Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (657 SE) esimene lugemine

Sõnavõtte kokku: 171

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 2h 6m

AI kokkuvõtted: 171/171 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Päevakorrapunktiks oli Vabariigi Valitsuse algatatud jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 657 esimene lugemine, mida tutvustas taristuminister Kuldar Leis. Eelnõu, mida nimetatakse ka jäätmereformiks, seab eesmärgiks viia Eesti jäätmevaldkond 21. sajandisse, suurendades ringlussevõtu määra 38%-lt 65%-le aastaks 2035 ja vähendades ladestamist alla 1%-le. Minister rõhutas, et reform aitab vältida suuri trahve EL-ile (praegu 16–20 miljonit eurot aastas) ning loob uue tööstusharu. Muudatuste hulka kuuluvad ühtne kogumisstandard (neli konteinerit tiheasustuses), veo- ja käitlushangete lahutamine konkurentsi suurendamiseks ning jäätmekorralduse digitaliseerimine. Minister kinnitas, et liigiti sorteerivatele leibkondadele jääb kulu keskmiselt viie euro piiresse kuus ning riik jääb reformiga 20 miljoni euroga plussi.

Opositsioon (Keskerakond, EKRE, Isamaa) kritiseeris eelnõu teravalt, nimetades seda "maksufestivaliks" ja väites, et see suurendab tarbijate kulusid (Aivar Kokk hindas lisakuluks 75 miljonit eurot aastas) ning bürokraatiat kohalikele omavalitsustele (KOV). Eriti kritiseeriti ladestus- ja põletustasude tõstmist ning KOV-idele antavat õigust lisada jäätmehoolduskulude katteks kuni 50% veokuludest. Toetajad (Eesti 200, Reformierakond) rõhutasid, et reform on vajalik monopoli lõpetamiseks ja ringlussevõtu eesmärkide täitmiseks. Hääletusel lükati tagasi Keskerakonna ja Isamaa fraktsioonide ettepanek eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata.

Tehtud otsused 3
Kollektiivne otsus

Eesti Keskerakonna fraktsiooni ja Isamaa fraktsiooni ettepanek eelnõu 657 esimesel lugemisel tagasi lükata ei leidnud toetust (poolt 16, vastu 49).

Kollektiivne otsus

Eelnõu 657 esimene lugemine lõpetati.

Kollektiivne otsus

Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 2. juuli 2024 kell 16:00.

Esimees Lauri Hussar
18:58:01
AI kokkuvõte

Tänase kolmanda päevakorrapunktina arutatakse Vabariigi Valitsuse algatatud jäätmeseaduse muutmise ning sellega seonduvate teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu nr 657 esimene lugemine, ettekandjana esineb taristuminister Kuldar Leisi.

Taristuminister Kuldar Leis
18:58:26
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis tutvustas Riigikogule jäätmereformi eelnõu, mille eesmärk on viia Eesti jäätmevaldkond 21. sajandisse, luues toimiva ja õiglase süsteemi, kus suurem osa jäätmetest muutub uueks toormeks ja tööstuseks, tõstes ringlussevõtu osakaalu 65%-ni aastaks 2035. Muudatused hõlmavad ühtse sorteerimisstandardi kehtestamist, jäätmeveo ja käitluse hangete lahutamist konkurentsi suurendamiseks ning kogu valdkonna digitaliseerimist, et vähendada halduskoormust ja tagada ausam konkurents.

Taristuminister Kuldar Leis
18:58:26
AI kokkuvõte

Riigikogu ees ütles Taristuminister Kuldar Leis, et jäätmereformi eesmärk on luua ühtne riiklik jäätmete kogumise standard, eristada veoteenuse ja käitluse hanked, suurendada ringlussevõttu vähemalt 65% ja vähendada prügilate osatähtust, viia andmed digitaalselt ja luua läbipaistv, konkurentsil põhinev süsteem, mis toob Eestis uusi töökohte, investeeringuid ning on hädavajalik ka Uikala prügila näite valguses.

Esimees Lauri Hussar
19:13:02
AI kokkuvõte

Esimees tänab ministrit ning kutsub Aivar Kokk esitama küsimused.

19:13:04
AI kokkuvõte

Ettekandja Aivar Kokk väidab, et tema pere on aastaid jäätmeid sorteerinud ilma seadusteta, nimetab seda hullumeelseks ning mainib, et ELile makstakse iga aasta 11–20 miljonit eurot trahvi.

Taristuminister Kuldar Leis
19:13:27
AI kokkuvõte

Taristuministri Kuldar Leisi kõnes käsitleti 16–20 miljoni suurust summat.

19:13:29
AI kokkuvõte

Aivar Kokk kritiseerib jäätmehoolduse seaduse kulude kasvu (kuni umbes 70 miljonit eurot), kahtleb 50 miljoni sihtotstarbes ja plastmassist konteinerite tootjatele suunamises, muretseb nelja konteineri süsteemi, erinevate hangete ning omavalitsuste vahendajaks muutmise üle ning küsib, miks iga aasta Riigikogu ette tuuakse soov võtta uusi makse, kuigi peaminister lubas, et makse juurde ei tule.

Esimees Lauri Hussar
19:14:24
AI kokkuvõte

Esimees Hussar rõhutab, et nüüd on kuulajate aeg.

19:14:25
AI kokkuvõte

Kõnes küsitakse, kas lõpptarbija taskust võiks võtta 50 miljonit?

Esimees Lauri Hussar
19:14:29
AI kokkuvõte

Esimees tänab ja esitab ministrile lühikese palve.

Taristuminister Kuldar Leis
19:14:32
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et pakenditasu on Eesti jaoks umbes 16–20 miljonit eurot, mida maksab Euroopa Liidule, jäätmete reformi järel on see umbes 10 miljonit, ning kuigi räägitakse lisakulust 50 miljonit eurot, näitab kogu kuludega-tuludega arvestus, et jäätmereformiga jääb riik plussi umbes 20 miljonit eurot.

Esimees Lauri Hussar
19:15:12
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Peeter Ernitsat sõna võtma.

Taristuminister Kuldar Leis
19:15:13
AI kokkuvõte

Ta ütles, et ei oska öelda.

Esimees Lauri Hussar
19:15:15
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänab ja kutsub Peeter Ernitsit kõnelema.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:15:19
AI kokkuvõte

Peeter Ernits märkis, et sama jäätmeseaduse arutelu on taas lõputult veninud ning olnud metsik jorutamine ja molutamine, ning küsis uue ministri käest, kas seekord läheb paremini kui Rainer Vakra ajal.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:15:19
AI kokkuvõte

Peeter Ernits väljendab sügavat nördimust ja skepsist seoses jäätmeseaduse uuesti lauale tulekuga, meenutades, kuidas 2017. aastal kulus selle "lõputu jänese laulu" ja "metsiku jorutamise" peale 14–15 kuud, ning pärib uuelt ministrilt otse, kas ta on kursis eelmise "jobutamisega" ja kas ta usub, et seekord suudetakse Rainer Vakra ajast paremini toimetada.

Taristuminister Kuldar Leis
19:16:12
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis rõhutab, et pärast enam kui kaheaastast ettevalmistust ja põhjalikke läbirääkimisi huvipooltega, mille tulemusel viidi sisse rahuldavad muudatused (näiteks sisetehingute likvideerimine), on käes viimane aeg jäätmereform ellu viia, kuna osapooled on lõpuks konsensuse leidnud ja reform saab tugineda juba kümne omavalitsuse poolt kasutatavale parimale praktikale.

Taristuminister Kuldar Leis
19:16:12
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et kahe aasta jooksul ettevalmistatud eelnõu on osapooltega lõpuni läbi räägitud ning sinna on lisatud muudatused, mis likvideerivad sisetehingud ja lõpetavad munitsipaliseerimise, ning kohalikud omavalitsused teevad jäätmeveo ise, võimaldades üle Eesti süsteemselt rakendada parimaid praktikaid.

Esimees Lauri Hussar
19:17:44
AI kokkuvõte

Esimees palub Lauri Laatsil sõna võtta.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
19:17:45
AI kokkuvõte

Lauri Laats küsis, miks Eesti maksab 16–20 miljonit eurot trahvi, paludes tuua välja teiste Euroopa Liidu riikide elaniku kohta näitajad ja nende kohustuste täitmise taseme, küsides, kas Eesti on esimesed või tagumised ning kuidas teistel riikidel läinud on, ning rõhutas, et seaduse rakendamisega kaasnevad kulud on märkimisväärsed, kuigi väideti, et kulusid ei tule.

Taristuminister Kuldar Leis
19:18:52
AI kokkuvõte

Ta rõhutas, et kulud tuleb vaadata tervikuna ning jäätmete reformi järel on riik 20 miljoni euroga plussis, Eesti liigiti kogumise poolest on endiselt Euroopa Liidu tagumises otsas ning seepärast tuleb reeglid paika panna, et Eesti saaks Euroopa riigina edasi liikuda.

Esimees Lauri Hussar
19:20:03
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Rain Eplerit lavale.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:20:04
AI kokkuvõte

Rain Epler märgib, et jäätmed on väga väärtuslik toorain ja nende nõudlus kasvab, kuid sama ajal kasvavad inimeste ja kohalike omavalitsuste kulud, ning ta küsib, miks see on tagurpidi loogika.

Taristuminister Kuldar Leis
19:20:54
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis rõhutas, et vastupidi levinud arvamusele ei kasva liigiti jäätmeid koguvate leibkondade kulud, jäädes keskmiselt viie euro juurde kuus, samas kui mittesortijate arved on 2–3 korda suuremad, kuna segaolmejäätmete käitlemine on kallis ja eesmärk on vähendada ladestusse mineva prügi hulka.

Taristuminister Kuldar Leis
19:20:54
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis rõhutab, et liigiti kogumise puhul on leibkonna kuuarve keskmiselt viis eurot, samas need, kes ei kogu liigiti, maksavad kaks kuni kolm korda rohkem, ning eesmärk on vähendada segaolmejäätmete hulka, et need ei jõuaks põletusse ega ladestusse.

Esimees Lauri Hussar
19:21:54
AI kokkuvõte

Esimees tänab, võtab küsimuse juhataja nimel vastu, kutsub Peeter Ernitsat ja märgib, et tal on käsi püsti — võib-olla tegi ta seda kogemata.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:22:07
AI kokkuvõte

Peeter Ernits vabandab, öeldes, et ta ei pannud tähele.

Esimees Lauri Hussar
19:22:08
AI kokkuvõte

Teil oli istungi läbiviimise protseduuriga seotud küsimus.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:22:10
AI kokkuvõte

Peeter Ernits palub, et minister saadaks vastuse sellele, kui palju teised riigid trahvi maksavad, ning et see saadetaks ka tema postkasti ja võib-olla ka teistele.

Esimees Lauri Hussar
19:22:18
AI kokkuvõte

Esimees tänas, märkis, et sõnum jõudis adressaadini, ja kutsus järgmiseks Arvo Alleri.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:22:26
AI kokkuvõte

Arvo Aller väidab, et ministri väide, et uued maksed ei tule, on vale, ning toob korteriühistu näite, kus jäätmehoolduskulude katteks lisandub 50%, mis juba suurendab jäätmeveohinda ning toob kaasa rohkem autosid, kasutades fossiilkütuseid.

Taristuminister Kuldar Leis
19:23:31
AI kokkuvõte

Ta kõneles läbipaistvast jäätmeveosüsteemist, kus makse ei lisandu, vaid näidatakse eraldi vedamise ja käitluse kulud ning omavalitsus selgitab, mille eest raha küsitakse, ning tulevikus korraldab jäätmeveo KOV‑i kaudu ja vedu tehakse vajaduse järgi.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:25:44
AI kokkuvõte

Riina Solman küsib, kuidas Reformierakonna lubatud maksufestivali lõpetamine ja jäätmereformi tõttu tekkinud uued maksud ning omavalitsuste rolli suurendamine sobivad kokku peaministri lubaduse ja Reformierakonna varasema loogikaga, kui senine töö on tihti teostatud erafirmade poolt.

Esimees Lauri Hussar
19:25:44
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Riina Solmani lavale.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:25:44
AI kokkuvõte

Riina Solman kritiseerib teravalt valitsuse kavandatavat jäätmereformi, mis toob kaasa uued maksud ja kulud nii inimestele kui ettevõtetele, minnes vastuollu peaministri lubadusega lõpetada "maksufestival", ning küsib ühtlasi, miks soovitakse panna erafirmade senised ülesanded niigi muredega kimpus olevate omavalitsuste kanda, mis on vastuolus Reformierakonna varasema loogikaga.

Taristuminister Kuldar Leis
19:26:44
AI kokkuvõte

Ta kinnitas, et uus tasu ei tõsta hindu, selgitades, et tasu lahti kirjutatakse ja eraldatakse veo ja käitluse osad, et suurendada konkurentsi Eestis ja vältida olukorda, kus on vaid kaks suurt vedajat; KOV ei võta erasektorilt tööd üle, vaid korraldab hanke, mida teevad erafirmad, ning reformi jaoks on KOVidele mõeldud toetusraha jäätmejaamade ja konteinerite ostmiseks.

Esimees Lauri Hussar
19:28:50
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus lavale Yoko Alenderi.

Yoko Alender
Yoko Alender
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
19:28:54
AI kokkuvõte

Yoko Alender rõhutas vajadust reformida jäätmete sortimise süsteemi, et parandada ringlussevõtu võimekust, selgitada inimestele sortimise mõtet ning tagada, et reformil oleks reaalselt mõju ressursikasutusele ning arved oleksid madalamad.

Yoko Alender
Yoko Alender
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
19:28:54
AI kokkuvõte

Yoko Alender toetab küll vajalikku reformi, kuid tõstatab küsimuse, kas see suudab ületada inimeste skepsise, et hoolimata sorteerimisest läheb prügi ikkagi põletusse, ning pärib ministrilt ringlussevõtu võimekuse parandamise ja reformi sisulise mõju kohta ressursside kasutuselevõtule Eestis.

Taristuminister Kuldar Leis
19:29:51
AI kokkuvõte

Digitaalne pöördega näeme, kuhu liigiti kogutud jäätmed liiguvad, ning eesmärk on, et need ei lähe põletusse ega ladestusse, vaid taaskasutusse — näiteks papp ja paber Räpina paberivabrikusse ning klaas Järvakanti.

Esimees Lauri Hussar
19:30:28
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Mart Maastiku tulla lavale.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:30:33
AI kokkuvõte

Mart Maastik kriitiseerib liigiti kogumise majanduslikku tasuvust, viidates Inglismaa võrdlusele, kus erinevus on vaid umbes 10%, ning küsib, kuhu Eestis liigiti sortitud materjal jõuab, kes seda ostab ja mis hinnaga, otsides näiteid ja positiivset infot.

Taristuminister Kuldar Leis
19:31:32
AI kokkuvõte

Ta rõhutas, et Inglismaa näide kinnitab vajadust kindlate liigiti kogutud jäätmete koguste kindlustamiseks, et ettevõtted investeeriksid ümbertöötlemisse ning Eesti suudaks jäätmereformi järel ise materjalid ümber töödelda, mis tooks kaasa uued väikesed tööstused.

Esimees Lauri Hussar
19:34:00
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Rain Epleril võtta sõna.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:34:02
AI kokkuvõte

Maainimene Rain Epler rõhutab, et korduvkasutatava pakendi kasutamine, biojäätmete kompostimine ja üldine jäätmete vähendamine võivad kulusid viia nulli või miinimumini, ning küsib, kas see on tõesti võimalik oma käitumisega.

Taristuminister Kuldar Leis
19:34:45
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis selgitab, et hajaasustuses on jäätmekogumise kulu võimalik nulli viia, kuna kohalikul omavalitsusel on otsustusõigus leppida elanikuga kokku jäätmete mittetekkimises (näiteks kohapealse komposteerimise teel), misjärel kaob ka kohustuslik prügiveo vajadus ja sellega seotud kulu majaomanikule.

Taristuminister Kuldar Leis
19:34:45
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et hajaasustuse jäätmete kogumise kulud võivad nullini langeda kohaliku omavalitsuse kokkuleppe ja otsustusõiguse abil, kuid kui jäätmeid ei teki (nt kohapealse kompostimise tõttu), ei teki ka kulu ja auto ei käi.

Esimees Lauri Hussar
19:35:44
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Aivar Kokk esinema.

19:35:44
AI kokkuvõte

Aivar Kokk märgib, et tema pere maksab iga kuu umbes neli eurot ja praegune süsteem toimib, kuid talle pole selgitust antud, miks tuleb maksta 70 miljonit eurot uute prügikastide ja sorteerimissüsteemi jaoks, ning ta pakub alternatiive nagu prügi põletamine või lihtsam konteinerisüsteem koos kohalike suurte sorteerimisjaamadega.

Esimees Lauri Hussar
19:35:48
AI kokkuvõte

See on lühike, jõuline motivaator, mis kutsub kuulajaid tegutsema ja ütleb, et nende aeg on käes.

19:36:59
AI kokkuvõte

Ta ütles, et eesmärk on kulude kokkuhoid ning märkis, et väikeettevõtjad võivad pakkuda paremat hinda kui suurettevõtted.

Esimees Lauri Hussar
19:37:01
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänas publikut.

19:37:04
AI kokkuvõte

Ettevõtjana ütleb Aivar Kokk, et oma kogemuse põhjal ei näe ta, et kahe lehma pidaja teeniks rohkem kui 2000 lehma pidaja.

Esimees Lauri Hussar
19:37:12
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänab ja palub härra ministrit.

Taristuminister Kuldar Leis
19:37:13
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis väidab, et ta ei mõista, kust tuleb arvamus, et kulu on 70 miljonit, ning et süsteem töötab vaid umbes kümnes omavalitsuses ja paljudes ei toimi, ning räägitakse kogu Eestist, mitte ühe omavalitsuse kohta.

Esimees Lauri Hussar
19:37:49
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Peeter Ernitsit tulla ette.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:37:52
AI kokkuvõte

Ta kritiseerib pikkust jorutamist ja 2019. aastal toimunud viivitust ning küsib, millal selle nii-öelda tubli eelnõu ettevalmistamine tegelikult algas, et näha, kui palju aastaid vahepeal molutati.

Taristuminister Kuldar Leis
19:38:10
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et eelnõu on kestnud kaks aastat ja mõni kuu ning on uuesti läbi vaadatud paljude huvipooltega, et see oleks tulevikku vaatav, ning vedajatega on mitmeid kordi arutatud, kuidas tulevikus vedamise ja monopoolsusega paremini toime tulla.

Esimees Lauri Hussar
19:38:59
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Arvo Aller sõna võtma.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:39:00
AI kokkuvõte

Arvo Aller kritiseerib ühe hinnaga jäätmehoolduse süsteemi ja eraldi andmete avalikustamist kui bürokraatiat tekitavat mehhanismi, mis põhjustab korteriühistutes ja omavalitsustes vaidlusi ning ohustab uute lepingute toimimist.

Taristuminister Kuldar Leis
19:40:14
AI kokkuvõte

Taristuministri Kuldar Leisi sõnul koondatakse korteriühistute tasud ühte süsteemi ning jäätmeveo hanked viiakse lõpule reformi kaudu 2030. aastaks, kus lõppevate lepingute puhul saab minna uue reformi alusel või jääda vana süsteemi, ning praegu hankesse soovivad võivad teha seda vanas süsteemis — kõik sõltub kohaliku omavalitsuse otsusest.

Esimees Lauri Hussar
19:41:15
AI kokkuvõte

Esimees palub Helir-Valdor Seederil võtta sõna.

AI kokkuvõte

Helir-Valdor Seeder leiab, et biojäätmete eraldi kogumine ning mehhaaniline sorteerimine sorteerimisjaamaga on kaasaegne, tõhus ja keskkonnasäästlikum lahendus ning küsib, miks seda teed ei valita.

Taristuminister Kuldar Leis
19:42:23
AI kokkuvõte

Minister Kuldar Leis ütles, et suurtootjad ja sorteerimistehased on liigiti kogumise kasuks ning liigiti kogutud jäätmed on puhtamad ning paremini ringlusse võetavad, korteriühistud otsustavad veo sageduse ning poolikute konteinerite vedu ei toimu ning jäätme reformiga pikeneb miinimumaeg ühe kuu kogumisest segaolmejäätmete ja pakendite jaoks kuni kolm kuud (biojäätmete puhul jääb üks kuu kehtima).

Esimees Lauri Hussar
19:43:55
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar pöördub Yoko Alenderi poole palvega.

Yoko Alender
Yoko Alender
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
19:43:58
AI kokkuvõte

Yoko Alender märgib, et sorteerimisliinist saab umbes 10% materjalist ning sorteerimine ei suurenda jäätmete kogust, vaid vähendab neid teadlikkuse kasvades, ning küsib, kas jäätmete reform lõpetab ladestamise ja vähendab prügila põlemisi, näiteks Uikala prügila, mis on sel aastal põlenud 11 korda.

Yoko Alender
Yoko Alender
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
19:43:58
AI kokkuvõte

Yoko Alender, kes esmalt selgitab, et jäätmete sorteerimine ei suurenda prügi hulka, väljendab muret põlevate prügilate (nt Uikala 11 põlengut) tekitatud sagedaste häiringute pärast ja küsib, kas kavandatav jäätmereform suudab lõpetada sellise ladestamise, mis viib keskkonnakatastroofideni.

Taristuminister Kuldar Leis
19:45:10
AI kokkuvõte

Jäätmereformi üheks peamiseks eesmärgiks on oluliselt vähendada ladestamise osakaalu – kuni 1% kõigist jäätmetest – mis väldiks Uikala-laadseid prügilaid ja vähendaks keskkonnariske, kuid probleem on, et ei ole valikut, kuhu jäätmeid saata – kasvõi ladestusele – sest neid on palju ja prügilaid on vähe.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
19:46:03
AI kokkuvõte

Lauri Laats väidab, et jäätmete vähenemine ei tulene seadusest, vaid Reformierakonna ja partnerite maksutõusudest, ning et tarbimine on langenud ja hinnad tõusnud, mis tähendab, et inimesed kulutavad vähem ja tekib vähem jäätmeid.

Esimees Lauri Hussar
19:46:03
AI kokkuvõte

Esimees Hussar esitab Lauri Laatsile palve.

Taristuminister Kuldar Leis
19:47:07
AI kokkuvõte

Kuldar Leis ütleb, et ta võib vastata ning see aitab jäätmereformile kaasa.

Esimees Lauri Hussar
19:47:19
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar ütles, et kui see oli esimene küsimus, on pärast Riina Solmani teist küsimust võimalik esitada uus küsimus.

Mart Maastik
Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:47:28
AI kokkuvõte

Maastik rõhutab, et iga elaniku eest eraldi tingimuste sõlmimine omavalitsusega on ebareaalne ja kallis, sest sõltumata konteineri täituvusest tuleb auto kohale ja maksad, ning mitme eri auto vedu teeks tegelikult suurema küttekulu kui ühe konteineri korraga vedu.

Taristuminister Kuldar Leis
19:48:34
AI kokkuvõte

Ta kirjeldab Saaremaal enne jäätmereformi valitsevat olukorda, kus tuleb maksta isegi siis, kui konteiner on tühi, ning selgitab, et jäätmereformi käigus saavad kohalikud omavalitsused elaniku vabastada jäätmete kogumisest, kui tal jäätmeid ei teki või kui ta koopereerub naabriga või komposteerib ise, kuid praegu seda õigust ei ole.

Esimees Lauri Hussar
19:49:36
AI kokkuvõte

Kõnes öeldakse, et liigume edasi ja palutakse Henn Põlluaas rääkima.

Henn Põlluaas
Henn Põlluaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:49:37
AI kokkuvõte

Henn Põlluaas kurdab, et tema suvila jaoks pole vaja prügikasti, kuid keskkonnateenused esitab arveid olematu lisaprügikasti eest ning ta küsib, kuidas on võimalik maksta millegi eest, mida pole.

Taristuminister Kuldar Leis
19:50:38
AI kokkuvõte

Kuldar Leis ütles, et olukord on täpselt vastupidine: praegused reeglid sunnivad maksma keskkonnateenuste eest, kuigi seda ei korralda kohaliku omavalitsus, ja jäätmereformiga antakse kohalikele omavalitsustele õigus elanikku jäätmete äraandmisest vabastada, kui ta ei ela seal või kui tal jäätmeid ei tekigi.

Esimees Lauri Hussar
19:51:17
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Priit Sibulit kõnelema.

19:51:17
AI kokkuvõte

Priit Sibul väljendab jäätmemuudatuse üle segadust, märkides, et kuigi eesmärk on suurendada ringlussevõttu, tundub kogu reform arusaamatu ning ta toob välja, et suuremate omavalitsuste jaoks antakse arve väljastamise ja raha kogumise õigus, mis võib olla suurem kui praegune, ning rõhutab, et kõik need õigused on juba KOV‑idel olemas.

Taristuminister Kuldar Leis
19:52:19
AI kokkuvõte

Reformi järgi on KOV nüüd pakendijäätmete korralduses peamine lepingupartner, kes korraldab hanget ja väljastab kodanikele arved, kuid senises süsteemis ei sekku KOV kodanike ja teenuseosutajate lepingutesse ning pakendikonteinerite tühjendamise teevad tootjavastutusorganisatsioonid või nende lepingupartnerid.

Esimees Lauri Hussar
19:53:07
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Riina Solmanit ja märgib, et saalis räägitakse ning ta ei kuule Riina küsimust.

Riina Solman
Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:53:14
AI kokkuvõte

Riina Solman kritiseeris jäätmete ringlussevõtu reformi kui riigi kulusid suurendavat ning omavalitsustele eesmärke mitte seavat lahendust, mis ei suuna süsteemi tegelikult ringlusse, ning pakkus, et võib kaaluda põletamist sooja ja elektri saamiseks.

Taristuminister Kuldar Leis
19:54:18
AI kokkuvõte

Jäätmereformiga seoses pannakse KOV‑idele sihtarvud liigiti kogutavate jäätmete ja segaolmejäätmete osakaalu kohta, et liigiti kogumist igati soodustada, ning see on kirjas ka seaduses.

Esimees Lauri Hussar
19:54:49
AI kokkuvõte

Esimees palus Hanah Lahe jätkata, vabandas härra ministeri ees ja ütles, et jätkake.

Taristuminister Kuldar Leis
19:54:53
AI kokkuvõte

Euroopa Liidu tasemel on paika pandud sihtarvud ja Eesti saab selle kogemuse lihtsalt üle võtta.

Esimees Lauri Hussar
19:55:01
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänab südamest ja pöördub Hanah Lahe poole paluma midagi.

Hanah Lahe
Hanah Lahe
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:55:03
AI kokkuvõte

Hanah Lahe küsib eelnõus eraldi peatükis käsitletava jäätmevaldkonna digitaliseerimise kohta, milliseid probleeme see lahendada aitab ja millised on lahendused.

Taristuminister Kuldar Leis
19:55:26
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leisi sõnul võimaldab digitaliseerimine asendada käsitsi saatelehtedega tehtava jäätmete jälgimise ning anda täpse ülevaate sellest, kui palju ja milliseid jäätmeid liigiti tekib, kust need pärinevad ja kuhu need suunatakse ning kui palju neist saab ringlusse võtta, ning pärast esialgset protsessi muutub see tavapäraseks töökäiguks.

Esimees Lauri Hussar
19:56:16
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsub Kalle Grünthali kõnelema.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:56:16
AI kokkuvõte

Kalle Grünthal tõstatab küsimuse, millised hoovad on olemas, et KOV‑id vabastaksid maksust ja et inimesed ei peaks maksma teenuste eest, mida nad tegelikult ei tarbi.

Taristuminister Kuldar Leis
19:56:48
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et KOVidel on õigus vabastada hajaasustusega piirkonnad ja üksikud inimesed, kellel tekib väga vähe jäätmeid, ning kartus, et vabastust võetakse teenuse eesmärgil kasutusse ja ei anta, on loogikaväline, sest küsimus on vaid viis eurot.

Esimees Lauri Hussar
19:57:32
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsub Priit Sibul esinema.

19:57:34
AI kokkuvõte

Priit Sibul kritiseerib, et kuigi eesmärk on suurem taaskasutus ja ringlussevõtt, ei seata selles kontekstis konkreetseid eesmärke ning pannakse need hoopis KOV‑idele prügi liigiti koguma, ning küsib, kas reform vähendab kohalikku põletamist ja kas see toob kaasa rohkem impordiprügki ning kõrgemaid tasusid või erandeid.

19:57:34
AI kokkuvõte

Priit Sibul kritiseerib seda, et ringlussevõtu eesmärke ei seata, keskendudes vaid kohalike omavalitsuste liigiti kogumise kohustusele, ning tunneb muret, et kohaliku prügi vähenemine põletamisel võib kaasa tuua prügi impordi suurenemise Eestisse, küsides seejuures täiendavate tasude või erandite kohta.

Taristuminister Kuldar Leis
19:58:34
AI kokkuvõte

Riigi ja Euroopa Liidu tasandil on liigiti kogumise eesmärgid paika pandud, kuid praegu kogutakse liigiti väga vähe ning segaolmejäätmete hulk on liiga suur, sest enamus inimesed ei kogu liigiti.

Taristuminister Kuldar Leis
19:58:34
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis rõhutas, et kuigi liigiti kogumise eesmärgid on nii riiklikul kui ka Euroopa Liidu tasandil paigas, on peamine probleem see, et enamik elanikkonnast ei kogu jäätmeid korrektselt, mistõttu tekib liiga palju segaolmejäätmeid ja eesmärkide täitmiseks on vaja astuda järgmine samm.

Esimees Lauri Hussar
19:59:32
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Kalle Grünthali kõnelema.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:59:34
AI kokkuvõte

Kalle Grünthal vaidlustas ministri eeldused kohalike omavalitsuste (KOV) koostöövalmiduse osas, rõhutades KOV-ide iseotsustusõigust, ning juhtis tähelepanu sellele, et hajaasustuses elavaid peresid on kümneid tuhandeid, mistõttu palus teada, milliste seaduslike hoobadega kavatsetakse kaitsta neid peresid, kes KOV-ilt vabastust ei saa.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:59:34
AI kokkuvõte

Grünthal väidab, et väide, et KOV-id ei hakka jonnima viie euro pärast, ei kehti ning et hajaasustuse piirkondades on kümnete tuhandeid peresid, kellele need summad on märkimisväärsed, ning küsib, kas kavandatakse seaduses meetmeid, et kaitsta neid peresid, kes soovivad vabastust, kuid KOV neid ei anna.

Taristuminister Kuldar Leis
20:00:35
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis rõhutas, et jäätme- ja hajaasustuse küsimustes jääb otsustus- ja tegutsemisõigus kohalikele omavalitsustele ning elanikega kokkulepetele; hajaasustuses võivad jäätmete tekitajad koos naabritega koostööd teha, mitte üksi nelja konteinerit majas hoida; ning üksiku talu teemade sügavuti lahendamine ei kuulu reformi raames Tallinna ette kirjutama.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:01:48
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palus Ants Froschi tulla lavale.

Ants Frosch
Ants Frosch
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:01:49
AI kokkuvõte

Ants Frosch tõdes, et Eesti omavalitsuste haldussuutlikkus on väga erinev ning praeguste ressursside juures puudub põhjalik mõjuanalüüs täiendava koormuse kohta, mis kaasneb jäätmete tekkimise ja käitlemise ülevaatega.

Ants Frosch
Ants Frosch
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:01:49
AI kokkuvõte

Ants Frosch juhib tähelepanu kohalike omavalitsuste ebaühtlasele haldussuutlikkusele, rõhutades, et neil puudub ressurss põhjaliku prügikäitluse ülevaate tegemiseks, ning kritiseerib teravalt asjaolu, et puudub mõjuanalüüs selle kohta, millise täiendava koormuse uus regulatsioon omavalitsustele tegelikult paneb.

Taristuminister Kuldar Leis
20:02:38
AI kokkuvõte

Selle reformi elluviimiseks antakse kohalikele omavalitsustele ajutine toetus ning neil on õigus küsida haldustasu, mis on koguhinna sees ja katab ära ka kohalike omavalitsuste töö, mis on seotud jäätmete liigiti kogumisega.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:03:15
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Evelin Poolametsa.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:03:17
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets küsib ministrilt, millised on plaanid ja korraldus päikesepaneelide ümbertöötlemise ning tuulikulabade taaskasutamise kohta, arvestades hoogustunud planeeringuid.

Taristuminister Kuldar Leis
20:04:06
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et nii päikesepaneele kui ka tuulikuid saab taaskasutusse võtta ning umbes 95% päikesepaneelide materjalidest on taaskasutusmaterjalid, kuigi Eestis seda ei tehta ja need võetakse ringlusse, kuid praegu keskendutakse peamiselt olmejäätmetele.

Taristuminister Kuldar Leis
20:04:06
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis selgitas, et kuigi käimasolev arutelu puudutab peamiselt olmejäätmeid, on oluline teada, et nii tuulikud kui ka päikesepaneelid on suures osas taaskasutatavad – näiteks 95% päikesepaneelidest on juba valmistatud ringlussevõetud materjalidest ning ka tuulikuid saab ehitistena uuesti ringlusse võtta.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:05:08
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Urmas Reinsalu sõna võtta.

20:05:10
AI kokkuvõte

Urmas Reinsalu küsis Leisilt, kuidas ta võttis endale pädevuse prügiasjades, kuigi taristuminister peaks tegelema teede, raudteeliikluse ja infrastruktuuriga, ning palus selgitust 2026. aastal jõustuva seaduse uute ja olemasolevate tasude kohta, nende eraldi ja kogumaksumuse ning kellele see koormus lõpuks langeb.

Taristuminister Kuldar Leis
20:05:59
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et tema vastutus hõlmab jäätmeid ja ringmajandust ning tulevikus jagatakse senine üks tasu lahti, et näha, millised on selle koostisosad, ning maksud ja tasud ei tõuse.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:06:58
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Ants Frosi kõnelema.

Ants Frosch
Ants Frosch
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:07:08
AI kokkuvõte

Ants Frosch küsib, kas me oleme jõudnud sinnamaale, et kohalikes omavalitsustes tuleb leida prügivolinikke ehk jäätmevolinikke, ja rõhutab, et ilma vastava ressursita see ei pruugi õnnestuda.

Taristuminister Kuldar Leis
20:08:00
AI kokkuvõte

Taristuministri Kuldar Leisi sõnul suureneb kohalike omavalitsuste roll ning KOV-id peavad korraldama jäätmehanked ning tegelema vedajate ja käitlejate leidmisega, sest elanikel pole teada, kelle poole pöörduda, ning põletamise ja ladestuse tasud tõusevad, et motiveerida liigiti jäätmete kogumist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:09:18
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Urmas Reinsalu lavale.

20:09:20
AI kokkuvõte

Urmas Reinsalu pöördus ministri poole palvega esitada täpsed võrdlevad andmed selle kohta, kuidas muutuvad uue seaduse jõustumisel jäätmete põletus- ja ladestamistasud, omavalitsuste poolt küsitavad jäätmeveo maksimumkulud ning pakendijäätmete käitlemisega seotud lisakulud tootjatele, võrreldes neid praeguste määradega.

20:09:20
AI kokkuvõte

Urmas Reinsalu esitas täpsustavaid küsimusi jäätmetasude kohta: kui suur on põletus- ja ladestustasu järgmisel aastal ning sellel aastal, kui suur on omavalitsustele järgmisel ja käesoleval aastal korraldatud jäätmeveo kulude katmiseks kehtestatud tasu, ning kui suur lisakulu peavad tootjad kandma segaolmejäätmete seest pakendijäätmete käitlemisel praegu ja pärast seaduse jõustumist.

Taristuminister Kuldar Leis
20:10:20
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et praegune ladestustasu 30 eurot tonni kohta tõuseb reformi käigus 90 eurot tonni kohta, segaolmejäätmete tasu tõuseb ning põletustasu pole praegu, kuid tulevikus on see 60 eurot tonni kohta, ning need hinnad on naabritega võrreldes mõistlikud, et jäätmed jääksid Eestisse ja liigiti kogumine oleks motiveeritud.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:11:40
AI kokkuvõte

See on lühike üleskutse – kutsuda Mart Helmet esinema.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
20:11:42
AI kokkuvõte

Mart Helme peab uut prügikorralduse eelnõud ökofašistlikuks, kuna see ei arvesta elukeskkondade eripäradega, surudes ühtseid reegleid peale nii suurele Lasnamäe kortermajale kui ka metsa ääres elavale mutikesele, kes kasutab oma jäätmed praktiliselt täielikult ära, ning märgib irooniliselt, et planeet on üle elanud ka varasema, palju lihtsama prügikäitluse ajastu.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
20:11:42
AI kokkuvõte

Mart Helme nimetab ökofašistlikuks eelnõu prügi sorteerimise ideed, märkides, et kuigi ta ise sorteerib, ei arvesta see eripäradega ning Lasnamäe kortermaja ja metsaääre küla näited tõestavad, et üks lahendus ei sobi kõigile.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:12:55
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi väljendas tänu.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
20:12:57
AI kokkuvõte

Ta käsib selle tagasi võtta ja seda eristada.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:13:01
AI kokkuvõte

Ta tänab head kolleegi ja teatab, et aeg on täis.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
20:13:03
AI kokkuvõte

Mart Helme kõne käsitles erinevate elanikkonnagruppide vajadusi ja kohustusi.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:13:06
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänab.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
20:13:08
AI kokkuvõte

Kahjuks ei ole antud kõnetekstist piisavalt materjali ühe lause pikkuseks kokkuvõtteks.

Taristuminister Kuldar Leis
20:13:10
AI kokkuvõte

Seadus sätestab Lasnamäe tiheasustusalal ja hajaasustusalal erinevad reeglid ning pakendijäätmete täiendav käitlustasu on 50 senti iga tühjendamise eest pakendikonteinerile kodanikule või korteriühistule.

Taristuminister Kuldar Leis
20:13:10
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis rõhutas, et jäätmekäitluse reeglid on seaduses juba diferentseeritud vastavalt asustustihedusele (nt Lasnamäe ja hajaasustus), lükkas tagasi vananenud meetodid nagu maasse kaevamine ning täpsustas, et pakendijäätmete täiendav käitlustasu on 50 senti konteineri tühjenduskorra eest, mis on ette nähtud kodanikule või korteriühistule.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:14:13
AI kokkuvõte

See on Vladimir Arhipovile esinema kutsumine.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:14:15
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov märgib, et viimase aasta jooksul on Eesti uudistes peaaegu ainult halbu uudiseid – maksud ja aktsiisid tõusevad ning inimesed kogevad paanikat, ning kuigi tänane eelnõu lubab edasisi muudatusi, näeb ta selles suurenevaid maksukohustusi ja ettevõtete kohustuste kasvu, mis viitab hinnatõusule.

Taristuminister Kuldar Leis
20:14:59
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et liigiti kogumisel ei suurenda kulusid üldiselt ja neil, kes koguvad liigiti, ei kasva arved, kuid neil, kes ei kogu liigiti, võib arve olla kaks–kolm korda suurem, seega on mõistlik liigiti koguda ning konkurentsi suurendades vedajate ja käitlejate arvu kasvatades püütakse hinnad allapoole, sest väide, et hinnad tõusevad, ei ole tema sõnul õige.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:16:06
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi palub Helir-Valdor Seederit esinema.

AI kokkuvõte

Helir-Valdor Seeder küsib, kas kavandatava prügi sorteerimisega muutuks kodumaine prügi kvaliteetsem ja vähendaks seeläbi Eestisse laevadega toodava välismaise prügi hulka, ning küsib, kelle pädevusse kuulub selle koguse määramine – Keskkonnaamet või taristuminister.

AI kokkuvõte

Helir-Valdor Seeder tõstatas kaudselt eelnõuga seotud küsimuse Eestisse imporditava prügi teemal, soovides teada, kas valitsuse plaanitav kodumaine sorteerimise kvaliteedi tõus vähendaks laevadega Euroopast sisseveetava prügi hulka, ning palus selgitada, kelle pädevusse (Keskkonnaamet või taristuminister) kuulub imporditava koguse määramine.

Taristuminister Kuldar Leis
20:16:49
AI kokkuvõte

Meie eesmärk on koguda liigiti ja anda see tooraine Eesti ettevõtetele, nii et sissetoodava prügi hulk väheneb, ning selle pädevus jääb Keskkonnaametile.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:17:50
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Vladimir Arhipovi.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:17:52
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov tõi välja, et hinnad tõusevad nende jaoks, kes prügi ei sorteer, ja küsis, kes sorteerimise eest vastutab – kas kohalik omavalitsus või korteriühistud peavad palkama valvuri ning kuidas see reguleeritakse.

Taristuminister Kuldar Leis
20:18:19
AI kokkuvõte

Taristuminister Kuldar Leis ütles, et jäätmete liigiti kogumine toimib aja jooksul paremini ning kui mõni korteriühistus paneb valesse konteinerisse või rikub reegleid, tuleb see lahendada ühistu juhatuse kaudu ning see puudutab mitte ainult jäätmeid, vaid kõigi ühistu reeglite järgimist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:19:29
AI kokkuvõte

Rohkem küsimusi ei ole; aseesimees palub Riigikogu kõnetooli juhtivkomisjoni nimel Hanah Lahet tutvustada seal toimunud arutelu ja langetatud otsuseid.

Hanah Lahe
Hanah Lahe
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:19:47
AI kokkuvõte

Komisjon arutas 10. juunil jäätmete reformi sisu ja kaasnevaid muudatusi, vastas erinevatele küsimustele ning otsustas konsensuslikult võtta eelnõu täiskogu päevakorda ning määrata Hanah Lahe juhtivkomisjoni esindajaks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:21:36
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänas, teatas, et küsimusi ei ole, avas läbirääkimised ning nimetas Lauri Laats Eesti Keskerakonna fraktsiooni esindajana ning palus kokku kaheksa minutit aega.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
20:21:54
AI kokkuvõte

Lauri Laats ütles, et kavandatav jäätmete seadus suurendaks tarbijahindu ja oleks põhiseaduslikult riivav, sest jäätmete kogus on vähenenud majanduse languse tõttu ning Keskerakonna fraktsioon selle vastuvõtmist tagasi lükkab.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
20:21:54
AI kokkuvõte

Lauri Laats kritiseerib teravalt uut jäätmeseadust, lükates ümber väited, et see hindu ei tõsta, ning rõhutades, et jäätmete vähenemine on tingitud inimeste langenud ostujõust ja jaemüügi langusest, mitte seadusest. Ta hoiatab, et ladestus- ja põletustasude järsk tõus kandub paratamatult üle tarbijahindadesse, mõjutades kõiki. Lisaks heidab ta seadusele ette põhiseaduse riivet, õigusliku ja finantsanalüüsi puudumist ning sarnasust ebaõnnestunud rohepöörde skeemidega, mistõttu Keskerakonna fraktsioon teeb ettepaneku eelnõu tagasi lükata.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:29:11
AI kokkuvõte

EKRE fraktsiooni nimel esindav Arvo Aller palub lisaaega ning kõne pikkuseks on kaheksa minutit.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:29:27
AI kokkuvõte

Arvo Aller kritiseerib teravalt jäätmeseaduse muudatusi, mis tema hinnangul suurendavad oluliselt bürokraatiat ja inimeste kulusid, nõudes mitme konteineri ja vedaja kasutamist. Eriti taunib ta kohalikele omavalitsustele antavat õigust kehtestada kuni 50% suurune jäätmehoolduskulu, pidades seda varjatud maksutõusuks, mis teeb inimesed vaesemaks. Kõneleja näeb eelnõus riigi kohustuste veeretamist KOV-idele ning plaanimajanduslikku süsteemi, kus sihttasemete mittetäitmisel ähvardavad trahvid, mistõttu EKRE fraktsioon toetab tagasilükkamise avaldust, kuna see vähendab Eesti inimeste toimetulekut.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:29:27
AI kokkuvõte

Arvo Aller kritiseeris jäätmehoolduse seaduse muudatusi kui riigi kohustuste ülekandmist kohalikele omavalitsustele, mis sunnib liigiti kogumist, seab omavalitsustele kuni 50% jäätmehoolduskulude katmise kohustuse ning lisakulud ning toob kaasa kõrgemad arved, bürokraatia ja trahvide ohu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:36:36
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi märgib, et ühinemine on toimunud suuliselt ning kirjalikku taotlust puudub, ning Isamaa fraktsiooni nimel esitab Aivar Kokk palumise.

20:36:50
AI kokkuvõte

Aivar Kokk kritiseerib teravalt valitsuse jäätmereformi kui jätkuvat "maksufestivali", seades kahtluse alla ministri väited kulude puudumisest ning arvutades välja, et reform tõstab maksumaksja koormust ligikaudu 75 miljoni euro võrra aastas jäätmete põletus- ja ladestamistasude tõusu kaudu, lisaks ennustades, et see toob kaasa dubleerivad tegevused, hulgaliselt riigipalgalisi töökohti ja kuni neli korda kallima transpordi, ilma et ringlussevõtu kasv oleks selgelt tagatud.

20:36:50
AI kokkuvõte

Aivar Kokk kritiseerib jäätmete reformi kui maksufestivalit, sest kuigi lubatakse kulude mitte suurenemist, on reaalsuses segadust tekitavad numbrid 35 miljonist kuni 100–111 miljoni euro ja Euroopa Liidu toetus ning sellest tulenev maksumaksja koormus umbes 75 miljonit eurot aastas, lisaks dubleerivad riigipalgalised kohti, tõusevad transpordikulud ning reform keskendub omavalitsustele rahastamisele ja liigiti kogumisele, mitte ringlussevõtule, mis lõpptarbija jaoks maksukoormust tõstab.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:41:24
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi vastas lihtsalt jah.

20:41:25
AI kokkuvõte

Aivar Kokk kritiseerib eelnõu, öeldes, et see suurendaks prügivedu ja pakendijäätmete käitlemise kulusid ning tooks maksumaksjatele aastas umbes 50–55 miljonit eurot lisakulutusi, ning kutsub eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata, rõhutades, et konkurents on olemas ja vahendajate hinnad ei tohiks põhjustada hinnatõusu.

20:41:25
AI kokkuvõte

Aivar Kokk kritiseerib teravalt kavandatavat jäätmereformi eelnõu, mis tema hinnangul kehtestab maksufestivali, lubades omavalitsustel lisada jäätmeveokuludele kuni 50% juurde ja suunates pakendijäätmete käitluskulud tootjatele, mis kokkuvõttes tähendab maksumaksjatele 50–55 miljoni euro suurust lisakoormust aastas, mistõttu teeb ta ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata, pidades rumalaks juttu, et vahendamise kaudu muutub prügivedu odavamaks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:44:59
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi ütleb, et seda ei ole vaja.

20:45:01
AI kokkuvõte

Ta ütleb, et nad ei tea ja teevad igaks juhuks ettevaatlikult.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:45:26
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tagastab midagi, ütleb, et seal võib peituda midagi, ning palub Eesti 200 fraktsiooni nimel Ando Kivibergi reageerida.

Ando Kiviberg
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:45:28
AI kokkuvõte

See kõne rõhutab, et kohalike omavalitsuste jäätmeveo monopol tuleb lõpetada, et tekiks konkurents ja pakkumuste võrdlemise võimalus, mille tulemusena hinnad langevad ja teenindus paraneb.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:47:50
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub kolleegidel olla veidi vaiksem.

Ando Kiviberg
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:47:53
AI kokkuvõte

Ando Kiviberg kaitseb eelnõu, rõhutades, et see annab kohalikele omavalitsustele suurema paindlikkuse teenusepakkujate valikul ja on kriitilise tähtsusega, et lõpetada praegune monopol, kus kaks suurt jäätmekäitlusfirmat kontrollivad tootjavastutuse organisatsioone, tagades seeläbi turumajanduse põhimõtete toimimise ja tõhususe.

Ando Kiviberg
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:47:53
AI kokkuvõte

Ando Kiviberg ütles, et eelnõu annab omavalitsustele vabamad käed pakkujate valikul ja konkurentsi kaudu õiglasema hinna, laseb turul toimida ning samal ajal tuleb tagada, et tootjavastutusorganisatsioonid oleksid päriselt tootjate käes ja monopolid välditakse.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:50:11
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänas ettekande eest, vabandas saali segamise pärast ja ütles, et väike debatt on lubatud ning vajadusel juhataja sekkub, kuid seekord oli debatt rohkem kui tavaliselt, ning Reformierakonna fraktsiooni nimel palus Yoko Alender.

Yoko Alender
Yoko Alender
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
20:50:36
AI kokkuvõte

Yoko Alender rõhutas, et Eestis tekib umbes 70% jäätmetest põlevkivitööstuses, olmejäätmete ringlussevõtt on Euroopa keskmisest madalam ning sorteerimine peab olema majanduslikult motiveeritud, et jäätmed muutuksid ressursiks, ning valdkonnas on vaja digitaalset aruandlust ja ettevõtjatel tuleb olla kindlad, et investeeringud ringlusesse tasuvad.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:55:12
AI kokkuvõte

Kõne kestis kolm minutit.

Yoko Alender
Yoko Alender
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
20:55:13
AI kokkuvõte

Yoko Alender rõhutab jäätmete sorteerimise reformi vajadust, mis loob selge süsteemi ja vastutuse, suurendab liigiti kogutavate jäätmete osakaalu ning muudab kogutud jäätmed ressursiks, toetades puhtamat majandust ja paremat andmete kasutamist otsuste tegemisel.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:58:10
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi lõpetas läbirääkimised, teatas, et juhtkomisjon lõpetab eelnõu 657 esimese lugemise, ning laekunud kaks ettepanekut—Keskerakonna fraktsioonilt ja Isamaa saadikurühmalt—käsitles ta fraktsioonipoolse ettepanekuna esimese lugemise tagasi lükata, võttes repliigi korras arvesse Helir-Valdor Seedri märkuse.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:58:10
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi, olles Riigikogu istungi juhataja, sulges läbirääkimised eelnõu 657 esimese lugemise teemal, keeldus Vladimir Arhipovile vastusõnavõtu andmisest ning teavitas saadikuid laekunud ettepanekutest, millest üks (Isamaa saadikurühmalt) käsitleti fraktsiooni ettepanekuna eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata.

AI kokkuvõte

Helir-Valdor Seeder tänab juhatajat ja märgib, et kodukord ei nõua kirjalikke lipikuid, vaid piisab puldist kõnelemisest, kuid traditsioon on kasutada seda bürokraatlikku teed, ning ta selgitab, miks kasutab eestikeelset sõna „saadikurühm“, mis võiks olla ka kodukorraseaduses.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:59:46
AI kokkuvõte

Kuigi ideest saan hästi aru, rõhutab kõneleja, et kollane raamat räägib teist keelt ja tuleb seda muuta, et sõnade tähendus oleks täpne ning kirjapanemine tagaks selguse taotletava kohta, ning kuigi see võib tunduda bürokraatiat, on see vajalik, et mõista, mida puldist taotletakse.

Lauri Laats
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioon
21:00:10
AI kokkuvõte

Lauri Laats ütles, et ta ei nõustu tõlgendusega, ning mainis, et oma kõnes nimetas ta häid kolleege Isamaa, Reformierakonna ja Keskerakonna fraktsioonidest ning Keskerakonna fraktsiooni liige soovis sõna võtta, meenutades, et eelnõu tekitab tarbijale 80 miljoni euro suuruse lisasurve.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:00:48
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi teatas, et protseduurilisi küsimusi enam ei võeta ja juhtivkomisjoni ettepanek on eelnõu 657 esimese lugemise lõpetada, kuid Eesti Keskerakonna fraktsiooni ja Isamaa fraktsiooni ettepanek esimesel lugemisel tagasi lükata pannakse nüüd hääletusele.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:04:06
AI kokkuvõte

Esimene lugemine eelnõu 657 lõppes: 16 poolt, 49 vastu, erapooletuid 0, ettepanek ei leidnud toetust; muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 2. juuli kell 16.