Päevakorrapunktide kaupa: Helir-Valdor Seeder

Kokku päevakordi: 137

Täielikult profileeritud: 137

2025-10-15
Vabariigi Presidendi valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (684 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti valimisseaduste ja põhiseaduse ajaloo alal, viidates põhiseaduse koostajate algsele kavatsusele ja Riigikohtu praktikale. Kasutab tehnilisi termineid nagu "valimiskogu koosseis" ja analüüsib põhjalikult seadusemuudatuse mõju "musta hobuse" ohule. Eristab selgelt põhiseaduse muutmist nõudvaid teemasid (nt otsevalimine) käesoleva seaduse raames olevatest küsimustest.
2025-10-08
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles detailset teadmist fiskaalpoliitika meetmetest, nimetades konkreetsed maksumäärad ja nende muutused (nt üksikisiku tulumaksu tõus 20%-lt 22%-le, käibemaksu tõus 24%-le) ning uued maksud (automaks). Ekspertiis on selgelt eelarve- ja maksupoliitika valdkonnas.
2025-10-08
Eelarve ja maksupoliitika

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigieelarve strateegia, maksupoliitika ja fiskaalsete tagajärgede osas, viidates konkreetsetele detailidele nagu RES-i laekumise planeerimine pärast 2027. aastat (330 miljonit eurot) ja tulumaksumuudatuse maksumus (pool miljardit eurot). Kasutatakse tehnilisi termineid (ETS2, RES, maksuküür) ning rõhutatakse maksutõusude negatiivset mõju ettevõtjate konkurentsivõimele.
2025-10-06
Mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (694 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles detailset teadlikkust eelnõu tehnilistest nüanssidest, eriti seoses maksusoodustuste tingimustega (omanik, vastutav kasutaja, liisinguleping). Esitatakse spetsiifilisi küsimusi rendiautode soodustustele laienemise ja ettemaksukonto kasutamise kohta sõiduki mahakandmise või müügi korral. Samuti viidatakse konkreetsetele sõidukikategooriatele (M- ja N-kategooria) puudutavatele vastamata jäänud küsimustele.
2025-09-24
Riigi rahandus

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi rahanduse järelevalve ja eelarveprotseduuride vallas, viidates süsteemsetele probleemidele Haridus-, Sotsiaal- ja Kaitseministeeriumis. Ta tugineb oma väidete toetuseks Riigikontrolli audititele ning Õiguskantsleri ja Riigikontrolöri seisukohtadele eelarvete põhiseaduslikkuse kohta. Samuti on ta kursis rahvusvaheliste arengutega ETS2 süsteemi ümbervaatamise osas.
2025-09-24
Eesti valikud

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõneleja näitab teadmisi Euroopa Liidu kliimapoliitika detailidest, viidates spetsiifilistele mehhanismidele nagu ETS2 ja LULUCF. Rõhk on majanduslikul ja protseduurilisel ekspertiisil, nõudes põhjalikke mõjuanalüüse, finantseerimisskeeme ja tehnoloogiliste lahenduste kaalumist enne otsuste tegemist.
2025-09-17
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse (570 UA) uuesti arutamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust julgeolekupoliitika ja geopoliitilise agressiooni seoste osas, viidates Euroopa Liidu poliitikutele ja julgeolekuasutustele. Tal on põhjalikud teadmised parlamendi menetlusest, põhiseaduse analüüsist, kvooruminõuetest ja õigusriigi põhimõtetest. Ta tugineb oma argumentatsioonis ekspertide hinnangutele Keskerakonna muudatuste ja ERR-i arvamusloo osas.
2025-09-17
Valitsuse otsused

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Asjatundlikkus avaldub Riigikogu protseduurireeglite ja tehnilise töökorralduse jälgimises. Eelkõige pööratakse tähelepanu nimede kuvamise tehnilisele aspektile saalis ja küsitakse selle ebakõla kohta.
2025-09-17
Eesti keel

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika ja keeleõppe seadusandluse osas, viidates konkreetsetele seadusesätetele emakeele ja kultuuri õpetamise korraldamise kohta (vähemalt kümme taotlust). Ta rõhutab praktilisi probleeme, mis on seotud ressursside ja kvalifitseeritud õpetajate (nii eesti kui ka ukraina keele) puudusega üleminekuperioodil.
2025-09-10
21 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks sotsiaalminister Karmen Jollerile

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi sotsiaal- ja tervishoiuvaldkonna haldusest, keskendudes Tervisekassa finantsidele (defitsiit, RES-i numbrid) ja juhtimisotsustele (preemiad, tulemuskaardid). Rõhutatakse poliitika tõendus- ja teaduspõhisuse vajadust, viidates peretoetuste analüüsi puudumisele eelmise ministri ajal.
2025-09-10
Infotund

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust parlamendi sisekorra ja küsimuste esitamise praktika osas. Oma argumentide toetuseks rõhututakse isiklikule, pikaajalisele parlamendisaadiku kogemusele. Teadmisi kasutatakse selleks, et õigustada küsimuste esitamist laia teemade paletiga "Varia" kategooria all.
2025-09-09
Hoiu-laenuühistu seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (671 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib detailset teadmist hoiu-laenuühistute rollist Eesti majanduses ja regionaalses elus ning nende reguleerimise ajaloost, viidates 2010. aasta seadusemuudatustele. Ekspertiis väljendub finantsregulatsiooni valdkonnas, võrreldes HLÜde ja pankade tekitatud kahjude mastaape ning rõhutades vastutustundliku järelevalve vajalikkust.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja demonstreerib erakordset asjatundlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse ning põhiseaduse tõlgendamisel. Ta on detailitäpne protseduurilistes küsimustes, nagu muudatusettepanekute kokkusidumine, arupärimise kvalifitseerumine ja koosseisu häälteenamuse nõude rakendamine. Kriitika on sageli toetatud viidetega seadusesätetele, kommenteeritud väljaannetele ja Riigikohtu praktikale.
2025-06-16
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (657 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust jäätmekäitluse logistika ja tehnoloogia vallas, võrreldes erinevate veoringide keskkonnajalajälge ja propageerides mehhaniseeritud sorteerimist kui efektiivsemat lahendust. Kasutab tehnilisi termineid nagu "biojäätmed", "veoringid" ja "mehhaniseeritud sorteerimine", et toetada oma argumenti tehnoloogilise eelise kohta.
2025-06-12
Välismaalaste seaduse, halduskohtumenetluse seadustiku ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse (viisaotsuse vaidlustamine) eelnõu (603 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust julgeolekupoliitika, riigisaladuse kaitse ja haldusõiguse valdkonnas, käsitledes viisaotsuste vaidlustamise tehnilisi ja strateegilisi aspekte. Rõhutatakse, et viisakeeldumise otsus on iga demokraatliku riigi suveräänne õigus, mida ei peaks kohtus arutama, et vältida delikaatsete andmete avalikustamist. Viidatakse Euroopa Kohtu otsustele ja Euroopa õigusele, tunnistades nende olemasolu, kuid vaidlustades nende mõistlikkuse.
2025-06-11
Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu (570 UA) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja keerulise seadusandliku menetluse vallas, eriti seoses presidendi protestide käsitlemisega ja seaduste omavaheliste seostega. Ta selgitab detailides, kuidas põhiseaduse muudatused kohalike valimiste osas mõjutasid vaimulike tegevust, ning viitab teadmistele KAPO ohuhinnangutest.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi eelarveprotsessidest, eriti hasartmängumaksu laekumiste sihtotstarbelise kasutamise osas, suutes esindaja vastuses tuvastada konkreetse projekti (Tartu korvpallihall). Samuti on tal teadmine kohaliku tasandi poliitilistest otsustest, viidates Viljandi koalitsiooni hääletustele.
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust seadusandlikus protseduuris, eriti Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse tõlgendamisel muudatusettepanekute käsitlemise osas. Arutelu on tehniline ja keskendub protseduurilisele praktikale, küsides, kas muudatusettepanek peab olema seotud eelnõu eesmärgiga. Puuduvad viited majandusandmetele või statistikale.
2025-06-04
Energiakandjate aktsiisitõusude kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (627 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika valdkonnas, eriti maamaksu ajaloo ja rakendamise osas, viidates varasemale maksutõusuredelile. Ta rõhutab maksupoliitika ettearvatavuse olulisust investeerimisplaanide puhul ning väljendab üllatust kolleegide tagasihoidlike teadmiste üle maksupoliitikast.
2025-06-04
Riigikontrolli seaduse, erakonnaseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erakondade rahastamise kontrollorgan) eelnõu (599 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust erakondade rahastamise järelevalve mehhanismide ja seadusandlike lünkade osas, tuues esile probleeme valimisliitude ja erakonnastuvate MTÜ-dega. Ta kasutab konkreetseid näiteid (nt Reinsalu, Saks, Ossinovski, Jaanson) süsteemi ebaühtlasest rakendamisest ning analüüsib ERJK ja Riigikontrolli pädevuse, ressursside ja kuluefektiivsuse erinevusi.
2025-06-04
Jalaväemiinide kasutamist, varumist, tootmist ja üleandmist keelustavast ja nende hävitamist nõudvast konventsioonist taganemise seaduse eelnõu (642 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust riigikaitse strateegias ja julgeolekupoliitika ajaloos, viidates 2004. aasta otsusele ning Venemaa ja USA positsioonidele konventsiooniga ühinemisel. Ta käsitleb ka sõjapidamise tehnoloogilist arengut, rõhutades, et maapealne sõjapidamine ja kaasaegsed iseneutraliseeruvad miinid on endiselt asjakohased ja vajalikud.
2025-06-02
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigieelarve planeerimise ja ministeeriumide kulude arvestuse teemadel, eriti energiakulude prognoosimisel. Kasutab spetsiifilist terminoloogiat, viidates Rahandusministeeriumi valitsemisalale, kulude ümbertõstmisele ja planeerimise täpsusele. Ekspertiis on suunatud finantsmehhanismide ja eelarveprotseduuride kontrollile.
2025-05-21
Maksurahu kehtestamise seaduse eelnõu (607 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi fiskaalpoliitika ja maksukoormuse argumentatsiooni osas. Ta kasutab võrdlevat analüüsi, küsides, kas naaberriigid (Soome, Läti) on valinud samasuguse suure maksutõusu tee kriisi lahendamiseks. Esitatakse küsimusi valitsuse põhjenduste kohta, miks ei toetata maksukoormuse vähendamist.
2025-05-21
Jalaväemiinide kasutamist, varumist, tootmist ja üleandmist keelustavast ja nende hävitamist nõudvast konventsioonist taganemise seaduse eelnõu (642 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi julgeolekupoliitika ja seadusandluse ajaloo osas, viidates detailselt 2004. aasta Riigikogu arutelule ja Isamaa fraktsiooni toonasele vastuseisule. Ekspertiis põhineb poliitilisel mälul ja ajalooliste otsuste hindamisel pikas perspektiivis.
2025-05-19
Arupärimine Eesti põllumajanduse tuleviku kohta (nr 730)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust põllumajanduspoliitika, Euroopa Liidu Ühise Põllumajanduspoliitika (ÜPP) ja maakasutuse planeerimise alal. Ta selgitab detailides ÜPP ebavõrdsuse ajaloolist tausta, viidates Eesti ja teiste liikmesriikide (nt Soome) liitumiseelsetele toetuste läbirääkimistele. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu maakasutuse kontsentreerumine ja mastaabiefekt, et põhjendada Eesti põllumajanduse konkurentsitingimusi.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse, jahiseaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse eelnõu (612 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi seaduseelnõu detailidest, eriti maakasutuspiirangute hüvitamise metoodikast, viidates konkreetsetele hüvitusmääradele (100% ja 50%). Ekspertiis on suunatud omandiõiguse ja riikliku kompensatsiooni tehnilistele ja finantsilistele aspektidele. Eelkõige otsitakse selgust metoodikas, mida rakendatakse piirangute leevendamise, mitte karmistamise puhul.
2025-05-14
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele esitada negatiivne lisaeelarve seaduse eelnõu valitsemiskulude vähendamiseks 2025. aastal" eelnõu (608 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi riigieelarve kärbete ja koondamiste teemal, viidates konkreetsele 20% kärpe kokkuleppele. Ta kasutab majanduslikku terminit "ostujõud" õpetajate palga kontekstis, demonstreerides teadlikkust palga reaalväärtuse muutustest. Teadmised hõlmavad ka kaitse- ja haridusministeeriumi kärpevälistuse teemasid.
2025-05-14
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse (570 UA) uuesti arutamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti põhiseadusõiguse ja menetluslike küsimuste osas, viidates põhiseaduskomisjoni tööle ja õigusriigi järelevalvemehhanismidele (Riigikohus, Õiguskantsler). Ta selgitab seaduse laiemat rakendusala, mis puudutab nii usuühinguid kui ka kodanikuühendusi, rõhutades, et rakendamise tingimuseks on riigi julgeoleku ohustamine.
2025-05-14
Ligi ja lambad

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja demonstreerib põhjalikku asjatundlikkust riigihalduse, eelarveprotsesside ja seadusloome kvaliteedi teemadel. Ta kasutab konkreetseid andmeid ja viiteid Riigikontrolli hinnangutele, tuues esile 155 miljoni euro suuruse lahknevuse kärpebaasi ja tegelike kulude vahel. Samuti nõuab ta tehnilist selgitust, keda täpselt puudutab kavandatav 20% ametnike arvu vähendamine (3000 vs. töölepinguga ametnikud).
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis ilmneb Riigikogu töökorralduse ja protseduurireeglite tundmises, eriti mis puudutab ministrite osalemise nõudeid ja kaugtöövormi rakendamist parlamendi töös. Kõneleja teab, millal kaugtöövorm on ette nähtud (kui parlament tervikuna töötab kaugtöövormis) ja millal see on pretsedenti loov.
2025-04-23
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ei ole piisavalt andmeid.
2025-04-23
Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmetest Eesti Panga Nõukogu liikmete nimetamine" eelnõu (629 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on seotud konkreetse seadusandliku menetlusega (Eesti Panga Nõukogu liikmete nimetamine) ja teadlikkusega parlamendis levivatest poliitilistest kuulujuttudest. Kõneleja valdab teemat piisavalt, et siduda ametisse nimetamine varasema vastuolulise maksupoliitikaga (automaks), kuid puuduvad andmed sügava finants- või majandusanalüüsi kohta.
2025-04-16
Energiamajanduse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (574 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust energiapoliitika ja universaalteenuse hinnamehhanismide osas, kasutades spetsiifilist terminoloogiat nagu "fikseeritud hind" ja "börsihind". Samuti puudutatakse lühidalt piima hinna kujunemise loogikat, viidates ettekandja teadmiste puudumisele selles küsimuses.
2025-04-14
Arupärimine energia varustuskindluse kohta (nr 717)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust energiapoliitika valdkonnas, kasutades spetsiifilisi termineid (nt maismaatuuleparkide hange) ja esitades tehniliselt keeruka küsimuse energia varustuskindluse kohta. Eeldab ministrilt detailseid prognoose ja arvestusi tootmise katkemise stsenaariumide kohta.
2025-04-09
Valitsuse otsused

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja eelarve teemadel, viidates Eesti Panga ettekannetele ja joonistele, millega ta on enda sõnul terviklikult tutvunud. Ta käsitleb spetsiifilisi majandusmeetmeid nagu pensionide indekseerimine ja toiduainete käibemaks.
2025-04-09
Varia

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust makromajanduse vallas, viidates Eesti Panga prognoosidele (6% hinnatõus, ostujõu vähenemine) ja Riigikontrolli andmetele keskvalitsuse kulude suurenemise kohta. Samuti valdab ta detailseid teadmisi piiriülese energiapoliitika (tuulepargid, Lode projekt) ja kutsehariduse rahastamise küsimustes. Ta viitab varasemale teadmiste otsimisele Kliimaministeeriumist ja riigisekretäri käest, rõhutades teema valdamise vajadust.
2025-04-08
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (571 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust transpordipoliitika alal, viidates hajaasustuse ühistranspordi probleemidele, Saaremaa nõudepõhisuse eksperimendile ja liikuvusreformi ebaõnnestumisele. Samuti on tal põhjalikud teadmised Riigikogu menetluskorrast ja komisjonide töökultuurist, kritiseerides algataja puudumisel eelnõu menetlemist. Ta esitab küsimusi rahanduskomisjoni eksperdile, et vastandada riigi kulutusi ja inimeste iseseisvat toimetulekut.
2025-03-27
Riigikogu juhatuse valimised

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust Eesti rahvatarkusest, kasutades seda oma argumendi toetamiseks. Puuduvad tõendid sügava poliitilise, majandusliku või tehnilise teema valdamise kohta. Ekspertiis piirdub hetkel ametikoha taotlemise protseduurilise kontekstiga.
2025-03-26
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja valimisseaduse vallas, kasutades argumentide toetuseks ajaloolisi pretsedente (1992. ja 1999. aasta muudatused). Eraldi rõhutatakse julgeolekuaspekti ja selle seost poliitilise võimu formeerimisega, tuues võrdluseks teiste riikide (Läti, Saksamaa, Prantsusmaa) praktika. Samuti käsitletakse õiguslikke probleeme seoses tunnustamata riikide kodanike ja sõjapõgenikega.
2025-03-19
Poliitika

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigikaitse ja sisejulgeoleku valdkonnas, tuues esile spetsiifilised puudujäägid (nt sõjaaja struktuur, maakaitse sidevahendid, logistiline tugisüsteem). Kasutatakse tehnilist terminoloogiat ning esitatakse detailseid küsimusi Kaitseväe juhtimise ja personalipoliitika kohta. Samuti näidatakse teadlikkust Sisekaitseakadeemia sisseastumiskonkursi probleemidest.
2025-03-12
Riigi juhtimine

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja näitab detailsust riigihalduse ja bürokraatia valdkonnas, tuues esile konkreetsed algatused (nt Eesti jagamine oblastiteks, regionaalsed transpordikeskused). Samuti on ta kursis teadus- ja arendustegevuse rahastamise kokkulepetega (1% SKT-st) ning nõuab täpseid numbreid ametnike arvu vähendamise osas. Expertise hõlmab ka varasemaid riiklikke ebaõnnestumisi (Nordica, energiamajandus).
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja tegeleb riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" ja valitsuse vastutuse küsimustega, viidates ka Reformierakonna varasematele vigadele. Konkreetseid andmeid, statistikat või tehnilisi termineid ei kasutata, vaid keskendutakse valitsemise üldisele ebaõnnestumisele.
2025-02-25
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust põhiseadusõiguse, julgeolekuküsimuste ja rahvusvahelise õiguse (EL õigus, Lissaboni leping) valdkonnas. Ta viitab julgeolekuasutuste raportile ja põhiseaduse autorite (Jüri Adams) seisukohtadele, rõhutades juriidilist ebaselgust tunnustamata riikide kodanike ja määratlemata kodakondsusega isikute käsitlemisel. Ta kasutab statistikat Vene kodakondsuse omandanud ja määratlemata kodakondsusega isikute arvu kohta.
2025-02-17
Arupärimine Elroni piletihindade tõusu mõju kohta regionaalpoliitikale (nr 708)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib detailset teadmist ühistranspordi rahastamise ja korralduse osas, tuues esile konkreetsed andmed rongiliikluse sageduse (nt 60 rongi läänesuunal vs 5 Viljandisse) ja peatuste arvu kohta. Eraldi rõhutatakse õpilasveo doteerimise keerukust ja kohalike omavalitsuste (nt Põhja-Sakala, Mulgi vald) rahalist koormust hajaasustuses. Samuti on ta kursis valitsuse reformidokumentidega ("Liikuvusreform", "Ühistranspordireform") ja nende rahastamismudelitega (reservfond vs baasrahastus).
2025-02-17
Arupärimine regionaalsete esindajate kohta (nr 706)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust regionaalhalduse, haldusreformi finantsmõjude ja maakondlike arenduskeskuste ümberkorraldamise teemadel. Ta viitab Rahandusministeeriumi ametlikule vastusele haldusreformi kulukuse kohta ja kasutab argumente ajalooliste haldusjaotuste (maakonnad) optimaalsuse kohta. Lisaks toob ta konkreetseid näiteid riigiasutuste (kohtumaja, MTA, töötukassa) lahkumisest Põlva maakonnast.
2025-02-17
Arupärimine Saaremaa tuuletööstuspargi rajamise kavatsuste kohta (nr 680)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust energiasektoris, käsitledes detailselt nii tehnoloogilisi aspekte (salvestuslahendused, tuumaenergia, gaasijaama asukoht) kui ka majanduslikke kulusid (reservi hoidmine, võrgu väljaehitamine). Esitatakse konkreetseid arve (nt 60 miljonit eurot sageduse hoidmiseks, 2,6 miljardit eurot meretuuleparkidele) ja rõhutatakse vajadust tasakaalustada juhuenergiat ja juhitavat energiat. Eraldi tuuakse välja riigikaitselised kulutused, mis kaasnevad meretuuleparkide kaitsmisega.
2025-02-17
Arupärimine hariduslike erivajadustega laste koolide liitmise kohta (nr 684)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi hariduslike erivajadustega laste koolivõrgustikust, tuues esile konkreetseid näiteid Viljandimaa koolide (Ämmuste, Kaare, Lahmuse) erinevast staatusest ja rahastamisest. Ta on kursis koolijuhtide sisulise töökoormuse, abipersonali puuduse ja kaasava hariduse rakendamise probleemidega. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "juhtivkool" (Kammeri Kool) ja viidatakse Euroopa raha kasutamise tingimustele.
2025-02-13
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (544 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja 1 demonstreerib põhjalikku tehnilist asjatundlikkust kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse alal, viidates konkreetsetele paragrahvidele ja lõigetele ning eristades valijate arvu elanike arvust mandaatide jaotamisel. Ta on kursis valitsuse ja valimiskomisjoni esitatud märkustega ning suudab neid loogiliselt ümber lükata. Kõneleja 2 on teadlik poliitilistest protseduuridest ja meediakajastusest (Juhan Parts, Igor Taro) seoses energeetikateemadega.
2025-02-12
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks peaminister Kristen Michalile

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikku teadlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest, eriti umbusaldushääletuse protseduurilistest eranditest (§ 134) ja ajaloolistest pretsedentidest. Ta näitab asjatundlikkust hariduspoliitikas (kutsehariduse ümberkorraldamine, Maarjamaa kooli liitmine) ja maksupoliitikas (automaksu mõju). Kasutatakse konkreetseid andmeid, näiteks 146 000 pensionäri pensioni vähenemist jaanuaris.
2025-02-12
Valitsuskoalitsiooni poliitika

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust energeetika ja finantsarvestuse valdkonnas, tuues esile konkreetseid summasid (nt 2,6 miljardit dotatsiooni, 1 miljard Paldiski auku, 60 miljonit eurot reservitasu kuus) ja tehnilisi tegureid nagu võrgutasud ja CO2-poliitika. Samuti on tal teadmisi seadusandlikust protsessist (Kliimaseadus, EAK) ja piiriülese keskkonnamõju koordineerimisest.
2025-02-12
Liitlassuhete kahjustamine ministrite poolt

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja demonstreerib teadmisi Riigikogu kodukorrast ja poliitilisest eetilisusest, rõhutades Riigikogu esimehe kohustust reageerida adekvaatselt tõsistele süüdistustele. Ta viitab julgeolekuasutuste informeerimise vajadusele, kui süüdistused riigivastases tegevuses on tõsised. Puuduvad viited tehnilistele andmetele või statistikale.
2025-01-29
Sideteenused

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust sideteenuste valdkonnas, käsitledes spetsiifilisi teemasid nagu 5G leviala, 4G teenuse saatus ja varjatud hinnatõusude mehhanismid. Ta on kursis ka riigiasutuste (Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet) ja ministeeriumide järelevalvepädevusega. Ekspertiis väljendub detailides, mis puudutavad lepingulist suhet ja teenuse kvaliteedi nüansse.
2025-01-22
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (538 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest ning selle tõlgendustest. Ta kasutab argumenteerimisel viiteid seaduse kommentaaridele ("kollane raamat") ja varasemale praktikale läbi erinevate Riigikogu koosseisude. Ekspertiis on selgelt suunatud parlamendi sisekorra ja protseduuriliste nüansside valdamisele.
2025-01-20
Arupärimine pere ja lasterikkuse propageerimise kohta (nr 667)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti demograafia ja perepoliitika valdkonnas, kasutades spetsiifilist terminoloogiat ja viidates rahvastikuteadlaste seisukohtadele. Ta toetub küsitlustest joonistunud kolmele peamisele sündimust mõjutavale tegurile (majanduslik olukord, kindlustunne, eluasemepoliitika). Samuti on ta kursis konkreetsete perepoliitika meetmetega, nagu vanemahüvitise vähendamine ja toetuste indekseerimise muutmine.
2024-12-18
Majanduse valvurid

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust regionaalhalduse ja kohalike omavalitsuste struktuuride osas, viidates arenduskeskuste tegelikule asukohale ja ülesannetele. Ta kasutab ajaloolist konteksti (Nõukogudeaegsed oblastid) ja tehnilisi detaile (paberil ja täitmata ametikohad) oma argumentide toetuseks. Ta nõuab, et ministri esitatud informatsioon vastaks tegelikkusele, seades end faktide valvuri rolli.
2024-12-18
Turismistrateegia

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust spordi juhtimise ja rahastamise valdkonnas, olles Spordiliidu Jõud president. Ta esitab konkreetset informatsiooni organisatsioonide tegevuse ja ellujäämise kohta ning on detailides kursis 2019. aasta koalitsioonilepinguga algatatud jalgpallihallide ehitusprojektiga. Ta teab täpselt, et Jõu korraldatud mängudel on kohati rohkem osalejaid kui Eesti meistrivõistlustel.
2024-12-17
Riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu (525 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseadusliku õiguse ja riigieelarve protseduuride valdkonnas, viidates autoriteetidele nagu õiguskantsler ja riigikontrolör. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, et rõhutada eelarve läbipaistmatuse juriidilist ja institutsionaalset probleemi.
2024-12-12
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (523 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi Riigikogu menetlusprotsessidest, viidates põhiseaduskomisjonis toimunud aruteludele ja eelnõu esimesele lugemisele. Ekspertiis avaldub ka poliitiliste ideoloogiate eristamises, tuues esile vasak- ja parempopulismi kontseptuaalse erinevuse.
2024-12-11
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Tugev asjatundlikkus Riigikogu menetlusreeglites ja eelarveprotsessis, viidates kodu- ja töökorra seaduse rikkumistele. Rõhutab muudatusettepanekute menetlemise tehnilisi detaile (seletuskirjad, tabelid, seotud ettepanekud) ning nõuab konkreetseid andmeid ühistranspordi toetuse leidmise kohta. Näitab järjepidevust küsimuste esitamisel, viidates varasematele lugemistele ja ministri lubadustele.
2024-12-11
Segadust tekitav asendustegevus

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust kohalike omavalitsuste rahastamise, riigieelarve strateegia ja ühistranspordikorralduse teemadel, kasutades termineid nagu "eelarvestrateegia" ja "liikuvusreform". Eriti rõhutatakse teadmisi põhiseaduse muutmise protseduuridest ja juriidiliste ekspertide seisukohtadest valimisõiguse küsimuses. Ta viitab otseselt sellele, et koalitsiooni pakutud lahendust ei toeta ükski konsulteeritud jurist ega ekspert.
2024-12-10
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (461 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib tugevat asjatundlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse ning menetlusreeglite osas, eriti muudatusettepanekute hääletamise ja dokumentide korrektsuse nõuetes. Samuti näitab ta teadmisi maksunduse terminoloogiast, rõhutades vajadust eristada selgelt kulupõhist riigilõivu ja keskkonnalõivu.
2024-12-05
Kodakondsuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (522 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust kodakondsuse seaduse ja selle halduspraktika osas, viidates seaduse paragrahvidele ja ajaloolistele muudatustele (1995 vs 2006). Kasutab detailseid Siseministeeriumi statistilisi andmeid erinevate valitsuste poolt erandkorras antud ja keeldutud kodakondsuste kohta. Samuti on kursis põhiseadusõiguse ja rahvusvahelise õiguse aspektidega (inimsusevastased kuriteod, topeltkodakondsus).
2024-12-05
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi Riigikogu menetlusreeglitest (Kodu- ja töökorra seadus) ja põhiseaduslikest küsimustest, eriti võrdsuspõhiõiguse (§ 12) kontekstis. Ta viitab täpselt eelnõu paragrahvidele ja seletuskirja kommentaaridele, näidates asjatundlikkust seadusloome detailides ja alushariduse regulatsioonis. Ta suudab analüüsida Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Kultuurikomisjoni vastuolulisi seisukohti põhiseaduse tõlgendamisel.
2024-12-04
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse ning menetlusreeglite alal, süüdistades rahanduskomisjoni ja juhatajat räiges seaduse rikkumises muudatusettepanekute ebaseadusliku väljajätmise tõttu. Samuti näitab ta teadmisi eelnõu finantsdetailidest, viidates kogutavale (2,4 miljardit) ja plaanitud investeeringute (1,6 miljardit) erinevusele. Ta rõhutab sihtotstarbelise maksustamise teooria ja paindlikkuse küsimusi riigikaitsekulutuste kontekstis.
2024-12-04
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigieelarve detailides, nõudes konkreetse 10 miljoni euro suuruse eelarverea asukohta, mida on korduvalt küsitud. Tal on spetsiifilised teadmised täiskasvanute gümnaasiumide ülevõtmise protsessi ja ajakava kohta, viidates Viljandi linna ja ministeeriumi vahelisele kirjavahetusele novembri lõpus.
2024-12-03
Lastekaitseseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (427 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2024-11-21
Tulumaksuseaduse ja kaitseväeteenistuse seaduse muutmise seaduse ning tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (509 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja ei näita üles sisulist teadmist tulumaksu- või kaitseväeteenistuse seaduse teemadel, vaid piirdub protseduurilise autoriteediga. Puuduvad viited andmetele, tehnilistele terminitele või sisulistele selgitustele.
2024-11-20
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigihalduse ja ministeeriumide struktuuri alal, tuues näiteid Maa- ja Ruumiameti ajaloolisest loksutamisest eri ministeeriumide vahel. Ta rõhutab funktsioonide ebaratsionaalset jagamist ja pädevuste dubleerimise vajadust ministeeriumide vahel, näiteks ühistranspordi ja digiteemade haldamisel. Samuti on ta kursis riigisekretäri ametikoha juriidiliste nõuetega ja nende muutmise tagamaadega.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (527 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseadusõiguse, valimisõiguse ja julgeolekupoliitika alal, viidates põhiseaduse sätetele, Veneetsia komisjoni nõuetele ja varasemale seadusandlikule praktikale. Ta toetab oma argumente sotsioloogiliste uuringute andmetega (nt hoiakute sarnasus Vene kodanike ja kodakondsuseta isikute vahel) ning analüüsib õiguslikke riske, eriti seoses vastase eelnõu ebamäärase registreerimissättega. Ta rõhutab kodakondsuse kui õiguslikult puhta ja mõõdetava parameetri kasutamist valimisõiguse alusena.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi põhiseadusõigusest ja seadusandlikust protsessist, keskendudes õiguskindluse põhimõtte rakendamise ebakõladele eelnõus. Ta analüüsib põhiseaduse muudatuse kummalist delegeerimissätet valimisnimekirjadesse kandmise korra kohta, küsides selle sisu ja rakendatavuse kohta. Ta kasutab ajaloolisi paralleele (Läti 1992. aasta praktika) oma argumentide toetamiseks.
2024-11-20
Põhiseaduse muutmine

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kõneleja näitab põhjalikku asjatundlikkust põhiseaduse muutmise protseduurides, viidates vajalikule 21 Riigikogu liikme toetusele ja fraktsioonide piiratud võimalustele muudatusettepanekuid teha. Samuti kasutatakse ajaloolisi võrdlusi (1992. aasta, Läti näide) sotsiaaldemokraatide argumentide ümberlükkamiseks lõimumise ja julgeoleku teemal.
2024-11-18
Arupärimine maksumuudatuste kohta (nr 657)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika, ettevõtluskeskkonna ja seadusandliku protseduuri (arupärimine, stenogrammi täpsus) teemadel. Argumentide toetamiseks kasutatakse otseseid tsitaate ja viiteid olulistele huvigruppidele, nagu Kaubanduskoda. Eriti rõhutatakse maksutulu kasvu ja kohalike omavalitsuste tulubaasi suurendamise teemat.
2024-11-18
Arupärimine huvigruppide kaasamise kohta (nr 656)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust õigusloome protsesside ja maksunduse ajaloo osas, tuues esile maamaksu reformi pikaajalise (üle kümne aasta kestnud) menetluse. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "hea õigusloome põhimõtted", "õiguskindlus" ja viidatakse kehtiva seadusandluse (korralise hindamise) täitmata jätmisele alates 2001. aastast.
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab sügavat tehnilist teadlikkust riigieelarve koostamise protsessidest, kritiseerides tegevuspõhist eelarvet selle läbipaistmatuse ja Rahandusministeeriumi ametnike võimu suurendamise tõttu. Demonstreerib teadmisi eelarve koostamise ajaloost ja kiirustatud kolmenädalasest protsessist. Eraldi rõhutatakse maamaksuseaduse ajalugu ja õiguskindluse põhimõtte rikkumist seoses 2021. aasta seadusega antud garantiidega.
2024-11-13
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust Riigikogu menetlusõiguse ja riigieelarve seaduse (baasseadus) alal, rõhutades eelarve kogumahu, riigireservi ja ülekantavate kulude tehnilisi detaile. Kasutatakse matemaatilist argumentatsiooni, et tõestada, et ettepanekud (kulude vähendamine ja ülekandmise piiramine) ei muuda eelarve kogumahtu (bilansina null). Rõhutatakse, et kokkuhoitud vahendid lähevad riigireservi, mitte ei vähenda eelarve mahtu.
2024-11-13
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis piirdub Riigikogu töökorra ja hääletusprotseduuride valdamisega, sealhulgas vaheaegade võtmise ja muudatusettepanekute esitamise haldamisega. Sisulist teadmiste demonstreerimist eelarve või muu poliitika kohta kõnedes ei esine. Kõneleja on osav parlamenditöö tehnilises juhtimises.
2024-11-13
Relvaseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (468 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu protseduurika ja muudatusettepanekute käsitlemise osas, eriti seoses eelnõu seletuskirjade ja juhtivkomisjoni otsustega. Ta suudab võrrelda erinevate fraktsioonide ettepanekute käsitlemise viise ja seostab relvaseaduse muudatusi otseselt 2025. aasta riigieelarve eelnõuga.
2024-11-13
Regionaalpoliitika

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust Eesti haldusajaloo ja regionaalarengu terminoloogia osas, viidates ajaloolistele jaotustele ning maakonna kui optimaalse juhtimistasandi rollile. Ta rõhutab, et regionaalpoliitika peab olema integreeritud valitsuse terviklikku tegevusse (haridusvõrk, haiglavõrk, infrastruktuur). Kriitika aluseks on väidetav analüüsi ja ekspertiisi puudumine ministeeriumi ettepanekute taga.
2024-10-23
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks rahandusminister Jürgen Ligile

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi riigieelarve menetlemise, parlamendi põhiseadusliku rolli ja kohaliku omavalitsuse eelarveprotsesside osas. Eraldi tuuakse esile kaasavate eelarvete temaatika ja rahvahääletuse kaudu avaliku raha jagamise küsimus. Ekspertiis keskendub eelkõige seadusandlikule menetlusele ja selle kvaliteedile.
2024-10-23
Siseministri poliitiline avaldus sisejulgeoleku teemal

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi Eesti seadustest ja juriidiliste isikute tüüpidest (äriühingud, MTÜd, sihtasutused, avalik-õiguslikud isikud), rõhutades, et julgeolekunõuete universaalne kehtivus peaks olema elementaarne ja võib juba praegu seadustest tuleneda. Ta on asjatundlik sisejulgeoleku ohtude hindamisel, eriti seoses valimisõiguse ja välisriigi mõjuga.
2024-10-23
Punasümboolika avalikus ruumis

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust seadusloome detailides, eriti mis puudutab Isamaa algatatud eelnõu sisu ja selle mõju kolmandate riikide kodanike ning liitlaste valimisõigusele. Ta tugineb eelnõu täpsele sõnastusele, et ümber lükata peaministri väited, viidates nii seadusemuudatusele kui ka põhiseaduse muudatusele.
2024-10-16
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigieelarve koostamise metoodika ja üksikute kuluridade, eriti ühistranspordi dotatsioonide osas, tuues välja konkreetseid summasid (6 miljonit kärbe vs 30 miljonit reservis). Samuti on tal teadmisi majandusterminite, nagu "negatiivne majanduskasv" ja "majanduse kahanemine", kasutamise ja tõlgendamise kohta.
2024-10-16
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi riigieelarve koostamise loogikast, eriti paindlikkuse ja sihtotstarbelisuse printsiipide osas. Ta kasutab termineid nagu "üldeelarve koostamise loogika" ja "sihtotstarbeline maks" ning mõistab nende mõju avalikule arusaamale.
2024-10-16
Riigi julgeolek

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust sisejulgeoleku ja migratsioonipoliitika valdkonnas, tuues esile konkreetseid lahendamata probleeme (Moskva Patriarhaat, topeltkodakondsus, rändekvoodid). Oma argumentide toetuseks kasutatakse täpseid statistilisi andmeid sisserände saldo (+14 000) ja sündimuse võrdluse kohta. Eraldi rõhutatakse Kaitsepolitsei (KAPO) murekohti topeltkodakondsuse teemal.
2024-10-15
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu kodukorra ja protseduuriliste küsimuste osas, eriti seoses ettepanekute esitamise ajastuse ja kehtivusega. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "protseduuriline tähelepanek" ja viidatakse konkreetsele päevakorrapunktile, demonstreerides teadmisi parlamendi sisekorraldusest.
2024-10-14
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi riigivalitsemise struktuurist, ministeeriumide haldusalade jagamisest ja sidevaldkonna tehnilistest aspektidest. Eriti rõhutatakse riigisekretäri ametikoha juriidilist olemust, nõudes juriidilise kõrghariduse säilitamist ja viidates ajaloolistele pretsedentidele. Ta kasutab täpseid termineid (telekommunikatsioon, dubleerimine, Maa- ja Ruumiamet) ning analüüsib jaotuse ebaefektiivsust.
2024-10-14
Perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (507 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust sotsiaaltoetuste süsteemi, eriti perehüvitiste ja vajaduspõhisuse debati osas. Ta viitab konkreetselt koalitsioonilepingu sotsiaaltoetuste analüüsi puudutavatele punktidele ja nõuab detailset finantsanalüüsi maksude, aktsiiside ja teenustasude tõusu kumuleeruvast mõjust peredele. Samuti rõhutatakse seletuskirjas olevate numbrite mittevastavust.
2024-10-10
Lastekaitseseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (427 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on selgelt seotud Riigikogu menetluskorra ja seadusloome kvaliteediga. Kõneleja demonstreerib autoriteeti lugemise katkestamise protseduuri osas, rõhutades, et see on elementaarne samm selguse puudumisel. Samuti märgib ta Sotsiaalkomisjoni puudulikku tööd küsimuse põhjalikul arutamisel.
2024-09-25
Regionaal- ja põllumajandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja (eriti teine) näitab üles sügavat tehnilist asjatundlikkust põllumajandusmaa kaitse seadusandluse, kohalike omavalitsuste tulubaasi detailide ja kutsehariduse rahastamismudelite osas. Kasutatakse konkreetseid finantsnäiteid (Paide linna 500 000 euro suurune kaotus) ja viidatakse varasemale ministrikogemusele ning õiguskantsleri seisukohtadele. Asjatundlikkus ulatub ka ühise põllumajanduspoliitika (ÜPP) ja ühistranspordi korralduse detailideni.
2024-09-25
Tulumaksuseaduse ja kaitseväeteenistuse seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (432 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab suurt asjatundlikkust maksuseaduste ja riigieelarve valdkonnas, selgitades detailselt tulumaksuvaba miinimumi ajalugu ja selle mõju erinevatele palgavahemikele (1200–2100 eurot). Kasutatakse konkreetseid finantsnäitajaid (pool miljardit eurot) ja viidatakse seadusemuudatuste jõustumise protseduurilistele normidele (kuue kuu printsiip). Samuti on esitatud teadmised kehtivate seaduste ja põhiseaduse võimaliku rikkumise kohta maksuseaduste muutmisel.
2024-09-25
Julgeolek

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust julgeoleku ja valimisõiguse seadusandluse osas, eristades seaduse ja põhiseaduse muutmise vajadust. Ta on kursis menetluses oleva eelnõu detailidega, selgitades, et see puudutab vaid vastastikuste lepinguteta kolmandaid riike, mitte liitlasi nagu USA või Jaapan.
2024-09-18
Energiamajanduse korralduse seaduse, elektrituruseaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muutmise seaduse eelnõu (359 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse ning protseduurireeglite tundmises. Ta viitab konkreetselt seaduse paragrahvidele, mis puudutavad ajagraafiku muutmist ja istungi läbiviimise korda erakorralistes oludes. Ekspertiis on suunatud istungi tehnilise ja juriidilise korrektsuse tagamisele, küsides detailselt küsimuste esitamise aja fikseerimise ja hääletuste läbiviimise korra kohta.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Näitab detailset teadlikkust sisejulgeoleku ja demograafia teemadel, kasutades konkreetseid statistilisi andmeid (2023. aasta rändesaldo +14 000, 2021. aasta rahvaloenduse andmed). Rõhutab Kaitseliidu instruktorite nappust ja platvormitöötajate keelenõuete reguleerimise vajadust. Viitab õiguskantsleri seisukohtadele vangide Eestisse toomise ohtude osas, demonstreerides teadlikkust juriidilistest ja kultuurilistest riskidest.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust riigikaitse planeerimise valdkonnas, kasutades tehnilisi termineid nagu "NATO kaitse planeerimise protsess" ja "tsükliväline kiirendatud võimearendus". Tal on detailne teadmine Kaitseliidu personaliprobleemidest, viidates instruktorite puudusele ja varasema kaitseministri poolt tehtud ametikohtade kärbetele.
2024-09-09
Arupärimine riigigümnaasiumide ühiskatsete tehnilise rikke kohta (nr 627)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusadministratsiooni ja riigigümnaasiumide sisseastumiskatsete protsessi osas. Eriti rõhutatakse vastutuse ja protseduurilise õigluse küsimusi seoses tehnilise rikkega. Ta eristab õpilasi, kellel olid head hinded, neist, kes nägid katses täiendavat võimalust.
2024-07-29
23 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks taristuminister Vladimir Svetile

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab tugevat asjatundlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra ning parlamendiprotseduuride osas, kaitstes innukalt saadikute õigusi vastulauseks. Sisulises plaanis keskendutakse julgeoleku- ja piiriküsimustele, rõhutades isiklikku kindlat seisukohta, mitte viidates ekspertidele.
2024-07-29
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) kolmas lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust Riigikogu töökorra ja protseduurireeglite osas, viidates täpselt § 83-le "Hääletamise kord" ja selle kommenteeritud väljaandele. Ekspertiis on suunatud parlamendi sisekorra detailidele, eriti alatise komisjoni aseesimehe õigusele vaheaega nõuda.
2024-07-29
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja riigi ning kohaliku omavalitsuse (KOV) tulubaasi eristamisel. Ta rõhutab uute riigieelarvesse laekuvate maksude (käibemaks, aktsiisid, automaks, ettevõtete tulumaks) mõju ning kritiseerib eelnõu puudulikku mõjuanalüüsi KOV-i kulukuse osas eakate ja laste ülalpidamisel. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "tulubaasi suurendamine" ja "regionaalne tasakaal".
2024-07-29
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust õigusloome protseduurides, viidates Maksukorralduse seaduse nõuetele ja põhiseadusvastasele menetlusele. Eriti rõhutatakse sügavat teadmist mõjuanalüüsi vajalikkusest ja metoodikast, nõudes analüüsi konkreetsete sihtrühmade ja regionaalsete erinevuste kohta. Samuti käsitletakse riigieelarve strateegia (RES) ja ühistranspordi rahastamise seoseid.
2024-07-22
Peaministrikandidaat Kristen Michalile valitsuse moodustamiseks volituste andmine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust võrdlevas rahandus- ja julgeolekupoliitikas, tuues esile detailseid võrdlusi Läti ja Leeduga (maksupoliitika, liitlasvägede brigaadi suurus, sõjatööstuse areng). Samuti tõstatatakse demograafilise kriisi teema, mida peetakse koalitsioonilepingus puudutatuks. Ekspertiisi kasutatakse valitsuse poliitika ebaõnnestumiste rõhutamiseks.
2024-07-15
Riigikogu aseesimeeste erakorraline valimine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust parlamendi töökorralduse ja poliitilise juhtimise hindamisel, rõhutades kandidaadi pikka parlamentaarset ja täitevvõimu kogemust. Oluline teema on parlamendi töö efektiivne korraldamine ja suhete hoidmine valitsusega. Teadmisi kasutatakse kandidaadi kvalifikatsiooni põhjendamiseks.
2024-06-14
Riigi 2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung

Ekspertiis piirdub Riigikogu töökorra tundmisega, eriti muudatusettepanekute hääletamise protseduuri osas. Sisulist teadmiste demonstreerimist eelarve sisu, majandusandmete või tehniliste detailide kohta kõnedes ei esine.
2024-06-12
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maamaksuseaduse tehnilistes detailides, eriti seoses maksutõusu piirmäärade (10–100%) matemaatilise ja õigusliku tõlgendamisega. Samuti rõhutatakse õiguskindluse põhimõtte ja varasema maksuredeli kehtestamise keerukust, viidates selle mõjule ettevõtjate äriplaanidele.
2024-06-06
Riigilõivuseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (417 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigilõivude arvutamise metoodika ja läbipaistvuse osas, kaheldes valitsuse väidetes lõivude kulupõhisusest. Ta märgib, et varasemate arupärimiste ja küsimuste kiuste pole arvutuskäiku nähtud ega seletuskirjas lahti kirjutatud. Ta toob esile konkreetseid numbrilisi näiteid lõivude kordadest tõusust (nt 45 eurolt 250-le), eriti isikudokumentide valdkonnas.
2024-06-05
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse ning menetlusreeglite osas, eriti mis puudutab muudatusettepanekute sidumist, obstruktsiooni ja tagasivõtmise korda. Ta on kursis ka maksuõiguslike küsimustega, kritiseerides maksu tagasiulatuvat iseloomu ja selle vastuolu õiguskindluse põhimõttega. Lisaks viitab ta Euroopa Komisjoni seisukohtadele ja Riigikohtu otsustele parlamendi töökorralduse kohta.
2024-06-05
Maksupoliitika

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust eelarve- ja maksupoliitika valdkonnas, esitades konkreetseid küsimusi pensionide tulumaksuvabastuse piirmäära (776 eurot) ja selle mõju kohta. Ta kasutab matemaatilisi näiteid (800 eurot ja 900 eurot) tõestamaks, et muudatus toob kaasa netosissetuleku vähenemise. Ta seab kahtluse alla valitsuse liikmete arusaama Eesti eelarvepoliitikast.
2024-06-05
Maksupoliitika

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja sotsiaalkindlustuse valdkonnas, viidates konkreetselt pensionide tulumaksuvabastuse kaotamisele ja automaksu eelnõu lugemisele. Ta kasutab täpseid viiteid koalitsioonilepingule, tsiteerides lubadust keskmise vanaduspensioni tulumaksuvaba hoidmise kohta. Samuti rõhutab ta õiguskindluse põhimõtte rikkumist seoses tagasiulatuvalt kehtestatava automaksuga.
2024-06-04
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (416 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi koalitsioonilepingu detailidest, tsiteerides lubadust hoida keskmine vanaduspension tulumaksuvaba. Samuti on esitatud teadmised Eesti lähiajaloo majandusolukorrast (kolm aastat kriisi, Euroopa suurim inflatsioon) ja varasemate rahandusministrite ametiaegadest. Ekspertiis on suunatud fiskaalpoliitika ebaõnnestumiste ja sotsiaalpoliitika tagasipööramise rõhutamisele.
2024-05-29
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi maamaksust ja selle rakendamisest, viidates varasemale seadusemuudatusele, mis tagas 10% aastase tõusupiirangu. Esitatakse konkreetseid andmeid omavalitsuste maksimaalmäärade kasutamise kohta (12/79) ning seatakse kahtluse alla valitsuse mõjude hinnang, ennustades sadadesse miljonitesse ulatuvat mõju.
2024-05-28
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (416 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Näitab sügavat asjatundlikkust rahandus- ja eelarvepoliitikas, kasutades konkreetseid numbreid (500 miljonit, 400 miljonit, miljard) ja viidates eelarve tasakaalu küsimustele ning riigieelarve tulude poolele. Tunneb hästi seadusandlikku protsessi, viidates muudatusettepanekutele ja menetluse katkestamise võimalustele.
2024-05-15
Tööalasest Euroopa Liidu õiguse rikkumisest teavitaja kaitse seaduse eelnõu (257 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi seadusloome protseduuridest, viidates kodu- ja töökorra seaduse rikkumisele muudatusettepanekute kokkusidumisel. Samuti on tal ülevaade EL-i direktiivi ülevõtmise ulatusest, väites, et Eestis on seda käsitletud avaramalt kui minimalistlikult. Ajaloolist argumenti toetatakse viidetega arhiivimaterjalidele ja küüditamise kontekstile.
2024-05-13
Arupärimine Venemaa kodanike hääleõiguse kohta Eesti kohalike omavalitsuste valimisel Venemaa Ukraina-vastase sõja ajal (nr 624)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust julgeolekupoliitika ja õigusloome vallas, viidates põhiseadusõiguse ekspertide hinnangutele ning tuginemisele juurdepääsupiiranguga julgeolekuraportitele (KAPO). Ta kasutab neid teadmisi, et õigustada Isamaa algatusi ja siduda hääleõiguse küsimus otseselt Vene agressiooni ja mobilisatsiooniohuga. Ta väidab, et Isamaa ettepanekud on igati kooskõlas julgeolekuasutuste riskianalüüsidega.
2024-05-08
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (387 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi valimisõiguse regulatsioonist, Euroopa Liidu õigusest ja Eesti põhiseaduslikest menetlustest, sealhulgas põhiseaduse muutmise nõuetest ja Riigikohtu praktikast. Ta toetub oma argumentatsioonis siseturvalisuse ekspertide hinnangutele, viidates KAPO raportis esitatud riskide maandamise vajadusele. Samuti kasutab ta võrdlevaid näiteid Läti ja teiste Euroopa riikide valimisõiguse praktikast.
2024-05-08
Toiduseaduse muutmise seaduse eelnõu (378 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2024-05-08
Tööalasest Euroopa Liidu õiguse rikkumisest teavitaja kaitse seaduse eelnõu (257 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi Riigikogu kodu- ja töökorra seadusest, eriti muudatusettepanekute sidumise, hääletamise ja obstruktsiooni vältimise protseduuride osas, viidates ka Riigikohtu otsusele. Tal on ülevaade Euroopa Liidu direktiivi rakendamise ajaloost (alates 2018. aastast) ning Eesti esindamise praktikast EL-i institutsioonides. Ta suudab eristada sisuliselt erinevaid ja teineteist välistavaid muudatusettepanekuid.
2024-05-08
Valimislubadused ja kokkulepete täitmine

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust õigusliku raamistiku ja põhiseaduse muutmise protseduuride osas, viidates ekspertide arvamustele, mis kinnitavad valitsuse lahenduse võimatust. Eristatakse täpselt Euroopa Liidu ja kolmandate riikide kodanike hääleõiguse regulatsiooni, viidates Isamaa eelnõu seletuskirjale. Esitatakse mitu alternatiivset õiguslikku lahendust (nt kahepoolsed lepingud, kõikide kolmandate riikide kaasamine), mis näitab süvenemist teemasse.
2024-05-07
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (389 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Näitab asjatundlikkust maksunduse ja tulumaksuseaduse valdkonnas, kasutades termineid nagu "maksuküür," "tulumaksuseadus" ja "detsiilid." Kasutab oma teadmisi vastaspoole väidete ümberlükkamiseks, rõhutades, et maksuküüru ei ole olemas. Positsioneerib end autoriteedina, kutsudes kolleege üles rääkima teemadel, mida nad valdavad.
2024-05-07
Riigikogu valimise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (344 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi valimisseadusandluse, põhiseaduslike printsiipide (proportsionaalsus, ühetaolisus) ja e-hääletuse tehnilise turvalisuse alal. Ekspertiisi kinnitab viitamine valimiskomisjoni, valimisteenistuse ja õiguskantsleri seisukohtadele, eriti seoses operatsioonisüsteemide (Google, Apple) kontrollitavuse puudumisega nutiseadmetes. Ta rõhutab, et m-hääletuse keskkond väljub riigiasutuste kontrolli alt, mis jätab usalduse õhku.
2024-05-02
Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust sisejulgeoleku ja õigusliku menetluse seostes, eriti poliitiliste avalduste ja juriidiliste toimingute (nt sundlõpetamine) vahel. Ta viitab kohtumistele Siseministeeriumi ametnike ja asekantsleriga ning rõhutab KAPO riskianalüüside olulisust otsustajate teavitamisel. Ta käsitleb avalduse siseriiklikku õiguslikku mõju, küsides selle rolli kohta ministeeriumi järgnevate sammude poliitilise platvormina.
2024-05-02
Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi õigusloome protseduuridest, kritiseerides väljatöötamiskavatsuse ja sisulise mõjuanalüüsi puudumist. Erialateadmised ilmnevad ka maksustamise kitsa ulatuse analüüsimisel, tuues välja, et maks katab vaid umbes 5% suhkruallikatest, ning võrreldes magusaid jooke teiste kahjulike toiduainetega (rasvad, sool, vahukoor, kondenspiim).
2024-04-17
Riigikogu valimise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (344 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Asjatundlikkus on selgelt valimisseaduste ja Riigikogu menetluskorra vallas, sealhulgas kodu- ja töökorra seaduse ning pretsedentide tundmises. Ta tsiteerib põhjalikult Vabariigi Valimiskomisjoni märkusi nutiseadmetega hääletamise riskide kohta, käsitledes tehnilisi detaile nagu valijarakenduse kompileerimine, autentsuse tuvastamine ja kooskõla Euroopa Liidu andmekaitse üldmäärusega. Samuti on ta kursis proportsionaalsuse ja ühetaolisuse põhimõtetega valimistes.
2024-04-08
Arupärimine vaenu õhutamise kohta lastega perede suhtes (nr 612)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust demograafia ja sotsiaalpoliitika valdkonnas, tuues esile konkreetseid statistilisi andmeid sündimuse kohta Eestis (1923 vs 2023) ja Soomes. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "vaesusrisk", "elukaar" ja "õiguskindluse põhimõte", rõhutades poliitika mõju laste arvule ja perede majanduslikule olukorrale. Eristatakse lasterikka üksikvanema suuremat vaesusriski võrreldes ühelapselise üksikvanemaga, parandades ministri väidet.
2024-04-03
Riigi julgeolek

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust julgeoleku ja õigusloome protseduuride osas, viidates julgeolekuasutuste raportitele ja läbirääkimistel käimisele. Ta tunneb detailselt valitsuse maksupakette ja õiguslikke pretsedente, tuues näiteks pensionireformi vaidlustamise Riigikohtus. Ta rõhutab vajadust alustada seadusandlikku protsessi, et testida põhiseaduslikkust.
2024-04-02
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele loobuda automaksu kehtestamisest ja võtta Riigikogu menetlusest tagasi mootorsõidukimaksu eelnõu" eelnõu (374 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu töökorralduse, põhiseaduslike nõuete ja hääletuskünniste osas, rõhutades, et teatud eelnõud ei nõua 51 häält. Samuti on tal teadmisi majanduspoliitikast, viidates spetsiifilistele meetmetele nagu kaudsed maksud, tarbimismaksud ja maksuküüru kaotamine, kritiseerides nende ideoloogilist vasturääkivust.
2024-03-19
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele õpetajate töötingimuste parandamiseks" eelnõu (373 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduse rahastamise, õpetajate palgaläbirääkimiste ja riigieelarve menetlemise protseduurilistes küsimustes. Eriti rõhutatakse seoste mõistmist ministri läbirääkimiste ja parlamendipoolse seaduste ning eelarve heakskiitmise vahel. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "riigieelarve menetlemine" ja "seadusemuudatused".
2024-03-11
Arupärimine riikliku tähtsusega kultuuriehitiste rahastamise kohta (nr 600)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust seadusandliku protseduuri ja juriidiliste küsimuste vallas, kritiseerides uue korra loogikat ja selle tagajärgi. Samuti on tal detailne teadmine arutlusel olevate kultuuriobjektide nimekirjast, viidates konkreetselt seitsmenda, kaheksanda ja üheksanda objekti olemasolule ning nende realiseerimise tingimustele.
2024-03-06
Koalitsioonileping

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja õigusliku raamistiku osas, viidates Justiitsministeeriumi ja ekspertide järeldustele valimisõiguse peatamise õigusliku võimatuse kohta ilma põhiseadust muutmata. Samuti on ta kursis koalitsioonisiseste läbirääkimiste ja partnerite (Sotsiaaldemokraadid) seisukohtadega, teades nende "punast joont" ja tingimusi. Puudutatakse ka maksupoliitika ja energeetikapoliitika üldist suunda.
2024-03-05
Riigikogu otsuse "Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liikme tagasikutsumine ja uue liikme nimetamine" eelnõu (386 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust poliitiliste esindajate nimetamise protseduuridest ja fraktsioonidevahelistest kokkulepetest, keskendudes Riigikogu otsuse eelnõu menetlusele. Ekspertiis on suunatud poliitilisele protseduurile (komisjonis arutelu, fraktsioonitu saadik). Puuduvad viited tehnilistele andmetele või spetsiifilisele valdkonnaalasele ekspertiisile.
2024-02-21
Vene kodanike hääleõigus

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigiõiguse ja põhiseaduslike küsimuste osas, väites, et valimisõiguse peatamine ilma põhiseadust muutmata ei ole võimalik. Samuti kasutab ta rahvusvahelisi võrdlusi (Läti, Leedu, Saksamaa, Prantsusmaa) kolmandate riikide kodanike hääleõiguse puudumise kohta. Ta on kursis koalitsioonilepingu detailide ja varasemate valitsusläbirääkimiste sisuga.
2024-02-14
Välismaalaste seaduse muutmise seaduse (Euroopa Liidu sinine kaart) eelnõu (349 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust rändepoliitika, tööjõuturu piirangute ja palgakriteeriumide (1,5-kordne Eesti keskmine) osas, tuues esile piiranguteta tööjõuturu suuruse (miljard elanikku). Kasutatakse andmeid EL-i, USA ja Jaapani elanikkonna suuruse kohta ning viidatakse julgeolekuargumentide toetuseks Kaitsepolitsei aastaraamatutele.
2024-02-14
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksustamise õigusliku külje (tagasiulatuvus) ja regionaalsete mõjude osas, tuues esile hajaasustuse spetsiifilised transpordivajadused. Samuti käsitletakse detailseid erandeid, nagu hooajalised sõidukid (ATV-d, kombainid) ja kultuuriga seotud autod (võistlus- ja vanaautod). Asjatundlikkust kasutatakse eelnõu mõjuanalüüsi puudulikkuse ja ministri vastuste ebaadekvaatsuse rõhutamiseks.
2024-02-14
Sisseränne

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Esineja näitab asjatundlikkust rändepoliitika regulatsioonide osas, viidates spetsiifilistele piirangute puudumisele kõrgepalgalistel töökohtadel (1,5-kordne keskmine palk). Ta toetub seaduseelnõude seletuskirjadele, tsiteerides nende eesmärke, ning viitab julgeolekuasutuste (Kaitsepolitsei) kriitikale sisserände teemal.
2024-02-07
Maksupoliitika

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja seadusandluse valdkonnas, käsitledes nii üldist maksutõusude olukorda kui ka konkreetseid eelnõu detaile. Eelkõige rõhutatakse automaksu tehnilist ebaküpsust, küsides selle rakendamise kohta mittetänavasõidukitele nagu traktorid ja ATV-d. Samuti on teadlik koalitsioonipartneri ettepanekutest vanasõidukite ja võistlusautode maksust vabastamise osas.
2024-02-07
Automaks

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu sisekorra ja infotunni protseduuride osas, teades täpselt tavapärast küsimuste arvu (kaheksa) ja juhatuse reegleid küsimuste järjekorda panemisel. Ta on teadlik ministrite külastussagedusest, märkides, et peaminister osaleb iganädalaselt, teised ministrid aga paari kuu tagant.
2024-02-05
Arupärimine sisserände kohta (nr 588)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti rändepoliitika, julgeoleku ja majandusstrateegia teemadel, viidates Kaitsepolitsei (KAPO) aastaraamatutele ja rändesaldo numbritele. Nad kasutavad spetsiifilisi termineid, käsitledes tööjõuturu avatust (miljard elanikku) ja lõimumise võimekust, tuues esile teaduspõhise majanduse arengu vajaduse.
2024-01-24
Vene kodanike hääleõigus

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kõneleja näitab teadmisi seadusloome protseduuridest, rõhutades vajadust viia juriidiliselt keerulised küsimused lõpliku otsuse saamiseks Riigikohtusse, tuues näiteks maamaksuseaduse menetluse. Samuti viidatakse rahvusvahelisele praktikale vastastikuste hääleõiguse lepingute osas, pakkudes seda kui head ja lihtsat lahendust.
2024-01-24
Raha

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Näitab head teadlikkust riigieelarve ja RES-i detailidest, viidates konkreetsetele summadele ja puudujääkidele (nt 400 miljonit, 1 miljard, 26 miljonit ühistranspordile, 8 miljonit eestikeelsele haridusele). On kursis valitsuse sisemiste vastuoludega (Läänemets, Võrklaev, Tsahkna) ning haridusreformi spetsiifiliste kulukate aspektidega, nagu koolikohustuse tõstmine ja kutsehariduse pikendamine.