Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-02-14 17:16
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 154
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 2h 34m
AI kokkuvõtted: 154/154 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu täiskogu arutas Vabariigi Valitsuse algatatud mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) esimest lugemist. Istungit saatsid tugevad poliitilised pinged ja korduvad obstruktsioonid, mille käigus opositsioonipoolsed saadikud (eelkõige EKRE) blokeerisid kõnepulti ja kasutasid heliseadmeid, tekitades undamist ja segades ettekannet. See sundis istungi juhatajat korduvalt korda taastama ja võtma isegi viieminutilise vaheaja. Rahandusminister Mart Võrklaev tutvustas eelnõu, rõhutades selle kolme peamist eesmärki: keskkonnahoid (autostumise vähendamine ja säästlikumate sõidukite eelistamine), eelarvetulu (prognoositavalt 236 miljonit eurot aastas) ning maksevõime arvestamine (vanusekomponent eraisikutele). Minister kaitses maksuvalemit, mis arvestab CO2 heidet, sõiduki massi ja vanust, ning lükkas tagasi süüdistused tagasiulatuvas maksustamises. Ta selgitas, et maks on disainitud nii, et see mõjutaks pigem linnapiirkondi, kus on alternatiive, ning et see on õiglasem kui kütuseaktsiisi tõstmine. Opositsioon (Keskerakond, Isamaa, EKRE) kritiseeris eelnõu teravalt, nimetades seda ebaõiglaseks maksusõjaks rahva vastu, eriti maapiirkondade elanike, suurperede ja puuetega inimeste suhtes. Alternatiivina pakuti välja pangamaksu. Rahanduskomisjoni ettekande tegi Jevgeni Ossinovski, kes andis ülevaate komisjoni istungil toimunud arutelust ja menetlusotsustest, mis samuti tekitasid opositsioonis protesti. Läbirääkimiste järel esitasid kolm opositsioonifraktsiooni ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata. Hääletusel ettepanek toetust ei leidnud ning esimene lugemine lõpetati.
Tehtud otsused 3
Keskerakonna, Isamaa ja Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonide ettepanek eelnõu 364 esimesel lugemisel tagasi lükata ei leidnud toetust (27 poolt, 52 vastu).
Eelnõu 364 esimene lugemine lõpetati.
Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 28. veebruar kell 17.15.
Aktiivseimkõneleja
Andrei Korobeinik (Keskerakond, opositsioon) oli üks aktiivsemaid küsijaid ja pidas fraktsiooni nimel pika kõne, kritiseerides teravalt nii eelnõu sisu kui ka Rahanduskomisjoni töökorraldust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi teavitas, et liigume esimese päevakorrapunkti juurde mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu 364 esimese lugemise arutamiseks ning palus rahandusminister Mart Võrklaeval ettekannega esineda.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Mootorsõidukimaksu eesmärk on vähendada autostumist, suurendada säästlikku liikuvust ning soodustada keskkonnasõbralike sõidukeid kasutamist, sest Eesti autopark on vananenud ja saastav ning iga 1000 elaniku kohta on registris umbes 700 sõidukit.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi palub rahandusministeril jätkata ettekannet, samal ajal kui saalis käib tüli ja väidetakse, et istungi juhataja rikub korda.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev väljendas muret, et Eestis ostetakse suuremaid ja saastavamaid uusi autosid, ning märkis, et 2022. aasta Euroopa Liidu keskmine CO2-heide uute sõidukite registreerimisel oli 180 g/km, Eestis aga 142 g/km – Euroopa kõrgeim.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Helir-Valdor Seedri esitama küsimust ja palus anda talle mikrofon.

Helir-Valdor Seeder
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Peamine sõnum on, et tööd ei saa teha, kuna rahandusministrit ja kaasosalejat ei kuule ning sisu on arusaamatu, seetõttu tuleb leida lahendus, näiteks võtta vaheaeg ja kutsuda vanematekogu kokku ning minister peaks ettekande tegema puldist, mitte loožist.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi ütles, et ta nõustub märkusega, kuid palus Martin Helme kutsuda Kalle Grünthali korrale, et ta ei blokeeriks pulti; kui ta siiski blokeerib, läheb rahandusminister otse pulti; ta võtab juhataja vaheaega viieks minutiks ja palub Helir-Valdor Seederil Grünthaliga rääkida, et menetlus jätkuks normaalselt.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Juhataja teatas vaheaja lõppemisest ja jätkame täiskogu istungit, paludes rahandusminister Mart Võrklaeval jätkata.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev tõi esile, et transpordisektori süsinikuheide on maailmas üks teravamaid keskkonnaprobleeme ning selle lahendamine on muutunud väljakutseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi ütles, et EKRE ettevõtmiste kõrval, kui saali tuuakse helivahendeid, kahvatub idanaabri parlamentaarne mittekultuur ning see on väga piinlik ning nende käekiri, seetõttu ei tasu Riigikohtu pärast pahandada.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev tutvustas mootorsõidukimaksu kui kaheosalist maksusüsteemi (registreerimis- ja aastamaksu) koos CO2‑ ja massikomponentide ning vanusekordajaga, eesmärgiga vähendada heiteid, tagada maksevõime ja lihtne kogumine ning tuua umbes 236 miljonit eurot aastas riigile transporti, teedeehitusse ja ühistransporti rahastamiseks ning viia läbi liikuvusreform.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänas ministrit ja palus Martin Helme lõpetada Riigikogu töö blokeerimise, näidates austust kolleegidele ja jätkates küsimuste ja vastuste vooru.

Aleksandr Tšaplõgin
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Aleksandr Tšaplõgin tänas istungi juhatajat, palus luba esitada küsimuse ja teatas, et on automaksu vastu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi esitab lühikese avalduse: «Ma võtan …», ning pöördub seejärel palvega Aleksandr Tšaplõginile.

Aleksandr Tšaplõgin
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Aleksandr Tšaplõgin palub loogikat selgitada ja kritiseerib automaksu kehtestamist, mis kahjustab kõiki Eesti elanikke, samal ajal saal arutleb protseduuriliste küsimuste üle.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi ütles: “Ma võtan”, kuid saalis kostis: “Ei ole mõtet võtta.”

Aleksandr Tšaplõgin
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta väljendab segadust oma tegude ees ja küsib, mille eest ta on süüdi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kinnitab, et Aleksandr esitas väga õige küsimuse.

Aleksandr Tšaplõgin
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta süüdistab ministrit, öeldes, et automaks kahjustab kõiki Eesti elanikke ja eriti vaesemaid, samal ajal keeldudes kehtestamast solidaarset maksu pankadele, mis teenivad eurotsooni kõige kallimate laenudega sadu miljoneid, ning küsib, kelle huvide jaoks ta töötab.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et riigieelarve laekub peamiselt maksudest ning mootorsõidukimaks vähendab autostumist linnades ja parandab elukeskkonda, kus vanemate odavamate autode maks on väiksem maksevõime tõttu, samal ajal tõstetakse pankade avansilist tulumaksu 14%-lt 18%-le alates järgmisest aastast ning see annab eelarvesse täiendavat tulu, kokku umbes 126 miljonit eurot.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Anastassia Kovalenko-Kõlvarti esinema.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta räägib, et automaksu puhul toimub kolmekordne maksustamine (käibemaks, aktsiis ja eraldi automaks) ning küsib, miks ei võiks sõidukiomanikelt kogutav maks olla üks ühekordne lisapangamaks.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev rõhutab, et kuigi maksud pole lõbu, on riigil vaja tulu püsikulususte ja investeeringute katmiseks ning seetõttu tehakse maksumuudatusi, mis suurendavad kaitsekulusid, tõstavad mootorsõidukimaksu ning alates 2025. aastast laieneb pankade avansiline tulumaks 14%-ni, et tagada riigi teenused ja jätkusuutlik eelarve.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Vadim Belobrovtsevi tulla ette.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Belobrovtsev süüdistab ministrit selles, et opositsioon ei paku alternatiivi automaksule, väidab Keskerakonna pangamaksu kui tulusamat varianti ning meenutab, et tagantjärele tarkusena oleks riigikaitse rahastamiseks võinud tõsta olemasolevaid makse, ning märgib, et käibemaks ja tulumaks ning aktsiisid on juba tõstetud või plaanis tõsta, küsides lõpuks, kas ta eksib või peaminister eksib.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister märgib, et kaitsekulude suurendamiseks maksumuudatuste abil lisandunud tulu võimaldab hoida tänavu kaitsekulud umbes 3% SKP-st (3,2%), ning pankade avansilise tulumaksu, dividendide tulumaksu, käibemaksu ning aktsiisi- ja mootorsõidukimaksu tõstmine ning lisadividendid toovad täiendavaid laekumisi, nii et igaüks peab mõistma, et väike panus riigi kaitseks on vajalik.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Andrei Korobeiniku kõnelema.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrei Korobeinik ütles, et valitsuse majanduspoliitika on vähendanud Eesti kogutoodangut umbes 3%, uus maks ei kata seda ning ta kahtleb pankadega loodava erikokkuleppega eelarvesse lubatud lisaraha suuruses, rõhutades samas, et maainimestele on auto eluks vajalik.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne rõhutab, et nüüd on tõesti aeg käes.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta pöördub austusega juhataja poole ja küsib, kas jälle on mingi mure.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi teatas, et põhikõne aeg on täis, küsimustele on üks minut aega ning 20 sekundit on juba üle, ning tervitas kolleegi.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrei Korobeinik väidab, et eelnõu suurendab maa- ja linnainimeste vahelist ebavõrdsust.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev selgitas, et mootorsõidukimaksu eesmärk on linnas autode arvu vähendada ja keskkonda parandada, märkides, et maks moodustab auto kuludest 5–15% ning läbisõitu arvestamata võib see linnainimesi rohkem mõjutada, kuid see on mõistlik ja õiglane ning linnas on alternatiive.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi märgib, et kõik eelnevad küsijad on olnud head kolleegid, ning pöördub nüüd kolleegi Signe Kivi poole paludes midagi.

Signe Kivi
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Signe Kivi väljendab muret Kultuuriministeeriumi ettepaneku üle maksuvabastuste osas vanasõidukitele ja võistlusautodele, toob välja ebavõrdse kohtlemise ning taastamise pikkuse tõttu tekkiva maksustamise probleemi ning küsib, mida kõigepealt vastata ministeeriumile ning seejärel kirja saatjale.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev rõhutas, et mootorsõidukimaksu tuleb hinnata õiglaselt ning vanemad ja hobiautode taastajad ei tohi kohelda ebavõrdselt, ning kui riik maksusoodustuse kompenseerib, peab see kehtima vaid autode puhul, mis on avalikult kättesaadavad kultuuriväärtusena.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tervitab kolleegi Helir-Valdor Seederit ja palub midagi.

Helir-Valdor Seeder
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Helir-Valdor Seeder tõdes, et automaks tuleb vaadata maksupoliitika kontekstis, on valel ajal ja vales kohas ning Isamaa seda ei toeta, ning ta küsis, kas tegemist on tagasiulatuva maksustamisega ning pakkus välja, et maks jõustuks ainult nende autode suhtes, mis registreeritakse pärast eelnõu jõustumist.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et mootorsõidukimaks ei ole tagantjärele maksustamine ning seaduse jõustumiseks on kuuekuuline üleminek, mis annab inimestele ja ettevõtetele aega kohaneda, samas kui registreerimistasu on kõrgem, aastamaks madalam ning inimestel on võimalus valida säästlikum auto.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tervitab Anti Allast ja esitab palve.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas rõhutab, et peamised probleemid on registreerimistasu liigsuurus ja sellest laekuva tulu võimalik ülehindamine, ning küsib, kas prognoositud 126 miljonit eurot tõesti laekub, arvestades, et autosid ostetakse vähem ning käibemaksu laekumine seetõttu väheneb, mis võiks tervikuna mõjutada majanduse struktuuri.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et uue maksu laekumise number on hinnanguline ja lõplikud numbrid selguvad alles hiljem, kuna prognoosid põhinevad analüütikute parimal teadmisel ning mõju sõltub autoostu ja registreerimise käitumisest.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab ministeri, kiidab arutelu soliidseks ning julgustab laiemalt käsitlema algse küsimuse teemasid ning vajadusel korrata varasemalt jutustatud asju, rõhutades kolleegide sisukaid küsimusi.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rääkija arvates võib plaan olla kolmekordne maksustamine (käibemaksu tõus, aktsiisitõus ja automaks), mis suurendab autoomanike kulu ning toob eelarvesse lisaraha, samal ajal kui teevõrgu investeeringud vähenevad.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et kuigi varasemates valitsustes tehti teedeinvesteeringute arvelt märkimisväärseid kärpeid, on 2024. aasta eelarve ja eelarvestrateegia need investeeringud tagasi toonud ning kuigi praeguses mahus on vaja veel lisavahendeid, tuleb need katta ainult maksutuludest ja Riigikogu otsus mootorsõidukimaksu kasutamise kohta määrab, kas ja kui palju täiendavaid teedeinvesteeringuid saab eraldada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub kolleegi Helir-Valdor Seederi poole ja palub tal midagi.

Helir-Valdor Seeder
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Helir-Valdor Seeder väidab, et automaksu mõju on regionaalselt väga erinev: linnas võib autot vaja olla vähem ja ühistransport tasuta, kuid maal on auto hädavajalik ning maks ei arvesta kasutusperioodi, mistõttu ta kutsub ministrit külla ja küsib, kas hooajalised mootorsõidukid (ATV-d, kombainid) peaksid maksma kogu aasta või mitte.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev selgitas, et mootorsõidukimaksu eesmärk on linnapiirkonnas autostumist vähendada ja põllutöömasinad maksustamisest välja jätta, ning L‑ ja T‑kategooria sõidukitele ning ATV‑dele kehtivad sümboolsed aastamaksud (näiteks 30 eurot 51–125 cm³ ja 90 eurot 1500 cm³ puhul), mis sõltuvad mootori mahust, kuid kui sõiduki kaal on üle 1000 kg, ei lähe see maksustamisele.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub viisakalt kolleegi Vadim Belobrovtsevi poole ja palub midagi.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsev tõstatas, et Eesti Lasterikaste Perede Liit kaebas, et lasterikad pered ei olnud kaasatud seaduseelnõu koostamisse, rõhutas vajadust autode järele ning palus enne eelnõu lõplikku vormimist analüüsida mootorsõidukimaksu mõju nende toimetulekule ning küsis, kas selline analüüs on tehtud või plaanitakse ja kas kaalutakse erandit lasterikastele peredele.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev selgitas, et eelnõu mootorsõidukimaksu vanusekomponent arvestab inimese või perekonna maksevõimet, niinimetatud maksu väiksema sissetulekuga perede jaoks on väiksem ja suurema ning saastavama auto puhul kõrgem, kuid eesmärk ei ole kedagi autost loobuma sundida ega liikumist piirata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tervitab kolleegi Andres Metsoja ja palub temalt midagi.

Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja väitel põlgab Eesti rahvas automaksu kui elulaadi maksustamist, mis ebavõrdselt koormab maapiirkondi—riik suunab raha linnadesse, teed ja koolivõrk on seal tihti kehvem ning see tekitab suure emotsionaalse kahju.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev kinnitas, et eesmärk ei ole maainimeste heaolu kahjustada, rõhutas kõigile elektri tagamise vajadust ning selgitas, et mootorsõidukite maksustamine põhineb CO2-emissioonil ja sõiduki suurusel, kuid inimestel on õigus valida, millise sõiduvahendi kasutada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tervitab kolleegi Mart Maastikut ja esitab palve.

Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Mart Maastik rõhutas, et ei taha maainimesi kahjustada ning kõigile peab olema tagatud elekter sõltumata elukohast, sest talvel toimunud elektrikatkestused ei ole normaalne nähtus, ning samal ajal on maksustamine seotud auto CO2-heitmete ja kaaluga ning inimene saab ise valida oma sõiduvahendi.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et mootorsõidukimaksu eesmärk on tasakaalustada keskkonnaeesmärke ja inimeste maksevõimet, pakkudes vanematele ja väiksema sissetulekuga leibkondadele soodustust ning arvestades nii linnas kui maapiirkonnas, et keegi ei peaks autost loobuma, ning tagades riigieelarvesse lisavahendid vajalike investeeringute jaoks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub Riina Solmani poole ja palub midagi.

Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Riina Solman kritiseeris sotsiaalkaitseministri ettepanekut automaksuerandist puudega inimestele, märkides, et erand kehtib vaid 150 ümberehitatud autole ning 99% puudega inimestest jääb sellest välja, ning küsis, miks kiirustatakse seaduse vastuvõtmist ja miks probleeme jäetakse teiste ministeeriumide hooleks, kui vaja on korrektset seadusloomet ja laiaulatuslikke leevendusmeetmeid.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et puuetega inimeste liikumisvabaduse suurendamiseks tuleb keskenduda nende elukorralduse vajadustele, suunata toetusprogrammid kõigile sõltumata auto omamisest ning kasutada spetsiaaltransporti, taksot ja ühistransporti ning suurendada toetusi sügava puudega lapse ja tööealise inimese jaoks, et nende liikumine oleks tagatud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tervitab Priit Sibulit ja esitab palve.

Priit Sibul
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Priit Sibul rõhutab, et suuremate perede jaoks on paratamatu ja vajalik kasutada suuremaid autosid ning erandita automaksu tõstmine räsib neid peresid ebavõrdselt.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et suurematel peredel on suuremad kulud ning riik pakub neile suuremat tuge, kuid iga pere otsustab ise, kas sõidab autoga või kasutab muid liikumisviise.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub kolleegi Jaak Aabi poole ja palub midagi.

Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab toonitas, et kuigi on kõlanud põhjendusi keskkonna ja autostumise pidurdamise kohta, on riigieelarves alarahastatud teehoid, tee-ehitus ja ühistransport ning seepärast loodab ta, et uue maksuga saab see osa eelarves veidi tugevamaks, ning registrimaksu osa on tõsiselt varamaksu moodi – parem kui käibemaksu tõstmine, mille koormus langeb madalama sissetulekuga inimestele.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Riigieelarve on alarahastatud ja defitsiit 1,2 miljardit, mistõttu tuleb suurendada laenamist ning lõpuks teha maksumuudatusi, sealhulgas mootorsõidumaksu, mis jõustub 2025. aastal, et katta kaitsekulud ning suurendada ühistranspordi ja teedeinvesteeringuid ning muuta rahastus jätkusuutlikumaks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tervitab kolleegi Mart Maastik ning palub midagi.

Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Mart Maastik märgib, et Eestis on umbes tuhat uunikumit, mis panustavad riigikassasse varuosade ostmise ja hoolduse kaudu ning nende kasutusaeg on väga lühike, kuid eelnõu ei soodusta nende museaalide jäämist Eestisse.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et need museaalidena käsitletavad sõidukid on tõenäoliselt vanemad kui 20 aastat ja nende mootorsõidukimaks on 50 eurot aastas, mis on marginaalne, ning Kultuuriministeerium töötab välja toetusmeetme, mille raames avalikult eksponeeritud muuseumisõidukid saavad maksukompensatsiooni.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi pöördub Riina Solmani poole ja palub midagi.

Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Riina Solman rõhutab, et põhiseadus kohustab riiki hoolitsema puuetega inimeste ja lasterikaste perede eest, kritiseerib ministri kohmakat väljendust ning hoiatab, et maksusoodustuste kärped võivad ohustada Eesti sündimust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev kinnitas, et iga laps on tähtis ja ta väärtustab kõigi perede vorme võrdselt ning ei halvusta kedagi, sealhulgas lasterikaste peresid.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi palub publikul vaikida.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Võrklaev ütles, et ei toeta, kui talle pannakse sõnu suhu, ning rõhutas, et puuetega inimestele on koostatud mõistlik abi pakett, mis parandab nende liikuvust sõltumata auto olemasolust, ning suurte pered peaksid saama riigi täiendavat kaitset ja tuge, mis on juba olemasolevate perehüvitistega tagatud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi kiitis debati viisakust, väärikust ja sisukust ning palus hoida head joont, tehes väikse märkus mõlemale ja pöördudes Priit Sibulale.

Priit Sibul
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Priit Sibul kritiseerib seaduseelnõu, öeldes, et see sunnib lasterikkaid peresid omama kahte autot ning suurte autode maksustamine on põhjendatud riigikaitse kontekstis, kus konflikti korral võivad need autod riigi kasutusse minna.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et iga pere otsustab, millise autoga sõidab ja kas on üks või mitu sõidukit, riigikaitseliselt oluliste sõidukite kohta on Kaitseministeerium teavitanud omanikke ning liiklusregistris võib selle kohta märge olla, kuid need autod on valdavalt raskemad kui 3,5 tonni ning mootorsõidumaks ei kehti nende puhul, mis puudutab vaid M- ja N-kategooria kuni 3500 kilogrammi sõidukeid.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub kolleegi Anti Allase poole ja palub midagi.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas tõi välja, et Ukraina kogemus näitab, kui oluline on hädaolukorras kasutada ka paar päeva töökorras olevaid sõidukeid, ning ta on mures, et peatatud registrikandega autosid maksustama hakata võiks olla ebaõiglane, sest need võivad eluks vajaliku abi anda.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev selgitab, et laia maksubaasiga mootorsõidumaksu eesmärk on lihtsus ja võrdsed panused ning romuprobleemi leevendamiseks nähakse üle 20aastastele sõidukitele ette 50-eurone maks, mis innustab autot korda tegema või korralikult utiliseerima ning seeläbi hoiab keskkonda.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördus viisakalt kolleegi Jaanus Karilaidi poole ja palus tal sõna võtta.

Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ettekandes märgitakse, et punktil 12 on Eesti Kaubandus-Tööstuskoda esitanud eriarvamuse automaksu vastu ning rõhutatakse, et praeguses majanduslanguses tuleks keskenduda majanduskeskkonna parandamisele, et majandus kasvaks ja maksutulu suureneks.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et majandus taastub 2025. aastal ja maksuajastus peab olema nii, et katta kaitse- ja investeeringukulud ning samal ajal soodustada ettevõtlust ning keskkonnasõbralikke transpordilahendusi mootorsõidukimaksu ja CO2‑vahemike kaudu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub kolleegi Urmas Reinsalu poole ja palub tal midagi.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu väidab, et rahandusministeeriumi poliitika on läbi kukkunud, toob esile kõrge inflatsiooni, ettevõtjate usalduse languse ja majanduse kahanemise Eesti Panga prognoosi järgi ning küsib, milline oleks teistsugune lahendus ning kas valitsus loobuks automaksust ning võtaks eelnõu tagasi.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et käesolev valitsus investeerib Eesti majandusse 1,9 miljardit eurot, teeb maksumuudatusi ja suurendab kaitsekulusid, et kriisist tugevamana välja tulla ning eelarvepositsiooni parandada, koguda kriisideks puhvrit ja olla iseseisev riik, arvestades, et majanduse langus tuleneb peamiselt Venemaa agressioonist Ukrainas ja varasem rahanduspoliitika oli läbikukkunud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne algas sooja tervitusega kolleegile Jaanus Karilaid.

Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaanus Karilaid süüdistab Reformierakonda maksupoliitika täielikus läbikukkumises, väites, et varjatud maksudest rääkimata ja 26%-lt 20%-le tehtud tulumaksu kärpimine on toonud kahe aasta jooksul majanduse languse ning riigi raha tervishoiu, sotsiaalhoolekande ja teede jaoks, ning neil pole ühtegi ideed ega meetmeid.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
See oli lühike tänuavaldus.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Valitsus suurendas kaitsekulutusi ja tegi maksumuudatusi, parandas eelarvepositsiooni ligikaudu poole miljardiga ning investeerib 1,9 miljardit Rail Balticu, teede ja hoonete renoveerimisse, et inimestel oleks soojad kodud ja energiarved madalamad, ning jätkab vastutustundlikku rahandust, et Eesti oleks tulevikus riik, mis suudab iseseisvalt hakkama saada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tervitab kolleegi Urmas Reinsalu ja esitab teise küsimuse.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu kritiseerib valitsust, et majanduspoliitikas on olnud vaid massiivsed maksutõusud, puudub inspireeriv majanduskasvu visioon ning riigirahanduse korrastamine on tekitanud segadust ja kahandanud konkurentsivõimet ning inimeste toimetulekut, viidates Eesti Panga prognoosidele ja jättes talle esitatud küsimusele vastuse saamata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi ütleb Urmasile, et on aeg.

Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Kõne küsib, milline oli valitsuse arvates alternatiiv automaksule ja kas seda üldse arutati.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev ütles, et kuigi valitsus on keerulises majandusolukorras teinud rohkem ja eraldanud 1,9 miljardit eurot investeeringuteks ettevõtjate ja konkurentsivõime tugevdamiseks, tuleb riigieelarve seisu parandamiseks teha maksumuudatusi, sest majanduse kehv olukord tuleneb nii Ukrainas toimuvast sõjast kui ka Euroopa laiemast langusest ja puudujäägi katmiseks on vaja lisatulusid.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Kalle Grünthalit kõnelema.

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal küsib, kui suur on CO2 osakaal Maa atmosfääris ja millist protsenti vähendust transpordisektoris eelnõu ette näeb.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Info Maa atmosfääris oleva CO2 koguse kohta antakse hiljem, kuid mõjuanalüüsi järgi on 2030. aastaks eeldatav heitmete vähendamine umbes 88 kilotonni CO2-ekvivalenti.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub Valdo Randpere poole ja esitab palve.

Valdo Randpere
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Valdo Randpere küsib, kas need kunagised ministrid Urmas Reinsalu ja Jaanus Karilaid, kes on nüüd Isamaa liikmed, kõlavad usutavalt, kui nad olid valitsuses maksud Läti poole veerema pannud umbes 235 miljoni euroga ja nüüd protesteerivad automaksu vastu—kas ta mäletab valesti.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta rõhutab, et on aeg ja kutsub tegutsema.

Valdo Randpere
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta küsib, kas see oli teine number või 235 miljonit.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab kuulajaid.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Meenutame neid pööraseid aktsiisitõuse, mille tõttu riigieelarve sai saamata sadu miljonite ulatuses tulu ning mis teisel lugemisel Riigikogu läbi kõlavate loosungitega ja ilma debati ega muudatusettepanekuteta rulliti, ning mille tulemuseks on, et mootorsõidukimaks toob aastas umbes 236 miljonit.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Kalle Grünthali kõnelema.

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal süüdistas Mart Võrklaeva valetamises Maa atmosfääris oleva CO2 protsendi (0,039%) osas ja rõhutas eelnõu CO2-heitmete vähendamise eesmärki ning kliimaeesmärkide selge mõistmise vajadust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta ütleb, et nüüd on aeg lõpetada, ning pöördub kaaslase poole sõnaga «hea kolleeg».

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal küsib, kui suur peaks süsihappegaasi protsent atmosfääris olema, et see oleks normaalne.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne on lihtsalt tänu Kallele.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev kinnitas, et CO2 vähendamine on nende eesmärk, andis hinnangulise ülevaate eelnõu või Eestis kehtestatava mootorsõidukimaksu mõju kohta ning ütles, et ta ei ole valetanud ja et küsimus polnud otseselt seotud eelnõuga.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub lugupeetud kolleegi Pärtel-Peeter Pere poole ja palub.
Pärtel-Peeter Pere
AI kokkuvõte
Pärtel-Peeter Pere tänab meeldiva vestluse eest, lubab aidata kolleeg Kalle Grünthali hädas ja toob välja, et juunikuise seisuga Massachusettsi Tehnoloogiainstituudi andmetel oli CO2 tase 424 ppm ning 450 ppm tähistab umbes kahe kraadi soojenemist, CO2 aga ei haihtu kuhugi ning lõpus esitab ta ministrile isikliku küsimuse, millise autoga ta sõidab.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Ta tänab abi eest, märgib, et sõidab ametiautoga Mercedes-Benz ning on autode suhtes võhik, seetõttu ei oska selle auto detaile kommenteerida.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub Valdo Randpere’i poole ja palub teist küsimust.

Valdo Randpere
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Valdo Randpere ütles, et kuigi automaks talle ei meeldi, on riigi rahavajaduse tõttu valmis selle poolt ja soovitas maksu ümber nimetada riigikaitsemaksuks, et vähendada vastuseisu ning jätkuvalt autode pealt raha koguda.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
See on lühike, sõbralik tervitus, mis pöörab tähelepanu ajale ja kolleegile.

Valdo Randpere
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Valdo Randpere märgib, et see nimi tekitab inimestes kuidagi väga erutust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta avaldab tänu.
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
Rahandusminister Mart Võrklaev selgitab mootorsõidukimaksu vajadust nii rahastuse kui keskkonnamõõdu mõttes, rõhutab, et maks aitab vähendada linnapiirkonnas autosid ning tagada riigi teenuste rahastamine, ning kutsub ettepanekuid ja hoolikat kulude-tulu tasakaalu leidmist.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub viisakalt Mait Klaasseni poole ja palub midagi.

Mait Klaassen
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mait Klaassen rõhutab, et kuigi debatis räägitakse automaksust, on sellel tugeva keskkonnakomponendiga olemus ning Rohetiigri teekaardi kohaselt moodustab sõiduautode heide 65% transpordisektori heitmetest, seega kas olete sama meelt, et tegemist on tegelikult keskkonnamaksuga?
Rahandusminister Mart Võrklaev
AI kokkuvõte
See mootorsõidukimaks on algusest peale keskendunud keskkonnale ning selle maksu eesmärk on vähendada CO2-heidet, arvestades auto massi ja vanust, et madalama CO2-heitega ning kergema ja noorema autoga maks oleks väiksem, linnapiirkondades autode arvu vähendada ja julgustada säästvamaid autosid, kus elektriauto puhul ei ole kütusekulu ega aktsiis, ning kokku on tegemist keskkonnaeesmärkidest kantud maksuga.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab ministrit ja osalejaid ning teatab, et nüüd oleme jõudnud juhtivkomisjoni kaua oodatud ettekande juurde, mida esitab rahanduskomisjoni liige Jevgeni Ossinovski.
Jevgeni Ossinovski
AI kokkuvõte
Jevgeni Ossinovski andis ülevaate rahanduskomisjoni senisest tööst eelnõu kohta, käsitledes kooskõlastustabeli küsimusi, vastuseid ja arutelu ning tehes kolm menetlusotsust: eelnõu täna päevakorda võtmine, esimese lugemise lõpetamine ning juhtivkomisjoni esindajaks määramine, ning määrati ka kümne tööpäeva tähtaeg muudatusettepanekute esitamiseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab ettekandjat ja teatab, et nüüd on võimalus küsida küsimusi Andrei Korobeinikule.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrei Korobeinik väljendas pettumust, et komisjoni istungil ei tekkinud võimalust küsimust esitada ja diskussioon on kadunud, ning rõhutas, et enne menetluslike otsuste tegemist peab küsima.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas kuulajaid.
Jevgeni Ossinovski
AI kokkuvõte
Jevgeni Ossinovski ütles, et perekondlikel põhjustel ei saanud ta istungile tulla, kuid rõhutas, et poliitilise kultuuri kujundamine toimub maja erinevates organites ühiselt ning esimene lugemine keskendus üldpõhimõtetele, pärast mida eelnõu käsitletakse mitmekülgselt ja vastatakse küsimustele.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Nüüd lõpuks on võimalik küsida ka hea kolleeg Annely Akkermann, kes on nii kaua oodanud.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann märkis, et on üsna levinud praktika teha poolteist tundi küsimuste esitamist järgnemisel menetluslike otsuste ja seejärel arutada eelnõu sisulisi aspekte, ning viitas, et ka härra Korobeinik on varem nii teinud.
Jevgeni Ossinovski
AI kokkuvõte
Ta ütles, et see polnud küsimus, mis eeldaks tema vastust, ning käsitles seda remargina.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas tänab ettekandjat ja ütleb, et küsimusi pole, suur tänu.
Jevgeni Ossinovski
AI kokkuvõte
Jevgeni Ossinovski tänas.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Jüri Ratas kuulutab läbirääkimiste alguse ja palub Eesti Keskerakonna fraktsiooni esindaja Andrei Korobeiniku kõnelema.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrei Korobeinik väljendab sügavat pettumust eelnõu menetluse üle, märkides, et istungil ei saanud küsida küsimusi enne hääletust ja seetõttu piirati Riigikogu õigused, ning kritiseerib Reformierakonna valitsust 3% SKP languse eest, toonitades samas, et eelnõu oodatav tulu on umbes 200 miljonit aastas, mis oleks võinud katta pangamaksu kaks korda ning võimaldada automaksu ja maksutõusude vältimist; ta kutsub aega juurde.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas esitab kuulajatele küsimuse: kui palju soovitakse.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta rõhutab, et tuleb teha nii palju kui võimalik.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palub saada kolm minutit aega.

Andrei Korobeinik
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrei Korobeinik kritiseeris Reformierakonna valitsust maapiirkondadele kahjulikuks, viidates pangamaksi eelnõule, maakoolide sulgemisele, aasta alguses lõpetatud tasuta maakondlikule ühistranspordile ja automaksu kehtestamisele ning ütles, et need sammud sunnivad inimesi maalt linna kolima ja jätavad külad tühjaks, ning kutsus koalitsiooni ja opositsiooni ühiselt eelnõu tagasi lükkama.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Riigikogu kõnetooli kutsuti Isamaa fraktsiooni esindaja Helir-Valdor Seedri.

Helir-Valdor Seeder
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Ta märkis, et kõne kestab kaheksa minutit.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palub endale kaheksa minutit aega.

Helir-Valdor Seeder
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Helir-Valdor Seeder leiab, et Reformierakonna juhitav automaksu eelnõu on täiesti ebaõiglane ja ebakvaliteetne, süvendab regionaalset ebavõrdsust ning linnastumist ning puuduliku mõjuanalüüsi tõttu tuleks see esimese lugemise ajal tagasi lükata või vähemalt mitte tagasiulatuvalt jõustada.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Jüri Ratas rõhutas, et tuleb selgitada, kumba eelnõu – mootorsõiduki maksuseaduse eelnõu või 351 SE-ga seotud elektrituruseaduse ja teiste seaduste muutmise eelnõu – fraktsioon soovib tagasi lükata, ning palus korrektset avaldust ja kaheksa minutit kõnet Toomas Uibo'le.

Toomas Uibo
Profiileerimine Eesti 200 fraktsioonAI kokkuvõte
Toomas Uibo sõnas, et Vabariigi Valitsuse algatatud mootorsõidukimaksu eelnõu peab tasakaalustama riigieelarve vajadused, keskkonnahoidu ja liikumisreformi eesmärke, pakkudes samal ajal erisusi puuetega inimestele ja ajutiselt registrist kustutatud sõidukitele ning vähendades autokesksust.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas küsis Reformierakonna fraktsiooni esindaja Annely Akkermannilt, kas ta soovib lisaaega; ta vastas jaatavalt ja palus lõpuks kaheksa minutit.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann rõhutab, et mootorsõidukimaksu eesmärk on vähendada saastet ja liiklusummikuid ning muuta tänavaruum inimeste jaoks turvalisemaks, kuid maksude kogumist ja toetusstruktuuri tuleb juhtida täpse andmestiku ning sihipäraste, inimeste vajadustest lähtuvate toetuste kaudu (lasterikkad pered, erivajadustega ja hajaasustusega piirkondade inimesed), mitte laiaulatuslike maksusoodustustega.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Kõnet alustatakse vabanduse ja tänuga ning kutsutakse Riigikogu kõnetooli EKRE fraktsiooni esindaja Siim Pohlaku kõnet pidama.

Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Siim Pohlak EKRE-st kuulutab automaksu ebaõiglaseks, kritiseerib valitsuse ja Riigikogu menetlust räpakaks, kutsub rahvast üles tõusma, väites, et automaks ei ole lahendus ning maksukoormus tuleks suunata pankadele, mitte inimestele, ja eelnõu tuleb esimesel lugemisel tagasi lükata.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Jüri Ratas kutsub rahulikult tegutsema, rõhutades, et allkiri ja kuupäev peavad olema, ning meenutab, et vale numbri tõttu on varem juhtunud õnnetus.

Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Siim Pohlak kinnitab, et EKRE-l on kõik nii, nagu peab.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Jüri Ratas teavitas, et läbirääkimised on lõppenud, kinnitas juhtivkomisjoni seisukohta lõpetada eelnõu 364 esimene lugemine ning mainis kolme fraktsiooni (Keskerakond, Isamaa, EKRE) kirjade sisu: eelnõu 364 esimese lugemise tagasi lükata, mille kohta pani ta hääletusele nende ettepanekute poolt.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Jüri Ratas teavitas, et eelnõu 364 esimene lugemine on lõpetatud ning tulemuseks oli 27 poolt, 52 vastu ja erapooletuid ei olnud, muudatusettepanekute tähtaeg on 28. veebruar kell 17.15 (mitte 28. jaanuar) ning esimese päevakorrapunkti menetlemine on lõpule viidud.