Arupärimine Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääkide kohta (nr 805)

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-10-07 00:41

Sõnavõtte kokku: 29

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 29m

AI kokkuvõtted: 29/29 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu arutas Haridus- ja Teadusministeeriumi (HTM) eelarve jääkide teemal esitatud arupärimist, mille esitasid Anti Allas, Tiit Maran ja Züleyxa Izmailova. Arupärijad väljendasid muret, et olukorras, kus haridusvaldkonnas on suur rahapuudus ja viiakse läbi kärpeid (mis puudutavad eriti väiksemaid piirkondi, näiteks Vana-Vigala ja Hiiumaa kutseharidust), on ministeeriumi valitsemisala eelarve jääk kasvanud märkimisväärse 107,9 miljoni euroni.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas jääkide tekkepõhjuseid. Ta rõhutas, et suur osa jääkidest on kaetud kohustustega ja need ei ole vabad vahendid. Jäägid jagunevad peamiselt kaheks: teadus- ja arendustegevuse rahad (nt 45 miljonit eurot seoses twinning/teaming projektide kaasfinantseerimisega, mis ootavad Euroopa Komisjoni otsuseid) ning eestikeelsele õppele ülemineku vahendid. Viimase puhul oli tegemist ebaõige planeerimisega, kus 2024. aasta jääk (44 miljonit kahe aasta peale) tuli ümber tõsta järgmistesse aastatesse, et katta tulevasi puudujääke, kuna palgatõusu koormus kasvab iga aastaga. Kallas kinnitas, et umbes 18 miljonit eurot eestikeelsele õppele ülemineku jääkidest, mida tulevikus vaja ei ole, tagastati riigikassasse. Minister lükkas ümber väited, et kutsehariduse ümberkorraldused (nagu Vana-Vigalas ja Hiiumaal) on seotud kärbetega, selgitades, et need on tingitud OSKA analüüsist tulenevast kahanevast tööturuvajadusest ja vajadusest tagada põhikoolilõpetajatele kutseõppe võimalused igas maakonnas. Debatis tõstatati ka lasteaiaõpetajate palgatoetuse ja huvihariduse rahastamise küsimused, kus minister avaldas toetust Islandi pearahasüsteemi analüüsimisele huvihariduses.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Otsuseid ei tehtud

Esimees Lauri Hussar
00:41:03
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar liikus edasi päevakorra kümnenda punktiga, milleks oli Riigikogu liikmete arupärimine Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääkide teemal, ning palus arupärimist tutvustama kolleeg Züleyxa Izmailova.

Züleyxa Izmailova
Züleyxa Izmailova
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:41:21
AI kokkuvõte

Züleyxa Izmailova peab arusaamatuks olukorda, kus Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääk on kasvanud 107,9 miljoni euroni, samal ajal kui haridusvaldkonnas viiakse läbi valusaid reforme ja kärpeid, mis mõjutavad negatiivselt väiksemaid piirkondi ja koole (nt kutsehariduses), ilma et nende mõju oleks piisavalt hinnatud, ning nõuab ministrilt selgitusi, kuidas saab valdkonnas pidevalt raha üle jääda, kui samal ajal väidetakse rahapuudust.

Esimees Lauri Hussar
00:43:43
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ja kutsus haridus- ja teadusminister Kristina Kallase Riigikogu kõnetooli tagasi, et minister saaks vastata esitatud arupärimisele.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:44:00
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas Vana-Vigala reorganiseerimise tagamaid, rõhutades, et eesmärk polnud kulude kokkuhoid, vaid see oli tingitud OSKA analüüsist tulenevast kahanevast tööturuvajadusest, kooli unikaalsete õppekavade puudumisest, amortiseerunud taristust ning kvalifitseeritud õpetajate leidmise raskustest, kusjuures erivajadustega õpilaste toetamine piirkonnas jätkub. Lisaks andis kõneleja ülevaate Haridusministeeriumi eelarve ülekantavatest jääkidest, mis pole vaba raha, vaid on kaetud kohustustega, nagu teadusprojektide kaasfinantseeringud, ning eestikeelsele õppele ülemineku ebaõnnestunud planeerimisest, mistõttu tuli 2024. aasta ülejääk suunata järgnevate aastate puudujäägi katteks.

Esimees Lauri Hussar
00:49:32
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar juhtis istungi kulgu, tänades kuulajaid, märkides ära küsimuste arvu suurenemise ning andes seejärel sõna Jaak Aabile.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:49:35
AI kokkuvõte

Jaak Aab palub ministril selgitada, kas palgatõusu ootavatele valdkondadele (õpetajad, politseinikud, päästjad) suunatud täiendava kokkuhoiu nõue tähendab Haridus- ja Teadusministeeriumile 18 miljoni euro suurust sisulist kärbet üleminevatest eelarvesummadest või on tegemist vaid tehnilise aastatevahelise nihutamisega.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:50:29
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas, et 18 miljonit eurot oli osa eestikeelsele õppele ülemineku eelarvest üle jäänud 44 miljonist, mis tekkis ärajäänud õpetajate palgatõusu tõttu, ning see summa tagastati riigikassasse, lisaks tehti Haridus- ja Teadusministeeriumis täiendav 5 miljoni eurone kärbe juba kokkulepitud 76 miljoni kärpe kõrval.

Esimees Lauri Hussar
00:51:53
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis sõna Reili Rannale.

Reili Rand
Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
00:51:55
AI kokkuvõte

Reili Rand seab kahtluse alla ministri väite, et Vana-Vigala kutsehariduse ümberkorraldamine pole seotud eelarvekärbetega, küsides seejärel otse, kas Hiiumaal planeeritavad muudatused on siiski tingitud kärpeülesandest, mida minister just kirjeldas.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:52:31
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitab, et kutsehariduse ümberkorraldused, sealhulgas Vana-Vigalas ja Hiiumaal, ei ole tingitud kärbetest, vaid laiaulatuslikust reformist, mille eesmärk on kaotada ületootmine madala tööturunõudlusega erialadel ning tagada põhikoolilõpetajatele võimalus jätkata kutseõpinguid igas maakonnas, sealhulgas Hiiumaal, kus see võimalus praegu puudub; ta rõhutab, et reform puudutab massiivse ümberkorraldamise ja õppekavade muutmise kaudu ka Tallinna kutsekoole ning seab absoluutseks prioriteediks noorte kutseoskuste arendamise täiskasvanute täiendõppe mahu vähendamise arvelt.

Esimees Lauri Hussar
00:54:34
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis kõnepuldi üle Madis Kallasele, kutsudes teda ettekannet tegema.

Madis Kallas
Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:54:36
AI kokkuvõte

Madis Kallas, viidates eelarvepiirangutele ja küsimuse esitamise ajale, keskendub lasteaiaõpetajate palkade teemale, paludes ministril kaaluda püsivat kokkulepet, mille kohaselt riik tõstaks lasteaiaõpetajate toetusfondi kohalikele omavalitsustele vähemalt 50% ulatuses, kui tõuseb palga alammäär, et lõpetada iga-aastane ebakindlus ja vaidlus.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:55:40
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas leiab, et iga-aastase lasteaiaõpetajate palgavaidluse lõpetaks riikliku toetusmehhanismi raha andmine otse omavalitsuste tulubaasi, kehtestades samal ajal üleriigilise lasteaiaõpetajate palga alammäära, mis lepitaks kokku tööandjate ja töövõtjate vaheliste läbirääkimiste teel, tuues eeskujuks Lüganuse, Kohtla-Järve ja Kose valla, kes sel aastal läbirääkimistel osalesid.

Esimees Lauri Hussar
00:57:25
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis sõna Züleyxa Izmailovale, kutsudes ta kõnelema.

Züleyxa Izmailova
Züleyxa Izmailova
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
00:57:28
AI kokkuvõte

Züleyxa Izmailova soovis ministrilt täpsustust selle kohta, kuidas kavatsetakse tagada, et haridus- ja teadusvaldkonnale eelarves ette nähtud, kuid kasutamata jäänud raha ei läheks valdkonna jaoks kaduma.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:57:46
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas, et kõnealune rahasumma on kaetud konkreetsete väljamaksmata kohustustega ning seetõttu tõstetakse see jäägina 2024. aasta eelarvest järgmisesse eelarveaastasse, minnes 2025. aasta kuludesse.

Esimees Lauri Hussar
00:58:11
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar Raimond Kaljulaid kutsuti kõnepulti, et oma ettekanne esitada.

Raimond Kaljulaid
Raimond Kaljulaid
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
00:58:18
AI kokkuvõte

Raimond Kaljulaid tõstatab pikaajalise probleemi valitsuse poolt Riigikogule saadetavate riigieelarve eelnõude läbipaistmatuse ja arusaamatuse osas ning palub mõjukal ministril hinnata, kas just haridusvaldkonna eelarve esitlus on ideaalne ja piisavalt selge parlamendiliikmetele, märkides, et kuigi küsimus võib teemast veidi välja minna, loodab ta siiski vastust saada.

Esimees Lauri Hussar
00:59:19
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar selgitas Raimond Kaljulaidile menetluslikke aspekte ja kodukorra seadust, täpsustades, et arutusel olev arupärimine nr 805 puudutab Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääke, ning andis seejärel sõna ministrile, rõhutades, et ministril on õigus küsimusele vastata.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
00:59:57
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas pooldab tegevuspõhist eelarvet, kuna see annab selgema ülevaate riigi prioriteetidest, kuid kritiseerib teravalt tegevusprogrammide segast sõnastust, tuues näiteks eestikeelsele õppele ülemineku reformi peitmise ebamäärase pealkirja alla, mis takistab Riigikogu liikmetel aru saamast, kuhu raha tegelikult suunatakse.

Esimees Lauri Hussar
01:01:04
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas kuulajaid ja andis seejärel sõnajärje üle järgmisele esinejale, Lauri Läänemetsale.

Lauri Läänemets
Lauri Läänemets
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
01:01:06
AI kokkuvõte

Lauri Läänemets tõstatab küsimuse hariduslikust ebavõrdsusest ja huvihariduse olulisest rollist selle tasandamisel, kritiseerides samas ministrit, et vaatamata riigieelarve heldusele ei suunata huvihariduse kättesaadavuse parandamiseks lisaraha, kuigi selle puudumine süvendab ebavõrdsust ja on paljudele peredele valus teema.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
01:02:10
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas nendib, et riigieelarve pole helde, kuna enamik lisavahendeid kulus kaitsekuludele ja hariduses palgatõusule, kuid rõhutab vajadust reformida huvihariduse rahastamist, pooldades Islandi mudelil põhinevat pearahasüsteemi, kus 200 miljoni euro suurusest eelarvest antakse osa otse lapse kätte, et ta saaks valida oma tegelikule huvile vastava tegevuse, mitte ei peaks leppima omavalitsuse poolt pakutava valikuga.

Esimees Lauri Hussar
01:05:49
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar andis sõna Riina Sikkutile, paludes tal kõnepulti astuda.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
01:05:50
AI kokkuvõte

Riina Sikkut, rahanduskomisjoni liikmena, selgitab ministrile, et tegevuspõhise eelarve tegevuste ja mõõdikute seadmine on puhtalt ministri otsustada, rõhutades samas, et need peavad aitama valdkonda juhtida ja poliitiliselt prioriteetseid murekohti lahendada, ning informeerib, et kevadel kutsub komisjon ministrid eelarvejääke ja seotud mõõdikuid üle vaatama, mistõttu tuleks nüüd valmistuda.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
01:06:46
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas tegeleb tiimingute projektide komisjonipoolsete tulemuste ajastamisega ning väljendab ebakindlust, kas ta saab kevadel 45 miljoni kaasrahastuse staatuse kohta kindlat teavet anda.

Esimees Lauri Hussar
01:06:58
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kiitis toimunud arutelu sisukust ja konstruktiivsust, tänas ministrit eduka debati eest, lõpetas küsimuste vooru ning avas seejärel läbirääkimised, kutsudes Riigikogu kõnetooli kolleeg Madis Kallase.

Madis Kallas
Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
01:07:25
AI kokkuvõte

Madis Kallas tunnustas ministrit pingutuste eest õpetajate palgaküsimuses, kuid rõhutas, et lisaks palgale on hädavajalik tegeleda õpetajakutse väärtustamisega, lõpetades kvalifitseerimata õpetajate normaliseerimise ning andes õpetajatele tagasi vajalikud õigused (nt mobiili äravõtmine või õpilase klassist eemaldamine), mis on lapsevanemate ja laste õiguste kasvu tõttu nõrgenenud.

Esimees Lauri Hussar
01:10:13
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar teatas, et kuna rohkem kõnesoove ei ole ja ka minister sõna ei soovi, sulges ta läbirääkimised ning lõpetas sellega päevakorrapunkti number kümme käsitlemise.