Päevakorrapunktide kaupa: Leo Kunnas

Kokku päevakordi: 67

Täielikult profileeritud: 67

2025-09-24
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsiooni või selle liikmesriigi, Euroopa Liidu või Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni juhitaval muul rahvusvahelisel sõjalisel operatsioonil sellesse esmakordsel panustamisel" eelnõu (705 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugev toetus valitsuse taotlusele anda mandaat kuni 100 kaitseväelase esmakordseks panustamiseks rahvusvahelistesse operatsioonidesse (NATO, EL, ÜRO). Positsioon on poliitikapõhine, rõhutades seaduslikku alust (Riigikaitseseaduse § 34 lõige 4) ja varasema praktika õigustatust. Samas toonitatakse, et praegune julgeolekuolukord nõuab tähelepanu Eestis, mis õigustab planeeritud rekordiliselt väikest osalust välisoperatsioonidel.
2025-09-15
Arupärimine kaitsetööstuse arengu takistamise kohta (nr 783)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse kaitsetööstuse arendamise poliitika suhtes, rõhutades, et kodumaise tootmise eiramine ja rahvusvaheliste suurinvesteeringute (nt Nammo) tagasilükkamine on põhimõtteline viga. Seisukoht on tulemuspõhine, keskendudes Eesti kehvale seisule võrreldes Läti ja Leeduga ning kaitsekulutuste pikaajalisele majanduslikule jätkusuutmatusele. Ta rõhutab sõjalise ja majandusliku aspekti ühtsust, nõudes elementaarsete sõjaaja vajaduste rahuldamist kodumaise tootmise kaudu.
2025-09-10
Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu (668 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on suunatud menetluslikule täpsusele ja seaduste ühtlustamisele, rõhutades konsensuslikult heaks kiidetud muudatusettepaneku olulisust. Kõneleja toetab lahendust, mis tagab kõigile ühtlase kiirema tähtaja kehtestamise, keskendudes poliitika- ja protseduuripõhisele raamistikule. Ta sekkub debatti, et kinnitada, et tõstatatud probleem on leidnud lahenduse komisjoni tasandil.
2025-09-09
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt kriitiline riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" täitmise ja sellekohase aruandluse suhtes Kaitseministeeriumi valitsemisalas. Fookus on tulemuspõhisel raamistikul ja strateegilise dokumendi väärtuse küsimärgi alla seadmisel kehva täitmise tõttu. Seisukoht on tugevalt vastanduv, rõhutades aruandluse ja tegeliku strateegia vahelist lahknevust.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Domineerivad teemad on riigikaitse tugevdamine, eriti pioneerivõimekuse ja sõjaaja varude taastamine, ning julgeolekupoliitika karmistamine Venemaa suhtes. Poliitiline positsioon on tugevalt valitsust kritiseeriv, nõudes peaministrilt konkreetseid vastuseid ja praktilisi samme kaitsevõime puudujääkide lahendamiseks. Esitatakse väärtuspõhiseid ja julgeolekust lähtuvaid nõudmisi, nagu näiteks Ottawa konventsiooni denonsseerimise kaalumine.
2025-06-16
Hädaolukorra seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (662 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevalt riiklikule julgeolekule ja elanikkonnakaitse valmisolekule. Kõneleja kritiseerib valitsuse otsust lükata edasi mitteavalike varjendite rajamise nõuet kahe aasta võrra, pidades seda praeguses julgeolekuolukorras ohtlikuks. Seisukoht on poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades praktiliste tööde puudumist antud valdkonnas kolme aasta jooksul.
2025-06-04
Jalaväemiinide kasutamist, varumist, tootmist ja üleandmist keelustavast ja nende hävitamist nõudvast konventsioonist taganemise seaduse eelnõu (642 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud Ottawa konventsioonist taganemise toetamisele (eelnõu 642 SE), rõhutades sõjalist vajadust ja strateegilist realismi. Kõneleja leiab, et konventsiooni õilsad eesmärgid jäid saavutamata, tuues esile isevalmistatud lõhkekehade (IED) ohu ja Ukraina sõja õppetunnid. Kogu käsitlus on tugevalt julgeoleku- ja poliitikapõhine, keskendudes riigikaitse võimekuse maksimeerimisele.
2025-06-02
Arupärimine eesti keele kui teaduskeele kasutusala ahenemise ja ülikooliõppe kvaliteedi kohta (nr 764)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja keskendub kõrghariduse ja rahvusvahelistumise teemadele, esitades konkreetse poliitikapõhise küsimuse välisüliõpilaste töötamispiirangute kohta Eestis. Positsioon on informatsiooni otsiv ja detailidele orienteeritud, püüdes selgitada välis- ja Eesti üliõpilaste vahel kehtivaid piiranguid. Seisukoht on suunatud poliitika toimivuse kontrollimisele.
2025-05-22
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (596 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja vastandub tugevalt valitsuse narratiivile maksutõusude osas, lükates ümber väite, et süüdi on president Putin. Ta rõhutab, et tegemist on valitsuse tegevuse või tegevusetuse tulemusega, tuues võrdluseks Läti ja Soome stabiilse või langeva maksupoliitika. Poliitiline raamistik on tulemuspõhine, seades kahtluse alla valitsuse suutlikkuse fiskaalpoliitikat juhtida.
2025-05-19
Arupärimine tööjõu tootlikkuse, Eesti konkurentsivõime ja odavtööjõu kohta (nr 742)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt valitsuse majandusnarratiivi vastane, keskendudes tulemuspõhisele kriitikale. Kõneleja rõhutab teravat langust tööjõu tootlikkuses (84%-lt 77,5%-le) ja rahvusvahelises konkurentsivõimes, seades kahtluse alla positiivsed arengusõnumid innovatsiooni kohta. Stants on tugev ja väljakutsuv, nõudes selgitust statistiliste andmete ja valitsuse väidete vastuolu kohta.
2025-03-26
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub kaitseteenistuse kohustuse selgitamisele Eestis elavate mittekodanike ja halli passi omanike osas. Seisukoht on faktipõhine ja poliitikast juhitud, rõhutades, et kehtiv seadusandlus vabastab need isikud ajateenistusest, reservteenistusest ja tegevväelase staatusest. See on tugev seisukoht, mis tugineb olemasolevatele seadustele.
2025-03-19
Kaitseväeteenistuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (563 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on riigikaitsepersonali (reservväelased ja ajateenijad) toetuste kiire tõstmine, kuna need on kaheksa aastat inflatsiooni tõttu muutumatuna püsinud. Seisukoht on tugevalt toetav toetuste tõstmise eesmärgile, kuid kriitiline täitevvõimu tegevusetuse ja süsteemsete vigade suhtes Kaitseministeeriumi valitsemisalas. Probleemi juur on tema hinnangul vastutuse hajumises, mis tekkis personalivaldkonna (J1 struktuurid) ümberkorraldamisel.
2025-03-17
Arupärimine eesti keele kui teaduskeele kasutusala ahenemise kohta (nr 716)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub Eesti kõrgkoolide ingliskeelse õppe ratsionaalsuse kahtluse alla seadmisele. Kõneleja on tugevalt skeptiline praeguse praktika suhtes, rõhutades, et Eesti ei suuda rahvusvahelisel tasandil konkureerida isegi tavaliste ingliskeelsete ülikoolidega. Seisukoht on poliitika- ja väärtuspõhine, keskendudes hariduspoliitika otstarbekusele ja selle mõttekusele.
2025-03-17
Arupärimine eesti keele kasutusala ahenemise kohta (nr 711)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on integratsiooni ebaõnnestumisel ja sisserände kontrollimisel. Kõneleja väljendab tugevat muret, et riik ei ole suutnud 30 aasta jooksul mitte-eestikeelset elanikkonda põlistada. Seisukoht on väärtuspõhine ja tulemuslikkusele orienteeritud, rõhutades vajadust piirata sisserännet, et vältida olukorda, kus riigi suutlikkus uusi tulijaid integreerida ületatakse.
2025-02-17
Arupärimine Saaremaa tuuletööstuspargi rajamise kavatsuste kohta (nr 680)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on julgeolekuolukorrast tingitud kaitsekulude (4–4,5% SKT-st) ja subsideeritud energiatootmise (sh CO2 kvoodi süsteemi) ühildamise probleemil. Kõneleja esitab selle dilemma valitsusele laiaulatusliku strateegilise küsimusena, rõhutades julgeolekuolukorra poolt nõutavat kulude tõusu. Stants on poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades riigikaitse prioriteetsust.
2025-01-30
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse § 5 täiendamise seaduse eelnõu (530 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevalt julgeolekule ja lojaalsusele, rõhutades vajadust piirata kohalike omavalitsuste valimisõigust Venemaa kodanikel, kuna Riigikogu on tunnistanud Venemaa terroristlikuks riigiks. Kõneleja toetab väärtuspõhist lahendust, mille kohaselt peaks valimisõigus kuuluma vaid Eesti ja EL-i kodanikele, kuna Vene kodanikel puudub lojaalsuskohustus Eesti riigi ees. Ta peab oma eelnõu hädavajalikuks, kui põhiseaduse muutmiseks vajalikke hääli kokku ei saada.
2025-01-21
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele 1,6 miljardi euro maksumuses laskemoona hankimiseks aastatel 2025–2028" eelnõu (540 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt kaitsekulude suurendamise poolt, viidates vajadusele 5 miljardi euro järele järgmise kümnendi jooksul väevõime eesmärkide täitmiseks. Rõhk on strateegilisel vajadusel ja regionaalsel võrdlusel, et õigustada suuri lisakulutusi laskemoona hankimiseks ja maakaitseks. Kadreering on poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades eesmärkide täitmise vältimatust.
2025-01-20
Arupärimine pere ja lasterikkuse propageerimise kohta (nr 667)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on demograafilisel olukorral, mida kõneleja määratleb tugevalt kui "katastroofi". Seisukoht on tulemuspõhine, nõudes Vabariigi Valitsuselt vastutust ja hinnangut (viie palli süsteemis) nende tegevusele kriisiga toimetulekul. Kõneleja rõhutab vajadust valitsuse tegevust tervikuna hinnata.
2024-12-09
Arupärimine fosforiidi kaevandamise plaanide kohta (nr 664)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on fosforiidi ja haruldaste muldmetallide kaevandamisega kaasnev keskkonnakahju, mille suhtes väljendatakse tugevat vastuseisu ja muret. Poliitiline seisukoht on, et tagajärjed Eestis ei saa olla oluliselt erinevad mujal toimunud katastroofidest, nõudes seega põhjalikumat analüüsi. Fookus on poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades keskkonnakaitse prioriteetsust.
2024-12-04
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsiooni või selle liikmesriigi, Euroopa Liidu või Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni juhitaval muul rahvusvahelisel sõjalisel operatsioonil sellesse esmakordsel panustamisel" eelnõu (479 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt valitsusele erandmandaadi andmist kuni 100 kaitseväelase kiireks lähetamiseks rahvusvahelistele operatsioonidele, rõhutades vajadust tagada rahvusvaheline stabiilsus ja reageerida ajakriitilistele olukordadele. Ta rõhutab parlamentaarse kontrolli säilitamist täitevvõimu üle Riigikaitsekomisjoni kaasamise kaudu. Poliitiline fookus on tugevalt julgeolekupoliitiline ja protseduuriline, rõhutades seaduslikkust ja korrektsust.
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on tugevalt vastu 2025. aasta riigieelarve eelnõule (513 SE), kritiseerides teravalt valitsuse juhtimiskvaliteeti, mis on tema hinnangul "halb". Poliitilised prioriteedid on demograafilise olukorra parandamine ja julgeolek, kusjuures demograafiat peetakse kõige prioriteetsemaks lahendamist vajavaks probleemiks. Kriitika on peamiselt tulemuspõhine ja strateegiline, keskendudes pikaajaliste otsuste (energia, transport) puudujääkidele.
2024-11-13
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja väljendab tugevat vastuseisu riigieelarve seaduse muutmise eelnõule, keskendudes selle läbipaistmatusele ja kontrollimatusele. Positsioon on selgelt tulemuspõhine ja protseduuriline, väites, et eelarve eesmärk – mõõta konkreetseid tulemusi – on ebaõnnestunud. Ta nõuab ebaõnnestumise tunnistamist ja süsteemi ümbertegemist, et saavutada tegelik kontroll kulutuste üle.
2024-11-11
Raseduse katkestamise ja steriliseerimise seaduse täiendamise seaduse eelnõu (459 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes abordi küsimusele, mida käsitletakse kui moraalset või kõlbelist veelahet. Kõneleja positsioneerib abordi tapmisena, rõhutades vajadust ühiskondliku arusaama ja vastava käitumise järele. Seisukoht on tugevalt toetav seaduseelnõu eesmärgile piirata või lõpetada abordid.
2024-11-06
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsiooni või selle liikmesriigi, Euroopa Liidu või Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni juhitaval muul rahvusvahelisel sõjalisel operatsioonil sellesse esmakordsel panustamisel" eelnõu (479 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on selgelt riigikaitse ja rahvusvaheliste kohustuste täitmise toetamine. Kõneleja pooldab Vabariigi Valitsusele mandaadi andmist kuni 100 kaitseväelase esmakordseks panustamiseks, rõhutades otsuste tegemise ajakriitilisust. Tema raamistik on tugevalt julgeolekupõhine, viidates maailma olukorra tõsidusele ja ootamatute sõjaliste operatsioonide võimalusele.
2024-10-21
Arupärimine mobilisatsiooniealistele Ukraina kodakondsusega meestele rahvusvahelise kaitse andmise kohta (nr 643)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub Ukraina sõja võitmisele, rõhutades, et praegune strateegia ei ole edukas ning sõda ähvardab vinduma jääda. Kõneleja toetab tugevalt liitlaste (sh Eesti) aktiivset sekkumist Ukraina mobilisatsioonisüsteemi toetamisse, pakkudes välja konkreetseid samme välismaal elavate mobilisatsiooniealiste ukrainlaste väljaõppeks. Peamine fookus on personali- ja väljaõppeprobleemide lahendamisel, kuna relvad ja raha üksi ei aita.
2024-10-21
Arupärimine Eesti sõduri mälestusmärgi konfiskeerimise kohta (nr 642)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõige silmapaistvam teema on Teise maailmasõja aegse ajaloolise mälu tasakaalustamine, rõhutades vajadust mälestada väärikalt neid eestlasi, kes võitlesid Punaarmee vastu. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes rahvusliku õigluse ja esivanemate mälestamise küsimusele. Poliitiline eesmärk on leida riiklikult legitiimne viis nende mälestamiseks, keda seni on mälestatud tagasihoidlikumal moel või Saksa riigi panusega.
2024-10-16
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tugevalt riigikaitsel ja julgeoleku rahastamisel, mida käsitletakse kui möödunud tegematajätmiste parandamist. Kõneleja toetab tugevalt julgeolekumaksu vajadust, põhjendades seda kümne aasta pikkuse mahajäämusega ja muutunud NATO võimekusnõuetega. Raamistik on poliitika- ja tulemuspõhine, rõhutades, et maks jääb tõenäoliselt püsima seni, kuni kestab konfrontatsioon Venemaaga.
2024-09-24
Kogumispensionide seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (464 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Keskendutakse seaduseelnõu 464 SE detailidele, mis puudutavad investeerimisfondide seaduse muutmist. Poliitiline positsioon on hetkel küsiv ja selgitust nõudev, olles suunatud konkreetsete poliitiliste muudatuste sisu mõistmisele. Kadreering on puhtalt poliitika- ja regulatsioonipõhine.
2024-09-18
Hädaolukorra seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (426 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav hädaolukorra seaduse muutmisele, et laiendada elutähtsate teenuste nimekirja 21 valdkonnani. Kõneleja peab seda suunatud edasiminekuks laiapindses riigikaitses, rõhutades vajadust tagada toidu, ravimite, meedia ja sadamate toimimine kriisi ajal. Seisukoht on poliitikapõhine, kuid sisaldab kriitilist märkust, et riik vajas selleks Euroopa Liidu direktiivi tõuget.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline rõhuasetus on sisejulgeoleku ja PPA kriisireservi loomise detailidele, mis on osa riigi pikaajalisest arengustrateegiast "Eesti 2035". Kõneleja võtab poliitilise positsiooni, mis nõuab selgust eesmärkide saavutamise ajakava ja struktuurse korralduse osas, näidates üles muret poliitika elluviimise praktiliste aspektide vastu.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on riigikaitse personalipoliitika ja struktuur. Kõneleja on tugevalt kriitiline Kaitseressursside Ameti (KRA) poolt tegevväelaste personali konsolideerimise suhtes, pidades seda ebatõhusaks ja sõjaajal juhitamatuks. Poliitiline fookus on tulemuslikkusel ja vajadusel saavutada tegevväelaste arvu kasv, et ületada 2020. aasta tase.
2024-07-22
Peaministrikandidaat Kristen Michalile valitsuse moodustamiseks volituste andmine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja fookuses on riigi julgeolek, hõlmates nii kaitsekulutusi kui ka sisejulgeolekut, elanikkonnakaitset ja piiri. Seisukoht on poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes peaministrikandidaadilt täpseid numbrilisi ja sisulisi võrdlusi eelmise valitsuse otsustega. Peamine rõhk on kulude läbipaistvusel ja planeeritud tegevuste detailsusel.
2024-06-10
Arupärimine sõjaaja kaitseväe pioneerivõimekuse kasvatamise kohta Venemaa-Ukraina sõja käesoleva etapi kogemuste valguses (nr 607)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tugevalt suunatud riigikaitse ja sõjalise pioneerivõimekuse kiirele tugevdamisele, rõhutades Venemaa-Ukraina sõja positsioonisõja etapi õppetunde. Kõneleja toetab jõuliselt kodumaise sõjalise lõhkeaine tootmise käivitamist ja nõuab valitsuselt selgust Ukrainale loovutatud varude taastamise ajakava ja maksumuse osas. Samuti tõstatatakse küsimus Ottawa konventsiooni denonsseerimise kaalumisest kaitserajatiste tõhususe nimel. Fookus on poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes valitsuselt konkreetseid rahanduslikke otsuseid.
2024-06-04
Hädaolukorra seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (426 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on suunatud Rahvusringhäälingu staatusele elutähtsa teenuse osutajana hädaolukorra seaduse muutmise kontekstis. Kõneleja väljendab pragmaatilist hoiakut, rõhutades, et tehtud otsused on tehtud ja ees ootab veel palju seadusandlikku tööd. Seisukoht on mõõdukalt toetav vajalikele muudatustele, keskendudes poliitika elluviimisele.
2024-06-04
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele kohustada kõiki reservväelasi hoidma kodus alaliselt tulirelvi koos arvestatava laskemoona kogusega ning anda reservväelastele selleks ka vajadusel finantsabi" eelnõu (331 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud riigikaitse ja mobilisatsioonivalmiduse parandamisele, toetades tungivalt reservväelastele isiklike relvade kodus hoidmise võimaldamist. Kõneleja peab seda esimest sammu vajalikuks julgeolekuolukorra teravnemise tõttu, rõhutades poliitika- ja süsteemipõhist lähenemist. Ta möönab, et poliitiline aeg selleks muudatuseks ei ole veel küps, kuid on kindel, et see peagi saabub.
2024-06-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele rakendada tõhusaid meetmeid kaitsmaks alaealisi kokkupuudete eest pornograafiaga" eelnõu (409 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub tõhusate meetmete rakendamisele alaealiste kaitsmiseks pornograafia eest. Seisukoht on tugevalt poliitikapõhine, pakkudes lahendusena olemasoleva, Venemaa propaganda tõkestamiseks kasutatud meetmete kompleksi üks ühele ülekandmist. See viitab eelistusele kasutada sotsiaalsete probleemide lahendamisel juba järeleproovitud ja tugevaid riikliku sekkumise meetodeid.
2024-06-03
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalole

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt kaitsetööstuse arendamise puudujääkidele Eestis. Kõneleja kritiseerib valitsuse tegevusetust, tuues esile, et Eestil puuduvad reaalsed tehased, samas kui naaberriikides on neid juba mitu. Kriitika on tulemuspõhine ja rõhutab regionaalset mahajäämust, kasutades võrdlust "0:4".
2024-05-27
Arupärimine laste eluõiguse sünnieelse kaitsmise vajaduse kohta (nr 554)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes sündimata laste õigusvõime kaitsmisele. Kõneleja vastandub tugevalt seisukohale, mis eitab sündimata laste õigusi, sidudes selle totalitaarsete režiimide (Natsi-Saksamaa, Nõukogude Liit) meelevaldse massitapmisega. Seisukoht on intensiivne ja rõhutab, et tegemist on põhimõttelise arusaamade erinevusega.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on majanduse tootlikkuse tõstmisel ja uute, suuremahuliste tööstusprojektide käivitamise praktilistel sammudel. Seisukoht on suunatud ettevõtluse toetamisele, eriti strateegilistes või kõrge nõudlusega valdkondades, ning raamimine on selgelt poliitika rakendamisele orienteeritud.
2024-05-09
Julgeolekuasutuste seaduse muutmise seaduse eelnõu (330 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt riigikaitse ja julgeoleku suurendamise poolt, toetades Kaitseväe luurekeskuse vastuluurealase võimekuse laiendamist. Seisukoht on ajendatud sõjaaegse kaitseväe kasvanud suurusest ja vajadusest tõkestada sisemisi ohte ning hübriidrünnakuid. Kadunud on varasem "jõukohase" riigikaitse kontseptsioon, mille asemel rõhutatakse pidevat kohanemist kasvavate ohtudega.
2024-05-06
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on hariduspoliitika ja regionaalsete koolide tuleviku tagamine. Seisukoht on tulemuspõhine, nõudes haridus- ja teadusministrilt selgust Orava, Vastseliina ja Räpina koolide perspektiivide osas. Tegemist on sooritusele suunatud küsimusega, mis puudutab maapiirkondade haridusasutuste jätkusuutlikkust.
2024-05-02
Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on põhimõtteline: tervet usulist organisatsiooni ei saa kuulutada terroristlikuks, isegi kui äärmuslased tegutsevad selle nime all. Toetatakse Riigikogu avalduse eelnõu praegust versiooni, kuna see on muutunud selgemaks ja konstruktiivsemaks võrreldes esialgse tekstiga, mida kõneleja ei oleks toetanud. Eesmärgiks on õigeusu koguduste üleminek Moskva patriarhaadi alluvusest Konstantinoopoli patriarhi alluvusse, austades samal ajal ilmaliku riigi põhimõtteid.
2024-04-17
Riigikogu valimise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (344 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv kehtivale e-hääletuse süsteemile, rõhutades selle usaldusväärsuse ja läbipaistvuse puudujääke. Stants on väärtuspõhine ja keskendub demokraatliku protsessi terviklikkusele, tuues esile, et süsteemi on omaks võtnud vaid Venemaa, mitte aga lääne demokraatiad. Kõneleja nõuab fundamentaalsete turvameetmete rakendamist, et tagada elementaarne usaldusväärsus.
2024-04-16
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja võtab tugevalt kriitilise seisukoha riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" kehtivuse osas. Ta rõhutab, et julgeolekuolukord (Ukraina sõja tõttu) ja raske majandusolukord on muutnud strateegia aluseks olnud eeldused kehtetuks. Poliitiline fookus on suunatud strateegia terviklikule ümbervaatamisele, kuna see ei vasta enam tegelikule olukorrale.
2024-04-16
Väärismetalltoodete seaduse, riigilõivuseaduse ja seadme ohutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (363 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tehnilist väärismetallide eelnõu (363 SE), kuid tema peamine poliitiline seisukoht on tugev propageerimine riikliku kullavaru loomise poolt. Ta rõhutab vajadust omada reserve, mis ei tugine praegusele ebastabiilsele fiat-rahasüsteemile, seades esikohale finantsstabiilsuse ja kriisivalmiduse. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades kulla stabiilsust inflatsiooni ja süsteemsete riskide taustal.
2024-04-10
Kaitseliidu seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (335 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt Kaitseliidu seaduse muudatusi, pidades seda Riigikaitsekomisjoni kõige tähtsamaks tööks käesolevas koosseisus. Poliitiline positsioon on väärtuspõhine, rõhutades Kaitseliidu kuulumist rahvale ja selle liikmetele ning vajadust säilitada organisatsiooni sõltumatus Kaitseministeeriumist ja erakondadest. Ta kaitseb komisjoni töö efektiivsust ja vajalikkust üldise kriitika vastu.
2024-04-03
Elektroonilise side seaduse ja looduskaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (392 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt riigikaitsekeskne ja pragmaatiline, rõhutades vajadust tegutseda kiiresti kriisiolukordades. Kõneleja toetab Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni nimel eelnõu, mis lubab ehituskeeluvööndit kasutada kõrgendatud kaitsevalmiduse ajal ilma Keskkonnaameti lubadeta. Samas vastandutakse selgelt muudatusettepanekutele, mis seda selgust vähendavad, pidades neid ebamõistlikuks kõhklemiseks. Poliitiline raamistik on selgelt väärtuspõhine, seades riigikaitse prioriteediks.
2024-04-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele valmistada ette ja taastada sõjaväestatud piirivalve eraldi ametina" eelnõu (274 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud sõjaväestatud piirivalve eraldi ametina taastamise toetamisele, pidades 2014. aasta ametite ühendamist (PPA) veaks, mis põhines ekslikul ohuhinnangul Venemaa suhtes. Rõhk on riigi juhtimise kontseptuaalsetel probleemidel ja julgeolekupoliitika parandamisel, kuna piiri kaitsmise funktsioon on jäänud teisejärguliseks. Poliitiline raamistik on selgelt poliitika- ja julgeolekukeskselt ajendatud.
2024-04-02
Arupärimine PPA-poolse võimu kuritarvitamise kohta seoses sõna- ja meelsusvabaduse õigusvastase mahasurumisega (nr 620)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja keskendub tugevalt ajaloolise mälu ja Nõukogude pärandi küsimusele, nõudes tegevust Juhan Smuuli nime kandvate sümbolite (bareljeef, tänav, sild) osas, kuna ta osales tõendatult küüditamises. Tegemist on väärtuspõhise raamistusega, mis nõuab vastutuse võtmist ajalooliselt kompromiteeritud isikute austamise lõpetamise eest. Stants on tugevalt suunatud lahenduse leidmisele.
2024-04-01
Arupärimine massiimmigratsiooni kohta (nr 617)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on riiklikul julgeolekul ja sisekaitsel. Kõneleja tõstab esile mure seoses Kaitsepolitseiameti (KAPO) võimekusega tegeleda samaaegselt nii Venemaa õõnestustegevuse kui ka kasvava islamiäärmusluse ohuga. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine ja suunatud julgeolekuasutuste ressursiprobleemi lahendamisele.
2024-03-13
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele koostada kuni 2045. aastani ulatuv terviklik riigikaitse arenguvisioon ja sellest lähtuv uus erakorraline riigikaitse arengukava kuni aastani 2034" eelnõu (322 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Tugev fookus riigikaitse strateegilisel planeerimisel ja laiapõhjalise riigikaitse rahastamisel. Nõuab tungivalt terviklikku 20-aastast visiooni ja sellest lähtuvat uut erakorralist arengukava, et vältida varasemate arengukavade vigu, mis keskendusid vaid sõjalisele kaitsele. Toetab jõuliselt kaitsekulutuste hoidmist vähemalt 3% SKT tasemel sõjalisele riigikaitsele ja nõuab analoogset kokkulepet laiapõhjalise riigikaitse muude valdkondade rahastamiseks.
2024-03-06
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (290 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevalt demograafilisele jätkusuutlikkusele ja sisserände kontrollile, rõhutades ajaloolist konteksti (nõukogudeaegne rahvastik) ja riigi võimet võõrapäritolu rahvastikku põlistada. Eelistatakse rangeid, numbrilistel kvootidel (0,1% elanikkonnast) põhinevaid piiranguid. Küsimused on suunatud poliitika pikaajalise mõju ja ajaloolise täituvuse hindamisele.
2024-03-04
Arupärimine automaksu kehtestamise kohta (nr 304)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub automaksu eelnõu kriitikale, eriti kitsaste erandite osas. Kõneleja toetab tugevalt laiemat maksuvabastust kõikidele Päästeameti, PPA, Kaitseväe ja Kaitseliidu sõidukitele, rõhutades riigikaitse ja sisejulgeoleku prioriteetsust. Tegemist on poliitika- ja praktilisusepõhise lähenemisega.
2024-02-07
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (264 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on selgelt suunatud käibemaksumäära vähendamisele 18,4%-ni. Tegemist on tugeva poliitika-põhise toetusega konkreetsele maksumuudatusele. Fookus on kitsalt seaduseelnõu eesmärgi teatamisel.
2024-02-07
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (182 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on juriidilise isiku tulumaksu määr, mida kõneleja toetab tugevalt alandada. Seisukoht on selgelt poliitikapõhine, keskendudes eelnõu konkreetsele eesmärgile.
2024-01-25
Hädaolukorra seaduse muutmise seaduse eelnõu (124 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on riigi toiduvarude tagamisel ja vastutuse selgel seadustamisel hädaolukorra seaduses. Kõneleja toetab tugevalt ettepanekut määrata see ülesanne Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile (MKM), kuna Varude Keskus on juba nende haldusalas. Rõhutatakse vajadust tagada seaduslik kindlus ja vastutus, et kõik riigis teaksid, kes selle eest vastutab. Tegemist on tugevalt poliitika- ja protseduuripõhise käsitlusega.
2024-01-24
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (186 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on kitsalt maksupoliitikal, täpsemalt tulumaksuseaduse muudatusel, mis puudutab töötajate isikliku sõiduauto hüvitise maksuvaba piirmäära suurendamist. Tegemist on puhtalt poliitikapõhise raamistikuga, mille eesmärk on tutvustada eelnõu sisu. Stantsi tugevust on raske hinnata, kuna esitlus on vaid informatiivne.
2024-01-24
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse muutmise seaduse eelnõu (129 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud aktsiisipoliitika muutmisele, keskendudes raske kütteõli aktsiisi langetamisele. Kadreerimine on puhtalt poliitikapõhine, tutvustades eelnõu sisu ilma lisaselgituste või väärtuspõhise retoorikata.
2024-01-17
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (254 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on selgelt suunatud juriidilise isiku tulumaksumäära alandamise toetamisele. Tegemist on poliitikapõhise seisukohaga, mis keskendub konkreetsele maksuseaduse muudatusele. Seisukoht on esitatud lühidalt ja otsekoheselt.
2024-01-17
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (200 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub juriidilise isiku tulumaksumäärade alandamisele. Seisukoht on selgelt suunatud selle poliitika toetamisele, mis on raamitud puhtalt poliitika sisu kaudu.
2024-01-17
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (195 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on füüsilise isiku tulumaksu määr, mis on eelnõus fikseeritud 18% tasemel. Seisukoht on poliitikapõhine ja keskendub konkreetse seaduseelnõu sisu defineerimisele. Kõneleja rõhutab eelnõu sarnasust varasematega, mis viitab järjepidevale lähenemisele maksupoliitikas.
2024-01-17
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (178 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tulumaksuseaduse muutmise eelnõu sisulise detaili esitlemisel. Kõneleja positsioon on kirjeldav ja poliitikapõhine, tuues välja konkreetse füüsilise isiku tulumaksu määra (18,3%). Stants on neutraalne, keskendudes vaid faktide edastamisele.
2024-01-15
Arupärimine siseturvalisuse tagamise võimekuse kohta uues olukorras, kus kontrollimatu immigratsioon on muutnud eesti inimesed murelikuks oma vara ja oma elu pärast (nr 536)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on sisserändel ja riigi võimekusel uustulnukaid põlistada. Kõneleja väljendab muret selle ülesande raskuse pärast, tuues esile nii viimase viie aasta sisserände kui ka Nõukogude ajast pärit integreerimata elanikkonna. Lähenemine on väärtuspõhine ja tulemuspõhine, keskendudes pikaajalisele demograafilisele ja sotsiaalsele jätkusuutlikkusele. Stants on ettevaatlik ja nõuab probleemi ulatuse täpset kvantifitseerimist.
2024-01-15
Arupärimine sõjaaja kaitseväe kaudtulevõimekuse kasvatamise kohta (nr 72)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud riigikaitse ja sõjalise valmisoleku parandamisele, nõudes kaudtulevõimekuse (suurtükivägi, miinipildujad) kiiret ja olulist kasvatamist. Ta kritiseerib varasemaid "jõukohase riigikaitse" plaane ja rõhutab vajadust tõsta kaitsekulutusi üle 3,2% SKT-st, kuna praegune tase sisaldab Ukraina abi ja asenduskulusid. Seisukoht on tulemuspõhine, keskendudes kriitiliste sõjaliste võimelünkade likvideerimisele.
2024-01-10
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (132 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on maksupoliitikal, toetades käibemaksumäära alandamist 19,5%-le eelnõu 132 kaudu. Seisukoht on pigem poliitikapõhine ja keskendub konkreetse eelnõu erinevuse rõhutamisele varasemast ettepanekust. Suund on selgelt määratletud: käibemaksu määra vähendamine.
2024-01-10
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (108 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt valitsuse kavandatava käibemaksutõusu vastu, toetades samal ajal käibemaksumäära alandamist 17,5%-le (eelnõu 108 SE). Positsiooni raamistik on majanduslik ja tulemuspõhine, rõhutades, et tõus ei anna majanduslanguse tingimustes soovitud efekti. Kõneleja väljendab tugevat usupuudust maksulaekumise paranemise suhtes tõusu tulemusel.
2024-01-09
Riigivaraseaduse ja maakatastriseaduse muutmise seaduse eelnõu (327 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on riigikaitsega seotud maade (riigikaitsemaad) puudutava seaduseelnõu menetlemise korrektsus. Poliitiline seisukoht rõhutab tugevalt vajadust järgida institutsionaalseid protseduure ja kaasata asjakohaseid komisjone. Fookus on selgelt protseduurilisel ja poliitikapõhisel raamistikul, mitte väärtustel.