Päevakorrapunktide kaupa: Andres Metsoja

Kokku päevakordi: 110

Täielikult profileeritud: 110

2025-10-14
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (725 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud riigi kehtiva hoiaku vastu, mis lubab piletitulu ümber jagada tasuta transpordiga piirkondade vahel. Vastuseis on poliitikapõhine ja puudutab finantsmehhanismide ebaõiglust, mis karistab omaosalust panustavaid piirkondi.
2025-10-08
Planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (683 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Puudub otsene vastuseis või kriitika konkreetsete vastaste suhtes. Kriitika on suunatud eelnõu sisu ebaselgusele ja potentsiaalsetele vastuoludele teiste seadustega (nt Looduskaitseseadus), mitte isikutele või protseduuridele.
2025-10-08
Rahvusvahelise Navigatsioonimärkide Organisatsiooni asutamise konventsiooniga ühinemise seaduse eelnõu (663 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud "naabrite" (tõenäoliselt Venemaa) tegevuse vastu, kes väidetavalt varastasid Peipsil piirimärgid. See on tegevuspõhine kriitika riigipiiri rikkumise ja julgeolekuohtude kontekstis.
2025-10-08
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele töötada välja mobiilside turu konkurentsi suurendamise ja numbriliikuvuse kiirendamise kava" eelnõu (658 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud riigi vastu, kes on teinud vea, jättes turuosalistele kohustused panemata sagedushangetega hajaasustuse teenindamiseks. Riiki nimetatakse "nõudliku peremehe" puudumise tõttu ebaefektiivseks. Samuti kritiseeritakse telekommunikatsiooniettevõtteid hinnatõusude ja teenuse kvaliteedi manipuleerimise eest, mis asetab kliendi sunnismaine olukorda.
2025-10-08
Sotsiaalministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastuseis puudub, kuid kõneleja seab kahtluse alla omavalitsuste praeguse fookuse tõhususe, märkides, et uute spordiobjektide ehitamisest hoolimata noori sündmustel ei näe. Kriitika on suunatud pigem poliitika rakendamise tulemustele kui konkreetsetele isikutele.
2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja ministri vastu, keskendudes eelarve jaotuse (teed) ning fiskaalpoliitika struktuursetele puudujääkidele. Eelkõige heidetakse ette plaani puudumist toetussõltuvusest väljumiseks ja kohalike omavalitsuste eiramist tulude jagamisel. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, nõudes selgeid vastuseid ja muutusi.
2025-09-25
Isamaa fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Hinnatõusu mõju majanduse konkurentsivõimele ja inimeste toimetulekule. Mida teha?" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsus, keda kritiseeritakse teravalt viletsa töö ja suutmatuse eest lahendusi pakkuda. Kriitika on tulemuspõhine, keskendudes valitsuse ebaõnnestumisele rahva toimetuleku tagamisel.
2025-09-24
Liikluskindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (649 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud kehtivale õigusruumile, mis tekitab põhjendamatut bürokraatiat ja ebamugavust, eriti seoses sundkindlustuse automaatse rakendamisega harva kasutatavatele haagistele. Samuti kritiseeritakse komisjonis esitatud vastuväiteid, mis ei arvesta praktilise eluloogikaga. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.
2025-09-17
Atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi direktiivi muudatuste osaline ülevõtmine) eelnõu (667 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse poliitika ja seadusandliku praktika vastu, mida süüdistatakse õiguskindlust kahjustavas ja tagasiulatuvas maksustamises. Vastuseis on intensiivne ja poliitikapõhine, kutsudes üles eelnõu mitte toetama, kuna see lükkab majanduse kraavi.
2025-09-17
Rapla- ja Pärnumaa maavarade teemaplaneeringu lõpetamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud riigile ja Maa- ja Ruumiametile, kes tegi ettepaneku maavarade planeerimine lõpetada. Kriitika on poliitiline ja protseduuriline, süüdistades riiki ebakindluse tekitamises ja regionaalse ebavõrdsuse soosimises, luues "kuldses ringis" soodsama olukorra. Vastandatakse riigi tegevust tuule eriplaneeringute ja kaevanduste planeerimise osas.
2025-09-17
Maksufestivali jätkumine

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamine vastane on valitsus ja peaminister, kelle poliitikat ja tulemusi kritiseeritakse tugevalt, nimetades neid ebaõnnestunuks ja kaost tekitavaks. Kriitika on suunatud konkreetsetele poliitikatele nagu ebaõiglane automaks ja maapiirkondade mahajätmine.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud riiklikele regulatsioonidele, mis piiravad omandiõigust ja majandustegevust, eriti seoses keskkonnakaitsega Natura aladel. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes sellele, et piirangud on läinud liiga kaugele ja tekitanud ebaõiglase vastandumise maaomanike vahel.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Otsest poliitilist vastast ei kritiseerita, kuid vastuseis on suunatud kehtivale õigusruumile ja selle ebamõistlikele tagajärgedele, mis tekitavad halduskoormust või ohustavad riigikaitset. Kriitikat jagub ka kohtu sekkumisele jahinduse temaatikasse, mis on peatanud nuhtlusisendite küttimise. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes ebaefektiivsele haldusele ja regulatsioonidele.
2025-06-18
Atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (kasvuhoonegaaside heitkogustega kauplemise süsteemi direktiivi muudatuste osaline ülevõtmine) eelnõu (667 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud eelnõu esitanud ministeeriumi ja valitsuse vastu, kritiseerides neid eeskätt protseduuriliste vigade (tagasiulatuv jõustamine) ja puuduliku majandusanalüüsi pärast. Kriitika on suunatud ka laiemale valitsuse toetuspoliitikale, mis loob "õpitud abituse ühiskonna" ja nõrgestab majandusmudelit.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõude koostamise faasis tegutsevate ametnike ja poliitikute vastu, kes ei arvesta tööstussektori tagasisidega. Kriitika on protseduuriline ja intensiivne, kuna see takistab elu edasiviimist ja teeb koostöö mõttetuks. Kõneleja kritiseerib ka üldist "jutupunktide" kultuuri parlamendis.
2025-06-04
Riigikontrolli seaduse, erakonnaseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erakondade rahastamise kontrollorgan) eelnõu (599 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud regulatiivse raamistiku ja selle ebakonsistentse kohaldamise vastu, küsides, kas sarnastele sündmustele kehtib menetlus või mitte. Vastuseis on protseduuriline, rõhutades reeglite ebaselgust ja ebaõiglast eristamist avalike tegelaste vahel.
2025-06-04
Tööstusheite seaduse muutmise seaduse eelnõu (628 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on Keskkonnakomisjon, mis pidas eelnõud ebamõistlikuks ja bürokraatiat suurendavaks, ning arendajad, kes näevad kompleksloas täiendavat koormust. Kõneleja kritiseerib teravalt riiki ja valitsust, kes on distantseerinud end kohalike elanike partneri rollist, luues ebavõrdse olukorra. Kriitika on suunatud ka Enefit Greeni/Enefiti tegevusele ja valitsuse ebaloogilistele arendusotsustele.
2025-06-04
Keskkonnatasude seaduse muutmise seaduse eelnõu (615 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud riigi valitsusaparaadi ja planeerimisprotsessi vastu, mida süüdistatakse valede eesmärkide seadmises, kaoses ja läbipaistmatuses. Eriti teravalt kritiseeritakse suhtumist maaelanikesse, keda püütakse meelitada kaasavasse ühiskonda, viidates uuringutele, mis kujutavad neid vähe informeeritutena ja haritutena.
2025-06-04
Taristuinvesteeringud

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Puudub otsene kriitika või vastandumine konkreetsete poliitiliste oponentidega. Kriitika on suunatud pigem rahastamispõhimõtete ja prioriteetide ebaselgusele, eriti riigikaitse rahastu kasutamise osas kultuuriobjektide toetamiseks.
2025-06-04
Rail Baltic

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Puudub otsene vastandumine konkreetsetele poliitilistele rühmadele või isikutele. Kriitika on suunatud varasematele ebaefektiivsetele projekteerimisotsustele, mis ei näinud ette maanteesilla vajadust ja rahalisi vahendeid, ning küsitakse eraldi sildade tegemise mõistlikkust.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse, jahiseaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse eelnõu (612 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministrile ja valitsuse esitatud eelnõudele 610 ja 612, kritiseerides nii menetluslikke vigu (mõjuanalüüsi puudumine, väljatöötamiskavatsuse puudumine) kui ka sisulisi riiveid. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, süüdistades riiki omanike ebavõrdses kohtlemises ja nende karistamises metsade hoidmise eest. Vastuseis kulmineerub Isamaa fraktsiooni nimelise tagasilükkamise ettepanekuga.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Natura hindamine) eelnõu (610 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsus, keda kritiseeritakse põhiseaduse rikkumise, vastutustundetu seadusloome ja maaomanike ebaõiglase kohtlemise eest. Kriitika on intensiivne ja ulatub protseduurilistest vigadest (dokumentide varjamine) kuni süüdistusteni, et poliitika sarnaneb natsionaliseerimisega. Kompromiss on välistatud, kuna kõne lõpus esitatakse Isamaa fraktsiooni nimel eelnõu 610 tagasilükkamise ettepanek.
2025-05-14
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest kriitikat poliitiliste vastaste suunas ei esitata. Kaudselt vastandutakse aga kohtuvõimule, rõhutades, et seadusandja tahe peab olema selgelt väljendatud ja võimaldama tegutsemist sõltumata sellest, mida kohus on otsustanud.
2025-05-14
Maksud

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastane on Vabariigi Valitsus, keda kritiseeritakse majandustegevust piiravate otsuste (metsamajanduse keeld üle 40 000 hektaril) ja protseduuriliste puuduste pärast. Kriitika on suunatud sellele, et piiranguid kehtestatakse ilma nõuetekohase mõjuhinnanguta.
2025-05-07
Planeerimisseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu protseduurilistele muudatustele, eriti seoses vastutuse hajumise ja planeeringu vastuvõtmise faasi kaotamisega. Kriitika on poliitikapõhine, küsides, kas planeeringu avalikustamine ilma kooskõlastuseta on uus norm.
2025-05-06
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud koalitsiooni tegevusetusele ja aeglusele (oleks võinud olla "toimekam ja kiirem") seadusemuudatuse algatamisel pärast kohtuotsust. Samas tunnustatakse opositsiooni (Isamaa fraktsioon) rolli vajaliku eelnõu menetlusse andmisel. Kriitika on protseduuriline, mitte isiklik.
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud liiga suurele avalikule sektorile ja bürokraatiale, mida peetakse maksumaksjale jõukohast. Kriitika on poliitikapõhine, suunatud valitsuse tegevuskava ebaselgusele ja fiskaalprognooside puudumisele bürokraatia vähendamise osas.
2025-04-23
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud riigi strateegilisele juhtimisele ja monopoolsele võrguhaldurile Eleringile, kelle liitumishinnad on ebamõistlikud ja takistavad väiketootmist. Lisaks kritiseeritakse neid, kes alavääristavad hajaasustuse elanikke, nimetades neid madalama hariduse ja informeerituse tasemega. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades vastaspoolt strateegilises segaduses.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kritiseerib kaudselt valitsuse tegevusetust regionaalse tasakaalu probleemi lahendamisel ja nõuab selgitusi sihtasutuste ning huviringide rahastamise osas. Kriitika on suunatud poliitilisele juhtimisele ja protseduuridele, mitte isiklik, ning väljendab muret olukorra halvenemise pärast (osalejate arvu kahanemine).
2025-04-16
Energiamajanduse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (574 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised kriitika objektid on riigiettevõtte Enefit Greeni juhtimisotsused ja valitsuse energiapoliitika, mis lubab subsideerimist vananenud tehnoloogiale. Kriitika on suunatud poliitilisele ja ärilisele ebaloogilisusele ning läbipaistmatusele, vihjates, et hinnad on võimalik alla tuua vaid sekkumise teel, mitte turupõhiselt.
2025-04-16
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele esitada Riigikogule Eesti elektri tootmisvõimsuste ja elektrivõrkude arendamise tegevuskava energiakindluse tagamiseks" eelnõu (575 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud majanduskomisjoni hääletustulemusele, kus kõneleja muudatusettepanek taastuvenergia tasu nullimise kohta maha hääletati. Kritiseeritakse riigi tegevust, mis ei ole suutnud tagada kohalikele elanikele reaalset kasu taastuvenergia tootmisest. Kriitika on suunatud poliitika rakendamise puudujääkidele.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on valitsuse ja ministriga, kes on esitanud Riigikokku eelnõu 612. Kriitika on intensiivne ja poliitikapõhine, seades kahtluse alla eelnõu vastavuse riigi aluspoliitikatele ja strateegilisele mandaadile.
2025-04-09
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (592 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsusele/koalitsioonile, keda süüdistatakse strateegia puudumises, aukude lappimises ja vigaste maksude kehtestamises. Vastuseis on intensiivne, rõhutades, et automaks on oma loomult vildakas ja seda ei saa parandada, mistõttu kompromiss puudub. Kritiseeritakse ka mõttelaadi, et üks maks tuleb kohe asendada järgmisega.
2025-04-09
Kaitsetööstuspark

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Otsest vastuseisu valitsusele ei väljendata, kuid tuuakse esile kohalike elanike (Ermistu rahvas) kahtlused ja vastuseis investeeringu asukoha ja võimalike ohtude suhtes ("miks minu tagaaeda"). Kõneleja tegutseb kohalike murede vahendajana, nõudes valitsuselt vastuseid nende hirmude leevendamiseks.
2025-03-26
Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõu sellele osale, mis puudutab puurimismeetodite piiramist, kritiseerides menetluse poolikust ja analüüsi puudumist. Vastuseisu intensiivsus on kõrge, kuna Isamaa fraktsioon kinnitab, et ei saa seadusemuudatust toetada. Kriitika on suunatud regulatsiooni kehtestajate vastu, kes ei suuda esitada vajalikku statistilist tõendusmaterjali.
2025-03-26
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud neile, kes seavad Riigikogu saalis kahtluse alla Eesti riigi tegevuse halli passi omanike küsimuses. Kriitika on intensiivne ja väärtuspõhine, süüdistades neid riigi alavääristamises ja ebaõige süüdlase otsimises.
2025-03-19
Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumi vastu, süüdistades neid kahepalgelisuses ja läbipaistvuse puudumises, eriti seoses puurimismeetodi keelustamise varjamisega alamakti taha. Vastandutakse ka seisukohale, mis usaldab KOV-e veeloa asjus, kuid dikteerib neile maamaksu tõusu, näidates riigi ebajärjekindlat lähenemist omavalitsuste usaldusele.
2025-03-19
Ülekoormustasu

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud süsteemi ja poliitika vastu, mis takistab ülekoormustasu kasutamist elektriarvete soodsamaks muutmiseks. Vastandutakse Kliimaministeeriumi esindaja (Rein Vaks) selgitustele, mis viitavad Euroopa Liidu seaduse piirangutele, kuna need piirangud ei kehti Soomele.
2025-03-19
Valitsuse kärpekava

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud valitsuskoalitsiooni poliitiliste valikute vastu, mis jätavad teehoiu rahastamata, eelistades suuri kultuuriobjekte. Kriitika on poliitikapõhine, küsides, kas uus koalitsioon vaatab prioriteedid üle. Kõneleja vastandab valitsuse tegevusetuse ettevõtjate rõhutatud taristu tähtsusele.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud regionaalset tsentraliseerimist pooldavatele ideedele, mis on seotud "eelmisest koalitsioonist" pärit plaanidega. Kriitika on poliitiline ja keskendub strateegilisele ebaselgusele ning kahtlustele, kas tegemist oli "segadusega".
2025-02-25
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otseseid vastaseid ei kritiseerita, kuid esitatakse kaudne protseduuriline kriitika komisjoni suunas. Kriitika seisneb küsimuses, miks olulist uuringutulemust, mis puudutab määratlemata kodakondsusega elanike soovi panustada, debati kontekstis ei käsitletud.
2025-02-12
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (537 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu lahendusmeetodite vastu, pidades neid ebapiisavaks ja ebaefektiivseks. Eelkõige kritiseeritakse sanktsioonimeetmete (trahvi) alust ja suurust ning finantsstruktuuri, kus KOV kannab kulud, kuid trahvitulu laekub riigieelarvesse. Vastuseis on poliitika- ja menetluspõhine.
2025-02-12
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks peaminister Kristen Michalile

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumide tegevuse vastu, eriti planeerimisprotsesside halva koordineerimise ja kohalike kogukondade abistamise eiramise osas. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades riigi tegevuse vigu, mis tekitavad vastuseisu suurprojektidele. Kõneleja püüab oma küsimustega aidata kaasa tuuleparkide vastaste argumentide esiletoomisele, näidates riigi vigu.
2025-02-11
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja ei kritiseeri otseselt poliitilisi vastaseid, vaid märgib poliitika või projektide (Rail Baltic) nõrkusi, mis on paraku olnud "üsna nõrk". Kriitika on suunatud pigem protseduurilisele või tulemuslikkuse puudujäägile, mitte isikutele.
2025-01-29
Õiguskantsleri ettepanek elektrituruseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud kehtivale regulatiivsele erisusele, mis võimaldab tuha ladestustasust vabastamist, ning selle tagajärjel tekkinud subsideeritud energiale. Otseseid vastaseid või rühmitusi ei nimetata ega kritiseerita isiklikult.
2025-01-29
Õiguskantsleri ettepanek tööstusheite seaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eeskätt ebaõnnestunud seadusandlusele ja regulatiivsetele ebakõladele, mis on tekitanud ühiskonnas meelehärmi ja rahalist kahju. Eelkõige kritiseeritakse ministeeriumi esindajate seisukohta, et taastuvenergeetika rajatised justkui ei reosta ega vaja kompleksluba, ning kritiseeritakse ka neid, kes kasutavad regulatiivseid vigu uue tehnoloogia vastu võitlemiseks. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine.
2025-01-29
Sideteenused

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud siseminister Läänemetsa vastu, kahtlustades tema arusaamist sideturu toimimisest, kuigi ta juhib SMIT-i. Kritiseeritakse ka valitsusliikmete vahelist vastastikust süüdistamist ja turuosaliste vastupanu taristute ristkasutamise regulatsioonile. Kriitika on suunatud nii poliitikute ebakompetentsusele kui ka turu ebaõiglastele praktikatele.
2025-01-28
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud tsentraliseeritud riigijuhtimise ja bürokraatia vastu, mis tekitab trotsi ja põlgust oma riigi suhtes, pidades kodanikke rumalateks ja õpetades neid abituks. Eriti kritiseeritakse jäika looduskaitseseadust ja Keskkonnaameti pikki menetlusaegu nuhtlusisendite küttimise lubamisel. Samuti kritiseeritakse "totaalse looduskaitse" suunda, mis tõrjub inimesi looduskaitsealadelt välja.
2025-01-21
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele 1,6 miljardi euro maksumuses laskemoona hankimiseks aastatel 2025–2028" eelnõu (540 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud julgeolekuvaldkonna juhtimise ja vastutavate ametnike vastu, kes ei suuda tagada vaatlusvõimekust. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes ebaefektiivsusele oluliste julgeolekuülesannete täitmisel. Kõneleja viitab avalikult Kaitseväe kõrgete ametnike kaudu levitatud sõnumitele, et rõhutada probleemi tõsidust.
2024-12-16
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (461 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse poliitikale (automaks ja sellega seotud eelnõu), kritiseerides seda poliitilise ebaõigluse ja õiguslike puudujääkide pärast. Kriitika on poliitikapõhine, rõhutades, et maksuseadus seab ebavõrdsesse olukorda erinevad piirkonnad ja elanikerühmad. Eelnõule avaldatakse selget toetamatust, kuigi üksikud detailid tunnistatakse kiiduväärseks.
2024-12-12
Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud ministrile ja valitsuse pakutud lahendustele, mis puudutavad riigi ja kohaliku omavalitsuse vastutuse jaotust maardlate haldamisel. Kriitika on poliitikapõhine, rõhutades, et pakutud lahendus ei ole proportsionaalne ega taga piisavat kaitset elukeskkonnale ja joogiveevarudele. Kõneleja kritiseerib olukorda, kus riik justkui kaob ära ja jätab kohaliku omavalitsuse üksi.
2024-12-11
Maapõueseaduse täiendamise seaduse eelnõu (435 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on eelnõu algatajad (valitsus/ministeerium), keda kritiseeritakse õigusriigi põhimõtete pea peale pööramise eest ja erasektori ebaõiglase kohtlemise pärast. Kriitika on suunatud poliitika ja menetluse vastu, eriti riigifirma Enefiti eelistamise eest põlevkiviressursi jagamisel. Kõneleja leiab, et eelnõu eesmärk on suruda eraturu osalised nurka, mis ei ole õiglane ega mõistlik.
2024-12-11
Jäätmeseaduse ja pakendiseaduse muutmise seaduse eelnõu (430 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastasseis puudub, kuid kriitika on suunatud poliitilisele prioriteedile, mis eelistab suures osas rahastada kogumisinfrastruktuuri (plastkonteinerite park) arendamist tööstuse (tehased) ees. Ta kritiseerib kaudselt ka eelmisi ebaõnnestunud jäätmekäitluslahendusi (rehvide purustamine).
2024-12-10
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (461 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on valitsuse poliitikaga, kritiseerides nii ebaõiglast mootorsõidukimaksu kui ka eelnõu 461 SE puudulikkust omandikaitse osas. Kriitika on terav ja poliitiliselt laetud, süüdistades riiki probleemide võimendamises lahenduste pakkumise asemel ja lapsehoidjariigi loomises. Vastuseis on ka protseduuriline, vaidlustades komisjoni töökorraldust ja muudatusettepanekute käsitlemist.
2024-12-04
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse eelarvemenetluse ja läbipaistvuse vastu, süüdistades neid kokkulepete rikkumises ja ebaõiges planeerimises. Vastuseis on intensiivne, küsides retooriliselt, kas selline eelarveprotsess on üldse läbipaistev ja legitiimne.
2024-11-21
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja eelnõu väljatöötajate vastu, süüdistades neid puudulikus analüüsis, ebapiisavas rahastamises ja huvigruppide negatiivsete arvamuste ignoreerimises. Kriitika on tugevalt protseduuriline ja poliitikapõhine, hoiatades, et muudatused on tehtud "natuke ülejala" ning see õõnestab riigi usaldusväärsust.
2024-11-20
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsuse reformipoliitikale, kritiseerides nii protseduurilist fookust (isikukeskne menetlus) kui ka sisulist lähenemist, mis on objektipõhine ja tervikvisioonita. Vastuseis on intensiivne, kuna muudatusi peetakse Eesti elanikele ja piirkondadele kahjulikuks, lõhkudes toimivaid süsteeme.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (527 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud menetluse juhtidele ja eelnõu koostajatele, keda kritiseeritakse opositsiooni kaasamise puudumise ja päevakorra manipuleerimise eest. Kriitika on intensiivne, süüdistades neid ebaausas "valestardis" ja potentsiaalselt ohtliku abstraktse seaduseteksti loomises. Kriitika on nii protseduuriline kui ka sisuline.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu koostamise protseduurile ja analüüsi põhjalikkusele, mitte otseselt poliitilistele vastastele. Kõneleja kahtleb, kas eelnõu koostajad on piisavalt analüüsinud varjatud kodakondsuse tekitatud julgeolekuohtu. Puudub selge vastandumine konkreetsetele rühmadele või isikutele.
2024-11-20
Taristu

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud keskvalitsuse kärpekavade vastu, eriti selle eest, et need mõjutavad ebaproportsionaalselt maapiirkondi. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, kuna nõutakse valitsuselt selgitust ja kindlustunnet õhus ringlevate väidete hajutamiseks. Otsest isiklikku rünnakut ei esitata, vaid keskendutakse valitsuse tegevuse läbipaistmatusele.
2024-11-20
Energeetika

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on suunatud valitsuse ja peaministri vastu, keda kritiseeritakse läbimõtlematute otsuste ja asjatu bürokraatia tekitamise eest. Kriitika on suunatud eeskätt õiguskindluse puudumisele ja tervikliku plaani puudumisele, mis tekitab segadust isegi ametnike seas.
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja koalitsiooni vastu, süüdistades neid ettevõtjate ja katusorganisatsioonide mittekuulamises ning kaasamise teostamises vaid formaalselt. Kriitika on intensiivne, nimetades valitsuse tegevust "väga halvaks riigi juhtimiseks" ja süüdistades neid majanduskeskkonna perspektiivituse ülesehitamises.
2024-11-12
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Maa-ameti ümberkorraldamine Maa- ja Ruumiametiks) eelnõu (457 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse pakutud lahendusele (Maa- ja Ruumiamet) ja varasematele haldusotsustele, mis lõid regionaalsesse valitsemisse tühimiku. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes süsteemi suutmatusele tagada õigusselgust arendajatele ja omavalitsustele. Eelkõige kritiseeritakse seda, et uus amet ei suuda asendada kohapealset koordineerimist.
2024-11-11
Maamaksuseaduse muutmise seaduse osalise kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (489 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuskoalitsioonile, keda kritiseeritakse kiirustamise, mõjude hindamata jätmise ja uute maksude (jäätmemaks, maamaksutõusu lae kaotamine) potentsiaalse kehtestamise eest. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitilisele ebakompetentsusele ning halva seaduse tühistamise võimalikule negatiivsele kõrvalmõjule.
2024-11-06
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (488 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse maksupoliitikale, eriti mootorsõidukimaksule, mida Isamaa soovib tugevalt tühistada. Kriitika on poliitiline, keskendudes maksude tervikkäsitluse puudumisele ja nende negatiivsele mõjule majanduskeskkonnale. Isiklikke rünnakuid ei esine.
2024-11-06
Julgeolek

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud valitsuskoalitsioonile, eriti sotsiaaldemokraatidele, nende aeglase tegutsemise ja julgeolekuohtude mõistmise eest. Samuti kritiseeritakse Riigikogu juhatust selle eest, et ei loodud võimalust laiapõhjalise lahenduse leidmiseks valimisõiguse küsimuses. Kriitika on suunatud poliitika sisu ja menetluslike viivituste vastu.
2024-11-06
RMK kestvuslepingud

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse vastu, mis puudutab RMK rahavoogude kasutamist ja riigi eriplaneeringute menetlemise ebatõhusust. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, rõhutades, et riigi poolt turule paisatud ressursside realiseerimine ei ole hästi läbi mõeldud.
2024-11-06
Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli sulgemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud riigi tegevusele ja otsustele, mis puudutavad koolide sulgemist ja haridusvõrgu reformi, eriti strateegilise vaate ja koordineerimise puudumise eest. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, kuna otsuseid tehakse samal ajal, kui koostatakse hariduslepet ning varasemad reformid on pooleli.
2024-11-05
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (488 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud koalitsiooni ja valitsuse vastu, keda kritiseeritakse ebaõiglase maksupoliitika ja ebapädevate lahenduste pakkumise eest. Kriitika on intensiivne ja sisuline, märkides vastuolusid (tasuta ühistranspordi lubadused vs piletihinna tõus) ja nimetades valitsuse soovitusi "rumaluseks".
2024-11-05
Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on opositsioonilises rollis valitsuse suhtes, kritiseerides selle suutmatust täita EL-i kohustusi ja vältida rikkumismenetlusi. Kriitika on suunatud konkreetsetele poliitilistele ebaõnnestumistele, nagu Natura alade mõjude hindamise probleem ja jäätmete sihtmäärade täitmata jätmise oht.
2024-10-23
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks rahandusminister Jürgen Ligile

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud rahandusminister Jürgen Ligile, mitte niivõrd poliitika, kuivõrd tema väljaütlemiste ja parlamendi alavääristamise pärast. Kriitika on intensiivne ja põhineb filosoofilisel/protseduurilisel alusel, väites, et selline käitumine nõuab parlamentaarses riigis umbusaldust.
2024-10-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse vastu, kritiseerides selle eelarvepoliitikat ja sisejulgeoleku investeeringute ebamõistlikkust kriisiajal. Kriitika on terav ja keskendub poliitilisele ebaefektiivsusele ning säästlikkuse puudumisele. Vastandumine on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.
2024-10-16
Vangistusseaduse muutmise seaduse eelnõu (506 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministrile ja valitsuse haldusaladele, keskendudes protseduurilistele puudujääkidele ja vastuoludele teenuse ümberkorraldamisel. Eriti kritiseeritakse katset delegeerida kohalikele omavalitsustele (KOV) kulusid ja kohustusi ilma selge volituse ja rahastuseta. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine.
2024-10-16
Praamipiletite hinnatõus

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Peamine vastane on valitsus ja peaminister Kristen Michal, keda kritiseeritakse maksutõusude ja majanduskeskkonna halva seisukorra eest. Kriitika on poliitika- ja menetluskeskne, rõhutades valitsuse suutmatust lahendada omavalitsuste tulubaasi ja autonoomia probleeme. Vastuseis on intensiivne, vihjates, et valitsuse tegevusel ei ole tagasiteed.
2024-10-15
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (510 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsuse aktsiisipoliitikale ja majandusloogikale, mis eeldab kõrgete sisendhindadega kohanemist. Kriitika on poliitiline ja keskendub majanduslikule kahjule, hoiatades, et ettevõtted võivad oma tootmise Eestist mujale viia.
2024-10-09
Sotsiaalhoolekande seaduse ja tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse (iseseisev õendusabi ööpäevaringse erihooldusteenuse osutamisel) eelnõu (496 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastuseis puudub, kuid kõneleja kritiseerib praegust süsteemi selle liigse tsentraliseerituse pärast hoolekandekeskustesse. Kriitika on suunatud süsteemi ebaefektiivsusele regionaalse kättesaadavuse tagamisel, mitte isikutele või protseduuridele.
2024-09-25
Märgukirjale ja selgitustaotlusele vastamise ning kollektiivse pöördumise esitamise seaduse muutmise seaduse eelnõu (475 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõu kavandatud lahendusele, kritiseerides seda, et ei nähtud ette ohtu bürokraatia kasvuks ja sisulise töö asendamiseks protseduuridega. Kriitika on puhtalt poliitikapõhine, keskendudes menetluslikele tagajärgedele ja ametnike tööaja raiskamisele.
2024-09-25
Regionaal- ja põllumajandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud nii regionaalministri poliitikale (toetused ei ole lahendus) kui ka laiemalt valitsusele ja Tallinna kesksele poliitikakujundusele, mida süüdistatakse regionaalse eripära mittemõistmises. Eraldi kritiseeritakse eelmise peaministri tekitatud negatiivset kuvandit Kagu-Eesti elanikest ("kurjad inimesed").
2024-09-18
Jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (461 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu loogika ja ülesehituse vastu, eriti 800-eurose keskkonnalõivu eesmärgipärasuse osas. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, hoiatades, et hirmutusmeede tekitab trotsi ja jätab romud tegelikus elus vedelema.
2024-09-18
Energiamajanduse korralduse seaduse, elektrituruseaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muutmise seaduse eelnõu (359 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud peamiselt valitsuse/riigi planeerimisprotsessi vastu, mis on ebaefektiivne ja tekitab sotsiaalset ärritust, jättes maapiirkonna elanikud kõrvale. Vastandub radikaalsele vastuseisule taastuvenergiale, kuid kritiseerib ka eelnõu ideoloogiat, mis püüab kogukonnast üle sõita. Kriitika on protseduuriline ja poliitikat puudutav, mitte isiklik.
2024-09-17
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse tegevusele, mis plaanib kehtestada looduskaitse piiranguid ilma eelarveliste vahenditeta hüvitiste maksmiseks. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, keskendudes riigieelarve puudujääkidele ja vihjates obstruktsiooni vajadusele.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsuse (ministri) poliitilistele otsustele, eriti Paikuse kolledži sulgemise ja 80 miljoni euro suuruse investeeringu põhjendatuse osas. Kriitika on poliitika- ja eelarvepõhine, seades kahtluse alla otsuse mõistlikkuse riigi julgeoleku ja majandusliku olukorra kontekstis.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud varasematele riiklikele otsustele, mis puudutasid Pärnu pataljoni ja politsei- ja piirivalvekolledži sulgemist. Kriitika on poliitikapõhine ja rõhutab negatiivset mõju kohalikule julgeolekule ja kogukonnale.
2024-07-29
23 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks taristuminister Vladimir Svetile

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamine vastane on taristuminister Vladimir Svet, kelle usaldusväärsust seatakse kahtluse alla seoses varasemate tegevustega (pronkssõduri juures viibimine) ja seisukohtadega kodakondsuspoliitikas. Kriitika on intensiivne ja keskendub ministri isiklikule meelsusele ning poliitilisele taustale. Kaudselt kritiseeritakse ka sotsiaaldemokraatide seisukohti Vene kodanike valimisõiguse osas.
2024-07-29
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kriitika on suunatud valitsuse poliitikale, mis puudutab KOV-ide rahastamist ja regionaalreformi tagajärgi. Kõneleja kritiseerib teravalt raha ümberjagamist ja väidab, et maavalitsuste kadumisel tekkinud raha on jäänud riigieelarvesse, nimetades seda "silmamoondus[eks]". Kriitika on suunatud poliitilisele juhtimisele ja protseduuridele.
2024-07-29
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kriitika on suunatud valitsuse poliitiliste valikute vastu, eriti maksutõusude ja regionaalpoliitika osas. Vastustatakse valitsuse ideoloogilist eeldust, et maksuga saab inimesi keskkonnasäästu suunas nügida, tuues esile selle negatiivsed tagajärjed. Kriitika on poliitika- ja ideoloogiapõhine, süüdistades valitsust ebavõrdsuse suurendamises ja valede detailidega tegelemises.
2024-07-22
Peaministrikandidaat Kristen Michalile valitsuse moodustamiseks volituste andmine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamine vastane on ametisse astuv koalitsioon ja peaministrikandidaat Kristen Michal. Kriitika on suunatud nii maksupoliitikale (maksutõusud, magustatud jookide maksu ärajätmine) kui ka suutmatusele edendada olulisi arengukavasid. Nad küsivad otse, kas probleem arengukava vastuvõtmisel peitub koalitsioonipartneris.
2024-06-12
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud riigi ja seadusandja vastu, keda süüdistatakse bürokraatia loomises, omanike koormamises ning kohalike omavalitsuste tulude eiramises (looduskaitsealuste maade kompenseerimata jätmine). Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes seaduste negatiivsele mõjule majandusele ja omandisuhetele. Kompromissivalmidust maksutõusu osas ei väljendata, vaid kutsutakse eelnõud mitte toetama.
2024-06-05
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsus, keda kritiseeritakse lausalise, üle-eestilise automaksu valimise ja maaelanike elulaadi mittemõistmise eest. Kriitika on intensiivne ja sisuline, süüdistades valitsust poliitilises rumaluses ja ebaaususes. Isamaa liikmena on kompromiss eelnõu toetamisel välistatud.
2024-05-29
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud riigi tegevusetuse vastu, mis puudutab omavalitsustele antud lubaduste täitmist tulubaasi tõstmise osas. Vastuseis on poliitiline, rõhutades valitsuse suutmatust lahendada looduskaitsealuste maade maamaksukompensatsiooni küsimust.
2024-05-15
Ehitusseadustiku ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (308 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud riigi asutustele ja Kliimaministeeriumile, mida süüdistatakse tasakaalu tagamise ebaõnnestumises energeetika ja keskkonnakaitse huvide vahel. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades vastuolulisi otsuseid (soo taastamine vs. tuulepark) ja suutmatust järgida kehtestatud planeeringuid, mis tekitab ühiskonnas segadust.
2024-05-15
Kliimaministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse/ministeeriumi bürokraatlikule inertsile ja väidetavale suutmatusele leida lahendusi maade vahetamise küsimuses. Kriitika on protseduuriline, tuues esile vastuolu, et ressurss leiti mõjude hindamiseks, kuid mitte vahetusvõimaluste kaalumiseks.
2024-05-02
Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse poliitika vastu, kritiseerides magusamaksu kui ebaefektiivset vahendit rahva tervise parandamiseks. Kriitika on poliitikapõhine, rõhutades, et eesmärke pole saavutatud ning tegemist on valesti valitud instrumendiga.
2024-04-18
Riigivaraseaduse ja maakatastriseaduse muutmise seaduse eelnõu (380 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastandamist ei esine, kuid kriitika on suunatud Riigikogu varasemale otsusele eelnõu mitte jätkata ning komisjoni praegusele ebakindlusele seadusemuudatuse vajalikkuse osas. Kriitika on menetluslik ja poliitikapõhine, keskendudes suutmatusele lahendada tõsist õiguslikku probleemi.
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada õigusaktide eelnõud, millega tagatakse koolivõrgu kujundamise arusaadavus ja etteplaneeritus" eelnõu (285 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud kohalike omavalitsuste ja hoolekogude praktikale, mis loovad erandeid riiklikule hariduspoliitikale, eriti eesti õppekeelele ülemineku osas. Kriitika on suunatud poliitika ebakindlusele ja reeglite eiramisele, mis õõnestab parlamendi varasemaid otsuseid.
2024-04-09
Majandus- ja infotehnoloogiaministri ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse tegevusetuse vastu regionaalpoliitikas ja selle vastu, et riik ei konsulteeri piirkondadega (nt Pärnumaa) enne riiklike huvide (taastuvenergia) elluviimist. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, süüdistades valitsust ühepoolses tegutsemises.
2024-04-03
Elu maal

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Peamine vastuseis on suunatud riigi ja Euroopa Liidu regulatiivsele suunale, mis kehtestab ahistavaid piiranguid hooajatööle. Kriitika on suunatud Tööinspektsiooni trahvimispraktika vastu ja valitsuse suunas, kes ei paku maapiirkondadele positiivset sõnumit. Kriitika on poliitika- ja menetluskeskne, süüdistades süsteemi väikeettevõtluse tapmises.
2024-04-02
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele loobuda automaksu kehtestamisest ja võtta Riigikogu menetlusest tagasi mootorsõidukimaksu eelnõu" eelnõu (374 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud automaksu kehtestajatele (implitsiitselt koalitsioonile), kritiseerides nende poliitikat kui vastutustundetut ja ebausutavat. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes sellele, et maksu kehtestamine on vastuolus Eesti tegeliku asustuse ja teede olukorraga. Kompromissivalmidust ei väljendata, vaid lubatakse võidukalt maksu vastu võidelda.
2024-04-01
Arupärimine Rail Balticu Lõuna-Pärnumaa maakonnaplaneeringu uuendamise kohta (nr 530)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest poliitilist vastast ei kritiseerita, kuid vastuseis on suunatud protseduurilistele takistustele ja süsteemsele ebaefektiivsusele, mis on tingitud Riigikohtu otsusest ja ebapiisavast keskkonnamõju hindamisest. Kritiseeritakse "lõputu venimise kadalippu" ja seda, et omavalitsusjuhte ei olnud võimalik piisavalt kuulata. Kriitika on suunatud pigem protseduuridele kui isikutele.
2024-03-20
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Puudub otsene vastuseis konkreetsetele poliitilistele rühmadele; kriitika on suunatud eelnõu sätete ebaselgusele ja administratiivsete protseduuride (KOV vs. Terviseamet) keerukusele. Kõneleja keskendub pigem seaduse enda loogikavigadele kui poliitiliste vastaste ründamisele.
2024-03-13
Õigusriik

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud valitsuse juhtimistasandi tegevusele, mis on tekitanud "tõlgendusruumi" ja kahtlusi poliitilises sekkumises õigusemõistmisesse. Vastasseis on protseduuriline ja institutsionaalne, nõudes valitsuselt selgitusi ja kontrolli taastamist. Kriitika intensiivsus on mõõdukas, keskendudes ebakõla ja avaliku arusaamatuse likvideerimisele.
2024-02-14
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud riigile ja ministrile, kes suruvad läbi rahva poolt põlatud automaksu. Kriitika on intensiivne, keskendudes poliitilistele otsustele, mis kahjustavad maapiirkondi. Vastaseid süüdistatakse selles, et nad maksustavad maaelanikke saastajatena, samal ajal jättes uuendamata kruusakatted ja jättes lahendamata elektrikatkestuste probleemid.
2024-02-13
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Lääne ja Euroopa kollektiivse passiivsuse vastu sanktsioonide rakendamisel ja majanduskeskkonna sanktsioneerimise osas. Kõneleja süüdistab Euroopat liigses aegluses ja mugavustsoonis püsimises, mis takistab Venemaa võitmist.
2024-02-05
Arupärimine majutusasutuste käibemaksu erisuse kaotamise kohta (nr 289)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud valitsuskoalitsioonile, kritiseerides nende fiskaalpoliitika vastuolulisust ja ebakindlust maksude osas. Eriti tuuakse esile koalitsioonipartnerite avalikud sõnumid kärpimise kohta, mis ei vasta tegelikule maksupoliitikale.
2024-01-23
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (345 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuskoalitsiooni või ettekandja poolt esitatud eelarvearvutuste usaldusväärsuse vastu. Kriitika on poliitikapõhine, nõudes selgitust, miks majanduse konkurentsivõimet toetav meede peaks olema riigieelarvele kahjulik. Kriitika intensiivsus on mõõdukas, väljendudes küsimuse ja andmenõudena.
2024-01-23
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud riigi ja valitsuse poliitikale, mis ei suuda tagada ettevõtjatele kindlustunnet investeerimaks rahvuslikku rikkust väärindavatesse innovatsiooniprojektidesse. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, viidates ebaõnnestumistele ja piiratud tulemustele.
2024-01-22
Arupärimine elektrivarustuskindluse kohta (nr 590)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja võrguettevõtte (Elektrilevi) tegevusetuse vastu, mis puudutab investeeringute puudujääki ja pikaajalise visiooni loomist. Eriti kritiseeritakse ristkasutuse direktiivi rakendamata jätmist ja amortiseerunud liinide probleemi lahendamata jätmist. Vastuseis on poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes valitsuselt teema tõsist võtmist ja reaalsete investeeringute tegemist.
2024-01-22
Arupärimine Saaremaa elektrivarustuse kohta (nr 68)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse poliitika rakendamise selguse puudumisele, eriti raadamistasu kontekstis. Otsest vastandust või isiklikku rünnakut ei esine, vaid nõutakse ametlikku selgitust seaduse tõlgendamise kohta. Vastuseis on poliitika rakendamise protseduuriline küsimus.
2024-01-17
Majanduse konkurentsivõime

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja ministritele, keda süüdistatakse selge majanduse taaskäivitamise plaani puudumises ja investeeringute keskkonna halvenemises. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes tööstuspoliitika, lubade menetluse ja fiskaalse tasakaalu küsimustele.
2024-01-09
Riigivaraseaduse ja maakatastriseaduse muutmise seaduse eelnõu (327 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud kehtivale õigusruumile ja protseduurilistele puudujääkidele, eriti Majanduskomisjoni suunas, kes ei kaasanud teisi asjakohaseid komisjone (Riigikaitse- ja Keskkonnakomisjon). Vastuseis on suunatud ka eraarendajate tegevusele, kes kasutavad riigikaitselisi planeeringuid maa väärtustamiseks ja ehitusmahu ostmiseks, mis on vastuolus üldplaneeringuga.