Päevakorrapunktide kaupa: Marek Reinaas

Kokku päevakordi: 28

Täielikult profileeritud: 28

2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõrge asjatundlikkus makroökonoomika ja ettevõtluse struktuuri alal, kasutades autoriteetselt statistilisi andmeid ja tehnilisi termineid. Ta toob esile konkreetsed numbrid, nagu 77% EL-i keskmisest tootlikkusest ja 2024. aasta kasumite koondumise kinnisvaraarendusse ja pangandusse. Rõhutatakse tehnoloogia, innovatsiooni ja riskikapitali rolli majanduse arengus.
2025-09-10
Konkurentsiseaduse täiendamise seaduse eelnõu (654 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad demonstreerivad teadmisi EL-i õigusest, konkurentsiõigusest ja haldusmenetlusest, kasutades termineid nagu "otsekohalduv määrus", "lävendid" ja "välisriigi subsiidiumid". Ekspertiis väljendub eelnõu tehnilise olemuse selgitamises ning Konkurentsiameti rolli täpses määratlemises info hankimisel Euroopa Komisjoni jaoks. Samuti tuuakse esile, et Eestis on määrusega reguleeritavaid juhtumeid (koondumisi, riigihankeid) lävendite tõttu äärmiselt vähe.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust parlamendi protseduurireeglite ja istungite juhtimise osas, analüüsides aja pikendamise lubatavust ja saadikute kohustusi. Ta demonstreerib teadmisi komisjoni töökorraldusest, teades, et Läänemetsa mainitud eelnõu oli komisjoni päevakorras viimane punkt.
2025-06-17
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust konkurentsiseaduse, Euroopa Liidu direktiivi ülevõtmise ja menetlusõiguse (väärteomenetlus vs haldusmenetlus) teemadel. Ta viitab oma rollile komisjoni juhina ja eelnõu juhtivmenetlejana, andes detailseid selgitusi Konkurentsiameti kaasamise ja paranduste vastuvõtmise kohta. Eelnõu menetlemise kiirust (kuus kuud) vastandatakse varasemale viivitusele (kuus aastat), näidates protseduurilist autoriteeti.
2025-06-16
Tarbijakaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (624 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust tarbijakaitseseaduse muudatuste ja menetluslike detailide osas, viidates konkreetsetele paragrahvidele ja muudatusettepanekute sisulisele mõjule (nt tõendamiskohustus vaidluse korral). Expertise ilmneb ka seadusandlike protseduuride ja tähtaegade haldamises, sealhulgas Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse sätete tundmises.
2025-06-11
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikku asjatundlikkust seadusloome protseduurides, eriti juhtivkomisjoni töö ja muudatusettepanekute menetlemise osas. Kasutatakse tehnilisi termineid ja esitatakse detailseid andmeid kaasatud osapoolte (nt Eesti Advokatuur, Konkurentsiamet) ning hääletustulemuste kohta. Ekspertiis hõlmab ka Karistusseadustiku muudatuste ja menetlusküsimuste selgitamist.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõrge asjatundlikkus makromajanduse, rahvusvahelise kaubanduse ja riskikapitali valdkonnas. Kasutab ohtralt tehnilisi termineid ja statistikat (T&A kulud 1,8% SKT-st, teenuste ekspordi kasv 15%, tollitariifide võrdlused), viidates pidevalt nelja analüüsiasutuse eksperdikogu tööle. Näitab sügavat teadmist teenuste sektori ja omakapitali rahastamise arengutest Eestis.
2025-05-21
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles spetsiifilist, sisemist teadmist Eesti 200 erakonna juhtorgani koosseisu kohta, teades täpset soolist jaotust. Kompetentsi kasutatakse konkreetse faktiväite ümberlükkamiseks.
2025-05-19
Tarbijakaitseseaduse § 4 muutmise seaduse eelnõu (624 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis keskendub seadusandlikule menetlusele ja tarbijakaitse regulatsioonide praktilisele rakendamisele kaubandussektoris. Arutelu käigus käsitleti spetsiifilisi teemasid nagu tarkvaraarenduse kulukus ja digitaalse prügi tekkimise oht. Minister Keldo ja nõunik Aas demonstreerisid teadmisi kaupmeeste liiduga peetud läbirääkimiste ja tarbijate teavitamise vajaduse osas.
2025-05-07
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust matemaatikas ja suurte numbritega opereerimisel, eriti energiasektori kulude arvutamisel (megavatid, teravatid, miljardid). Nad kasutavad konkreetseid arvutuskäike (38 000 korda 2 miljonit) ja rõhutavad matemaatika selgeks tegemise vajadust.
2025-05-07
Planeerimisseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust energeetikavaldkonnas, rõhutades varustuskindluse ja hinnakomponendi arvestamist ning enampakkumiste korraldamist. Kasutatakse konkreetseid andmeid ja matemaatilisi võrdlusi (nt 4000 € vs 82 € elektrihind), et toetada argumente turu mõju kohta. Samuti on tal autoriteetne positsioon õigusloome protseduurides majanduskomisjoni juhina.
2025-05-05
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikku teadmist seadusloome protseduuridest ja majanduskomisjoni tööst, samuti juriidilistest detailidest, nagu haldus- ja väärteomenetluse erinevused ning mittesüüstamise privileeg. Ekspertiis on peamiselt vahendatud, tuginedes Justiits- ja Digiministeeriumi ametnike (nt Andreas Kangur, Natalia Mäekivi) ja ministri (Liisa-Ly Pakosta) selgitustele. Eelistatakse rõhutada, et valitud lahendus tugineb 20-aastasele kohtupraktikale.
2025-04-15
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (578 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust ühistranspordiseaduse ja taksoturu regulatsioonide osas, kasutades konkreetseid statistilisi andmeid, näiteks 80% teenindajakaartide omanikest kasutab platvorme. Ta toetub ministeeriumite (Regionaal- ja Põllumajandusministeerium, Kliimaministeerium) ekspertide seisukohtadele, rõhutades, et keelenõuded on juba Keeleseaduses olemas.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust e-riigi arengusuundadest, eriti justiits- ja digiteemade sünergia osas, pidades seda mõistlikuks kombinatsiooniks. Kasutatakse spetsiifilist terminit "personaalne riik", rõhutades selle seost nii õigusküsimuste kui ka digiteemadega.
2025-02-20
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Spordi tuleviku plaan: kuidas tuua medalid ja panna lapsed liikuma" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust spordipoliitika spetsiifilistest terminitest, kasutades mõisteid nagu "liikuvus- ja spordilõhe". Samuti viidatakse Haridusministeeriumi rollile sarnaste lõhede (nt hariduslõhe) kaotamisel, mis viitab teadmisele ministeeriumi ülesannetest. Ekspertiisi kasutatakse ka retooriliselt, viidates kolleegi (Kristina) isiklikule saavutusele käsipallis.
2025-02-11
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust Välisministeeriumi laiematest ülesannetest, tuues esile äridiplomaatia ja eksporditurgude leidmise. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, mis viitab majandus- ja väliskaubanduse teemade tundmisele.
2024-12-11
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarve struktuuri teemadel, keskendudes kulude vähendamisele, tulude suurendamisele ja sotsiaalmaksu puudujääkidele. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "nulleelarve" ja "personaalne riik", pakkudes konkreetseid lahendusi (vajaduspõhised toetused). Eelarveprobleeme käsitletakse pikaajalises plaanis, viidates tulevasele 500 miljoni euro suurusele puudujäägile.
2024-12-09
Riigikogu liikme staatuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu (545 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi parlamendi siseprotsessidest, eriti vanematekogu formaadi olulisusest ja selle kasutamisest keeruliste kokkulepete saavutamisel. Ta viitab ka kuluhüvitiste varasemale vähendamisele 2009. aastal, pakkudes teema ajaloolist konteksti. Ekspertiis keskendub seadusandlikule menetlusele ja parlamendi sisedünaamikale.
2024-12-04
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja tegeleb kaudselt numbriliste argumentidega, rõhutades matemaatika ja riigieelarve analüüsi tähtsust. Spetsiifilisi andmeid või tehnilisi termineid ei esitata, kuid rõhutatakse fiskaalse paratamatuse mõistmist julgeolekumaksu kontekstis.
2024-11-07
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (492 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on näidatud Riigikogu menetluskorra ja rahanduskomisjoni töö tundmises. Ta tsiteerib täpselt komisjoni istungi protokolli ja refereerib teiste kolleegide küsimusi (nt Mart Võrklaev). Ta toob esile Rahandusministeeriumi esindaja tehnilise märkuse, et Eestis ei ole võimalik kehtestada 5%-list käibemaksu, kuna vähendatud määrad on 9% ja 13%.
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti riigieelarve planeerimise, finantskontrolli ja eelarveformaatide (kulu- vs. tegevuspõhine) alal, viidates Riigikontrolli raportile ja oma tööle rahanduskomisjonis. Ta eristab selgelt strateegilise planeerimise metoodika (mis on hea) ja selle rakendamise (mis sisaldab "jaburaid mõõdikuid") vahel. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "baasseaduse parandused", "programmid" ja "mõõdikud".
2024-10-16
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigirahanduse ja kaitsepoliitika vallas, viidates konkreetsetele statistilistele andmetele maksutulude (33%) ja eelarvekulude (43%) vahekorrast. Ta selgitab autoriteetselt kaitseväe doktriini muutust, mis õigustab julgeolekumaksu, ning rõhutab nulleelarve metoodika vajalikkust riigihalduse korrastamisel. Kasutatakse konkreetseid summasid (1.6 miljardit kaitseks, 160 miljonit suurinvesteeringuteks) poliitika põhjendamiseks.
2024-09-11
Eesti Vabariigi valitsuse ja Katari Riigi valitsuse vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (450 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu menetlusreeglites, viidates muudatusettepanekute tähtaegadele ja komisjoni otsustele. Tehniline teema on tulumaksudega topeltmaksustamise vältimine, kuid kõneleja keskendub pigem menetluse detailidele kui lepingu sisule.
2024-06-11
Eesti Vabariigi valitsuse ja Katari Riigi valitsuse vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (450 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on nähtav seadusandliku menetluse ja rahanduskomisjoni töö korraldamise vallas. Kõneleja tunneb teemat (topeltmaksustamise leping) ja viitab spetsiifilistele sündmustele (Rahanduskomisjoni 4. juuni istung), rõhutades ministri ettekande põhjalikkust.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele kodumaiste puu- ja juurviljade käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (406 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on seotud seadusandliku protseduuriga ja maksupoliitika detailidega, eriti käibemaksuerisuste valdkonnas. Ta esitab spetsiifilist ja ajakohastatud teavet Läti käibemaksurežiimi muutuste kohta (5% lõpetati, praegune määr 12%), parandades komisjonis tekkinud ebaselgust. Samuti on ta teadlik majanduse üldfilosoofilistest ja turumajanduse toimimise põhimõtetest.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on nähtav makromajandusliku planeerimise ja konkurentsivõime teemadel, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "pika majandusplaani" ja "tegevuskavad." Kõneleja näitab teadlikkust valitsuse strateegilistest dokumentidest ja nende eesmärkidest (majanduse kahekordistamine 2035. aastaks).
2024-04-03
Eesti Vabariigi valitsuse ja Pakistani Islamivabariigi valitsuse vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (368 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust seadusandliku menetluse ja rahanduskomisjoni töökorralduse osas, viidates tähtaegadele (20. märts) ja koosoleku kuupäevadele (21. märts). Mainitakse spetsiifilisi tehnilisi detaile, nagu eelnõusse sisse viidud keelelised ja tehnilised parandused.
2024-03-06
Eesti Vabariigi valitsuse ja Pakistani Islamiriigi valitsuse vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (368 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust seadusandlikus protseduuris (juhtivkomisjoni töö, lugemiste lõpetamine, muudatusettepanekute tähtajad). Samuti on esitatud detailseid teadmisi rahvusvahelise maksulepingu sisu kohta, selgitades näiteks 12,5% kinnipidamise määra tagamaid. Lisaks tuuakse välja konkreetsed kaubandusfaktid Eesti ekspordi (rafineeritud naftatooted, vanametall) ja impordi (nahatooted) kohta Pakistaniga.