Päevakorrapunktide kaupa: Jaak Valge

Kokku päevakordi: 117

Täielikult profileeritud: 117

2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsusele ja enamusele, kes vastutavad eelarve eelnõu praeguse vormi eest. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, keskendudes eelarve vormi puudustele, mida on iseloomustatud kui põhiseadusega vastuolus olevat ja ebaselget. Vastuseis on intensiivne, kasutades fraktsioonikaaslase iseloomustust "tegevuspõhiseks totruseks."
2025-10-06
Arupärimine Ukraina põgenike, eriti mobilisatsiooniealiste meeste kohta (nr 794)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud Siseministri ja Siseministeeriumi vastu, keda süüdistatakse rahvusvahelise kaitse mõiste praktilise muutmise pioneeriks olemises. Kriitika on intensiivne ja sisaldab otseseid süüdistusi ebatäpsuses ja demagoogias, lubades ministrit valetajaks nimetada, kui nõutud statistikat ei esitata.
2025-09-24
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele loobuda Rail Balticu projekti elluviimisest Eestis ja astuda välja kõikidest projektiga seonduvatest rahvusvahelistest lepingutest" eelnõu (650 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud Rail Balticu projekti toetajatele, kritiseerides nende poliitilisi ja majanduslikke põhjendusi. Kriitika on sisuline, seades kahtluse alla nii julgeolekuaspekti kui ka väidetava majanduskahju tekkimise projekti peatamisel.
2025-09-22
Arupärimine Rootsi vangide Eestisse toomise kohta (nr 792)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja peaministri vastu, süüdistades neid kodanike arvamuse eiramises ja halvas riigijuhtimises. Kriitika on nii poliitika- (majandusmudel, turvalisus) kui ka protseduuripõhine (Tartu elanike ja linnavõimu küsimata jätmine). Vastuseis on intensiivne, viidates kodanike võõrandumisele võimust.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud protseduurilistele puudujääkidele ja potentsiaalsele tahtlikule tegevusetusele, mis takistab kannatanu hüvitamist. Otsest vastast ei nimetata, kuid küsimus viitab süsteemsele probleemile, mis puudutab kannatanu esindajaid ja õiguslikku järelevalvet.
2025-09-10
21 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks sotsiaalminister Karmen Jollerile

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Saadik on umbusaldusavaldusele alla kirjutanud opositsiooni liige, kuid pehmendab oma kriitikat, tunnistades ministri esinemise veenvust. Vastuseis on suunatud pigem poliitika teostamise ebaselgusele rahvastikupoliitika valdkonnas. Kriitika intensiivsus on mõõdukas, kuna saadik jätab oma lõpliku otsuse sõltuvaks ministri tulevastest plaanidest.
2025-09-09
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud ministri vastu, keda süüdistatakse tegevusetuses ja omavoli jätkumise lubamises, hoolimata varasematest hoiatustest. Tugev vastuseis on suunatud ka Vene saatkonna tegevusele, mida peetakse Eesti riiklust alandavaks.
2025-09-08
Arupärimine valitsuse sisserände suurendamise plaanide kohta (nr 791)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on valitsus ja minister, kelle sisserändepoliitikat peetakse kahjulikuks ja ebakompetentseks. Kriitika on intensiivne, süüdistades valitsust rahvastiku koosseisu pöördumatu muutmisega ja volituse puudumises. Kriitikat jagub ka sotsiaaldemokraatidele, keda tunnustatakse süvenemise eest, kuid kellelt nõutakse veelgi põhjalikumat analüüsi.
2025-09-08
779 Tööpuuduse kiire kasvu ja tööhõive languse kohta

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse või ministri tegevusetuse vastu andmete kogumisel ja analüüsimisel, mis puudutavad töötuse kodakondsuselist jaotust. Vastasseis on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes varasema odava tööjõu sissetoomise tagajärgedele. Kõneleja seab ministri olukorda, kus too peab pakkuma andmeid, et verifitseerida kõneleja hüpoteesi.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamised vastased on valitsuskoalitsioon ja konkreetsed ministrid (eriti Siseminister Lauri Läänemets ja Kliimaminister). Kriitika on terav, puudutades nii poliitilisi valikuid (migratsioon, keelepoliitika) kui ka eetilisi ja menetluslikke rikkumisi (kodukorra rikkumine, Slava Ukraini juhtum, politsei tegevus Sinimägedel). Kompromissivalmidust ei ilmne, pigem nõutakse ministrite vastutust.
2025-06-18
Ukraina mobilisatsiooniealistele meestele ajutise ja rahvusvahelise kaitse pakkumine Eestis

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on suunatud Siseministeeriumi ja ministri vastu, kritiseerides nende kehtivat rändepoliitikat mobilisatsiooniealiste meeste kaitse andmisel. Kriitika on poliitikapõhine, seades kahtluse alla kaitse andmise tingimused ja koostöö Ukraina riigiga, nõudes tõendite kontrollimist väeteenistusest vabastamise kohta.
2025-06-18
Migratsioonipoliitika

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastane on minister ja tema esindatav valitsus, kelle poliitikat kritiseeritakse kui ekspansiivset ja tootlikkust kahjustavat. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades valitsust otseselt odavama tööjõu taotlemises.
2025-06-12
42 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta, kelle poliitikat kritiseeritakse teravalt Tartu vangla väljarentimise ja töökohtade loomise argumentatsiooni osas. Kriitika on poliitikapõhine, süüdistades ministrit ühe vea parandamises järgmise veaga, ning on esitatud küsimuse vormis, mis viitab tugevale vastuseisule.
2025-06-09
Arupärimine Tallinna Kaitseväe kalmistu probleemide kohta (nr 752)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja ministri tegevusetuse vastu, eriti puuduva kontseptuaalse plaani ja otsustusvõimetuse osas (nt Pronkssõduri küsimuses). Tugevat vastuseisu väljendatakse ka Venemaa Föderatsiooni Tallinna saatkonna initsiatiivile, mis on rahastanud ja paigaldanud ebasobivaid hauatähiseid, alandades Eesti riiklust. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades vastase relva kasutamist Eesti territooriumil.
2025-06-09
Arupärimine rahvastiku vähenemise kohta (nr 758)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on peaminister ja valitsuskoalitsioon, keda kritiseeritakse massiimmigratsiooni soosimise ja aeglase/ebapädeva analüüsi eest. Kriitika on terav ja sisuline, süüdistades valitsust diletantluses ja ebaõigete andmete esitamises, mis viib ühiskonna hääbumiseni. Eriti kritiseeritakse Sotsiaalministeeriumi "tänaseni kestvat tervikanalüüsi" venimist.
2025-06-09
Arupärimine numbrituvastusega kaamerate võrgustiku ja sellega seonduva andmebaasi kohta (nr 756)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Politsei- ja Piirivalveameti (PPA) juhtkonna vastu, keda süüdistatakse ebaselgete või eksitavate selgituste andmises näotuvastuse kasutamise kohta. Kriitika on protseduuriline ja keskendub õigusliku aluse puudumisele, seades kahtluse alla riigiasutuse tegevuse motiivid.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud riigi majandusliku juhtimise või poliitika vastu, mis on viinud tootlikkuse ja konkurentsivõime järsu languseni ("kus me vea tegime?"). Konkreetseid poliitilisi vastaseid või rühmitusi ei nimetata, vaid keskendutakse süsteemsele ebaõnnestumisele.
2025-06-04
Riigikontrolli seaduse, erakonnaseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erakondade rahastamise kontrollorgan) eelnõu (599 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud ERJK tegevusele, mida süüdistatakse kallutatud ja ebaõiglaste otsuste tegemises. Samuti väljendatakse kahtlust Riigikontrollile funktsioonide üleandmise eelnõu suhtes, kuna see ei taga paremat tulemust.
2025-06-03
Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud taristuministri ja valitsuse suunas, eriti nende poliitika definitsiooni ja Rail Balticu projekti ühiskondliku toetuse eeldamise osas. Kriitika on sisuline ja kontseptuaalne, keskendudes demokraatliku legitiimsuse puudumisele.
2025-06-02
Arupärimine eesti keele kui teaduskeele kasutusala ahenemise ja ülikooliõppe kvaliteedi kohta (nr 764)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on Haridus- ja Teadusministri ja ministeeriumi poliitikaga, keda süüdistatakse eesti keele kasutusala ahenemise eiramises ja soosimises. Kriitika on suunatud ka ülikoolide (Tallinna Tehnikaülikool ja Tartu Ülikool) vastu halduslepingute täitmata jätmise eest eesti teaduskeele edendamisel. Minister on süüdistatud "intelligentselt taganevas" vastuses ja olukorra eitamises, mis välistab rahu majas.
2025-06-02
Arupärimine koolivõrgu kohta (nr 760)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastandumist või isiklikku kriitikat ei esine. Kriitika on suunatud pigem poliitika (koolivõrgu korrastamise) oodatavale tulemusele, küsides selle efektiivsuse kohta hariduse tasakaalustamisel.
2025-05-19
Arupärimine tööjõu tootlikkuse, Eesti konkurentsivõime ja odavtööjõu kohta (nr 742)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud majandusministrile ja Reformierakonna valitsusele, keda süüdistatakse turumajanduse põhimõtete rikkumises ja majanduse stagnatsiooni põhjustamises. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, eriti seoses välistööjõu soosimisega, mis on esineja hinnangul riiklik viga. Esineja lükkab tagasi ministri numbrid ja väited, nõudes poliitika suuna muutmist.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Haridus- ja teadusministrile, kelle tegevust peetakse ebaefektiivseks ja reformide mahamagamiseks. Kriitika on tulemuspõhine, rõhutades kitsaskohtade lahenduste puudumist ja süsteemi taandarengut. Kõneleja seab kahtluse alla ministri võimekus lahendada süsteemseid probleeme.
2025-05-13
Riigikogu otsuse "Rahvahääletuse korraldamine põlevkivist elektri tootmise küsimuses" eelnõu (581 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud energeetikadebati madala taseme ja poliitilise vastuseisu vastu, mis tõenäoliselt eelnõu maha hääletab. Samuti seatakse kahtluse alla komisjonis eelnõu vastu hääletanute seisukohad tuleviku osas (2026. aasta ajastus). Vastaseid kutsutakse üles tegema midagi sisulist erakorraliste valimiste saabumiseks.
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse majanduspoliitikale, kritiseerides riigi konkurentsivõime langust ja strateegiliste eesmärkide mittetäitmist. Kriitika on tulemuspõhine, tuues esile teiste Ida-Euroopa riikide (Poola, Läti, Ungari) möödumise Eestist.
2025-04-15
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (578 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud menetluslikule otsusele eelnõu välja hääletada. Kriitika on poliitikapõhine ja protseduuriline, küsides, miks tuleks eelnõu tagasi lükata, kui seda on võimalik parandada.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ministrile ja valitsusele, kritiseerides teravalt nii parlamendi alahindamist (materjalide hiline esitamine) kui ka suutmatust tagada juurahariduse kvaliteeti. Kriitika on suunatud protseduuridele ja poliitika tulemuslikkusele, mitte isiklikule tasandile.
2025-04-08
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud konkreetsele seaduseelnõule ja laiemalt Euroopa Liidu institutsioonidest tulevale ülereguleerimisele. Kriitika on poliitika- ja väärtuspõhine, seades kahtluse alla valitsuse ja ettekandja (keda nimetatakse sotsiaaldemokraadiks) ratsionaalsuse ja poliitiliste prioriteetide õigsuse.
2025-03-26
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kritiseeritav rühm on Sotsiaaldemokraadid, keda süüdistatakse teema varasema käsitlemata jätmises valitsuskoalitsioonis olles. Kriitika on intensiivne ja keskendub opositsiooni seisukoha ebajärjekindlusele määratlemata kodakondsusega isikute hääleõiguse osas. Kompromissivalmidust opositsiooniga ei ilmne.
2025-03-18
Erakonnaseaduse ja krediidiasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (585 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Opositsioon seisneb ministri ja valitsuse poolt eelnõu õigustamiseks kasutatud põhimõiste ("demokraatia") definitsiooni vaidlustamises. Kriitika on kontseptuaalne ja suunatud eelnõu alusväärtuste ebaselgusele, tuues esile suured erinevused rahvusvahelistes hinnangutes.
2025-03-18
Välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (rändemenetluste tõhustamine) eelnõu (548 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kritiseerib teravalt kõiki viimaseid valitsusi süsteemituse ja odavtööjõu sissetoomise plaani eest. Ründab eelnõu ettekandjat, nimetades teda "massiimmigratsiooni eestkõnelejaks", ning viitab Eesti 200 erakonnale kui potentsiaalselt vastutustundetule rahvuspoliitika suhtes. Kriitika on poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades, et odavtööjõud alandab Eesti inimeste palgataset.
2025-03-17
Arupärimine eesti keele kui teaduskeele kasutusala ahenemise kohta (nr 716)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud haridus- ja teadusministri tegevusetuse ja poliitika vastu eesti teaduskeele kaitsel. Kriitika on poliitika- ja loogikapõhine, süüdistades ministrit halduslepingute täitmise kontrolli puudumises ja ebapiisavate lahenduste pakkumises. Kõneleja distantseerib end ministri seisukohtadest, jäädes "lugupidavale eriarvamusele".
2025-03-17
Arupärimine eesti keele kasutusala ahenemise kohta (nr 711)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Vabariigi Valitsusele ja Haridus- ja Teadusministeeriumile, kritiseerides nende poliitikat massiimmigratsiooni ja keeleõppe osas. Eriti kritiseeritakse ministri vastuseid ja ministeeriumide venekeelsete kodulehtede olemasolu, nimetades ministri väiteid keelekasutuse laienemise kohta demagoogiaks. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, märkides, et arupärimisele oleks pidanud vastama valitsusjuht.
2025-02-26
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse (ministri) vastu seoses esitatud seaduseelnõu puudulikkusega. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes eelnõu suutmatusele parandada teadussüsteemi defekte ja rahvusteaduste nigelat olukorda.
2025-02-17
Arupärimine Saaremaa tuuletööstuspargi rajamise kavatsuste kohta (nr 680)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja koalitsiooni vastu, keda süüdistatakse sisulise kaasamise eiramises ja rahva tahte ignoreerimises (53–65% vastuseis). Kõneleja väidab, et parlamentarism Eestis on lakanud toimimast, kuna Riigikogu enamus hääletab tuimalt koalitsiooninõukogus otsustatu järgi. Kriitika on nii protseduuriline kui ka poliitiline, süüdistades valitsust ebakindlates prognoosides ja Saksamaaga sõlmitud kokkulepete puudumises.
2025-02-10
Arupärimine pangamaksu kohta (nr 673)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja peaministri vastu, keda süüdistatakse pankade poole hoidmises rahva asemel ja vananenud majandusmõistete (õiguskindlus) kaitsmises. Tugev vastuseis on ka välispankadele ja nende juhtidele, keda peetakse Eesti majanduse tegelikeks mõjutajateks, kes teenivad ülisuurt kasumit ilma sotsiaalse vastutuseta. Kriitika on intensiivne ja poliitilis-eetiline.
2025-01-20
Arupärimine pere ja lasterikkuse propageerimise kohta (nr 667)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud valitsuskoalitsioonile, mida nimetatakse "kolmest vasakglobalistlikust erakonnast koosnevaks," ja Sotsiaalministeeriumile. Kriitika on suunatud poliitilisele tegevusetusele (kampaania puudumine) ja kahjulikele poliitikaotsustele (lasterikka pere toetuste vähendamine, indekseerimisest keeldumine). Ministeri vastust peetakse ebaadekvaatseks, kavalaks ja riigi põhiprobleemiga tegelemisest kõrvale hoidvaks.
2024-12-09
Arupärimine fosforiidi kaevandamise plaanide kohta (nr 664)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsuskoalitsioonile, eriti Reformierakonnale (varasemate lubaduste murdmise eest) ja Eesti 200-le (kellele omistatakse valitsev mõju kaevandamise suunas liikumisel). Kriitika on suunatud nii protseduurilistele vigadele (läbipaistmatus, ebaloogiline õiguslik alus) kui ka poliitilisele hüpokriisiale rohepöörde loosungite taustal.
2024-12-09
Arupärimine rahvastikupoliitika valitsuskomisjoni tegevuse kohta (nr 661)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Tugev opositsiooniline seisukoht on suunatud ministri vastu, keda kritiseeritakse passiivsuse, ükskõiksuse ja tulemusteta tegevuste eest rahvastikupoliitikas. Kriitika on suunatud ministri tegevuse ebaefektiivsusele ja suutmatusele prognoositud kriisile reageerida.
2024-12-05
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuskoalitsiooni vastu, keda süüdistatakse muudatusettepanekute (58 arvestamata jäetud ettepanekut) eiramises ja eesti laste huvide ohverdamises. Kriitika on nii poliitika- kui ka protseduuripõhine, süüdistades koalitsiooni vastutustundetus seadusloomes. Ühte ettekandjat kritiseeriti ka identiteedikriisi tekitamise eest, kuna ta toetas eelnõu, mille vastu oli tema kodulinna (Tartu) koalitsioon.
2024-12-04
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (510 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastuseisu või isiklikke rünnakuid ei esine, kuid kõneleja seab kahtluse alla eelnõu valitud meetodi (aktsiisid) efektiivsuse. Kriitika on poliitikapõhine, pakkudes alternatiivseid lahendusi (müügiaegade piiramine) sotsiaalse eesmärgi saavutamiseks.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (527 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Tugev kriitika on suunatud varasematele integratsioonikontseptsioonidele, eriti neile, mis on seotud vasakpoolsete ideedega ja lõimumise kiirenemise ootusega. Kriitika on poliitikapõhine, rõhutades, et need kontseptsioonid on osutunud ebaefektiivseks, kuna integratsioon pole toimunud prognoositud kiirusega.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu algatajate vastu, kes soovivad laiendada valimisõigust määratlemata kodakondsusega isikutele. Kriitika on poliitiliselt põhimõtteline, vastandudes valimisõiguse laiendamisele, ning menetluslik, küsides algatajate valmisoleku kohta rahvahääletuseks.
2024-11-11
Raseduse katkestamise ja steriliseerimise seaduse täiendamise seaduse eelnõu (459 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud valitsuse seisukoha vastu, vaidlustades nende negatiivse arvamuse eelnõu kohta. Kriitika on suunatud poliitilisele põhjendusele ja andmete tõlgendamisele, mitte isiklikule tasandile.
2024-11-11
Pühade ja tähtpäevade seaduse muutmise seaduse eelnõu (453 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu esitajale ja selle majanduslikule loogikale. Kriitika on poliitikapõhine, küsides otse, kas esitatud andmed (kõrged töötunnid, madal tootlikkus) toetavad eelnõu vastuvõtmist.
2024-11-05
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (488 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis on suunatud valitsuskoalitsioonile, keda kritiseeritakse rida kahjulike ja ebavajalike maksude kehtestamise eest. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes maksude negatiivsele mõjule majandusele ja inimeste elatustasemele.
2024-11-05
Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud peaministri ja valitsuse narratiivile, mis puudutab Euroopa Liidu kaitsetööstuse elavdamise majanduslikku kasulikkust. Kriitika on tugev ja keskendub poliitilistele ning majanduslikele struktuuridele, mitte isikutele.
2024-10-23
Siseministri poliitiline avaldus sisejulgeoleku teemal

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Siseministrile ja valitsuskoalitsioonile, kelle poliitikat peetakse Eesti riigi julgeoleku seisukohalt kahjulikuks. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes kohest tegutsemist hääleõiguse äravõtmise nimel.
2024-10-22
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (487 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud Reformierakonna majanduspoliitilistele eeskujudele ja nende ideoloogilisele järjepidevusele, tuues esile vastuolu Margaret Thatcheri tegevuse ja Reformierakonna seisukohtade vahel. Kriitika on poliitika- ja ideoloogiapõhine, kasutades ajaloolist pretsedenti vastaspoole nurka surumiseks.
2024-10-21
Arupärimine mobilisatsiooniealistele Ukraina kodakondsusega meestele rahvusvahelise kaitse andmise kohta (nr 643)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on Siseministriga, kelle vastuseid arupärimisele peetakse ebapiisavateks ja ebaloogilisteks. Kriitika on suunatud poliitilisele otsusele või protseduurilisele puudujäägile, mis võimaldab sõjaväeteenistusest kõrvalehoidjatel Eestit eelistada. Kõneleja lükkab tagasi ministri juriidilised selgitused, nõudes sisulist vastust statistilisele anomaaliale.
2024-10-21
Arupärimine Eesti sõduri mälestusmärgi konfiskeerimise kohta (nr 642)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on siseminister ja valitsus, keda kritiseeritakse teravalt mälestusmärgi konfiskeerimise otsuse ja ajaloolise ebapädevuse eest. Siseministri seisukohti peetakse Eesti identiteedi kaugeks ning kahtluse alla seatakse tema arusaam Eesti Vabariigi järjepidevusest. Vastuseis on intensiivne ja kompromissivalmidust ei väljendata.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on minister Läänemets, keda kritiseeritakse teravalt riigiidentiteedi strateegia ebaõnnestunud tulemuste eest eestlaste hulgas. Kriitika on poliitikapõhine, süüdistades valitsust kaudselt massiimmigratsiooni soosimises, mis viib ebaloogiliste tulemusteni. Vastasseis on intensiivne ja kompromissitu, seades kahtluse alla ministri tegevuse motiivid.
2024-07-29
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamine kriitika on suunatud valitsuse majanduspoliitikale, mida süüdistatakse majanduskriisi, kõrgete energiahindade ja laenuintresside põhjustamises. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, väites, et valitsuse tegevus on majanduse "untsu ajanud" ja majanduskasvu tarretanud. Lisaks kritiseeritakse odava tööjõu importi, mis takistab majandusuuendusi.
2024-07-22
Peaministrikandidaat Kristen Michalile valitsuse moodustamiseks volituste andmine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamine vastasseis on suunatud Kaja Kallase eelmistele valitsustele, nõudes kolme peamise majanduspoliitilise vea väljatoomist. Samuti kritiseeritakse praeguse koalitsiooni krüptilist sisserändepoliitikat ja välisministri kavatsusi kvooti paindlikumaks muuta. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, viidates Eesti halvenenud konkurentsivõimele ja tootlikkuse langusele.
2024-06-10
Arupärimine pankade erakorraliste kasumite mittemaksustamise kohta (nr 615)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on peaminister ja valitsuse poliitika, mis puudutab pankade erakorraliste kasumite maksustamata jätmist. Kriitika on poliitika- ja faktipõhine, vaidlustades peaministri väiteid rahvusvahelise toetuse kohta ning nõudes valitsuselt põhjendusi.
2024-06-10
Arupärimine Ukraina liitumise kohta Euroopa Liiduga (nr 613)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud peaministri ja valitsuse poliitikale Ukraina EL-i liikmelisuse osas, mis näib eiravat demograafilise ja majandusliku kokkuvarisemise ohtu. Kriitika on poliitiline, keskendudes vaba tööjõu liikumisega kaasnevate riskide alahindamisele.
2024-06-05
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on Reformierakond, keda kritiseeritakse nii poliitilise ebaedu (toetuse langus) kui ka eetiliste probleemide (idaraha skandaal) pärast. Kriitika on intensiivne ja keskendub valitsuspartei suutmatusele valijate hinnangutega arvestada. Lisaks kritiseeritakse istungi juhatajat liigse dotseerimise eest.
2024-06-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele rakendada tõhusaid meetmeid kaitsmaks alaealisi kokkupuudete eest pornograafiaga" eelnõu (409 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastaseid kritiseeritakse teravalt, vihjates, et nende motiivid võivad olla kas moraalselt kahtlased või tingitud poliitilisest kadedusest eelnõu esitaja suhtes. Peamine vastuväide (tehniline teostatavus) lükatakse konkreetsete rahvusvaheliste näidetega ümber, väites, et muid argumente pole esitatud. Vastuseis on raamitud kui laste arvel tehtav poliitiline mäng.
2024-06-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele mitte tunnustada Venemaa Föderatsiooni presidendivalimiste tulemusi" eelnõu (395 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Eesti e-valimiste süsteemi usaldusväärsuse vastu, mida kõneleja koos suure osa kodanikega ei usalda. Samuti kritiseeritakse kaudselt poliitilist tava, mis võib tekitada järjestikuseid, kuid sisult lahjendatud Venemaa-vastaseid avaldusi.
2024-06-03
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalole

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on majandus- ja infotehnoloogiaminister, keda kritiseeritakse teravalt tema majandusplaani ja sisserändepoliitika eest. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes ministri eesmärkide (majanduse kahekordistamine) adekvaatsusele ja poliitika negatiivsetele tagajärgedele (tootlikkuse langus, rahvusriigi hävitamine).
2024-05-30
Euroopa Parlamendi valimise seaduse muutmise seaduse (valimis- ja kandideerimisea langetamine) eelnõu (414 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu esitajate vastu, kelle seletuskirja peetakse primitiivseks ja ebaveenvaks, ning Põhiseaduskomisjoni arutelu protseduuriliste puuduste vastu. Kõneleja kritiseerib ka vastaspoole katseid sildistada konservatiive küünilisteks, vastates, et rahvuskonservatiividel võiks parteitehnoloogiliselt muudatusest isegi kasu olla.
2024-05-28
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (416 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on härra Ligi, kelle poliitikat kritiseeritakse ebaõiglase ja ebaadekvaatsena, eriti seoses maksuküüru ja pangamaksu puudumisega. Kriitika on peamiselt poliitikapõhine, kuid sisaldab ka isiklikke väljakutseid, seades kahtluse alla vastase õiglase meele ja positsiooni erakonnas.
2024-05-27
Arupärimine laste eluõiguse sünnieelse kaitsmise vajaduse kohta (nr 554)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud peaministri vastu, kes ei andnud kuu aega tagasi esitatud küsimusele mõistlikku vastust. Kõneleja kahtleb, kas peaminister küsimusest üldse aru sai või teeskles arusaamatust. Kriitika on suunatud valitsusjuhi teadmiste või vastamisvalmiduse pihta.
2024-05-14
Keeleseaduse ja ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (397 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud poliitikale, mis lubab jätkuvat massiimmigratsiooni kolmandatest riikidest, eriti võrreldes eesti keele õppimise ja eksamite sooritamise tempoga. Vastuseis on poliitiline ja keskendub rändepoliitika prioriteetidele, viidates, et sissevool on 2,5 korda suurem kui täiskasvanud keeleeksami sooritajate arv.
2024-05-13
Arupärimine Andrei Šumakovi auto väidetava lõhkumise kohta (nr 630)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on siseminister Lauri Läänemets ja julgeolekuasutused (KAPO, Siseministeerium), keda kritiseeritakse desinformeerimise ja haldussuutmatuse eest auto omaniku tuvastamisel. Kriitika on intensiivne ja protseduuriline, kahtlustades jõuametkondade sekkumist sisepoliitikasse. Kõneleja lõpetab viitega, et parlamentaarse korra kehtides teeks ta ettepaneku ministrile umbusaldust avaldada.
2024-05-13
Arupärimine Venemaa kodanike hääleõiguse kohta Eesti kohalike omavalitsuste valimisel Venemaa Ukraina-vastase sõja ajal (nr 624)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse (või ministri) eeldatavale seisukohale, mis on vastu kolmandate riikide kodanike hääleõiguse piiramisele KOV-valimistel. Kriitika on poliitikapõhine ja väljendub nõudmises arutada sisserände ja kodakondsuse tingimuste karmistamist.
2024-05-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "E-valimised – oht demokraatiale" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud e-hääletuse pooldajatele ehk "propagandistidele", kes kasutavad osakaalu kasvu usalduse argumendina. Kõneleja kritiseerib ka 2023. aasta Riigikogu valimiste "imelikke anomaaliaid". Ta lükkab ümber süüdistused EKRE-le teema politiseerimise eest, viidates varasemale madalale usaldusele (2013. aastal).
2024-05-06
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on haridus- ja teadusminister, kelle tegevust kritiseeritakse nii poliitiliselt (reformide eitamine) kui ka eetilistel alustel (koostöö diktatuuririikidega). Kriitika intensiivsus on kõrge, seostades ministri tegevuse haridussüsteemi suurima kriisiga ja rõhutades visiitide kulukust.
2024-05-02
Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu algatajatele ja ettekandjale, seades kahtluse alla nende fookuse Moskva patriarhaadi sidemetele kui peamisele julgeolekuohule. Kriitika on poliitika- ja prioriteedipõhine, küsides, kas tegeletakse olulisema või vähem olulise mõjufaktoriga.
2024-04-30
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (416 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministri ja valitsuse narratiivi vastu pensionitõusu teemal, mida peetakse eksitavaks. Kriitika on suunatud poliitika tulemuste ja esitatud andmete ebatäpsuse vastu reaalhindades, mitte isiklikule tasandile.
2024-04-29
Arupärimine valikabortide riikliku rahastamise kohta (nr 606)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud peaministrile ja valitsusele, keda kritiseeritakse statistika valesti tõlgendamise (absoluutarvude kasutamine suhtarvude asemel) ja ebaefektiivsuse pärast abordimäärade kasvu peatamisel. Kriitika on suunatud valitsuse tegevusele ja teadlikkusele.
2024-04-17
Riigikogu valimise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (344 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis on suunatud Põhiseaduskomisjonile, keda süüdistatakse seaduse eiramises, kollektiivse pöördumise sisulise põhjenduseta tagasilükkamises ja valimisvaatlejate tõrjumises. Kriitika on suunatud ka valitsusele ja peaministrile, keda peetakse parlamendi otsuste dikteerijaks, ning komisjoni esimeest nimetatakse vaid "etturiks".
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele likvideerida ministeeriumide ja teiste valitsusasutuste kodulehtede venekeelsed versioonid" eelnõu (365 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsusele ja koalitsioonierakondadele, süüdistades neid riigikeele seisundi mittetõsiselt võtmises ja operatiivsete, kuid valijagrupile ebameeldivate otsuste vältimises. Ta viitab, et eelnõu tagasilükkamise üks oluline põhjus on selle päritolu Eesti Konservatiivsest Rahvaerakonnast (EKRE eelnõu). Kriitika on pigem poliitilis-protseduuriline ja väärtuspõhine, mitte isiklik.
2024-04-08
Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 544)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministrile ja valitsuse poliitikale, mis puudutab ühtse eestikeelse kooli tulevikku rändesurve tingimustes. Vastuseis on poliitika- ja tulemuspõhine, küsides otse lahenduse või visiooni järele, kuidas haridussüsteem suudab uute sisserändajatega toime tulla.
2024-04-08
Arupärimine paljulapseliste perede toetamise vajaduse kohta (nr 339)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on minister, kellele esitatakse arupärimine. Kriitika algab valitsuse argumendi (et sündimus langeb ka mujal) ümberlükkamisega ja lõpeb ideoloogilise väljakutsega, küsides ministrilt nõusolekut reproduktiivtöö tasustamise ja võrdsuse vajaduse osas.
2024-04-08
Arupärimine Ungari siseasjadesse sekkumise kohta (nr 570)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on minister, kelle tegevust Ungari regulatsiooni taunimisel kritiseeritakse teravalt. Kriitika keskendub poliitika valikulisusele ja moraalsetele vastuoludele, kuna valitsus ei tauni riike, kus seksuaalvähemusi tõepoolest ahistatakse kuni surmanuhtluseni välja.
2024-04-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse muutmiseks" eelnõu (279 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on valitsuskoalitsioon ja Haridus- ja Teadusministeerium, keda süüdistatakse vasakpoolsetes või marksismi põhjaga ühiskonnadisainijate motiivides, hooletuses ja "juhmuses". Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades vastaseid segregatsiooni tekitamises ja oma eksimuste tunnistamisest keeldumises. Vastaste tegevust peetakse ebaeetiliseks ja kolonisaatorlikuks, mis ei teeni Ukraina huve.
2024-04-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele prokuratuuri üle teenistusliku järelevalve teostamise tõhustamiseks" eelnõu (280 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ei ole piisavalt andmeid.
2024-04-02
Arupärimine PPA-poolse võimu kuritarvitamise kohta seoses sõna- ja meelsusvabaduse õigusvastase mahasurumisega (nr 620)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministri ja PPA tegevuse vastu, kritiseerides nende faktitäpsust ja menetluste ebaühtlust. Kriitika on protseduuriline ja keskendub võimu kuritarvitamise kahtlusele seoses sellega, mida PPA peab avalikku korda häirivaks.
2024-04-01
Arupärimine Ukrainast pärit mobilisatsiooniealiste meeste kohta Eestis (nr 619)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Tugev opositsiooniline hoiak valitsuse (ministri) suhtes, kritiseerides nende suutmatust vastata sisulistele küsimustele ja tegeleda piirivalveprobleemidega. Kriitika on suunatud nii poliitilisele ebaefektiivsusele kui ka protseduurilisele ebakorrektsusele (vastuste vältimine).
2024-04-01
Arupärimine massiimmigratsiooni kohta (nr 617)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on siseminister Lauri Läänemets ja Kaja Kallase valitsus, keda süüdistatakse vastutustundetus massiimmigratsiooni lubamises ja odavtööjõudu kasutavate ettevõtjate eelistamises. Kriitika on intensiivne, sisuline ja isiklik, nimetades ministri vastuseid ebapädevaks "hämaks" ning võrreldes neid eksamil läbikukkumisega. Kompromissivalmidus puudub.
2024-04-01
Arupärimine Vabariigi Valitsuse sisserände suurendamise plaanide kohta (nr 614)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud Vabariigi Valitsuse (ministri) poliitilistele plaanidele sisserände ja tööjõu reguleerimise osas. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes majanduslikule ebaefektiivsusele ja ekspluateerimise ohule, väljendades otsest vastuseisu: "Ärge tehke seda!".
2024-04-01
Arupärimine peretoetuste vähendamise tagajärgede kohta (nr 561)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Opositsiooniline seisukoht on suunatud valitsuse ja peaministri vastu, kritiseerides nende immigratsioonipoliitikat, mis viib massiimmigratsioonini, ja rahvastikupoliitika ebapädevust. Kriitika on nii poliitika- kui ka protseduuripõhine, vaidlustades valitsuse esitatud andmeid peretoetuste ja Ungari demograafilise olukorra kohta. Ta nõuab valitsuselt vastutust katastroofilise olukorra eest.
2024-04-01
Arupärimine riigi alustalade lõhkumise kohta (nr 523)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on peaminister ja valitsus, keda kritiseeritakse perekonda alavääristava vasakpoolse poliitika eest. Kriitika on intensiivne, hõlmates nii sisulist vastuseisu sotsiaalpoliitikale kui ka protseduurilist rünnakut peaministri vastamisstiili vastu, süüdistades teda küsimustest möödahiilimises.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis ministrile ja täitevvõimule, kritiseerides nii protseduurilist ebakorrektsust (ettekande hiline esitamine, mis sunnib improvisatsioonile) kui ka poliitilist ebaõnnestumist. Eriti terav on kriitika arstide väljavoolu ja valitsuse "hukatusliku immigratsioonipoliitika" teemal, süüdistades valitsuserakonda ideoloogilises udus elamises.
2024-03-18
Arupärimine prokuratuuri ja Kaitsepolitseiameti (KaPo) tegevuse põhjendatuse kohta (nr 528)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Ukraina kohtusüsteemi korrumpeerumise kahtlusele ja implitsiitselt Eesti ametiisikute passiivsusele vilepuhuja kaitsmisel. Vastuseis on protseduuriline ja õiglusel põhinev, keskendudes kättemaksu vältimise vajadusele.
2024-03-13
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele eesti rahva sündivuse suurendamiseks" eelnõu (283 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on valitsus, peaminister, sotsiaalkaitseminister ja sotsiaalkomisjoni esimees. Kriitika on suunatud nii poliitilisele analüüsile (globaalse trendi taha peitumine) kui ka kompetentsile (põhinäitajate mitteteadmine). Rünnakud on intensiivsed, süüdistades vastaseid silmakirjalikkuses ja tahtepuuduses rahvastikukriisi lahendamisel.
2024-03-13
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete ja ravimite käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (272 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetuse vastu käibemaksu langetamisel, mis viib hinnataseme tõusuni ja kahjustab Eesti tootjaid ning riigieelarvet. Vastuseis on poliitikapõhine, keskendudes majanduslikele riskidele ja ebasoodsatele prognoosidele.
2024-03-12
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (289 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on valitsuskoalitsioon ja kohalikud poliitikud, keda kritiseeritakse selle eest, et nad kardavad kaotada omatahtsi otsustamise võime ja muuta poliitilise korruptsiooni läbisurumise keerulisemaks. Kriitika on suunatud ka parlamentarismi kriisile, kuna opositsiooni eelnõusid ei kiideta heaks. Kõneleja süüdistab vastaseid otseselt rahva usaldamatuses.
2024-03-11
Arupärimine automaksu negatiivsete mõjude kohta lastega peredele (nr 602)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on peaminister ja valitsus, kelle väiteid peretoetuste kohta korrigeeritakse ja kelle esitatud automaksu eelnõu nimetatakse diskrimineerivaks. Kriitika on suunatud poliitika ülesehitusele, mis ei arvesta pere suurust ega asukohta.
2024-03-11
Arupärimine Eesti kriitilise demograafilise olukorra kohta (nr 597)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on Peaminister ja valitsus, kelle väiteid sündimuse, peretoetuste ja migratsiooni kohta süstemaatiliselt ümber lükatakse ja nimetatakse moonutatuks. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades valitsust massiimmigratsiooni varjamises ja Ukraina põgenike Eestisse põlistamises. Kõneleja kahtleb valitsuse nõuandjate pädevuses.
2024-02-21
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (166 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud poliitikutele ja komisjonile, kes toetavad ebaefektiivseid meetmeid ja hääletasid eelnõu tagasilükkamise poolt. Kriitika on terav ja suunatud vastaste loogikapuudusele, kes ei tunnista massiimmigratsiooni mõju olukorra halvenemisele.
2024-02-21
Eesti Rahvusringhäälingu seaduse muutmise seaduse eelnõu (165 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud neile, kes väidavad, et ERR-i tasakaalustatus on paranenud ja et varasemad uuringud on ümber lükatud. Kriitika on protseduuriline ja faktipõhine, seades kahtluse alla uue uuringu olemasolu ja kehtivuse, mis peaks 2020. aasta tulemusi eitama.
2024-02-21
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (286 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud Eesti põllumajandust kahjustavatele konkurentsitingimustele Euroopa Liidus, mis tulenevad kõrgest käibemaksust ja madalatest otsetoetustest. Lisaks kritiseeritakse istungi juhataja poolt kehtestatud korda, mis keelab vahelehüüded, pidades seda diskussiooni pärssivaks ja ajalooliselt ebaõigeks.
2024-02-21
Sisejulgeolek

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud ministrile, keda süüdistatakse ebatäpsete andmete esitamises, liites kokku erineva juriidilise staatusega isikud (ajutine ja rahvusvaheline kaitse). Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, nõudes avalikult esitatud statistika viivitamatut korrigeerimist.
2024-02-21
Sisseränne

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Peamine vastuseis on suunatud siseministrile ja valitsuse poliitikale, eriti seoses kontrolli puudumisega rahvusvahelise kaitse andmisel. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades valitsust otsuses mitte aidata Ukrainat mobilisatsioonikohuslaste tagasisaatmisel või aadresside jagamisel. Vastuseis on intensiivne ja väljendub otseste süüdistavate küsimustena.
2024-02-19
Arupärimine narkootikumidega seotud surmade kohta (nr 496)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsusele/ministrile, kellelt oodatakse selgitust HI-viiruse leviku ja narkosurmade suurenemise tegelike põhjuste kohta. Vastuseis on pigem päringuline ja poliitika puudujääke tuvastav kui otseselt ründav.
2024-02-07
Õppetoetuste ja õppelaenu seaduse muutmise seaduse eelnõu (288 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on Vabariigi Valitsus, keda kritiseeritakse nii poliitiliste seisukohtade (vastuseis laenude kustutamisele) kui ka protseduuriliste puuduste pärast. Kõneleja heidab valitsusele ette ideoloogilist vastuolu prioriteetide osas (tööturule jõudmine vs Eesti lapsed) ja peab mõjuanalüüsi nõudmist väikeste sammude puhul "piinlikuks".
2024-02-07
Kõrgharidusseaduse muutmise seaduse eelnõu (291 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsus ja Haridus- ja Teadusministeerium (HTM), keda kritiseeritakse protseduuriliste viivituste eest ja kõrghariduse ideoloogilise rahvusvahelistumise toetamise eest. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades valitsust arengu pidurdamises ja maksumaksja raha raiskamises. Kompromissivalmidust ei väljendata, vaid rõhutatakse kohustust seaduse vigu esile tuua.
2024-02-05
Arupärimine sisserände kohta (nr 588)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on peaminister ja valitsev koalitsioon, keda kritiseeritakse sisserände tegeliku ulatuse eiramise ja poliitika väära iseloomustamise eest. Samuti kritiseeritakse "uusliberaale" lühinägeliku tänapäevakeskse lähenemise eest. Valitsust süüdistatakse rahva hoiakutega mittearvestamises ja demokraatia (rahvahääletuste) vältimises.
2024-01-24
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (179 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Puuduvad andmed. Vastaseid, kriitikat ega vastanduvaid poliitilisi rühmitusi ei mainita.
2024-01-23
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse majanduspoliitikale, mis soosib odavtööjõudu, ja Eesti Teadusagentuurile (ETAg), kelle hindamiskriteeriumid on liiga ideologiseeritud ja rahvusvahelistele trendidele orienteeritud. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes rahastuse ebaefektiivsele kasutamisele ja hindamissüsteemi läbipaistmatusele.
2024-01-22
Arupärimine inflatsiooniga rahva maksustamise kohta (nr 317)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsusele ja majanduspoliitika eest vastutavale ministrile. Kriitika on poliitikapõhine, süüdistades valitsuse maksutõuse inflatsiooni prognoositavas suurendamises ja nõudes selle tunnistamist.
2024-01-22
Arupärimine automaksu kehtestamise kohta (nr 310)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse/ministri vastu, kritiseerides teravalt automaksu eelnõu analüüsi puudulikkust sotsiaalsete ja regionaalsete mõjude osas. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub protseduurilistele vigadele, kuna olulisi aspekte pole analüüsitud.
2024-01-17
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (198 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavalt andmeid.
2024-01-17
Tolliseaduse muutmise seaduse eelnõu (350 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse esitatud eelnõu põhjenduste vastu, nõudes ministrilt tõendusmaterjali. Kriitika on poliitikapõhine ja protseduuriline, keskendudes andmete puudumisele seletuskirjas, mis õigustaks tolli töökoormuse vähendamise vajadust.
2024-01-16
Prokuratuuriseaduse muutmise seaduse eelnõu (105 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud nii seadusandjale (Riigikogule) menetlusnormide rikkumise eest kui ka Justiitsministrile Kalle Laanetile tema esitatud õigusliku arvamuse sisu tõttu. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, keskendudes eelnõu käsitluse kvaliteedile ja korrektsusele.
2024-01-16
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele eemaldada nn. Pronkssõduri kuju avalikust ruumist" eelnõu (104 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud okupatsioonisümbolite jätkuvat olemasolu toetavate hoiakute vastu, mis õigustavad agressiooni, ning kaudselt valitsuse ja Riigikantselei komisjoni vastu, kes Pronkssõduri küsimuse lahendamisest hoidusid. Eraldi kritiseeritakse valitsuse sekkumist parlamendi töösse usaldushääletuste kaudu, vastandades seda oma eelnõu mittesekkumise põhimõttele.
2024-01-15
Arupärimine "Slava Ukraini" rahade väärkasutuse ning sellega seotud uurimise kohta (nr 578)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministrile (täitevvõimule), kellelt nõutakse vastutust ja teavet skandaaliga seotud isiku asukoha kohta. Tegemist on protseduurilise ja teabepõhise kriitikaga, mis seab kahtluse alla valitsuse suutlikkuse olulistes küsimustes infot jagada.
2024-01-15
Arupärimine siseturvalisuse tagamise võimekuse kohta uues olukorras, kus kontrollimatu immigratsioon on muutnud eesti inimesed murelikuks oma vara ja oma elu pärast (nr 536)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud ministri ja valitsuse vastu, keda süüdistatakse ebaobjektiivsuses ja poliitkorrektsuses. Rünnak on intensiivne ja ideoloogiline, seades kahtluse alla ministri motiivid kuritegevuse kasvu ja massimigratsiooni seostamisel. Kompromissivalmidust ei ilmne.
2024-01-15
Arupärimine demograafilise kriisi ja selle lahendamise kohta (nr 232)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud peaministrile ja valitsusele, keda kritiseeritakse sisserändekvoodi tegelikkusest irdumise ja ebaefektiivse rahvastikupoliitika eest. Kriitika on poliitika- ja andmepõhine ning intensiivne, iseloomustades valitsuse seisukohta kui "karikatuurset".
2024-01-15
Arupärimine immigratsiooni kohta (nr 133)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsus, kelle poliitikat süüdistatakse Ukraina põgenike Eestisse põlistamises. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, seades kahtluse alla valitsuse tegeliku abi Ukrainale, kui see viib Ukraina demograafilise katastroofini.
2024-01-15
Arupärimine ühtse eesti kooli kohta (nr 13)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse (Peaministri) hariduspoliitika ja ühtse koolimudeli rakendamise vastu, kuna see ei pruugi tagada eestikeelse õppe kvaliteeti. Vastuseis on poliitikapõhine, keskendudes mudeli puudustele ja ebapiisavatele tagatistele keelekümbluse osas. Kõneleja hoiatab, et ilma tagatisteta tekivad pinged, kus kannatajaks on eestikeelsed õpilased.
2024-01-11
Perekonnaseisutoimingute seaduse muutmise seaduse eelnõu (106 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Opositsiooniline seisukoht on suunatud valitsuse ja ministeeriumide vastu, keda kritiseeritakse eeskätt menetlusliku obstruktsiooni ja ideoloogilise eelarvamuse eest. Kriitika keskendub standardargumendi kasutamisele, mille kohaselt valitsus otsib ise lahendust, et opositsiooni ettepanekuid tagasi lükata.
2024-01-10
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (196 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valele majanduspoliitikale, mis surub majandust kriisi ajal kokku, viidates ajaloolistele näidetele maksude tõstmisest ja raha pakkumise kitsendamisest. Vastaseid süüdistatakse rumaluses, kuna nad ei õpi varasematest vigadest, mis viisid sotsiaalsete vapustuste ja riigipöördeni.
2024-01-08
Arupärimine maakoolide sulgemise kohta (nr 406)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Haridus- ja Teadusministeeriumile ning laiemalt Eesti valitsemissüsteemi killustatusele, kus "vasak käsi ei tea, mida parem teeb". Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, kaheldes ministeeriumi kontrolli all olevate otsuste õigsuses. Samuti viidatakse kahtlusega Euroopa Liidu ametnikele, kes kõneleja oletusel ei pruugi arvestada kohalikke demograafilisi näitajaid.
2024-01-08
Arupärimine ajakirjandusväljaannete sõltumatuse ohustamise kohta (nr 345)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Eesti Rahvusringhäälingule (ERR) poliitilise tasakaalustatuse puudumise eest, tuginedes 2021. aasta uuringu tulemustele, kus konservatiivsed ja liberaalsed vaated ei olnud võrdselt esindatud. Kultuuriministrit käsitletakse vastutava osapoolena, kellelt nõutakse olukorra parandamiseks uuringu algatamist.