Päevakorrapunktide kaupa: Priit Sibul

Kokku päevakordi: 128

Täielikult profileeritud: 128

2025-10-16
Eesti Keskerakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Miks toit on kallis?" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Andmeid pole piisavalt.
2025-10-15
10.

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kriitika on suunatud Siseministeeriumile, mis on olnud relvaõiguste lihtsustamise suhtes "kriitiline". Samuti seab kõneleja kahtluse alla peaministri ja valitsuse praeguse seisukoha teema edasises lahendamises, nõudes selget vastust.
2025-10-15
Piiritaristu, Saatse saabas ja kaitsevöönd

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud Keskkonnaameti ja riigibürokraatia vastu, mis kehtestab maaomanikele ebaõiglaseid ja pikaajalisi piiranguid (75 aastaks) ilma nendega suheldes. Kritiseeritakse ka eelmise kolleegi Suti liigset entusiasmi piirangute kehtestamisel, nimetades seda protseduurilist kriitikat "neonatsionaliseerimiseks". Esineja seab kahtluse alla riigi käitumise mõistlikkuse julgeoleku kontekstis, kui riik oma kodanikega niiviisi käitub.
2025-10-14
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (725 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministri ja valitsuse seisukohtade vastu, kritiseerides nende hoiakut teenuseosutajate läbipaistvuse ja keelenõuete mittevajalikkuse osas. Kriitika on poliitika- ja väärtuspõhine, süüdistades ministrit selles, et ta ei pea oluliseks tarbija teadlikkust ja keeleoskust.
2025-10-13
Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on selgelt opositsioonilises rollis, kritiseerides valitsuse eelarvejuhtimise meetodeid, eriti seoses laenuvõtmise ja tulumaksumuudatustega valimislubaduste täitmiseks. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, võrreldes praegust tegevust varasemate valitsuste möödalaskmistega ja ennustades tulevast kriitikat.
2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja konkreetsete ministrite (Terras, Rahandusminister) tegevuse vastu, keskendudes poliitika ja eelarve täitmise ebatäpsustele. Eelkõige kritiseeritakse vastuolulisi rahastamisnumbreid ja ebaefektiivseid projekte (Tartu–Riia rong), kuid rünnakud on faktipõhised ja protseduurilised, mitte isiklikud.
2025-10-06
Mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (677 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõu menetlevate organite (Rahanduskomisjon) töö kiirusele ja efektiivsusele. Kriitika on protseduuriline, viidates ebamõistlikule tempole, eriti arvestades Õiguskantsleri varajast sekkumist.
2025-09-25
Isamaa fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Hinnatõusu mõju majanduse konkurentsivõimele ja inimeste toimetulekule. Mida teha?" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis valitsuse, eriti peaministri majanduspoliitikale, mis puudutab maksutõuse ja inflatsiooni. Kritiseerib valitsust inflatsiooni võimestamise eest käibemaksu kasvuga ajal, mil peaminister toob probleemina välja liigsed kaubanduspinnad. Kriitika on poliitika- ja tulemuspõhine, seades kahtluse alla valitsuse tegevuse loogika.
2025-09-24
Politsei ja piirivalve seaduse täiendamise seaduse eelnõu (670 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud politseiametnikele, kes komisjonis eelnõu arutades andsid vastuolulist või ebatäpset teavet kaamerate võimekuse kohta. Vastuseis on faktipõhine ja keskendub ametlike kinnituste usaldusväärsusele, mitte isiklikule rünnakule.
2025-09-24
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele loobuda Rail Balticu projekti elluviimisest Eestis ja astuda välja kõikidest projektiga seonduvatest rahvusvahelistest lepingutest" eelnõu (650 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja esitab kahtlusi valitsuse/ettekandja planeerimise põhjalikkuse osas rahvusvaheliste tagajärgede kontekstis (S1). Samuti küsitakse kriitiliselt Rail Balticule eraldatud investeeringute eemaldamise kohta eelarvest, viidates ebakõlale prioriteetides (S2). Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine.
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastuseis puudub, kuid kõneleja tõstatab küsimusi valitsuse fiskaalpoliitika (maksutõusud) tagajärgede kohta inflatsioonile. Kriitika on suunatud poliitika tagajärgedele, mitte isikutele.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud riigiasutuse, konkreetselt Keskkonnaameti tegevuse vastu, heites ette protseduurilisi puudujääke, nagu teavitamiskohustuse eiramine ja ebaõiglaste piirangute kehtestamine maaomanikele.
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Ei piisa andmeid. Kriitika on suunatud pigem liiga karmidele regulatiivsetele reeglitele, mis võivad takistada turuvõimalusi, mitte konkreetsetele vastastele.
2025-09-10
Konkurentsiseaduse täiendamise seaduse eelnõu (654 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastuseis puudub, kuid kõneleja esitab küsimusi ministrile, seades kaudselt kahtluse alla eelnõu administratiivse ettevalmistuse detailsuse. Kriitika on informatiivne ja protseduuriline, mitte isiklik.
2025-09-10
21 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks sotsiaalminister Karmen Jollerile

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on sotsiaalminister Karmen Jolleriga, kritiseerides tema tegevust Tervisekassa tulemustasude kinnitamisel ja väidetavat järelevalve puudumist. Kriitika on protseduuriline, keskendudes otsuste sisu ja avaliku teabe erinevusele ning ministri väite vaidlustamisele, et ta oli juriidiliselt seotud ega saanud otsuseid üle vaadata.
2025-09-10
Valitsuse eelarveplaanidest majanduse ja inimeste ostujõu turgutamisel

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamine vastane on minister, kelle seisukohtade muutumist palgapoliitikas tugevalt kritiseeritakse. Kriitika on suunatud valitsuse eelarveotsustele Tervisekassas, kus hüvede arvestamist palga hulka peetakse ebamõistlikuks ja ebakonsistentseks. Rünnakud on poliitilised ja protseduurilised, keskendudes avaliku raha kasutamise mõistlikkusele.
2025-09-09
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valdkonna eest vastutav minister, kelle ettekannet kritiseeritakse sisu puudumise ja ebakompetentsuse eest. Kriitika on intensiivne, keskendudes konkreetsetele protseduurilistele (Riigikontrolli ligipääs) ja tulemuslikkuse (praakrelvad) puudujääkidele.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamised vastased on valitsuskoalitsioon, eriti peaminister Kristen Michal ja kaitseminister Hanno Pevkur, keda süüdistatakse avalikkuse eksitamises moona soetamise kiiruse osas. Kriitika on suunatud nii poliitilistele otsustele (julgeolekumaks, käibemaksutõus) kui ka Riigikogu juhtimise protseduurilisele ebakorrapärale (istungiosakonna otsuste ülimuslikkus). Opositsiooniline hoiak on intensiivne, nõudes vastutust ja selgitusi.
2025-06-19
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (647 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis on suunatud valitsuspartneritele, eriti Eesti 200-le ja Reformierakonnale, kritiseerides nende maksupoliitikat ja poliitilist silmakirjalikkust. Kriitika on intensiivne ja isiklik, keskendudes konkreetsete isikute (Mart, Anti, Jevgeni) vastutusele, ebakõladele hääletamisel ja väidetavale šantaažile.
2025-06-18
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (604 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu laiematele tagajärgedele, hoiatades, et see võib avada tee abistatud enesetapu ja eutanaasia teemadele. Samuti kritiseeritakse eelnõu puudulikku rakendust, eriti ebaselget lihtkirjalikku vormi ja võimalust, et tahteavaldus sisaldab asju, mida arst arvestama ei pea.
2025-06-16
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (657 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on reformi esitav minister ja valitsus. Kriitika on suunatud poliitika sisule ja protseduuridele, rõhutades eesmärkide ja meetodite vahelist vastuolu ning KOV-idele antavate õiguste ebamõistlikkust. Vastuseis on intensiivne ja väljendub sügavas kahtluses reformi tegeliku kasu suhtes.
2025-06-12
42 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on justiitsministri ja koalitsioonipartneritega, kelle poliitilisi väärtusi (vangla kui sotsiaalasutus) ja konkreetseid poliitilisi otsuseid (Rootsi vangide üleviimine) teravalt kritiseeritakse. Kriitika on suunatud nii poliitika sisule kui ka sellele, milliseid riske see Eestile tekitab.
2025-06-12
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (604 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu väljatöötamise protsessi ja teksti ebaselguse vastu, eriti seoses mittemeditsiiniliste soovide (matuste ja spirituaalse toe) lisamisega seadusesse. Vastandub igasugusele tõlgendusele, mis seostaks eelnõu abistatud enesetapuga, öeldes, et ta seda mitte mingil kujul ei toetaks. Kriitika on poliitikapõhine ja protseduuriline, mitte isiklik.
2025-06-11
Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu (570 UA) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Siseministeeriumile ebaselguse pärast seaduse tagajärgede osas ning eelnõu koostajatele, kes pakuvad ebaproportsionaalseid ja formaalseid meetmeid. Vastuseis on suunatud ka presidendi tagasi saadetud eelnõu muutmise viisile, kuna muudatused on pigem formaalsed kui sisulised. Kõneleja kritiseerib riigivõimu püüdlust lahendada kirikuõiguse küsimusi, mis ei ole parlamendi pädevuses.
2025-06-11
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmeid pole piisavalt.
2025-06-04
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsuse/ministri (määruste tasandil reguleerimise) lähenemisele, mis delegeerib olulised keskkonnastandardid seaduse tasandilt allapoole. Kriitika on suunatud eeskätt protseduurilisele ebatäpsusele ja õiguslikule ebaselgusele, millele viitas ka õiguskantsler. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.
2025-06-03
Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ministri (valitsuse) vastu, kritiseerides poliitika (jäätmereformi) finantsläbipaistvuse puudumist. Kriitika on poliitika- ja menetluspõhine, nõudes avalikku kuluarvestust, mitte isiklik.
2025-06-02
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse/ministri eelarvepoliitika vastu, kritiseerides eelkõige lisaeelarve koostamise protseduuri ja ajastust. Kriitika on sisuline ja poliitikapõhine, seades kahtluse alla kulutuste prioriteedid ning nõudes selgitusi eelarvemuudatuste tehniliste detailide kohta.
2025-05-21
Energeetika- ja keskkonnaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud eelmise valitsuse või ministri algatatud kliimakindla majanduse seaduse vastu, mida peetakse täiesti ebaõnnestunuks. Kriitika on äärmiselt intensiivne ja isiklikult ründav, soovitades nii vana kui ka uue eelnõu täielikku kõrvaldamist.
2025-05-21
Intsident varilaevastiku tankeriga merel

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud Siseministeeriumile, keda süüdistatakse liiga jäigas regulatsioonis ja vajalike ministri määruste kehtestamise venitamises. Kriitika on suunatud ministeeriumi tegevusetusele ja poliitilisele suunale, mis takistab riiklike võimekuste arendamist. Vastuseis on protseduuriline ja poliitikapõhine.
2025-05-21
Maksud

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamised vastased on valitsus ja kliimaminister Sutt, kelle eelnõusid kritiseeritakse teravalt. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes eraomandi riigistamisele ja ebaõiglasele kompensatsioonile, mis on sisuliselt vara äravõtmine.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud Haridus- ja Teadusministrile, kritiseerides tema kahe aasta pikkust tegevust ja süsteemi puudujääke. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, eriti seoses arusaamatu eksamiperioodi muutusega, mis on tekitanud rohkem segadust.
2025-05-15
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine meretuuleparkide rajamise plaani toetamise asjaolude uurimiseks" eelnõu (586 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud koalitsioonile ja selle läbirääkimisprotsessile, mille ebaselgus meretuuleparkide osas on uurimise keskmes. Kriitika on suunatud poliitilise selguse puudumisele ja teadmiste otsimisele koalitsiooni liikmete käest.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse, jahiseaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse eelnõu (612 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministri ja valitsuse poliitikale, mida kritiseeritakse omandiõiguste rikkumise ja ebaausa menetluse pärast (Keskkonnaameti tegevus). Kõneleja lükkab teravalt tagasi ministri jutud "võrdsustamisest," pidades neid hirmuäratavaks. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades riiki omandi väärtuse vähendamises.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Natura hindamine) eelnõu (610 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on minister ja valitsus, keda kritiseeritakse kerglase suhtumise ja ebaõiglaste poliitikate eest. Kriitika on intensiivne, sildistades eelnõu kaasaegseks natsionaliseerimiseks ning heites ette ebaõiglast kompensatsiooni ja protseduurilist läbipaistmatust eraomanike suhtes.
2025-05-12
Arupärimine Võru lasketiiru kohta (nr 737)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud investeeringute eelarvestamise läbipaistmatuse ja poliitilise omistamise (Anti Allas) vastu, samuti tuuakse esile vastuolu sotside seisukohtades relvade jagamise osas. Vastandutakse Siseministeeriumi/PPA kontseptsioonile, mis peab lasketiire kitsasteks "nišitoodeteks" ja jätab Põlva tiiru riikliku toeta.
2025-05-12
Arupärimine hooldusreformi kohta (nr 719)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud reformi eestvedajate (sotside) poolt antud täitmata lubadustele ning ministeeriumi suutmatusele leida mõistlikku lahendust. Vastuseis on intensiivne ja keskendub poliitika ebaõnnestunud elluviimisele, mis on viinud kohalike omavalitsuste (Tartu) kohtuteele riigi vastu.
2025-05-07
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2025-05-05
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu koostamise kvaliteedile ja sellele, kas valitsus on suutnud lahendada õiguskantsleri ja õigusteadlaste poolt tõstatatud mured. Vastuseis on pigem menetluslik ja sisuline, mitte isiklik, ning keskendub õigusloome puudujääkidele.
2025-04-23
Droonivõimekuse arendamine

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud kaitseminister Pevkurile (endine siseminister), keda süüdistatakse piiriehituse venitamises ja Hiinast droonide tellimises, eirates Eesti ettevõtlust. Kriitika on nii poliitika- kui ka protseduuripõhine. Lisaks tõstatatakse kahtlusi peaminister Michali ja Liisa-Ly Pakosta teadmiste osas salajaste kaamerasüsteemide kohta, viidates läbipaistvuse puudumisele.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud projektide elluviimise takistustele ja protseduurilistele puudujääkidele, näiteks Narva kohaliku omavalitsuse suutmatusele kokku leppida ja Süku omafinantseerimise ebaselgusele. Kriitika on suunatud pigem täitevvõimu haldussuutlikkusele kui isikutele.
2025-04-16
Energiamajanduse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (574 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsuskoalitsioon, keda kritiseeritakse utoopilise energiapoliitika ajamise eest, mis eirab majanduskulusid. Lisaks süüdistatakse koalitsiooni seaduste loomingulises tõlgendamises, mis seab kahtluse alla õigusriigi põhimõtted. Kriitika on intensiivne ja keskendub nii poliitika sisule kui ka seadusloome protseduuridele.
2025-04-16
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele esitada Riigikogule Eesti elektri tootmisvõimsuste ja elektrivõrkude arendamise tegevuskava energiakindluse tagamiseks" eelnõu (575 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Majandusministeeriumi vastu, keda süüdistatakse utoopiliste projektide esitamises ja ebarealistlikes rehkendustes. Vastuseis on poliitika ja protseduuri tasandil, keskendudes valitsuse suutmatusele pakkuda avalikkusele selget ja usaldusväärset energiaplaani.
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud seaduseelnõu sisu ja selle aluseks olevate eesmärkide vastu, eriti maksustamise õigluse ja loogika osas, tuues esile vastuolu riigikaitse vajaduste ja maksupoliitika vahel. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.
2025-03-26
Kirikute ja koguduste seaduse muutmise seaduse eelnõu (570 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Siseministeeriumi (viidates Läänemetsa juhitud ministeeriumile) tegevusele, mis on kõneleja hinnangul tekitanud Moskva Patriarhaadi Eesti Õigeusu Kiriku nimemuutuse asjus suuremat segadust, mitte selgust. Vastuseis on suunatud ka õiguskomisjoni eelnõu lahendustele, mida peetakse ebapädevaks ja mis keskenduvad formaalsustele.
2025-03-26
Kvalifitseeritud tööjõu täiendav sissetoomine

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on suunatud valitsuskoalitsioonile ja peaministrile, kritiseerides nende poliitikat ebaselguse ja potentsiaalse negatiivse mõju pärast. Kriitika on suunatud nii koalitsioonileppe sõnastuse kohmakusele kui ka konkreetsete rakendusmehhanismide puudumisele. Eriti nõutakse selgitusi majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo väljaütlemiste valguses.
2025-03-13
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine COVID-19 modifitseeritud mRNA vaktsiinidega seonduvate ohtude hindamiseks" eelnõu (557 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastasseisu ei väljendata, kuid kaudselt seatakse kahtluse alla Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) tegevus või tegevusetus viiruse laboratoorse päritolu uurimisel ja tulevaste juhtumite ennetamisel.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse ebaselgusele ja aeglasele elluviimisele, kuigi valitsuse poliitiline suund on toetatud. Eelkõige kritiseeritakse lahendatava probleemi ebaselgust oskustööliste regulatsioonide kontekstis ja kaitsetööstuse investeeringu venimist.
2025-03-10
Arupärimine laskemoona hankimise kohta (nr 714)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud koalitsioonile ja valitsusele, eriti Kaitseministrile, seoses laskemoona hankimise venitamise ja eelmise kiirendamise ettepaneku mittetoetamisega. Tugev vastuseis on ka Siseministeeriumi ja keskkonnakaitse tegevusele, mis piltlikult öeldes "kiusab" relvaomanikke ja jahimehi. Samuti kritiseeritakse valitsuse automaksu poliitikat, mis on vastuolus Kaitseväe vajadustega.
2025-03-10
Arupärimine käibemaksu tõusu mõjude kohta Kaitseministeeriumi eelarvele (nr 709)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsuse fiskaalpoliitikale ja selle tagajärgedele riigikaitse rahastamisele. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, nõudes vastutust ja selgitusi selle kohta, kuidas maksutõus mõjutab varem planeeritud kaitsevõime arendamist. Isiklikke rünnakuid ei esitata, vaid keskendutakse poliitika tagajärgedele.
2025-02-27
21 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks kliimaminister Yoko Alenderile

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud Kliimaministrile ja valitsusele, kritiseerides nende menetluslikku läbipaistvust ja finantsotsuste ebaselgust. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes sellele, kes peab konsultatsioone ja kuidas indekseerimine mõjutab 2,6 miljardi euro suurust eraldist. Esineja nõuab selgust, miks puuduvad adekvaatsed numbrid.
2025-02-26
Energeetika

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamised vastased on valitsus ja selle juhid (peaminister, ministrid Ligi ja Keldo) ning Kliimaministeerium. Kriitika on intensiivne ja keskendub menetluslikele puudujääkidele (arvutuste puudumine) ning sisaldab otseseid süüdistusi avalikkusele valetamise kohta. Vastuseis on poliitika ja protseduuri tasandil.
2025-02-25
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud koalitsioonile ja eelnõu ettekandjale, kritiseerides teravalt nende arusaamu ja analüüsi, mis viisid hääleõiguse laiendamiseni. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, seades kahtluse alla põhiseaduskomisjonis tehtud järelduste loogilisuse. Vastaste seisukohti kujutatakse ebaloogiliste või isegi ohtlikena.
2025-02-12
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks peaminister Kristen Michalile

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on peaminister Kristen Michal ja valitsus, keda kritiseeritakse nii poliitiliste valikute (energeetika, seadusandlus) kui ka protseduurilise loogika eest. Vastuseis on intensiivne, väljendudes otseses usalduse küsimuses ja valitsuse prioriteetide teravas kahtluse alla seadmises.
2025-02-11
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud pigem Euroopa suurriikide (Saksamaa, Prantsusmaa, Itaalia) ebapiisavale tegevusele julgeolekuolukorra mõistmisel. Puuduvad viited siseriiklikele vastastele või isiklikele rünnakutele, keskendudes välispoliitilisele ebakõlale.
2025-01-28
Välismaalaste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (rändemenetluste tõhustamine) eelnõu (548 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud koalitsioonipartneri seisukohale, kes on jõuliselt rääkinud kvoodi suurendamisest, millele kõneleja on kindlalt vastu. Ta nõuab selgitusi koalitsiooni sisemiste arutelude seisu kohta. Kriitika on poliitikapõhine ja puudutab avalikku diskussiooni.
2025-01-21
Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse ja söödaseaduse muutmise seaduse eelnõu (546 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmed puuduvad.
2025-01-21
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele 1,6 miljardi euro maksumuses laskemoona hankimiseks aastatel 2025–2028" eelnõu (540 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud koalitsioonile (Reformierakond), heites ette eelarvereeglite ületähtsustamist, otsuste venitamist (kuni 2031) ja ebapiisavat kirglikkust kaitseküsimuste lahendamisel. Samuti kritiseeritakse sotsiaaldemokraate ajalooliste kaitsekulude kärpimise ettepanekute eest (Padar 2009, Mikser Kaitseliidu laialisaatmine). Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine.
2025-01-15
KredExi laen Nordicale 2024. aasta kevadel

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud istuva peaministri ja Kliimaministeeriumi tegevuse vastu Nordica toetamisel, rõhutades vastutuse puudumist ja otsuste varjamist. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilistele ebakõladele ning peaministri avalike väidete ja tegelikkuse vastuolule. Vastase tegevust kirjeldatakse ebakompetentsena ("reanimeerida") ja vasturääkivana.
2024-12-12
Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ministeeriumi või valitsuse plaanidele vee-ettevõtete liitmise osas. Kriitika on poliitikapõhine, seades kahtluse alla kavandatava reformi eesmärgid ja hoiatades, et see toob kaasa kulude ülekandmise tarbijatele. Kõneleja märgib, et ta pole saanud kusagilt vastust oma küsimustele reformi eesmärkide kohta.
2024-12-11
Raamatupidamise seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (516 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud Majanduskomisjoni ja koalitsiooni vastu, kes ei toetanud ambitsioonikamat halduskoormuse vähendamist, eirates sealhulgas Kaubanduskoja ja Eesti 200 ühist seisukohta. Kriitika on suunatud protseduurilisele ebaõnnestumisele ja poliitilisele ebakonsistentsile (redelimehhanismi mittekasutamine).
2024-12-10
Riigikogu liikme staatuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (528 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud vastutuse puudumisele regionaalpoliitiliste otsuste (Põlvamaa kohtumaja ja SKA sulgemine) eest. Kriitika on kaudselt suunatud Reformierakonna fraktsioonile, kellel on Kagu-Eestis tugev esindatus, kuid kes ei suutnud sulgemisi ära hoida. Kriitika on jõudlusel ja poliitikal põhinev, vihjates, et sulgemised olid valimiste ajal varjatud eesmärk.
2024-12-03
Lastekaitseseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (427 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ministeeriumi ametnike põhjendustele, kes ei pidanud vajalikuks lastekaitseseaduse sätteid ümber vaadata, kuna need on kehtinud vaid kaks aastat. Kõneleja vaidlustab seda protseduurilist vastuväidet, rõhutades samal ajal, et ministeerium ei vastandanud ettepanekuid sisuliselt. Kriitika on suunatud poliitilisele inertsile, mitte isikutele.
2024-11-21
Eesti Vabariigi haridusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (õppimiskohustuse kehtestamine) eelnõu (447 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu esitajatele ja valitsusele, kritiseerides neid ebapiisava finantsplaneerimise ja vastuoluliste otsuste eest. Kriitika on poliitikapõhine, rõhutades arusaamatust erivajadustega õpilastele mõeldud kutsekooli sulgemise osas ajal, mil tugivajadus kasvab.
2024-11-20
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on ettekandja esitatud juriidiliste piirangute ja veendumuste suhtes, mida esineja peab liiga kitsendavaks parlamendi tegevusvabaduse suhtes. Kriitika on suunatud ka Isamaa fraktsiooni ettepaneku põhiseadusvastasuse väite menetlemisele, otsides sellele pragmaatilist lahendust.
2024-11-20
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu algatajatele, eriti sotsiaaldemokraatidele, keda seostatakse sooviga kehtestada valijate suhtes "meelsuskontroll". Kriitika on intensiivne ja keskendub eelnõu ebaloogilistele valikutele (nt miks on vajalik hääleõigus Türgi, aga mitte Norra kodanikele) ja põhjendamatule ühetaolisuse loomisele.
2024-11-14
Sotsiaalhoolekande seaduse muutmise seaduse (pensionäritoetus) eelnõu (508 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on valitsus ja Reformierakond, keda kritiseeritakse teravalt nii poliitika (hooldereformi ebapiisav rahastamine) kui ka moraalse käitumise pärast. Rünnakud on intensiivsed, süüdistades valitsust ebaaususes ja vanainimeste ärakasutamises. Eelnõu toetamist peetakse võimatuks.
2024-11-14
Perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (507 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud koalitsioonile ja Reformierakonnale, keda süüdistatakse vanemahüvitise puutumatuse rikkumises ja kokkuhoiu otsimises "müstilistes" kohtades. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes valitsuse prioriteetidele, mis kahjustavad peresid ja regioonide teenuseid. Kompromiss on välistatud, kuna kõneleja ei toeta eelnõu.
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on valitsuskoalitsioon ja selle juhid (peaminister Michal, kaitseminister), keda süüdistatakse riigikaitse kärpimises ja avalikkuse eksitamises maksutõusude eesmärkide osas. Kriitika on intensiivne, süüdistades valitsust "topelt kahju" tekitamises riigikaitsele ja Põlva piirkonna hülgamises. Kritiseeritakse ka sotsiaaldemokraadist kolleegi Anti Allast Võru lasketiiru teemal.
2024-11-11
Maamaksuseaduse muutmise seaduse osalise kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (489 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud maamaksuseaduse muudatuste rakendamisele, kritiseerides riigi poolt kasutatavat tasandusfondi arvestuse metoodikat. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, viidates ebaõiglusele, mis tekib, kui riik eeldab kohalike omavalitsuste poolt maksimummäärade rakendamist.
2024-11-11
Raseduse katkestamise ja steriliseerimise seaduse täiendamise seaduse eelnõu (459 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kritiseerib tugevalt vastaseid (sh Sotsiaalministeeriumi esindajat) eelnõu sisu vääriti tõlgendamise eest, süüdistades neid fookuse nihutamises teemadele, mida eelnõu ei käsitle (nt abortide keelamine). Ta seab kahtluse alla ettekandja ja ministeeriumi esindaja usaldusväärsuse, küsides, kas nad olid eelnõu üldse läbi lugenud. Kriitika on peamiselt protseduuriline ja sisuline.
2024-11-05
Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja peaministri tegevuse vastu, eriti seoses bürokraatia suurendamise ja eelmise valitsuse poolt ettevalmistatud seaduseelnõude menetlemisega. Vastuseis on poliitika- ja menetluskeskne, süüdistades valitsust ebamõistlike lahenduste loomises. Kriitikat jagub ka Euroopa Liidu suunas, kes ei suuda Hiinaga konkureerida.
2024-10-23
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks rahandusminister Jürgen Ligile

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on rahandusminister Jürgen Ligi, kelle vastu suunatakse nii protseduurilist kui ka isiklikku kriitikat. Kõneleja soovitab ministril loobuda teiste õpetamisest ja seab kahtluse alla tema teadmised konkreetse eelarverea asukoha kohta. Kriitika intensiivsus on mõõdukas, kuid järjekindel, keskendudes ministri ebaefektiivsusele lubaduste täitmisel.
2024-10-23
Siseministri poliitiline avaldus sisejulgeoleku teemal

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud siseministri ja valitsuse vastu, keda kritiseeritakse nii poliitilise jõuetuse kui ka ebakompetentsuse eest julgeolekuohtude hindamisel. Kriitika on intensiivne ja hõlmab nii sisulisi (riigireeturite valimisõigus) kui ka protseduurilisi (eelnõu kättesaadavus) aspekte. Minister on otseselt süüdistatud riigi jõuetuse ilmselge näitena.
2024-10-16
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ministri ja valitsuse eelarveotsuste vastu, kritiseerides eeskätt regionaalsete investeeringute ebaõiglast ja läbipaistmatut jaotust. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, nõudes selgitusi, miks üks investeering (Võru) eelistati teisele (Põlva).
2024-10-15
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (510 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse esitatud aktsiisipoliitikale, kritiseerides seda poliitika ebaefektiivsuse ja ebapiisava riskianalüüsi tõttu. Kriitika on suunatud poliitilistele valikutele, mis ei arvesta piisavalt regionaalse konkurentsiga. Vastuseis on poliitika- ja tulemuspõhine.
2024-10-14
Perehüvitiste seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (507 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis ministrile ja tema erakonnakaaslastele, keda süüdistatakse poliitilises ebakindluses ja varasemate seisukohtade hülgamises (nt vanemahüvitise piirmäära osas). Kritiseeritakse ka vastaspoole varasemat retoorikat vajaduspõhiste toetuste osas, nimetades seda "tühjadeks sõnadeks". Kriitika on peamiselt poliitika- ja protseduuripõhine, nõudes arvutuste aluste avaldamist.
2024-10-08
Vereseaduse muutmise seaduse eelnõu (476 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud täitevvõimu (ministri ja ministeeriumi) tegevuse ja vastutuse vastu, eriti seoses ebaselgusega rakendustegevuste delegeerimisel ja PERH-i hanke korduva ebaõnnestumisega. Kriitika on protseduuriline ja keskendub haldusvigadele.
2024-09-25
Valitsusliikmete käitumine ja usaldusväärsus

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

Peamine kriitika on suunatud kaitseminister Hanno Pevkuri isiku ja eetilise käitumise vastu, rõhutades väidetavat huvide konflikti seoses kaitsetööstusega. Kriitika on intensiivne ja keskendub usaldusväärsusele ja küsitavale tegevusele. Samuti kritiseeritakse kaudselt eelmise peaministri ja kaitseministri varasemat tegevusetust 1,6 miljardi euro kontekstis.
2024-09-18
Hädaolukorra seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (426 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on koalitsioon ja Riigikantselei, keda kritiseeritakse bürokraatia suurendamise ja direktiivi laiendamise eest, eirates samal ajal sidusrühmade (perearstid, ITL, proviisorid) muresid. Kriitika on tugevalt protseduuriline ja poliitiline, süüdistades valitsust vastupidises tegutsemises lubatud bürokraatia vähendamisele. Isamaa fraktsioon keeldub eelnõu toetamast.
2024-09-17
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on kaudselt suunatud praeguse justiitsministri kavandatavale poliitikale (välisvangide toomine), kuid see on esitatud küsimuse vormis, mitte otsese vastuseisuna. Fookus on protseduurilisel ja õiguslikul ettevaatusel, mitte poliitika sisulisel vastustamisel.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on opositsioonilises positsioonis, kritiseerides valitsuse (või eelmise koalitsiooni) suutmatust selgitada julgeolekumaksu finantsdetaile. Kriitika on suunatud poliitika rakendamisele ja läbipaistvuse puudumisele, seades kahtluse alla ministri väite rahva arusaamatusest julgeolekusse panustamise osas.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on opositsioonilises positsioonis, kritiseerides valitsuskoalitsiooni poliitika ebaselgust ja sisemisi vaidlusi ("erakonnaski vaidlete, kuidas seda sisustada"). Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes uue maksukava finantsilise sisu puudumisele ja ebaselgele rahajaotusele.
2024-07-29
23 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks taristuminister Vladimir Svetile

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamine vastane on taristuminister Vladimir Svet, kelle vastu on esitatud umbusaldusavaldus. Kriitika on intensiivne ja keskendub ministri ideoloogilisele ebakindlusele, eriti seoses 2018. aasta intervjuuga ja hilisema väidetava patriotismiga. Kriitika laieneb ka sotsiaaldemokraatidele ja Lauri Läänemetsale, küsides nende seisukohtade korrigeerimise kohta.
2024-07-29
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 UA) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamised vastased on valitsuskoalitsioon: Reformierakond (Oravad) ja Sotsiaaldemokraadid (Sotsid). Kriitika on intensiivne ja ideoloogiline, süüdistades Reformierakonda võimuihas ja sotside diktaadi all tegutsemises, mis toob kaasa katastroofilised tagajärjed. Valitsust kritiseeritakse ka avalikkuse eksitamise eest maksutõusude tegeliku eesmärgi osas, pannes sildile "riigikaitseks" raha, mis sinna ei jõua.
2024-07-22
Peaministrikandidaat Kristen Michalile valitsuse moodustamiseks volituste andmine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Tugev vastuseis on suunatud Sotsiaaldemokraatide (SDE) seisukohale kolmandate riikide kodanike valimisõiguse teemal, mida seostatakse "punalipu" ja vene valijate kaitsega. Kriitika on suunatud ka Reformierakonna poliitilisele ebakindlusele ja Kaja Kallase valitsuse varasematele vastuolulistele otsustele. Kriitika on poliitika- ja usaldusväärsusepõhine.
2024-07-15
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud mootorsõidukimaksu seaduse (364 UA) uuesti arutamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Vastuseis on suunatud parlamendi enamuse ja Põhiseaduskomisjoni vastu, keda kritiseeritakse seaduse kiirkorras ja potentsiaalselt põhiseadusvastaselt menetlemise eest. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilistele rikkumistele ning suvalistele otsustele maksumäärade osas.
2024-06-13
Finantsinspektsiooni 2023. a aruanne

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2024-06-12
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuskoalitsiooni ja eelnõu ettekandjate vastu, kes ei suutnud anda adekvaatseid vastuseid ega selgitada seaduse mõju. Kriitika on nii menetluslik (väljatöötamiskavatsuse puudumine) kui ka sisuline (maksutõusu kohustuslikkus ja mõju maaettevõtlusele). Kõneleja välistab eelnõu toetamise "mitte mingil kujul".
2024-06-12
Riigikogu otsus "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" (431 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuskoalitsiooni menetluslikele otsustele, eriti tuuleenergia toetuste vaiksele heakskiitmisele, mis on poliitiline ja protseduuriline kriitika. Otsene kriitika on suunatud sotsidele, keda seostatakse tuuleenergia eelistamisega. Kriitika intensiivsus on mõõdukas, keskendudes pigem loogiliste vastuolude esiletoomisele.
2024-06-12
Riigikohtu esimehe Villu Kõve ülevaade kohtukorraldusest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja väljendab muret ebamääraste väliste jõudude ja ühiskondlike ootuste ("mis meile peale surutakse") surve pärast, mis ohustab kohtute erapooletust. Konkreetseid poliitilisi vastaseid või rühmitusi ei nimetata, kriitika on suunatud pigem ideoloogilisele survele.
2024-06-05
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on valitsuskoalitsioon (Reformierakond, Sotsiaaldemokraadid, Eesti 200) ja Rahanduskomisjoni esimees. Kriitika on suunatud nii protseduurilistele rikkumistele (muudatusettepanekute eiramine, istungite halb juhtimine) kui ka ideoloogilistele kõrvalekalletele (vasakpoolsete varandusmaksude toetamine). Kõneleja peab koalitsiooni tegevust "sigaduseks" ja rõhutab, et opositsioon peab tegema kõik, et eelnõu sellisel kujul vastu ei võetaks.
2024-06-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele mitte tunnustada Venemaa Föderatsiooni presidendivalimiste tulemusi" eelnõu (395 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsusele, keda süüdistatakse välispoliitilistes küsimustes ebakõlas ja protseduurilises aegluses. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes Venemaa valimiste mittetunnustamise otsuse vastuvõtmise venimisele.
2024-06-03
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalole

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud valitsusele, Rahandusministeeriumile ja parlamendile, kes on eiranud varasemaid hoiatusi maksutõusude tagajärgede osas. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes valitsuse majanduslikule ebaõnnestumisele ja ettevõtjate arvamuse ignoreerimisele.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" eelnõu (431 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu algatajatele, küsides nende põhjendusi parlamendi rolli piiritlemisel energeetikaotsustes. Vastuseis on protseduuriline ja puudutab valitsuse tasandil tehtavate suurte kulutuste (meretuule toetused) kontrolli puudumist.
2024-05-29
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud valitsuskoalitsioonile, eriti Sotsiaaldemokraatidele ja Reformierakonnale, kelle toetust eelnõule kahtluse alla seatakse. Kriitika on nii poliitiline (kompromisside tegemine vaid omavahel) kui ka ideoloogiline, seostades eelnõu ümberjagamisega.
2024-05-14
Keeleseaduse ja ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (397 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud olemasolevale olukorrale, kus keelekontroll tööjõuturul on olematu või väga väike, ning valitsuse retoorikale, mis kirjeldab lihtsaid ameteid (nt taksojuhtimine) eksitavalt innovatsioonina. Otsest poliitilist vastast ei nimetata, kuid kritiseeritakse süsteemset kontrolli puudumist.
2024-05-13
Arupärimine Venemaa kodanike hääleõiguse kohta Eesti kohalike omavalitsuste valimisel Venemaa Ukraina-vastase sõja ajal (nr 624)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on minister/valitsus, keda kritiseeritakse teravalt võõrandumise eest Eesti ühiskonnast ja julgeolekuvaldkonnast. Kriitika on suunatud nii poliitilisele tegevusetusele (lubatud lahenduse puudumine) kui ka küünilisusele, seades kahtluse alla valitsuse prioriteedid.
2024-05-08
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (387 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Liiga vähe andmeid.
2024-05-02
Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu algatajatele ja juhtivkomisjonile, keda kritiseeritakse nii menetlusliku kiirustamise kui ka poliitilise järjepidevuse puudumise eest. Eriti terav kriitika on suunatud varasematele Reformierakonna poliitikutele (Ain Seppik, Siim Kallas) Moskva patriarhaadi Eestis registreerimise eest 2002. aastal. Kriitika on peamiselt poliitika- ja protseduuripõhine.
2024-05-02
Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu ettekandjale ja ministrile, kritiseerides nende väidetavaid motiive (eelarve täitmine) ja protseduurilisi puudujääke (mõjuanalüüsi puudumine). Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub eelnõu ebaefektiivsusele ettevõtete motiveerimisel ja ebapiisavale ettevalmistusele.
2024-04-30
Karistusseadustiku muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (trahviühiku suurendamine) eelnõu (415 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Justiitsministeeriumi ja ministri tegevuse vastu, heites ette eelnõu (415 SE) kiirkorras menetlemist ilma nõutava mõjuanalüüsita. Vastuseis on protseduuriline ja poliitiline, keskendudes valitsuse valikute põhjendamatusele ja ebajärjekindlusele seadusloome prioriteetides.
2024-04-29
Arupärimine Euroopa Keskpanga poolse surve kohta Baseli komiteele (nr 628)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Euroopa Keskpanga rahapoliitikale ja Eesti Panga presidendi tegevusele EKP nõukogus. Kriitika on poliitikapõhine, rõhutades meetmete suutmatust inflatsiooni Eestis kontrolli alla saada.
2024-04-16
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastuseis puudub; kriitika on suunatud pigem tulevaste finantseerimismudelite jätkusuutlikkuse küsimustele ja parlamendi tulevaste koosseisude otsustusvõimele. Puuduvad isiklikud rünnakud või poliitiliste vastaste kritiseerimine.
2024-04-11
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tagada veterinaaria tulevik" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud riigihangete süsteemi vastu, mis eelistab odavust kohalikule tootmisele ja on ebamõistlik. Samuti kritiseeritakse ühiskondlikke hoiakuid ja loomakaitsjaid (nt. Nähtamatud Loomad), kes loovad moonutatud pildi toidutootmisest, keskendudes vaid negatiivsetele aspektidele. Väljendatakse eriarvamust kolleeg Pärtel-Peetriga maaelu väärtustamise osas, kaitstes seisukohta, et maal on hea elada.
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine Ukraina sõja ajal Eestist lähtuva Venemaaga seotud äritegevuse asjaolude uurimiseks" eelnõu (371 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud komisjoni seisukohale, mis pidas Isamaa pakutud uurimisviisi ebamõistlikuks, kritiseerides seda konkreetse alternatiivse tegevuskava puudumise eest. Kriitika on protseduuriline ja keskendub tegevuse ebaefektiivsusele, mitte isikutele.
2024-04-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (384 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud Justiitsministeeriumi pakutud lahendusele ja ministri seisukohtadele, eriti seoses õiguskantsleri arvamuse väärtõlgendamisega. Kriitika on suunatud eelnõu menetluslikule poolele, viidates sellele, et pakutud erikord võib olla aeglasem ja õigussüsteemi jaoks sobimatu.
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele algatada õigusaktide eelnõud, millega tagatakse koolivõrgu kujundamise arusaadavus ja etteplaneeritus" eelnõu (285 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsene vastasseis puudub, kuid kõneleja seab kahtluse alla klassipõhise rahastamise universaalse sobivuse, eelistades paindlikke lahendusi. Kriitika on suunatud pigem süsteemile, mis ei arvesta regionaalsete eripäradega.
2024-04-01
Arupärimine riigi alustalade lõhkumise kohta (nr 523)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Opositsiooniline hoiak on suunatud valitseja (valitsuse) tegevusetuse vastu traditsiooniliste väärtuste idealiseerimisel ja esiletoomisel. Kriitika on väärtuspõhine, viidates sellele, et varasemalt idealiseeritud perekonna mudel on tänaseks hüljatud.
2024-03-20
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõu ebaselgetele sätetele ja terminoloogiale, mitte konkreetsetele isikutele või poliitilistele rühmadele. Kriitika on poliitikapõhine, rõhutades vajadust täpsustada seaduse rakendusala, et vältida ebaselgust.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud tervishoiusüsteemi ebaefektiivsusele (pikad järjekorrad, ebavõrdne juurdepääs) ja ministri prioriteetide seadmisele. Vastuseis on poliitilisel tasandil ja väljendub küsimuste vormis, mis otsivad selgitust ja pikemaajalist perspektiivi.
2024-03-11
Arupärimine riikliku tähtsusega kultuuriehitiste rahastamise kohta (nr 600)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud Kultuurikomisjoni tegevusele (eelnõu ettevalmistamine ja arupärimise tagasivõtmise palumine) ning ministri püüdele saada delegeeritud volitusi objektide lisamiseks. Kriitika on menetluslik ja poliitikapõhine, keskendudes läbipaistmatusele, analüüsi puudumisele ning parlamendi tahte eiramisele.
2024-03-05
Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Haridus- ja Teadusministeeriumi (HTM) aadressil, heites ette võimekuse puudumist ja ebaõnnestunud planeerimist. Kriitika on poliitikapõhine ja protseduuriline, tuues näiteks, et ministeerium pidi koolivõrgu teema lahkamiseks palkama välise akadeemiku (Aaviksoo). Vastuseis on intensiivne, süüdistades ministeeriumi "Potjomkini külade" ehitamises.
2024-02-22
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (287 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2024-02-21
Eesti Kultuurkapitali seaduse ja hasartmängumaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (338 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõu esitanud kultuurikomisjonile ja valitsusele, kritiseerides valitud menetlustee keerukust ja ebavajalikku erirežiimi loomist. Kriitika on tugevalt protseduuriline, süüdistades vastaspoolt Riigikogu ainuõiguse delegeerimises ja ebamõistliku süsteemi loomises.
2024-02-15
Isamaa fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduslanguses. Mida teha?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse poliitikale, mis on loonud ebastabiilse maksu- ja majanduskeskkonna ning seadnud liiga kiireid rohe-eesmärke, mis kahjustavad konkurentsivõimet. Samuti kahtleb ta pangaanalüütikute poolt levitatud "kasumiahnuse" narratiivi tõesuses, pidades seda võimalikuks "õnnetu probleemi otsimiseks."
2024-02-14
Elektrituruseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (universaalteenuse lõpetamine ja varustuskindluse tagamine) eelnõu (351 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse väidetele parema kriisivalmiduse kohta, nõudes selgitusi, miks universaalteenuse parandamist madalama hinnaga ei kaalutud. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes seadusemuudatuste vajalikkuse ja mõju detailidele.
2024-02-14
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on valitsuse ja ministriga, kes maksu eelnõu esitasid. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes maksu ebaõiglasele mõjule suurperedele. Lisaks kritiseerib ta valitsuse varasemaid põhjendusi maksu vajalikkuse kohta riigikaitse kontekstis, vihjates võimalusele, et riik kõigepealt maksustab ja seejärel konfiskeerib raskemad sõidukid.
2024-02-08
Riigikogu otsuse "Putukate ja putukaid sisaldavate toitude ja toodete erimärgistamise ja müügi kohta" eelnõu (222 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõu algatajate ideoloogilisele koolkonnale, kahtlustades nende arusaama tarbijakäitumisest ja märgistamise tegelikust mõjust. Kriitika on suunatud poliitiliste lahenduste ebaefektiivsusele ideoloogiliste trendide murdmisel.
2024-01-25
Hädaolukorra seaduse muutmise seaduse eelnõu (124 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud konkreetsele seaduseelnõule (124 SE) ja selle ettevalmistanud ministeeriumile või valitsusele. Kriitika on protseduuriline ja sisuline, keskendudes ametkondade toetuse puudumisele ja vastutuse panemisele valele ministeeriumile.
2024-01-24
Ülevaade "Õigusloomepoliitika põhialuste aastani 2030" täitmise kohta 2022. aastal

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse tegevusetuse või ebaefektiivsuse vastu õigusloome rakendamisel, eriti seoses avaliku teabe kättesaadavuse piiramisega. Vastuseis on protseduuriline ja poliitikapõhine, nõudes vastutust ja konkreetseid samme seaduse ettevalmistamisel.
2024-01-23
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud praegusele valitsusele, kus kõneleja partei ei osale, seades kahtluse alla üleminekufondi vahendite kasutamise innovatsiooni ja arendustegevuse toetamiseks. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub valitsuse tegevusetusele või ebaefektiivsusele majandusraskuste ajal. Küsimus on esitatud otse valitsejale, nõudes aruandlust rahastamise osas.
2024-01-22
Arupärimine elektrivarustuskindluse kohta (nr 590)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud teenusepakkujale Elektrilevi, keda süüdistatakse tarbijate desinformeerimises ja süsteemi vigases toimimises. Kriitika on protseduuriline ja sisuline, rõhutades, et selline tegevus ei ole mõistlik.
2024-01-22
Arupärimine vohava dokumentide põhjendamatu salastamise kohta (nr 589)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud peamiselt ametnikkonnale ja valitsuse haldusaladele (Rahandusministeerium, MTA, Sotsiaalministeerium) läbipaistmatuse ja juurdepääsupiirangute kuritarvitamise pärast. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades, et avalikkuse eest varjatakse teavet ilma sisulise põhjuseta, isegi kui tegemist ei ole maksusaladuse või isikuandmetega.
2024-01-15
Arupärimine sõjaaja kaitseväe kaudtulevõimekuse kasvatamise kohta (nr 72)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitseja (valitsuse) tegevusele, kritiseerides 0,25% eraldise otsuse menetluslikku korrektsust ja selle nelja-aastase kehtivuse alust. Kriitika on suunatud poliitika ja protseduuride ebaselgusele, mitte isiklikule tasandile.
2024-01-11
Perekonnaseisutoimingute seaduse muutmise seaduse eelnõu (106 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest kriitikat konkreetsete vastaste või poliitiliste rühmade suunas ei esitata. Kriitika on suunatud pigem olemasolevale õiguslikule olukorrale, mis on kaasa toonud perede alandamise, ning küsimuse alla seatakse, kas see oli seadusandja tahe.
2024-01-10
RES-i sisse kirjutatud 400 miljoni eurone kulurida

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on valitseva koalitsiooni ja selle juhtivate ministritega (Mart Võrklaev), keda kritiseeritakse finantsjuhtimise ebausaldusväärsuse pärast. Kriitika on suunatud poliitika ja protseduuride ebakõladele, eriti seoses 400 miljoni eurose tulurea täitmata jätmisega ja lubaduste murdmisega. Vastase tegevust kirjeldatakse kui "segadust", mis viitab valitsuse sisemisele ebakindlusele.
2024-01-08
Arupärimine ajakirjandusväljaannete sõltumatuse ohustamise kohta (nr 345)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja komisjoni ebaselguse ning võimaliku üksmeele puudumise vastu Kultuurkapitali seaduse muudatuste osas. Vastuseis on protseduuriline ja keskendub teema selgusele, mitte isiklikele rünnakutele, püüdes lahendada segadust, mis valitseb seaduseelnõu sisu osas.