Päevakorrapunktide kaupa: Margit Sutrop

Kokku päevakordi: 48

Täielikult profileeritud: 48

2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline rõhuasetus on Eesti majanduse tulevikul, keskendudes teadus- ja arendustegevuse (T&A) rahastamisele ja efektiivsusele. Kõneleja toetab riigi panust T&A-sse (1% SKP-st), kuid rõhutab vajadust suunata ettevõtteid aktiivsemalt koostööle ülikoolidega, et suurendada investeeringute mõju. Seisukoht on poliitikapõhine ja suunatud olemasolevate toetusmehhanismide optimeerimisele.
2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab mõõdukalt 2026. aasta eelarve positiivseid arenguid kõrghariduses (tegevustoetuse kasv 10,6%), kuid väljendab tugevat muret 2027. aastaks Riigi Eelarvestrateegias (RES) kavandatud 6 miljoni euro suuruse kärpe pärast. Poliitiline fookus on hariduse rahastamise jätkusuutlikkusel ja tudengite toimetulekul. Stants on poliitikapõhine, keskendudes konkreetsetele eelarvenumbritele ja nende sotsiaalsetele tagajärgedele.
2025-06-18
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (604 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt seaduseelnõu, mis puudutab elulõpuotsuseid ja mõttetu ravi lõpetamist, rõhutades selle väärtuspõhist olemust inimeste vabaduse, väärikuse ja autonoomia kaitsel. Seisukoht on tugevalt toetav, rõhutades kannatuste vältimist ja väärikat suremist, ning lisaks pakutakse välja algatada debatt assisteeritud enesetapu legaliseerimise üle. Poliitiline positsioon on Reformierakonna fraktsiooni toetav seisukoht.
2025-06-18
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on haridusvaldkonna juhtimisel ja läbipaistvusel, eriti koolijuhtide atesteerimise tulemuste avalikustamise protseduuridel. Hoitakse mõõdukat, küsimustele keskenduvat hoiakut, rõhutades vajadust selguse järele tulemuste teatavaks tegemisel ja neist järelduste tegemisel. Tegemist on poliitikapõhise lähenemisega, mis otsib selgust seaduse rakendusdetailides.
2025-06-12
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Keskne teema on teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni (TAIKS) riikliku korralduse reformimine, mille suhtes väljendatakse tugevat toetust ja soovi kiireks vastuvõtmiseks. Positsioon on poliitikapõhine, rõhutades vajadust stabiilse rahastamise, teaduseetika reguleerimise ja ministeeriumideülese koordineerimise järele Haridus- ja Teadusministeeriumi kaudu. Oluline on tagada teadusasutuste autonoomia ja akadeemiline vabadus, vältides samal ajal ülereguleerimist.
2025-06-12
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (604 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt toetav seaduseelnõule 604 SE, mis puudutab patsiendi elulõpu tahteavaldust ja ravist loobumist. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades patsiendi autonoomiat, heategemist ja mittekahjustamist ning liikudes paternalistlikust meditsiinist inimkeskse lähenemise suunas. Kõneleja rõhutab, et elu ei pea iga hinna eest pikendama, kui see ei ole enam elamist väärt.
2025-06-10
Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt õigusemõistmise süsteemi probleemide lahendamise stagnatsioonile, rõhutades, et vanad mured korduvad ja tekitavad muret. Kõneleja toetab tugevalt struktuurseid reforme kohtunike väljaõppes, pakkudes välja residentuuri sarnase juhendatud praktika mudeli. Seisukoht on selgelt poliitika- ja protseduurikeskne, rõhutades vajadust vältida ringis keerlemist.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevalt kõrghariduse rahastamise strateegilisele ümberkorraldamisele, toetades rakenduskõrghariduse osakaalu suurendamist akadeemilise kõrghariduse arvelt. See seisukoht on poliitika- ja tulemuspõhine, viidates koalitsioonileppele ja pikaajalisele arengustrateegiale "Eesti 2035". Kõneleja toetab mõõdukalt ja pragmaatiliselt suunamuutust, otsides samal ajal konkreetseid detaile raha suunamise ja erialade osas.
2025-05-13
Alusharidusseaduse ning Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) muutmise seaduse eelnõu (644 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on keskendunud seadusandluse järjepidevusele ja tõhususele, rõhutades protseduurilist korrektsust. Kõneleja väljendab mõõdukat skeptilisust äsja vastuvõetud seaduse kiire muutmise vajalikkuse suhtes, otsides selgitust, kas tegemist on varasema vea parandamise või bürokraatia vähendamise algatusega.
2025-05-13
Kohtute seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (kohtute haldamise tõhustamine) eelnõu (632 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub kohtureformi praktilisele teostamisele, rõhutades kulude kokkuhoiu ja optimeerimise eesmärke. Küsimus on suunatud tehnoloogiliste lahenduste (tehisaru) rakendamisele kohtute töös, et leevendada ressursside puudust. Kadreerimine on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine.
2025-04-23
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse (patsiendi elulõpu tahteavaldus) eelnõu (604 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugev toetus patsiendi elulõpu tahteavalduse eelnõule (604 SE), mida Reformierakond toetab patsiendi parimates huvides. Seisukoht on raamitud väärtuspõhiselt, rõhutades patsiendi autonoomia ja enesemääramisõiguse kaitsmist olukorras, kus ta on otsustusvõimetu. Eesmärk on tagada, et tahteavaldus, mis tehakse terviseportaalis, oleks arstidele kohustuslik järgida.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tehisintellekti (AI) strateegilisel integreerimisel kultuurivaldkonda, rõhutades sellega kaasnevaid tohutuid võimalusi ja ohte. Seisukoht on ettevaatlikult uuriv, nõudes Kultuuriministeeriumilt selget tegevuskava AI riskide (nt autoriõigused, inimkunstnike väärtus) ja võimaluste (nt pärandi säilitamine, digiteerimine) haldamiseks. Fookus on poliitika- ja väärtuspõhine, keskendudes pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisele.
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on selgelt toetav õiguskantsleri ettepanekule viia mootorsõidukimaks seadusega kooskõlla, eriti osas, mis puudutab maksmist olematu vara eest. Ta rõhutab, et aastapõhine maksmine on inimestele suur koorem, toetades seega kodanike koormuse vähendamist. Seisukoha kujundamisel on esiplaanil õigluse ja poliitika rakendamise printsiibid, mitte väärtuspõhine raamistik.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt teadus- ja kõrghariduse rahastamise ning arendamise poolt, rõhutades nende valdkondade prioriteetsust valitsuse tegevuses. Peamised eesmärgid on bürokraatia vähendamine, stabiilse baasrahastuse tagamine ning Euroopa Liidu vahendite maksimaalne Eestisse toomine. Kõneleja toetab 1% teadusleppe täitmist ja kõrghariduse rahastamise kokkulepitud kasvu. Poliitiline raamistik on tugevalt poliitika- ja reformipõhine.
2025-02-26
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt teadus- ja arendustegevuse seaduseelnõu (TAIKS) eesmärke, kuid rõhutab vajadust tagada teadusasutuste finantsautonoomia ja kaitsta neid poliitilise sekkumise eest, viidates Ameerika Ühendriikide negatiivsele kogemusele. Olulised poliitilised seisukohad on teaduseetika reguleerimine seaduse tasemel ja stabiilse rahastamise (1% kokkulepe) tagamine, kuigi viimase mõõtmine on ebaselge. Seisukoht on pigem poliitika- ja väärtuspõhine, keskendudes süsteemi usaldusväärsusele ja pikaajalisele jätkusuutlikkusele.
2025-02-20
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Spordi tuleviku plaan: kuidas tuua medalid ja panna lapsed liikuma" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on mõõdukalt toetav spordi tuleviku teemal tõstatatud murekohtade suhtes, kuid suunab fookuse akadeemiliste ressursside alarakendamisele. Kõneleja rõhutab vajadust parema poliitika rakendamise järele, eriti ülikoolide rolli osas noortespordi toetamisel ja teaduspõhiste andmete kasutamisel. Tegemist on pigem tulemuslikkusele ja poliitika rakendamisele suunatud raamistikuga.
2025-02-11
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub välispoliitilisele suunale, nõudes ajalooliste sõprussuhete taastamist Iisraeliga. Kõneleja kritiseerib valitsuse tegevust vastakate signaalide andmise eest Iisraeli-Palestiina konfliktis, toetades selgelt Iisraeli poolel olemist. Tegemist on tugevalt väärtuspõhise ja tulemuspõhise kriitikaga valitsuse välispoliitika aadressil.
2025-01-22
Eesti Teaduste Akadeemia seaduse muutmise seaduse eelnõu (514 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt toetav Eesti Teaduste Akadeemia seaduse ajakohastamisele ja lihtsustamisele, rõhutades akadeemilise autonoomia printsiibi sisustamist Põhiseaduse § 38 alusel. Eesmärk on suurendada akadeemia võimekust operatiivselt reageerida riigi ja ühiskonna ees seisvatele probleemidele. Tegemist on poliitika- ja efektiivsuskeskse lähenemisega institutsionaalsele arengule.
2024-12-18
Ravimiseaduse muutmise seaduse (haiglaerand) eelnõu (532 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on ettevaatlik ja keskendub eelnõu (Ravimiseaduse muutmise seaduse) aluste valideerimisele. Rõhutatakse vajadust teada, kas kavandatavat lahendust on teistes riikides testitud ning millisele rahvusvahelisele praktikale see tugineb. Seisukoht on pigem poliitikapõhine, nõudes tõenduspõhist lähenemist.
2024-12-11
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt alusharidusseaduse vastuvõtmist, pidades seda vältimatuks sammuks eestikeelsele haridusele üleminekul ja laste võrdsete võimaluste tagamisel. Poliitiline positsioon on väärtuspõhine, rõhutades, et tagasiteed eestikeelselt õppelt ei ole, ning esindades Reformierakonna seisukohti. Seaduse vastuvõtmist peetakse kompromissiks, mis on vajalik laste parema tuleviku ja Eesti jätkusuutliku arengu huvides.
2024-12-05
Kodakondsuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (522 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub kodakondsuse seaduse muutmise eelnõu korduvatele esitamistele. Seisukoht ise on kaudne, rõhutades protseduurilist järjepidevust ja nõudes selgitust eelnõu sisu erinevuste kohta. Kadreering on suunatud seadusloome protsessi efektiivsuse ja sisu muutuste kontrollimisele.
2024-12-05
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on Reformierakonna esindajana alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) tugev toetaja, rõhutades selle vastuvõtmise kriitilist vajadust ja pikaajalist ootust. Poliitiline fookus on suunatud haridussüsteemi ühtlustamisele (lastehoidude viimine Haridus- ja Teadusministeeriumi alla) ning kvaliteedi ja võrdsete võimaluste tagamisele. Eelnõu raamimine on valdavalt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades põhiseaduslikku diskrimineerimiskeeldu keele alusel.
2024-11-21
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Tugev toetus õppimiskohustuse pikendamise eelnõule (447 SE), mida peetakse sammuks õiges suunas ja mis on kirjas koalitsioonileppes. Poliitiline fookus on suunatud haridustaseme tõstmisele ja noorte tööturule ettevalmistamisele, kasutades poliitika- ja tulemuspõhist raamistikku. Eesmärk on saavutada 2035. aastaks 90% keskhariduse omandanud 20–24-aastaste osakaal.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (527 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt koalitsiooni seaduseelnõu (tõenäoliselt 536 SE) poolt, mis puudutab valimisõiguse teemat. Kõneleja peab seda ajalooliseks otsuseks, rõhutades vajadust leida ühine lahendus. Positsioon on poliitikapõhine, keskendudes faktide korrigeerimisele hääleõiguslike isikute kategooriate osas. Ta tunnustab vastaspoolt (Isamaad) teema pikaajalise vedamise eest.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitik toetab tugevalt agressoriikide kodanikelt valimisõiguse äravõtmist, rõhutades, et Eesti riigil on õigus end kaitsta muutunud julgeolekuolukorras. Seisukoht on poliitikapõhine, viidates otsestele ähvardustele ja Vene kodanike arvu suurenemisele võrreldes 90ndatega. Ta rõhutab, et tegemist ei ole süüdistamisega, vaid olukorrale reageerimisega.
2024-11-14
Eesti Teaduste Akadeemia seaduse muutmise seaduse eelnõu (514 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub Eesti Teaduste Akadeemia seaduse kaasajastamisele ja Akadeemia autonoomia suurendamisele Haridus- ja Teadusministeeriumi suhtes. Toetatakse tugevalt eelnõu, mis lihtsustab Akadeemia sisemist töökorraldust ja juhtimisstruktuuri, rõhutades paindlikkuse ja kaasajastamise vajadust. Samuti väljendatakse soovi, et Riigikogu oleks julgem ja initsiatiivikam laiemate teadus- ja arendustöö korralduse seaduste vastuvõtmisel.
2024-09-19
Täiskasvanute koolituse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (465 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt toetav täiskasvanute koolituse seaduse muutmise algatuse suhtes, rõhutades mikrokraadide olulisust tuleviku seisukohalt. Fookus on poliitikapõhisel lähenemisel, mis reguleerib uut haridusvaldkonda. Kõneleja toetab moderniseerimist ja uute haridusvormide seadustamist.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline rõhuasetus on tugevalt suunatud riigikaitse ja Eesti kaitsetööstuse arendamisele ning innovatsiooni edendamisele. Kõneleja toetab jõuliselt Ukraina abistamist, rõhutades samal ajal kodumaise kaitsetööstuse toodangu kasutamist selles kontekstis. Stants on poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes teadusasutuste kaasamisele kaitsevõime tõstmiseks.
2024-06-11
Riigikogu avalduse "Demokraatia kriisist Gruusias" eelnõu (449 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud Gruusia demokraatia kriisi lahendamisele, väljendades olukorra pärast isiklikku kurbust. Rõhutatakse Eesti diplomaatia rolli ja võimalusi, küsides konkreetseid samme suursaadiku tegevuses. Seisukoht on väärtuspõhine, keskendudes avalduse praktilisele mõjule diplomaatilisele tööle.
2024-06-10
2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on suunatud riigi rahandusele ja teadus-, arendus- ja innovatsioonikulude (TAI) vähendamisele lisaeelarves. Kõneleja seab kahtluse alla valitsuse väite avaliku sektori 1% TAI kulude eesmärgi täitmise kohta, rõhutades, et tegelik eraldis on Statistikaameti andmetel 0,77%. Seisukoht on kriitiline ja poliitikapõhine, keskendudes eelarve täitmise täpsusele ja läbipaistvusele.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on riigieelarve tasakaalustamisel, toetades laiapõhjalist lähenemist, mis hõlmab nii kärpeid, maksutõuse kui ka investeeringuid. Eriti rõhutatakse teadus- ja arendustöö (T&A) investeeringute olulisust eelarve tasakaalustamise kontekstis. Stants on mõõdukalt tugev ja poliitikapõhine, otsides struktuurseid lahendusi riigi võlakoormale.
2024-05-14
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Tugev toetus Alusharidusseaduse eelnõule (419 SE), mida peetakse Eesti hariduse ja PISA edu vundamendiks. Poliitiline seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades kvalifitseeritud õpetajate ja süsteemse väärtuskasvatuse olulisust alushariduses. Ta kaitseb Reformierakonna pühendumust alushariduse kvaliteedile, vastates kaudsele kriitikale.
2024-05-07
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (389 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on toetav koalitsiooni eelarvemuudatusele (389 SE), kuid rõhutab, et see on ebapiisav õpetajate palgaprobleemi lahendamiseks. Põhisuund on pikaajaline struktuurne reform hariduses, keskendudes palga diferentseerimisele ja koolivõrgu korrastamisele. Seisukoht on tugevalt poliitikapõhine, rõhutades koalitsioonileppes kokku lepitud eesmärki tõsta õpetajate palk 120%-ni. Lisaks rõhutatakse maksureformi (maksuküüru kaotamine) kui olulist meedet õpetajate sissetuleku suurendamiseks.
2024-05-07
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele leida lahendus rahvusooper Estonia juurdeehituse rajamiseks" eelnõu (410 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav rahvusooper Estonia juurdeehituse algatusele, rõhutades vajadust asjaga edasi liikuda. Peamine fookus on väärtuste kaalumisel: kultuuri ja kunsti ruumivajaduse ning UNESCO pärandi säilitamise vahelise konflikti lahendamisel. Tegemist on poliitika- ja lahenduskeskse lähenemisega.
2024-04-18
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuumaenergia kasutuselevõtmise vajadus ja võimalused Eestis" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on selgelt tuumaenergia kasutuselevõtu poolt, pooldades tuumajaama rajamist. Seisukoht on väärtuspõhine, keskendudes ühiskondlike väärtuste (piisav energia, puhas keskkond, hea elu ja turvalisus) kaalumisele ja tasakaalustamisele. Kõneleja rõhutab, et hea elu juurde kuulub kindlasti ka turvalisus.
2024-04-16
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on suunatud humanitaarteaduste alusteaduste ebapiisavale rahastamisele. Kõneleja toetab tugevalt humanitaaria osakaalu suurendamist teadustoetustes, viidates ETAG-i grantide ebaühtlasele jaotusele loodus- ja täppisteaduste kasuks. Seisukoht on poliitika- ja ressursside jaotuse keskne, rõhutades vajadust mõelda rohkem alusteaduste peale.
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele likvideerida ministeeriumide ja teiste valitsusasutuste kodulehtede venekeelsed versioonid" eelnõu (365 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on eestikeelse avaliku ruumi loomine ja eesti keele maine tõstmine, mida toetatakse tugevalt. Samas ollakse vastu eelnõu 365 OE kategoorilisele lähenemisele ministeeriumide venekeelsete kodulehtede likvideerimisel, pidades seda tarbetuks. Eelistatakse vajaduspõhist ja pragmaatilist lähenemist teabe jagamisele, eriti kriisiolukordades, rõhutades väärtuspõhist lähenemist riigikeele väärikuse küsimuses.
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada õigusaktide eelnõud, millega tagatakse koolivõrgu kujundamise arusaadavus ja etteplaneeritus" eelnõu (285 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine poliitiline fookus on hariduspoliitika ja regionaalarengu ristumiskohal, rõhutades vajadust säilitada hajaasustusega piirkondades koole, kuid samas tagada hariduse kvaliteet ja õpetajate vääriline palk. Kriitiline analüüs seab kahtluse alla eelnõu terviklikkuse, eriti seoses lisaraha vajaduse ja erakoolide rahastamise kohustusega kohalikele omavalitsustele (KOV). Protseduuriline aruanne rõhutab vajadust vältida obstruktsiooni ja tagada seadusloome mõistlik töövõime.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tervishoiuteenuste kättesaadavusel, mis ei vasta rahva ootustele, hoolimata teenuse heast tasemest. Kõneleja väljendab tugevat muret arstide ja õdede katastroofilise puuduse pärast, eriti psühhiaatria ja radioloogia valdkonnas. Seisukoht on tulemuspõhine, nõudes valitsuselt konkreetseid meetmeid meditsiinipersonali ettevalmistuse suurendamiseks.
2024-03-12
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on suunatud põhiseaduslike institutsioonide, eriti Vabariigi Presidendi Kantselei eelarvete küsimusele, mis on pälvinud suurt avalikku tähelepanu. Kõneleja seisukoht on protseduuriline ja päringuline, rõhutades vajadust selgitada läbirääkimiste sisu ja kompromissettepaneku olemasolu. Fookus on poliitika- ja protsessipõhine.
2024-03-07
Eesti Reformierakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti energeetika tulevik 2035" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tugevalt suunatud taastuvenergiale ülemineku praktilistele väljakutsetele ja energiajulgeolekule. Rõhutatakse keskse tähtsusega küsimusi, nagu tuule- ja päikeseelektri voogude stabiliseerimine ning energia olemasolu tagamine ilmastiku-, majandus- ja poliitikakriisides. Käsitlus on selgelt poliitika- ja lahendustele orienteeritud.
2024-03-05
Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on haridussüsteemi kriitilistel puudujääkidel, eriti poiste väljalangemise ja matemaatika madala võimekuse teemal. Kõige tugevam seisukoht on seotud matemaatikaõpetajate kvalifikatsiooni katastroofilise olukorraga, nõudes kiireid lahendusi õpetajate arvu suurendamiseks. Fookus on tulemuspõhine, rõhutades süsteemseid vigu õpetajate ettevalmistuses ja õpilaste tulemustes.
2024-02-13
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Mõlemad kõnelejad keskenduvad välispoliitika ja riikliku julgeoleku küsimustele, esitades pragmaatilisi ja poliitika-põhiseid nõudmisi. Esimene kõneleja nõuab tugevat poliitilist strateegiat Eesti-Hiina suhete juhtimiseks, et kaitsta ettevõtjaid majanduslike riskide eest. Teine kõneleja tõstatab küsimuse Venemaa agressiivsele tegevusele (kriminaalasi peaministri vastu) reageerimise vajalikkusest, rõhutades suveräänsuse kaitset.
2024-02-07
Teadus- ja arendustegevuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (192 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon toetab rahvusteaduste piisavat rahastamist ja defineerimist seaduse tasemel, pidades teemapüstitust õigeks. Samas kritiseerib kõneleja tugevalt eelnõu algatajate retoorikat ülikoolide halvustamise ja laimamise osas, nõudes tõendite esitamist väidetele "diplomite pesu" kohta. Rõhuasetus on poliitikapõhine, keskendudes teaduse rahastamissüsteemi detailidele ja vajadusele viia teadus ühiskonna vajadustega paremini vastavusse.
2024-02-07
Õppetoetuste ja õppelaenu seaduse muutmise seaduse eelnõu (288 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline debatt keskendub õppelaenude ja õppetoetuste seaduseelnõule (288 SE). Üks kõneleja toetab tugevalt õppelaenu summa suurendamist, et toetada kõrghariduse kvaliteeti, kuid kritiseerib teravalt röögatult suuri intresse. Teine kõneleja esitab juhtivkomisjoni seisukoha, mis on eelnõu tagasilükkamise poolt, viidates valitsuse vastuseisule ja kontseptuaalsetele probleemidele. Poliitiline raamistik on pigem poliitikapõhine, keskendudes lahenduste (või nende puudumise) analüüsile.
2024-02-07
Kõrgharidusseaduse muutmise seaduse eelnõu (291 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt rahvusvahelistumist ja ingliskeelset õpet toetav, nähes selles kasu Eesti teadusele ja majandusele. Kuigi jagatakse seisukohta kvaliteetse eestikeelse kõrghariduse vajalikkusest (Reformierakonna seisukoht), vastandutakse teravalt EKRE eelnõule, pidades selle diagnostikat (kvaliteedi langus seoses rahvusvahelistumisega) meelevaldseks. Peamine fookus on poliitilisel lahendusel: kõrghariduse rahastamise suurendamisel ja tugisüsteemide (stipendiumid, õppelaenud) korrastamisel.
2024-01-23
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt valitsuse 1% teadusleppest kinnipidamist, kuid kritiseerib teravalt MKM-i plaani luua uus rakendusuuringute keskus, mis dubleerib ülikoolide tööd ja konkureerib nappide ressurssidega. Poliitiline fookus on suunatud teaduse ja kõrghariduse rahastamise suurendamisele ning struktuursete probleemide lahendamisele, nagu akadeemiline järelkasv ja teaduseetika regulatsioon. Ta rõhutab vajadust suurendada avaliku sektori tegelikku TAI rahastust, mis tema hinnangul on 0,7% SKP-st, mitte statistiliselt arvestatav 1%.
2024-01-18
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on tugevate haridusreformide pooldaja, rõhutades vajadust tagada kvaliteetne haridus ning õpetajate vääriline palk ja töökoormuse vähendamine. Poliitiline seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades vajadust leppida demograafiliste muutustega (linnastumine, madal iive) ja alustada struktuurseid reforme. Esindab Reformierakonna seisukohti, lubades toetada haridusministrit reformide läbiviimisel.