Päevakorrapunktide kaupa: Madis Kallas

Kokku päevakordi: 72

Täielikult profileeritud: 72

2025-10-15
Kultuuritöötajate palgad

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Stiil on formaalne ja lugupidav, pöördudes otse Riigikogu esimehe ja ministri poole. Retoorika tugineb tugevalt faktidele ja ajaloolistele andmetele palgatõusude kohta, kasutades loogilist võrdlust õpetajate palkadega. Lõpus väljendatakse tänu ministri ponnistuste eest 2026. aasta eelarve vaates, kuid rõhutatakse, et alati saaks paremini.
2025-10-09
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (661 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on lepitav ja konsensuslik, kiites kõiki erakondi (sotsiaaldemokraadid, Keskerakond, EKRE) teema tõstatamise eest. Kasutatakse retoorilisi küsimusi, et suunata fookus poliitiliselt võistluselt eemale ja survestada koalitsiooni pakkuma konkreetseid alternatiivseid lahendusi. Tone on formaalne ja poliitika-keskne.
2025-10-08
Planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (683 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, otsekohene ja loogiline, esitades parlamendiküsimuse istungi juhatajale ja ministrile. Toon on neutraalne ja uuriv, keskendudes protseduuriliste mõjude selgitamisele ja vältides emotsionaalseid või vastanduvaid apelle.
2025-10-08
Sotsiaalministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja lugupidav ("Hea minister!"), kuid sisaldab otsest administratiivset kriitikat ministri töökoormuse osas. Kõne on loogiline ja keskendub probleemide esiletõstmisele, lõpetades konkreetse küsimusega vajalike ressursside (vahendid, projektid, analüüsid) kohta.
2025-10-08
Erihoolekanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Stiil on formaalne ja küsimustele orienteeritud, kasutades Riigikogu protokollilist keelt ("Aitäh, lugupeetud Riigikogu esimees!"). Kõneleja esitab loogilise, probleemikeskse apellatsiooni, rõhutades teema komplekssust, kuid nõudes peaministrilt selget visiooni. Ta kasutab retoorilist pehmendust, öeldes, et ei eelda peaministrilt iga detaili teadmist, kuid nõuab valitsuse juhi seisukohta.
2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, lugupidav ja konstruktiivne, pöördudes istungi juhataja ja ministri poole. Kõneleja alustab tänamisega ja väljendab toetust ministri seisukohtadele, esitades seejärel konkreetse, loogilise ja poliitikakeskse küsimuse eelarve rakendamise kohta.
2025-10-07
Arupärimine Haridus- ja Teadusministeeriumi eelarve jääkide kohta (nr 805)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on lugupidav ja analüütiline, pöördudes ministri poole kiitusega õpetajate palkade eest seismise eest. Toon on samas tungiv, eriti õpetajate õiguste ja kvalifikatsiooni küsimustes, rõhutades vajadust tegelda väärtustamisega. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, et lõpetada iga-aastane vaidlus lasteaiaõpetajate palga üle.
2025-10-07
Arupärimine põhikooli lõpueksamite ja gümnaasiumis õpingute jätkamise korralduse kohta (nr 801)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja analüütiline, esitades küsimusi ministrile arupärimise raames. Kasutatakse loogilist lähenemist, rõhutades vajadust täiendavate analüüside järele, et hinnata olemasolevate lahenduste väärtust ja vältida potentsiaalset kriisi. Toon on uuriv ja asjalik.
2025-10-06
Arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta (nr 800)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja küsimustele keskenduv, pöördudes otse ministri poole. Kõneleja kasutab loogilist arutluskäiku, lükates ümber maakondlikud võimeerinevused ja suunates fookuse süsteemsetele teguritele. Toon on uuriv ja nõuab ministeeriumilt konkreetseid analüüse.
2025-10-06
Arupärimine koolitoidu ebapiisava riikliku rahastamise ja sellest tuleneva ebavõrdsuse kohta (nr 797)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, lugupidav ja konstruktiivne, pöördudes lugupidavalt nii juhataja kui ministri poole. Kõneleja esitab loogiliselt üles ehitatud küsimuse, mis keskendub lahenduste leidmisele ja ministeeriumidevahelise koostöö vajadusele, vältides emotsionaalseid või vastanduvaid apelle.
2025-09-24
Regionaal- ja põllumajandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja tasakaalustatud, alustades ministri töö kiitmisega, et vältida liigset üldistamist. Kriitika esitatakse siiralt ja mitte ründavana, keskendudes loogilisele argumentatsioonile, mis põhineb reisijate arvu ja tulude andmetel. Toon on konstruktiivselt küsitlev.
2025-09-23
Jäätmeseaduse muutmise seaduse eelnõu (676 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja lugupidav, pöördudes otse eesistuja ja ministri poole. Retoorika on puhtalt küsimusepõhine ja loogiline, keskendudes faktide väljaselgitamisele ilma emotsionaalsete apellideta. Kasutatakse selget ja ametlikku keelt.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on lugupidav, konstruktiivne ja professionaalne, kiites õiguskantsleri selget sõnakasutust ja lahendustele orienteeritust. Kasutatakse sporditreeneri analoogiat, et rõhutada vajadust pakkuda kitsaskohtadele viitamisele järgnevaid lahendusi. Kõne on formaalne ja keskendub loogilistele argumentidele, rõhutades samas muret inimeste pärast, kes tunnevad end maapiirkondades üksi jäetuna.
2025-09-15
Arupärimine gümnaasiumihariduse kättesaadavuse kohta Eestis (nr 799)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on viisakas ja ametlik, pöördudes ministri poole austusega. Kõneleja kasutab ettevaatlikku lähenemist, tunnistades küsimuse spetsiifilisust, kuid nõudes seejärel konkreetset kinnitust riigi plaanide kohta. Stiil on pigem loogiline ja faktipõhine, keskendudes konkreetse poliitilise otsuse kinnitamisele.
2025-09-15
Arupärimine haridusliku ebavõrdsuse kohta (nr 795)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Toon on analüütiline, tõsine ja tungiv, rõhutades haridusliku ebavõrdsuse süvenemist ja selle tõsiseid tagajärgi. Kasutatakse nii loogilisi argumente (transpordi ja kulude analüüs) kui ka moraalset apelli (laste eemalehoidmine halvast teest). Stiil on formaalne ja struktureeritud, pöördudes lugupeetud ministri ja Riigikogu liikmete poole.
2025-09-15
Arupärimine õpetajate töötasude erinevuste kohta (nr 790)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, rahulik ja äärmiselt lepitav, rõhutades korduvalt soovi pidada ministriga "hea dialoog" ja "sisukas ning rahumeelne arutelu". Kõneleja väldib süüdistamist ja keskendub loogilisele argumentatsioonile, esitades probleemide lahendamiseks kuus struktureeritud küsimust. Retoorika on suunatud ühise lahenduse leidmisele, mitte vastandumisele.
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on viisakas ja konstruktiivne, alustades ettekandja ja eelkõnelejate kiitmisega sisukate vastuste eest. Toon on formaalne ja keskendub loogilisele üleminekule institutsionaalselt tasandilt konkreetsele sotsiaalsele probleemile, rõhutades kommunikatsiooni selguse ja "sõna jõu" tähtsust.
2025-09-09
Kaitseministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja murelik, tunnistades aega "äärmiselt keerulisteks" ning rõhutades usalduse taastamise vajadust. Kõneleja kasutab loogilist argumentatsiooni, esitades täiendava parlamentaarse kontrolli ettepaneku kasuliku lahendusena nii täitevvõimule kui ka parlamendile. Toon on pigem ettevaatlik ja konstruktiivne.
2025-09-08
Arupärimine valitsuse sisserände suurendamise plaanide kohta (nr 791)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja analüütiline, keskendudes konkreetsete küsimuste esitamisele ministrile. Kõneleja kasutab tasakaalustatud lähenemist, tuues esile nii positiivseid näiteid oskustööjõu panusest kui ka negatiivseid näiteid ebaõnnestunud sõelumisest. Tone on uuriv ja detailikeskne.
2025-09-08
Arupärimine elutähtsate pangateenuste kadumise kohta maakonnakeskustest (nr 773)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on kriitiline ja otsene, eriti maaelu asjatundmatute hindajate suhtes, kasutades teravat analoogiat (Madis Kallas/Mustamäe). Samas on pöördumine ministri poole viisakas ja esitatakse konkreetne, süsteemne küsimus transpordi ja laenuandmise süsteemide seotuse kohta. Toon on tasakaalustatud, ühendades emotsionaalse kaitse maaelu eest loogilise poliitilise küsimusega.
2025-09-08
Arupärimine elulõpuga seonduvate regulatsioonide kohta (nr 766)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, lugupidav ja küsitlev, pöördudes Riigikogu esimehe ja ministri poole. Retoorika keskendub loogilisele informatsiooni kogumisele ja poliitiliste lahenduste otsimisele rahvusvahelise võrdluse kaudu. Kõneleja tunnustab adressaadi pikka professionaalset kogemust.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Stiil on formaalne ja lugupidav, kasutades standardseid pöördumisi Riigikogu ees. Toon on analüütiline ja murelik, eriti haridusliku ebavõrdsuse teemal, kuid esitlus on pigem loogiline ja protseduuriline (arupärimiste esitamine konkreetsete küsimustega). Kolmandas kõnes näidatakse üles pragmaatilisust, märkides, et arupärimine on "mõnevõrra ennatlik" ja valmisolekut see tagasi võtta, kui vastused on rahuldavad.
2025-06-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele" eelnõu (630 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõne stiil on formaalne ja küsitlev, pöördudes lugupeetud Riigikogu esimehe ja ettekandja poole. Toon on murelik ja rõhutab probleemi tõsidust, tuues esile nii rahalise kui ka "teistsuguse" kahju. Apellatsioon on nii loogiline (vastutuse küsimine) kui ka emotsionaalne (kahju ulatus).
2025-06-18
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse (direktorite atesteerimine ja õpetajate karjäärimudel) eelnõu (653 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Toon on formaalne, lugupidav ja küsitlev, pöördudes otse ministri poole ("Hea minister!"). Kasutatakse loogilisi ja poliitikapõhiseid apelle, keskendudes seaduslike õiguste ja finantsriskide (nt miinimumpalk) selgitamisele. Stiil on pigem murettekitav, kuna püütakse vältida eelnõu negatiivseid tagajärgi väiksematele koolidele.
2025-06-12
Töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (602 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja analüütiline, pöördudes lugupidavalt ministri poole, kuid esitades kriitilisi ja nõudlikke küsimusi eelnõu suuna kohta. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, tuginedes demokraatlike väärtuste ja rahvusvahelise praktika (Põhjamaad) eeskujule, et näidata eelnõu väära suunda.
2025-06-12
Kohtute seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (kohtute haldamise tõhustamine) eelnõu (632 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, kriitiline ja hoiatav, väljendades eelnõu vastuvõtmisega seotud tugevaid kahtlusi ja selgeid riske. Argumentatsioon on peamiselt loogiline, keskendudes demokraatliku kontrolli, vastutuse ja regionaalpoliitika põhimõtetele. Toon on tõsine ja murelik.
2025-06-12
Spordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (518 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja retooriline stiil on ametlik ja analüütiline, väljendades samas selget kahetsust ja pettumust lahendamata jäänud bürokraatliku olukorra üle. Ta kasutab loogilisi apelle, rõhutades lihtsustamise ja aruandluse kergendamise vajadust spordiorganisatsioonide jaoks. Toon on otsene, nimetades olukorda "äärmiselt tobedaks bürokraatlikuks olukorraks".
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on murelik, analüütiline ja veenev, rõhutades õiglust ja vastutustundlikkust. Kasutatakse loogilisi argumente ja konkreetseid numbrilisi näiteid (migratsioon, omavalitsuste arv) regionaalse ebavõrdsuse illustreerimiseks. Teine kõne on protseduuriline ja kriitiline teiste saadikute käitumise suhtes, pidades vahelesegamist "kindlasti mitte kuidagi aktsepteeritavaks".
2025-06-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on viisakas ja formaalne, sisaldades pöördumisi ja tänamist ministri põhjalike vastuste eest. Kõneleja väljendab kahetsust ("kurb") lahenduse puudumise üle, kuid apellatsioon on peamiselt loogiline ja protseduuriline. Nad kasutavad korduvat küsimuste esitamist, et nõuda selgitusi ja põhjendusi ebaefektiivseks peetava lahenduse jätkamise kohta.
2025-06-05
Liiklusseaduse täiendamise seaduse eelnõu (616 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja viisakas, kasutades pöördumisi "lugupeetud juhataja" ja "hea kõneleja". Keskendub loogilisele selgitusele, esitades otsese küsimuse, et eristada informatsiooni aluseks olevat oletust varasematest faktilistest andmetest.
2025-06-04
Eesti inimeste toimetulek

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Stiil on formaalne ja lugupidav (pöördudes juhataja ja peaministri poole), kuid samas kriitiline ja korrigeeriv. Kõneleja kasutab otseseid ja teravaid küsimusi, et nõuda peaministrilt selgitusi koalitsioonilepingusse mittemahtunud ideede kohta. Toon on asjalik ja keskendub loogilisele argumentatsioonile ning vastutuse nõudmisele.
2025-06-03
Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja küsitlev, pöördudes lugupidavalt eesistuja ja ministri poole. Argumentatsioon on loogiline ja poliitikakeskne, tuginedes finantsreaalsusele (miinus) ja operatiivloogika erinevusele (äriloogika vs regionaalne aspekt). Kõneleja esitab oma seisukoha hinnanguna ("Minu hinnangul võiks need olla eraldi").
2025-06-03
Arupärimine Pihlakodu juhtumi ja hooldekodude turvalisuse kohta (nr 750)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on kriitiline ja tungiv, rõhudes korduvalt ühiskondliku pettumuse ja õigluse teemadele. Kõneleja kasutab formaalset keelt, esitades küsimuse otse vastutavale ministrile ning rõhutades oma seisukohti emotsionaalse apellatsiooniga. Stiil on pigem nõudlik kui lepitav.
2025-06-02
Arupärimine koolivõrgu kohta (nr 760)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja lugupidav, pöördudes ministri poole küsimusega. Toon on murelik ja otsene, tasakaalustades loogilist argumenti (lõpetajate arv) emotsionaalse mõjuga (kohapeal tekitatud hirm sulgemisjuttude pärast).
2025-06-02
Arupärimine noorsootöötajate kvalifikatsiooninõuete kohta (nr 745)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja küsitlev, suunatud otse ministrile selgituste saamiseks. Kõneleja kasutab loogilist argumentatsiooni, väljendades arusaamatust üleminekuperioodi pikkuse osas, kuigi eesmärki tervitatakse.
2025-06-02
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja protseduuriline, pöördudes lugupeetud Riigikogu esimehe ja ministri poole. Toon on eranditult küsitlev ja loogiline, keskendudes konkreetsete ettepanekute ja rahastamise detailide väljaselgitamisele. Emotsionaalsed või narratiivsed apellatsioonid puuduvad.
2025-05-20
Arupärimine elektrienergia tootmisvõimsuste kohta (nr 746)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja küsitlev, pöördudes lugupidavalt istungi juhataja ja ministri poole. Fookus on loogilisel ja poliitikapõhisel teabe hankimisel, eesmärgiga leida praktilisi lahendusi protsesside rahumeelseks edasiviimiseks.
2025-05-19
Arupärimine Eesti keskkonnapoliitika kohta (nr 743)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, tõsine ja tungiv, rõhutades keskkonnaolukorra tõsidust ja ministri vastutuse suurust. Kõneleja kasutab nii emotsionaalseid pöördumisi (looduse kaitse) kui ka loogilisi argumente protseduurilise korrektsuse ja kaasamise vajaduse kohta. Ministrit kõnetatakse isiklikult, väljendades usaldust tema aususe vastu, kuid nõudes tegudega tõestamist.
2025-05-19
Arupärimine loodusobjektide kaitsekorra ebaseadusliku muutmise kohta (nr 738)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja lugupidav, alustades tänamisega ning soovides ministrile jõudu ja edu. Toon on konstruktiivne ja küsimus on esitatud pigem informatsiooni hankimise eesmärgil, keskendudes loogilisele võrdlusele Euroopa mudelitega.
2025-05-12
Arupärimine relvaseaduse võimalike muudatuste kohta (nr 755)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja küsitlev, pöördudes lugupidavalt ministri poole arupärimise raames. Kõneleja kasutab loogilisi argumente ja näiteid (politsei teadmatus, hirmutav hääl) mure intensiivsuse rõhutamiseks. Toon on murelik ja andmeid nõudev, et olukorda adekvaatselt hinnata.
2025-05-06
Arupärimine parvlaevaühenduse tuleviku kohta (nr 739)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on ametlik ja pöörduv, kasutades küsimusi ja isiklikke kogemusi ("Me kolm aastat võitlesime") poliitilise surve avaldamiseks. Toon on kriitiline ja väljendab kurbust varasemate otsuste tühistamise üle, kuid samas palutakse ministril võitlust jätkata. Kasutatakse emotsionaalset apellatsiooni saarte elanike murede mõistmisele.
2025-05-06
Arupärimine Kehtna Kutsehariduskeskuse ja Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli ümberkorraldamise kohta (nr 733)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja retooriline stiil on tõsine, murelik ja tungiv, rõhutades olukorra kiireloomulisust ja pöördumatuid tagajärgi. Kasutatakse nii loogilisi argumente (demograafilised andmed, analüüsi puudumine) kui ka emotsionaalseid üleskutseid (kuulata maal elavaid inimesi, ebaõiglus piirkonna suhtes). Stiil on formaalne, pöördudes lugupidavalt ministri ja kolleegide poole, kuid nõudlik konkreetsete tegude osas.
2025-04-23
Toimetulek

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Stiil on formaalne ja lugupidav (pöördudes Riigikogu esimehe ja peaministri poole), kuid samas tungiv ja murelik, rõhutades probleemi ulatust ("tõesti tuhandete üliõpilastega"). Kasutatakse otsest küsimuse vormi valitsuse poole pöördumiseks, keskendudes emotsionaalse apelli asemel faktilistele muredele ja tagajärgedele.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on kriitiline ja tungiv, rõhutades kultuuri ja spordi tagaplaanile jätmise ohtlikkust. Kasutatakse nii emotsionaalseid apelle (kultuur kui iseolemine, rahva ühendamine) kui ka loogilisi nõudmisi (palgad, sotsiaalsed garantiid). Kõneleja toetub oma argumentide kinnitamiseks autoriteetide tsitaatidele ja on formaalne, pöördudes lugupidavalt juhataja ja ministri poole.
2025-04-16
Eesti inimeste toimetuleku halvendamine

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Retooriline stiil on ametlik, murelik ja küsitlev, pöördudes otse peaministri poole. Apellatsioonid põhinevad peamiselt loogikal ja olemasolevatel negatiivsetel statistilistel andmetel (võluelu levik). Tooni iseloomustab ettevaatlikkus ja manitsus valitsusele kaaluda oma otsuste negatiivset mõju.
2025-03-26
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja küsimustepõhine, suunatud otse ettekandjale. Toon on murelik ja tõsine, keskendudes nii seaduse sisule kui ka Riigikogu liikmete eetilisele käitumisele ja menetlusnormidele. Kasutatakse loogilist apellatsiooni, et rõhutada protseduuriliste normide järgimise vajadust.
2025-02-25
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja tõsine, rõhutades nii põhjalike arutelude vajadust kui ka kiiret tegutsemist. Kõneleja kasutab tugevaid väärtuspõhiseid ja emotsionaalseid apelle, rõhutades, et "eile Putinit valinud inimene ei tohi homme meie linnades ja valdades volikogu valida". Toon on veenev ja rõhutab isiklikku ning fraktsiooni veendumust.
2025-02-20
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Spordi tuleviku plaan: kuidas tuua medalid ja panna lapsed liikuma" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja struktureeritud, alustades jutustava elemendiga (multifilm "Põrsas Peppa") teema sissejuhatamiseks. Kõneleja tasakaalustab emotsionaalseid väärtuspõhiseid üleskutseid (rahva ühendamine, sõja taust) poliitika ja seadusandluse loogilise aruteluga. Toon on üldiselt motiveeriv ja tunnustav, kuid muutub resoluutseks ja karmiks, kui käsitletakse agressorriikide sportlaste küsimust.
2025-02-19
Kaitseväe korralduse seaduse ja majandusvööndi seaduse muutmise seaduse (merejulgeoleku tugevdamine) eelnõu (565 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõne stiil on formaalne ja küsitlev, keskendudes faktidele ja loogilisele selgitusele. Toon on neutraalne ja asjalik, esitades otsese järelküsimuse ministrile. Puuduvad emotsionaalsed või narratiivsed apellatsioonid.
2024-12-18
Ehitusseadustiku ja planeerimisseaduse rakendamise seaduse, keskkonnatasude seaduse ning planeerimisseaduse muutmise seaduse (taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine) eelnõu (541 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja küsitlev, suunatud ministrile selgituse saamiseks ning eelduste täpsustamiseks. Toon on üldiselt neutraalne ja protseduuriline, kuigi S1 lisab regionaalse ebaõigluse teema kaudu mõõduka emotsionaalse apelli Ida-Virumaa kannatuste esiletoomisega.
2024-12-16
Ülevaade "Kriminaalpoliitika põhialuste aastani 2030" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on viisakas, formaalne ("lugupeetud juhataja! Hea minister!") ja konstruktiivne, esitades ministrile toetava ja edasiviiva küsimuse. Kasutatakse reaalset näidet (notari juhtum) poliitika regionaalsete eeliste illustreerimiseks, rõhudes loogilisele argumentatsioonile.
2024-12-11
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (510 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja alguses lepitav, väljendades austust kõigi fraktsioonide vastu ning kutsudes üles konstruktiivsele koostööle. Samas on kõneleja resoluutne ja kaitsev, lükates tugevalt ümber Isamaa esindaja esitatud valeväited sotsiaaldemokraatide tegevuse kohta. Rõhk on loogilisel ja sisukal argumentatsioonil ning valede väidete parandamisel.
2024-12-11
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja analüütiline, kuid samas tungiv, rõhutades vajadust riigi jõuliseks sekkumiseks ja muutuste esilekutsumiseks. Kasutatakse nii loogilisi argumente (ministeeriumide ühildamine, teenuste järjekorrad) kui ka emotsionaalseid võrdlusi (linn ilma maapiirkonnata lakkaks toimimast), et rõhutada maaelu olulisust julgeoleku ja heaolu seisukohalt. Kõneleja eristab selgelt igapäevaste maaelanike ja suvekodude omanike kogemusi.
2024-12-04
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõne stiil on alguses lepitav ja tunnustav, kiites komisjoni esimeest tema mitte-ründava ja üleoleva hoiaku eest. Seejärel muutub stiil otsekoheseks ja protseduuriliseks, esitades konkreetse küsimuse teabe täielikkuse ja ministeeriumide vastutuse kohta.
2024-11-19
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Maa-ameti ümberkorraldamine Maa- ja Ruumiametiks) eelnõu (457 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on ametlik, asjalik ja tulevikku suunatud, rõhutades muudatuste vajalikkust ja suuri ootusi. Kõne on loogiline ja keskendub funktsionaalsele selgitusele, miks killustunud teenused tuleb ühendada tõhusama koostöö nimel. Emotsionaalsete apellide asemel kasutatakse ratsionaalseid argumente elukeskkonna ja regionaalpoliitika parandamise eesmärgil.
2024-11-12
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Maa-ameti ümberkorraldamine Maa- ja Ruumiametiks) eelnõu (457 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, analüütiline ja protseduurikeskne, kasutades peamiselt küsimusi komisjoni arutelude ja protsessi ajaloo kohta. Kõneleja rõhutab faktitäpsust, tehes konkreetse paranduse eelneva kõneleja eksimuse kohta ministeeriumide haldusalade osas. Toon on asjalik ja keskendub loogilistele argumentidele.
2024-11-11
Maamaksuseaduse muutmise seaduse osalise kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (489 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on küsitlev ja protseduuriline, suunates tähelepanu komisjoni arutelu sisule ja sellele, kuidas kohalikku tagasisidet käsitleti. Kasutatakse isiklikku kinnitust ja viidet vestlustele kohalike juhtidega, et anda argumendile kaalu ja seada kahtluse alla sotsiaaldemokraatide seisukohad.
2024-11-04
Spordiseaduse muutmise seaduse eelnõu (518 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, toetav ja mõõdukas, keskendudes loogilisele argumentatsioonile ja seaduseelnõu positiivsete aspektide rõhutamisele. Kõneleja kasutab selget ja seadusandlikku keelt, et selgitada muudatuste olulisust ning rõhutada spordieetika temaatikale tugevama kuvandi andmist.
2024-10-23
Siseministri poliitiline avaldus sisejulgeoleku teemal

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja nõudlik, pöördudes eesistuja ja ministri poole küsimuse vormis. Toon on kindel ja tungiv, rõhutades oma seisukoha tugevust ("pooldan kindlalt") ning survestades ministrit konkreetsete lahenduste leidmiseks.
2024-10-17
Tsiviilkohtumenetluse seadustiku ja täitemenetluse seadustiku rakendamise seaduse muutmise seaduse eelnõu (439 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on ametlik ja küsitlev, pöördudes otse eelnõu esitaja poole ("Hea eelnõu esitaja!"). Toon on neutraalne ja keskendub loogilisele teabepäringule, otsides selgitust seadusandliku kavatsuse ja riskianalüüsi kohta.
2024-09-25
Kinnistusraamatuseaduse muutmise seaduse eelnõu (467 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja rangelt informatiivne, olles tüüpiline komisjoni ettekandele. Kõneleja keskendub komisjoni istungi sisu ja otsuste edastamisele, loetledes küsimusi ja vastuseid, vältides emotsionaalseid või isiklikke hinnanguid. Kasutatakse loogilist ülesehitust ja viidatakse pidevalt teiste osalejate küsimustele ja ministri vastustele.
2024-09-25
Regionaal- ja põllumajandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja viisakas, pöördudes lugupidavalt juhataja ja ministri poole. Toon on murelik ja tungiv, rõhutades kontrastiga Harjumaa ja ülejäänud Eesti elukogemuste erinevust. Kõne on loogiline ja suunatud konkreetse poliitilise meetme jätkumise kinnituse saamisele.
2024-07-29
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Retooriline stiil on formaalne ja samal ajal emotsionaalne, luues kontrasti idealiseeritud "juulikuu Eesti" ja tühjenevate maapiirkondade sügisreaalsuse vahel. Toon on optimistlik tehtud sammu suhtes, kuid sisaldab tungivat hoiatust tegevusetuse ohtude eest ("Karta tuleb seda, et me täna ei otsusta"). Ta kasutab lugude jutustamist (külapoodide ja koolide näited) argumentide illustreerimiseks.
2024-06-14
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja selle tõttu teiste seaduste muutmise seaduse (Maa-ameti ümberkorraldamine Maa- ja Ruumiametiks) eelnõu (457 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu täiendav istung

Retooriline stiil on konstruktiivne, ametlik ja optimistlik, rõhutades protsessi pikaajalist vajalikkust ja põhjalikku ettevalmistust. Apellatsioonid on peamiselt loogilised, keskendudes süsteemi tõhustamisele ja paremate otsuste tegemisele. Toon on tunnustav ja meeskonnatööd esile tõstev.
2024-06-12
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, selgitav ja veenev, keskendudes keeruliste tehniliste detailide (kasvupiirangu mehhanism) lahtiseletamisele. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni ja isiklikku autoriteeti, viidates oma kogemusele endise linna- ja vallajuhina, et rõhutada usaldust kohalike omavalitsuste vastu.
2024-06-06
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõne on formaalne, protseduuriline ja faktipõhine, toimides juhtivkomisjoni aruandena Riigikogule. Toon on neutraalne ja sisuline, vältides emotsionaalseid üleskutseid ning keskendudes koosolekute kuupäevadele ja vastuvõetud otsustele. Lõpus väljendatakse mõõdukat optimismi edasiste lugemiste sisukuse osas.
2024-06-04
Hädaolukorra seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (426 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, viisakas ja tunnustav, alustades peaministri isikliku kohaloleku kiitmisega olulise teema tutvustamisel. Kõne on keskendunud loogilisele ja protseduurilisele küsimuseasetusele, vältides emotsionaalseid apelle.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, viisakas ja küsitlev, pöördudes lugupidavalt juhataja ja ettekandja poole. Kõne on analüütiline ja loogiline, keskendudes konkreetsete investeerimiskriteeriumide ja jälgimismehhanismide kohta teabe saamisele.
2024-05-29
Maamaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (437 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on enesekindel ja veenev, kombineerides loogilisi argumente (paindlikkus, läheduse printsiip) tugeva usalduse väljendamisega kohalike omavalitsuste vastu. Kõneleja kasutab selgitavat analoogiat (kiirusepiirang hoovialal) keerulise piirangu lahtiseletamiseks. Ta on formaalne, kuid lubab eelnõu täpsustamist kahe lugemise vahel, et vältida kahetisi arusaamu.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja küsitlev, pöördudes lugupidavalt esimehe ja ettekandja poole. Kasutatakse loogilist võrdlust (välisriikides edukas toetus vs. siseriiklikud puudujäägid) ning retoorilisi küsimusi, et rõhutada protsesside aeglust ja ebatõhusust.
2024-05-15
Sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erihoolekandeteenused ja elukoha aadressi muutmine) eelnõu (421 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõne stiil on formaalne ja lugupidav ("Hea minister!"), keskendudes otsesele küsimusele ja faktide kogumisele. Toon on analüütiline ja asjalik, eesmärgiga saada teavet poliitika rakendamise edukuse kohta.
2024-05-08
Rahandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2022. ja 2023. aastal)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Toon on analüütiline ja mõõdukalt kriitiline, tasakaalustades tunnustust (EL-i vahendite hea kasutamine) murekohtadega (regionaalne ebavõrdsus, voolavus). Kõneleja kasutab formaalset ja asjalikku keelt, toetudes argumentide esitamisel konkreetsetele andmetele ja protsentidele. Ta alustab isikliku märkusega oma uue rolli kohta Riigikogu liikmena.