Päevakorrapunktide kaupa: Andrei Korobeinik

Kokku päevakordi: 86

Täielikult profileeritud: 86

2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Eksperditeadmised on koondunud rahandus- ja panganduspoliitikale, esitades konkreetseid numbreid pangamaksu potentsiaalse tulu kohta (400–500 miljonit eurot) ja viidates Leedu eeskujule. Samuti on tal põhjalikud teadmised Riigikogu kodu- ja töökorrast, mida ta kasutab korduvalt istungi juhataja tegevuse vaidlustamiseks. Lisaks on teadmisi digitaalmajanduse maksustamise (digiteenuste maks) ja platvormitöö direktiivi teemadel.
2025-06-18
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Näitab sügavat huvi riigieelarve ja rahanduse läbipaistvuse vastu, keskendudes ministeeriumide ülekantavate kasutamata jääkide probleemile, mida peetakse salastatuks ja riigirahanduse juhtimist takistavaks. Kasutab majandusstatistikat, viidates Eesti ostujõu langusele 2015. aasta tasemele, mis näitab kümne aasta pikkust majandusarengu kustutamist. Käsitleb detailselt maksupoliitikat (astmeline tulumaks, pangamaks) ja sotsiaaltoetusi (toimetulekutoetus, lasteaiatasud).
2025-06-18
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja eelarveliste kulude osas, tuues välja konkreetse numbri maksuküüru kaotamise maksumuse kohta (pool miljardit aastas). Ta seostab otseselt maksutõusud ja tulumaksu laekumise (pensionäridelt) Riigikogu rahanduskomisjoni esimehe palgatõusuga, kasutades konkreetseid finantsargumente.
2025-06-18
Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu (570 UA) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on selgelt seotud Riigikogu kodukorra ja istungite läbiviimise reeglitega, kuna esitatakse spetsiifiline küsimus vastusõnavõtu andmise aluse kohta. Andmeid, statistikat või tehnilist poliitikasisu ei kasutata, keskendudes üksnes protseduurilisele autoriteedile.
2025-06-17
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse eelnõu (640 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab detailset asjatundlikkust andmekaitse, depseudonüümimise ja tehisintellekti (AI Act) regulatsiooni osas, eristades algoritme ja tehisintellekti. Ta viitab olemasolevale õiguspraktikale, näiteks Prokuratuuri kohustusele avalikustada toimiku sisu ja X-tee päringute logimisele, et rõhutada andmete kogumise läbipaistvuse vajadust. Ta esitab tehnilisi küsimusi andmekontrolli teostavate isikute sõltumatuse ja avalike logifailide puudumise kohta.
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad näitavad asjatundlikkust maksupoliitika detailides, käsitledes nii astmelise tulumaksu blokeerimist kui ka konkreetse eelnõu (645 SE) mõju. Esitatakse väiteid 2%-lise maksutõusu ja üle poole miljardi euro suuruse rikastele mõeldud maksusoodustuse hinna kohta. Samuti tuntakse hästi Riigikogu menetluskorda, viidates komisjoni seisukohtadele ja katkestamisettepanekute esitamisele.
2025-06-05
Liiklusseaduse muutmise seaduse (kergliikurite ja pisimopeedide regulatsioon) eelnõu (614 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust seadusandlikust protsessist ja poliitilisest dünaamikast (fraktsioonide puudumine, hääled). Ta demonstreerib linnaplaneerimise ja kohaliku halduse puudujääkide tundmist, kasutades konkreetseid, visuaalseid näiteid (valesti paigutatud pingid) Tallinna Linnavalitsuse ebakompetentsuse illustreerimiseks.
2025-06-02
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust makromajanduse (majanduslangus, kvartalipõhine langus), eelarvepoliitika (lisaeelarve instrumendid, maksuküür, maksusoodustused) ja riigivalitsemise läbipaistvuse teemadel. Ta viitab spetsiifilistele institutsioonidele nagu eelarvenõukogu ja õiguskantsler ning kasutab andmeid (üle poole miljardi euro maksusoodustus) oma väidete toetamiseks.
2025-05-20
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse, julgeolekumaksu seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (645 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust makromajanduse ja maksupoliitika alal, viidates Eesti majandusnäitajatele EL-i kontekstis ja seostades maksutõuse otseselt majanduslangusega. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "astmeline tulumaks", "majanduslanguse spiraal" ja "tulumaksuvaba miinimum", selgitades nende mõju tarbimisele. Ekspertiis tugineb võrdlustele teiste riikidega (Soome) ja statistilistele väidetele (kolm aastat järjest viimasel kohal).
2025-05-19
Arupärimine Via Baltica väljaehitamise kohta (nr 734)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab teadmisi suurte taristuprojektide (Via Baltica, Rail Baltic, Haapsalu raudtee, Tallinna Haigla) ajaloost ja rahastamisest, viidates varasemate valitsuste plaanidele. Eelarveteemadel on esineja täpne, tuues välja konkreetse eelarvemeetrika (liiklusohutus) ja hinnates "rikaste soodustuse" maksumust (üle poole miljardi euro), rõhutades selle mõju taristuinvesteeringutele.
2025-05-14
Töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (519 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi tööturuteenuste ja sotsiaalkindlustuse valdkonnas, keskendudes töötutoetuste ja Töötukassa koolituste süsteemsele mõjule. Rõhutatakse, et noored jäävad ilma nii rahalisest toetusest kui ka koolitusvõimalustest, mis näitab arusaama seaduse detailsetest tagajärgedest.
2025-05-07
Töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (519 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Näitab üles asjatundlikkust sotsiaaltoetuste ja -kindlustuse valdkonnas, eriti töötutoetuse, ravikindlustuse ja toimetulekutoetuse seoste osas. Viitab konkreetsetele andmetele toimetulekutoetuse ostujõu languse (kolmandiku võrra kolme aastaga) ja selle taseme (200 eurot) kohta. Toetub oma argumentatsioonis omavalitsuste liidu ja puuetega inimeste koja seisukohtadele.
2025-05-07
Toimetulek

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja demonstreerib teadmisi majandusstatistikast, viidates Eesti elanike jõukuse tasemele võrreldes seitsme aasta taguse perioodiga. Erialane fookus on sotsiaalkindlustuse ja töötutoetuste seaduse detailidel, eriti selle mõjul haavatavatele rühmadele.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust digivaldkonnas (AI rakendamine, eesti.ee probleemid, Duolingo turuosa) ja justiitssüsteemi halduses, tuues välja konkreetseid andmeid tsiviilmenetluse pikenemise ja kohtuistungite ooteaegade kohta. Samuti on esitatud detailne kriitika Töötukassa personalitaseme (ligi 1000 töötajat 50 000 kliendi kohta) ja geenikaardistamise pilootprojekti ebaõnnestumise osas.
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi seadusloome protseduuridest, olles Rahanduskomisjoni liige ja teadlik põhiseaduslikkuse järelevalve rollist. Ta on kursis automaksu detailidega, nagu olematu auto maksustamine ja registritasu mõju vanade autode müügile. Lisaks näitab ta teadlikkust regionaalpoliitika mõjudest, tuues näiteks Pärnumaa olukorra ja ühistranspordi puudujäägid.
2025-02-19
Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu (570 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on nähtav konkreetse seaduseelnõu (Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu) menetluse ja komisjoni hääletustulemuste tundmises. Kõneleja teab, et kaks komisjoni liiget olid vastu ja milline oli eelnõu lõplik hääletustulemus. Andmeid, statistikat või tehnilisi termineid ei kasutata.
2025-02-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (535 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Näitab asjatundlikkust panganduse maksustamise, kasumimarginaalide ja tulumaksu teemadel, tuues esile konkreetseid numbreid (nt pankade kasumimarginaalid 70–80% vahel) ja võrdlusi (kasiinode marginaalid). Kasutab majanduslanguse hindamiseks võrdlusi teiste riikidega (Leedu majanduskasv, Eesti langus Haiti järel) ning viitab Euroopa Liidu riikide praktikale krediidiasutuste maksustamisel. Selgitab maksude mõju töökohtade loomisele ja hoiuste intresside dünaamikat.
2025-02-11
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab huvi välispoliitika (Gruusia valitsuse legitiimsus) ja parlamendi töökorra vastu (umbusalduse algatamine). Ekspertiis piirdub poliitiliste ja protseduuriliste küsimuste esitamisega, nõudes selgust ja otseseid vastuseid. Tehnilisi termineid, statistikat ega andmeid ei kasutata.
2025-02-10
Arupärimine omavalitsuste tulude lõhe süvenemise kohta (nr 675)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust tasuta ühistranspordi poliitikast ja regionaalpoliitika mehhanismidest, seostades neid elanikkonna liikumise ja regionaalse tasakaaluga. Konkreetseid andmeid, statistikat või tehnilisi termineid ei kasutata, vaid keskendutakse poliitiliste valikute tagajärgedele.
2025-02-10
Arupärimine pangamaksu kohta (nr 673)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust makromajandusliku statistika ja võrdluste osas, viidates Eesti majanduslanguse pikkusele maailma kontekstis (Haiti järel). Kasutatakse konkreetseid finantsandmeid, nagu pankade kasumid (üle miljardi) ja toimetulekutoetuse eelarve (50 miljonit), rõhutades sotsiaalpoliitika detailide tundmist.
2025-01-27
Arupärimine mobiilirakenduse eesti.ee kohta (nr 674)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust digivalitsemise ja mobiilirakenduste arenduse teemal, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "product owner" ja viidates Google Play keskmisele reitingule (2,6/5). Ta teab Eesti tehisintellekti investeeringute taset Euroopa Liidus ning teeb detailseid võrdlusi Ukraina Diia rakendusega. Samuti on tal teadmised IT-projektide hinnakujundusest, märkides, et ülikorraliku kujunduse hind on kümned tuhanded, mitte sajad tuhanded eurod.
2025-01-15
Töötervishoiu ja tööohutuse seaduse ning ravikindlustuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (504 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja tunnistab avameelselt, et teema (tervishoid, viirused) ei ole tema valdkond, kasutades võimalust silmaringi laiendamiseks. Vaatamata sellele esitab ta loogilisi ja kriitilisi küsimusi nakkuse leviku ja tööjõu kättesaadavuse seoste kohta. Ta seab kahtluse alla eeldused immuunsuse omandamise kasulikkuse kohta töökohal.
2025-01-15
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele eraldada vahendid Tallinna Haigla kaasfinantseerimiseks" eelnõu (498 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi ajaloolisest majanduspoliitikast, tuues esile Roosevelti tegevuse suure depressiooni ajal, et õigustada suuri riiklikke investeeringuid. Samuti on tal ülevaade konkreetsetest Eesti infrastruktuuriprojektidest, mille areng on takerdunud (Via Baltica, Haapsalu raudtee, Tallinna Haigla). Fookus on makromajanduslikel lahendustel ja investeeringute vajadusel.
2024-12-12
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (523 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi majanduse ja rahanduse vallas, kasutades investeerimisfondide (indeksfondid, aktiivselt juhitud fondid) analoogiat ministrite töö hindamiseks. Ta toetab oma argumente konkreetsete statistiliste andmetega Euroopa Liidu ja Eesti SKP languse kohta, rõhutades Eesti halvimaks olemist Euroopas (4% langus). Ta viitab ka konkreetsetele majanduspoliitika meetmetele nagu pangamaks, astmeline tulumaks ja väiksem toidu käibemaks kui toimivatele praktikatele.
2024-12-11
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab detailset asjatundlikkust maksunduse ja eelarve valdkonnas, kasutades konkreetseid numbreid (nt 400 miljonit pangamaksust, 22% vs 18% tulumaksumäärad) ja tehnilisi termineid (avansiline maks, dividendimaks). Eriti põhjalikult käsitletakse pangandussektori maksusoodustusi, maksukeskkonna ettemääratust ja riigisektori vähendamise potentsiaali (300 miljonit eurot säästu). Samuti on teadlik sotsiaalmeetmete spetsiifilistest mõjudest (nt 15 euro kaotus pensionärile).
2024-12-04
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi riigi rahanduse ja eelarvepoliitika kohta, viidates konkreetselt eelarveaugule, euribori langusele ja varasemale ebaõnnestunud pangamaksu eelnõule. Ta tsiteerib ka rahandusministri varasemat vastust maksu otstarbe kohta, demonstreerides eelnõu tausta tundmist.
2024-12-04
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust riigieelarve menetlemise, läbipaistvuse ja seadusandlike protseduuride osas, viidates konkreetsetele muudatustele (nt baasseaduse muudatus). Fookus on finantsjuhtimise ja parlamentaarse kontrolli mehhanismidel. Esitatud küsimused on tehnilised ja keskenduvad valitsuse ja Riigikogu vahelisele võimutasakaalule.
2024-12-04
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust eelarvemenetluse, rahanduskomisjoni töö ja põhiseadusliku pädevuse küsimustes. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "eelarve baasseadus" ja viidatakse põhiseaduse lugemisele, et toetada seisukohta ministrite piiratud volituste osas eelarve täitmisel.
2024-11-20
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab asjatundlikkust põhiseadusõiguse ja parlamendikomisjoni tööprotseduuride osas, viidates oma varasemale liikmelisusele põhiseaduskomisjonis. Ta kasutab tehnilisi termineid seoses muudatusettepanekute menetlemise ja põhiseadusvastasusega. Ekspertiis on suunatud seadusandliku tahte ja ametikohtade kvalifikatsiooninõuete analüüsile.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseadusliku õiguse ja julgeolekupoliitika valdkonnas, viidates Eesti põhiseaduse vastuvõtmise ajaloole 1990. aastatel. Ta on kursis eelnõu detailidega, tuues esile konkreetseid kodakondsusgruppe (Ukraina, Moldova) ja nende elamisloa staatuse. Ekspertiis on suunatud seadusandlike kaalutluste ja julgeolekuohtude hindamisele.
2024-11-14
Perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (507 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi makromajanduslikus võrdluses, kasutades statistikat Eesti majanduslanguse pikkuse kohta võrreldes Haiti ja teiste Euroopa Liidu riikidega. Samuti käsitletakse tervishoiu rahastamise mehhanisme, tuues esile visiiditasude ja arstide palga vahelise lahknevuse.
2024-11-14
Sotsiaalhoolekande seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse (vaimse tervise teenus) eelnõu (500 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust vaimse tervise teenuste rahastamise ja spetsialistide kättesaadavuse mudelite osas. Kasutatakse konkreetseid eelarvelisi detaile (järgmise aasta eelarve kärped) ja regionaalseid näiteid (nt Vormsi saare 6000 eurot), et illustreerida rakendamise probleeme. Samuti viidatakse teadmistele kohalike omavalitsuste (Linnade ja valdade liit) seisukohtadest.
2024-11-13
Kinnistusraamatuseaduse muutmise seaduse eelnõu (467 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu kodukorra ja menetlusreeglite osas, eriti seoses muudatusettepanekute saali jõudmise ja istungi juhataja rolliga debati juhtimisel. Ta viitab spetsiifilistele menetluslikele olukordadele, nagu Urmase muudatusettepanekud, mis saali ei jõudnud. Asjatundlikkus on suunatud parlamendi sisekorralduse ja protseduurilise õigluse tagamisele.
2024-11-07
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine Rail Balticu projektiga seonduvate asjaolude uurimiseks" eelnõu (460 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad näitavad teadlikkust Rail Balticu projekti poliitilisest seisust (toetajad vs vastased) ja selle rahalise läbipaistvuse vajadusest ("kuhu raha läheb"). Ekspertiis on suunatud pigem protseduurilisele ja finantskontrolli aspektile, mitte tehnilistele detailidele.
2024-11-07
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (492 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Näitab asjatundlikkust maksupoliitikas (käibemaks, pangamaks, astmeline tulumaks) ja sotsiaalmajanduses, kasutades konkreetseid andmeid toimetulekutoetuse saajate kulutuste ja pensionäride ostujõu kohta. Selgitab majanduse käivitamise mehhanismi läbi ostujõu suurenemise ja ahelreaktsiooni, viidates ka Euroopa Liidu riikide maksuskeemidele.
2024-11-04
Arupärimine riigiasutuste maapiirkondadest lahkumise kohta (nr 653)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib detailset teadmist Töötukassa administratiivsetest otsustest, eriti Lüganuse büroo sulgemise asjaoludest, personaliarvust ja kohaliku omavalitsuse poolt pakutud alternatiividest. Ta kasutab konkreetseid fakte (jaanuar, tasuta rendipind, personali arv) valitsuse väidete vaidlustamiseks.
2024-11-04
Arupärimine narkootikumide leviku kohta (nr 650)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi narkosurmade statistika osas, rõhutades, et Eesti on üledoosisurmade poolest maailma esireas. Eriti rõhutatakse andmete mõju noortele, mis viitab spetsiifilisele teadmisele rahvatervise kriisi mõõtmetest. Teema käsitlus on faktipõhine, tuginedes statistilistele näitajatele.
2024-10-23
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks rahandusminister Jürgen Ligile

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust makromajanduslike näitajate osas, tuues esile võrdlevaid andmeid Eesti majanduslanguse kohta Euroopas ja maailmas. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "prognoosid" ja "ekspordipartnerid", et vaidlustada ministri selgitusi. Samuti viidatakse Rahandusministeeriumi varasematele prognoosidele, mis osutusid ebatäpseteks.
2024-10-22
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (487 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Näitab põhjalikke teadmisi fiskaalpoliitika, panganduse ja makromajanduse alal, kasutades spetsiifilisi termineid nagu euribor, tasaarveldamine ja majandustsüklid. Toetab oma seisukohti Leedu ja Skandinaavia riikide kogemuste ning konkreetsete rahanduslike andmetega (nt pankade kasum miljard eurot). Selgitab panganduse ülikasumite seost euribori tasemega, rõhutades, et see ei ole seotud pankade töö kvaliteediga.
2024-10-21
Arupärimine hooldusreformi kohta (nr 649)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab detailsust hooldusreformi finantsmehhanismide osas, viidates konkreetsetele numbritele (15 eurot, 2% pensioni vähenemine) ja eelarveprognoosidele. Ekspertiis seisneb poliitiliste muudatuste (pensioni vähendamine) seostamises teenuste eelarve ülejäägi planeerimisega. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "prognoosid" ja "korrektuur".
2024-10-16
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust riigieelarve, maksupoliitika ja avaliku sektori efektiivsuse teemadel, kasutades konkreetseid summasid ja võrdlusi (nt ühistranspordi rahastuse erinevus 10 miljoni ja 18 miljoni vahel). Ta rõhutab vajadust automatiseerida riigisektorit, viidates Eesti madalale positsioonile EL-is tehisintellekti investeeringute osas. Samuti on ta kursis eelarveprotseduuride ja põhiseaduslike õigustega kuluridade muutmise osas.
2024-10-16
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigikaitse rahastamise ja makromajanduse teemadel, viidates konkreetsetele numbritele ja majanduskasvu positsioonile Euroopa Liidus. Ta on kursis rahanduskomisjonis arutatud detailidega ning suudab vastandada kaitseministri ja teiste poliitiliste osapoolte väiteid maksuraha jaotuse kohta. Eelkõige rõhutatakse vajadust teada, kas raha läheb konkreetselt kaitseministri vastutusalasse või laiemasse riigikaitsesse.
2024-10-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles detailset teadmist riigieelarve protseduuridest ja sisust, viidates vastuoludele seletuskirja ja ministri vastuste vahel. Eelkõige demonstreerib ta asjatundlikkust ühistranspordi dotatsioonide ja kärbete konkreetsete numbrite käsitlemisel (nt 10 miljonit, 6 miljonit kärbe, 30 miljonit varjatud kokkulepe). Ta kasutab tehnilisi termineid, et seada kahtluse alla eelarve detailide vastavus tegelikkusele.
2024-10-15
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (510 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi Riigikogu menetluskorra kohta, viidates istungi juhataja varasematele otsustele ja läbirääkimiste reeglitele ("kollane raamat"). Majanduslikke teadmisi väljendatakse üldisel tasandil, rõhutades seaduse negatiivset mõju Eesti majandusele, kuid ilma detailsete andmete või statistika kasutamiseta.
2024-10-15
Tulumaksuseaduse ja kaitseväeteenistuse seaduse muutmise seaduse ning tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (509 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi makromajanduse valdkonnas, võrreldes Eesti majanduslangust (kolm aastat, ainuke EL-i riik) teiste Euroopa Liidu riikidega. Samuti on ta kursis konkreetsete eelarvemeetmetega, nagu tudengite stipendiumide ja üksikpensionäride toetuste kaotamine ning automaksu rakendamine. Ta seab kahtluse alla valitsuse korduvad seletused majanduslanguse põhjuste kohta.
2024-10-15
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitik demonstreerib põhjalikke teadmisi riigieelarve haldamise ja läbipaistvuse teemadel, eriti seoses ministeeriumide praktikaga kanda kasutamata palgafondi vahendeid aastast aastasse edasi. Kasutatakse konkreetseid majanduslikke võrdlusi (Eesti majanduslanguse koht maailmas) ja viidatakse detailsetele eelarveettepanekutele, nagu nõue kirjutada lahti kõik üle poole miljoni euro suurused kulud.
2024-10-07
Arupärimine Eesti inimestele pakutavate internetiteenuste kohta (nr 646)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi demograafiliste andmete ja statistika vallas, tuues välja täpsed rahvastiku tiheduse näitajad Eestis (umbes 30 in/km²) ja Lätis (umbes 28 in/km²). Ta kasutab neid andmeid autoriteetselt, et vaidlustada vastaspoole väiteid interneti hinna põhjuste kohta, pakkudes oma teadmisi ka tehisintellekti teemal.
2024-09-25
Tulumaksuseaduse ja kaitseväeteenistuse seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (432 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust rahanduse ja sotsiaalpoliitika valdkonnas, tuues esile konkreetseid numbreid ja suhtarve. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "riigikaitsemaks esimesest eurost alates" ning esitatakse konkreetseid andmeid (nt 450 eurot, 200 eurot toimetulekutoetust). Eriti rõhutatakse maksutulu ja kärbete suhet (1:9) ning valimislubaduse maksumust (pool miljardit aastas).
2024-09-24
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (463 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust maksunduse valdkonnas, kasutades konkreetseid maksumäärasid (20%, 40%, 16,5%) ja viidates spetsiifilisele kontseptsioonile "ettevõtluskonto". Nad on võimelised tuvastama vastuolu varasemate vastuste ja eelnõu teksti vahel, mis viitab süvenemisele seaduse detailidesse.
2024-09-24
Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (462 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles detailset teadmist käibemaksuseadusest, eriti sisendkäibemaksu mahaarvestamise tehniliste reeglite ja printsiipide osas. Ta kasutab spetsiifilist terminoloogiat ja viitab täpselt eelnõus sisalduvale muudatusele, mille kohaselt mahaarvestamine toimub nüüd kümne aasta jooksul (ühe kümnendiku võrra aastas).
2024-07-29
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) kolmas lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarve teemadel, viidates konkreetsetele summadele (kaks miljardit eurot riigieelarvest välja veetud) ja majandusnäitajatele (majanduskasvu viimane koht Euroopa Liidus). Lisaks on tal detailne teadmine parlamendi töökorraldusest ja protseduurireeglitest, esinedes rahanduskomisjoni aseesimehena ning vaidlustades istungi juhataja tõlgendust vaheaja küsimise kohta.
2024-07-29
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust seadusloome protseduurides ja kohaliku omavalitsuse tulude ning seisukohtade tundmises. Ta tugineb konkreetselt Linnade ja Valdade Liidu (LVL) saadetud kirja sisule, et vaidlustada ettekandja väiteid ja paljastada vastuolusid. Ekspertiis on suunatud dokumentide ja huvigruppide seisukohtade täpsele tõlgendamisele.
2024-07-29
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust sotsiaaltoetuste valdkonnas, tuues välja konkreetsed toetussummad (nt 49 eurot ja 11 senti) ning nende tõusu sentides (nt 90 senti kuus või 10–79 senti). Ta vastandab neid summasid automaksu potentsiaalsele suurusele (tuhandetes eurodes). Samuti on ta kursis seaduste jõustumise tähtaegade (pool aastat) ja põhiseaduslike kaalutlustega puuetega inimeste ja suurperede osas.
2024-07-22
Peaministrikandidaat Kristen Michalile valitsuse moodustamiseks volituste andmine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja demonstreerib head teadmist poliitilisest maastikust, nimetades täpselt opositsioonierakondi (Isamaa, EKRE, Keskerakond) ja teades nende seisukohti. Samuti on ta kursis koalitsioonipartneri (Eesti 200 juht Margus Tsahkna) konkreetsete avaldustega pensionide indekseerimise finantsilise jätkusuutlikkuse kohta.
2024-06-19
Riigi 2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust makromajanduse, maksupoliitika ja eelarvemenetluse vallas, tuues esile konkreetseid numbreid (nt 100 miljonit eurot MKM-is) ja võrdlusi. Eriti rõhutatakse pangamaksu potentsiaalset tulu (pool miljardit) ja maksuküüru kaotamise tagajärgi. Kasutatakse statistilisi andmeid Eesti ja Leedu konkurentsivõime ning pensionäride vaesusriski kohta.
2024-06-12
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maamaksupoliitika ja omavalitsuste rahastamise valdkonnas, viidates varasematele maksuvabastustele ja nende mõjule turule. Ta eristab omavalitsuse autonoomia allikaid (tulumaksu laekumine vs. maamaks) ja on kursis Riigikogu menetlusprotseduuridega.
2024-06-12
Riigikogu otsus "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" (431 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi Riigikogu töökorra ja menetlusreeglite osas ning lobireeglite läbipaistvuse teemal. Samuti korrigeeriti faktiviga rahvusvahelise tuumaenergeetika arengute kohta, tuues näiteks Araabia Ühendemiraadid kui riigi, mis on sellel sajandil tuumaklubiga liitunud.
2024-06-12
Krediidiinkassode ja -ostjate seaduse eelnõu (376 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab asjatundlikkust finantsregulatsiooni teemadel, viidates finantsombudsmani ja positiivse krediidiregistri vajalikkusele ja ajakavale. Kasutatakse statistilist võrdlust, märkides, et pensionäride vaesusrisk on kolm korda kõrgem kui Euroopa Liidu keskmine. Kriitika on suunatud Rahandusministeeriumi võimekuse ja kompetentsi puudumisele oluliste reformide elluviimisel.
2024-06-12
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust maksupoliitika ja sotsiaalküsimuste ristumiskohas, käsitledes detailselt automaksu mõju puuetega inimeste soodustustele ja maapiirkondade transpordikorraldusele. Ta on kursis seaduseelnõu menetluslike detailidega, viidates õiguskantsleri seisukohtadele ja Keskfraktsiooni esitatud muudatusettepanekute sisule. Teine kõneleja näitab protseduurilist asjatundlikkust rahanduskomisjoni aseesimehena vaheaja võtmise kaudu.
2024-06-10
2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust eelarve- ja majanduspoliitikas, käsitledes struktuurseid probleeme ja alternatiivseid maksulahendusi. Kasutatakse konkreetseid numbreid, viidates EAS-i kärbete pikaajalistele kaotustele (20–30 miljonit) ja riigieelarve puudujäägile (miljard eurot aastas). Samuti käsitletakse riigisektori efektiivsuse ja tehisintellekti investeeringute teemat.
2024-06-05
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja riigieelarve teemadel, kasutades konkreetseid summasid (nt 200 miljonit automaksust laekuvat tulu vs 500 miljonit maksuküüru kaotamise kulu). Samuti on esindatud teadmised Riigikogu menetlusreeglitest, eriti muudatusettepanekute hääletamise protseduuridest ja nende grupeerimisest. Kasutatakse majandusnäitajaid, viidates Eesti majanduse langusele ja viimasele kohale Euroopas.
2024-06-05
Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles spetsiifilist teadmist finantsregulatsioonist ja krüptovaraturust, viidates varasematele edukatele regulatsioonidele, omakapitali nõuetele ja jurisdiktsiooni atraktiivsusele. Lisaks on tal tugev menetluslik pädevus, mida tõestab viitamine Riigikogu kodukorra paragrahvile (§ 83 p 2) vaheaja taotlemisel Rahanduskomisjoni aseesimehena.
2024-06-04
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (416 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust makromajanduse (majanduslanguse kestus, Eesti positsioon EL-is) ja sotsiaalstatistika (pensionäride vaesusrisk, pensioni suhe keskmisesse palka) alal. Kasutatakse konkreetseid näitajaid ja võrdlusi Euroopa Liidu keskmistega, näiteks eakate vaesuse määra kolmekordne erinevus EL-i keskmisega. Esitatakse prognoose pensioni osakaalu kohta keskmises palgas lähiaastatel.
2024-06-03
Arupärimine platvormitöö direktiivi kohta (nr 629)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust platvormimajanduse mudelite, töösuhete regulatsioonide ja sotsiaalgarantiide teemal. Kasutatakse analoogiaid algoritmilise vallandamise ja tavatöökoha vahel ning viidatakse EL-i direktiivi kontekstile. Samuti tuuakse esile teadmised töösuhete reeglite erinevustest Euroopa Liidu riikides, näiteks Eesti ja Läti vahel.
2024-06-03
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalole

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust infotehnoloogia ja e-riigi arengute vallas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "andmete dubleerimine", "positiivne krediidireiting" ja "personaalse riigi idee". Esitatakse konkreetseid näiteid ebaõnnestunud projektidest (Eesti.ee, geenitestimise pilootprojekt) ja viidatakse Eesti madalale positsioonile EL-i AI investeeringute arvestuses.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab asjatundlikkust makromajanduse ja eelarvepoliitika alal, viidates konkreetsetele andmetele reservide mahu (12% asemel 6%) ja Eesti majanduse edetabeli koha kohta. Poliitilise analüüsi toetuseks kasutatakse psühholoogilist mudelit (viis leina etappi), et kirjeldada Reformierakonna käitumist eelarvekriisi suhtes. Samuti viidatakse konkreetsetele maksulahendustele, mis tooksid eelarvesse miljard eurot.
2024-05-30
Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib head teadlikkust krüptovaraturu reguleerimisest, viidates konkreetsetele andmetele (umbes 50 allesjäänud firmat) ja protsessidele (tagatisraha, keerukas registreerimine). Ta tunneb EL-i direktiivi (MiCA) ülevõtmise konteksti ja kritiseerib Eesti lähenemist kui "loomingulist" ja majandusvabadust piiravat. Lisaks on ta kursis andmete dubleerimise ja regulaatorite vahelise suhtluse tehniliste küsimustega.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele taastada noorte koolispordi toetus" eelnõu (405 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab teadlikkust valitsuse konkreetsetest fiskaalmeetmetest, viidates suhkrumaksu ja selle eeldatava mõju (limonaadipurgi paarkümmend senti kallimaks) detailidele. Ekspertiis keskendub poliitiliste meetmete (maksustamine vs. toetamine) efektiivsuse hindamisele laste tervise parandamisel. Esineja on pädev poliitikate võrdlevas analüüsis.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele noorte huvitegevuse toetuse suurendamiseks" eelnõu (407 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadlikkust maksupoliitika (suhkrumaks) ja sotsiaalpoliitika (laste tervis, huviharidus) seostest ning oskab neid omavahel siduda. Konkreetseid andmeid, statistikat või tehnilist terminoloogiat ei esitata, keskendutakse poliitilisele loogikale ja eesmärkide vastandamisele.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele digitaalsete teenuste maksu rakendamiseks Eestis" eelnõu (408 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust rahvusvahelise maksupoliitika (OECD, EL, USA veto) ja digimaksu rakendamise mehhanismide osas, pakkudes välja Eesti-poolse ajutise lahenduse. Ta esitab võrdlusi teiste maksualgatustega (suhkrumaks) administritavuse lihtsuse seisukohalt ning viitab konkreetsetele majandusnäitajatele (Eesti majanduslangus, AI investeeringute tase EL-is).
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele kodumaiste puu- ja juurviljade käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (406 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi Riigikogu töökorrast ja parlamenditraditsioonidest, viidates otse protseduurireeglite kogumikule ("kollane raamat") ja vaidlustades nende tõlgendamist. Sisulise teema (käibemaks) osas piirdub asjatundlikkus eelnõuga kaetud puu- ja juurviljade ulatuse täpsustamisega.
2024-05-28
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (416 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust pensioniindeksi arvutamise aluste osas, rõhutades seost keskmise palga ja inflatsiooniga, mitte demograafiaga. Kasutatakse statistikat eakate vaesusriski (pea kolm korda suurem kui EL-i keskmine) ja arenenud riikide pensionitaseme eesmärkide (40% keskmisest palgast) kohta. Samuti viidatakse makromajanduslikele näitajatele, nagu Eesti majanduslangus Euroopas.
2024-05-08
Riigikogu otsuse "Eesti esindaja nimetamine Põhjamaade Investeerimispanga kontrollkomiteesse" eelnõu (403 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab asjatundlikkust Riigikogu menetlusprotseduuride osas, selgitades otsuse eelnõu hääletuskorda ja viidates komisjonipoolse ettekandja 20-minutilisele kõneajale. Ta on kursis Rahanduskomisjoni tööga, esitledes konsensuslikult Põhjamaade Investeerimispanga esindaja nimetamise eelnõu. Majandusteemadel kasutab ta termineid nagu "inflatsioon" ja "majanduskasv" ning viitab pankade maksustamise küsimusele.
2024-05-08
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (367 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust fiskaalpoliitika ja pangandussektori maksustamise alal, viidates konkreetsetele numbritele (miljardiline puudujääk, 500 miljonit pangamaksust) ja majandusmehhanismidele (Euribori mõju, kapitali väljavool). Ta toob võrdluseks Leedu ja Skandinaavia riikide maksupoliitikat, selgitades, kuidas madal maksustamine Eestis investeeringuid pärsib. Samuti mainitakse maksu tasaarvelduse (tax loss carry-forward) detaili.
2024-04-30
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (416 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Näidatakse asjatundlikkust riigirahanduse ja pensionide rahastamise teemadel, vaidlustades ministri väiteid sotsiaalmaksu ainurollist pensionide maksmisel. Kasutatakse konkreetseid arve (nt 400 eurot aastas) ja viidatakse teiste poliitikute (Maris Lauri) seisukohtadele maksutuluallikate kohta. Samuti on esitatud teadmisi Riigikogu istungi läbiviimise protseduuridest ja ajapiirangutest.
2024-04-30
Riigilõivuseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (417 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Teadmised piirduvad riigilõivude ja passi kiirmenetluse konkreetse hinnapunkti (250 eurot) küsimustega. Esineja näitab teadlikkust seadusandlikust protseduurist, märkides oma mittekuulumist komisjoni koosseisu.
2024-04-29
Arupärimine mootorsõidukimaksu vastuolu kohta põhiseaduse ja Euroopa Liidu õigusega (nr 623)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja tunneb parlamendi protseduurireegleid ja rõhutab õigust protseduurilistele küsimustele. Majanduspoliitika (maksutõusud, rahanduse parandamine) teadmisi näidatakse üles peamiselt endise peaministri Andrus Ansipi seisukohtade tsiteerimise kaudu, keskendudes kaasamise ja usalduse teemadele. Otseseid tehnilisi andmeid või statistikat ei kasutata.
2024-04-29
Arupärimine mootorsõidukimaksu vastuolu kohta Euroopa Liidu õigusega (nr 622)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust makroökonoomika ja fiskaalpoliitika vallas, viidates IMF-i ennustustele Eesti majanduslanguse kohta Euroopa kontekstis. Kasutatakse konkreetseid finantsandmeid pankade kvartalikasumite kohta (pea pool miljardit) ning mainitakse Leedu solidaarsusmaksu mudelit alternatiivse tulude allikana.
2024-03-13
Õigusriik

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust parlamendi sisemiste protseduuride ja seadusloome korralduse vallas, viidates konkreetselt komisjonide tööle ja eelnõude liikumisele. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "õiguskomisjon", "majanduskomisjon" ja "kodu- ja töökorraldus", küsides otseselt otsuste õigusliku aluse kohta.
2024-03-04
Arupärimine pankade liigkasumi ajutise maksustamise kohta (nr 595)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust panganduse maksustamise ja fiskaalpoliitika alal, viidates konkreetsetele andmetele (nt pankade miljard eurot kasumit aastas ja Leedu kogutud 100+ miljonit eurot lisatulu). Ta esitab detailseid võrdlusi Leedu ja Itaalia pangamaksude rakendamise ja tulemuste kohta, samuti analüüsib pankade solidaarse panuse protsentuaalset vähenemist.
2024-02-20
Riigikogu avalduse "Venemaa poolt küüditatud laste tagasitoomiseks Ukrainasse" eelnõu (375 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust rahvusvahelisest õigusest, nimetades laste küüditamist selgeks sõjakuriteoks. Ekspertiis keskendub ka sõja psühholoogilistele tagajärgedele lastele, rõhutades, et sõda jätab jälje psüühikale terveks eluks. Ta toob esile vajaduse laste psühholoogilise abistamise järele nii Ukrainas kui ka Eestis.
2024-02-19
Arupärimine narkootikumidega seotud surmade kohta (nr 496)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi narkosurmade statistika ja kanepi legaliseerimise rahvusvaheliste uuringute osas, võrreldes Eesti olukorda EL-i ja USA näidetega. Ta viitab konkreetsetele andmetele, näiteks uuringule, mis seostab kanepipoe avamist keskmise surmade arvu 17% vähenemisega. Ekspertiis väljendub ka ministri väidete vaidlustamises ja nõudmises esitada nende aluseks olevad teaduslikud uuringud.
2024-02-14
Elektrituruseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (universaalteenuse lõpetamine ja varustuskindluse tagamine) eelnõu (351 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust elektrituruseaduse muudatuste ja universaalteenuse rakendamise osas, tuues esile konkreetseid rahalisi näitajaid (5–10 eurot vahe, 100 000 eurot kuus kaotust). Lisaks on neil teadmisi Riigikogu protseduurireeglitest, küsides selgitust istungi läbiviimise korra ja protseduuriliste küsimuste esitamise õiguse kohta.
2024-02-14
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust rahanduspoliitika ja makroökonoomika valdkonnas, tuues esile SKT languse 3% võrra ja kaitsekuludega võrreldava kahju. Samuti on ta kursis seadusandliku menetluse ja Riigikogu komisjonide töökorraldusega, eriti küsimuste esitamise õiguse piiramisega. Ta kasutab konkreetseid numbreid maksutulude võrdlemisel (200 miljonit vs pangamaksu kaks korda suurem summa).
2024-02-13
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust küberkaitse, e-valitsemise ja digitaalmajanduse valdkonnas, rõhutades vajadust tõsta panuseid digitaristu tugevdamisel. Eriti tuuakse esile globaalse korporatsioonide maksustamise (Digimaks) teema, kasutades statistilisi võrdlusi riikide ja suurfirmade eelarvete vahel. Samuti on esindatud teadmised väikeriikide Euroopa ja Atlandi-ülese integratsiooni protsessidest.
2024-02-05
Arupärimine majutusasutuste käibemaksu erisuse kaotamise kohta (nr 289)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi majanduslikest põhjustest, eristades inflatsiooni ja sektori süüd hinnatõusus. Samuti näitab ta autoriteeti seadusloome protseduuride osas, küsides spetsiifiliselt mõjuanalüüsi asukoha kohta (kas riigieelarve lisa või eraldiseisev dokument).