele ja tegevuskava puudumisele, nõudes konkreetseid lahendusi.
2025-09-08
Arupärimine tuumaenergia arendamise kohta Eestis (nr 786)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on minister ja valitsus, keda kritiseeritakse poliitika ebastabiilsuse ja kõrgete elektrihindade eest. Eraldi tuuakse esile rahandusministri seisukoht, et võrkude tugevdamise kulud peaksid kandma eraisikud, mis on terava kriitika all.
2025-09-08
Arupärimine valitsuse sisserände suurendamise plaanide kohta (nr 791)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse ja ministri vastu, kritiseerides konkreetset poliitilist plaani loobuda kõrgema palga kriteeriumist. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub vastuoludele seatud eesmärkide (tootlikkuse tõstmine) ja kavandatavate meetmete vahel.
2025-09-08
Arupärimine elutähtsate pangateenuste kadumise kohta maakonnakeskustest (nr 773)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse potentsiaalsetele tulevastele kärpeplaanidele, mis ohustavad riigi teenuste kokkutõmbamist maakondades. Kriitika on ennetav ja poliitikapõhine, seostudes riigieelarve kõnelustega ning sooviga vältida negatiivseid tagajärgi regionaalteenustele.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Vastasseis on suunatud otse valitsuskoalitsioonile, eriti Reformierakonnale, keda süüdistatakse regionaalprojektide rahastamise tagasivõtmises ja perede toimetuleku eiramises. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes rahastamise lõpetamisele (raudtee) ja kvaliteedinõuete alahindamisele (noorsootöö). Rünnaku intensiivsus on kõrge, märkides, et valitsuse vahetamise järel on vahendid Reformierakonna juhtimisel kaks korda tagasi võetud.
2025-06-18
Krediiditeabe jagamise seaduse eelnõu (652 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Puuduvad otsesed rünnakud vastaste või kriitika sihtrühmade vastu; kriitika on suunatud eelnõu jõustumise aeglusele ja valitsuse võimalikele puudujääkidele tarbijakaitse meetmete rakendamisel.
2025-06-18
Konkurentsiseadus

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastane on peaminister ja Reformierakond, keda kritiseeritakse järsu meelemuutuse ja läbipaistmatuse pärast Konkurentsiseaduse menetlemisel. Kriitika on intensiivne, ulatudes poliitilisest ebaefektiivsusest kuni süüdistusteni selgete valeväidete esitamises parlamendi ees. Samuti kritiseeritakse peaministri usaldamatust Eesti vaba ajakirjanduse vastu.
2025-06-17
Krediiditeabe jagamise seaduse eelnõu (652 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse aeglusele ja ebaefektiivsusele, viidates varasematele koalitsioonidele, mis pole suutnud positiivset krediidiregistrit aastaid ellu viia. Kriitika on protseduuriline, keskendudes venimise põhjustele ja kolmeaastase jõustumisaja küsimärgi alla seadmisele.
2025-06-12
42 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on justiits- ja digiministri Liisa-Ly Pakosta ning ministeeriumi vastu, kritiseerides teravalt eelnõude menetlemise venimist ja poliitika kujundamise läbipaistmatust. Kriitika on suunatud nii poliitilisele juhtimisele kui ka asutuste (sh voliniku) teadlikule kaasamata jätmisele ja tasalülitamisele.
2025-06-12
Töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (602 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Põhiline vastasseis on suunatud valitsusele ja ministrile, keda kritiseeritakse teravalt sotsiaalse dialoogi eiramise ja otsuste tegemise eest puhtalt isikliku meeldimise alusel. Kriitika on protseduuriline, kuna eelnõu sisu on osapooltega läbi rääkimata ootamatult laiendatud. Vastandumine on intensiivne, viidates teadmispõhisuse kadumisele pärast sotsiaaldemokraatide lahkumist valitsusest.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on Reformierakond, keda kritiseeritakse teravalt poliitilise kahepalgelisuse eest seoses tasuta lasteaia teemaga Tallinnas ja riiklikul tasandil. Kriitika on suunatud nii poliitilistele prioriteetidele (sotsiaalkulude eiramine) kui ka rahanduspoliitika usaldusväärsusele, küsides, kas see on lubatud "kindlates kätes rahandus".
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on Reformierakond, kelle seisukohta Eesti maksusüsteemi maailma parimana peetakse "müüdiks". Kriitika on suunatud poliitilistele seisukohtadele maksusüsteemi ebaproportsionaalsuse ja pikaajalise riigikulude katmise strateegia puudumise osas. Vastasseis on intensiivne ja poliitikapõhine.
2025-06-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Opositsiooniline hoiak on suunatud Eesti 200 ja Reformierakonna vastu, keda süüdistatakse eelnõu menetluse poliitilises takistamises ja meelemuutuses, mis oli tingitud erakonna esimehe vahetusest. Minister on otseselt kritiseeritud vastutuse vältimise ja Konkurentsiameti kärbete võimaliku survestamise eest, mis on sisuliselt poliitiline ja protseduuriline kriitika.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Reformierakonnale regionaalpoliitika sahtlisse jätmise eest ja taristuministrile üürielamute programmi lõpetamise eest. Vastuseis on poliitikapõhine, rõhutades, et valitsuse otsused takistavad töökohtade loomist ja lisandväärtuse kasvu maapiirkondades.
2025-06-03
Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse (või ministri) tegevusetuse vastu, eriti seoses Rohuküla raudtee ehituse edasilükkamisega, kuigi projekt on valmis. Vastuseis on poliitika ja prioriteetide seadmise küsimustes, süüdistades valitsust tahte puudumises ja teiste projektide venimises.
2025-06-03
Arupärimine Tallinna Haigla rajamise kohta (nr 762)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse (ministri) tegevusetuse või ebaselge strateegia vastu maakondade haiglate toetamisel. Vastuseis on poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades murettekitava trendi lahendamata jätmist, mis ohustab teenuste kättesaadavust. Rünnaku intensiivsus on mõõdukas, esitades küsimuse lahenduse leidmiseks.
2025-06-03
Arupärimine Pihlakodu juhtumi ja hooldekodude turvalisuse kohta (nr 750)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Sotsiaalministeeriumi tegevusetusele või ebapiisavale tegevusele hoolekandeteenuste kvaliteedi tagamisel. Tegemist on poliitikapõhise ja protseduurilise vastuseisu väljendusega (arupärimine), mis nõuab ministeeriumilt konkreetseid tegevuskavasid.
2025-06-02
Arupärimine noorsootöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta (nr 745)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministri ja ministeeriumi juhtimise vastu, keda kritiseeritakse vastuoluliste avalike väljaütlemiste ja otsustamatuses viivitamise eest. Kriitika on intensiivne, süüdistades valitsust selles, et noorsootöö on esimene kärpesae ohver ja et otsustavat tegutsemist välditakse. Vastandutakse ideele, et kvalifikatsiooninõuded on liigne "regulatiivne juhtimine".
2025-06-02
Arupärimine Pihlakodu juhtumi ja prokuratuuri tegevuse kohta (nr 748)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministri vastuse ja laiemalt Eesti õigussüsteemi suutmatuse vastu kaitsta haavatavaid ohvreid. Kriitika on sisuline ja nõuab haldusalas konkreetseid muudatusi, mitte isiklik.
2025-06-02
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsusele ja ministrile sotsiaalmeetmete puudumise eest lisaeelarves, hoolimata riigieelarve keerulisest seisust. Lisaks kritiseeritakse ministri erakonnakaaslaste tegevust, kes põhjendavad olulist poliitilist muudatust (tasuta lasteaiakohad Tallinnas) ootamatu vajadusega lisaeelarve raames.
2025-05-21
Energeetika- ja keskkonnaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsus ja Energeetika- ja keskkonnaminister, keda kritiseeritakse tugevalt poliitiliste otsuste ja protseduuriliste vigade eest. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes valitsuse suutmatusele õppida varasematest vigadest (tuuleparkide kulude mitmekordistamine).
2025-05-20
Arupärimine elektrienergia tootmisvõimsuste kohta (nr 746)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse tegevusele, kes loob eeldusi tuumajaama rajamiseks, eirates rahvusvahelisi ebaõnnestumisi. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes valitsuse suutmatusele teha järeldusi teiste tuumaprojektide kulude ületamisest. Vastandutakse valitsuse sammudele riikliku eriplaneeringu ja tuumaseaduse suunas.
2025-05-19
Arupärimine Eesti keskkonnapoliitika kohta (nr 743)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud ministri/valitsuse tegevuse vastu, eriti keskkonnavaldkonna strateegilise juhtimise ja haldusotsuste osas. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades valitsust tervikpildi puudumises ja hariduskaugemate kärpeotsuste tegemises.
2025-05-19
Arupärimine loodusobjektide kaitsekorra ebaseadusliku muutmise kohta (nr 738)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on kontrollivas rollis, esitades ministrile küsimusi ja nõudes selgitusi varasemate lubaduste täitmise kohta. Kriitika on protseduuriline, keskendudes valitsuse tegevuse läbipaistvusele ja avaliku kaasamise korralduse ebaselgusele.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud Haridus- ja Teadusministrile ning tema haldusalale. Kritiseeritakse reformi läbiviimise metoodikat, mis on kiirustav ja eirab kohalikku kogukonda. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilistele ning sisulistele vigadele, süüdistades ministrit "tuimas enesekindluses".
2025-05-15
Looduskaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Natura hindamine) eelnõu (610 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse/ministri poole ja on menetluslikku laadi, keskendudes avalikkuse kaasamise tagamisele. Otsest poliitilist rünnakut või poliitika sisu kritiseerimist esitatud andmetes ei esine.
2025-05-14
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Reformierakonna vastu, keda süüdistatakse silmakirjalikkuses seoses rahvusringhäälingu nõukogu valikutega. Valitsuskoalitsiooni kritiseeritakse soolise tasakaalu mõttes suure sammu tagasi astumise eest valitsuse liikmete nimetamisel. Konservatiive kritiseeritakse küünilisuse eest soolise tasakaalu vajaduse pisendamisel.
2025-05-14
Riigikogu otsuse "Eesti Rahvusringhäälingu tegevusvaldkonna tunnustatud asjatundjatest Eesti Rahvusringhäälingu nõukogu liikmete nimetamine" eelnõu (643 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja komisjoni valikumehhanismide vastu, mis jätavad naised kõrvale, ning süsteemi vastu, mis eelistab mehi kompetentsi sildi all. Vastuseis on tugev ja põhimõtteline, kuna kõneleja teatab, et hoolimata kandidaatide väärikusest ei saa ta eelnõud toetada, seades väärtused protseduurilisest mugavusest kõrgemale.
2025-05-14
Kaitseministeeriumi juhtimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud kaitseministri ja valitsuse vastu seoses lubamatute viivitustega riigikaitse tugevdamisel. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilistele ebaõnnestumistele ja tegematajätmistele, mitte isikutele, rõhutades, et minister vastutab valdkonna eest isegi valitsuse vahetumise korral.
2025-05-13
Alusharidusseaduse ning Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) muutmise seaduse eelnõu (644 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ei kritiseeri otseselt isikuid, vaid vastandub poliitilisele olukorrale, kus koolitoidu kvaliteet sõltub pere rahakotist. Kritiseerib rahapuudust, mis takistab tervislikuma koolitoidu algatusi, ja viivitusi hankereeglite uuendamisel. Kriitika on suunatud poliitiliste lahenduste puudumisele.
2025-05-06
Arupärimine parvlaevaühenduse tuleviku kohta (nr 739)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud regionaal- ja põllumajandusministrile (Terras) ning valitsuskoalitsioonile, heites ette strateegilise visiooni puudumist ja parvlaevaühenduse käsitlemist pelgalt halduskorraldusliku probleemina. Eriti kritiseeritakse püsielanikusoodustuse laiendamise otsuse tagasipööramist ning riigieelarve pingelisele olukorrale viitamist, mis võib tuua kaasa graafikute kärpeid või piletihinna tõusu.
2025-05-06
Arupärimine Kehtna Kutsehariduskeskuse ja Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli ümberkorraldamise kohta (nr 733)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud riigile, kes teostab kutseharidusreformi ja tõmbab eelarvepingete tõttu kohustusi kokku. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes kohustuste omavalitsuse kaela lükkamisele ja Hiiumaa valla finantsjätkusuutlikkuse olulisele pärssimisele.
2025-05-06
Arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta (nr 731)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud Reformierakonna juhitud valitsusele, keda süüdistatakse rahastuse poliitilise otsusena tagasivõtmises ja regionaalpoliitika põhimõtete eiramises. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, rõhutades, et valitsuse tegevus pärsib piirkonna arenguvõimalusi ja eirab ühistranspordireformi põhimõtteid.
2025-05-05
Arupärimine maapiirkondade kohta (nr 713)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ministri tegevussuunale, küsides, kas ta jätkab eelkäija poolt ettevalmistatud regionaalset tööstuspoliitikat. Kriitika on poliitiline ja keskendub järjepidevuse puudumise ohule, mitte isiklikule tasandile.
2025-05-05
Arupärimine töölepingu seaduse muudatuste ehk juhupalga lepingute kohta (nr 735)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse/ministri poolt esitatud seadusemuudatustele, mida kritiseeritakse selle eest, et need eelistavad tööandja paindlikkust töötaja stabiilsusele. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes sotsiaalsete riskide ja pere eelarve planeerimise võimatuse esiletoomisele.
2025-04-23
Naiste diskrimineerimise kõigi vormide likvideerimise konventsiooni fakultatiivprotokolliga ühinemise ja konventsiooni artikli 20 lõike 1 muudatuse heakskiitmise seaduse eelnõu (583 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on "konservatiivsed fraktsioonid", keda kritiseeritakse teema naeruvääristamise ja ebatõsise debati pidamise eest. Vastastele heidetakse ette irooniat (nt küsimused 150 soo teemal) ja rahvusvahelise kaitse nimetamist täiendavaks bürokraatiaks. Kõneleja nõuab, et vastased tegeleksid probleemidega tõsiselt, mitte ei vaataks kõrvale.
2025-04-23
Sooline palgalõhe

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja vastutavatele ministeeriumidele (Reformierakond või Eesti 200), keda süüdistatakse palga läbipaistvuse suurendamisega viivitamises. Kriitika on intensiivne, seades kahtluse alla valitsuse sisulise soovi probleemi lahendada ja küsides, kas 13% lõhe on nende jaoks talutav. Esineja korrigeerib ka protokolli huvides ministeeriumi kureerimise eest vastutajaid.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastast ei kritiseerita, kuid esitatakse väljakutse kultuuriministri visioonile, küsides, kas väiksemad kogukonnad on riigi poliitika keskmes või vaid ääremärkustes. Kriitika on suunatud potentsiaalsele poliitilisele prioriteetide seadmisele, mis eelistaks suuri keskusi.
2025-04-16
Energiamajanduse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (574 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised kriitikaobjektid on Isamaa ja Reformierakond, keda süüdistatakse poliitilises nõrkuses ja sotsiaaldemokraatide pantvangis olemises. Isamaalt nõutakse tungivalt konkreetset plaani varustuskindluse tagamiseks. Isamaa poliitilisi suundi kritiseeritakse ideoloogiliselt, vihjates, et need viivad riigi arengu mõttes endise idabloki maade suunas.
2025-04-09
Tallinna Haigla ja tervishoiu rahastus

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on suunatud valitsuskoalitsiooni tervishoiu rahastamise plaanile. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes eraraha kaasamise negatiivsetele tagajärgedele solidaarsusele ja võrdsusele.
2025-04-08
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud konservatiivsetele kolleegidele (EKRE, Isamaa, Keskerakond), keda süüdistatakse piiratuses, stereotüüpides ja eelnõu valesti mõistmises. Martin Helmele heidetakse ette materjalidega tutvumata jätmist ja segadusse sattumist. Kriitika on intensiivne ja puudutab nii poliitilist sisu (bürokraatia süüdistused) kui ka väärtushoiakuid ("labane lähenemine").
2025-03-26
Maksupoliitika

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on valitsusega, keda kritiseeritakse maksupoliitika pärast, mis eelistab väheseid ettevõtjaid laiemale elanikkonnale. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes ebaõiglastele valikutele käibemaksu ja riigikaitsekulude rahastamise osas. Rünnakute intensiivsus on kõrge, süüdistades valitsust väheste ärihuvide toetamises.
2025-03-20
Naiste diskrimineerimise kõigi vormide likvideerimise konventsiooni fakultatiivprotokolliga ühinemise ja konventsiooni artikli 20 lõike 1 muudatuse heakskiitmise seaduse eelnõu (583 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Tugev kriitika on suunatud EKRE ja Isamaa fraktsioonidele, keda süüdistatakse naiste võrdsete võimaluste teema alavääristamises ja naeruvääristamises. Kriitika on väärtuspõhine, keskendudes vastaste väidetavale teadlikkuse madalale tasemele ja suutmatusele mõista teema põhimõttelist olulisust.
2025-03-18
Erakonnaseaduse ja krediidiasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (585 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastast ei kritiseerita, kuid esineja kritiseerib kaudselt praegust süsteemi, mis lubab suuri kuluvahesid ja soodustab valimiskulude "võidurelvastumist". Kriitika on poliitikapõhine ja suunatud süsteemi puudustele.
2025-03-18
Välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (rändemenetluste tõhustamine) eelnõu (548 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse laiematele plaanidele tuua Eestisse odavtööjõudu (enam kui 2500 inimest aastas), seades kahtluse alla selle majandusliku põhjendatuse ja mõju lisandväärtuse loomisele. Kriitika on poliitikapõhine ja esitatakse küsimuse vormis.
2025-02-19
Kaitseväe korralduse seaduse ja majandusvööndi seaduse muutmise seaduse (merejulgeoleku tugevdamine) eelnõu (565 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine oht ja kriitika on suunatud Venemaale, keda peetakse suuteliseks kahjustama Eesti merealuseid ühendusi hübriidmeetoditega. Kriitika on suunatud ka praegusele õiguslikule ebaselgusele, mis takistab Kaitseväe otsustavat tegutsemist. Kodumaiseid poliitilisi vastaseid ega nende seisukohti ei kritiseerita.
2024-06-12
Riigikogu otsus "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" (431 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud neile, kes nimetavad olulisi strateegiadokumente sisutühjaks, ning neile, kes suruvad läbi kaalukat energiapoliitilist otsust ilma riskihinnanguta. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilistele ning sisulistele puudujääkidele otsustusprotsessis.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ei ole piisavalt andmeid.
2024-04-09
Krediidiinkassode ja -ostjate seaduse eelnõu (376 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ei ole piisavalt andmeid.