Päevakorrapunktide kaupa: Marek Reinaas

Kokku päevakordi: 28

Täielikult profileeritud: 28

2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on analüütiline, kuid samas motiveeriv ja optimistlik, rõhutades vajadust muuta mõtteviisi (konkureerida võitmiseks, mitte kaotamiseks). Kõne on formaalne, kuid sisaldab tugevat üleskutset tarmukusele ja jõukuse loomisele. Apellatsioon on tasakaalus, toetudes nii loogilistele argumentidele (numbrid) kui ka tulevikuoptimismile.
2025-09-10
Konkurentsiseaduse täiendamise seaduse eelnõu (654 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, asjalik ja selgitav, keskendudes loogilistele ja protseduurilistele argumentidele. Protseduurilised kõnelejad rõhutavad konsensust ("konsensuslik otsus"), samas kui ministri vastused on konkreetsed ja illustreerivad (nt Tallinna-Helsingi tunneli näide). Emotsionaalsed või jutustavad elemendid puuduvad, rõhk on juriidilisel täpsusel.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Retooriline stiil on kriitiline ja küsitlev, kasutades korduvalt retoorilisi küsimusi juhtumi korrektsuse hindamiseks ("Kas... käitus korrektselt?"). Kõne on narratiivne, kirjeldades üksikasjalikult eelmise istungi lõpus toimunud sündmust, ning lõppeb süüdistava oletusega "parlamentaarse kiusu" kohta.
2025-06-17
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on enesekindel, argumenteeritud ja kohati võitlev, eriti vastaste süüdistusi ümber lükates, nimetades neid "jaburaks". Apellid on peamiselt loogilised ja ideoloogilised, rõhutades vaba turumajanduse ja õigusriigi põhimõtteid. Kasutatakse konkreetseid numbreid (3000 eurot trahvi päevas, üle 30 paranduse) ja rõhutatakse otsustamise pakilisust.
2025-06-16
Tarbijakaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (624 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõne on formaalne, asjalik ja protseduuriline, keskendudes majanduskomisjoni töö aruandlusele ja menetluslike otsuste edastamisele. Toon on neutraalne ja keskendub loogilistele apellidele, selgitades muudatuste sisu ja ajakava, vältides emotsionaalseid väljendeid.
2025-06-11
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teise lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõne on formaalne, selgitav ja protseduuriline, olles iseloomulik komisjoni ettekandja rollile, kes esitab täiskogule detailse ülevaate. Rõhk on loogilisel argumentatsioonil ja faktide loetlemisel, et tõestada kaasamise ulatuslikkust ja menetluse rangust. Kasutatakse korduvat rõhutamist, et protsess oli "väga kaasav" ja "enam kui demokraatlik".
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Toon on analüütiline, tasakaalukas ja ametlik, rõhutades andmepõhiseid järeldusi. Kasutab nii optimismi (Eesti kohanemisvõime, IT-maine) kui ka hoiatavaid elemente (Trumpi tariifid, demograafiline siire). Kasutab metafoore, nagu "konkurentsivõime ei ole sprint, vaid maraton," ning rõhutab, et "lolli tööd ja odavat tööd tehakse vähem."
2025-05-21
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (588 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on otsene, selgitav ja faktikeskne, eesmärgiga "lihtsalt klaarida ära" ja tagada, et "fakt oleks teada". Retoorika on loogiline ja neutraalne, vältides emotsionaalseid apelle ja keskendudes täpsusele.
2025-05-19
Tarbijakaitseseaduse § 4 muutmise seaduse eelnõu (624 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja (Reinaas) stiil on formaalne, neutraalne ja protseduuriline, keskendudes majanduskomisjoni arutelu ja otsuste objektiivsele edasiandmisele. Toon on kirjeldav ja faktipõhine, rõhutades diskussiooni sisu ("üürike, aga see-eest sisukas diskussioon"). Emotsionaalseid apelle ei kasutata, vaid keskendutakse menetluse sammudele ja konsensusele.
2025-05-07
Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (556 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on analüütiline ja otsene, keskendudes loogilistele ja matemaatilistele argumentidele. Toon on vastase suhtes kergelt üleolev ja õpetlik, rõhutades vajadust numbrid selgeks teha, vältides emotsionaalseid apelle.
2025-05-07
Planeerimisseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on kahetine: esimeses kõnes on toon analüütiline ja protseduuriline, tunnistades õigusloome ebatäiuslikkust ja pakkudes saalomonlikke lahendusi. Teises kõnes on stiil terav ja konfronteeriv, kasutades matemaatilisi argumente ja numbrilisi võrdlusi vastaste seisukohtade diskrediteerimiseks, rõhutades loogikat emotsioonide asemel.
2025-05-05
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on ametlik, neutraalne ja rangelt protseduuriline, olles iseloomulik komisjoni raportööri ettekandele. Kõneleja keskendub arutelude, osalejate ja hääletustulemuste täpsele edasiandmisele, kasutades loogilist argumentatsiooni ja tsiteerides ametlikke vastuseid. Emotsionaalsed apellid puuduvad, rõhk on faktidel ja menetluse käigul.
2025-04-15
Ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (578 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, protseduuriline ja informatiivne, keskendudes Majanduskomisjoni istungite ja otsuste neutraalsele edastamisele. Kasutatakse loogilisi argumente ja viiteid ekspertidele ning protseduurilistele faktidele, vältides emotsionaalseid pöördumisi.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja lugupidav, pöördudes ministri poole austusega. Kõne on analüütiline, hinnates ministri portfelli kombinatsiooni, ning lõppeb otsese ja selge nõudmisega avalikkusele suunatud selgituse järele.
2025-02-20
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Spordi tuleviku plaan: kuidas tuua medalid ja panna lapsed liikuma" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on otsekohene ja nõudlik, kritiseerides kaudselt "halamist" ning nõudes vastaselt poolelt konkreetseid ettepanekuid. Kasutatakse analüütilist ja küsitlevat lähenemist, tuues sisse tehnilisi termineid ja retoorilisi küsimusi. Toon on pigem loogiline ja poliitikakeskne, mitte emotsionaalne.
2025-02-11
Väliskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimusena välispoliitika arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja lugupidav, alustades välisministri ettekande tunnustamisega. Toon on analüütiline ja suunatud, keskendudes konkreetsele poliitilisele ülesandele (äridiplomaatia). Kasutatakse loogilist apellatsiooni, viidates majandusolukorra aktuaalsusele.
2024-12-11
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on analüütiline ja optimistlik praeguse eelarve osas, kuid hoiatav pikaajaliste rahandusprobleemide suhtes. Kasutatakse loogilisi argumente ja poliitilisi kontseptsioone, hoides samal ajal formaalset tooni. Eesmärk on veenda kuulajaid, et tasakaal on leitud, ning esitada Eesti 200 ideed tuleviku lahendustena.
2024-12-09
Riigikogu liikme staatuse seaduse täiendamise seaduse eelnõu (545 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on tunnustav ja konsensuslik, kiites fraktsioone allkirjade andmise eest ning väljendades lootust täielikule toetusele. Kõneleja kasutab emotsionaalset apelli (solidaarsus ühiskonnaga) ja kirjeldab protsessi pikkust ("nii palju tagumikutunde") kerge irooniaga. Toon on ametlik, kuid isiklike tähelepanekutega pikitud.
2024-12-04
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on enesekindel ja tasakaalustatud, kombineerides isiklikku heatujulisust ja naeratust kindla poliitilise distsipliiniga ("hääletan alati õigesti"). Apellatsioon on peamiselt loogiline, rõhutades matemaatilist paratamatust poliitiliste otsuste alusena. Vastase esitust tunnustatakse virtuooslikuna, kuid sisulist argumenti eiratakse.
2024-11-07
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (492 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõnestiil on formaalne, objektiivne ja protseduurikeskne, keskendudes komisjoni istungi protokolli edasiandmisele. Esineja toetub tugevalt dokumentatsioonile ja faktilisele aruandlusele, vältides emotsionaalseid või isiklikke apelle. Ta kasutab lühikest huumorit, vastates küsimusele oma välimuse ja Eesti 200 reitingu kohta.
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on analüütiline ja formaalne, keskendudes loogilistele ja protseduurilistele argumentidele eelarve metoodika kaitsmisel. Kõneleja kasutab korduvalt retoorilist küsimust "miks?" ning matemaatilisi analoogiaid (nt ruutjuur üheksast), et eristada vormi ja sisu vigu. Toon on tõsine ja asjalik, tunnistades samas probleeme (nt mõõdikute ajuvabadus).
2024-10-16
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on analüütiline ja veenev, kasutades korduvalt tasakaalupunkti metafoori eelarve õigustamiseks. Toon on optimistlik ja loogiline, keskendudes poliitiliste otsuste ratsionaalsele põhjendamisele ning andmete esitamisele. Kõneleja kasutab ka küsimust "Miks?" (nulleelarve kontekstis) harjumuspärase tegevuse kahtluse alla seadmiseks.
2024-09-11
Eesti Vabariigi valitsuse ja Katari Riigi valitsuse vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (450 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõne on äärmiselt formaalne, neutraalne ja protseduuriline, esitades faktipõhise ettekande rahanduskomisjoni istungist. Kasutatakse loogilist ülesehitust, viidates kuupäevadele ja konsensuslikele otsustele, ilma emotsionaalsete või isiklike apellideta.
2024-06-11
Eesti Vabariigi valitsuse ja Katari Riigi valitsuse vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (450 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõnestiil on formaalne, lühike ja keskendub rangelt menetluslikele faktidele. Toon on neutraalne ja informatiivne, rõhutades konsensust ja otsuste vastuvõtmise kiirust, lõpetades lakooniliselt: "Ongi kõik minu poolt."
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele kodumaiste puu- ja juurviljade käibemaksu langetamiseks 5-le protsendile" eelnõu (406 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõne stiil on formaalne, protseduuriline ja kirjeldav, keskendudes komisjoni arutelu neutraalsele kokkuvõttele. Ta kasutab analüütilist keelt, kirjeldades debatti kui "intellektuaalselt huvitavat" ja "tummist," ning rõhutab faktide esitamist, mitte emotsionaalseid üleskutseid. Kuigi ta märgib, et arutelu oli emotsionaalne, jääb tema enda toon vaoshoituks ja raportööri rolli sobivaks.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, analüütiline ja küsitlev, keskendudes poliitika vastavuse ja hindamise küsimustele. Kõneleja kasutab küsimusi, et kontrollida strateegilist kooskõla ("kas kõlab kenasti kokku," "kuidas te hindate seda"). Puuduvad emotsionaalsed apellid, rõhk on loogilisel seosel valitsuse plaani ja majanduskomisjoni arutelu vahel.
2024-04-03
Eesti Vabariigi valitsuse ja Pakistani Islamivabariigi valitsuse vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (368 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on väga formaalne, neutraalne ja protseduuriline, keskendudes faktide ja komisjoni otsuste edastamisele. Kõne on lühike ja loogiline, vältides emotsionaalseid apelle ning keskendudes ainult parlamendi töökorraldusele.
2024-03-06
Eesti Vabariigi valitsuse ja Pakistani Islamiriigi valitsuse vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise ja maksupettuste tõkestamise lepingu ja selle juurde kuuluva protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (368 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja protseduuriline, olles tüüpiline komisjoni ettekandjale. Kõneleja kasutab loogilisi apelle, esitades faktipõhise ülevaate rahanduskomisjoni arutelust ja otsustest. Tone on kokkuvõtlik ja eesmärgipärane, keskendudes seadusandluse edasiviimisele.