Päevakorrapunktide kaupa: Margit Sutrop

Kokku päevakordi: 48

Täielikult profileeritud: 48

2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse rahastamise ja toetusskeemide osas, viidates konkreetsetele näitajatele (1% SKP-st) ja algatustele (2% klubi). Ta tunneb hästi ka akadeemiliste institutsioonide ja ettevõtete koostöö spetsiifikat, tuues näiteks Soome tingimuslikud toetused ja kaitseuuringute valdkonna.
2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles kõrget asjatundlikkust kõrghariduse rahastamise ja poliitika alal, kasutades konkreetseid andmeid (nt 10,6% kasv, 13,7 miljonit eurot doktoriõppeks) ja tehnilisi termineid (RES, tegevustoetus, doktoriõppe reform). Eelkõige rõhutatakse doktoriõppe reformi ja üliõpilaste toimetuleku toetamise detaile. Esitatud andmed on täpsed ja kvantitatiivsed.
2025-06-18
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (604 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust meditsiinieetika ja õiguse valdkonnas, viidates Võlaõigusseadusele ja selgitades eelnõu erinevust eutanaasiast või assisteeritud enesetapust. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat ("informeeritud nõusolek," "patsiendi testament") ning rõhutatakse arstide (nt anestesioloogid, onkoloogid) koolitusvajadust. Viidatakse ka konkreetsetele ekspertidele ja organisatsioonidele, nagu Eesti Arstide Liit ja dr Katrin Elmet.
2025-06-18
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on nähtav haridusseaduse muudatuste detailides, keskendudes koolijuhtide atesteerimise tulemuste avalikustamisele ja sellega kaasnevatele järeldustele. Viide Kultuurikomisjonis toimunud aruteludele näitab süvendatud teadmisi eelnõu menetlusloost ja spetsiifilistest protseduuridest.
2025-06-12
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse korralduse, rahastamismudelite ja teaduseetika valdkonnas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "Frascati Manual," "research integrity" ja "volitusnorm," ning rõhutatakse definitsioonide (nt teadlase mõiste) filosoofilist ja praktilist tähtsust. Asjatundlikkus ilmneb ka detailides, näiteks teaduseetika jagunemise selgitamisel uurimistöö eetika ja kutse-eetika vahel.
2025-06-12
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (604 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust biomeditsiini eetika ja tervishoiuõiguse valdkonnas, kasutades spetsiifilist terminoloogiat nagu "patsiendi autonoomia," "heategemine," "palliatiivravi" ja "eetikakomitee." Ekspertiis tugineb isiklikule kogemusele haigla eetikakomitee liikmena ning viiele aastale ekspertrühmade ja eetikanõukogude töös seaduseelnõu ettevalmistamisel.
2025-06-10
Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust kohtukorralduse ja õigushariduse valdkonnas, tuues esile spetsiifilised probleemid, nagu eksamite ebaõnnestumine ja uute kohtunike kohene ülekoormus. Ekspertiisi kinnitab detailne ettepanek luua arstide residentuuriga sarnane juhendatud praktika süsteem kohtunikele.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust kõrghariduspoliitika ja rahastamise osas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "rakenduskõrgharidus" ja "akadeemiline kõrgharidus". Ta viitab akadeemik Jaak Aaviksoo tehtud analüüsile ja keskendub kvantitatiivsetele eesmärkidele, nagu 40% osakaalu saavutamine kõrghariduses. Ekspertiis väljendub ka küsimuses, mis puudutab ressursside jaotamist konkreetsete erialade vahel.
2025-05-13
Alusharidusseaduse ning Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) muutmise seaduse eelnõu (644 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on nähtav seadusandlikus protseduuris ja haridusseaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) hiljutise vastuvõtmise kontekstis. Kõneleja demonstreerib teadlikkust seaduse vastuvõtmise ajaloost ja tunneb huvi muudatuste põhjenduste (bürokraatia vähendamine vs. tähelepanuta jäetud detailid) vastu.
2025-05-13
Kohtute seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (kohtute haldamise tõhustamine) eelnõu (632 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi kohtute haldamise ja ressursside optimeerimise valdkonnas, tuues esile tehisaru kasutamise transkriptsiooniks ja kohtujuristide puuduse probleemi. Kasutab tehnilist võrdlust Riigikogu praktikaga, et hinnata AI usaldusväärsust kohtusüsteemis.
2025-04-23
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse (patsiendi elulõpu tahteavaldus) eelnõu (604 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Esinejad demonstreerivad põhjalikke teadmisi meditsiinieetikast, palliatiivravist ja seadusandluse keerukusest, viidates kaasaegse meditsiinieetika printsiipidele (autonoomia, heategemine, mittekahjustamine). Üks kõneleja rõhutab oma kogemust kahe suure haigla (kliinikum ja PERH) eetikakomitee liikmena ning viitab spetsiifilistele õiguslikele ja meditsiinilistele terminitele nagu "mõttetu ravi" ja "kliiniline kontekst". Samuti on teadlikud rahvusvahelistest eeskujudest (Läti, Saksamaa) ja ajaloolisest meditsiinilisest paradigmast (Hippokratese vaim).
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles spetsiifilist asjatundlikkust tehisintellekti rakendamise osas kultuuris, tuues näiteid pärandi digiteerimisest, ajalooliste tekstide tõlkimisest ja kahjustatud kunstiteoste taastamisest. Kasutatakse tehnilisi ja majanduslikke termineid, nagu autoriõigused, stereotüüpide tugevdamine ja loovpartnerina tegutsemine. Eraldi rõhutatakse AI mõju ehtekunstnike töövõimalustele.
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust mootorsõidukimaksu seaduse loomise protsessi osas, tuues esile varasemaid arutelusid kuupõhise maksmise võimalikkuse üle. Ta viitab konkreetselt Eesti Maksu- ja Tolliameti (EMTA) vastuväidetele, mis puudutasid süsteemide keerukust, ümberseadistamist ja rahalist kulukust. See näitab teadmisi nii seadusloome ajaloost kui ka tehnilistest takistustest.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse (TAI) rahastamise, korralduse ja õigusruumi teemadel. Kasutatakse konkreetseid näitajaid (nt 1% teaduslepe, 0,2% SKT väljamaksete lünk, projektide edukuse määr) ning viidatakse spetsiifilistele seaduseelnõudele ja fondidele (TAIKS, Horizon, Marsden Fund). Eraldi tuuakse välja tehisintellekti (AI) rakendamise ja rahastamise detailid Eestis ja Euroopa Liidus.
2025-02-26
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust teaduskorralduse, rahastamismehhanismide ja teadusfilosoofia valdkonnas. Ta käsitleb tehnilisi detaile, nagu baasfinantseerimise osakaalud, infrastruktuuri kulude katmine, halduslepingute roll ning alus- ja rakendusuuringute tasakaal, viidates ka teadusfilosoof Ilkka Niiniluoto seisukohtadele. Eraldi rõhutatakse teaduseetika ja andmekaitse regulatsioonide keerukust teadustöö läbiviimisel.
2025-02-20
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Spordi tuleviku plaan: kuidas tuua medalid ja panna lapsed liikuma" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib spetsiifilisi teadmisi sporditeaduse ja haridusprogrammide vallas, tuues esile Tartu Ülikooli liikumislabori ja programmi "Liikuma kutsuv kool" saavutused. Erialane fookus on treenerite ettevalmistusel, spordieetikal ja teaduspõhise andmekasutuse vajadusel noortespordis. Näidatakse autoriteeti akadeemiliste ja spordiorganisatsioonide vahelise koostöö hindamisel.
2025-02-11
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi välispoliitika ja diplomaatiliste protseduuride alal, viidates konkreetsele Iisraeli-Palestiina konfliktile ja ÜRO Peaassamblee eelmise aasta hääletusele. Rõhutatakse vajadust vältida vastakaid signaale rahvusvahelisel areenil, mis viitab detailsele teadmisele Eesti diplomaatilistest valikutest.
2025-01-22
Eesti Teaduste Akadeemia seaduse muutmise seaduse eelnõu (514 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse rahastamise, teaduspõhise poliitikanõustamise ning akadeemilise asutuse seadusandluse valdkonnas. Ta on kursis seadusloome detailidega, viidates konkreetsetele sätetele ja protseduuridele, ning mainib arutelusid OECD viimase raporti ja rahvusteaduste finantseerimise teemal.
2024-12-18
Ravimiseaduse muutmise seaduse (haiglaerand) eelnõu (532 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi rahvusvahelistest ravimite hankimise korraldustest ja Balti riikide kogemustest. Eelkõige rõhutatakse Balti Assambleel kuuldut seoses Läti ja Leedu ravimite hanke praktikaga, viidates kogemuste vahetusele.
2024-12-11
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust alushariduse valdkonnas, käsitledes detailselt lastehoidude muutmist haridussüsteemi osaks ning kvalifikatsiooni- ja keelenõuete tõstmist. Ekspertiisi toetab PISA uuringute andmete kasutamine, et põhjendada Eesti hariduse kõrget kvaliteeti ja vajadust parandada muukeelsete laste tulemusi. Ta on teadlik seaduse pikaajalisest koostamisprotsessist ja selle õiguslikust alusest.
2024-12-05
Kodakondsuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (522 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi konkreetse seaduseelnõu (kodakondsuse seaduse muutmise) menetluse ajaloost, viidates vähemalt viiele varasemale esitamisele sama koosseisu jooksul. Ekspertiis on suunatud seadusloome protseduuride ja eelnõude võrdlemisele, nõudes ettekandjalt sisulist analüüsi eelnõude erinevuste kohta.
2024-12-05
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust alushariduse valdkonnas, tuues esile detailseid andmeid eelnõu menetluse (muudatusettepanekute numbrid ja hääletustulemused) ning rahastamise kohta (KOV-ide panus 390 miljonit eurot, 500 eurot lapse kohta kuus). Ta viitab akadeemilistele allikatele (Jaak Aaviksoo, Birute Klaas-Lang) ja isiklikule 15-aastasele kogemusele lasteaedade analüüsimisel ja Ida-Virumaa keeleülemineku toetamisel. Ekspertiis hõlmab ka pedagoogilisi printsiipe, nagu lapsekeskne haridus ja kvalifikatsiooninõuded (magistrikraad direktoritele).
2024-11-21
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõrge asjatundlikkus haridus- ja kutseõppe valdkonnas, tuues esile detailseid statistilisi andmeid (nt 83% tase 2022. aastal, iga viies noor ilma kvalifikatsioonita). Kasutab teaduskirjandusele viitavat analüüsi koolist väljalangemise põhjuste kohta (individuaalsed eripärad, pere, kool, kogukond). Samuti käsitletakse süsteemi filosoofilisi küsimusi, nagu enesejuhtiv õppija ja haridussüsteemi vildakus.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (527 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust valimisõiguse ja määratlemata kodakondsusega isikute teemal, korrigeerides vastaspoole väärarusaama uute hääleõiguslike kategooriate loomisest. Ta teab täpselt, et pikaajalise elamisloaga välismaalased (viidates näiteks Pakistanile ja Abhaasiale) on juba praegu hääleõiguslikud, lükates ümber ähvardava narratiivi uue seltskonna tekkimisest.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust põhiseaduse ajaloo ja selle muutmise vajaduse osas, tuginedes muutunud demograafilisele ja julgeolekuolukorrale. Ta seob käesoleva eelnõu varasemate seadusandlike otsustega, nagu üleminek eestikeelsele haridusele ja kodakondsuse omandamise võimalused. Ta kasutab konkreetseid andmeid parlamendi toetuse kohta (85 saadikut), mis näitab teadlikkust seadusandlikust protsessist.
2024-11-14
Eesti Teaduste Akadeemia seaduse muutmise seaduse eelnõu (514 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust teadusadministratsiooni ja seadusandluse detailide osas, selgitades täpselt Akadeemia põhikirja kehtestamise, stipendiumide andmise ja juhtimisstruktuuri muudatusi. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "eestseisus" ning viidatakse avalik-õiguslike ülikoolide sarnastele autonoomia mudelitele. Samuti on teadlik teadus- ja arendustöö ning innovatsiooni korralduse seaduse (TAIS) pikaajalisest viibimisest.
2024-09-19
Täiskasvanute koolituse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (465 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust täiskasvanuhariduse ja mikrokraadide regulatsiooni valdkonnas, teades, et kraade on väljastatud juba mitu aastat enne seaduse vastuvõtmist. Expertise väljendub detailse juriidilise küsimuse esitamises varasemalt väljastatud kraadide kehtivuse ja tööandja poolse arvestamise kohta.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust kaitsetööstuse, innovatsiooni ja teaduskoostöö teemadel, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "kaitsetööstuse toodang" ja "teadusmahukad ettevõtted". Ta laiendab teadmiste ulatust ka sotsiaal- ja humanitaarteaduste rollile kaitsetahte loomisel.
2024-06-11
Riigikogu avalduse "Demokraatia kriisist Gruusias" eelnõu (449 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi Eesti välispoliitika mehhanismidest ja diplomaatia logistikast (suursaadiku volitused mitmes riigis). Eelkõige rõhutatakse isiklikku nõustamiskogemust Gruusias kõrghariduse, teaduse ja väärtusarenduse valdkonnas.
2024-06-10
2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse rahastamise ning eelarvearvestuse valdkonnas. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "Frascati käsiraamat" ja viitab konkreetsetele andmetele (0,77%), seades kahtluse alla Rahandusministeeriumi arvestusmetoodika. Ekspertiis on suunatud rahvusvaheliste standardite ja riiklike kulude definitsioonide vastandamisele.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust eelarvepoliitika ja majandusarengu valdkonnas, sidudes eelarve tasakaalustamise mehhanismid strateegiliste kasvualadega nagu T&A. Kasutatakse võrdlevat analüüsi, viidates Rootsi olukorrale ja hinnates Eesti erasektori panust teadus- ja arendustegevusse.
2024-05-14
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Näitab sügavat asjatundlikkust alushariduse, väärtuskasvatuse ja hariduspoliitika finantsaspektide osas. Kasutab oma argumentide toetuseks konkreetseid statistilisi andmeid (nt Jaak Aaviksoo analüüs, KOV 460 miljoni euro suurune kulu) ja viitab rahvusvahelistele võrdlustele (Norra, Armeenia). Esineb Kultuurikomisjoni ettekandjana, mis kinnitab tema juhtrolli ja detailset teadmist eelnõu sisust ja menetlusest.
2024-05-07
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (389 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduse rahastamise ja maksupoliitika valdkonnas, kasutades konkreetseid andmeid ja statistikat. Esitatakse täpsed palganumbrid (1820 € miinimum, 2094 € keskmine) ja diferentseerimisfondi osakaalud (20%, soov 25%). Samuti selgitatakse tehniliselt maksuküüru negatiivset mõju tuluvahemikus 1200–2100 eurot ja selle kaotamise rahalist kasu õpetajatele.
2024-05-07
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele leida lahendus rahvusooper Estonia juurdeehituse rajamiseks" eelnõu (410 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust projekti institutsionaalsest taustast, viidates Kultuurkapitali rahastusele ja Muinsuskaitseameti vastuseisule. Samuti on ta kursis avaliku aruteluga, tsiteerides ERR-i uudist juurdeehituse piirangutest ja bastionivööndisse ehitamise pretsedentidest.
2024-04-18
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuumaenergia kasutuselevõtmise vajadus ja võimalused Eestis" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust tuumaenergia kasutuselevõtuga seotud peamistest murekohtadest, identifitseerides turvalisuse (aatomienergia puhul) kui ajalooliselt olulise väärtuse ja mureallika paljudes maades. Ekspertiis väljendub debati raamimises energiavajaduse, keskkonna ja turvalisuse väärtuste kaalumise kaudu.
2024-04-16
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust teadusrahastuse ja akadeemiliste toetuste valdkonnas, mainides konkreetselt Kultuuriministeeriumi programme, loovmajandust ja ETAG-i grante. Ta identifitseerib end "ülikooli inimesena" ning kasutab võrdlusi (humanitaaria riba on pisike) oma seisukoha toetamiseks.
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele likvideerida ministeeriumide ja teiste valitsusasutuste kodulehtede venekeelsed versioonid" eelnõu (365 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti kommunikatsiooniteaduse ja infokäitumise valdkonnas, viidates isiklikule haridusele ja konsultatsioonidele Tartu Ülikooli teadlastega. Rõhutatakse vajadust pideva seiramise järele, et mõista, kust inimesed infot hangivad ja millist teavet nad usaldavad, eriti kriiside kontekstis. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "väärinfo" ja viidatakse platvormide (TikTok, Google) rollile info hankimisel.
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada õigusaktide eelnõud, millega tagatakse koolivõrgu kujundamise arusaadavus ja etteplaneeritus" eelnõu (285 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad näitavad sügavat teadmist haridusseadustikust, koolivõrgu rahastamise keerukatest mehhanismidest (nt tagamaalisuse koefitsient, tasandusfond) ja eelarve detailidest. Eriti tugev on protseduuriline kompetents, kirjeldades täpselt kultuurikomisjoni arutelude käiku, ministeeriumi seisukohti ja viidates Riigikohtu otsusele menetluse juhtimise osas. Esitatakse konkreetseid andmeid meetmete rahalise mahu kohta (nt 2,4 miljonit eurot algkooli toetuseks).
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi tervishoiuressursside planeerimise alal, viidates Tartu Ülikooli arstiteaduskonna prognoosidele arstide arvu vähenemise kohta (10%). Ta toob esile spetsiifilised puudujäägi valdkonnad, nagu psühhiaatria ja radioloogia, kasutades tehnilist terminit "kiiritusaparaadid".
2024-03-12
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi riigieelarve menetlemise ja põhiseaduslike institutsioonide finantseerimise valdkonnas. Ekspertiis väljendub oskuses küsida konkreetseid protseduurilisi detaile läbirääkimiste sisu ja kompromissi saavutamise kohta.
2024-03-07
Eesti Reformierakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti energeetika tulevik 2035" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi energeetika tehnilistes aspektides, kasutades termineid nagu "salvestustehnoloogiad" ja "ülekandevõrgud". Probleemi defineerimisel toetutakse akadeemilisele autoriteedile, viidates Tartu Ülikooli professor Lustile. Ekspertiis keskendub just taastuvenergia ebastabiilsuse lahendamisele ja arengu kiirusele.
2024-03-05
Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust haridusstatistika vallas, tuues esile konkreetseid andmeid matemaatikaõpetajate kvalifikatsiooni taseme kohta. Ta tsiteerib täpseid numbreid (nt 313 keskharidusega, 5 põhiharidusega õpetajat) ning seostab õpilaste väljalangemise ja humanitaaria valiku otseselt matemaatilise võimekuse puudumisega. See viitab teadmisele hariduse sisulistest ja pedagoogilistest probleemidest.
2024-02-13
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Esimene kõneleja näitab asjatundlikkust Eesti-Hiina majandussuhete ja kaubandusstatistika osas, tuues välja konkreetseid ekspordinumbreid (94 miljonit eurot) ja viidates varasematele ebaõnnestumistele (2011. aasta kahjumid). Tal on teadmisi välisriikide strateegiate (Saksamaa 2023. aasta Hiina-strateegia) ja julgeolekuriskide (Balticconnector, Hiina-Venemaa peidetud koostöö) kohta.
2024-02-07
Teadus- ja arendustegevuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (192 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikku teadmist teadus- ja arendustegevuse korralduse seadusandlusest (TAIKS) ja rahastamise mehhanismidest. Esitatakse spetsiifilisi andmeid, nagu 5% baasfinantseerimise osakaal rahvusteadustele ja konkurentsipõhise rahastamise edukuse määr humanitaarteadustes (võidab iga 11. grant). Samuti tuuakse esile probleeme teadusmonograafiate hindamisel ja doktoriõppe eesmärkide täitmisel.
2024-02-07
Õppetoetuste ja õppelaenu seaduse muutmise seaduse eelnõu (288 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad näitavad asjatundlikkust õppelaenude finantsaspektides, eriti intresside ja tagasimaksmise aja mõju osas, tuues välja konkreetseid arvutusi (nt 17 000 eurot intressikulu 30 000 eurose laenu puhul). Juhtivkomisjoni ettekandja demonstreerib põhjalikku teadmist seaduseelnõu menetluslikest ja kontseptuaalsetest puudujääkidest, viidates võrdse kohtlemise printsiibile ja mõjuanalüüsi puudumisele. Samuti on esindatud teadmised ministeeriumi (Haridus- ja Teadusministeerium) seisukohtadest ja plaanidest.
2024-02-07
Kõrgharidusseaduse muutmise seaduse eelnõu (291 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust kõrghariduspoliitika, õppekavade struktuuri (magistri- ja doktoriõppe keelepiirangud) ning teaduse rahvusvahelise konkurentsivõime osas. Argumente toetatakse konkreetsete andmetega, nagu tudengite kõrge tööhõive määr (üle 70%) ja Eesti teaduse kõrge viidatavus Essential Science Indicatori (ESI) andmetel. Rõhutatakse mobiilsusprogrammide (Erasmus) ja rahvusvahelise koostöö olulisust õppe kvaliteedi tõstmisel.
2024-01-23
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust teaduspoliitika ja teadusstatistika vallas, viidates Essential Science Indicators (ESI) andmetele, akadeemikutele (Allik, Lauk, Tamm) ning konkreetsetele teadusvaldkondadele (meditsiin, geneetika, majandusteadus). Ta kasutab andmeid Eesti teadusrikkuse (4. koht maailmas viidete arvu järgi) ja akadeemilise personali vananemise probleemi illustreerimiseks. Erilist rõhku pannakse tehisintellekti (AI) ja sotsiaalteaduste (sh haridusteadus) arendamise vajadusele.
2024-01-18
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust hariduse ajaloos ja kaasaegsetes poliitikaprobleemides, viidates Forseliusele, Ignatsi Jaagule ja väärtuskasvatuse tiitlitele. Ta kasutab tehnilisi termineid (koolivõrgu ruumianalüüs, õmblusteta haridus) ning keskendub hariduse kvaliteedile ja õpetajate töötingimustele. Ekspertiis hõlmab ka koolipidaja rolli ja hariduse seost laste hilisema toimetulekuga "elueksamil".