Arupärimine hariduslike erivajadustega laste koolide liitmise kohta (nr 684)

Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-02-17 17:41

Sõnavõtte kokku: 38

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 51m

AI kokkuvõtted: 38/38 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Kolmanda arupärimise päevakorral kõneldi hariduslike erivajadustega laste koolide liitmisest üheks kooliks ning selle protsessi tagamaadest. Keeletooni ja arutelu fookus oli peamiselt selgitada liitmise eesmärke: kulude kokkuhoidu suunatud juhtimise lihtsustamine ning samas tagada, et erivajadustega laste koolid jääksid jätkuvalt kättesaadavaks ning nende kvaliteet ei halveneks. Arupärijad tõid välja, et seitse kooli – Kammeri Kool, Kiigemetsa Kool, Nurme Kool, Raikküla Kool, Urvaste Kool, Valga Jaanikese Kool ja Ämmuste Kool – kuuluvad eri maakondadesse ning et praegune plaan oleks kiirendatud: konkursid juhile aprillis, uus kool 1. juulil ja uus kool alates 1. septembrist. Oodatud oli selgitus, kas kokkuhoid ei ole katsetatud arvutuslikult ekslik ning kuidas kaasatakse koolide kogukonnad ning õpilased/vanemad otsuste ettevalmistamisesse. Samuti puudutati kaasava hariduse mõju ning erinevaid stsenaariume õpilaste koondamisest või võimalusest laiendada õpilaskohtade fondi. Arutelus jäid kõlama küsimused ruumide ja tulevikuplaanide kohta Kiigemetsa ja Raikküla koolide jaoks ning olukordade selgusõnad, et rahvuslikul tasandil tuleb selge poliitiline pilt hariduslike erivajadustega laste koolide rollist ja kaasavast haridusest. Lõpptulemusena rõhuti, et konkreetseid sulgemisi ei planeerita ning vajadusel jagatakse täpsemat infot edaspidi.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Ei vastu võetud uksi sulgemise või järsu koolide üleviimise osas – kõik seitse õppekohta jäävad jätkuvalt avaoleku sisse ning eesmärk on ühtne juhtimine ja dokumentatsioonihalduse lihtsustamine. Arutelu lõppas kiirkindlalt sõnastusega, et koolid ohutult jätkavad tööd ning õpilaste ja perede jaoks edasised sammud pakutakse selgitustega. Täpsema teabe jagamine ja järgnevad sammud kooskõlastatakse edaspidi haridus- ja teadusministri ning koolide kogukondadega.

Aktiivseimkõneleja
Tõnis Lukas
Tõnis Lukas

Isamaa fraktsioon

Tõnis Lukas – arupärimise esindaja Riigikogus; positsioon: other

Esimees Lauri Hussar
17:41:15
AI kokkuvõte

Esimees teatas, et Riigikogu kolmandaks arupärimiseks käsitletakse erivajadustega laste koolide liitmise teemal, ning palus Tõnis Lukasel arupärimise tutvustada, kuna Lukas oli kohal.

17:42:08
AI kokkuvõte

Riigikogu ees ütles Tõnis Lukas, et seitse eri maakondades asuvat kooli soovitakse kiirendatud korras liita üheks juhtimise alla ning kokkuhoid peaks tulenema direktorite palgafondist, kuid ta esitas küsimusi põhjuste, mõju õpilaste ja õpetajate jaoks ning kogukonna kaasamise kohta ning rõhutas, et erivajadustega laste koolide kvaliteet ei tohi halveneda.

Esimees Lauri Hussar
17:47:21
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas ja palus, et haridus- ja teadusminister Kristina Kallas tuleks Riigikogu kõnetooli arupärimisele vastama.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
17:47:31
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas teatas, et seitse erivajadustega kooli jäävad alles, kuid liidetakse üheks juriidiliseks kooliks, et lihtsustada dokumentatsiooni ja juhtimist, parandada lapsevanemate informatsiooni kättesaadavust ning säästa umbes 300 000 eurot aastas, ilma õppekohtade sulgemise või koolitöö kärpimata, ning see samm järgib OECD 2022 soovitusi.

Esimees Lauri Hussar
17:52:15
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänab ministrit ja palub Aivar Kokkil esitada küsimusi.

17:52:17
AI kokkuvõte

Aivar Kokk küsib Siimustis Kiigemetsa kooli tuleviku kohta: kas hoone jääb kasutusse, muudetakse ümber või pannakse sinna midagi muud ning milliseid lahendusi nähakse, arvestades laste arvu vähenemist, kooli piirkondlikku vajadust ja vanemate raskust, kui lapsed peavad teise maakonna poole sõitma.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
17:53:21
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et erivajadustega laste arv on stabiliseerunud ja järsku langust ei prognoosita, kuid vanemate Tallinna ja Harjumumaale kolimise tõttu võib sealsete koolikohtade vajadus suureneda, seetõttu ei suleta erikoolide kohti ja hoitakse üle Eesti seitse kohta, sest väikestes paikades õppimine on nende lastele kasulikum, kuigi see on kallis.

Esimees Lauri Hussar
17:55:00
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Tõnis Lukase lavale.

17:55:02
AI kokkuvõte

Tõnis Lukas ütles, et Maarjamaa kool vajab põhjalikku planeerimist ja eeltööd ning Kiigemetsa ja Raikküla koolid vajavad uusi ruume, kuid pole veel selge, kas need rajatakse haridusministeeriumi poolt või koolid paigutatakse ümber.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
17:56:06
AI kokkuvõte

Ta tänas küsimuse eest ja ütles, et tal puudub praegu detailne info ruumide ümberpaigutamise plaanide kohta ning ta peab selle kohta järele küsima.

Helmen Kütt
Helmen Kütt
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
17:56:19
AI kokkuvõte

Helmen Kütt rõhutas, et koolide ümberkorraldused ei ole mõeldud sulgemiseks, vaid parema juhtimise nimel, ning küsis sisulist analüüsi nende koolide töö kohta ja kas murekohad on kindlaks tehtud, viidates Viljandi Ämmuste Kooli ning rõhutades, et kaasav haridus ei sobi kõigile ja mõne lapse jaoks on vaja väikest keskkonda.

Esimees Lauri Hussar
17:56:19
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Helmen Küttil võtta sõna.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
17:57:17
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et probleem ei ole koolide juhtimises ega õppe kvaliteedis, vaid tuleb lihtsalt tõhustada juhtimistasandit ja vähendada dokumentatsiooni dubleerimist, sest koolid on hästi juhitud ning juhtide leidmine on Eestis praegu keeruline.

Esimees Lauri Hussar
17:58:43
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Helir-Valdor Seederil võtta sõna.

AI kokkuvõte

Helir-Valdor Seeder ütles, et koolide liitmine on kohalikele omavalitsustele tulnud ootamatult, kaasatus puudub ja informatsioon ebapiisav ning mõju seitsme kooli ühe juhtimise all ei tundu selge, kuigi liitmise järgselt kujuneb juhtiv kool Kammeri Kool, koolid ei kaota, kuid tööjõu napib ning juhid teevad sisulist tööd, mistõttu ta küsib, kuidas neid muremõtteid rahustada või tagasi lükata, et need ei vasta tõele.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
17:59:55
AI kokkuvõte

Kristina Kallas ütles, et seitse riigikooli liidetakse ühte juriidilisse kehasse Kammeri Kooliga juhtiva koolina, luues ühe ukse põhimõttel põhineva paindliku teenuse, mis parandab lapsevanematele ja lastele kättesaadavust, ilma et senine teenus halveneks.

Esimees Lauri Hussar
18:01:30
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar pöördus Mart Maastiku poole ja palus teda.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:01:32
AI kokkuvõte

Mart Maastik küsib, mis kasu on seitse neljas eri maakonnas olevat kooli ühinemisest, kui rahalist kokkuhoidu ei tule, ja kuidas üks juht suudaks nelja maakonna vahel nende küsimustega tegeleda.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
18:02:12
AI kokkuvõte

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et seitsmes kohas hajutatud IT-, infosüsteemide, raamatupidamise ja dokumendihalduse teenuste konsolideerimine keskse juhtimise alla toob aastas umbes 300 000 eurot kokkuhoidu ning suurendab tõhusust, kuid õppe- ja kasvatustöö jääb nendes kohtades alles ja need teenused koonduvad ühte kohta.

Esimees Lauri Hussar
18:03:12
AI kokkuvõte

Esimees tänas ministrit, teatas, et küsimusi enam ei ole, ja avas läbirääkimised, paludes kõigepealt arupärijate esindaja Tõnis Lukase tagasi kõnetooli tulla.

18:03:35
AI kokkuvõte

Tõnis Lukas tõdes, et koolide juhtimise ühendamine on maakonniti erinev ja kauguste tõttu kulukas, ning et tulevikus võiks hoolekogu olla ühine ning vanemate esindatus keskne, kuid erivajadustega koolide roll ning nende ruumide vajadused Raikküla ja Kiigemetsa koolide jaoks vajavad tähelepanu ja ettevaatust, vältimaks ebakindlust, ning ta kinnitas, et koolide kõrge kvaliteet peab jätkuma.

Esimees Lauri Hussar
18:08:32
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Tõnis Lukasel ühe hetke ja küsib, kas on vaja lisaaega.

18:08:34
AI kokkuvõte

Tõnis Lukas ütles, et ta oleks võinud kohe lõpetada viie sekundiga, kuid ootas, et kuulajad annaksid midagi.

Esimees Lauri Hussar
18:08:36
AI kokkuvõte

Esimees lubab anda veel ühe minuti aega.

18:08:37
AI kokkuvõte

Tõnis Lukas palub lisada veel kolm minutit.

Esimees Lauri Hussar
18:08:38
AI kokkuvõte

Esimees Hussar ütleb, et lisab kolm minutit juurde ja siis on see korrektne.

18:08:40
AI kokkuvõte

See katkend, kus Tõnis Lukas kõneleb, vihjab, et kui midagi on juba käivitunud, tuleb sellega edasi minna, kuid täpne sisu jääb lahtiseks.

Esimees Lauri Hussar
18:08:41
AI kokkuvõte

Esimees palub küsimusi ja lubab juurde kolm minutit aega.

18:08:44
AI kokkuvõte

Tõnis Lukas rõhutab, et kuigi nende koolid on üldjuhul rahul ja pakuvad erivajadustega lastele unikaalseid tingimusi, ei kaasatud koolide juhte reformi planeerimisse ning plaanitavad koondamised tekitavad haavatavas sihtrühmas ebakindlust, seetõttu tuleks ministeeriumiga kõigiga eraldi suhelda ja lahendused hoolikalt läbi mõelda.

Esimees Lauri Hussar
18:11:37
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas, kutsus Helir-Valdor Seederi kõnetooli ja Seeder palus kolm minutit lisaaega.

AI kokkuvõte

Helir-Valdor Seeder rõhutas kriitiliselt, et seitsme erivajadustega kooli ühinemine üheks juhtimise alla ja ühis-hoolekogu loomine vajab põhjalikku terviklikku arutelu, sest koolide ajalugu ja olud on erinevad ning enne reformi edasi liikumist tuleb selgelt saada vastused riikliku hariduspoliitika suunale, omavalitsuste rollile, rahastusele ja koolivõrgu tulevikule.

Esimees Lauri Hussar
18:19:50
AI kokkuvõte

Esimees tänab ja palub kolleeg Aivar Koka Riigikogu kõnetooli.

18:20:03
AI kokkuvõte

Aivar Kokk väljendab muret Kiigemetsa Kooli tuleviku üle, märgates, et kool on amortiseerunud ning õpilaste arv on vähenenud, ning on vaja selgeid lahendusi ja riigieelarvest vahendeid kas renoveerimiseks või uue kooli ehitamiseks, ning ta kutsub ministrit ja omavalitsust kohtuma, et arutada variante ja vältida laste ning töötajate ebakindlust ning kooli sulgemise hirmu.

Esimees Lauri Hussar
18:24:57
AI kokkuvõte

Rohkem kõnesoove ei ole; proua minister soovib sõna ning palutakse võtta sõna Riigikogu kõnetoolist.

Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
18:25:14
AI kokkuvõte

Kristina Kallas kinnitas Riigikogu puldist, et ükski seitsmest koolist ei panda kinni õppekohana ning et muudatused on suunatud juhtimis- ja bürokraatia koormuse vähendamisele ning kaasava hariduse edendamisele, samal ajal rõhutades, et koolid ei liideta Maarjamaa kolleegiumiga ning üldhariduskoolide rahastus ning õpetajate koormus vajavad lahendusi.

Esimees Lauri Hussar
18:29:55
AI kokkuvõte

Esimees tänab ja kutsub Helir-Valdor Seederi kohale, märkides, et tema seisukoht kõlas ministri poolt, ja palub tal teha kaheminutilise vastusõnavõtu.

AI kokkuvõte

Helir-Valdor Seeder väljandas skeptitsust kaasava eelarve edu kohta, märkides, et koolide ümberkorraldused tekitavad probleeme lisatööjõu ja oskuste puuduse, ruumipuuduse ning kultuurierinevuste tõttu, ning soovib rõhku spetsialiseeritud erikoolidele, rõhutab juhtimise tsentraliseerimise kunstlikkuse vältimist ning leiab, et maakonna ulatuses koolide ühinemine (nt Kaareste, Ämmuste ja Lahmuse koolide puhul) oleks mõistlikum kui piirduda riigi ja kohaliku omavalitsuse ridade lõikumisega.

Esimees Lauri Hussar
18:32:29
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar sulgeb läbirääkimised ja lõpetab tänase kolmanda päevakorrapunkti käsitlemise.