Päevakorrapunktide kaupa: Tiit Maran

Kokku päevakordi: 70

Täielikult profileeritud: 70

2025-10-15
Maapõueseaduse, maakatastri seaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse (taastuvenergiatootmise arendamine kaevandamisloaga alal) eelnõu (698 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud Kliimaministeeriumi vastu, heites ette ühekülgset lähenemist (energiafookus) ja oluliste osakondade (kliima, elurikkus) ekspertide kaasamata jätmist eelnõu koostamisel. Kriitika on protseduuriline ja sisuline, rõhutades analüüside puudumist seletuskirjas.
2025-10-15
Julgeolek piiril

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Puudub otsene vastandumine poliitika eesmärkidele, kuid esitatakse kontrollivaid küsimusi valitsuse (Peaministri) tegevuse ja protseduuride (keskkonnaväärtuste käsitlemine) kohta. Kriitika on suunatud pigem rakendamise ja ajakava realistlikkuse selgitamisele.
2025-10-13
809 Kliimaseaduse tuleviku kohta

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuskoalitsioonile, eriti Reformierakonnale, keda kritiseeritakse Kliimaseaduse lubaduste murdmise ja eelnõu sisuliste vigade eest. Kriitika on suunatud ka ministrile (Sutt) ebaselguse ja protseduuriliste puudujääkide pärast, eriti seoses LULUCF-i seisukohtade kinnitamata jätmisega. Kõneleja hoiatab, et tegelikud süüdlased võivad saada premeeritud, samal ajal kui projekt unustatakse.
2025-10-13
Arupärimine üldise pesitsusrahu kehtestamise vajalikkuse ja ajakohasuse kohta (nr 804)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastandub Tööandjate Keskliidu seisukohale, mis piiraks pesitsusrahu vaid kaitsealadele, pidades seda vastuolus olevaks Euroopa Kohtu otsusega. Kriitika on suunatud konkreetsele poliitilisele ettepanekule, mis seab majandushuvid keskkonnakaitse ees.
2025-10-13
Arupärimine kohalike omavalitsuste tulubaasi kohta (nr 802)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõnes puudub igasugune kriitika või vastandumine; fookus on suunatud ministrilt selgituste ja võrdlevate näidete saamisele.
2025-10-09
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (661 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud eelnõu tagasi lükanud komisjoni või kõneleja vastu, kritiseerides nende analüüsi ja otsustusprotseduuri. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes väidetavale suutmatusele arvestada rahvusvahelist praktikat ja ebausaldusväärsetele argumentidele hinna alandamise kindluse osas.
2025-10-06
Arupärimine Rootsi kurjategijate Eestisse toomise kohta (nr 803)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud ministri vastu, kelle väited vangide karistuste raskuse kohta on vastuolulised ja tekitavad kahtlusi. Kriitika on suunatud valitsuse poolt esitatud informatsiooni usaldusväärsusele ja läbipaistvusele, nõudes selget vastust selle kohta, milliseid kurjategijaid Eestisse tuuakse.
2025-09-24
Riigikantselei leping Advokaadibürooga Sorainen OÜ „Dereguleerimine ning looduskaitselised piirangud metsade majandamisel – rahvusvaheline võrdlus ja ettepanekud Eestile"

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamised vastased on Riigikantselei ja Efektiivsuse ja Majanduskasvu Nõukoda, keda kritiseeritakse protseduuriliste vigade ja poliitilise suunitluse pärast. Kriitika on intensiivne, süüdistades Nõukoda volituste ületamises ja tegutsemises toormetööstuse ärihuvides, mis on tingitud üleraidest.
2025-09-22
Arupärimine ettevõtjate nõukoja loomise ning selle liikmete võimaliku huvide konflikti kohta (nr 788)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsusele, keda süüdistatakse eelistatud suurettevõtjate ringile otsetee andmises ja potentsiaalselt korruptiivse mulje jätmises. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilistele ebaõnnestumistele, huvide konflikti riskile ning avaliku huvi eiramisele. Eraldi kritiseeritakse valitsuserakondade rahalisi toetajaid nõukogu liikmetena.
2025-09-17
Hariduspoliitika

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Peamine vastasseis on Haridusministeeriumi süsteemi ja ametnikega, keda kritiseeritakse mehhanitsistliku lähenemise ja protseduurilise eiramise eest. Kriitika on intensiivne, kuna ministeerium läks asjaga edasi vaatamata komisjoni ühemõttelisele vastuseisule, muutes komisjoni töö sisuliselt tühiseks. Kõneleja seab kahtluse alla ministeeriumi allumise parlamendi komisjonide otsustele.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Puudub otsene vastuseis, kuid kõneleja esitab kriitilise küsimuse seoses keskkonna- ja kliimateemade vähese rõhutamisega ettekandes. See kriitika on temaatiline ja protseduuriline, mitte isiklik, ning on suunatud petliku mulje vältimisele.
2025-09-15
Arupärimine haridusliku ebavõrdsuse kohta (nr 795)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Kliimaministeeriumi tegevuse vastu, kuna see institutsioon vähendab märkimisväärselt loodusharidusele ette nähtud suunda. Vastuseis on poliitikapõhine, keskendudes institutsiooni suutmatusele täita oma rolli keskkonnahariduse tagamisel.
2025-09-15
Arupärimine Läti punahirvede kohta Eestis (nr 796)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ebaseadusliku tegevuse (mitteseaduslike loomade loodusesse laskmine) vastu ja kaudselt ametkondade vastu, kui nad käsitlevad probleemi liiga kitsalt üksikjuhtumina. Konkreetseid poliitilisi vastaseid ei nimetata.
2025-09-15
Arupärimine kaitsetööstuse arengu takistamise kohta (nr 783)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse ja ministeeriumi vastu, süüdistades neid protseduurilistes vigades ja planeerimisseaduse eiramises. Kriitika on suunatud ka ministri katsele süüdistada kohtusüsteemi, mis ei suuda mõista kiireloomulisust. Rõhutatakse, et valitsus peab vastutama oma otsuste õigsuse eest.
2025-09-08
Arupärimine tuumaenergia arendamise kohta Eestis (nr 786)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis on suunatud valitsuse (Ministri nõuniku) ebaselgele ja potentsiaalselt vastuolulisele poliitikale tuumaenergia rahastamise osas. Kriitika on poliitiline ja finantsiline, keskendudes ebakindlusele ja nõudes selget prognoosi maksumaksja kulude kohta.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Peamised vastased on valitsuskoalitsioon, energeetika- ja keskkonnaminister ning valitsusjuht. Kriitika on suunatud protseduurilistele puudujääkidele, läbipaistmatusele ja volituste võimaliku ületamise küsimusele (Ettevõtjate Nõukogu puhul). Vastuseisu intensiivsus on kõrge, kuna kahtlustatakse erahuvide eelistamist ühiskondlikele huvidele.
2025-06-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele" eelnõu (630 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelmiste arutlejate või komisjoni lihtsustatud seisukohtade vastu, mis rõhutasid liigselt hariduse, tegevuskavade või erasektori rolli. Vastuseis on suunatud poliitilistele lahendustele, mis ei arvesta riigiorganite tegeliku võimekusega kelmuste uurimisel. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine.
2025-06-12
Töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (602 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised vastased on eelnõu algatajad ja toetajad, keda kritiseeritakse protseduuriliste rikkumiste (läbirääkimiste puudumine) ja jõumeetodi kasutamise eest. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitika kallutatusele ettevõtjate kasuks töötajate arvelt. Vastuseis on põhimõtteline ja seotud ametiühingute laialdase protestiga.
2025-06-12
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otseseid vastaseid ei nimetata, kuid kritiseeritakse potentsiaalseid tulevasi poliitilisi jõude, kes võiksid rahastamise mõjutamise klausleid kurjasti kasutada. Samuti kritiseeritakse ülikoolide sees esinevat akadeemilise vabaduse kuritarvitamist (nt ülikooli nimel sõna võtmine) ja vastasseisukohtade mahasurumist. Kriitika on suunatud nii poliitilisele riskile kui ka eetilisele käitumisele.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamised kriitika sihtmärgid on Reformierakond ja Keskerakond. Reformierakonda kritiseeritakse teravalt lubaduste tagasivõtmise ja usaldusväärsuse puudumise eest, eriti sotsiaal- ja keskkonnapoliitikas. Keskerakonna retoorikat peetakse devalveerunuks ja nende varasemaid tegevusi (rohepealinn) sisutühjaks, süüdistades neid sisulise tegevuse puudumises.
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud süsteemsele ebavõrdsuse kasvule ja selle tagajärgedele, mis viivad Eestit eemale Põhjamaade mudelist USA-laadse ühiskonna suunas. Ta kritiseerib poliitikat, mis paneb riigi ülalpidamise koormuse nende peale, "kellel on niigi vähe". Konkreetseid poliitilisi vastaseid, erakondi või seaduseelnõu algatajaid nimepidi ei kritiseerita.
2025-06-11
Suurenevad raied pühapaikades

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Peamine vastane on valitsus ja koalitsioon, keda kritiseeritakse tehnokraatliku mõtteviisi ja ülemõõdulise puidutööstuse toorainevajaduse eelistamise eest. Kriitika on intensiivne ja väärtuspõhine, süüdistades valitsust pretsedenditus rüüstamises ja küsides, kas nad kavatsevad ka kirikuaiad maha raiuda.
2025-06-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud neile, kes eelistavad pikki ja mitmejärgulisi kohtuarutelusid, kuna see takistab monopoolses seisundis olevate isikute vastutusele võtmist. Kriitika on protseduuriline, viidates vastaste varasematele väidetele õiglase karistamise kohta, kuid seades kahtluse alla nende lahenduste praktilise teostatavuse.
2025-05-21
Energeetika- ja keskkonnaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse või ministeeriumi tegevuse vastu, kes on kehtestanud 30% ja 70% sihid ilma põhjaliku aruteluta. Vastuseis on protseduuriline, rõhutades läbirääkimiste ja tasakaalustatud otsustamise puudumist, ning poliitikapõhine, kuna sihte peetakse sisult tühjadeks siltideks.
2025-05-21
Avaliku huvi asemel kitsa ärihuvi teenindamine

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Vastasseis on suunatud otsustajate (valitsuse) vastu, kes vastutavad nõukogu moodustamise ja keskkonnapiirangute kehtestamise eest. Kriitika on tugevalt protseduuriline, rõhutades huvide konflikti ohtu ning teadlaste, keskkonnainimeste ja ametiühingute ebaõiglast väljajätmist. Vastasele esitatakse keerulisi juriidilisi ja loogilisi väljakutseid (nt 70:30 suhte lahendamine maakasutuse muutumisel).
2025-05-20
Arupärimine elektrienergia tootmisvõimsuste kohta (nr 746)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse tegevusetuse ja ebaõnnestunud energiapoliitika vastu, eriti seoses inimeste kaasamise ja informeerimisega. Minister Kristen Michalit kritiseeritakse ebaselgete taastuvenergia eesmärkide ja eksitava info esitamise eest Natura raiete osas. Kriitika on suunatud nii poliitika sisule kui ka protseduurilisele ebaõnnestumisele.
2025-05-19
Arupärimine Eesti keskkonnapoliitika kohta (nr 743)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on Kliimaministeeriumi ja ministriga, keda kritiseeritakse strateegilise arengukava kinnitamata jätmise ja ebausaldusväärse kaasamise eest. Eriti terav on kriitika seadusemuudatuste (nt 30% eesmärk) salajase ja ootamatu sisseviimise osas, mis toimus "teki all, salaja ja vaikselt".
2025-05-19
Arupärimine loodusobjektide kaitsekorra ebaseadusliku muutmise kohta (nr 738)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ajaloolistele protseduurilistele vigadele, mis algasid 2004. aastal, kui jäeti tegemata kohustuslikud Natura hindamised. Samuti kritiseeritakse 2023. aasta ootamatuid muudatusi, mis tekitasid maaomanikele arusaamatu ja ebaõiglase koormuse. Minister on pöördumistes austusväärne, kuid nõutakse lahendust varasemate vigade tagajärgedele.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse, jahiseaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse eelnõu (612 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastuseis on suunatud Kliimaministeeriumi poliitika ja eelnõu sätete vastu, kritiseerides poliitilist survestamist ja võimu tsentraliseerimist Keskkonnaametis. Kriitika on protseduuriline ja sisuline, rõhutades, et uued sätted annavad poliitikutele liiga suured volitused ilma seaduslike juhisteta. Samuti kritiseeritakse varasemat peaministrit, kes jättis vajalikud muudatused 2022. aastal esitamata.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Natura hindamine) eelnõu (610 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Tugev kriitika on suunatud riigi ja poliitikute (sh toonaste Keskkonnaministeeriumi kantslerite) pikaajalise tegematajätmise vastu, mis jättis Natura mõjude hindamise rakendamata alates EL-iga liitumisest. Praegust eelnõu kritiseeritakse selle eest, et see ei lahenda tekkinud ebaõiglust maaomanike suhtes, kes on riigi usalduse kaotanud. Kriitika on peamiselt protseduuriline ja poliitiline, rõhutades, et see kahjustab looduskaitse mainet peaaegu vihkamiseni.
2025-05-14
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud metsatööstuse jätkusuutmatutele plaanidele ja metsaseaduse osadele, mis soodustavad üleraiet ja ignoreerivad rohekoridore. Vastandumine on põhimõtteline ja poliitikapõhine, keskendudes ökoloogilisele rumalusele ja selle negatiivsele mõjule elukeskkonnale ja ühiskonnale.
2025-05-07
Töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (519 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud seaduseelnõu algatajatele, kritiseerides nende suutmatust luua noortele eraldi toetust või lahendust. Kriitika on poliitika- ja lahenduspõhine, keskendudes sotsiaalse turvavõrgu puudujääkidele.
2025-05-06
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud poliitilistele võimumängudele ("liivakastimängud"), mis takistavad sisuliste ettepanekute vastuvõtmist, kui kõneleja on opositsioonis. Ta heidab ette, et koalitsiooni ja opositsiooni erinev kohtlemine muudab oluliste teemade käsitlemise ootamatult keeruliseks ja üle jõu käivaks.
2025-05-06
Arupärimine parvlaevaühenduse tuleviku kohta (nr 739)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmeid on liiga vähe.
2025-05-06
Arupärimine Kehtna Kutsehariduskeskuse ja Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli ümberkorraldamise kohta (nr 733)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud tsentraliseeritud otsustajate (valitsuse) vastu, keda süüdistatakse poliitilises lühinägelikkuses ja kohaliku olukorra eiramises. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes haldusmuudatuste (koolide ümberkorraldamine) negatiivsele mõjule asustusüksustele.
2025-05-06
Arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta (nr 731)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on minister, kelle poliitilisi otsuseid ja põhjendusi kritiseeritakse teravalt. Kriitika on poliitika- ja filosoofiapõhine, süüdistades ministrit maapiirkondade suhtes fatalistliku hoiaku tekitamises ja valede prioriteetide seadmises.
2025-05-05
Arupärimine maapiirkondade kohta (nr 713)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministrile ja tema erakonnale, keda kritiseeritakse fatalistliku lähenemise eest regionaalpoliitikale. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes pikaajalise regionaalpoliitika plaani puudumisele ja nõudes konkreetseid meetmeid väikeettevõtluse toetamiseks.
2025-05-05
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastasseis on suunatud ministri ja valitsuse vastu, kes suruvad läbi ebaefektiivset seadusemuudatust. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, süüdistades vastaspoolt tarbija huvide eiramises ja kahtlustades varjatud huve seadusemuudatuse taga.
2025-03-19
Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud koalitsiooni liikmete ja nende haldusreformi ideede vastu, eriti plaanidele vähendada ametnikke 20% ja Keskkonnaamet laiali tuustida. Kriitika on intensiivne ja filosoofiline, süüdistades vastaseid avaliku võimu olemuse mittemõistmises ja voluntaristlikus tegutsemises. Kõneleja viitab ka Reformierakonna pikaajalisele vastutusele Keskkonnaameti alarahastamise eest.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine vastane on valitsuskoalitsioon, keda kritiseeritakse teravalt keskkonnapoliitika suunamuutuse pärast. Kriitika on sisuline ja kompetentsipõhine, süüdistades valitsust ebakompetentsuses ja vastuolulises tegevuses. Eriti teravalt kritiseeritakse koalitsioonikaaslase ideed Keskkonnaameti kaotamisest.
2025-02-26
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (567 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ta raporteerib Keskkonnakomisjoni tugevat vastuseisu Eelnõule 567 SE, mis väljendus hääletustulemuses (7 poolt tagasilükkamisele). Vastuseis oli sisuline ja protseduuriline, keskendudes eelnõu ebamäärastele terminitele, nagu "nuhtlusisend," ja võimalikule usalduse kuritarvitamise ohule. Vastuseisu väljendas ka Kliimaministeerium, kes ei pooldanud eelnõu praegusel kujul.
2025-02-19
Kiirgusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (573 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud varasemate tuumaelektrijaama pooldajate vastu, kes väitsid, et jäätmete ladustamine on lihtne ja odav. Vastuseis on poliitikapõhine, keskendudes väidete ja tegeliku maksumuse (150 miljonit eurot) vahelisele vastuolule.
2025-02-12
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (537 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud vastutustundetutele koeraomanikele, keda peetakse koerarünnakute tegelikeks süüdlasteks, mitte koertele endile. Samuti kritiseeritakse praegust süsteemi, kus omavalitsused on olnud õnnetuste ärahoidmisel "üsna võimetud" vajaliku jõuõla puudumise tõttu.
2025-01-29
Õiguskantsleri ettepanek tööstusheite seaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud kiirustavale seadusloome mentaliteedile, mida iseloomustatakse väljendiga "kihku-kähku, eks pärast näe, mis saab". Vastuseis on tugev ja protseduuriline, rõhutades, et seaduse sisu kvaliteet on olulisem kui sildi kiire vastuvõtmine.
2025-01-28
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastaspoolt ei kritiseerita isikuliselt, kuid tuuakse esile probleemid õiguskaitsesüsteemis, mis takistas kiiret reageerimist nuhtlusisenditele. Samuti kritiseeritakse kaudselt võimekuse puudumist ökoloogiliste andmete ja loogikate tõlgendamisel otsustusprotsessides, mis viis eelmise aasta lõpus tekkinud olukorrani.
2024-12-12
Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastuseisu ei väljendata, kuid rõhutatakse ettevaatlikkust bürokraatia vähendamise suhtes, kui see puudutab põhjavee kaitset. Kriitika on suunatud pigem poliitika võimalikele puudujääkidele ja ebaselgusele regulatiivses jaotuses, mitte konkreetsetele vastastele.
2024-12-11
Jäätmeseaduse ja pakendiseaduse muutmise seaduse eelnõu (430 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud pigem riiklikule inertsile ja süsteemidele (nt jaekaubanduse struktuur, mis sõltub plastist) kui konkreetsetele poliitilistele vastastele. Kritiseerib Eesti suutmatust ise olulisi keskkonnaprobleeme lahendada, jäädes ootama lahendusi väljastpoolt (EL). Samuti kritiseeritakse tarbijakäitumist, mis peab plastkottide vältimist "indulgentsi ostmisena".
2024-11-21
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kliimamuutuste mõju Eesti õigusruumile ja majandusele" arutelu

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud neile, kes esitavad teaduslikult alusetuid väiteid või levitavad ebatäpset infot (nt Brasiilia Pariisi leppest lahkumise kohta). Kriitika on suunatud ka ebaõiglastele menetluslikele praktikatele, mis ei luba ettekandjatel süüdistustele vastata. Kriitika on intensiivne ja rõhutab, et sellised väited ei baseeru mitte millelgi.
2024-11-05
Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine kriitika on suunatud valitsuse poliitika raamistiku vastu, mis käsitleb majandust isoleeritult, jättes keskkonna ja sotsiaalsed vajadused liiga nõrgalt kõlama. Kõneleja lükkab teravalt tagasi arusaamad, mis alahindavad agressiooni riske Eestile, viidates neile kui "muinasjuttudele".
2024-10-23
Siseministri poliitiline avaldus sisejulgeoleku teemal

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Venemaaga seotud kirikuharu vastu, keda nähakse potentsiaalse julgeolekuohuna ja relvana konfliktis. Vastuseis on intensiivne ja poliitiline, keskendudes institutsiooni võimu ärakasutamise takistamisele riigi julgeoleku huvides.
2024-10-14
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud valitsuse esitatud seaduseelnõule ja selle ettekandjale, kritiseerides poliitiliste instrumentide meelevaldset ümberpaigutamist. Kriitika on poliitikapõhine, rõhutades, et pakutud lahendus ei taga regionaalpoliitika toimimist. Kompromissi võimalust ei mainita, vaid nõutakse ammendavaid selgitusi.
2024-09-18
Energiamajanduse korralduse seaduse, elektrituruseaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muutmise seaduse eelnõu (359 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu koostajate poolt tehtud poliitilistele valikutele ja ebakõladele seaduse tekstis, mitte konkreetsetele poliitilistele vastastele. Vastuseis on poliitika-põhine, rõhutades kummalist erisust looduskaitse meetmetes taimeriigi ja loomariigi vahel.
2024-09-17
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ebakorrektsele seadusloome praktikale, kus kontseptsionaalseid muudatusi viiakse sisse lihtsate seadusemuudatuste nime all. Vastuseis on protseduuriline ja mõõduka intensiivsusega, esitatud küsimuse vormis, mitte otsese rünnakuna konkreetse poliitilise vastase vastu.
2024-06-12
Riigikogu otsus "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" (431 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud peamiselt protseduurilistele puudujääkidele keskkonnakomisjonis, süüdistades ettekandjat (Igor Taro) muudatusettepanekute sisulise tingimuslikkuse eiramises ja ebapiisavas konsulteerimises sotsiaaldemokraatidega. Samuti kritiseeritakse teravalt lobi ja suurte huvide mõju energeetikaotsustele ning "ärimehi", kelle kasumlikkus ei pruugi olla kasulik riigile ja maksumaksjale.
2024-06-11
Riigikogu otsuse "Sihtasutuse Keskkonnainvesteeringute Keskus nõukogu liikme tagasikutsumine ja uue liikme nimetamine" eelnõu (455 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis puudub; kõneleja rõhutab, et komisjonis valitses täielik konsensus ja arutelu sisuliselt ei toimunud. Kriitika puudub nii poliitiliste vastaste kui ka protseduuride osas.
2024-06-11
Riigikogu otsuse "Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liikme nimetamine" eelnõu (454 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastuseis puudub täielikult, kuna kõneleja rõhutab korduvalt, et kõik menetluslikud otsused, sealhulgas uue liikme nimetamine ja eelnõu menetlusse võtmine, tehti komisjonis konsensuslikult. Ainus esiletoodud kommentaar (Rain Eplerilt) oli pigem positiivne tähelepanek liikmesuse vahelduvuse kohta.
2024-06-05
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsusele tervikuna, hoiatades, et kui regionaal- ja liikuvuspoliitikat ei muudeta kiiresti, jääb automaks pelgalt riigikassa täitmise meetmeks. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub seaduse eesmärkide mittetäitmise ohule.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" eelnõu (431 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu ettekandjale ja valitsusele, kes taotleb volitusi seadusandluse väljatöötamiseks. Vastuseis on suunatud nii protseduurilistele puudujääkidele (vale ajastus ja analüüside puudumine) kui ka poliitilistele väidetele (tuumaenergia odavuse ja juhitavuse küsimus). Kriitika intensiivsus on mõõdukas, keskendudes ebakõlade paljastamisele.
2024-05-15
Kliimaministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud Kliimaministeeriumi poliitilisele suunale, mis näib eelistavat majanduslikku kindlust laiemale keskkonna alalhoiule. Vastuseis on poliitikapõhine, kritiseerides seaduse nimetuse muutmist, eesmärkide loosunglikkust ja oluliste teemade (nt Läänemere kehv veekvaliteet) puudumist. Eriti tugevalt kritiseeritakse inimeste ja kogukonna väljajätmist fookusest.
2024-04-18
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuumaenergia kasutuselevõtmise vajadus ja võimalused Eestis" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud tuumaenergia lobiorganisatsioonidele, kes moonutavad infovälja ja tellivad ebamääraseid küsitlusi, et luua emotsionaalset toetust. Vastuseis on suunatud eeskätt protseduurilisele ebaobjektiivsusele ja ratsionaalse otsustusprotsessi puudumisele. Konkreetseid poliitilisi vastaseid ei nimetata, vaid kritiseeritakse lobitöö mõju.
2024-04-11
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tagada veterinaaria tulevik" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Opositsioon on suunatud pigem ebarealistlikele eeldustele ja varasematele poliitilistele puudujääkidele kui konkreetsetele isikutele. Üks kõneleja kritiseerib mõõdukalt seisukohta, et põllumajandus on alati elurikkuse sõber, tuues esile keskkonnaprobleeme nagu saaste ja avamaalindude vähenemine. Samuti viidatakse kaudselt varasemale poliitikale, mis on viinud Maaülikooli alarahastamiseni.
2024-04-09
Majandus- ja infotehnoloogiaministri ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud valitsuse ambitsioonika majandusplaani (Eesti 2035 elluviimine) puudujääkidele, eriti seoses keskkonnamõju arvestamisega. Vastuseis on sisuline ja poliitikapõhine, seades kahtluse alla plaani terviklikkuse keskkonnaaspektist.
2024-04-03
Elektroonilise side seaduse ja looduskaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (392 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu menetluslikule ülesehitusele, kritiseerides pakiliste ja mittepakiliste teemade sidumist erakorralise menetluse raames. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub seadusloome kvaliteedile, mitte isikutele või poliitilisele suunale. Kriitika osutus õigustatuks, kuna Valitsuse arvamus kinnitas kitsaskohtade olemasolu.
2024-03-20
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ei ole piisavalt andmeid.
2024-03-12
Elektroonilise side seaduse ja looduskaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (392 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otseseid vastaseid ei nimetata, kuid kriitika on suunatud eelnõu erakorralise menetluse algatajate suunas, kahtlustades kiirustamise vajalikkust kolme looduskaitsesätte osas. Kriitika on protseduuriline ja ettevaatlik, mitte ründav, ning keskendub võimalikele riskidele ja ebakorrapärasele menetlusele.
2024-03-06
Energiamajanduse korralduse seaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse täiendamise seaduse eelnõu (359 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud eelnõu koostajate vastu, keskendudes poliitika ja seaduse teksti ebatäpsustele või loogikavigadele, mitte isiklikule rünnakule. Vastuseis on suunatud eelnõu sätte ebakõlale, mitte eelnõule tervikuna.
2024-02-08
Riigikogu otsuse "Putukate ja putukaid sisaldavate toitude ja toodete erimärgistamise ja müügi kohta" eelnõu (222 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu algatajatele, kes põhjendavad putukavalgujahu erimärgistamist kultuurilise võõruse ja tervisekahjulikkusega. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub vastaspoole argumentide aluste nõrkusele, nõudes nende väidete tõendamist.
2024-01-25
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (160 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kriitika on suunatud ettekandja esitatud informatsiooni puudulikkusele, kuna jäeti mainimata kütuse lisandite täpne protsent või proportsioon. Kõneleja seab kahtluse alla ettekandja väidete piisavuse, küsides, kas esitatud andmed on küllaldased, et põhjustada mainitud keskkonnamõju. Vastuseis on puhtalt andmepõhine ja suunatud informatsiooni täpsustamisele.
2024-01-16
Veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (346 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Otsest vastasseisu konkreetsete poliitiliste oponentidega ei esine. Kriitika on suunatud senisele süsteemile ja ajaloolisele praktikale (kuivendamine, vee ärajuhtimine), mis ei arvesta kliimakriisi konteksti ja ressursside säästlikkust. Ta kritiseerib varasemat mõtteviisi, kus kasutatud vesi lasti suublasse "tähelepanu alt ära".
2024-01-16
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele eemaldada nn. Pronkssõduri kuju avalikust ruumist" eelnõu (104 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Vastasseis on suunatud eelnõu toetajate argumentidele, eriti nende seisukohale, mis seob rahvusliku identiteedi tugevuse monumendi eemaldamisega. Kriitika on suunatud poliitilisele põhjendusele, mitte isiklikule tasandile.