Päevakorrapunktide kaupa: Aivar Sõerd

Kokku päevakordi: 34

Täielikult profileeritud: 34

2025-10-15
Euroopa Liidu asjade komisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti valikud ja võimalused Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalises eelarves" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud Euroopa Liidu eelarveprioriteetide ümberhindamisele. Kõneleja kritiseerib kliimameetmete (sh ESG aruannete ja roheteadlikkuse koolituste) jätkuvat üliprioriteetsust, pidades neid küsitava väärtusega. Ta nõuab fookuse nihutamist julgeolekule, innovatsioonile ja Euroopa Liidu konkurentsivõimele, seades esikohale tulemuspõhise lähenemise.
2025-10-13
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (734 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on majanduse konkurentsivõime säilitamisel ja parandamisel, toetades tugevalt eelnõu 734 SE, mis hoiab ära tulumaksu tõusu. Seisukoht on jõuliselt esitatud, rõhutades seaduseelnõu äärmist vajalikkust majanduse arengu ja inimeste hakkamasaamise seisukohalt. See on eelkõige tulemuslikkusele suunatud seisukoht, mis rõhutab majanduse ergutamise vajadust.
2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on majanduse tulemuslikkusel, eriti tööjõu tootlikkusel ja konkurentsivõimel. Kõneleja rõhutab murettekitavat tootlikkuse langust aastatel 2021–2023 ning nõuab valitsuselt (või ettekandjalt) andmepõhist selgitust trendi jätkumise või muutumise kohta. Seisukoht on selgelt tulemuspõhine ja keskendub riiklike arengukavade täitmisele.
2025-10-08
Planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (683 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on mõõdukalt kriitiline Planeerimisseaduse eelnõu (683 SE) sätte suhtes, mis puudutab planeeringute automaatset kehtivuse kaotust. Kõneleja rõhutab, et see säte on "karm" ja võib kujutada endast omandi kallale minekut, arvestades planeeringu saamiseks kulutatud aega ja raha. Fookus on poliitika- ja väärtuspõhine, kaitstes eraomandi õigusi regulatiivse surve eest.
2025-10-08
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevale kriitikale eelarvemenetluse ja kärbete rakendamise osas. Kõneleja vastandub ministeeriumide praktikale kasutada kärbete väljatöötamisel klassikalist kulueelarvet, kuigi menetletakse tegevuspõhist eelarvet. See on selgelt protseduuriline ja poliitikat puudutav vastuseis, mis nõuab valitsuselt eelarveotsuste tegemisel ranget metoodika järgimist.
2025-10-06
Väärtpaberituru seaduse muutmise seaduse eelnõu (690 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugev toetus Väärtpaberituru seaduse muutmise eelnõule (690 SE), mille peamine eesmärk on Eesti finantsturu mitmekesistamine ja panganduskesksuse vähendamine. Rõhk on poliitilisel tasakaalupunktil investorite kaitse ja halduskoormuse leevendamise vahel, toetades emissioonilävendi tõstmist 12 miljonile eurole. Käsitlus on selgelt poliitika- ja regulatsioonipõhine, keskendudes majanduslikele eesmärkidele.
2025-09-24
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse (tuletis- ja repotehingute regulatsioon) eelnõu (633 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on suunatud finantsregulatsiooni tehnilisele korrastamisele, toetades tuletis- ja repotehingute regulatsiooni vastavusse viimist rahvusvaheliste standarditega. Seisukoht on mõõdukas ja protseduuripõhine, rõhutades juhtivkomisjoni konsensuslikke otsuseid. Kuigi eelnõu põhisisu toetatakse tugevalt, pööratakse tähelepanu ka kõrvalteemadele, nagu tarbijakrediidilepingute tagatiseks oleva kinnisvara hindamise küsimus.
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõige silmapaistvam teema on Eesti Panga investeerimisstrateegia ja reservide haldamine. Poliitiline seisukoht on kriitiline keskpanga madala kulla osatähtsuse suhtes, rõhutades vajadust maandada dollaris nomineeritud varade riske. Tegemist on jõudlusel põhineva poliitilise raamistikuga, mis seab kahtluse alla praeguse varade paigutuse.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud eelarveprotseduuride ja läbipaistvuse kontrollile. Kõneleja seab kahtluse alla valitsuse ettepaneku suunata 1,5–2 miljonit eurot SKAIS-i arendusse, kuna katteallikaks märgitud säästud Sotsiaalministeeriumi tegevuskuludest ei vasta eelarve programmipõhisele struktuurile. Stants on poliitikapõhine ja kriitiline, rõhutades eelarveliste ebakõlade lahendamist.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on riigi majanduslikul sooritusel ja tootlikkuse eesmärkide täitmisel. Kõneleja võtab kriitilise ja tulemuspõhise hoiaku, rõhutades vajadust jälgida strateegilisi näitajaid nagu "Eesti 2035" 120% eesmärk. Ta kritiseerib varasemat langustrendi ja nõuab vastutust andmete teadmise osas.
2025-05-20
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse (tuletis- ja repotehingute regulatsioon) eelnõu (633 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on majanduskeskkonna konkurentsivõime tõstmisel ja finantsregulatsiooni rahvusvahelisele praktikale vastavusse viimisel. Eelnõu (633 SE) põhieesmärke toetatakse tugevalt, rõhutades selle positiivset mõju ettevõtjate juurdepääsule rahvusvahelistele turgudele. Üks saadik väljendab ettevaatlikkust kinnisvara hindamise statistilisele mudelile ülemineku osas, viidates Eesti turu eripärale ja hajaasustusele. Raamimine on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine.
2025-05-07
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (594 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis eelnõule 594 SE, mis käsitleb aktsiisi- ja käibemaksu langetamist, kuna see põhineb väidetavalt valedel eeldustel energiahindade järsu tõusu kohta. Seisukoht on poliitika- ja faktipõhine, rõhutades, et nafta- ja gaasihinnad on tegelikult järsus languses, jõudes 2021. aasta tasemele. Kriitika on suunatud eelnõu kontseptuaalsele alusele ja rahalise katte puudumisele.
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" eesmärkide täitmisel, eriti tööjõu tootlikkuse osas võrreldes EL-i keskmisega. Esineja on kriitiline praeguse majandusliku suuna suhtes, rõhutades, et inflatsioonist tingitud rikkuse kasv on näiline ja eesmärgist kaugenemine on murettekitav. Seisukoht on jõuliselt tulemuspõhine ja nõuab valitsuselt vastutust investeerimiskeskkonna parandamise eest.
2025-04-23
Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmetest Eesti Panga Nõukogu liikmete nimetamine" eelnõu (629 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub Eesti Panga Nõukogu liikmete asendamise protseduurilisele korrektsusele ja seadusandluse järgimisele. Kõneleja toetab tugevalt eelnõu 629 OE vastuvõtmist, rõhutades, et tegemist on seadusest tuleneva vajadusega (Eesti Panga seadus § 8 lõige 7). Käsitlus on rangelt protseduuriline ja õigusnormidel põhinev, eesmärgiga tagada institutsiooni nõukogu koosseisu täielikkus.
2025-04-17
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (593 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on vastaspartei (EKRE) varasema valitsusperioodi tegevuse ja lubaduste täitmise hindamisel maksupoliitika vallas. Kõneleja seab kahtluse alla vastaste tegeliku pühendumuse toiduainete käibemaksu langetamisele, nõudes konkreetseid tõendeid nende varasemate tegude kohta. Kadreerimine on selgelt tulemuspõhine, rõhutades opositsiooni tegevusetust ajal, mil neil olid maksupoliitika juhthoovad käes.
2025-04-09
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (566 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis tulumaksuseaduse muutmise eelnõule (566 SE), mis puudutab pangandussektori maksustamist. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, rõhutades eelnõu majanduslikku ajastust (hilinenud Euribori languse tõttu) ja põhiseaduslikke probleeme tagasiulatuva maksustamise osas. Poliitiline raamistik on suunatud stabiilse ja ettearvatava maksukeskkonna säilitamisele.
2025-02-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (535 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt vastanduv Keskerakonna algatatud ajutisele 50% solidaarsusmaksule pangandussektorile. Seisukoht on poliitikapõhine, rõhutades vajadust läbipaistva ja etteaimatava maksusüsteemi järele, mis toetab ettevõtlust ja investeeringuid. Kõneleja rõhutab, et pangad on juba praegu märkimisväärsed maksumaksjad, ning hoiatab, et erakorraline maksustamine võib investoreid eemale peletada, viidates SEB peakontori kolimisele Eestisse.
2025-01-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (520 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt kriitiline Riigieelarve seaduse muutmise eelnõu (520 SE) suhtes, keskendudes selle läbipaistmatusele ja ebaselgele eesmärgile. Eelkõige rõhutatakse, et eelnõu ei lahenda tulude poolel konkreetseid probleeme ning ei paranda kulude (nt majandamiskulude) liigendust, mis jäävad liiga laia haardega. Seisukoht on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine, nõudes seaduseelnõu loogika ja mõju selgitamist.
2024-12-04
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on kahesugune: toetatakse 2023. aasta majandusaasta aruande raamatupidamise osa kinnitamist, kuna Riigikontrolli hinnangul on see korrektne. Samas kritiseeritakse mõõdukalt kehtivat eelarveraamistikku, mis võimaldab ministritel teha suuri (nt 10 miljoni euro) ümberpaigutusi ilma Riigikogu kinnituseta, pidades seda potentsiaalselt põhiseadusega vastuolus olevaks. Fookus on tugevalt protseduurilisel ja tulemuspõhisel raamistikul.
2024-12-04
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevalt eelarve läbipaistvuse ja järelevalve puudujääkidele. Kõneleja kritiseerib ministeeriumide praktikat suunata suuri rahasummasid (nt 10 miljonit eurot haridusministeeriumis) ümber ilma Riigikogu heakskiiduta. See on jõuline, protseduuripõhine seisukoht valitsuse vastutuse suurendamise poolt, rõhutades, et kriitiline info jõuab parlamendini alles ajakirjanduse kaudu.
2024-11-13
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitik väljendab tugevat vastuseisu kehtivale tegevuspõhisele eelarvele, rõhutades selle ebaefektiivsust, kunstlikke mõõdikuid ja seoste puudumist kulutustega. Tema seisukoht on tugevalt poliitikapõhine ja tulemuspõhine, nõudes eelarve seadusena kehtestamist traditsioonilisel kulu- ja ressursipõhisel kujul. Ta kritiseerib valitsuse eesmärki eelarvet paremaks teha, pakkudes välja struktuurse muutuse, kus tegevuspõhisus oleks vaid informatiivne lisa.
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja võtab tugeva, tulemuspõhise seisukoha, kuulutades viieaastase tegevuspõhise eelarve reformi täielikult läbikukkunuks. Peamine rõhk on poliitika ebaefektiivsusel, tulemusinfo puudulikul seosel praktikaga ning maksumaksja raha raiskamisel. Seisukoht on selgelt suunatud süsteemi toimivuse ja tulemuslikkuse hindamisele.
2024-11-06
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on keskendunud Riigikogu protseduuridele ja riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande menetlemisele. Kõneleja rõhutab komisjoni konsensuslikke otsuseid eelnõu päevakorda võtmise ja esimese lugemise lõpetamise osas, näidates üles toetust menetluse sujuvale jätkamisele. Käsitlus on tulemuspõhine, keskendudes aruande sisule ja sellele lisatud tegevusaruande tulemusnäitajatele.
2024-11-06
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt tulumaksuseaduse kaasajastamist ja investeerimiskonto reeglistiku paindlikumaks muutmist, laiendades lubatud finantsvara loetelu pandikirjade, reguleeritud ühisrahastuse ja krüptovara võrra. Poliitiline fookus on pragmaatiline ja suunatud finantssektori kitsaskohtade lahendamisele, tagades samal ajal maksustamise edasilükkamise võimaluse. Eelnõu eesmärgiks on ka praktikas ilmnenud maksustamise erisuste kõrvaldamine.
2024-10-22
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (487 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugev vastuseis pangandussektori ajutisele solidaarsusmaksule (487 OE). Seisukoht on poliitikapõhine, rõhutades, et maksustamine ajutise soodsa konjunktuuri alusel on ebaõige ning eelnõu on lootusetult hiljaks jäänud, kuna panganduse hea konjunktuur on möödunud ja Euribor langeb. Poliitikakujunduses rõhutatakse stabiilsuse ja välisinvestorite usalduse säilitamise tähtsust.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon rõhutab tugevalt riigiasutuste kulude kokkuhoidu ja eelarvedistsipliini. Konkreetselt toetatakse Siseministeeriumi kolimist tagasihoidlikumale pinnale, et saavutada arvestatav sääst. Fookus on varasemate eelarveotsuste täitmise jälgimisel, mis on selgelt tulemuspõhine lähenemine.
2024-07-29
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Poliitiline fookus on kohalike omavalitsuste (KOV) investeeringute riikliku stimuleerimise kriteeriumidel ja õiglasel rahastamisel. Kõneleja seab kahtluse alla ja kritiseerib vastandamist "rikaste" ja "vaesemate" valdade investeeringute vahel, nõudes selget poliitilist põhjendust, miks üht tüüpi investeeringut peetakse paremaks kui teist. Raamimine on tugevalt poliitikapõhine, keskendudes riikliku sekkumise loogikale KOV-i autonoomiasse.
2024-06-06
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE ) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on kriitiline kogumispensionide teise samba reformi tulemuste suhtes, tuues esile madala investeerimiskontode arvu (alla 5000) võrreldes lahkujate hulgaga (üle 230 000). Eelnõu 434 SE kontekstis täidab kõneleja Rahanduskomisjoni esindajana neutraalset ja protseduurilist rolli, keskendudes seadusandluse haldamisele. Kriitika on suunatud poliitika tulemuslikkusele, mitte väärtustele.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja keskendub olulise tähtsusega riiklikule küsimusele, väljendades tugevat muret Eesti valitsussektori võla kiire kasvu pärast, mis on euroala riikide võrdluses negatiivses tipus. Tema seisukoht on tulemuspõhine, rõhutades vajadust analüüsida ja lahendada riigi võlakoormuse suurenemist, võrreldes Eestit teiste Euroopa riikidega. Poliitiline fookus on suunatud fiskaalsele vastutusele.
2024-05-08
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (367 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on ettepaneku (pangandussektori solidaarsusmaks) suhtes mõõdukalt skeptiline, rõhutades, et pankade erakorralise kasumi periood on möödumas ja et erakorraline konjunktuur tekib ka teistes reguleerimata valdkondades. Raamistik on majanduspoliitiline ja keskendub maksustamise õiglusele ning ajastusele, viidates turu tsüklilisusele. Ta rõhutab, et inflatsiooni ohjamine keskpanga intressipoliitika kaudu on olnud tõhus hoob.
2024-05-02
Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugev vastuseis magusa joogi maksu eelnõule, mis on raamitud eelkõige eelnõu finantstulemuste ja teostatavuse kaudu. Rõhutatakse, et tulu on ilmselt ülehinnatud (viidates 10–15 miljoni euro suurusele analüüsile) ja halduskulud alahinnatud, mis viitab tulemuspõhisele vastuseisule. Seisukoht nõuab selgust Maksu- ja Tolliameti püsikulude ja ametnike arvu osas.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline tervishoiu rahastamise praeguse mudeli suhtes, rõhutades, et raha juurde valamine ei lahenda süsteemseid probleeme. Peamine rõhk on tulemuslikkusel ja vajadusel muuta tegutsemismudeleid, eriti perearstide süsteemis. Kõneleja toetab selgelt eraraha kaasamist tervishoidu, et vältida raha puudujääki.
2024-03-06
Maksualase teabevahetuse seaduse, maksukorralduse seaduse ja tulumaksuseaduse täiendamise seaduse eelnõu (379 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on globaalse miinimummaksu direktiivi (Pillar Two) tehnilisel rakendamisel. Seisukoht on ettevaatlik ja poliitika-põhine, rõhutades vajadust vältida maksutulu kaotamise riski teistele riikidele, eriti seoses erandi kasutamise ja dividendi väljamaksete määraga. Peamine mure on, kas Eesti valitud lahendus tagab efektiivse 15% miinimummaksumäära täitumise.
2024-01-24
Ülevaade "Õigusloomepoliitika põhialuste aastani 2030" täitmise kohta 2022. aastal

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud Euroopa Liidu õigusaktide ülevõtmisega kaasneva täiendava halduskoormuse ja mittevajalike ametikohtade loomise vastu. Seisukoht on tulemuspõhine, rõhutades vajadust vältida bürokraatiat tegevuste jaoks, mis Eestis aktuaalsed ei ole. Kõneleja peab seda probleemi tõsiseks asjaks, mis vajab kiiret lahendamist.