Päevakorrapunktide kaupa: Tõnis Lukas

Kokku päevakordi: 104

Täielikult profileeritud: 104

2025-10-08
Eelarve

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud valitsusele, eriti peaministrile ja haridusministrile, seoses läbirääkimiste tulemuste ja eelarve pikaajaliste kohustuste puudumisega. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades, et haridusminister jättis vastuse võlgu ja et õpetajate palgatõusu kokkulepe pole fikseeritud.
2025-09-17
Eesti keel

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamine vastane on valitsuskoalitsioon ja vastutav minister, keda kritiseeritakse teravalt lubaduste mittetäitmise ja tähtaegade eiramise eest. Kriitika on nii protseduuriline kui ka poliitiline, küsides otseselt, miks valitsus ei pea eesti keele rolli oluliseks. Vastase tegevusetust peetakse ohtlikuks, kuna see soodustab vene keele levikut tööhõives.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsusasutuste ja institutsioonide vastu, mis lubavad vene keele oskuse nõudmist ja vabandavad eestikeelse teeninduse puudumist õlgade kehitamisega. Vastuseis on poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades praeguse olukorra ebanormaalsust, kus eestlaste väärikus on ohus.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamine vastane on valitsuskoalitsioon ja haridus- ja teadusminister Kristina Kallas. Kriitika on suunatud nii poliitilistele ebaõnnestumistele (õpetajate palgalubaduste täitmata jätmine) kui ka menetluslikele puudustele (otsuste eelnõude päevakorda panemise viivitamine, lubatud seaduste esitamata jätmine). Kõneleja väljendab selgelt usalduse puudumist valitsuse suhtes keelekaitse küsimustes.
2025-06-18
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja peaministrile, keda süüdistatakse vastutuse vältimises õpetajate palgatõusu osas. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades, et kokkulepetel puudub formaaljuriidiline valitsuse otsus ja et ministri määrus ei taga piisavat kindlust. Samuti kritiseeritakse haridusleppe koostajaid kutsehariduse õpetajate ebavõrdse kohtlemise eest.
2025-06-12
42 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsus tervikuna ja justiitsminister Liisa-Ly Pakosta, keda kritiseeritakse usalduse puudumise, strateegilise ebakompetentsuse ja vassimise eest. Kriitika on intensiivne ja kompromissitu, nõudes kogu valitsuse tagasiastumist, kuna usaldus on täielikult kadunud nii opositsiooni kui ka rahva seas. Rünnakud on suunatud valitsuse tegevuse kvaliteedile ja mandaadi legitiimsusele.
2025-06-12
Laulu- ja tantsupeoseaduse eelnõu (598 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastanduvat gruppi ei nimetata, kuid kõneleja tegeleb aktiivselt kriitikaga, mis puudutab eelnõu regulatiivsust, eriti repertuaari ja keelekasutuse osas. Mure repertuaari ettekirjutamise pärast lükatakse tagasi, rõhutades kunstilise juhi vabadust ja seda, et raamistik on kooskõlastatud katusorganisatsioonidega. Süüdistused ülereguleerimises lükatakse tagasi, väites, et Eesti seadus on vähem regulatiivne kui Läti ja Leedu omad.
2025-06-12
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud varasemate ebaselgete rahastamispraktikate vastu, kus raha pillutati ministeeriumide vahel laiali kaheldavate parameetrite ja ebapiisava kvaliteedikontrolliga. Otseseid isiklikke vastaseid ei nimetata, vaid kritiseeritakse negatiivset survet teaduskollektiividele tekitanud halba tendentsi.
2025-06-12
Spordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (518 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastasseisu või kriitikat poliitiliste oponentide suhtes ei esine; kõneleja tegeleb pigem kriitikaga seoses liigse bürokraatiaga, mis on tekkinud varasemate seadusandlike lahenduste tagajärjel. Ta viitab kaudselt neile, kes tunnetavad "täiendavat bürokraatiat".
2025-06-11
Pensionärid

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastane on valitsus ja peaminister, kelle strateegilisi lahendusi töökäte puudusele (suurem sisseränne) kritiseeritakse. Kriitika algab isikliku/poliitilise torkega peaministri erakondliku lojaalsuse teemal ("Mis teid seal Reformierakonnas veel kinni hoiab?"), kuid keskendub seejärel poliitilistele valikutele.
2025-06-04
Jalaväemiinide kasutamist, varumist, tootmist ja üleandmist keelustavast ja nende hävitamist nõudvast konventsioonist taganemise seaduse eelnõu (642 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud Ottawa konventsiooniga ühinemise pooldajate vastu, keda süüdistatakse paberil desarmeerimises reaalse ohu ees. Väga intensiivselt rõhutatakse Venemaa poolt lähtuvat ohtu, viidates Vene tipp-poliitikute ähvardustele Nõukogude Liidu taastamisest ja Tallinna pommitamisest. Kriitika on strateegiline ja poliitikapõhine.
2025-06-04
Palgad ja koolitoit

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud valitsevale koalitsioonile ja ministeeriumidele, keda süüdistatakse varasemate palgalubaduste (120% eesmärk) mittetäitmises ja strateegilise vaate puudumises. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, rõhutades lubaduste ja tegeliku tegevuse vahelist lahknevust ning kahtlustades tahtlikku tegevusetust.
2025-06-04
Eesti keele roll avalikus ruumis

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastane on valitsuskoalitsioon, keda kritiseeritakse teravalt lubaduste mittetäitmise (keeleseaduse eelnõu viivitamine) ja Isamaa vajalike muudatusettepanekute mahahääletamise eest. Kriitika on intensiivne ja keskendub nii protseduurilisele ebaõnnestumisele kui ka poliitilisele tahtmatusele olukorda lahendada.
2025-06-03
Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud süsteemsele ebaefektiivsusele ja kohalike omavalitsuste juhuslikele otsustele, mis on põhjustanud raha raiskamist, dubleeritud kulusid ja valglinnastumist. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes planeerimise puudujääkidele, mis muudavad investeeringud mõttetuks.
2025-06-02
Arupärimine eesti keele kui teaduskeele kasutusala ahenemise ja ülikooliõppe kvaliteedi kohta (nr 764)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on ministri ja valitsuse poliitikaga, mis lubab eesti keele rolli avalikus ruumis nõrgeneda. Kriitika on intensiivne ja väärtuspõhine, süüdistades vastaspoolt pragmaatilistes vaadetes ja alaväärsustundest tingitud umbusus oma teadlaste vastu. Debati lõpus nenditakse, et ministriga ei ole keeleküsimustes viljakat arutelu võimalik pidada, viidates fundamentaalsele erimeelsusele.
2025-06-02
Arupärimine koolivõrgu kohta (nr 760)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Haridus- ja Teadusministeeriumi (koalitsiooni) vastu koolivõrgu reformi süsteemituse ja puuduliku läbirääkimisprotsessi tõttu. Vastandutakse ideele, et riigi ülevõtmine tagab järjepidevuse, tuues negatiivse näitena Riigi Kinnisvara Aktsiaseltsi (RKAS) tegevuse, kus kinnisvaraline prioriteet on domineerinud haridusliku ees. Kritiseeritakse ka süsteemitut riigigümnaasiumide loomist Tallinna piirkonnas.
2025-06-02
Arupärimine noorsootöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta (nr 745)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis puudub, kõne on suunatud ministrile informatsiooni ja selgituste saamiseks poliitika rakendamise kohta. Kriitika on kaudne, keskendudes võimalikele lünkadele poliitika rakendamisel (nt keelenõuete puudumine laagrites).
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Haridus- ja teadusministri ning valitsuse vastu, keda süüdistatakse lubaduste täitmata jätmises (Keeleseaduse muudatused) ja ebaefektiivses poliitika elluviimises. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, eriti seoses ebavajaliku bürokraatia tekitamisega (koolipäeva alguse reguleerimine) ja rahastamise mittetäieliku kasutamisega.
2025-05-15
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine meretuuleparkide rajamise plaani toetamise asjaolude uurimiseks" eelnõu (586 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on pigem protseduuriline, märkides, et eelnõu esitaja lahkus kiiresti, mis takistas õigeaegset küsimuste esitamist. Otsest poliitilist vastuseisu eelnõule ei väljendata, vaid otsitakse selgitusi selle sisu kohta.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Natura hindamine) eelnõu (610 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmed puuduvad.
2025-05-07
Võõrtööjõu sisse toomine

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Vastasseis on suunatud valitsuse ja majandusministeeriumi poliitikale, mis on varasemalt propageerinud sisserände piirarvu suurendamist ja uute erandite loomist. Kriitika on poliitikapõhine, süüdistades valitsust rahvastikupoliitika ignoreerimises ja ühiskonna jätkusuutlikkust kahjustavate otsuste tegemises. Väidetakse, et valitsus loobus kvoodi suurendamise plaanist opositsiooni (Isamaa) surve tõttu.
2025-05-05
Arupärimine maapiirkondade kohta (nr 713)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja Reformierakonnale, keda süüdistatakse koalitsiooniläbirääkimiste etendamises ja ebaadekvaatses regionaalpoliitikas. Kriitika on poliitiliselt terav, eriti seoses plaaniga muuta kohalike valimiste süsteemi, mida peetakse kohalike inimeste petmiseks. Kompromissi võimalust valimissüsteemi muutmise osas ei mainita, vaid seda vastustatakse kategooriliselt.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Kultuuriministeeriumi ja valitsuse tegevuse vastu, kuna ministeerium on kärpimise esirinnas ja varasemad ministrid ei võtnud Raamatuaasta algatust tõsiselt. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, rõhutades riigi kohustust toetada kultuuri.
2025-04-14
Arupärimine energeetikavaldkonna kohta (nr 724)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud neile, kes toetavad majandusvaldkondade doteerimist ja tegutsevad "turu vastu". Eriti tuuakse esile Reformierakonna varasema ja praeguse positsiooni vastuolu turumajanduse toetamisel. Kriitika on poliitikapõhine ja ideoloogiline, keskendudes turumajanduse reeglite rikkumisele.
2025-03-26
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Venemaa mõjutustegevuse vastu, mida peetakse aktiivseks ja püsivaks ohuks. Samuti kritiseeritakse neid isikuid, kes ei taotle Eesti kodakondsust ega õpi keelt, pidades neid eriti manipuleeritavateks. Kriitika on suunatud ka seisukoha vastu, mis eitab riiklike küsimuste lahendamist omavalitsuste tasandil.
2025-03-26
Sisserändajate lõimimine

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastane on valitsus, keda süüdistatakse leebes sisserändepoliitikas ja soovis tuua sisse odavat tööjõudu. Kriitika on suunatud Kultuuriministeeriumile suutmatuse eest tagada piisav keeleõpe ning Haridus- ja Teadusministeeriumile ebaefektiivse keeleseaduse eelnõu eest. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.
2025-03-18
Välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (rändemenetluste tõhustamine) eelnõu (548 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised kritiseeritavad on valitsuse poliitika (sh peaministri ja teiste kirjeldused tööjõuvajadusest) ning ettevõtjad, kes keelduvad maksmast turu tasemel palka. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilisele ebaõiglusele, mis võimaldab palgataset alla lüüa. Kõneleja vastandub ideoloogiale, mis õigustab kvoodi suurendamist.
2025-03-17
Arupärimine eesti keele kasutusala ahenemise kohta (nr 711)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud teenindussektori rühmadele (taksojuhid, kullerid ja teised huvigrupid), keda süüdistatakse keelenõuete eiramises ja kontrolli alt väljas olemises ning pidevas blokeerimises. Lisaks väljendatakse rahulolematust valitsuse/ministeeriumi suhtes seaduseelnõu pikaajalise viivitamise ja lubaduste täitmata jätmise pärast.
2025-03-17
Arupärimine Maarjamaa ühendkooli kohta (nr 710)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud ministrile ja ministeeriumile, keskendudes protseduurilisele ebaõnnestumisele (hiljaks jäämine, kiirustamine) ja reformi prioriteetidele. Kõneleja kahtleb ministri lubaduste paikapidavuses õppekohtade säilimise osas ning lubab seda jälgida aastaid. Kriitika on intensiivne, süüdistades ministeeriumi närvilisuse üleskütmises.
2025-03-17
Arupärimine kolmandat aastat rekordmadala sündimuse kohta Eestis (nr 703)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud nii poliitilistele jõududele, kes peavad rahvastikukriisi teemat ebaoluliseks "iganenud anakronismiks", kui ka valitsusele, kes on lubanud rutiinseid kärpeid prioriteetsetes valdkondades. Kriitika on suunatud eelkõige valitsuse väärtusvalikutele ja eelarveprioriteetide seadmisele, mis ei kaitse demograafiat.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Tugev opositsiooniline hoiak on suunatud peaministri ja koalitsioonipartneri Eesti 200 vastu, keda süüdistatakse odava võõrtööjõu sissetoomise soovi varjamises. Kriitika on poliitika- ja majanduspõhine, väites, et valitsus lööb palku alla ja ignoreerib eestlaste väljavoolu probleemi.
2025-02-26
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastuseis puudub. Kriitika on suunatud varasemale poliitilisele otsusele (neli aastat tagasi toimunud rahastamise muudatus), mis tõi teadusasutustele "halva üllatuse" ja eelarvete vähenemise.
2025-02-25
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on Riigikogu liikmed, kes hoiatavad, et valimisõiguse äravõtmine võib viia pahameele ja isegi Eesti riigi vastastega ühinemiseni. Kriitika on intensiivne ja sisuline, lükates ümber vastaspoole argumendid omavalitsuste rolli kohta julgeolekus ja hariduses. Kõneleja taunib vastaspoole hoiatust, et teatud elanikel on õigus astuda rahva tahte vastu.
2025-02-19
Kaitsetööstuspark

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja kaitseministrile, heites ette aeglast ja ebaresoluutset tegutsemist kaitsetööstuspargi rajamisel ning planeeringute venimist. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, küsides, miks riik ei suuda tegutseda resoluutsemalt kiiremate lahenduste leidmiseks. Samuti vaidlustatakse kaitsekulutuste jaotust, rõhutades, et inimkapital on tähtis.
2025-02-17
Arupärimine haridusleppe läbikukkumise kohta (nr 704)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Reformierakonnale ja rahandusminister Ligile, keda süüdistatakse seaduseelnõu kooskõlastuse pidurdamises. Kõneleja väidab, et Reformierakonna ja valitsusjuhi skeptitsism oli omavalitsuste vastuseisus olulisem tegur kui Isamaa mõju. Kriitika on suunatud protseduurilistele ja sisulistele takistustele, mitte isiklikule tasandile.
2025-02-17
Arupärimine hariduslike erivajadustega laste koolide liitmise kohta (nr 684)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Haridusministeeriumi ja ministri vastu, heites ette protseduurilisi vigu, nagu kiirustamine, asjaosaliste (direktorid, hoolekogud, lapsevanemad) kaasamata jätmine ja ebakindluse tekitamine. Kriitika on intensiivne ja keskendub reformi ebakvaliteetsele, mehaanilisele ja kiirmarsil teostusele ("ripa-rapa niisugust asja teha ei saa").
2025-02-11
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse üldisele tegevusele ja tulemuslikkusele, kuna rahva usaldus valitsuse vastu on "väga madal". Kuigi välispoliitika ja Ukraina toetamine saavad tunnustuse osaliseks, on valitsuse usalduse puudumine peamine kriitika allikas.
2025-01-28
Välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (rändemenetluste tõhustamine) eelnõu (548 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud siseministri ja valitsuse retoorika vastu, kahtlustades ebaausaid motiive seaduseelnõu taga. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes varjatud eesmärkidele, nagu odava tööjõu sissetoomine ja majanduspagulaste legaliseerimine.
2025-01-21
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele 1,6 miljardi euro maksumuses laskemoona hankimiseks aastatel 2025–2028" eelnõu (540 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud sisediskussioonis osalevatele ministritele, kes on väitnud, et 5% SKT-st kaitsekulutusteks ei ole võimalik. See on poliitikapõhine vastuseis valitsuse sisesele finantsvõimekuse piiramisele, rõhutades, et vajadusel peab riik olema võimeline kulutusi tõstma.
2025-01-20
Arupärimine pere ja lasterikkuse propageerimise kohta (nr 667)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on negatiivseid kampaaniaid tegevad organisatsioonid, kes peavad laste saamist loodusele koormaks, ning akadeemilised ringkonnad, kes soovivad õppekavast eemaldada traditsioonilisi perekonnatermineid. Kriitika on intensiivne ja väärtuspõhine, süüdistades vastaseid debati naeruvääristamises ja poliitiliste diagnooside panemises ("keskealised valged mehed", "radikaalid"). Kõige teravamalt vastandub ta neile, kes ei pea Eesti rahva püsimist oluliseks, nimetades neid "putinistideks".
2024-12-18
Turismistrateegia

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud Majandusministeeriumile turismi arengukava koostamise eest ilma kultuuriosiseta ning laiemalt valitsusele, keda süüdistatakse kultuuri teisejärgulisena käsitlemises. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades koostöö puudumist ministeeriumide vahel ja kultuuri väärtustamise puudumist. Esineja peab vapustavaks, et pikaajalist kava esitletakse enne Kultuuriministeeriumi ettepanekute arvestamist.
2024-12-11
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on Haridus- ja Teadusministeerium, keda kritiseeritakse Isamaa muudatusettepaneku tagasilükkamise eest. Kriitika on väga intensiivne, süüdistades ministeeriumi eestlasi diskrimineerivas ja põhiseadusega pahuksisse minevas lähenemises. Kõneleja välistab eelnõu toetamise, kui vajalikku sätet ei lisata, ning nõuab koalitsioonilt iseseisvat algatust.
2024-12-11
Valimisõigus

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on suunatud Venemaa ja Valgevene kui agressiivselt käituvate riikide vastu, kes ründavad Eesti valimisprotsessi kõigi oma võimalustega. Siseriiklikult kritiseeritakse koalitsioonipartnerit, Sotsiaaldemokraate, nende valimisprotseduure puudutavate "innovatsioonide" (eelregistreerimine, meelsuskontroll) pärast, pakkudes neile iroonilist alternatiivi.
2024-12-04
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Haridusministri ja valitsuse eelarvehalduse vastu, eriti seoses 10 miljoni eurose kulu liigitamisega. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, seades kahtluse alla finantsaruandluse täpsuse ja läbipaistvuse.
2024-12-04
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Haridus- ja Teadusministeeriumi ametnikele, keda süüdistatakse tegeliku finantspildi varjamises ja reformi rahastamises sisemiste reservide arvelt. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades ministeeriumi nii noorte kui ka õppeasutuste petmises. Samuti kritiseeritakse rakenduslikku poolt, mis jätab kutsekoolid juriidilise riski olukorda.
2024-11-20
Põhiseaduse muutmine

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud neile, kes on liiga usaldavad kodakondsuseta isikute meelsuse suhtes ja vaatavad seda gruppi Vene kodanikest eraldi. Samuti kritiseeritakse neid, kes varem nahutasid Isamaad üleriigiliste teemade toomise eest kohalikule tasandile. Vastuseis on poliitikapõhine, keskendudes julgeolekuohtude alahindamisele ja ebakindlusele mittekodanike tegeliku meelsuse osas.
2024-11-18
Arupärimine huvigruppide kaasamise kohta (nr 656)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse tegevusele ja prognoosidele, eriti maksupoliitika vallas, mille tagajärjel on tekkinud "autoostufestival". Välja tuuakse vajadus kohendada Kaja Kallase tehtut, mis viitab poliitilisele vastandumisele eelmise administratsiooni pärandiga. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine.
2024-11-14
Eesti Teaduste Akadeemia seaduse muutmise seaduse eelnõu (514 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastuseis puudub, kuid kõneleja esitab kaudse väljakutse valitsuse liigsele domineerimisele seadusandlikus protsessis. Ta küsib, kas Riigikogu ei peaks olema julgem eelnõude algatamisel ilma valitsusepoolsete näpunäideteta.
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuskoalitsioonile ja rahanduskomisjonile, keda süüdistatakse lubaduste eiramises ja kultuurivaldkonna alaväärtustamises. Kriitika on poliitika- ja menetluspõhine, kuna valitsus ei ole piisavalt kasutanud administratiivkulude kokkuhoiu võimalusi ning rahanduskomisjon ei põhjendanud muudatusettepanekute tagasilükkamist. Rünnakute intensiivsus on kõrge, viidates häbile ja ebaõnnestumisele.
2024-11-13
Eraldised omavalitsustele

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Peamine vastane on valitsus ja haridusminister, keda kritiseeritakse nii poliitika (palgalubaduste murdmine, kutsekoolide väljajätmine) kui ka protseduuri (protokolliliste otsuste puudumine, ebaselged finantsgarantiid) pärast. Kriitika on intensiivne, seades kahtluse alla valitsuse usaldusväärsuse tulevaste lubaduste osas, küsides, miks peaks neid uskuma, kui seniseid pole usutud. Samuti tuuakse esile omavalitsusjuhtide vastuseis valitsuse väidetele.
2024-11-11
Maamaksuseaduse muutmise seaduse osalise kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (489 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastased on määratletud kaudselt kui poliitika kriitikud ja "süüdistajad", kes väidavad, et kodualuse maa maksuvabastus pärsib majandust. Kriitika on poliitika- ja majanduspõhine, keskendudes negatiivsele mõjule maa ringlusele ja käibele.
2024-11-11
Raseduse katkestamise ja steriliseerimise seaduse täiendamise seaduse eelnõu (459 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud neile, kes on teemat ideoloogiliselt laiendanud ja käsitlenud eelnõuga mitteseotud tahke, tõmmates asja "ideoloogiliselt laiali". Otsest vastaste ründamist või kompromissi välistamist ei esine, vaid pigem protseduuriline noomitus.
2024-11-06
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (488 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse poliitikale, mis hõlmab maksutõuse ja regionaalset tsentraliseerimist (koolide ja ametkondade kontorite sulgemine). Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes sellele, kuidas need otsused pärsivad maapiirkondade elanike liikumisvabadust ja raskendavad nende elu.
2024-11-06
Maakoolide sulgemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Peamine vastuseis on suunatud valitsuse ja Haridus- ja Teadusministri poliitikale, mis puudutab väikekoolide toetuse vähendamist ja koolivõrgu koondamise eesmärgistamist. Kriitika on poliitiline ja keskendub meetmete (nt 60% palgafondi reegel) ettenägematutele negatiivsetele tagajärgedele, mis võivad sundida omavalitsusi koole sulgema.
2024-11-05
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (488 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsusele tervikuna, keda kritiseeritakse regionaalse tasakaalu eiramise ja poliitiliste otsuste omavahelise õõnestamise eest. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, tuues esile haridusministri ja regionaalministri tegevuse vastuolud. Regionaalministrit kritiseeritakse poliitiliselt, kuid mõistetakse inimlikult.
2024-11-05
Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja tegutseb opositsiooni rollis, kritiseerides koalitsiooni suutmatust täita oma lubadust bürokraatia vähendamise osas. Kriitika on suunatud poliitika elluviimise protseduurile ja tulemuslikkusele, mitte isikutele.
2024-11-04
Spordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (518 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu koostajate (ministeeriumi) vastu seadusandluse detailirohkuse ja trahvide põhjendamatuse osas, mis on protseduuriline ja poliitiline kriitika. Poliitiliselt vastandub Keskerakonna ja Reformierakonna ideele maksta spordikohtunikele riiklikult tunnitasu, rõhutades, et see on korraldajate vastutus.
2024-11-04
Arupärimine riigiasutuste maapiirkondadest lahkumise kohta (nr 653)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsusele tervikuna ja eelkõige teistele ministeeriumidele, kes töötavad regionaalse tasakaalu vastu. Kriitika on poliitika- ja menetluspõhine, eriti haridusvaldkonna leppe ja riigiasutuste koondamise osas. Samuti kritiseeritakse teravalt riigi poolt monopoolsesse seisundisse pandud ettevõtteid (nt Elektrilevi) nende majandusotsuste eest.
2024-10-23
Regionaalne tasakaal

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud valitsuskoalitsiooni ja peaministri vastu, kuna nende tegevussuundades puudub selge eesmärk regionaalse tasakaalu saavutamiseks, eriti töökohtade pealinnast väljaviimisel. Kriitika on poliitiline ja keskendub otsuste (nt mootorsõidukimaks, õpetajate palgaeraldis) piirkondlikule ebavõrdsele mõjule, mis süvendab lõhet Tallinna ja teiste piirkondade vahel.
2024-10-23
Sõnapidamine

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Peamine vastane on praegune koalitsioonivalitsus, eriti peaminister ja tema eelmine valitsus. Kriitika on suunatud nii poliitilistele lubadustele (õpetajate palgad) kui ka varasemale majanduslikule tegevusele, süüdistades Kaja Kallase valitsust Eesti rahanduse põhjalaskmises aastatel 2022–2023. Rünnakud on poliitika- ja tulemuspõhised, keskendudes sõnamurdlikkusele.
2024-10-21
Arupärimine Eesti sõduri mälestusmärgi konfiskeerimise kohta (nr 642)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud riigi esindajatele ja valitsusele, kes on mälestusmärgi konfiskeerinud ja kelle tegevus (mälestusüritustel osalemise maht) ei vasta kõneleja hinnangul kangelaste väärikale mälestamisele. Kriitika on väärtuspõhine, rõhutades riigi moraalset kohustust ajaloo ees.
2024-10-21
Arupärimine vanglakohtade väljarentimise kohta (nr 645)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse/ministri poliitikale vanglakohtade väljarentimisel. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades valitsust selles, et nad ei arvesta piisavalt siseriiklike julgeolekuohtude ja tulevase vanglakohtade vajadusega, viidates "putinistide" olemasolule riigis.
2024-10-15
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja eelarve eelnõu menetleva komisjoni vastu. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades valitsuse pimesi usaldamist ja suutmatust reageerida muutunud majandusandmetele. Kriitika intensiivsus on mõõdukas, kuid sisuliselt terav, küsides, kas olukorra muutumisele oleks pidanud reageerima.
2024-10-14
Perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (507 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud ministrile ja valitsuse poliitikale, mis puudutab teenuste võrdset kohtlemist. Kriitika on poliitikapõhine, vaidlustades ministri poolt esitatud loogikat töölkäija ja lastekasvataja erineva väärtustamise osas sotsiaalteenuste kontekstis.
2024-10-09
Tööjõu massiline sisseränne

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on valitsuse ja peaministriga, kelle poliitikat (kvoodi tõstmine) peetakse ebaloogiliseks ja ohtlikuks. Tugevalt kritiseeritakse ka tööandjaid, kes soovivad sisse tuua odavat, alla keskmise palgaga tööjõudu kolmandatest riikidest, mis viib kohalike töötajate väljatõrjumiseni.
2024-10-08
Vereseaduse muutmise seaduse eelnõu (476 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsuse (ministri) propageeritavale eelarvepoliitikale ja selle rakendamisele. Kriitika on poliitikapõhine, süüdistades valitsust selles, et nende propageeritud kokkuhoiumeede ei too reaalset kasu ega vähenda kulusid. Vastuseis on intensiivne, kuna poliitika efektiivsus seatakse täielikult kahtluse alla.
2024-09-17
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud riiklikele monopoolsetele ettevõtetele, nagu Elektrilevi, keda süüdistatakse tarbijate unarusse jätmises ja liigses kasumikesksuses. Kriitika on protseduuriline ja tegevuspõhine, puudutades bürokraatlikke meetodeid ja finantsilist survet kodanike nõudmiste allasurumiseks.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Otsest kriitikat tänapäevaste poliitiliste vastaste suhtes ei esitata. Tugev vastuseis on suunatud ajaloolisele Nõukogude okupatsioonile ja "punaterrorile," mida kasutatakse praeguse riigikaitse konteksti loomiseks.
2024-09-09
Arupärimine riigigümnaasiumide ühiskatsete tehnilise rikke kohta (nr 627)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Haridusministeeriumi ja sellega seotud riigiasutuste (Harno) vastu, heites ette kehva koordinatsiooni, ebaadekvaatseid esmaseid reaktsioone ja vastutuse hierarhia hilist paika panemist. Esineja nõuab, et ministeerium võtaks riigigümnaasiumide peremehena suurema vastutuse, isegi kui see ületab institutsiooni õiglase vastutuse piire. Kriitika on protseduuriline ja keskendub institutsionaalsele ebaõnnestumisele.
2024-09-09
Arupärimine Kristina Kallase töö kohta (nr 632)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on opositsioonilises rollis, esitades peaministrile arupärimise valitsuse eelarveprioriteetide kohta. Kriitika on suunatud valitsuse poliitikale, mis puudutab kultuuritöötajate palkade võimalikku eiramist õpetajate palkade parandamise kõrval.
2024-07-29
23 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks taristuminister Vladimir Svetile

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Tugev vastuseis on suunatud taristuminister Vladimir Svetile tema ideoloogilise sobimatuse ja varasemate seisukohtade tõttu. Erakondadest kritiseeritakse teravalt Sotsiaaldemokraatlikku Erakonda (SDE) ja Keskerakonda "küünilise poliitika" eest. SDE-d süüdistatakse Keskerakonna valijate ülevõtmise eesmärgil agressori kodanike valimisõiguse kaitsmises ja eestikeelsele õppele ülemineku skeptilises toetamises.
2024-07-29
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamine kriitika on suunatud valitsuskoalitsioonile, eriti Reformierakonnale, keda süüdistatakse vastutuse vältimises ja opositsiooni süüdistamises riigi rahanduse halvas seisus. Kriitika on nii poliitikapõhine (maksu sotsiaalsed vead) kui ka protseduuriline (jõumeetodite kasutamine seaduse vastuvõtmisel). Kompromissivalmidust valitsusega ei väljendata, vaid nõutakse seaduse tagasilükkamist.
2024-07-22
Peaministrikandidaat Kristen Michalile valitsuse moodustamiseks volituste andmine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamine kriitika on suunatud Reformierakonna juhitud valitsustele, heites neile ette korduvat ebaõnnestumist riigi kordategemisel. Vastuseis on suunatud konkreetsetele poliitilistele algatustele, nagu maksuküüru edasilükkamine ja haridusministri algatus keelenõuete täitmise tähtaegade pikendamiseks. Kriitika on poliitika- ja soorituspõhine.
2024-06-12
Eestikeelne koolikeskkond

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumi tegevusele, eriti seoses eestikeelsele õppele ülemineku viivituste ja ebapiisava kontrolliga laste keeleoskuse ettevalmistamise üle. Vastuseis on suunatud ka praktikale, kus keeleoskamatud lapsed muudavad eestikeelse õppekeskkonna venekeelseks.
2024-06-12
Kaitsekulud

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud ministrile ja valitsusele, süüdistades neid suurte kaitsealgatuste toppajäämises ja ebaefektiivses täitmises. Lisaks kritiseeritakse ministri üleolevat suhtumist opositsiooni rahvasaadikutesse, kes ei tegele igapäevaselt detailsete kaitseteemadega.
2024-06-11
Riigikogu avalduse "Demokraatia kriisist Gruusias" eelnõu (449 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Gruusia valitsuse vastu, kes kasutab Venemaale omaseid represseerimismeetodeid teisitimõtlejate vastu, libisedes Vene mõjusfääri. Samuti kritiseeritakse Euroopa Liidu riikide poliitika silmakirjalikkust, mis premeerib pro-Venemaa või Euroopa Liidu vastaseid jõude Euroopa Parlamendi valimistel. Kriitika on poliitika- ja väärtuspõhine, mitte isiklik.
2024-05-14
Keeleseaduse ja ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (397 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on valitsuskoalitsioon (Reformierakond ja Sotsiaaldemokraadid), keda kritiseeritakse seaduseelnõu menetluse tahtliku viivitamise eest, mis on kõneleja hinnangul Eesti huvide vastane. Kõneleja süüdistab neid otseselt Bolti firma survest allumises, kes on süstemaatiliselt kasutanud eesti keelt mittevaldavaid töötajaid. Kriitika on intensiivne ja puudutab nii poliitilist tahet kui ka eetilist kompromissi ettevõtjate huvidega.
2024-05-14
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Reformierakonna varasema (üle 20 aasta taguse) ideoloogilise positsiooni vastu, mis käsitles lastehoidu sotsiaalabina, mitte haridusasutusena. Samuti väljendatakse kaudset kriitikat omavalitsuste (eriti Tallinna ümbruse valdade) suunas, kelle huvi tellida teenust erasektorilt võib lastevanemate kulusid ülemäära tõsta.
2024-05-13
Arupärimine Venemaa kodanike hääleõiguse kohta Eesti kohalike omavalitsuste valimisel Venemaa Ukraina-vastase sõja ajal (nr 624)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud ministrile (või valitsuse seisukohale), keda süüdistatakse Vene kodanike meelsuse idealiseerimises ja ebarealistlikus optimismis. Vastasseis on intensiivne ja keskendub poliitiliste eelduste ning sotsioloogiliste andmete usaldusväärsuse vaidlustamisele julgeoleku kontekstis.
2024-05-07
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (389 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuskoalitsiooni vastu, keda süüdistatakse lubaduste täitmata jätmises, pettuses ja koostöövõime katastroofilises seisundis. Kriitika on intensiivne ja keskendub nii poliitika (puuduv kärpe-eelarve) kui ka protseduuri (tagasiulatuv rahastamine, Riigikogu volituste puudumine) vigadele.
2024-05-07
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele leida lahendus rahvusooper Estonia juurdeehituse rajamiseks" eelnõu (410 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on Tallinna linna juhtkond, keda kritiseeritakse teravalt pealinna vastutuse mittemõistmise ja ebapiisava panustamise eest lahenduste leidmisel. Kriitika on suunatud ka muinsuskaitsele ja teatud arhitektidele, kes lähtuvad kitsast tõest ega taju organisatsiooni arendamise tervikut. Kõneleja välistab kompromissi väikeste lahenduste osas, mis ei rahulda rahvusooperi vajadusi.
2024-05-02
Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Moskva õigeusu kiriku esindajatele, eriti patriarh Kirillile. Kriitika on eetilise iseloomuga, süüdistades neid suutmatuses kutsuda vaiksel nädalal üles vaherahule, samal ajal kui Ukrainas toimuvad "tapatalgud".
2024-04-29
Arupärimine Euroopa Keskpanga poolse surve kohta Baseli komiteele (nr 628)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Andmeid on ebapiisavalt.
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada õigusaktide eelnõud, millega tagatakse koolivõrgu kujundamise arusaadavus ja etteplaneeritus" eelnõu (285 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Riigikogu komisjonidele seaduse rikkumise ja eelnõu 20-nädalase pidurdamise eest, mis jättis omavalitsused selge signaalita. Samuti kritiseeritakse Rahandusministeeriumi ja Haridusministeeriumi aeglust ja ebaefektiivsust, eriti seoses tagamaalisuse koefitsientidega tegelemisega alates 2018. aastast ilma reaalsete tulemusteta. Kõneleja leiab, et riigiaparaadi poolt ainult "tegelemine" ajab inimesi närvi ja näitab riigi kaugenemist rahvast.
2024-04-10
Massiline töösisseränne

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja ministri vastu, kelle sisserändepoliitikaid peetakse eksitavaks ja ühiskonnale ohtlikuks. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes kvoodi tõstmise ebaefektiivsusele ja regulatsioonide (1,5x palga reegel) väärtõlgendamisele. Kompromiss on välistatud, kuna kõneleja nõuab odava tööjõu sissetoomise lõpetamist.
2024-04-09
Majandus- ja infotehnoloogiaministri ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud Majandus- ja infotehnoloogiaministrile ning tema ettepanekule tõsta sisserände piirarvu strateegia "Eesti 2035" elluviimisel. Kriitika on poliitikapõhine, süüdistades ministrit varjatud eesmärgis tuua sisse odavat tööjõudu, mitte tippspetsialiste.
2024-04-08
Arupärimine õpetajatele antud palgakasvu lubaduste kohta (nr 580)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsusele tervikuna, eriti Reformierakonnale ja teistele ministritele, süüdistades neid koalitsioonileppest mittekinnipidamises ja haridusministri isoleerimises. Kriitika on poliitika- ja menetluslik, keskendudes suutmatusele leida püsivat rahastust ja lasta olukorral eskaleeruda streigini. Valitsuse tegevust nimetatakse "äpardumiseks" ja usalduse tugevasti kannatada saanud seisundiks.
2024-04-08
Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 544)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud neile, kes takistavad integratsiooni, sealhulgas 50% venekeelse elanikkonna vastuseisule üleminekule. Ta kritiseerib teravalt koolijuhtide ja õpetajate halba suhtumist, mis on viinud eesti keele õppe ebaõnnestumiseni venekeelsetes koolides. Lisaks kritiseerib ta EKRE saadikute viiteid varasemale mudelile ja neid, kes kasutavad ideoloogilisi nimetusi või hirmutavad eesti lapsevanemaid.
2024-04-08
Arupärimine vaenu õhutamise kohta lastega perede suhtes (nr 612)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on praegune valitsus ja minister, keda kritiseeritakse lasterikastelt peredelt toetuse äravõtmise eest. Kriitika on suunatud ka ministri ebaõnnestunud väljaütlemisele ja sellele järgnenud survele allumisele.
2024-03-20
Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (338 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kritiseerib kaudselt Rahandusministeeriumi ja valitsust katsete eest koormata Kultuurkapitali liiga paljude objektidega riigieelarve olukorra tõttu. Juhib tähelepanu Kultuuriministri ebaõigele rõõmustamisele, rõhutades, et algatus oli Kultuurikomisjonis üksmeelne, mitte koalitsiooni läbimurre.
2024-03-20
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele õpetajate töötingimuste parandamiseks" eelnõu (373 OE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud Vabariigi Valitsusele vastutuse vältimise ja eelarveseaduse kinnitamata jätmise eest, nõudes kogu valitsuse sekkumist. Eraldi kritiseeritakse Sotsiaaldemokraate (Jevgeni Ossinovski) lubaduste täitmata jätmise eest, vastandades seda Isamaa varasemale edukale tegevusele palgatõusu alal. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilisele ebaõnnestumisele.
2024-03-19
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele õpetajate töötingimuste parandamiseks" eelnõu (373 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Vabariigi Valitsusele tervikuna, süüdistades neid ühtse vastutuse puudumises ja Haridusministri initsiatiivi mittetoetamises. Kritiseerib valitsuse poliitikat kui "heitlikku" ja lubadusi kui "katteta", mis on õõnestanud usaldust ja põhjustanud streigi.
2024-03-11
Arupärimine riikliku tähtsusega kultuuriehitiste rahastamise kohta (nr 600)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastanduvat rühma ei nimetata, kuid Kõneleja 2 vastab kaudselt kartustele, et uus menetlus ERR-i jaoks avaks püsiva alternatiivse rahastuskanali, mis hakkaks "torpedeerima" olemasolevat viie objekti nimekirja. Kriitika on suunatud pigem potentsiaalsetele menetluslikele ja rahalistele riskidele.
2024-02-21
Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (338 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otseseid vastaseid ei nimetata, kuid kriitika on suunatud eelnõu menetlusliku külje vastu, mis lahendab ühe probleemi (ERR-i hoone) Kultuurkapitali arvelt. Väljendatakse muret selle pärast, et avatakse "kõrvaltee", mis võib tulevikus jääda avatuks raha sihtotstarbelise kasutamise muutmiseks.
2024-02-21
Sisseränne

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Peamine vastuseis on suunatud valitsusele ja selle partneritele (Reformierakond, Eesti 200) sisserände piirarvu tõstmise soovi ning eesti keele oskuse nõudmata jätmise eest. Kritiseeritakse ka muukeelseid kogukondi (venelased, islamiusulised), keda peetakse julgeolekuohuks nende enesekindluse ja integreerumisvastase hoiaku tõttu. Kriitika on poliitika- ja julgeolekupõhine, seades kahtluse alla valitsuse võime riiki kaitsta.
2024-02-07
Automaks

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Peamine vastane on valitsus, kuhu kuuluv kultuuriminister on küsimuste sihtmärgiks, ning Rahandusministeerium, kelle eelnõu on kritiseeritud kui majandusele kahjulikku otsust. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, seades kahtluse alla nii maksu vajalikkuse kui ka riikliku andmete kaardistamise ebatõhususe.
2024-02-05
Arupärimine sisserände kohta (nr 588)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Vabariigi Valitsusele ja peaministrile, eriti nendele ministritele (nt Riisalo), kes propageerivad sisserände piirarvu tõstmist. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades valitsust kontrollimatu sissevoolu organiseerimises, mis ohustab siseturvalisust ja haridussüsteemi. Valitsuse tegevust nimetatakse "mõtlematuks otsuseks", mis viib riigi allakäigupöörisesse.
2024-01-23
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse poliitikale, eriti 40:40:20 rahastamismudeli ebaefektiivsuse ja teaduse põhiinstrumentide rahastamise proportsionaalse vähendamise osas. Eraldi kritiseeritakse seda, et ministeeriumide algatatud teadusprojektid ei pruugi läbida sama kvaliteedikontrolli kui ETAG-i rahastatud projektid. Samuti nõutakse valitsuselt varasematest kokkulepetest (nt teenuslepingute rahastamine MKM-i 40% arvelt) kinnipidamist.
2024-01-18
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja Rahandusministeeriumi tegevuse vastu, heites ette toetusmeetmete hilinemist (valmis alles augusti lõpus) ja ebaefektiivsust. Eriti kritiseeritakse tagamaalisuse koefitsiendi moonutatud toimimist, mis toetab valesid piirkondi. Samuti kritiseeritakse omavalitsusi, kes võivad teha "rumalaid otsuseid" koolivõrgu reformimisel.
2024-01-17
Õpetajate palgad

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja peaministrile, keda süüdistatakse koalitsioonileppe lubaduste rikkumises ja läbirääkimiste juhtimise ülevõtmises haridusministrilt. Kriitika on intensiivne ja keskendub valitsuse suutmatusele leida raha ja esitada konkreetseid ettepanekuid Eesti Haridustöötajate Liidule.
2024-01-17
Pronkssõdur

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Peamine vastane on Martin Helme, keda kritiseeritakse valeväite esitamise eest Isamaa fraktsiooni aadressil. Kriitika on intensiivne ja puudutab nii poliitilist ausust kui ka protseduurilist kohustust, tuues esile Helme puudumise oma fraktsiooni esitatud eelnõu hääletamisel.
2024-01-15
Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 13)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud valitsusele, keda süüdistatakse õpetajate streigi põhjustamises ja vastutustundetus poliitikas. Kriitika on intensiivne, keskendudes poliitilisele ebaõnnestumisele palgatõusu lubaduste täitmisel ja valitsuse suutmatusele kompromissi vastu võtta. Valitsuse tegevust nimetatakse lausa riigi alustugede kahjustamiseks.
2024-01-09
Riigivaraseaduse ja maakatastriseaduse muutmise seaduse eelnõu (327 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavalt andmeid.
2024-01-08
Arupärimine maakoolide sulgemise kohta (nr 406)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuskoalitsiooni ja teiste ministeeriumide tegevusetuse vastu puuduva 10 miljoni leidmisel õpetajate palgatõusuks. Kritiseerib ka haridusgurude ja omavalitsuste optimeerimissurvet ning poliitikute "parteilist turismi" Metskülas, mis tekitas kogukonnas asjatut elevust ja lootust.