Päevakorrapunktide kaupa: Valdo Randpere

Kokku päevakordi: 32

Täielikult profileeritud: 32

2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on Eesti majanduse struktuursel tasakaalustamatusel ja SKP kontsentratsioonil Tallinna ning Harjumaa piirkonnas. Küsimus on suunatud sellele, kas see kontsentratsioon on riigi seisukohalt eelis või puudus, rõhutades vajadust regionaalse tasakaalu järele. Poliitiline raamistik on pigem poliitika- ja lahendustepõhine, otsides meetmeid majanduselu elavdamiseks väljaspool pealinna.
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub Eesti Panga kasumi maksimeerimisele riigieelarvesse suunamisele. See seisukoht on tugevalt seotud riigi raskete aegade ja kaitsekulutuste vajadustega, küsides otse, kas pank on valmis riiki rahaliselt toetama. Seisukoht on selgelt tulemuspõhine ja rõhutab riigikaitse rahastamise prioriteetsust.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Poliitiline positsioon keskendub tugevalt menetluslikule korrektsusele ja seaduse teksti ülimuslikkusele kommentaaride ees. Kõneleja võtab tugeva ja põhimõttelise seisukoha, et kommentaaridel puudub igasugune seaduslik jõud ning nendele tuginemine on vale. Ta nõuab istungiosakonna või juhatuse tehtud vale otsuse parandamist, et vältida mõttetut juriidilist vaidlust.
2025-06-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele" eelnõu (630 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõige silmatorkavam teema on kelmuste vastane võitlus, kus kõneleja väljendab tugevat vastuseisu uue riikliku tegevuskava loomisele. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades individuaalset vastutust ja hoiatades riigi liigse "lapsehoidja" rolli eest. Ta leiab, et riiklik kampaania on "tühi dokument" ja "ideoloogiline enesenäitamine," kuna olemasolevad asutused juba tegelevad probleemiga. Poliitiline eesmärk on vältida ekstra bürokraatiat, mis ei anna asjale midagi juurde.
2025-06-11
Õhusõiduki pardal toimepandud õigusrikkumisi ja teatavaid teisi tegusid käsitleva konventsiooni muutmise protokolliga ühinemise seaduse eelnõu (587 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt toetav õhusõiduki pardal toimepandud õigusrikkumisi käsitleva protokolli vastuvõtmise osas, rõhutades vajadust lennujulgeoleku ja viisaka käitumise tagamise järele. Käsitlus on poliitikakeskne, rõhutades eelnõu headust ja konsensuslikku vastuvõttu. Eelnõu sisu on suunatud käitumisnormide ja lennujulgeoleku tugevdamisele.
2025-05-15
Õhusõiduki pardal toimepandud õigusrikkumisi ja teatavaid teisi tegusid käsitleva konventsiooni muutmise protokolliga ühinemise seaduse eelnõu (587 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav õhusõiduki pardal toimepandud õigusrikkumisi käsitleva konventsiooni muutmisprotokolliga ühinemisele (587 SE). Seisukoht on suunatud õigusliku lünga täitmisele, et tagada Eesti kodanike vastutusele võtmine lennukis toimepandud korrarikkumiste eest. Kadreering on poliitika- ja julgeolekupõhine, rõhutades, et ühinemine lõpetab varasema karistamatuse.
2025-04-17
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (593 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub käibemaksu alandamise positiivsete mõjude narratiivi vaidlustamisele Euroopa riikides, tuues esile Rootsi näite, kus hinnad on tõusnud ja tagasipööramine on ebapopulaarne. Seisukoht on kriitiline ja poliitika tulemuslikkusele orienteeritud, rõhutades maksumuudatuste ootamatuid negatiivseid tagajärgi.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt toetav valitsuse strateegilisele juhtimisele, rõhutades "Eesti 2035" kui koordineerivat tööriista riigi pikaajaliseks planeerimiseks. Kõneleja rõhutab vajadust kohaneda muutuva maailmaga, et saavutada majanduslik õitseng, heaolu, vabadus, turvalisus ja õiglus. Stants on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, kaitstes koalitsiooni kavandatavaid reforme, eriti tööõiguse valdkonnas.
2025-03-12
Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse muutmise seaduse eelnõu (552 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine fookus on Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse muudatustel, eriti ministrite kohustusel ilmuda komisjonide ette. Üks pool kritiseerib varasemat komisjonide ignoreerimist, samas kui teine pool kaitseb seda, rõhutades komisjonide kalduvust ületada oma pädevust poliitilise etenduse loomiseks. Märkimisväärne on ka tugev püüe korrigeerida ajaloolisi fakte Kaja Kallase 2022. aasta tagasiastumise ja valitsuse moodustamise kohta. Poliitiline positsioon on tugevalt protseduurikeskne ja suunatud minevikus aset leidnud ebakorrektse käitumise hukkamõistmisele või õigustamisele.
2025-02-19
Kaitseväe korralduse seaduse ja majandusvööndi seaduse muutmise seaduse (merejulgeoleku tugevdamine) eelnõu (565 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on mõõdukalt toetav merejulgeoleku tugevdamise eelnõule, kuid rõhutab, et see peaks olema seotud rahvusvahelise leppe loomisega. Seisukoht on poliitika- ja pretsedendipõhine, keskendudes Läänemere infrastruktuuri kaitsele. Kõneleja väljendab üllatust ja ootusärevust, et valitsus ei ole ise rahvusvahelise leppe ideega välja tulnud, arvestades hiljutisi sündmusi.
2025-02-12
Kriminaalmenetluse seadustiku ja teiste seaduste muutmise seaduse (kohtumenetluse optimeerimine ja kohtulahendite avalikkus) eelnõu (560 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on kriminaalmenetluse efektiivsuse tõstmisel ja karistuse paratamatuse tagamisel, toetades tugevalt eelnõu 560 SE, mida ta peab "peaaegu parimaks eelnõuks." Ta rõhutab, et tegemist on sisulise tööga, mis vastab Riigikohtu esimehe korduvatele palvetele menetluse optimeerimiseks. Tema seisukoht on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes õigussüsteemi paremale toimimisele.
2025-01-15
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele eraldada vahendid Tallinna Haigla kaasfinantseerimiseks" eelnõu (498 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on Tallinna Haigla projekti rahastamise ajaloolisel ja praegusel käsitlusel. Kõneleja kaitseb tugevalt varasemat otsust raha eraldamisest loobumise kohta, põhjendades seda projektiga seotud tähtaegade mittetäitmisega. Stants on tugevalt tulemuspõhine, keskendudes vastaspoole vastutusele ja ebakõladele.
2024-11-07
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine Rail Balticu projektiga seonduvate asjaolude uurimiseks" eelnõu (460 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on Rail Balticu projekti strateegilisel tähtsusel, rõhutades selle julgeolekupoliitilist mõõdet seoses sündmustega Ukrainas. Esineja toetab tugevalt projekti jätkamist, vastandudes neile, kes püüavad seda takistada uurimiskomisjoni kaudu. Tema seisukoht on tugevalt väärtuspõhine (julgeolek) ja poliitikapõhine (EL-i rahastus), süüdistades vastaseid siiruse puudumises.
2024-10-08
Karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu (452 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja võtab tugeva vastuseisu Karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõule (452 SE), mis püüdis kriminaliseerida ministrite valeütlusi Riigikogus, nimetades eelnõu "täielikuks jamaks". Seisukoht on tugevalt protseduuriline ja õiguslik, rõhutades Riigikogu liikmete puutumatuse (indemniteedi) kaitset ja vajadust vältida Ameerika õigussüsteemide segiajamist Eesti traditsioonidega. Ta viitab ka vastuolule, et ministritele võiks hoopis laieneda puutumatus Riigikogus esinedes.
2024-06-04
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (416 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2024-05-30
Karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu (411 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Randpere toetab tugevalt süütuse presumptsiooni põhimõtte (Põhiseaduse § 22) austamist ühiskonnas ja meedias, pidades seda debatti väärivaks teemaks. Ta on kriitiline eelnõu 411 SE konkreetsete karistusmäärade osas, leides, et need piiravad liigselt sõnavabadust. Ta toetas õiguskomisjoni konsensuslikku otsust eelnõu tagasi lükata, kuigi tunnistas probleemi olemasolu.
2024-05-08
Poliitiline olukord

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon keskendub tugevalt Riigikogu töökorra ja komisjonide pädevuse rangele järgimisele. Kõneleja kritiseerib komisjonide, eriti riigieelarve kontrolli erikomisjoni, mandaadi ületamist, mis takistab valitsuse liikmete tööd. Seisukoht on selgelt protseduuriline ja tulemuslikkusele suunatud, nõudes, et komisjonid tegeleksid sellega, milleks nad on seadusega ette nähtud.
2024-05-07
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele leida lahendus rahvusooper Estonia juurdeehituse rajamiseks" eelnõu (410 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub kultuuritaristu arendamise takistustele, toetades kaudselt Estonia juurdeehituse lahendamist. Kõneleja kritiseerib tugevalt Muinsuskaitseameti volitusi ja tegevust, pidades neid ebamõistlikuks takistuseks (nt Linnahalli kaitsmine kui "prügihunnik"). Seisukoht on tulemuspõhine, nõudes kiiret ja otsustavat ministri sekkumist olukorra lahendamiseks.
2024-04-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele prokuratuuri üle teenistusliku järelevalve teostamise tõhustamiseks" eelnõu (280 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastu ettepanekule tõhustada justiitsministri teenistuslikku järelevalvet prokuratuuri üle, kuna see ohustab tema hinnangul poliitilise sekkumise välistamise põhimõtet. Ta kaitseb kehtivat regulatsiooni ja rõhutab, et järelevalve toimib tõhusalt kohtusüsteemi kaudu, mis on õigusriigile kohane. Tema seisukohad on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhised, keskendudes võimude lahususe ja õigusriigi kaitsele.
2024-03-20
Eesti Vabariigi ja Vene Föderatsiooni lepingu õigusabi ja õigussuhete kohta tsiviil-, perekonna- ja kriminaalasjades denonsseerimise seaduse eelnõu (362 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud Eesti ja Vene Föderatsiooni vahelise õigusabilepingu denonsseerimise toetamisele. Argumentatsioon on peamiselt tulemuspõhine ja väärtuspõhine, rõhutades, et Venemaa kasutab lepingut valikuliselt oma huvides (nt opositsionääride kohta kompra jagamine) ja ei paku õigusriikidele kohast abi, eriti rahapesu uurimisel. See seisukoht on tugev ja põhineb varasemate juhtumite (Swedbank) ebaõnnestumiste rõhutamisel.
2024-03-13
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete ja ravimite käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (272 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud maksuküüru kaotamise toetamisele, mida esitletakse kui maksulangetust enamikule töötajatest, kes teenivad alla 8000 euro kuus. Kõneleja vastandub eelnõule, mis puudutab toiduainete ja ravimite käibemaksu langetamist, pidades seda ebaefektiivseks ja kritiseerides selle klassivõitluse raamistikku. Raamistik on poliitikapõhine, keskendudes maksusüsteemi tehnilistele detailidele ja mõjule.
2024-02-21
Eesti Vabariigi ja Vene Föderatsiooni lepingu õigusabi ja õigussuhete kohta tsiviil-, perekonna- ja kriminaalasjades denonsseerimise seaduse eelnõu (362 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugev toetus Eesti ja Vene Föderatsiooni vahelise õigusabilepingu denonsseerimisele. Seda põhjendatakse Venemaa ebausaldusväärsuse, lepingute mittetäitmise ning Venemaa agressiivse käitumisega, eriti seoses sõjaga Ukrainas ja Eesti riigiametnike tagaotsitavaks kuulutamisega. Seisukoht on selgelt väärtuspõhine, rõhutades, et õigusalane koostöö agressori riigiga on kohatu.
2024-02-14
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Toetab mõõdukalt mootorsõidukimaksu kehtestamist, kuigi tunnistab isiklikku vastumeelsust selle suhtes. Peamine põhjendus on riigi rahavajadus ja kaitseinvesteeringute tegemise vajadus Euroopa sõjaolukorra tõttu. Poliitiline raamistik on tugevalt tulemuspõhine ja julgeolekule orienteeritud.
2024-02-08
Riigikogu otsuse "Putukate ja putukaid sisaldavate toitude ja toodete erimärgistamise ja müügi kohta" eelnõu (222 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja positsioneerib end tugevalt eelnõu 222 OE (putukate erimärgistamine) esitaja (Henn/EKRE) vastasena, keskendudes oponendi poliitilisele ebakõlale ja motiividele. Peamine seisukoht on väärtuspõhine kriitika, süüdistades vastast silmakirjalikkuses riietusesemete keelustamise teemal, mida ta ise on varem toetanud. Fookus on pigem oponendi diskrediteerimisel kui konkreetse poliitika (märgistamise) sisulisel analüüsil.
2024-02-07
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (230 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Keskendub tugevalt varasemate finantspoliitiliste vigade eest vastutusele võtmisele, eriti seoses teise pensionisamba süsteemi lõhkumise ja riigile tekkinud 22 miljoni eurose kahjuga. Poliitiline hoiak on jõuliselt tulemuspõhine, kritiseerides teravalt endise rahandusministri valearvestust. Eesmärk on suunata riigile tekkinud rahaline nõue konkreetse poliitiku vastu.
2024-02-07
Prokuratuuriseaduse ja kohtute seaduse muutmise seaduse eelnõu (167 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja kaitseb tugevalt Eesti õigusriigi ja Prokuratuuri sõltumatust, rõhutades, et õigeksmõistvad kohtuotsused on märk süsteemi toimimisest, mitte läbikukkumisest. Ta on kindlalt vastu eelnõudele, mis suurendaksid Prokuratuuri kontrolli Riigikohtu või Õiguskantsleri poolt, kuna see rikuks õigusemõistmise tasakaalu. Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes võimude lahususe ja institutsionaalse stabiilsuse säilitamisele.
2024-02-07
Teadus- ja arendustegevuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (192 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on suunatud kõrghariduse rahastamise mudeli (tasuta vs. tasuline) selgitamisele Eestis. Kõneleja püüab välja selgitada vastaspoole seisukohta, kas kõrgharidus peaks jääma tasuta eestikeelse õppe vormis või tuleks see muuta tasuliseks. Seisukohtade raamimine on poliitika- ja rahastamispõhine, otsides vastaspoole eelnõude taga peituvat majanduslikku loogikat.
2024-01-24
MPEÕK metropoliidi Eestist lahkuma sundimine

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon on tugevalt suveräänsust rõhutav, toetades riigi õigust otsustada elamislubade andmise üle ilma põhjenduseta. Kõneleja peab MPEÕK metropoliidi elamisloa pikendamata jätmist väga mõistlikuks ja hästi põhjendatuks, viidates kiriku positsioonidele rahvusvahelistes küsimustes ja Kremli lähedusele. Lisaks tõstatatakse radikaalsem küsimus vene kiriku hoonestusõiguse ja asukoha sobivuse kohta Riigikogu vastas. Poliitiline raamistik on tugevalt julgeoleku- ja väärtuspõhine.
2024-01-23
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on haridussüsteemi rahastamise kriisil ja selle seostamisel tasuta kõrghariduse kehtestamisega 2011/2012. Ametikoht on kriitiline, seades kahtluse alla poliitika pikaajalised negatiivsed järelmõjud nii rahastamisele kui ka kõrghariduse kvaliteedile. Seisukoht on tugevalt tulemuspõhine, otsides vastuseid sellele, kas muudatus on haridust paremaks teinud.
2024-01-17
Hariduse küsimused Eestis

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon keskendub tugevalt fiskaalsele distsipliinile ja reformide nõudmisele haridusvaldkonnas, et leida raha õpetajate palgatõusuks. Kõneleja kritiseerib koalitsioonipartneri (Eesti 200) varasemate valimislubaduste ja praeguse tegevuse lahknevust, rõhutades vajadust kärpida ministeeriumi suurt eelarvet. Stants on tulemuspõhine, seades kahtluse alla ministri võimekuse reforme ellu viia.
2024-01-16
Prokuratuuriseaduse muutmise seaduse eelnõu (105 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud õigusriigi ja võimude lahususe kaitsmisele, vastandudes Justiitsministeeriumi teenistusliku järelevalve laiendamisele Prokuratuuri üle. Ta kritiseerib teravalt vastaspoole retoorikat, mis nimetab Eestit "idamaised diktatuuriks," rõhutades, et õigeksmõistvad kohtuotsused näitavad õigusriigi toimimist. Tema lähenemine on pigem poliitikapõhine, keskendudes kontrollimehhanismide olemasolule ja eelnõu tagasilükkamisele.
2024-01-11
Perekonnaseisutoimingute seaduse muutmise seaduse eelnõu (106 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on peamiselt suunatud vastaspartei (EKRE) väärtuspõhise ja protseduurilise käitumise küsimärgi alla seadmisele. Eelistatakse poliitika raamimist läbi varasemate, tugevalt vastanduvate seisukohtade (surrogaatemaduse vastasus, inimkaubandus) ning nõutakse selgust parlamendi töö takistamise taktika osas.