Päevakorrapunktide kaupa: Aivar Sõerd

Kokku päevakordi: 34

Täielikult profileeritud: 34

2025-10-15
Euroopa Liidu asjade komisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti valikud ja võimalused Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalises eelarves" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust Euroopa Liidu finantsinstrumentide ja eelarveprioriteetide osas, viidates Taasterahastu (RRF) mahule (700 miljardit) ja struktuurile (toetused ja laenuraha). Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "ESG kestlikkusaruanded" ja "roheteadlikkuse koolitused", et põhjendada oma kriitikat ja seostada mineviku kogemusi uue eelarveperioodi perspektiiviga.
2025-10-13
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (734 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust maksupoliitika ja rahvusvahelise maksukonkurentsi alal, tuues esile konkreetseid andmeid lähiriikide (Rootsi, Soome, Läti, Leedu) ettevõtte tulumaksumäärade kohta. Ta kasutab tehnilisi termineid, selgitades dividendide tulumaksu arvutust (22% jagatud 78-le ehk 28%) ning hoiatades kasumi Eestist väljaviimise ohu eest.
2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust majandusstatistika ja konkurentsivõime teemal, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "tööjõu tootlikkus" ja "arengukavad". Ta viitab konkreetsetele andmetele (tootlikkuse langus 2021–2023), mis kinnitab tema teadmistepõhist lähenemist.
2025-10-08
Planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (683 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles detailset teadmist planeerimisseaduse terminoloogia ja rakendusprobleemide osas, keskendudes mõistete "planeeringu elluviimine" ja "ehitusluba" juriidilisele sisule. Ta toob näidetena välja spetsiifilised tegevused nagu kinnistu ühendamine ühisveevõrgu ja elektrivõrkudega või juurdepääsuteede ehitamine, mis viitab asjatundlikkusele kinnisvaraarenduse valdkonnas.
2025-10-08
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigieelarve struktuuri ja finantsjuhtimise alal, eristades selgelt klassikalist kuluressursi eelarvet tegevuspõhisest eelarvest. Kasutatakse tehnilisi termineid ja loetletakse konkreetsed kuluartiklid (nt lähetuskulu, IT-kulu), et tõestada ministeeriumide metoodilist ebakõla.
2025-10-06
Väärtpaberituru seaduse muutmise seaduse eelnõu (690 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust finantsturgude ja väärtpaberiregulatsiooni alal, kasutades tehnilisi termineid nagu "prospekti nõudeta emissioonilävend" ja "panganduskeskne turg". Ta suudab analüüsida eelnõu nelja teemaringi ning viidata spetsiifilistele andmetele, näiteks Enefit Greeni mõjule turumahule. Samuti rõhutab ta vajadust leida mõistlik tasakaal investorite kaitse ja halduskoormuse vahel.
2025-09-24
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse (tuletis- ja repotehingute regulatsioon) eelnõu (633 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Näidatakse üles sügavat tehnilist asjatundlikkust väärtpaberituru seaduse, kriisilahendusmeetmete ja finantsjärelevalve pädevuste osas. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "rohevõlakirjad", "tasaarvelduste regulatsioon" ja "tuletusinstrumentidega kauplemine", selgitades muudatusi mitmes seaduses (nt Pankrotiseadus, Saneerimisseadus). Ekspertiis on suunatud regulatiivsete normide täpsustamisele ja sõnastuse korrigeerimisele.
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab autoriteeti finantsturgude ja keskpanga investeerimisvarade haldamise teemal. Kasutatakse konkreetseid andmeid, nagu 40% kulla tootlus eelmisel aastal ja viited kvaliteetsetele võlakirjadele ning indeksifondidele. Ekspertiis hõlmab ka globaalsete keskpankade ostutrendide ja eurosüsteemi reservide tundmist.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles detailset teadmist eelarve struktuurist, eristades traditsioonilisi kuluridu (lähetused, tõlketeenused) programmipõhisest eelarvestamisest (nt tervisevaldkonna programmid). Ta on kursis konkreetsete IT-arendustega (SKAIS) ja Sotsiaalministeeriumi tegevuskulude detailidega, kasutades tehnilist keelt eelarve ridade ja programmide osas.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles suurt asjatundlikkust majandusnäitajate ja riikliku strateegilise planeerimise alal. Ta kasutab spetsiifilisi tehnilisi termineid (nominaalne tööjõu tootlikkus, tegevuspõhine eelarve) ja tsiteerib konkreetseid andmeid ning strateegilisi dokumente ("Eesti 2035", 2023. aasta näitaja 77,5%). See demonstreerib autoriteeti majandusstatistika valdkonnas.
2025-05-20
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse (tuletis- ja repotehingute regulatsioon) eelnõu (633 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Näidatakse üles tugevat asjatundlikkust finantsregulatsiooni, eriti tuletis- ja repotehingute ning finantskriiside lahendamise valdkonnas. Kasutatakse spetsiifilist tehnilist terminoloogiat, nagu tasaarvestamise nõuded ja rohevõlakirjade EL-i määrused. Samuti on esindatud teadmised kinnisvara hindamise standarditest ja statistiliste mudelite rakendamise keerukusest väikesel turul.
2025-05-07
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (594 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Näitab autoriteeti majandus- ja maksuküsimustes, eriti kütuseaktsiiside ja käibemaksu osas. Kasutab konkreetseid andmeid naftahindade (Brent, USA) ja gaasihindade languse kohta, viidates 2021. aasta tasemetele. Rõhutab, et komisjon tugineb oma töös ekspertide ja kvalifitseeritud analüütikute (Rahandusministeerium, Eesti Pank, kommertspangad) arvutustele.
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab sügavat asjatundlikkust makromajanduse ja riigi strateegiliste näitajate vallas, keskendudes tööjõu tootlikkusele ja investeerimiskliimale. Ta kasutab spetsiifilisi sihtarve (110% EL-i keskmisest) ning eristab selgelt reaalset tootlikkuse kasvu näilisest, inflatsioonist tingitud rikkuse kasvust. Samuti on ta teadlik ministeeriumidevahelisest vastutuse jaotusest (Rahandusministeerium vs Majandusministeerium).
2025-04-23
Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmetest Eesti Panga Nõukogu liikmete nimetamine" eelnõu (629 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust finantsinstitutsioonide juhtimise seadusandluses (Eesti Panga seadus) ja Riigikogu töökorra reeglites. Ta esitab detailseid viiteid seaduse paragrahvidele, selgitades asendusliikmete nimetamise õiguslikku alust ja otsuse vastuvõtmise korda. Asjatundlikkus väljendub ka Rahanduskomisjoni töö ja konsensuslike otsuste täpses raporteerimises.
2025-04-17
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (593 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi maksupoliitikast ja käibemaksu struktuurist, keskendudes toiduainete käibemaksu langetamise detailidele. Rõhutatakse vajadust esitada täpseid protsentuaalseid andmeid ja eristada erinevate toidugruppide (kartul, puuviljad, köögiviljad) maksumäärasid. Ekspertiis väljendub nõudmises esitada konkreetseid tehnilisi üksikasju varasemate maksulangetuste kohta.
2025-04-09
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (566 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõrge asjatundlikkus rahapoliitika, panganduse maksustamise ja seadusandliku protseduuri vallas. Kasutab spetsiifilisi termineid nagu Euribor, netointressitulu, avansiline tulumaks ja viitab Euroopa Keskpanga (EKP) rahapoliitikale ning intressilangetuste prognoosidele. Toetub Rahandusministeeriumi analüüsidele ja Reutersi viidetele ökonomistide seisukohtadele.
2025-02-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (535 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust maksunduse ja pangandussektori finantsmehhanismide alal. Ta kasutab täpseid tehnilisi termineid (avansiline tulumaks, 22/78 maksumäär, jaotamata kasum, euribor) ning esitab konkreetseid statistilisi andmeid pankade makstud tulumaksu (250 miljonit eurot) ja üksikpankade maksukoormuse kohta. Samuti on ta teadlik turukonjunktuuri mõjust pangandusele, viidates LHV Panga kasumi langusele.
2025-01-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (520 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigieelarve, finantsjuhtimise ja seadusandluse valdkonnas. Kasutatakse tehnilisi termineid (nt tulude klassifikaator, tegevuspõhine eelarve, majandamiskulud) ning viidatakse eelarveloogikale ja varasematele kriitikatele (Õiguskantsler, Riigikontrolör) kulude liigendamise osas.
2024-12-04
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigi raamatupidamise, eelarve täitmise aruannete ja Riigikogu menetluskorra osas. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "tulemusnäitajad" ja "programmitegevused" ning viidatakse järjepidevalt Rahanduskomisjoni aruteludele ja Riigikontrolli soovitustele, eriti seoses kasutamata vahendite ülekandmise kiirusega.
2024-12-04
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles spetsiifilisi teadmisi eelarvemenetlusest ja rahanduslikest detailidest, tuues välja konkreetse 10 miljoni euro suuruse ümbersuunamise Haridusministeeriumis. Ta valdab tehnilisi termineid, nagu "katteallikas" ja "riigistamise edasilükkamine", ning tunneb eelarveseaduse muutmise nõudeid. Ekspertiis keskendub eelarve täitmise protseduurilisele poolele ja raha liikumise allikate tuvastamisele.
2024-11-13
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigieelarve ja eelarvestamise metoodika (tegevus- ja kulupõhine eelarve) alal, kasutades tehnilisi termineid nagu tulemusnäitajad ja mõõdikud. Ta toetab oma väiteid konkreetsete näidetega ministeeriumide eelarveprogrammidest ja mõõdikutest (Justiitsministeerium, teedeinvesteeringud). Lisaks viitab ta Riigikontrolli analüüsile tegevuspõhise eelarve viieaastasest praktikast ja eelmise aasta majandusaasta aruandele.
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarvestamise valdkonnas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "tegevuspõhine eelarve," "tulemusinfo," "kulude jaotusmudelid" ja "mõõdikud." Ta keskendub süsteemi rakenduslikele ja tehnilistele puudujääkidele, viidates ministeeriumide suutmatusele tulemusinfot kasutada.
2024-11-06
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarveprotsesside vallas, keskendudes majandusaasta aruande sisu ja menetluse detailidele. Eriti rõhutatakse tehnilisi aspekte, nagu kaitseotstarbelise varustuse ja kaitsekulude statistiline käsitlus. Ekspertiisi kinnitab viitamine Eurostati ja Riigikontrolli hinnangutele kulude õigeaegse arvestamise osas.
2024-11-06
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust finants- ja maksuseaduste alal, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt prospektimäärus, võimenduslaen, krüptovara soetamismaksumus, pandikirjad). Ta suudab detailselt selgitada keeruliste muudatusettepanekute sisu ja nende tagamaid, viidates seaduse sätete kooskõlla viimisele kehtiva regulatsiooniga. Ekspertiis põhineb tihedal suhtlusel Rahandusministeeriumi ja turuosalistega.
2024-10-22
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (487 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõrge asjatundlikkus finantspoliitika, maksunduse ja pangandussektori analüüsi valdkonnas. Kasutab tehnilisi termineid ja andmeid, näiteks viidates juriidilise isiku tulumaksu laekumise rekordilisele tasemele (80% eelarvest) ja pankade avansilise tulumaksu kordades kasvanud laekumistele. Toetab oma argumente majandusprognooside (Euribori langus) ja välisekspertide (Leedu SEB panga peaanalüütik) hinnangutega.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi eelarveprotsesside ja halduskulude osas, viidates täpselt märtsis menetletud lisaeelarvele ja selle seletuskirjale. Ekspertiis on suunatud ministeeriumide halduskulude ja kolimisprojektide finantsanalüüsile, märkides ära ka raha ümbersuunamise õpetajate palgatõusuks.
2024-07-29
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust kohalike omavalitsuste finantsjaotuse ja investeeringute prioriseerimise teemal. Ekspertiis väljendub komisjonis toimunud arutelu detailide meenutamises ja konkreetsete näidete (Viimsi vald, haljastusprojekt, kogukonnamaja) kasutamises poliitika kriteeriumide analüüsimiseks.
2024-06-06
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE ) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust finantsküsimustes, eriti kogumispensionide seaduse ja investeerimiskontode (PIK) teemal. Kasutatakse konkreetseid statistilisi andmeid teise samba reformi mõjude hindamiseks, sealhulgas lahkujate arvu ja pensioni investeerimiskontode kasutuselevõtu kohta. Samuti on kõneleja kursis krüptovara reguleerimise ja litsentseeritud teenusepakkujate teemadega.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi riigi rahanduse ja makromajanduse alal, viidates Euroopa Komisjoni viimasele majandusprognoosile. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "valitsussektori võlg protsendina SKP-st" ning esitab võrdlevaid andmeid euroala riikide võlatrendide kohta, tuues esile Kreeka, Hispaania ja Iirimaa näited.
2024-05-08
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (367 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust panganduse, maksunduse ja rahapoliitika valdkonnas, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt euribor, avansiline tulumaks, keskpanga rahapoliitika). Ta toetab oma seisukohti majanduslike andmetega, viidates tulumaksu laekumiste kasvule ja analüüsides intressitulu ning hoiuste intressikulu suhet pankade kasumlikkuses. Samuti viitab ta oma varasemale kogemusele maksuameti peadirektorina.
2024-05-02
Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust maksude administreerimise ja finantsanalüüsi valdkonnas. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu halduskulud, püsikulu ja tulu ülehinnang, nõudes konkreetseid andmeid Maksu- ja Tolliameti ametnike arvu kohta. Ekspertiis põhineb detailide nõudmisel, viidates 2017. aasta arvutustele ja kooskõlastustabeli analüüsile.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab spetsiifilist asjatundlikkust ravimipoliitika valdkonnas, tuues esile probleemi, et vaid umbes viiendik EL-i müügiloa saanud ravimitest jõuab Eesti turule. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "siseriiklikud protseduurid" ja rõhutatakse uute ravimite kättesaadavuse olulisust ravi tulemuslikkuse parandamiseks.
2024-03-06
Maksualase teabevahetuse seaduse, maksukorralduse seaduse ja tulumaksuseaduse täiendamise seaduse eelnõu (379 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõrge tehniline asjatundlikkus rahvusvahelise maksustamise ja äriühingute finantside valdkonnas. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat nagu "efektiivne maksumäär," "hargmaine lõplik emaühing" ja "üleliigne kasum." Viidatakse konkreetsetele künnistele (750 miljonit eurot, 53% dividendi väljamakse määr) ning toetutakse Rahandusministeeriumi selgitustele ja Tartu Ülikooli uuringule.
2024-01-24
Ülevaade "Õigusloomepoliitika põhialuste aastani 2030" täitmise kohta 2022. aastal

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust Euroopa Liidu õigusaktide ülevõtmise protsesside, halduskoormuse ja riigiametnike ametikohtade loomise teemal. Ekspertsus tuleneb pidevast tööst Euroopa Liidu asjade komisjonis, kus neid teemasid regulaarselt käsitletakse.