Päevakorrapunktide kaupa: Aivar Sõerd

Kokku päevakordi: 34

Täielikult profileeritud: 34

2025-10-15
Euroopa Liidu asjade komisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti valikud ja võimalused Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalises eelarves" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on otsene, küsitlev ja analüütiline, suunatud ettekandjale konkreetsete küsimustega Taasterahastu tulemuste ja uue eelarveperspektiivi kohta. Kõne on poliitikakeskne, rõhutades loogilist vastuolu praeguste prioriteetide (kliimameetmed) ja tegelike probleemide (julgeolek, konkurentsivõime) vahel.
2025-10-13
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (734 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on ametlik ja protseduuriline, kuna tegemist on komisjoni ettekandega, kuid teises kõnes muutub see tungivaks ja veenvaks. Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja faktipõhised, rõhutades maksukonkurentsi ja majanduslikku vajadust. Kõneleja rõhutab eelnõu olulisust, kasutades väljendeid nagu "äärmiselt vajalik" ja "väga oluline".
2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on väga ametlik ja lugupidav, pöördudes Riigikogu esimehe ja ettekandja poole. Retoorika on loogiline ja andmepõhine, keskendudes konkreetsete majandusnäitajate analüüsile. Puuduvad emotsionaalsed üleskutsed; eesmärk on saada faktilist teavet trendi jätkumise kohta.
2025-10-08
Planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (683 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja küsitlev, adresseeritud otse juhatajale ja ministrile. Kõneleja kasutab loogilist argumentatsiooni ja retoorilisi küsimusi, et rõhutada eelnõu sätte ebaselgust ja potentsiaalset ebaõiglust. Toon on murelik, viidates sättele kui "karmile", kuid jääb professionaalseks ja keskendub definitsioonide selgitamisele.
2025-10-08
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja otseselt küsitlev, pöördudes austusega juhataja ja ettekandja poole. Kõneleja kasutab loogilist argumentatsiooni ja faktide ettenäitamist ("Ma loen ette"), et rõhutada protseduurilist ebakõla, vältides emotsionaalseid apelle.
2025-10-06
Väärtpaberituru seaduse muutmise seaduse eelnõu (690 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on ametlik, neutraalne ja protseduuriline, olles tüüpiline juhtivkomisjoni esindaja ettekandele. Esitlus on loogiline ja faktipõhine, keskendudes komisjoni arutelu, otsuste (konsensuslikud) ja eelnõu tehnilise sisu kokkuvõtmisele. Emotsionaalseid apelle ei kasutata, rõhk on ratsionaalsel põhjendamisel ja andmetel.
2025-09-24
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse (tuletis- ja repotehingute regulatsioon) eelnõu (633 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõne on väga formaalne, protseduuriline ja informatiivne, keskendudes eranditult komisjoni töö ja otsuste raporteerimisele. Toon on neutraalne ja objektiivne, kasutades loogilist ülesehitust koos viidetega konkreetsetele kuupäevadele, huvigruppidele ja muudatusettepanekute numbritele. Emotsionaalsed apellid puuduvad, rõhk on detailidel ja protseduurilisel korrektsusel.
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, küsitlev ja andmepõhine, pöördudes otse Eesti Panga presidendi poole. Kõneleja esitab loogilisi argumente, toetudes finantsandmetele ja rahvusvahelistele võrdlustele (nt Poola). Toon on skeptiline ja kriitiline, küsides otse, miks keskpank kulda "põlgab".
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja analüütiline, keskendudes loogilistele küsimustele ja eelarveprotseduuri ebakõladele. Toon on kriitiline, kuid asjalik, rõhutades faktilisi probleeme (kuluridade puudumine) valitsuse ettepanekus. Kasutatakse otseseid küsimusi ettekandja poole pöördudes, et nõuda selgitusi rahastamismehhanismide kohta.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, otsekohene ja väljakutsuv, suunatud majanduskomisjoni esimehe vastutusele. Kõne on tugevalt loogikapõhine ja andmetele keskenduv, kasutades kvantifitseeritavaid näitajaid argumentide esitamiseks. Toon on nõudlik ja kriitiline, seades kahtluse alla adressaadi pädevuse.
2025-05-20
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse (tuletis- ja repotehingute regulatsioon) eelnõu (633 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnestiil on väga formaalne, asjalik ja protseduuriline, eriti komisjoni ettekandja puhul, kes keskendub faktide ja konsensuslike otsuste edastamisele. Apellatsioonid on loogilised ja tuginevad seaduseelnõu sisule, eesmärkidele ning rahvusvahelisele praktikale. Toon on neutraalne ja analüütiline, vältides emotsionaalseid või isiklikke pöördumisi.
2025-05-07
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (594 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Toon on analüütiline, faktipõhine ja kohati konfronteeriv, eriti eelnõu algatajate valeväidete esiletoomisel. Kasutab loogilisi apelle, rõhutades protseduurilist korrektsust ja rahalist katet, ning defineerib oma rolli tagasihoidlikuna komisjoni arutelu edastajana. Kordab korduvalt väidet, et eelnõu aluseks on "valeväide".
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja järjekindel, naastes Rahanduskomisjonis esitatud küsimuse juurde. Esineja kasutab loogilist argumentatsiooni, seades kahtluse alla ministri varasemad vastused ja nõudes konkreetseid andmeid investeerimiskeskkonna ja tootlikkuse hetkeseisu kohta. Toon on nõudlik ja kriitiline, kuid püsib asjalik.
2025-04-23
Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmetest Eesti Panga Nõukogu liikmete nimetamine" eelnõu (629 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on väga formaalne, neutraalne ja informatiivne, omane juhtivkomisjoni esindajale. Kõneleja keskendub faktide ja protseduurireeglite esitamisele, kasutades loogilisi argumente ja viiteid seadustele. Emotsionaalsed apellid puuduvad täielikult.
2025-04-17
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (593 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on terav, otsene ja küsitlev, suunatud vastase varasema tegevuse paljastamisele. Kasutatakse otseseid käsklusi ja nõutakse konkreetsete andmete ("öelge kohe protsendid välja") kohest esitamist. Toon on formaalne ("Austatud ettekandja"), kuid sisult konfronteeriv, rõhudes loogilisele ja faktipõhisele vaidlustamisele.
2025-04-09
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (566 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Analüütiline, formaalne ja kriitiline, eriti eelnõu algatajate suhtes. Toetub tugevalt loogilistele argumentidele, andmetele ja ekspertide seisukohtadele, kasutades samas teravat kriitilist keelt (nt nimetades seletuskirja väiteid "ülemääraseks praagiks" ja eelnõud "lootusetult hiljaks jäänuks").
2025-02-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (535 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Toon on analüütiline, faktipõhine ja kohati konfronteeriv, eriti vastaste väidete ümberlükkamisel ("lükkan täielikult ümber selle väite"). Apellatsioon on peamiselt loogiline ja andmepõhine, kasutades Maksu- ja Tolliameti ning majandusanalüütikute andmeid. Stiil on formaalne, keskendudes detailidele ja süsteemide võrdlemisele.
2025-01-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (520 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja teravalt küsitlev, keskendudes loogilistele argumentidele ja protseduuriliste puuduste esiletoomisele. Kõneleja esitab otseseid väljakutseid ettekandjale, kaheldes lahenduse läbimõelduses ("Ma ikkagi küsin, kas see asi on teil ikka korralikult läbi mõeldud"). Lõppjäreldused on lühikesed ja kriitilised, rõhutades läbipaistvuse puudumist.
2024-12-04
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõnestiil on äärmiselt formaalne, protseduuriline ja analüütiline. Toon on mõõdetud ja objektiivne, keskendudes faktidele, komisjoni tööle ja seadusandluse nõuetele. Emotsionaalsete apellide asemel toetutakse loogilistele argumentidele ja viidetele (nt Riigikontrolli seisukohad) ning eristatakse selgelt raamatupidamise korrektsust eelarve läbipaistvuse probleemidest.
2024-12-04
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, uuriv ja otsekohene, esitades küsimusi rahanduskomisjoni esimehele. Kõne on loogikapõhine, tuginedes ajakirjanduse kaudu saadud konkreetsele faktilisele infole ning keskendudes protseduuriliste puudujääkide paljastamisele. Toon on murelik ja nõudlik, rõhutades, et oluline teave ei jõua parlamendi menetlusse.
2024-11-13
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on kriitiline, analüütiline ja loogiline, keskendudes poliitika ja protseduuride puudujääkidele ning faktilistele näidetele. Kõneleja kasutab formaalset ja tehnilist keelt, esitades korduvalt retoorilisi küsimusi ("Miks ei võiks nii olla?") süsteemi ebaadekvaatsuse rõhutamiseks. Ta püüab vältida üldsõnalisust, tuues esile konkreetsed näited kunstlikest seostest.
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on teravalt kriitiline ja otsekohene, kasutades tugevaid hinnanguid nagu "täiesti läbi kukkunud" ja "mõttetu toredus." Kõneleja kombineerib loogilist argumentatsiooni (kulude loetelu) retoorilise küsimusega maksumaksjale tekitatud kahju kohta, rõhutades emotsionaalset apelli raiskamise teemal.
2024-11-06
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on väga ametlik, protseduuriline ja faktipõhine, olles iseloomulik komisjoni ettekandjale. Kõne on neutraalse tooniga ja objektiivne, keskendudes rahanduskomisjoni istungi sisu ja langetatud otsuste edastamisele. Emotsionaalseid apelle ei kasutata, rõhk on loogilisel ja kronoloogilisel aruandlusel.
2024-11-06
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõnestiil on formaalne, protseduuriline ja analüütiline, keskendudes Riigikogu menetluse ja komisjoni otsuste detailsele raporteerimisele. Toon on neutraalne ja informatiivne, vältides emotsionaalseid apelle, tuginedes täielikult seadusemuudatuste tehnilisele sisule ja komisjoni konsensuslikele otsustele. Kõne on üles ehitatud muudatusettepanekute sisu lühikesele ja kokkuvõtlikule tutvustamisele.
2024-10-22
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (487 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on analüütiline, formaalne ja korrigeeriv, keskendudes loogilistele ja majanduslikele argumentidele. Toon on asjalik, sageli parandades küsijate eeldusi (nt maksustamise ajastuse osas) ning rõhutades, et maksustamine ei saa olla üles ehitatud ajutiselt soodsa konjunktuuri põhjal. Kasutab andmeid ja võrdlusi (Leedu kogemus) oma seisukohtade toetamiseks.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, otsekohene ja küsitlev, pöördudes austusega nii juhataja kui ka ministri poole. Stiil on loogiline ja faktipõhine, tuginedes varasematele seadusandlikele dokumentidele (lisaeelarve seletuskiri), et rõhutada teema asjakohasust.
2024-07-29
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Stiil on formaalne, analüütiline ja küsitlev, pöördudes otse ettekandja poole. Kõne on üles ehitatud loogilisele apellile, nõudes selgeid kriteeriume ja põhjendusi, miks riik peaks investeeringuid liigitama headeks ja halbadeks. Emotsionaalsed või isiklikud apellid puuduvad, fookus on poliitika sisulisel kontrollil.
2024-06-06
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE ) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, asjalik ja protseduuriline. Esimene kõne on andmepõhine küsimus, mis seab kahtluse alla poliitika tulemuslikkuse, kasutades loogilist apelli. Teine kõne on neutraalne ja informatiivne ülevaade komisjoni tööst, keskendudes faktidele ja tähtaegadele (nt muudatusettepanekute esitamise tähtaeg 20. juuni kell 17.15). Emotsionaalsed või isiklikud apellid puuduvad.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, lugupidav ja analüütiline, keskendudes andmepõhisele argumentatsioonile ja võrdlusele. Kõneleja kasutab statistikat Eesti negatiivse positsiooni rõhutamiseks ja lõpetab küsimusega, mis otsib järeldusi ja selgitusi teiste riikide eduka trendi põhjal.
2024-05-08
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (367 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, asjalik ja protseduurikeskne, eriti komisjoni ettekande osas. Argumentatsioon on loogiline ja tugineb majandusfaktidele (nt intressimäärade langus, inflatsiooni ohjamine) ning regulatiivsele teadmisele. Emotsionaalsed apellid puuduvad ning kõneleja rõhutab korduvalt vajadust jääda komisjoni arutelu juurde ja käsitleda poliitikat laiemalt läbirääkimiste voorus.
2024-05-02
Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja kriitiline, keskendudes loogilistele ja protseduurilistele apellidele. Kõneleja esitab otseseid küsimusi ja nõuab vastutust lubatud, kuid esitamata jäänud andmete eest, hoides tooni asjalikuna. Emotsionaalsed apellid puuduvad, rõhk on andmetel ja selguse loomisel.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on otsene, kriitiline ja nõudlik, alustades eriarvamuse väljendamisega ministri seisukohtade suhtes. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, et raha juurde valamine ei lahenda kõiki probleeme, ning nõutakse konkreetseid vastuseid pikaajalise probleemi (ravimite kättesaadavus) lahendamiseks.
2024-03-06
Maksualase teabevahetuse seaduse, maksukorralduse seaduse ja tulumaksuseaduse täiendamise seaduse eelnõu (379 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Stiil on väga formaalne, menetluslik ja analüütiline. Toon on informatiivne ja ettevaatlik, keskendudes faktidele, seaduseelnõu sisule ja Rahanduskomisjoni arutelude detailsele kokkuvõtmisele. Emotsionaalsed või narratiivsed elemendid puuduvad, rõhk on tehnilistel detailidel ja protseduuridel.
2024-01-24
Ülevaade "Õigusloomepoliitika põhialuste aastani 2030" täitmise kohta 2022. aastal

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja otsekohene, pöördudes ministri poole küsimuse ja murega. Toon on tõsine ja nõudlik, rõhutades probleemi olulisust ja vajadust saada ettekandes puudunud põhjalik selgitus ning lahendusettepanekud.