Päevakorrapunktide kaupa: Priit Sibul

Kokku päevakordi: 128

Täielikult profileeritud: 128

2025-10-16
Eesti Keskerakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Miks toit on kallis?" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on suunatud toiduainete kõrge hinna riikliku probleemi lahendamisele, mis on algatatud Keskerakonna fraktsiooni poolt. Lähenemine on poliitikapõhine ja mõõdukalt toetav, keskendudes käibemaksu alandamise mehhanismi detailidele ja ulatusele. Kõneleja otsib selgust, kas maksulangetus peaks olema kõikehõlmav või osaline.
2025-10-15
10.

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõige olulisem teema on julgeolek ja relvaõiguste lihtsustamine Eestis. Kõneleja toetab tungivalt piirangute mahavõtmist, et võimaldada rohkematel inimestel soetada relvi enesekaitseks, pere ja vara kaitseks, viidates kujunenud julgeolekuolukorrale. Seisukoht on poliitikapõhine ja rõhutab vajadust muuta kehtivaid eeskirju.
2025-10-15
Piiritaristu, Saatse saabas ja kaitsevöönd

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Poliitiline fookus on piiritaristu ehituse seisul, Saatse saapa teeprobleemi lahendamisel ja Balti kaitsevööndi rajamise kiirusel. Esindaja vastandub tugevalt Keskkonnaameti tegevusele, mis kehtestab maaomanikele liigseid looduskaitselisi piiranguid ("neonatsionaliseerimine") ilma nendega suheldes. Nõutakse kiiret ja inimkeskset riigipoolset tegutsemist, seades esiplaanile julgeoleku ja kodanike õiglase kohtlemise. Poliitiline raamistik on peamiselt tulemuspõhine, nõudes valitsuselt konkreetseid tähtaegu ja lahendusi.
2025-10-14
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (725 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiku fookuses on tarbijakaitse ja teenuseosutajate läbipaistvus (registreeritud vs. tegelik osutaja). Tugev seisukoht on eesti keele oskuse nõudmiste kehtestamise poolt ühistranspordi teenuse osutajatele, rõhutades, et tegemist on avaliku teenusega. Poliitiline seisukoht on kriitiline kehtiva regulatsiooni ja ministri hoiakute suhtes, keskendudes väärtuspõhisele raamistikule (keel ja avalik teenus).
2025-10-13
Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on suunatud riigieelarve läbipaistvusele ja fiskaalsele distsipliinile. Kõneleja kritiseerib valitsuse otsust hoida teadaolevaid püsikulusid (nt Eesti Raudtee dotatsioon) reservis, mitte RES-is planeerituna, seades kahtluse alla selle eesmärgi. Ta kritiseerib ka eelarvereeglite muutmist täiendava laenu võtmiseks ja valimislubaduste täitmiseks, pidades olukorda keeruliseks.
2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub 2026. aasta riigieelarve eelnõu detailide ja vastuolude kriitilisele analüüsile, eriti transpordivaldkonnas. Kõneleja seab kahtluse alla eelarve täpsuse (Elron, ühistranspordi baasrahastus) ja kritiseerib potentsiaalset rahalist ebaefektiivsust, tuues näiteks Tartu–Riia rongiliikluse kõrge kulu võrreldes reisijate arvuga. Positsioon on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes valitsuselt selgust ja vastutust.
2025-10-06
Mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (677 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on kriitiline seoses mootorsõidukimaksu eelnõu (677 SE) menetlustempoga. Fookus on menetluse tõhususel ja kiirusel, seades kahtluse alla Rahanduskomisjoni töö tempo mõistlikkuse. Seisukoht on pigem tulemuslikkusele ja menetluslikule korrektsusele suunatud.
2025-09-25
Isamaa fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Hinnatõusu mõju majanduse konkurentsivõimele ja inimeste toimetulekule. Mida teha?" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on hinnatõusu ja maksupoliitika mõjul majanduse konkurentsivõimele. Esineja vastandub tugevalt maksude tõstmisele (käibemaksu kasv), eriti kahaneva majanduse tingimustes, viidates selle ebamõistlikkusele ja tuues võrdluseks Leedu näite. Ta rõhutab toiduainete käibemaksu alandamise potentsiaalset positiivset mõju nii lõpphindadele kui ka tööstuse konkurentsile.
2025-09-24
Politsei ja piirivalve seaduse täiendamise seaduse eelnõu (670 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on suunatud riikliku järelevalve tehnilisele ulatusele ja ametnike poolt antud informatsiooni usaldusväärsusele. Esineja väljendab skepsist politseiametnike varasemate kinnituste suhtes numbrituvastuskaamerate võimekuse osas. Fookus on poliitikapõhine, nõudes faktide täpsustamist seaduse rakendamise kontekstis.
2025-09-24
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele loobuda Rail Balticu projekti elluviimisest Eestis ja astuda välja kõikidest projektiga seonduvatest rahvusvahelistest lepingutest" eelnõu (650 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab mõõdukalt algatust Rail Balticu projektist loobumiseks, pidades seda "mõistlikuks algatuseks" (S1). Peamine mure on seotud projekti rahvusvaheliste tagajärgedega Euroopa ja Balti riikide kontekstis (S1). Seisukoht on poliitikapõhine, rõhutades investeeringute järjepidevust ja fiskaalplaneerimist (S2).
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tugevalt suunatud majanduse toimivusele ja hinnastabiilsusele. Kõneleja rõhutab vastuolu, mis tekib maksutõusude ja eelarvetulude kasvatamise vajaduse ning samal ajal inflatsiooni ohjeldamise eesmärgi vahel. Tema lähenemine on tulemuspõhine, otsides lahendust keerulisele poliitilisele "kahvlile".
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub keskkonnapiirangute ja eraomandi õiguste vahelisele konfliktile, kritiseerides riigipoolset protseduurilist ebaõiglust ja ebapiisavat teavitamist. Kõneleja kasutab tugevat terminit "neonatsionaliseerimine", mis viitab tugevale vastuseisule riigi tegevusele kaitsealade laiendamisel, kui see toimub omanike õigusi eirates.
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on finantsjärelevalvel ja tururegulatsioonil. Kõneleja tunnustab Finantsinspektsiooni ajaloolist arengut, kuid seab kahtluse alla praeguse regulatiivse tasakaalu. Ta rõhutab vajadust liikuda Läänemere-äärse Balti ja Põhja turu ühtlustamise suunas ning muretseb, et liiga karmid reeglid võivad takistada uute võimaluste tekkimist.
2025-09-10
Konkurentsiseaduse täiendamise seaduse eelnõu (654 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub Konkurentsiseaduse täiendamise eelnõu (654 SE) rakendamise praktilistele aspektidele. Kõneleja nõuab selgust Konkurentsiameti kulude ja töömahu osas, mis viitab murele seaduseelnõu haldusliku ja finantsilise mõju pärast. Fookus on pigem poliitika tulemuslikkusel ja haldussuutlikkusel.
2025-09-10
21 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks sotsiaalminister Karmen Jollerile

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on sotsiaalministri vastutusel Tervisekassa juhtkonna tulemustasude maksmise osas. Kõneleja väljendab tugevat, tulemuspõhist vastuseisu ministri väidetavale juriidilisele seotusele ja küsib kriteeriumide mõistlikkuse järele. Eesmärgiks on seada kahtluse alla tulemustasude maksmise praktika avalikus sektoris üldiselt.
2025-09-10
Valitsuse eelarveplaanidest majanduse ja inimeste ostujõu turgutamisel

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõige silmatorkavam teema on avaliku sektori palgafondide kasutamine ja töötajate motiveerimine. Kõneleja vastandub tugevalt praktikale, kus koolitusi ja üritusi käsitletakse palga osana, rõhutades, et palk peaks olema rahaline. Seisukoht on suunatud valitsuse eelarvepoliitika ja varasemate põhimõtete muutumise kriitikale, pidades seda ebamõistlikuks. Poliitiline raamistik on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine.
2025-09-09
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja võtab tugevalt kriitilise hoiaku kaitseministri ettekande sisu ja vormi suhtes, süüdistades seda sisutühjuses ja liigses paatuses. Peamised teemad on riigikaitse valdkonna vastutuse ja läbipaistvuse tagamine, eriti seoses ebaõnnestunud relvahankepraagi ja varude arvelevõtmisega. Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse ja tulemuslikkuse (performance-driven) hindamisele.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Poliitiline positsioon on tugev opositsiooniline, keskendudes valitsuse tegevuse ja läbipaistvuse kriitikale. Peamised teemad on riigikaitse (moona soetamine, reservväelaste toetused, julgeolekumaks) ja kultuuriobjektide rahastamise järelevalve. Kriitika on suunatud valitsuse ebakompetentsusele ja vastuolulistele otsustele, eriti kaitseministri selgitustele moona soetamise kiiruse kohta. Poliitiline raamistik on pigem tulemuspõhine, nõudes valitsuselt konkreetseid vastuseid ja tegevuskavasid.
2025-06-19
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (647 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja peamine poliitiline seisukoht on tugev vastuseis maksude kehtestamisele ja seejärel nende osalisele tühistamisele, mida ta peab valitsuspartnerite (Eesti 200, Reformierakond) silmakirjalikkuseks ja valeks "kangelasteoks". Seisukoht on tugevalt tulemuspõhine, keskendudes valitsuse tegevuse ebakõladele ja poliitilisele vastutusele automaksu kehtestamise eest. Ta rõhutab, et vastutajaid oli märksa rohkem kui ainult üks minister.
2025-06-18
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (604 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on nüansseeritud ja väärtuspõhine. Kuigi kõneleja toetab eelnõu eesmärki muuta patsiendi vaba tahe tervishoiutöötajatele kättesaadavaks, vastandub ta eelnõule kaasnevate riskide tõttu, mis on seotud abistatud enesetapu ja eutanaasiaga. Lõpphääletusel on seisukoht mittetoetav, kuid ta ei hääleta ka vastu, rõhutades, et ei pea eelnõu sellisel kujul mõistlikuks ega vajalikuks.
2025-06-16
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (657 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv kavandatavale jäätmereformile (657 SE). Kõneleja leiab, et eelnõu mehhanismid (kogumiskohtade kaugus, KOV arve esitamise õigus) on vastuolus deklareeritud eesmärgiga suurendada ringlussevõttu ja taaskasutust. Vastuseis on suunatud poliitika praktilisele ebaõnnestumisele ja potentsiaalsele ebaõiglasele kulude jaotusele, sisaldades ka kerget vihjet poliitilisele tagamõttele ("veidikene oravat").
2025-06-12
42 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline justiitsministri poliitikale, eriti vanglate olemuse (karistus vs. sotsiaal/haridus) ja Rootsi vangide üleviimise korra osas. Kõneleja kritiseerib teravalt niinimetatud "rohelist koridori" ohtlike kurjategijate (pedofiilid, mõrvarid, vägistajad) Eestisse toomiseks. Fookus on väärtuspõhisel raamistikul, mis rõhutab karistuse kandmise olulisust.
2025-06-12
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (604 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Toetab sisuliselt eelnõu eesmärki tagada patsiendi tahteavaldus meditsiinisüsteemis, kuna see suurendab patsiendi autonoomiat. Samas on ta tugevalt kriitiline eelnõu ebaselge terminoloogia ja liiga laia ulatuse suhtes, mis tekitab segadust meditsiinitöötajate vastutuse osas. Poliitiline fookus on väärtuspõhine ja poliitikapõhine, rõhutades seaduse selgust ja vältides abistatud enesetapu ootuste tekitamist, mida ta ise ei toeta.
2025-06-11
Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu (570 UA) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu vastu, kuna see on ebaproportsionaalne ega lahenda sisulist probleemi, milleks on Patriarh Kirilli seisukohad. Kriitika on suunatud sellele, et seaduse vastuvõtmise tagajärjed on prognoosimatud ning tegemist on väärtuspõhise vastuseisuga, mis rõhutab parlamendi pädevuse piire kiriku kanoonilise õiguse küsimustes. Kõneleja leiab, et meetmed asendavad tegelike probleemide lahendamise korrektsete dokumentidega.
2025-06-11
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on antud hetkel puhtalt protseduuriline, keskendudes muudatusettepaneku hääletusele suunamisele Konkurentsiseaduse eelnõu (609 SE) raames. Sisulist seisukohta eelnõu või muudatusettepaneku suhtes esitatud kõne ei kajasta.
2025-06-04
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on keskendunud keskkonnaregulatsioonide detailidele, eriti müraprobleemide ennetamisele ja lahendamisele. Kõneleja vastustab tugevalt õiguse delegeerimist ministrile määrata sihtväärtusi ja mõõtmistingimusi, rõhutades vajadust reguleerida need küsimused seaduse tasandil. Stants on tugevalt poliitika- ja õigusloomekvaliteedile orienteeritud, püüdes ennetada probleeme, mis tekivad vara soetanud inimestel.
2025-06-03
Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevalt jäätmereformi elluviimise majanduslikule küljele ja maksumaksja kuludele. Kõneleja nõuab selget vastust selle kohta, kui palju kavandatav reform ühiskonnale maksma läheb, näidates üles muret fiskaalse vastutuse pärast. Positsioon on pigem tulemus- ja poliitikapõhine, rõhutades reformi tegelikku hinda.
2025-06-02
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on suunatud lisaeelarve kulutuste ajastuse ja põhjendatuse kahtluse alla seadmisele. Kõneleja leiab, et kui lisaraha on vaja, peaks see minema riigikaitsesse, kuid küsib, miks praeguseid kulutusi ei saa lükata järgmise aasta eelarvesse. Kriitika on suunatud valitsuse fiskaalsele juhtimisele ja prioriteetide seadmisele, eelistades riigikaitset teistele kulutustele. Fookus on eelkõige poliitika ja tulemuslikkuse hindamisel.
2025-05-21
Energeetika- ja keskkonnaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on looduskaitse eesmärkide (30% maismaast ja merest kaitse all) täitmise nõudmisel ja praeguse seisu kohta andmete küsimisel. Samuti väljendab kõneleja tugevat vastuseisu eelkäija kliimakindla majanduse seadusele, soovitades see ja uus eelnõu kõrvale heita. Stants on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes konkreetseid andmeid ja lükates tagasi varasemad seadusandlikud algatused.
2025-05-21
Intsident varilaevastiku tankeriga merel

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline fookus on suunatud riigi võimekuste arendamisele ja relvaseaduse regulatiivsele jäikusele. Kõneleja kritiseerib tugevalt Siseministeeriumi liigset piirangute seadmist ja määruste kehtestamise aeglust. Eesmärk on edendada Eestis tehaste rajamist ja täiendavate võimekuste loomist, mis nõuab seaduse leevendamist. Framing on tugevalt suunatud valitsuse tegevuse ja poliitika rakendamise (performance-driven) kriitikale.
2025-05-21
Maksud

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon on tugevalt valitsuse keskkonnakaitse meetmete vastu, eriti mis puudutab Natura alade sihtkaitsevööndite kehtestamist. Kõneleja nimetab seda "neonatsionaliseerimiseks" ja rõhutab eraomandi õiglase kompenseerimise vajadust. Seisukoht on väärtuspõhine, keskendudes omandiõiguste kaitsele riikliku sekkumise eest.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on kriitiline ja tulemuspõhine, keskendudes haridusministri tegevuse ebaefektiivsusele kahe aasta jooksul ning süsteemi lahendamata probleemidele. Kõige teravam vastuseis on suunatud konkreetsele haridussüsteemi eksperimendile (põhikooli eksamite aja muutus), mida peetakse segadust tekitavaks ja mille eesmärki küsitakse. Poliitika raamimine on suunatud valitsuse tegevuse hindamisele ja konkreetsete poliitiliste otsuste kritiseerimisele.
2025-05-15
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine meretuuleparkide rajamise plaani toetamise asjaolude uurimiseks" eelnõu (586 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on meretuuleparkide rajamise plaanide ebaselgel staatusel, küsides, kas need on peatatud või jätkuvad koalitsiooniläbirääkimiste tulemusena. Esineja nõuab selgust, et määratleda uurimiskomisjoni tegelik eesmärk. Stants on poliitika- ja protseduurikeskne, rõhutades vajadust teada tõde plaanide saatuse kohta.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse, jahiseaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse eelnõu (612 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv valitsuse kavandatavatele seadusemuudatustele (610, 612), mis puudutavad omandipiiranguid ja looduskaitset. Kriitika on väärtuspõhine ja intensiivne, võrreldes riigi tegevust natsionaliseerimisega ja 1944. aasta praktikatega, vastandudes 1990. aastate omandireformi vaimule. Kõneleja on veendunud, et riik toimetab risti vastupidi 1990. aastate alguses kehtinud arusaamadega.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Natura hindamine) eelnõu (610 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv valitsuse esitatud looduskaitseseaduse muudatustele (Natura hindamine). Kõneleja sildistab eelnõu kaasaegse natsionaliseerimisena, seades kahtluse alla selle õigluse ja mõistlikkuse. Fookus on väärtuspõhisel kriitikal, mis puudutab eraomandi puutumatust ja ebaproportsionaalset koormust metsaomanikele.
2025-05-12
Arupärimine Võru lasketiiru kohta (nr 737)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on Kagu-Eesti sisejulgeoleku taristu arendamisel, nõudes Võru ja Põlva lasketiirude saatuse selgitamist. Esineja seab kahtluse alla suurinvesteeringute eelarvesse jõudmise protseduuri, viidates kahtlusele "katuseraha" kasutamise osas ning kritiseerides poliitikute enese ehtimist riigieelarveliste projektidega. Toetatakse laiapindset riigikaitset ja relvaseaduse muutmist, et tagada laiem ligipääs laskevõimalustele.
2025-05-12
Arupärimine hooldusreformi kohta (nr 719)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on suunatud hooldereformi ebaõnnestunud tulemustele, eriti lubadusele, et pension kataks hooldekodukoha. Esineja kritiseerib tugevalt reformi tegelikku mõju, rõhutades, et see on tekitanud kohalikele omavalitsustele ebamõistliku koormuse. Raamistik on selgelt tulemuspõhine, keskendudes reformi tegelikule toimimisele ja täitmata lubadustele.
2025-05-07
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2025-05-05
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on kahtlev ja kontrolliv, keskendudes eelnõu õiguslikule kvaliteedile ja vastavusele ekspertide ootustele. Rõhutatakse vajadust lahendada menetluse käigus probleemid, millele viitasid varem õiguskantsler ja õigusteadlased. Tegemist on poliitika- ja menetluskeskse lähenemisega.
2025-04-23
Droonivõimekuse arendamine

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline fookus on idapiiri droonivõimekuse kiirel arendamisel ja rahastuse läbipaistvusel, seades kahtluse alla varasemate ministrite tegevuse. Stants on tugevalt toetav riigieelarveliste vahendite (17 miljonit eurot) kasutamise ja Euroopa Liidu koostöö suhtes, rõhutades samas vajadust lõpetada piiriehitus. Poliitiline raamistik on selgelt tulemuspõhine, keskendudes julgeolekuvõimekuse saavutamisele.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on riiklikult tähtsate kultuuriobjektide rahastamise ja prioriteetide nimekirja haldamine. Hoitakse fookust poliitika elluviimisel ja nõutakse ülevaadet olemasolevate projektide (Süku, Estonia maja, Narva) staatusest. Seisukoht on tulemuspõhine ja küsitlev, keskendudes protseduurilistele viivitustele ja rahastamise selgusele.
2025-04-16
Energiamajanduse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (574 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv 100% taastuvenergia eesmärgi tingimusteta saavutamisele, mida peetakse majanduslikku reaalsust eiravaks. Kõneleja kahetseb varasemat toetust sellele eesmärgile, rõhutades, et see on muutunud ainsaks kriteeriumiks Eesti energiapoliitikas. Positsioon on suunatud valitsuse energiapoliitika ebaõnnestumiste kriitikale, rõhutades, et poliitika peab arvestama tarbija hinda ja majanduse käekäiku.
2025-04-16
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele esitada Riigikogule Eesti elektri tootmisvõimsuste ja elektrivõrkude arendamise tegevuskava energiakindluse tagamiseks" eelnõu (575 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt kriitiline valitsuse energiapoliitika ja planeerimise suhtes. Rõhutatakse terviknägemuse puudumist ja ebaselgust tuleviku osas, kuna avalikkusel puudub aimdus, kuhu energiasektor liigub. Fookus on tulemuspõhisel kriitikal, kuna projektid on kallid, kuid kontseptuaalne arusaam puudub.
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt kriitiline kavandatava mootorsõidukimaksu loogika ja õigluse suhtes. Rõhutatakse vastuolusid seaduse eesmärkide (keskkond) ja praktiliste vajaduste (hajaasustus, riigikaitse) vahel. Seisukoht on suunatud poliitika ebaloogilisuse ja ebavõrdsuse (suurpere mikrobuss vs. Porsche) esiletoomisele.
2025-03-26
Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu (570 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv Kirikute ja koguduste seaduse muutmise eelnõule (570 SE), kuna see üritab lahendada kanoonilise õiguse küsimusi, mis ei kuulu Riigikogu pädevusse. Peamine mure on seaduse rakendamise ebaefektiivsus ja hirm, et püüd diskrediteerida Moskva kirikut võib lõppeda Eesti riigi diskrediteerimisega. Käsitlus on suunatud nii poliitilisele eesmärgile (Kirilli mõju vähendamine) kui ka selle saavutamise õiguslikele ja ajaloolistele piirangutele.
2025-03-26
Kvalifitseeritud tööjõu täiendav sissetoomine

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon on opositsiooniline ja kriitiline valitsuse uue koalitsioonileppe suhtes, eriti mis puudutab kvalifitseeritud tööjõu sissetoomise reeglite lihtsustamist. Kõneleja nõuab selgitusi, kas plaan on tuua sisse odavamat tööjõudu ja millistesse sektoritesse, seades kahtluse alla poliitika majandusliku mõju. Stants on tugevalt performance-põhine, keskendudes valitsuse tegevuse takistustele ja eelmise valitsuse tegevuse kokkuvõtmisele.
2025-03-13
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine COVID-19 modifitseeritud mRNA vaktsiinidega seonduvate ohtude hindamiseks" eelnõu (557 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt COVID-19 pandeemia tagajärgede uurimisele ja vastutuse küsimustele. Kõneleja rõhutab vajadust selgitada viiruse laboratoorset päritolu ning uurimiskomisjonide loomist nii viiruse kui ka vaktsiinidega seoses. Seisukoht on protseduuriline ja tulevikku suunatud, rõhutades ennetust ja rahvusvaheliste organisatsioonide (WHO) rolli kriiside haldamisel.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab uue valitsuse selgelt väljendatud parempoolse poliitika elluviimist. Peamised poliitilised mureküsimused on seotud oskustööliste sissetoomise regulatsioonide selguse ja Eesti kaitsetööstuse arendamiseks mõeldud investeeringu tegeliku käivitamisega. Fookus on poliitika tulemuslikul ja kiirel elluviimisel.
2025-03-10
Arupärimine laskemoona hankimise kohta (nr 714)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tugevalt suunatud riigikaitsekulude kiirendamisele ja laskemoona hankimise (1,6 miljardit eurot) viimisele 2031. aastalt 2027. aastale, mis oli ka Isamaa fraktsiooni ettepanek. Kriitika valitsuse suunas on tugev, süüdistades neid avalikkuse eksitamises ja viivitamises, ning nõudes proaktiivset tegutsemist, mitte NATO suvise tippkohtumise ootamist. Samuti vastandutakse tugevalt automaksule, kuna see kahjustab maapiirkondade elanikke ja Kaitseväele vajalikke sõidukeid.
2025-03-10
Arupärimine käibemaksu tõusu mõjude kohta Kaitseministeeriumi eelarvele (nr 709)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub tugevale kriitikale valitsuse maksupoliitika (käibemaksu tõus 24%-le) negatiivse mõju osas Kaitseministeeriumi eelarvele. Esitatakse arupärimine, mis nõuab selgitusi, millised varem planeeritud tegevused ja investeeringud jäävad maksutõusu tõttu tegemata. Kadunud on "maksufestivali" aeg ning fookus on valitsuse tegevuse tulemuslikkuse hindamisel kaitsekulutuste kontekstis.
2025-02-27
21 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks kliimaminister Yoko Alenderile

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on suunatud taastuvenergia toetuste indekseerimise ja 2,6 miljardi euro suuruse eraldise menetlemise läbipaistvusele. Esineja seab kahtluse alla valitsuse tegevuse, nõudes selgitusi turuosalistega peetud konsultatsioonide sisu ja ulatuse kohta. Käsitlus on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, kritiseerides otsuste ootamatust ja ebaselgeid finantsprognoose.
2025-02-26
Energeetika

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline fookus on tugevalt suunatud energeetikapoliitika (meretuuleparkide toetused) ja riigi rahanduse läbipaistvuse kriitikale. Kõneleja on tugevalt vastu valitsuse tegevusele, süüdistades neid plaanide puudumises, ebakompetentsuses ja avalikkusele valetamise katses 2,6 miljardi euro suuruse toetuse põhjendamisel. Fookus on tulemuspõhisel kriitikal, mis seab kahtluse alla valitsuse võime suuri projekte juhtida.
2025-02-25
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt vastanduv kohalike valimiste hääleõiguse laiendamisele Eesti ja EL-i kodanikest kaugemale. Seisukoht on väärtuspõhine, küsides korduvalt, milliste arutelude tulemusena sellise lahenduseni on jõutud. Lisaks rõhutatakse julgeolekuaspekte, viidates agressorriikide kodanike valimisõiguse äravõtmisele ja määratlemata kodakondsusega isikute valimisaktiivsuse potentsiaalsele manipulatsioonile.
2025-02-12
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks peaminister Kristen Michalile

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, seades kahtluse alla valitsuse pikaajalise energiapoliitika ja seadusandluse prioriteedid. Peamised teemad on tulevane elektri hind ja valitsuse otsuste tervemõistuslikkus. Positsioon on tulemuspõhine ja skeptiline, kulmineerudes otsese usalduse küsimusega peaministri jätkamise aluste kohta.
2025-02-11
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline rõhuasetus on tugevalt välis- ja julgeolekupoliitikal, eriti Euroopa tugevdamisel muutunud julgeolekuolukorras. Kõneleja nõuab, et suured Euroopa riigid (Saksamaa, Prantsusmaa, Itaalia) näitaksid oma mõistmist konkreetsete tegudega, mitte ainult sõnadega. Samuti rõhutatakse vajadust ületada vaba maailma sisemised mõrad autoritaarsete riikide koostöö taustal.
2025-01-28
Välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (rändemenetluste tõhustamine) eelnõu (548 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud rändepoliitikale ja selle tagajärgedele. Kõneleja vastustab kindlalt sisserände kvoodi suurendamist ning väljendab sügavat muret eesti keele kasutuse taandumise pärast seadusemuudatuste tulemusena. Seisukohad on peamiselt väärtuspõhised, rõhutades keele ja rahvusliku identiteedi kaitset.
2025-01-21
Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse ja söödaseaduse muutmise seaduse eelnõu (546 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on väljendatud protseduurilise tegevuse kaudu, keskendudes fraktsiooni sisekonsultatsioonide vajadusele enne hääletust. Konkreetne seisukoht Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse eelnõu (546 SE) suhtes jääb mainimata. Fookus on protseduurilisel juhtimisel.
2025-01-21
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele 1,6 miljardi euro maksumuses laskemoona hankimiseks aastatel 2025–2028" eelnõu (540 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on riigikaitse ja laskemoona kiireloomuline hankimine (1,6 miljardit eurot), rõhutades, et riigi iseseisvuse tagamine on kõige olulisem ülesanne. Eelnõu toetatakse jõuliselt, kritiseerides valitsust eelarvereeglite ja valimislubaduste (julgeolekumaks) eelistamise eest tegelikele kaitsevajadustele. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades, et otsused on "täpselt nagu rahuajal", hoolimata kõrgest ohust.
2025-01-15
KredExi laen Nordicale 2024. aasta kevadel

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline fookus on valitsuse tegevuse ja vastutuse hindamisel seoses riigiettevõtte Nordica toetamisega KredExi laenu kaudu. Esineja võtab tugeva kriitilise positsiooni peaministri väidetava teadmatuse ja avalike lubaduste ning tegelike otsuste vastu, rõhutades 1,5 miljoni euro suuruse laenu osamakse andmist. Tegemist on jõulise, tulemuspõhise kriitikaga, mis nõuab vastutust riigi raha kasutamise eest.
2024-12-12
Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on mõõdukalt kriitiline kavandatava vee-ettevõtete liitmise suhtes, rõhutades eesmärkide ebaselgust ja potentsiaalset negatiivset mõju. Seisukoht on poliitikapõhine, keskendudes sellele, et haldusreformi tulemusena muutub teenuse hind tarbijatele kallimaks. Kõneleja seab kahtluse alla, kas ettevõtete vähendamine on piisav eesmärk ilma selge finantsstrateegiata.
2024-12-11
Raamatupidamise seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (516 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub halduskoormuse maksimaalsele vähendamisele, kritiseerides eelnõu 516 SE piire auditi kohustuse leevendamisel. Toetatakse Isamaa ettepanekut, mis oleks koormust veelgi enam vähendanud, ning rõhutatakse vajadust leida optimaalne ja õige piir. Samuti kritiseeritakse koalitsiooni poliitilist ebakonsistentsi, kuna redelimehhanismi kasutatakse teiste maksude puhul, kuid mitte siin.
2024-12-10
Riigikogu liikme staatuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (528 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on Riigikogu liikmete töö mõõtmisel ja vastutusel, rõhutades, et lihtne kvantitatiivne arvestus (nt istmiktundide lugemine) ei ole piisav. Toetab arutelu eelnõu 528 SE üle, kuid kasutab seda platvormina, et tõstatada küsimus valimissüsteemi võimalikust muutmisest ja parlamendi maine parandamisest. Poliitiline hoiak on jõudlusel ja väärtustel põhinev, nõudes vastutust regionaalsete haldusotsuste eest.
2024-12-03
Lastekaitseseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (427 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub lastekaitse tugevdamisele, toetades ettepanekuid, mis laiendaksid lastega töötamise piiranguid isikutele, kes on toime pannud väga tõsiseid kuritegusid (KarS § 172, 173, 174). Seisukoht on selgelt suunatud laste turvalisuse tagamisele ja on pigem poliitika- kui väärtuspõhine. Kõneleja toetab rangemaid piiranguid isegi pärast karistusandmete registrist kustutamist.
2024-11-21
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on kriitiline õppimiskohustuse pikendamise eelnõu (447 SE) suhtes, keskendudes rakendamise ja rahastamise puudujääkidele. Rõhutatakse, et seadusemuudatus nõuab lisavahendeid individuaalseks lähenemiseks ja tugipersonaliks, mille allikad on ebaselged. Positsioon on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes vastutust ja läbipaistvust.
2024-11-20
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõige silmapaistvam teema on parlamendi eneseregulatsiooni õigus ja seadusandliku võimu ulatus, mille osas esineja on tugevalt toetaval seisukohal, viidates Riigikohtu seisukohtadele. Esineja seab kahtluse alla ettekandja tõsimeelse veendumuse parlamendi piiratud pädevuse osas. Samuti keskendutakse põhiseaduslike muudatusettepanekute menetlemise protseduuridele.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv põhiseaduse muutmise eelnõule (536 SE), mis puudutab valimisõiguse andmist määratlemata kodakondsusega isikutele ja kolmandate riikide välismaalastele. Eelnõu kritiseeritakse ratsionaalsuse puudumise ja võimaliku sotsiaaldemokraatide soovitud "meelsuskontrolli" sissekirjutamise ohu tõttu. Fookus on poliitika- ja väärtuspõhine, seades kahtluse alla seadusemuudatuse tegelikud eesmärgid.
2024-11-14
Sotsiaalhoolekande seaduse muutmise seaduse (pensionäritoetus) eelnõu (508 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu vastane, mis puudutab pensionäridelt toetuse äravõtmist. Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse ebamoraalsusele ja ebakompetentsusele sotsiaalhoolekande rahastamisel. Keskendutakse valitsuse tegevuse tulemuslikkusele ja väärtuspõhisele raamistikule, süüdistades riiki vanainimeste arvelt viimase võtmises.
2024-11-14
Perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (507 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline valitsuse eelarve tasakaalustamise meetmetele, eriti perehüvitiste seaduse muutmise eelnõule (507 SE). Kõige silmapaistvamad teemad on vanemahüvitise ülempiiri langetamine ja regionaalsete teenuste kärpimine. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades pere kindlustunde ja rahvastikukriisi lahendamise prioriteetsust. Kõneleja ei saa eelnõu sellisel kujul kindlasti toetada.
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevale vastuseisule valitsuse eelarvepoliitikale, eriti riigikaitse rahastamise ja regionaalpoliitika osas. Kõneleja kritiseerib teravalt kaitsekulude kärpeid ja valitsuse retoorikat (3% SKT-st), pidades seda absoluutarvudes ebapiisavaks ja eksitavaks. Samuti rõhutatakse riigi lahkumist ääremaalt (Põlva näitel) ja eelarve menetlemise läbipaistmatust, rõhutades, et "vorm ongi sisu".
2024-11-11
Maamaksuseaduse muutmise seaduse osalise kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (489 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt kriitiline kavandatavate maamaksutõusude suhtes, eriti mis puudutab nende mõju põllumajandustootjate ja metsaomanike konkurentsivõimele. Käsitlus on protseduuripõhine, keskendudes tasandusfondi arvestuse ebaõiglusele ja pidades kohalike omavalitsuste erandite tegemise võimalust silmamoonduslikuks peteks. Eesmärk on rõhutada, et riik on juba arvestanud kohalike omavalitsuste poolt maksimummäärade rakendamisega.
2024-11-11
Raseduse katkestamise ja steriliseerimise seaduse täiendamise seaduse eelnõu (459 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine ja ideoloogiline, toetades eelnõu 459 SE eesmärki lõpetada omal soovil tehtud raseduse katkestamise riiklik rahastamine. Ta peab seda ettepanekut absoluutseks miinimumiks, mida saalis arutada, ning kritiseerib debati laienemist teemadele, mida eelnõu ei puuduta. Ta distantseerib end oma fraktsiooni (Isamaa) ametlikust seisukohast, rõhutades oma isiklikke, äärmuslikumaid vaateid.
2024-11-05
Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on Euroopa Liidu (EL) konkurentsivõime puudujääkidel globaalsel tasandil, eriti Hiina suhtes kliimaeesmärkide täitmisel. Kõneleja on kriitiline täiendava bürokraatia loomise suhtes Eestis EL-i direktiivi ülevõtmisel ning seab kahtluse alla valitsuse tegevuse mõistlikkuse. Seisukoht on tugevalt tulemuspõhine, kritiseerides Euroopa ja Eesti suutmatust olla piisavalt konkurentsivõimeline.
2024-10-23
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks rahandusminister Jürgen Ligile

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub eelarve läbipaistvusele ja konkreetsete projektide rahastamise asukoha leidmisele. Kõneleja kritiseerib valitsuse eelarvevalikuid, eriti seoses taktikalise lasketiiru projektiga, nõudes selgust, kas see on 2025. aasta eelarves või RES-is. Fookus on suunatud valitsuse tegevuse ja eelarveprotsessi läbipaistvuse parandamisele.
2024-10-23
Siseministri poliitiline avaldus sisejulgeoleku teemal

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on sisejulgeolekul ja riigi võimekusel, kritiseerides valitsuse jõuetust ja võimetust julgeolekuohtude hindamisel. Kõneleja vastandub tugevalt arusaamale, et kirikus käimine on julgeolekuoht, samas kui riigireeturi valimisõiguse säilitamine kohalikel valimistel ohtu ei kujuta. Seisukohad on tugevalt väärtuspõhised, kaitstes usuvabadust ja nõudes riigi rangemat suhtumist riigireeturitesse.
2024-10-16
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub riigieelarve investeeringute õiglusele ja läbipaistvusele, seades kahtluse alla Võru lasketiiru rahastamise Põlva pikaajalise ootuse arvelt. Hoitakse tugevat seisukohta parlamendi õiguse osas tegeleda üksikute eelarveridadega, nõudes detailset informatsiooni muudatusettepanekute tegemiseks. Fookus on tulemuspõhisel ja poliitilisel raamistikul, mis rõhutab vajadust põhjendada investeeringute eelistusi.
2024-10-15
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (510 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on aktsiisitõusu eelnõu suhtes kriitiline, keskendudes selle majanduslikule ebaefektiivsusele ja negatiivsetele tagajärgedele. Rõhutatakse, et eelnõu ei arvesta piisavalt varasema negatiivse kogemusega Lätiga ega Soome konkurentsiga, mis ohustab maksulaekumist. Stants on pragmaatiline ja tulemuspõhine, seades kahtluse alla valitsuse tulude suurenemise prognoosid.
2024-10-14
Perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (507 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv valitsuse sotsiaalpoliitilistele kärpemeetmetele, eriti vanemahüvitise ülempiiri langetamisele ja tervishoiu omaosaluse neljakordsele tõusule. Kriitika on suunatud eelnõu sisu ja arvutuste aluste puudumise vastu, samuti valitsuserakonna varasemate seisukohtade hülgamise rõhutamisele. Poliitika raamistamine on tulemuspõhine, nõudes selgitust, kuidas muudatused perede kindlustunnet aitavad.
2024-10-08
Vereseaduse muutmise seaduse eelnõu (476 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja positsioneerib end järelevalvaja rolli, keskendudes administratiivsele selgusele ja riigiasutuste tegevuse efektiivsusele. Ta nõuab selgitusi seaduse rakendustegevuste delegeerimise kohta ning tõstatab terava küsimuse Põhja-Eesti Regionaalhaigla (PERH) infosüsteemi hanke korduva ebaõnnestumise teemal. Stants on mõõdukalt kriitiline, keskendudes valitsuse tegevuse tulemuslikkusele ja läbipaistvusele.
2024-09-25
Valitsusliikmete käitumine ja usaldusväärsus

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Poliitiline fookus on suunatud valitsusliikmete (kaitseminister Hanno Pevkuri) käitumise ja usaldusväärsuse küsimustele, tuues esile väidetava huvide konflikti kaitsevaldkonnas. Kõneleja kritiseerib teravalt eetilist käitumist ja nõuab peaministrilt olukorra lahendamist. Samas toetab kõneleja valitsuse hiljutist 1,6 miljardi euro suurust kaitseinvesteeringu otsust, rõhutades selle olulisust.
2024-09-18
Hädaolukorra seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (426 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu 426 SE vastu, kuna see suurendab bürokraatiat ja halduskoormust, laiendades elutähtsate teenuste nimekirja 14-lt 21-le ning reguleeritavate ettevõtete arvu 422-ni. Kriitika on suunatud valitsuse retoorika (bürokraatia vähendamine) ja tegelike tegude vastu, rõhutades ebaõnnestunud kaasamisprotsessi. Positsioon on peamiselt poliitika- ja tulemuspõhine, seades kahtluse alla seaduse rakendamise otstarbekuse.
2024-09-17
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub justiitsministri kavandatava poliitika (välisriikide vangide toomine Eestisse) õiguslikele riskidele ja tulevikuküsimustele. Seisukoht on ettevaatlik ja pragmaatiline, rõhutades vajadust hinnata võimalikke õiguslikke probleeme enne poliitika elluviimist. Kadreerimine on pigem poliitika- ja protseduurikeskne, otsides õiguslikku selgust.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on riigi julgeoleku rahastamise detailsel analüüsil ja fiskaalsel läbipaistvusel. Kõneleja nõuab valitsuselt konkreetseid numbreid laiapindse julgeolekumaksu kogumise ja kulutamise kohta, rõhutades, et küsimus pole julgeoleku vajalikkuses, vaid panustamise määras. Stants on tugevalt tulemuspõhine, nõudes vastutust ja konkreetseid investeeringuplaane.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt riigikaitsele, rõhutades, et kuigi Eesti on paremini kaitstud kui varem, on sellest siiski "liiga vähe." Peamine poliitiline fookus on suunatud laiapindse julgeoleku maksu rakendamisele ja selle rahaliste vahendite sihtotstarbelisele jaotusele, mis on esitatud pigem tulemuspõhise kriitikana. Seisukoht on tugevalt toetav kaitsekulutuste suurendamisele ja selgusele.
2024-07-29
23 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks taristuminister Vladimir Svetile

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Poliitiline positsioon on tugevalt oponeeriv, keskendudes ministri varasemate (2018) seisukohtade ja praeguse positsiooni (Eesti patrioot) vastuolulisusele. Peamine rõhk on väärtuspõhisel raamistikul, seades kahtluse alla ministri poliitilise järjepidevuse ja siiruse. Kõneleja viitab, et just need vastuolud on umbusalduse avaldamise aluseks.
2024-07-29
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Poliitiline positsioon keskendub tugevale vastuseisule mootorsõidukimaksu eelnõule ja valitsuse üldisele maksupoliitikale. Kõneleja väidab, et eelnõu ainus eesmärk on tulude kogumine (üle 200 miljoni) ning sellel puudub analüütiline alus. Positsioon on väärtuspõhine, süüdistades Reformierakonda liberaalsete põhimõtete reetmises ja sotside diktaadi all tegutsemises.
2024-07-22
Peaministrikandidaat Kristen Michalile valitsuse moodustamiseks volituste andmine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõnelejad väljendavad sügavat skeptilisust peaministrikandidaadi eduka ametiaja suhtes, viidates keerulisele taagale ja eesootavatele aegadele. Nad rõhutavad tugevat vastuseisu agressoriikide valijatele kohalikel valimistel hääleõiguse andmisele ja kritiseerivad Reformierakonna varasemat poliitilist ebakindlust (nt lasterikaste perede toetuste osas). Poliitiline fookus on julgeolekul, maksukoormusel ja koalitsiooni usaldusväärsusel.
2024-07-15
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud mootorsõidukimaksu seaduse (364 UA) uuesti arutamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud mootorsõidukimaksu vastu, mida käsitletakse suvalise ja potentsiaalselt põhiseadusvastase varamaksuna. Seisukoht on ajendatud nii sisulisest kriitikast (suvalised maksumäärad, 120M vs 200M) kui ka protseduurilisest raamistikust (kiirkorras ja ebamõistlik kehtestamine). Kaduvus rõhutab, et parlamendi enamus otsustab maksu kehtestamise "lambist".
2024-06-13
Finantsinspektsiooni 2023. a aruanne

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub välispoliitiliste riskide (Venemaa täiemahuline sõda Ukrainas) mõjule finants- või järelevalvevaldkonnale. Seisukoht on küsimusepõhine ja suunatud uute probleemide ja trendide tuvastamisele, millele tuleks tähelepanu pöörata.
2024-06-12
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt eelnõu 437 SE (Maamaksuseaduse muutmise seadus) vastu, kuna see on prognoosimatu ja kahjustab maaettevõtlust. Kõneleja rõhutab, et maksude eesmärk ei tohi olla pelgalt eelarve täitmine, vaid arvestada tuleb maksumaksja ja ettevõtja seisukohta. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, hoiatades maaelu väljasuretamise eest.
2024-06-12
Riigikogu otsus "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" (431 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub energeetikapoliitika menetluslikule ebajärjekindlusele, kritiseerides teravalt parlamendi rolli erinevate energiaotsuste puhul. Kõneleja seab kahtluse alla tuumaenergia eelnõu tegeliku vajalikkuse ja printsipiaalsuse, pidades seda pigem deklaratsiooniks. Ta vastandab tuumaenergia poliitilise otsustamise vajaduse tuuleenergia toetuste vaikse heakskiitmisega valitsuskabinetis, rõhutades vajadust parlamendi sekkumise järele suurte rahaliste otsuste puhul.
2024-06-12
Riigikohtu esimehe Villu Kõve ülevaade kohtukorraldusest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Murettekitavaks peetakse ühiskondlikku ja ideoloogilist survet õigussüsteemile, eriti radikaalselt jagunenud küsimustes nagu sõnavabadus ja kliimakontekst. Poliitiline hoiak on väärtuspõhine, rõhutades vajadust analüüsida kohtute oodatavat rolli, eristades seaduslikke ja ühiskonna poolt oodatavaid "õigeid" otsuseid. Seisukoht on suunatud kohtusüsteemi sõltumatuse kaitsmisele välise surve eest.
2024-06-05
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu (Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu) vastane, nimetades seda "suuremajooneliseks sigaduseks". Kriitika on suunatud nii maksutõusu ideoloogilisele alusele (varanduse maksustamine) kui ka protseduurilistele puudujääkidele Riigikogus. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, kaitstes kodaniku õigust eraasjadele ja varale riigi sorkimise eest, viidates Reformierakonna ajaloolisele manifestile. Eelnõu vastustatakse resoluutselt.
2024-06-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele mitte tunnustada Venemaa Föderatsiooni presidendivalimiste tulemusi" eelnõu (395 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on kriitiline valitsuse tegevuse kiiruse ja järjepidevuse suhtes välispoliitikas. Kõneleja kritiseerib "molutamist" Venemaa valimiste mittetunnustamise osas, vastandades seda valitsuse kiirele ja "äkilisele" reageerimisele Gruusia seaduse ja Palestiina-Iisraeli poliitika muutmisel. Kriitika on suunatud valitsuse ebaefektiivsele ja ebakonsistentsele sooritusele.
2024-06-03
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalole

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt valitsuse majanduspoliitika vastane, keskendudes maksutõusude (käibemaks, maamaks) negatiivsele mõjule. Kriitika on suunatud valitsuse kehvale sooritusele ja ebaõnnestunud diagnoosile majanduse ravimisel. Fookus on eelkõige tulemuspõhine, rõhutades majandusliku olukorra halvenemist võrreldes naabritega.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" eelnõu (431 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on energeetikavaldkonnal, eriti tuumaenergia otsuse menetlemisel ja meretuuleenergia toetuste jagamisel. Esineja väljendab skeptilisust kulude kontrolli ja erinevate võimekuste arendamise hinna suhtes. Põhiline seisukoht on suunatud protseduurilisele läbipaistvusele ja parlamendi rolli piiritlemisele suurtes energeetikaotsustes.
2024-05-29
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt eelnõu 437 SE (Maamaksuseaduse muutmise seadus) vastane. Kriitika keskendub valitsuse sisekompromissidele ja eelnõu potentsiaalsele negatiivsele mõjule maaomanikele. Seisukoht on suunatud nii poliitilisele protsessile kui ka konkreetsetele maksutõusu piirmääradele, viidates eelnõu seosele ümberjagamisega.
2024-05-14
Keeleseaduse ja ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (397 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt eesti keele positsiooni kaitsmisele ja rahvusliku identiteedi säilitamisele, väljendades muret, et vabadus võib keelele üle jõu käia. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades vajadust kontrollida nii vene kui ka inglise keele kasvu ning reguleerida tööjõuturule sisenevate välismaalaste keeleoskust. Kõneleja toetab tugevat riiklikku sekkumist keelekontrolli tagamiseks.
2024-05-13
Arupärimine Venemaa kodanike hääleõiguse kohta Eesti kohalike omavalitsuste valimisel Venemaa Ukraina-vastase sõja ajal (nr 624)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on Eesti julgeolekul ja Venemaa kodanike hääleõigusel kohalikel valimistel. Kõneleja vastandub tugevalt praegusele olukorrale, pidades seda küüniliseks ja julgeolekuohtlikuks. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades vajadust lahendada see probleem, mida koalitsioonilepingus lubati, kuid mis on jäänud tegemata.
2024-05-08
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (387 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on suunatud valimisõiguse piiramisele, rõhutades vajadust eristada kolmandate riikide kodanikke agressiooni toetavate riikide kodanikest. Seisukoht on ettepanekuline ja väärtuspõhine, seostades kohaliku seadusandluse julgeoleku ja parlamendi varasemate välispoliitiliste avaldustega.
2024-05-02
Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on Moskva patriarhaadi teemal ettevaatlik ja protseduurikeskne, rõhutades õigeusu pühade ajal menetlemise ebasobivust. Kõneleja seab kahtluse alla riikliku julgeolekupoliitika järjepidevuse, tuues esile vastuolu Venemaa agressori riigiks kuulutamise ja Vene Föderatsiooni kodanikele kohalikel valimistel hääleõiguse säilitamise vahel. Samuti kritiseeritakse varasemaid valitsusi MP koguduste registreerimise eest 2002. aastal.
2024-05-02
Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on selgelt magusa joogi maksu eelnõu (418 SE) vastu, kritiseerides selle tegelikku eesmärki kui puhtalt eelarvelist meedet, sõltumata ettekandjate väidetest. Lisaks rõhutab kõneleja vajadust arvestada Riigikogu töökorralduses usuliste pühadega (suur neljapäev) ja vältida õigeusklike ärritamist. Eelnõu vastustamine on tugev ja põhjendatud nii motiivide kui ka menetluslike puudujääkidega.
2024-04-30
Karistusseadustiku muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (trahviühiku suurendamine) eelnõu (415 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline Justiitsministeeriumi seadusloome protseduuride suhtes, heites ette ebajärjekindlust mõjuanalüüside ja väljatöötamiskavatsuste nõudmisel. Kõneleja seab kahtluse alla trahvide tõstmise eesmärgi, keskendudes valitsuse tegevuse läbipaistvusele ja põhjendatusele. Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse ebaefektiivsusele, eriti võrreldes spordimanipulatsioonide teemaga, mis nõuab pikka ettevalmistust, samas kui trahvide tõstmine surutakse läbi ilma mõjuanalüüsita.
2024-04-29
Arupärimine Euroopa Keskpanga poolse surve kohta Baseli komiteele (nr 628)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub rahapoliitika tulemuslikkusele, kritiseerides Euroopa Keskpanga meetmete (kõrged intressimäärad) ebaefektiivsust Eesti inflatsiooni ohjeldamisel. Seisukoht on tugevalt tulemuspõhine ja nõuab Eesti Panga presidendilt selgitusi tema hääletamise ja käitumise kohta EKP nõukogus.
2024-04-16
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on riiklikult tähtsate kultuuriobjektide finantseerimise jätkusuutlikkusel ja nende projektide hetkeseisul. Kõneleja väljendab mõõdukat muret selle üle, kas parlamendi järgmised koosseisud jätkavad eraldi finantseerimise mudelit kultuuriobjektidele. Strateegiline raamistik on poliitika elluviimisel põhinev, keskendudes "Eesti 2035" strateegia tegelikule rakendamisele.
2024-04-11
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tagada veterinaaria tulevik" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tugevalt suunatud riikliku toidujulgeoleku tagamisele ja kohaliku toidutootmise väärtustamisele. Poliitik kritiseerib kehtivat riigihangete süsteemi (vähempakkumised), mis takistab kaitseväe varustamist kohalike põllumeeste toodanguga. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades laiemat ühiskondlikku arusaama veterinaaria ja toidutootmise olulisusest. Toidutootmist nähakse kriitilise tähtsusega teemana, eriti arvestades Ukraina konflikti ja piiride sulgumise võimalust.
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine Ukraina sõja ajal Eestist lähtuva Venemaaga seotud äritegevuse asjaolude uurimiseks" eelnõu (371 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub vajadusele tagada konkreetne tegevus ja järelkontroll Venemaaga seotud äritegevuse uurimisel, väljendades tugevat skepsist praeguse menetluse suhtes. Kõneleja küsib, kas keegi tegelikult teemaga tegelema hakkab, kui Isamaa pakutud lahendus (uurimiskomisjon) tagasi lükatakse. Seisukoha raamistik on poliitika- ja protseduurikeskne, rõhutades tegevusetuse ohtu.
2024-04-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (384 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on tugevalt vastuseisul Konkurentsiseaduse muudatustele, mis puudutavad haldusmenetluse erikorra loomist konkurentsikuritegude kontekstis. Ta seab kahtluse alla kohtusüsteemi ümberkirjutamise ja maakohtute rolli asendamise halduskohtutega trahvimisotsuste kinnitamisel. Seisukoht on selgelt poliitika- ja menetluskeskne, nõudes selgitusi õigussüsteemi terviklikkuse muutmise kohta.
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada õigusaktide eelnõud, millega tagatakse koolivõrgu kujundamise arusaadavus ja etteplaneeritus" eelnõu (285 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt vajadusele kasutada koolivõrgu kujundamisel rätsepalahendusi, mitte ainult klassipõhist rahastamist. Seisukoht on poliitikapõhine, rõhutades riiklikku huvi hoida elu piirialadel, et tagada piirivalve ja julgeolek. Kõneleja näeb rätsepalahendusi vältimatu vajadusena, küsides, kas neile on üldse alternatiivi.
2024-04-01
Arupärimine riigi alustalade lõhkumise kohta (nr 523)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes ühiskonna ideaalide ja jätkusuutlikkuse küsimusele. Kõneleja väljendab muret traditsiooniliste väärtuste, eriti abielus mehe ja naise ning lastega perekonna idealiseerimise kadumise pärast. Positsioon on kriitiline praeguse olukorra suhtes, kus need väärtused enam esiplaanil ei ole, ning nõuab valitsejalt selget suunda.
2024-03-20
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on seaduseelnõu (393 SE) täpsusel ja praktilisel rakendatavusel, eriti mis puudutab müra sihtväärtuste kohaldamist elamute planeerimisel. Kõneleja on mõõdukalt kriitiline eelnõu terminoloogilise ebamäärasuse suhtes, nõudes mõiste "läheduses olev maa-ala" sisustamist. Sätted on raamitud poliitikapõhiselt, keskendudes õigusaktide kvaliteedile ja elanike kaitsele.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tervishoiusüsteemi jätkusuutlikkusel, ebavõrdsel juurdepääsul ja pikkadel ravijärjekordadel. Kõneleja seab kahtluse alla ministri prioriteedid (ülekaalulisus) ning rõhutab vajadust laiendada ravikindlustuskaitset, näidates üles mõõdukat toetust turupõhiste lahenduste (eraravikindlustus) uurimisele. Seisukohad on tugevalt poliitika- ja süsteemipõhised.
2024-03-11
Arupärimine riikliku tähtsusega kultuuriehitiste rahastamise kohta (nr 600)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub tugevale parlamendi järelevalve ja õigusloome läbipaistvuse kaitsmisele riiklikult tähtsate kultuuriobjektide rahastamisel. Kõneleja vastustab kindlalt seadusemuudatust, mis delegeerib ministrile volituse nimekirja täiendada, nimetades seda ebamõistlikuks "kõrvalukseks". Rõhk on parlamendi tahte järgimisel ja maksumaksja raha mõistlikul kasutamisel, mis viitab tugevalt protseduurilisele ja tulemuspõhisele raamistikule.
2024-03-05
Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline Haridus- ja Teadusministeeriumi reformide elluviimise võimekuse ja ressursside puudumise suhtes. Kõige teravamalt kritiseeritakse koolikohustuse asendamist õppimiskohustusega, pidades seda sisutühjaks sõnade vahetamiseks, mis ei lahenda tegelikke probleeme. Oluline prioriteet on pearahamudeli reformimine, et tagada maksumaksja panuse sarnasus sõltumata kooli omandivormist. Positsioon on peamiselt tulemuspõhine, keskendudes ministeeriumi ebaefektiivsusele ja süsteemi puudujääkidele.
2024-02-22
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (287 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Keskendub seadusandlikule protsessile, küsides konkreetse eelnõu (Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu) tuleviku ja elujõulisuse kohta. Konkreetset toetust või vastuseisu eelnõule ei väljendata, positsioon on pigem hindav ja küsiv. Fookus on protseduurilisel ja tulemuslikkusel, mitte väärtuspõhisel raamistikul.
2024-02-21
Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (338 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugev vastuseis eelnõule 338 SE, keskendudes selle ebaselgele menetluslikule teele ja "tagumise ukse" kasutamisele kultuuriobjektide rahastamisel. Poliitik kritiseerib Riigikogu ainuõiguse delegeerimist kultuuriministrile ja dubleerivate mehhanismide loomist, rõhutades protseduurilist ja süsteemset raamistikku.
2024-02-15
Isamaa fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduslanguses. Mida teha?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tugevalt suunatud Eesti majanduslanguse põhjuste analüüsile ja konkurentsivõime taastamisele. Rõhutatakse, et kõrge energia hind, ebastabiilne maksu- ja majanduskeskkond ning liiga kiired rohe-eesmärgid (2024 vs 2040) on peamised kasvu takistajad. Hoitakse seisukohta, et majanduse tõusu peavad vedama ennekõike ettevõtjad, mitte valitsus, kuigi valitsus on keskkonna oluline kujundaja.
2024-02-14
Elektrituruseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (universaalteenuse lõpetamine ja varustuskindluse tagamine) eelnõu (351 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on energiaturu stabiilsusel ja seadusemuudatuste põhjendatusel, olles tugevalt poliitika- ja detailikeskne. Kuigi universaalteenuse praeguse vormi lõpetamisega nõustutakse, esitatakse kahtlusi valitsuse kriisivalmiduse mehhanismide osas. Poliitik seisab reservvõimsuste kasutuselevõtu ja hinnakõikumiste vähendamise eest.
2024-02-14
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitik vastustab tugevalt mootorsõidukimaksu eelnõu praegust ülesehitust, kuna see represseerib lasterikkaid peresid, kes vajavad paratamatult raskemaid autosid. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades vajadust teha erand peredele, et vältida nende karistamist suurema kaalu eest. Ta kritiseerib valitsuse poliitikat, mis suunab peresid uuema, suurema auto asemel soetama kaks vanemat sõidukit.
2024-02-08
Riigikogu otsuse "Putukate ja putukaid sisaldavate toitude ja toodete erimärgistamise ja müügi kohta" eelnõu (222 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub eelnõu 222 OE (putukate märgistamine) praktilisele mõjule, väljendades mõõdukat skepsist, et märgistamine suudab murda ideoloogilisi trende või muuta tarbimisharjumusi. Seisukoht on suunatud poliitika tulemuslikkuse küsimustele, kahtlustades märgistamise tegelikku mõju tarbimisele.
2024-01-25
Hädaolukorra seaduse muutmise seaduse eelnõu (124 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud riigikaitse ja hädaolukorraks valmisoleku teemadele, rõhutades valitsejate ja naaberriikide juhtide antud eelhoiatust saabuvast katastroofist. Ta kritiseerib teravalt eelnõu menetlust (124 SE), kuna see ei leidnud ametkondade toetust ja määrab vastutuse valele ministeeriumile. Tema raamistik on poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes valitsuselt kiiret ja korrektset tegutsemist.
2024-01-24
Ülevaade "Õigusloomepoliitika põhialuste aastani 2030" täitmise kohta 2022. aastal

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on õigusloome ja õiguspraktika vaheliste probleemide esiletoomisel, rõhutades vajadust tagada avaliku teabe kättesaadavus ja isikuandmete kaitse. Hoiavad kriitilist hoiakut seaduste ebapiisava rakendamise suhtes, tuues näiteks põhjendamatud 75-aastased juurdepääsupiirangud. Fookus on tugevalt suunatud poliitika rakendamise ja tulemuslikkuse hindamisele.
2024-01-23
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevalt teadus- ja arendustegevuse (T&A) säilitamisele ja kasvatamisele majanduslikult keerulistel aegadel, rõhutades avaliku sektori rolli investeeringute turgutamisel. Samuti rõhutatakse Isamaa toetust eestikeelsele tasuta kõrgharidusele nominaalajaga. Lähenemine on tulemuspõhine, nõudes valitsuselt konkreetseid meetmeid T&A toetamiseks ja eravahendite kaasamiseks.
2024-01-22
Arupärimine elektrivarustuskindluse kohta (nr 590)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on kriitilise infrastruktuuri (elektrivarustuskindlus) toimivusel ja teenuse kvaliteedil. Kõneleja kritiseerib tugevalt Elektrilevi tegevust, pidades tarbijatele antavat valeinfot (desinformatsiooni) ebamõistlikuks ning probleemi sisuliseks ja tõsiseks. Fookus on tugevalt suunatud teenuse osutamise tulemuslikkusele ja tarbijakaitsele.
2024-01-22
Arupärimine vohava dokumentide põhjendamatu salastamise kohta (nr 589)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on valitsuse läbipaistvusel ja ametkondliku teabe põhjendamatul salastamisel, mida peetakse süsteemseks ja kasvavaks probleemiks. Esineja võtab tugeva seisukoha kehtiva halduspraktika vastu, nõudes avalikkuse paremat ligipääsu teabele ja ametnike vastutust. Probleemi lahendamist nähakse nii seadusandluse uuendamises kui ka halduspraktika muutmisel.
2024-01-15
Arupärimine sõjaaja kaitseväe kaudtulevõimekuse kasvatamise kohta (nr 72)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja keskendub menetluslikule järelevalvele ja vastutusele seoses riigikaitse kulutustega, täpsemalt kaudtulevõimekuse kasvatamiseks eraldatud 0,25% otsuse aluse küsimusele. Seisukoht on skeptiline, nõudes selgitust otsuse tasandi ja kehtiva eelarvestrateegiaga kooskõla kohta. Kadreering on selgelt poliitika- ja protseduuripõhine.
2024-01-11
Perekonnaseisutoimingute seaduse muutmise seaduse eelnõu (106 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on mõõdukalt toetav sotsiaalse probleemi lahendamisele, mis puudutab perede või naiste alandamist perekonnaseisutoimingute käigus, rõhutades, et isegi üks juhtum on liiga palju. Samas väljendab kõneleja kahtlust esitatud lahenduse ideaalsuse osas, mis viitab poliitikapõhisele lähenemisele, kus rõhk on lahenduse õiguslikul selgusel ja efektiivsusel. Peamine rõhuasetus on sotsiaalse ebaõigluse kõrvaldamisel.
2024-01-10
RES-i sisse kirjutatud 400 miljoni eurone kulurida

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon keskendub riigi eelarvestrateegia (RES) usaldusväärsuse puudumisele, kuna valitsus kirjutas sinna sisse 400 miljoni eurose tühja tulurea, millest hiljem loobuti. Kõneleja vastandab valitsuse lubadusi riigi rahanduse korrastamisest tegelikele tegevustele, nagu miljardites võlakirjade emiteerimine. Seisukoht on tugevalt kriitiline valitsuse finantsjuhtimise suhtes ning kahtluse alla seatakse automaksu vajalikkus.
2024-01-08
Arupärimine ajakirjandusväljaannete sõltumatuse ohustamise kohta (nr 345)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on Kultuurkapitali seaduse muudatuste ja riiklike kultuuriobjektide rahastamise selgusel. Esineja rõhutab vajadust valitsuse üksmeele ja seaduseelnõu sisu ning seletuskirja vastavuse järele, näidates muret seadusloome läbipaistvuse pärast. Stants on protseduuriline ja poliitika-põhine, otsides kinnitust ERR-i hoone ehituse kindluse kohta.