Päevakorrapunktide kaupa: Aivar Sõerd

Kokku päevakordi: 34

Täielikult profileeritud: 34

2025-10-15
Euroopa Liidu asjade komisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti valikud ja võimalused Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalises eelarves" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Euroopa Liidu eelarvepoliitika ja prioriteetide vastu, eriti kliimameetmete ja nendega seotud administratiivsete tegevuste (ESG aruanded, roheteadlikkuse koolitused) osas, mille väärtust peetakse küsitavaks. Vastuseis on poliitiline ja nõuab prioriteetide kiiret muutmist julgeoleku ja innovatsiooni kasuks.
2025-10-13
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (734 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja ise ei kritiseeri vastaseid, vaid refereerib neutraalselt komisjonis esitatud vastandlikke seisukohti, mis puudutasid riigieelarve defitsiiti ja meetme tegelikku majanduslikku mõju. Ta esitab Ministri vastused opositsiooni küsimustele, mis puudutasid tulumaksu tõusu ärajätmise mõju defitsiidile ja majanduse elavdamisele.
2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastasseisu või rünnakut konkreetsete vastaste vastu ei esine. Kriitika on suunatud majanduse kehvale tulemuslikkusele (tootlikkuse langus), kuid see esitatakse neutraalse küsimusena ettekandjale andmete saamiseks.
2025-10-08
Planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (683 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud konkreetsele eelnõu sättele, mida peetakse liiga karmiks ja omandiõigust ohustavaks. Vastuseis on rangelt poliitikapõhine, keskendudes seaduse ebaselgele sõnastusele ja selle mõjule omanikele.
2025-10-08
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumide vastu, kes teevad eelarveotsuseid, sealhulgas kärpeid, ebakorrektselt. Vastuseis on protseduuriline, keskendudes ministeeriumide suutmatusele järgida tegevuspõhise eelarve põhimõtteid oma sisemistes otsustes.
2025-10-06
Väärtpaberituru seaduse muutmise seaduse eelnõu (690 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseisu hoiak puudub; kõneleja ei kritiseeri ühtegi rühma ega isikut. Ta käsitleb probleeme (nt väike börsimaht, panganduskeskne turg) kui süsteemseid väljakutseid, mida eelnõu püüab lahendada.
2025-09-24
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse (tuletis- ja repotehingute regulatsioon) eelnõu (633 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitilist vastasseisu ei esine ning kriitika puudub. Ainus erimeelsus oli tehniline diskussioon Eesti Kinnisvarafirmade Liiduga seoses tagatisvara hindamise mudelitega, mida käsitleti pigem lahendamist vajava kõrvalteemana. See erimeelsus lahendati selgitava teksti lisamisega seletuskirjale, mitte vastandumisega.
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Eesti Panga juhtkonna investeerimispoliitikale ja varade paigutuse otsustele. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, rõhutades, et praegune kulla osatähtsus on "tühine" ja eirab globaalseid trende.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse vastu, kuna nende pakutud lisaeelarve rahastamisallikad on ebaselged ja vastuolus eelarve struktuuriga. Lisaks toetab kõneleja komisjoni otsust lükata tagasi Isamaa muudatusettepanek, kritiseerides seda kui "täiesti üldsõnalist," mis näitab protseduurilist rangust.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud majanduskomisjoni esimehele, kelle teadmisi olulistest majandusnäitajatest kahtluse alla seatakse. Kriitika on tulemuspõhine ja protseduuriline, nõudes vastutust strateegiliste eesmärkide jälgimise eest. Rünnaku intensiivsus on kõrge, kuna nõutakse vastuseid elementaarsete andmete kohta.
2025-05-20
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse (tuletis- ja repotehingute regulatsioon) eelnõu (633 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Puuduvad otsesed vastased või kritiseeritud rühmad. Esineb tehniline küsimus Rahandusministeeriumile kinnisvara hindamise mudeli adekvaatsuse kohta, mis on pigem ettevaatlikkuse väljendus kui vastuseis. Kriitika on suunatud pigem poliitika rakendamise tehnilistele detailidele kui eelnõu üldisele eesmärgile.
2025-05-07
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (594 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Tugev vastuseis eelnõu algatanud fraktsioonile (EKRE), kritiseerides nende eelnõu aluseks olevat valeväidet energiahindade tõusu kohta. Kriitika on suunatud ka poliitilisele järjepidevusele, küsides, miks EKRE ei langetanud käibemaksu, kui neil oli valitsuses rahandusministri portfell. Vastuseis on nii sisuline kui ka protseduuriline, rõhutades puuduvaid fiskaalseid arvutusi.
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Rahandusministeeriumi ja ministri vastu, kes on esineja hinnangul kas vältinud vastutust (viidates teisele ministeeriumile) või andnud ebatäpseid vastuseid (seostades tootlikkust eurorahade või inflatsiooniga). Vastuseis on poliitika täitmise ja vastutuse küsimustele keskenduv, rõhutades, et ministeeriumil on teemaga "puutumus".
2025-04-23
Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmetest Eesti Panga Nõukogu liikmete nimetamine" eelnõu (629 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnealuses arutelus ei kritiseerita ühtegi vastaspoolt ega rühmitust. Raport rõhutab Rahanduskomisjonis saavutatud konsensuslikke otsuseid.
2025-04-17
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (593 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud EKRE-le, keda süüdistatakse selles, et nad ei langetanud toiduainete käibemaksu, kuigi neil oli valitsuses olles rahandusministri portfell. Kriitika on suunatud poliitilisele hüpokriisiale ja varasemale tegevusetusele. Lisaks mainitakse Keskerakonda kui veelgi suuremat käibemaksu langetajat, seades vastanduse EKRE tegeliku tegevuse ja Keskerakonna lubaduste vahele.
2025-04-09
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (566 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kritiseerib teravalt opositsiooni eelnõu algatajaid, süüdistades neid pealiskaudsuses, vigades ja Leedu praktika kontekstivabas kopeerimises. Kriitika on suunatud eelnõu majanduslikele eeldustele (intressitulu kasv) ja juriidilisele ettevalmistusele (põhiseaduse vastuolu).
2025-02-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (535 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud eelnõu algatajatele (Keskerakond/Andrei Korobeinik), kelle argumente peetakse meelevaldseks ja ebakorrektseks. Kriitika on suunatud poliitika sisule (50% maksumäär) ja algatajate ebapiisavale analüüsile, eriti Eesti ja teiste Balti riikide maksusüsteemide võrdlemisel. Kõneleja lükkab jõuliselt ümber väited, nagu pangad ei maksaks piisavalt makse.
2025-01-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (520 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud eelnõu ettekandjale ja valitsuse pakutud lahendusele, mida peetakse läbimõtlematuks ja läbipaistvust mittetõstvaks. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub eelnõu tehnilistele ja loogilistele puudujääkidele, näiteks Rahandusministri 2021. aasta määruse aluseks võtmise eesmärgitusele.
2024-12-04
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelkõige kehtivale eelarvereeglistikule, mis annab ministritele liiga laiad volitused teha programmide sees suuri rahalisi muudatusi (nt 10 miljonit eurot) ilma Riigikogu kinnituseta. See kriitika on protseduuriline ja põhineb murel Riigikogu põhiseadusliku kontrolli vähenemise pärast riigieelarve üle.
2024-12-04
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse (Haridusministeeriumi raha ümbersuunamine) ja parlamendi järelevalve (Rahanduskomisjoni teadmatus) vastu. Vastuseis on protseduuriline, rõhutades, et oluline info ei jõua parlamendini, vaid ajakirjanduse kaudu. Kõneleja nõuab vastutust ja ülevaadet sarnaste varjatud ümbersuunamiste kohta.
2024-11-13
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Rahandusministeeriumi metoodiliste juhendite ja valitsuse eelarvepraktika vastu, mida peetakse ebaefektiivseks ja formaalseks. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades süsteemi loojaid kunstlike ja olematute seoste loomises kulude ja tulemuste vahel. Ta kritiseerib ka Rahanduskomisjoni esimehe seisukohta, et süsteemi saab lihtsalt paremaks teha.
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud süsteemi rakendajatele (ministeeriumidele ja ametnikele), keda süüdistatakse ebaefektiivsuses ja maksumaksja raha raiskamises. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, keskendudes tohutule kulule, mis on tekkinud "mõttetuse" ülesehitamise ja käigus hoidmisega.
2024-11-06
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Not enough data
2024-11-06
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastuseisu ei väljendata; fookus on suunatud turuosaliste ja ministeeriumide poolt tuvastatud probleemide lahendamisele ning konsensuslike otsuste vastuvõtmisele. Riigikogu fraktsioonidelt ega liikmetelt ei laekunud muudatusettepanekuid, mis viitab laialdasele toetusele komisjoni tööle.
2024-10-22
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (487 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastandub eelnõu algatajatele poliitilise sisu ja ettevalmistuse puudulikkuse osas, süüdistades neid vajaliku analüüsi esitamata jätmises seletuskirjas. Kritiseerib teravalt maksustamise aluseks olevat ajutise soodsa konjunktuuri põhimõtet, nimetades seda liialduseks ja hoiatades riigi "maksueksperimentide" eest.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ministeeriumi tegevuse ja eelarveotsuste täitmise vastu, eriti seoses Siseministeeriumi kolimise ja lubatud kulude katmisega. Vastuseis on protseduuriline ja keskendub fiskaalse vastutuse nõudmisele.
2024-07-29
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Vastuseis on suunatud eelnõu toetajate poolt pakutud investeeringute prioriseerimise kriteeriumidele ja loogikale, mis vastandab omavalitsuste investeeringuid. Kriitika on poliitikapõhine, seades kahtluse alla riikliku sekkumise õigustatuse kohalike omavalitsuste investeerimisotsustesse.
2024-06-06
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE ) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud varasema pensionireformi tulemuste vastu, mida kirjeldatakse kaudselt ebaõnnestununa ("laiali tassimise resultaati"). Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub reformi ebaefektiivsusele iseseisva investeerimise soodustamisel, tuues esile, et inimesed pidid ise "omal käel hakkama kõvasti investeerima", kuid seda tegi vaid väike osa.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Eesti negatiivsele võlakasvu trendile ja sellele, et riik paistab negatiivses mõttes absoluutses tipus. Otseseid vastaseid, poliitilisi rühmitusi või isikuid ei nimetata ega kritiseerita.
2024-05-08
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (367 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastaspoolt ei kritiseerita isiklikult, kuid vaidlustatakse eelnõu algatajate poliitilist loogikat, küsides, miks maksustatakse ainult pangandussektori erakorralisi kasumeid. Ta toob näiteks bussifirmade kasumi kasvu, mis on tingitud erakorralistest oludest (Soome-Vene piiri sulgemine), vihjates maksustamise ebajärjekindlusele. Kriitika on suunatud poliitika ebaühtlusele ja ajastusele.
2024-05-02
Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud eelnõu esitajatele ja valitsusele (ministrile) seoses puuduliku finantsanalüüsi ja protseduuriliste vigadega. Kritiseeritakse eelkõige lubatud vastuste saatmata jätmist halduskulude ja ametnike arvu kohta, mis on protseduuriline rünnak.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ministrile ja valitsuse tervishoiupoliitikale, eriti rahastamise ja süsteemi ebaefektiivsuse osas. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes siseriiklike protseduuride aeglusele ja vajakajäämistele perearstide süsteemi mudelis, mida nimetatakse "vanaks probleemiks".
2024-03-06
Maksualase teabevahetuse seaduse, maksukorralduse seaduse ja tulumaksuseaduse täiendamise seaduse eelnõu (379 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Puudub otsene vastuseis või kriitika konkreetsete vastaste või poliitiliste rühmade suhtes. Kriitika on suunatud potentsiaalsetele negatiivsetele poliitilistele tagajärgedele (maksutulu kaotamise oht) seoses seaduseelnõu tehniliste detailidega.
2024-01-24
Ülevaade "Õigusloomepoliitika põhialuste aastani 2030" täitmise kohta 2022. aastal

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud protseduurilistele puudujääkidele ja ettekande puudulikkusele, kuna see teema polevat seal põhjalikult käsitletud. Vastuseis on suunatud liigset bürokraatiat ja kulusid tekitavatele tegevustele, mis tulenevad Euroopa Liidu õigusaktide mehaanilisest ülevõtmisest.