Päevakorrapunktide kaupa: Leo Kunnas

Kokku päevakordi: 67

Täielikult profileeritud: 67

2025-09-24
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsiooni või selle liikmesriigi, Euroopa Liidu või Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni juhitaval muul rahvusvahelisel sõjalisel operatsioonil sellesse esmakordsel panustamisel" eelnõu (705 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab suurt asjatundlikkust riigikaitse seadusandluse ja välisoperatsioonide mandaatide osas, viidates konkreetsele seadusesättele ja varasemale praktikale. Esitatakse detailseid andmeid Kaitseväe osaluse kohta, sealhulgas planeeritud rekordiliselt väike arv (6,5 mandaati) järgmiseks aastaks. Ekspertiis põhineb põhjalikul komisjonitööl ja konsulteerimisel kõrgete sõjaväeametnike ja ministeeriumi esindajatega.
2025-09-15
Arupärimine kaitsetööstuse arengu takistamise kohta (nr 783)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust kaitsetööstuse ja sõjaliste vajaduste osas, viidates konkreetsetele toodetele (mürsud, lõhkeained, miinid) ja kaliibritele (155 mm, 35 mm). Ta kasutab tehnilisi termineid ja võrdleb detailseid näiteid Läti ja Leedu kaitsetööstuse arengust (Rheinmetall, Nammo, Patria). Samuti on ta teadlik sõjaaja logistika haavatavusest ja tööstuse ellujäämise nõuetest (hajutamine või maa alla peitmine).
2025-09-10
Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu (668 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust seadusloome protseduurides, eriti komisjoni töö ja muudatusettepanekute käsitlemise osas. Ta tunneb hästi seaduste (Hädaolukorra seadus ja 668 SE) omavahelist seost ning oskab selgitada teksti ühtlustamise ja automaatse ülekandumise mehhanisme. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "konsensuslikult," "muudatusettepanekuna" ja "ühtlustatakse."
2025-09-09
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust strateegilise planeerimise ja aruandluse valdkonnas, rõhutades vajadust vastavuse järele ettekande ja strateegiadokumendi (Eesti 2035) eesmärkide ning tegevussuundade vahel. Ekspertiis keskendub protseduurilisele korrektsusele ja strateegiliste dokumentide sisulisele täitmisele.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust riigikaitse ja sõjalise väljaõppe valdkonnas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "pioneerivõimekus," "kaudtulevõimekus" ja "tankitõrjemiinid." Esitatakse detailseid küsimusi Ukrainale loovutatud pioneerivahendite taastamise ajagraafiku ja orienteeruva maksumuse kohta. Samuti on näha teadmisi seadusandluse tehnilistest aspektidest, mis puudutavad õppekogunemiste ja ranna-ala kasutamist riigikaitselisel eesmärgil.
2025-06-16
Hädaolukorra seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (662 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust elanikkonnakaitse infrastruktuuri ja seaduseelnõu ajakavade osas, eristades avalike ja mitteavalike varjendite nõudeid. Nad kasutavad konkreetseid kuupäevi (2026. aasta 1. juuli ja 2028. aasta 1. juuli) viidates edasilükkamise tehnilistele detailidele. Ekspertiis on suunatud seaduseelnõu rakendamise praktiliste tagajärgede hindamisele.
2025-06-04
Jalaväemiinide kasutamist, varumist, tootmist ja üleandmist keelustavast ja nende hävitamist nõudvast konventsioonist taganemise seaduse eelnõu (642 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust sõjalise strateegia, miinisõja ja rahvusvaheliste konventsioonide alal. Kasutatakse tehnilist terminoloogiat (nt isevalmistatud lõhkekehad, puistemiinid, pioneeritõkked) ning tuginetakse detailsetele operatiivnäidetele Iraagist, Afganistanist ja Ukraina sõjast. Erialane teadmine hõlmab nii ajaloolisi sündmusi (Kambodža kodusõda) kui ka kaasaegseid kaitseplaneerimise vajadusi (Balti kaitsevöönd).
2025-06-02
Arupärimine eesti keele kui teaduskeele kasutusala ahenemise ja ülikooliõppe kvaliteedi kohta (nr 764)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on suunatud üliõpilaste staatust ja töötamist puudutavatele regulatsioonidele, eriti võrdluses välis- ja Eesti üliõpilaste vahel. Kõneleja näitab huvi konkreetsete juriidiliste või administratiivsete piirangute vastu. Puuduvad andmed sügava tehnilise või statistilise teadmise kasutamise kohta.
2025-05-22
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (596 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis keskendub võrdlevale maksupoliitikale ja naaberriikide (Läti, Soome) majandusolukorra teadmisele. Kasutatakse poliitilise retoorika analüüsi, et vaidlustada valitsuse selgitusi maksutõusude põhjuste kohta. Tehnilist või detailset seadusandlikku ekspertiisi ei demonstreerita, vaid keskendutakse poliitilisele vastutusele.
2025-05-19
Arupärimine tööjõu tootlikkuse, Eesti konkurentsivõime ja odavtööjõu kohta (nr 742)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust makromajanduse ja konkurentsivõime valdkonnas, kasutades argumentide toetuseks konkreetseid statistilisi andmeid. Eriti rõhutatakse tööjõu tootlikkuse (protsent EL-i keskmisest) ja rahvusvahelise konkurentsivõime indeksi numbrilist langust aastatel 2021–2023. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "innovatsioon", "automatiseerimine" ja "tööjõu tootlikkus".
2025-03-26
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust riigikaitse ja sõjaväeteenistuse seadusandluse alal. Ta kasutab tehnilisi termineid (ajateenistus, reservteenistus, tegevväelased) ning selgitab täpselt Kaitseliidu liikmeks vastuvõtmise protseduure halli passi omanike puhul. Ekspertiis on suunatud seadusandlike piirangute ja kohustuste täpsele defineerimisele.
2025-03-19
Kaitseväeteenistuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (563 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi riigikaitse valdkonnast, eriti ajateenijate ja reservväelaste toetuste määradest (nt 37, 40, 50 eurot päevas) ning Kaitseministeeriumi ja Kaitseväe personalistruktuuridest (J1, Kaitseressursside Amet). Ta kasutab tehnilist analüüsi (inflatsioon, koefitsiendi 1,3 matemaatiline mõju) eelnõu tehniliste puuduste selgitamiseks, rõhutades, et indekseerimine tooks kaasa ebamõistlikult järsu tõusu.
2025-03-17
Arupärimine eesti keele kui teaduskeele kasutusala ahenemise kohta (nr 716)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi kõrghariduse rahvusvahelise konkurentsivõime teemal. Ta kasutab võrdlusi, viidates Oxfordi ja Harvardi ülikoolidele, et rõhutada Eesti ülikoolide piiratud võimet ingliskeelses ruumis konkureerida. Ekspertiis väljendub ratsionaalse põhjenduse otsimises kehtivale hariduspoliitikale.
2025-03-17
Arupärimine eesti keele kasutusala ahenemise kohta (nr 711)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi integratsioonipoliitika ajaloost, viidates taasiseseisvumise 30+ aastale ja riigi suutmatusele kogu elanikkonda põlistada. Ta kasutab spetsiifilisi termineid nagu "sisserändekvoodid" ja analüüsib rahvastiku dünaamikat, keskendudes põlistatavate hulga ja riigi suutlikkuse vahelisele tasakaalule.
2025-02-17
Arupärimine Saaremaa tuuletööstuspargi rajamise kavatsuste kohta (nr 680)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi nii kaitsepoliitika (uued väevõime eesmärgid, SKT protsendid) kui ka energiapoliitika (subsideeritud tootmine, CO2 kvoodi süsteem) valdkonnas. Viidatakse konkreetsetele rahvusvahelistele nõudmistele ja julgeolekuolukorrale, mis eeldavad suuri kulutusi.
2025-01-30
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse § 5 täiendamise seaduse eelnõu (530 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja tunnistab avameelselt oma juriidilise pädevuse puudumist, delegeerides põhiseaduslikkuse küsimused juristidele, õiguskantslerile ja Riigikohtule. Ta näitab aga teatud autoriteeti julgeolekupoliitiliste riskide hindamisel, kasutades näiteid sõjategevusest (nt tulejuhtimine telefonikõne abil) ja riigireetmise analoogiast lojaalsuse tähtsuse rõhutamiseks. Ta viitab Lavly Perlingi (Parempoolsed) põhjalikule tööle seletuskirja koostamisel.
2025-01-21
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele 1,6 miljardi euro maksumuses laskemoona hankimiseks aastatel 2025–2028" eelnõu (540 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigikaitse rahastamise ja regionaalsete kaitsekulude osas, tuues esile konkreetseid protsentuaalseid näitajaid (Poola 4,7%, Leedu üle 5%). Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "väevõime eesmärgid" ja "Euroopa Liidu stabiilsuskriteerium", viidates konkreetsetele finantsvajadustele (5 miljardit lisa).
2025-01-20
Arupärimine pere ja lasterikkuse propageerimise kohta (nr 667)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi demograafia valdkonnas, viidates autoriteetidele nagu Rein Taagepera ja tema "demograafilise vetsupoti teooria" kui "demograafia klassika". See viitab kriisi määratlemisel tuginevatele akadeemilistele ja teoreetilistele raamistikele.
2024-12-09
Arupärimine fosforiidi kaevandamise plaanide kohta (nr 664)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi kaevandamise keskkonnamõjude kohta, tuues näiteid rahvusvahelistest analoogidest (Nauru, Maroko) ja viidates põhjavee sügavuse rollile. Erialane fookus on haruldaste muldmetallide kaevanduste tugevalt kahjustaval mõjul ning vajadusel koguda infot analoogsete juhtumite kohta.
2024-12-04
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsiooni või selle liikmesriigi, Euroopa Liidu või Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni juhitaval muul rahvusvahelisel sõjalisel operatsioonil sellesse esmakordsel panustamisel" eelnõu (479 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigikaitse seadusandluse, rahvusvaheliste sõjaliste operatsioonide mandaatide ja Riigikogu menetluskorra osas. Ta viitab konkreetsetele seadusesätetele (Riigikaitseseaduse § 34 lõige 61) ja analüüsib teoreetilisi geopoliitilisi kriise (nt Hiina-Taiwani konflikt) ning nende mõju operatsioonide iseloomule. Ta eristab selgelt erineva kaaluga operatsioone ja mandaadi rakendamise piire.
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigieelarve kontrolli (viidates Riigikontrollile), kaitse-eelarve detailides (kasutades SKT protsente ja absoluutnumbrit) ning strateegilises taristu planeerimises. Analüüs on tehniline ja tugineb konkreetsetele andmetele, näiteks kaitsekulude protsentide võrdlemisel ja Ukraina abiraha asukoha kritiseerimisel. Samuti demonstreerib ta teadmisi energiasüsteemide püsivõimsuste vajalikkusest.
2024-11-13
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigikaitse ja eelarvehalduse valdkonnas, tuues näiteid Kaitseministeeriumi tulemusvaldkonna mõõdikutest. Ta kasutab tehnilist analüüsi, viidates konkreetsetele andmetele (nt 2,92% SKPst, tegevväelaste arv) ja toetub isiklikule kogemusele väeosade ülemana 1990. aastatel. Ekspertiis keskendub mõõdikute ebaefektiivsuse ja ebarelevantsuse tõestamisele.
2024-11-11
Raseduse katkestamise ja steriliseerimise seaduse täiendamise seaduse eelnõu (459 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi geneetika ja bioloogia valdkonnas, viidates "tänapäeva teadussaavutustele". Ta rõhutab, et iga inimese DNA on individuaalne ja kordumatu alates eostamise momendist. Seda teaduslikku argumentatsiooni kasutatakse moraalsete seisukohtade toetamiseks.
2024-11-06
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsiooni või selle liikmesriigi, Euroopa Liidu või Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni juhitaval muul rahvusvahelisel sõjalisel operatsioonil sellesse esmakordsel panustamisel" eelnõu (479 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigikaitse seadusandluse ja välisoperatsioonide osas, viidates täpsetele seadusesätetele (Riigikaitseseaduse § 34 lõige 4) ning varasemale kogemusele samasisuliste eelnõude ettekandjana. Ta kasutab tehnilist keelt, mainides operatsioonide tüüpe (NATO, EL, ÜRO) ja konkreetseid näiteid (ASPIDES Punasel merel). Asjatundlikkust kinnitab ka ülevaate saamine Kaitseväe peastaabis.
2024-10-21
Arupärimine mobilisatsiooniealistele Ukraina kodakondsusega meestele rahvusvahelise kaitse andmise kohta (nr 643)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust sõjalise strateegia ja personaliplaneerimise vallas, kasutades konkreetseid numbreid ja hinnanguid. Ekspertiis keskendub Ukraina mobilisatsiooni ebaefektiivsusele, vajalikule armee suurusele (1,5–2 miljonit) ja väljaõppe detailidele (nt Eesti baasväljaõpe 7–8 nädalaga). Analüüs on suunatud operatiivsele efektiivsusele, üksuste roteerimisele ja moraali hoidmisele.
2024-10-21
Arupärimine Eesti sõduri mälestusmärgi konfiskeerimise kohta (nr 642)

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust Eesti ajaloomälu ja mälestusmärkide poliitika osas, tehes selge vahet Vabadussõja ja Teise maailmasõja mälestamise traditsioonidel. Ta kasutab konkreetseid ajaloolisi termineid ja viitab mälestusmärkide olemasolule igas kihelkonnas ja vallas, mis viitab teadmisele kohalikust mälestuskultuurist.
2024-10-16
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib autoriteeti riigikaitse ja julgeolekupoliitika alal, kasutades spetsiifilist terminoloogiat, nagu "jõukohane riigikaitse" ja "mehhaniseeritud jalaväediviis, miinusega". Ta selgitab põhjalikult kulude surve tekkepõhjuseid, viidates ajaloolistele sündmustele (Krimmi annekteerimine) ja uutele NATO võimekusnõuetele. Ta rõhutab, et praegu püütakse nelja aastaga tasa teha kümne aasta mahajäämust.
2024-09-24
Kogumispensionide seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (464 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Näitab üles teadmisi investeerimisfondide seaduse ja konkreetsete paragrahvide (§ 2) kohta, keskendudes spetsiifilisele teemale – väärismetallidesse investeerimise regulatsioonile. Ekspertiis väljendub võimes tuvastada eelnõus mitu punkti, mis vajavad täiendavat selgitust.
2024-09-18
Hädaolukorra seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (426 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust kriisireguleerimise seadusandluse ja elutähtsate teenuste (ET) määratlemise vallas, olles teadlik uutest lisatud sektoritest nagu toidutootmine ja perearstiteenus. Ta valdab teemat detailide tasandil, käsitledes nii tehnilisi üksikasju kui ka direktiivi ülevõtmise ajalist survet. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "laiapindne riigikaitse" ja viidatakse konkreetsetele valdkondadele (6 + 1 valdkonda).
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi sisejulgeoleku ja politseistruktuuride kohta, kasutades spetsiifilist terminoloogiat, nagu "kriisireserv," "rühmad," "kompaniid" ja "PPA peadirektor." Ekspertiis on suunatud organisatsioonilisele ülesehitusele ja alluvussuhetele kriisireservi loomisel, küsides konkreetseid detaile 1000 inimese eesmärgi saavutamise kohta.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti kaitsevaldkonnas, kasutades konkreetseid statistilisi andmeid tegevväelaste arvu muutuste kohta aastatel 2020–2024. Samuti tugineb ta rahvusvahelisele võrdlusele, märkides, et praegune personalijuhtimise süsteem on NATO riikides ainulaadne. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "tegevväelaste arvud" ja "personali konsolideerimine".
2024-07-22
Peaministrikandidaat Kristen Michalile valitsuse moodustamiseks volituste andmine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigikaitse rahastamise ja eelarvestrateegia (RES) alal, kasutades täpseid protsentuaalseid näitajaid (3,2%, 3,4%, 3%) ja viidates SKT languse mõjule kuludele. Nõutakse detailset ülevaadet Siseministeeriumi valitsemisala plaanidest, mis viitab teadlikkusele sisejulgeoleku struktuuridest.
2024-06-10
Arupärimine sõjaaja kaitseväe pioneerivõimekuse kasvatamise kohta Venemaa-Ukraina sõja käesoleva etapi kogemuste valguses (nr 607)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust sõjalise pioneerivõimekuse, kaitserajatiste ja laskemoona tootmise teemal, kasutades tehnilisi termineid nagu "liikursuurtükid" ja "trotüül". Ekspertiisi toetavad ajaloolised näited (Sinimäed, Maginot' liin) ning teadmised Euroopa kaitsetööstuse hetkeseisust (Poola tehas, Soome kaalutlused). Eraldi tuuakse välja teadmine Eesti mäetööstuse võimekusest tsiviilotstarbelise lõhkeaine tootmisel, mida saaks rakendada sõjaliseks otstarbeks.
2024-06-04
Hädaolukorra seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (426 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on selgelt seotud seadusandluse ja elutähtsate teenuste osutajate määratlemisega, eriti Rahvusringhäälingu (ERR) kontekstis. Kõneleja räägib autoriteetselt, viidates oma rollile komisjoni aseesimehena ning tunneb teema sisu (426 SE eelnõu) hästi. Ta spekuleerib ERR-i ootuste üle seoses nende staatusega.
2024-06-04
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele kohustada kõiki reservväelasi hoidma kodus alaliselt tulirelvi koos arvestatava laskemoona kogusega ning anda reservväelastele selleks ka vajadusel finantsabi" eelnõu (331 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigikaitse, mobilisatsiooni ja relvade hoiustamise õigusliku regulatsiooni alal, viidates Kaitseliidu 30-aastasele pretsedendile ja rahvusvahelistele näidetele (Iisrael, Šveits). Ta käsitleb detailseid aspekte nagu taustakontrolli nõuded (vaimne tervis, lojaalsus), Kaitseväe luurekeskuse rolli laiendamist ning logistilisi küsimusi seoses laopindade vabastamisega.
2024-06-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele rakendada tõhusaid meetmeid kaitsmaks alaealisi kokkupuudete eest pornograafiaga" eelnõu (409 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust riiklikest julgeolekumeetmetest, viidates konkreetselt Venemaa propaganda tõkestamisele Eesti Vabariigi territooriumil. See teadmine on rakendatud analoogiana sotsiaalse probleemi (alaealiste kaitse) lahendamiseks, rõhutades meetmete kompleksi rakendamise võimalikkust.
2024-06-03
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalole

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab detailset teadmist Balti riikide kaitsetööstuse investeeringutest, nimetades konkreetsed tehased, nende asukohad (Valmiera) ja kapitali päritolu (Soome, Saksa). Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "soomukite koostetehas" ja "suure kaliibriga mürskude püssirohulaengud", mis viitab valdkonna tundmisele.
2024-05-27
Arupärimine laste eluõiguse sünnieelse kaitsmise vajaduse kohta (nr 554)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi õigusvõime kontseptsioonist ja kasutab ajaloolisi paralleele totalitaarsete režiimide (natsism, Nõukogude Liit) praktikatega. Rõhk on filosoofilisel ja ajaloolisel argumentatsioonil, viidates inimgruppide õigusvõimetuks kuulutamisele kui massitapmise eeldustele.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi tööstuslikust tootmisest ja tarneahelate lünkadest, tuues näiteks trotüüli tootmise, mis viitab teadlikkusele spetsiifilistest ja potentsiaalselt kaitsetööstusega seotud sektoritest. Ekspertiis keskendub ettevõtluse käivitamise praktilistele ja esimestele sammudele.
2024-05-09
Julgeolekuasutuste seaduse muutmise seaduse eelnõu (330 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigikaitse ja julgeolekustruktuuride valdkonnas, kasutades konkreetseid andmeid sõjaaegse kaitseväe suuruse kohta (21 000 vs 43 700). Ta käsitleb autoriteetselt vastuluure vajadust, taustakontrolli tihendamist ning Venemaa Föderatsiooni luureorganite (FSB, GRU) tegevust hübriidrünnakute kontekstis. Ta toob esile spetsiifilisi juhtumeid, nagu Metsavase juhtum, et illustreerida süsteemsete puudujääkide tagajärgi.
2024-05-06
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis piirdub konkreetsete Lõuna-Eesti koolide (Orava Põhikool, Vastseliina Gümnaasium, Räpina Gümnaasium) nimede ja asukoha tundmisega. Puuduvad viited andmetele, statistikale või tehnilistele terminitele, mis viitaksid sügavale poliitilisele analüüsile.
2024-05-02
Riigikogu avalduse "Moskva patriarhaadi kuulutamisest Venemaa Föderatsiooni sõjalist agressiooni toetavaks institutsiooniks" eelnõu (420 AE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust usuorganisatsioonide juriidilise staatuse (ilmalik riik, riigikiriku puudumine) ja õigeusu kiriku sisemiste alluvussuhete (Moskva vs. Konstantinoopol) osas. Kasutatakse võrdlevaid näiteid (islamiäärmuslased) argumenteeritud seisukoha kaitseks, rõhutades vajadust vältida terviklike usundite sildistamist.
2024-04-17
Riigikogu valimise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (344 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust e-hääletamise süsteemi tehniliste ja õiguslike detailide osas, viidates konkreetsetele paragrahvidele ja süsteemi komponentidele (nt koguja, töötleja, lugeja komponent). Ta rõhutab vajadust rahvusvaheliselt akrediteeritud süsteemide, riskianalüüside, tehnilise läbistustestimise ja uue usaldusväärsuse tagamise komponendi järele. Ta käsitleb ka e-identiteedi ja hääle salastamise keerukust matemaatilise tõestusväärsuse kontekstis.
2024-04-16
Kultuuriministri 2024. aasta ettekanne "Riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest" (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi kõrgetasemeliste strateegiliste dokumentide (Eesti 2035) hindamisel ja nende valdkondadevahelise rakendamise analüüsimisel. Ta demonstreerib võimet seostada geopoliitilisi ja majanduslikke makroprobleeme konkreetsete poliitikadokumentide valiidsusega. Ekspertiis seisneb strateegia praktilise rakendatavuse kriitilises hindamises, tuues näiteks kaitseministri ettekande.
2024-04-16
Väärismetalltoodete seaduse, riigilõivuseaduse ja seadme ohutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (363 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust monetaarökonoomika ja väärismetallide valdkonnas, tuues esile kulla hinna ($2370 untsi kohta), untsi massi ja ajaloolise kullastandardi (1971) detailid. Ta kasutab statistikat (USA võlatase 26 triljonit, Eesti varude suurus 200 kg) oma argumentide toetamiseks finantssüsteemi ebastabiilsuse teemal. Ta suudab selgitada kulla väärtuse stabiilsust võrreldes fiat-valuutade inflatsiooniga.
2024-04-10
Kaitseliidu seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (335 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti riigikaitse ja Kaitseliidu seadusandluse alal, tundes põhjalikult Kaitseliidu kollegiaalseid keskorganeid (keskkogu, keskjuhatus, vanematekogu) ja nende rolli stabiilsuse tagamisel. Ta viitab Kaitseliidu 30-aastasele stabiilsele arengule ja kasutab konkreetset näidet (ajaloolise maja müügi ärahoidmine) seadusandluse olulisuse illustreerimiseks. Ekspertiis hõlmab ka Riigikaitsekomisjoni protseduurilist tööd ja selle rolli Kaitseväe juhataja määramisel.
2024-04-03
Elektroonilise side seaduse ja looduskaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (392 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigikaitse ja keskkonnaõiguse (ehituskeeluvöönd) kokkupuutepunktides, eriti kriisiolukordade kontekstis. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "kõrgendatud kaitsevalmidus", "mobilisatsioon" ja "sõjaseisukord". Viidatakse Kaitseministeeriumi algatusele ja Riigikaitsekomisjoni varasemale konsensuslikule toetusele, demonstreerides teadmisi menetluslikest detailidest.
2024-04-03
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele valmistada ette ja taastada sõjaväestatud piirivalve eraldi ametina" eelnõu (274 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust julgeolekustruktuuride ja riigijuhtimise kontseptsioonide osas, võrreldes Siseministeeriumi ja Kaitseministeeriumi ametite loomise ja ühendamise protsesse. Ta kasutab spetsiifilisi näiteid (Kaitseinvesteeringute Keskus, Kaitseressursside Amet) struktuursete vastuolude illustreerimiseks. Samuti on tal teadmisi ajaloolistest julgeolekupoliitilistest nihetest (NATO ohuhinnangud enne 2014. aastat) ja kaasaegsetest ohtudest (Ukraina, Hamas).
2024-04-02
Arupärimine PPA-poolse võimu kuritarvitamise kohta seoses sõna- ja meelsusvabaduse õigusvastase mahasurumisega (nr 620)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi konkreetse ajaloolise isiku (Juhan Smuul) ja tema tegevuse (osales küüditamises, oli stalinist) kohta, kasutades tõendatud fakte. Ekspertiis on suunatud ajaloolise vastutuse ja Nõukogude sümbolite haldamise küsimustele.
2024-04-01
Arupärimine massiimmigratsiooni kohta (nr 617)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riikliku julgeoleku valdkonnas, viidates Kaitsepolitseiameti peadirektori antud statistikale moslemi kogukonna kasvu kohta (1500-lt 10 000-le kümne aastaga). Ta tunneb KAPO tegevuse raskuskeset (Venemaa õõnestustegevus) ja uusi esilekerkivaid ohte, kasutades terminit "teine rinne". Teadmised on saadud institutsionaalse ligipääsu kaudu Riigikaitsekomisjonis.
2024-03-13
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele koostada kuni 2045. aastani ulatuv terviklik riigikaitse arenguvisioon ja sellest lähtuv uus erakorraline riigikaitse arengukava kuni aastani 2034" eelnõu (322 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Näitab sügavat asjatundlikkust sõjalise strateegia, väestruktuuri ja võimearenduste alal, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt J1/G1, capabilities catalogue). Esitab detailseid ajaloolisi analooge (Vabadussõja "kilbi ja mõõga" strateegia) ja toob välja konkreetsed akuutsed vajadused (pioneeriteenistus, kaudtuli, droonid/droonitõrje). Kritiseerib teravalt personalivaldkonna konsolideerimist Kaitseressursside Ametisse, nimetades seda NATO riikide praktikas analoogita veaks.
2024-03-06
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (290 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi demograafia ja sisserändekvootide valdkonnas, kasutades konkreetseid statistilisi arvutusi ja tehnilisi termineid. Ta opereerib täpsete andmetega (nt 0,1% aastakvoot, 1300 inimest, 130 000 inimest sajandis) ning seob need ajaloolise kontekstiga (viimased 80 aastat). Ekspertiis on suunatud riigi pikaajalise integratsioonivõime hindamisele.
2024-03-04
Arupärimine automaksu kehtestamise kohta (nr 304)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles detailset teadmist riigiasutuste sõidukipargi ja nende liigituse kohta, eristades operatiivsõidukeid ja muid teenistusautosid (nt Kaitseväe laialdane veoautopark). See viitab asjatundlikkusele riigikaitse ja sisejulgeoleku logistika ning seadusandluse detailide osas.
2024-02-07
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (264 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis keskendub maksupoliitikale, eriti käibemaksuseaduse muutmisele. Kasutatakse konkreetset tehnilist numbrit (18,4%), mis viitab teadmisele fiskaalvaldkonnast, kuigi selgitused on minimaalsed.
2024-02-07
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (182 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Andmeid ei ole piisavalt.
2024-01-25
Hädaolukorra seaduse muutmise seaduse eelnõu (124 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust riigi varude haldamise, ministeeriumide haldusalade jaotuse ja hädaolukorra seaduse rakendamise osas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "Varude Keskus," "haldusala" ja "de facto," viidates tegelikule olukorrale ja seadusandlikule vajadusele. Eraldi tuuakse välja, et toiduvaru tagamine võib toimuda nii füüsilise varu kujul kui ka lepingutega.
2024-01-24
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (186 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi maksuseaduse ja tööjõukulude hüvitamise spetsiifiliste detailide osas, keskendudes maksuvaba piirmäära kontseptsioonile. Esitlus on lühike ja ei sisalda andmeid ega keerukaid tehnilisi termineid, piirdudes vaid eelnõu sisu määratlemisega.
2024-01-24
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse muutmise seaduse eelnõu (129 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Andmeid pole piisavalt.
2024-01-17
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (254 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja mainib teemat "juriidilise isiku tulumaksumäär", kuid ei esita mingeid detaile, andmeid ega tehnilisi selgitusi, piirdudes eelnõu eesmärgi lühida tutvustamisega.
2024-01-17
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (200 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja mainib spetsiifilist seadusandlikku teemat (juriidilise isiku tulumaksumäärad), kuid keeldub teadmiste demonstreerimiseks detailidesse minemast, öeldes otseselt: "Ei lähe rohkem detailidesse."
2024-01-17
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (195 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on nähtav maksunduse valdkonnas, tuues esile konkreetse seaduseelnõu sisu ja täpse tulumaksumäära (18%). Kõneleja kasutab tehnilist keelt ("füüsilise isiku tulumaksu määr") ja esitab teema autoriteetselt, keskendudes detailidele.
2024-01-17
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (178 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi maksuseaduse detailidest, tuues esile konkreetse füüsilise isiku tulumaksu määra (18,3%). Ta viitab ka eelnõu analoogsusele varasemate ettepanekutega, mis viitab seadusandliku ajaloo tundmisele.
2024-01-15
Arupärimine siseturvalisuse tagamise võimekuse kohta uues olukorras, kus kontrollimatu immigratsioon on muutnud eesti inimesed murelikuks oma vara ja oma elu pärast (nr 536)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust demograafia ja integratsioonipoliitika valdkonnas, kasutades konkreetseid hinnanguid ja numbreid (nt 130 000, 80 000, 70 000) sisserändajate ja integreerimata elanike kohta. Ta eristab erinevaid sisserände põhjuseid (tööalased, perekondlikud, sõjapõgenikud) ja rõhutab sisserände geograafilise kontsentratsiooni mõju integratsiooni raskusele.
2024-01-15
Arupärimine sõjaaja kaitseväe kaudtulevõimekuse kasvatamise kohta (nr 72)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat tehnilist asjatundlikkust riigikaitse ja suurtükiväe valdkonnas, esitades end "kaadrisõjaväelasena" ja pakkudes sõjalist nõuannet. Ta kasutab spetsiifilisi termineid (Kõu, HIMARS, varitsev õhuründemoon) ning kvantitatiivseid võrdlusi (Eesti vs. Soome relvasüsteemide arv, 30–40 päeva rivist väljalöömise arvestus). Ta annab üksikasjalikke soovitusi diviisi suurtükiväe rügemendi struktuuri ja relvasüsteemide (ratassuurtükid) kohta.
2024-01-10
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (132 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksuseaduste ja seadusandliku protseduuri osas, viidates täpselt kavandatavale käibemaksumäärale (19,5%). Asjatundlikkus väljendub tehniliste detailide lühikeses ja konkreetses esitamises, võrreldes käesolevat eelnõu eelmisega.
2024-01-10
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (108 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja fiskaalsete mõjude analüüsimisel, kasutades konkreetseid protsentuaalseid näitajaid (nt 17,5%, 2 protsendipunkti) ja majandusmõisteid (käive, majanduslangus). Nad keskenduvad maksutõusu ebatõhususe põhjendamisele majanduslanguse kontekstis, analüüsides selle mõju laekumistele.
2024-01-09
Riigivaraseaduse ja maakatastriseaduse muutmise seaduse eelnõu (327 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu menetluskorra ja komisjonide töö osas, eriti seoses riigikaitsekomisjoni rolliga. Teema fookuses on riigikaitsemaade juriidiline käsitlus ja selle seotus laiemate seadusemuudatustega.