Päevakorrapunktide kaupa: Aivar Sõerd

Kokku päevakordi: 34

Täielikult profileeritud: 34

2025-10-15
Euroopa Liidu asjade komisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti valikud ja võimalused Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalises eelarves" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad innovatsiooni ja Euroopa Liidu konkurentsivõime tugevdamise vajadust, pidades neid olulisemaks kui praegused rohepöördega seotud kulutused. Kõneleja nõuab vastutust ja tulemuste hindamist suurte investeeringute (nagu RRF) puhul, et tagada raha efektiivne kasutamine majanduse taaskäivitamiseks.
2025-10-13
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (734 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated on tugevalt konkurentsivõimet ja majanduskasvu soosivad, rõhutades vajadust hoida ettevõtte tulumaks madalal, et vältida kasumi väljaviimist Eestist. Toetatakse maksupoliitikat, mis on majandust ergutav, isegi kui see tekitab kaasnevat defitsiiti.
2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated rõhutavad tugevalt konkurentsivõimet ja kasvu, mida mõõdetakse tööjõu tootlikkuse kaudu. Kõneleja on mures negatiivse trendi pärast ja rõhutab vajadust parandada tööjõu efektiivsust, mis viitab kasvule orienteeritud lähenemisele.
2025-10-08
Planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (683 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja rõhutab omaniku poolt planeeringu saamiseks kulutatud raha ja aega, mis viitab murele eraomandi kaitse ja investeerimiskulude reguleerimise pärast. Vaade on suunatud eraomanike ja arendajate huvide kaitsele liigse regulatiivse koormuse eest.
2025-10-08
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad fiskaalset distsipliini ja läbipaistvust, nõudes ministeeriumidelt tegevuspõhise eelarve metoodika ranget järgimist kulude kärpimisel. Kõneleja kritiseerib klassikaliste kuluartiklite kärpimist, mis viitab eelistusele struktureeritud ja programmipõhisele kulude juhtimisele.
2025-10-06
Väärtpaberituru seaduse muutmise seaduse eelnõu (690 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated on tugevalt turumajanduslikud ja kasvu soodustavad, rõhutades vajadust mitmekesistada ettevõtete rahastamisallikaid väljaspool pangandust. Toetatakse halduskoormuse vähendamist ja emissioonilävendi tõstmist, et stimuleerida kapitaliturgu ja suurendada börsimahtu.
2025-09-24
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse (tuletis- ja repotehingute regulatsioon) eelnõu (633 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Toetatakse finantsturu stabiilsust ja rahvusvahelistele standarditele vastavat regulatsiooni, mis on suunatud tuletis- ja repotehingutele. Oluline on regulatiivne selgus finantsasutuste (krediidiasutused) jaoks ning tähelepanu pööratakse tarbijate huvide kaitsele kinnisvara hindamise kontekstis. Vaated on suunatud finantsdistsipliini ja regulatiivse täpsuse tagamisele.
2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated rõhutavad finantsdistsipliini, tootluse maksimeerimist ja reservide aktiivset riskijuhtimist. Kõneleja pooldab kulla osatähtsuse tõstmist, et maandada dollaris nomineeritud varade riske ja kasutada ära kulla head tootlust.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Pooldab ranget eelarvedistsipliini ja läbipaistvust riiklike kulutuste osas. Kritiseerib valitsuse katseid rahastada suuri projekte (SKAIS) ebaselgete ja eelarve struktuuriga mitteühilduvate kokkuhoiukohtade arvelt, mis viitab fiskaalsele konservatiivsusele.
2025-06-05
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad tugevalt tööjõu tootlikkuse kasvu kui peamist majanduse edasiviivat jõudu. Kõneleja peab oluliseks konkreetseid mõõdikuid ja fiskaalset distsipliini, mis on seotud strateegiliste eesmärkide (120% EL-i keskmisest) saavutamisega. Ta rõhutab andmete adekvaatsust ja jälgimise tähtsust.
2025-05-20
Väärtpaberituru seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse (tuletis- ja repotehingute regulatsioon) eelnõu (633 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated on tugevalt turumajanduslikud ja regulatsiooni parandamisele suunatud, et tõsta Eesti ettevõtjate konkurentsivõimet ja juurdepääsu rahvusvahelistele turgudele. Toetatakse tehingukulude vähendamist ja finantskriiside ennetamise meetmeid. Mainitakse ka rohevõlakirjade regulatsiooni, mis näitab avatust säästvale rahastamisele.
2025-05-07
Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (594 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Toetab fiskaalset vastutust ja eelarve katmist, vastandudes eelnõule, mis põhjustaks Rahandusministeeriumi arvutuste kohaselt 85 miljoni euro suuruse tulude kaotuse käesoleval aastal. Rõhutab vajadust tugineda kvalifitseeritud analüütikute arvutustele ja kritiseerib eelnõu algatajaid arvutuste puudumise eest.
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad investeerimiskeskkonna olulisust, et julgustada ettevõtjaid investeerima tootlikesse tehnoloogiatesse. Esineja peab esmatähtsaks reaalset tootlikkuse kasvu ja on kriitiline näilise, inflatsioonist tingitud rikkuse kasvu suhtes. See näitab toetust tootlikkust ja investeeringuid soosivale majanduspoliitikale.
2025-04-23
Riigikogu otsuse "Riigikogu liikmetest Eesti Panga Nõukogu liikmete nimetamine" eelnõu (629 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated piirduvad Eesti Panga Nõukogu juhtimisstruktuuri ja seadusjärgse täitmise rõhutamisega. Konkreetseid seisukohti maksunduse, kulutuste või majanduskasvu teemal ei käsitleta.
2025-04-17
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (593 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated keskenduvad tarbimismaksude (käibemaksu) poliitikale ja selle rakendamisele. Kõneleja rõhutab vajadust olla maksulangetuste osas konkreetne ja vastutustundlik, nõudes varasemate lubaduste täitmise kohta tõendeid. Fookus on maksupoliitika detailide kontrollimisel.
2025-04-09
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (566 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Pooldab stabiilset ja ettearvatavat maksusüsteemi, olles vastu maksude muutmisele lühiajalise soodsa konjunktuuri või erakorralise kasumi alusel. Rõhutab tugeva pangandussektori olulisust Eesti majanduse finantseerimisel ja viitab pankade kõrgemale maksukoormusele (avansiline tulumaks) võrreldes teiste ettevõtlussektoritega.
2025-02-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (535 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja pooldab stabiilset ja etteaimatavat maksusüsteemi, mis toetab majanduskasvu ja investeeringuid. Ta rõhutab, et pangad maksavad juba praegu avansilist tulumaksu ja dividendidelt maksu, ning et nende kasumid on aidanud kaasa riigieelarve ülelaekumisele. Ta on vastu erakorralisele ja kõrgele kasumi maksustamisele, pidades seda tsüklilist majandust arvestades ebaõiglaseks.
2025-01-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (520 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad tugevalt fiskaalset läbipaistvust ja detailset aruandekohustust riigieelarve kulude osas. Toetatakse selget tulude ja kulude liigendust, vastandudes majandamiskulude esitamisele ühe reana, mis varjab tegelikke kulusid (IT, rent, tarbed).
2024-12-04
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated keskenduvad fiskaalsele korrektsusele ja läbipaistvusele. Toetatakse seisukohta, et riigi raamatupidamine on heas korras, kuid nõutakse paremat eelarve täitmise aruandlust, kiiremat kasutamata vahendite ülekandmist ning tulemusnäitajate parandamist, et need vastaksid paremini tegelikule olukorrale.
2024-12-04
2024. aasta riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (517 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated rõhutavad fiskaalset läbipaistvust ja ranget kontrolli riigieelarve kulutamise üle. Kõneleja on mures olukorra pärast, kus suured rahasummad suunatakse ümber ilma parlamendi järelevalveta. See viitab tugevale poolehoiule eelarvedistsipliinile ja protseduurilisele korrektsusele avaliku raha haldamisel.
2024-11-13
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated keskenduvad fiskaalsele läbipaistvusele ja vastutusele, eelistades kulupõhist eelarvet, et näha, milleks raha tegelikult kulub. Kõneleja märgib murega laenukoormuse kasvu ja intressikulusid, seostades raha juurdepaneku maksejõuetuse riski suurenemisega. Ta kritiseerib riigiraha ebaefektiivset kasutamist, tuues näiteks kasutamata jäänud 13% eelarvevahenditest.
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated rõhutavad tugevat fiskaaldistsipliini ja vastutustundlikku kulutamist, vastandudes bürokraatlikule raiskamisele. Kõneleja keskendub maksumaksja kulude minimeerimisele, kritiseerides ametnike töötunde ja uuringute tellimist, mis ei anna praktilist tulemust.
2024-11-06
Riigikogu otsuse "Riigi 2023. aasta majandusaasta koondaruande kinnitamine" eelnõu (503 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated keskenduvad riigi rahanduse läbipaistvusele ja aruandluse täpsusele, mida käsitleti majandusaasta aruande kaudu. Rõhutati vajadust korrektselt hinnata ja statistiliselt käsitleda kaitsekulusid, et tagada vastavus nii siseriiklikele kui ka rahvusvahelistele (Eurostat) standarditele.
2024-11-06
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Toetab majanduskasvu soodustavaid meetmeid, mis suurendavad finantsvara investeerimise paindlikkust ja laiendavad investeerimisvõimalusi (krüptovara, ühisrahastus). Näitab üles tugevat soovi arvestada finantssektori (Pangaliit) tehniliste muredega, lahendades maksustamise kitsaskohti (nt võimenduslaenud, võlakirjade lunastamine).
2024-10-22
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (487 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Eelistab stabiilset ja prognoositavat maksukeskkonda, hoiatades, et ajutised maksueksperimendid peletavad välisinvestoreid, kes näevad Eestit soodsama investeerimiskeskkonnana. Rõhutab, et pangad maksavad juba praegu olulist avansilist tulumaksu, mis on toonud rekordilise maksutulu laekumise. Leiab, et maksud maksab lõppkokkuvõttes kinni tarbija.
2024-09-16
Siseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated rõhutavad fiskaaldistsipliini ja riigiasutuste halduskulude kärpimist, toetades kulude kokkuhoiu meetmeid. Samuti toetatakse säästetud raha suunamist prioriteetsetele aladele, nagu õpetajate palgatõus.
2024-07-29
Tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (443 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Majanduslikud vaated puudutavad riiklikku sekkumist kohalike omavalitsuste investeeringutesse ja ressursside ümberjaotamist. Kõneleja nõuab selgust, millised on riigi tasandil stimuleeritavad investeeringud, mis viitab ettevaatlikkusele tsentraliseeritud prioriteetide kehtestamise suhtes KOV-i kulutustele.
2024-06-06
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE ) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated keskenduvad finantsinstrumentide reguleerimisele ja pensionisüsteemi efektiivsusele. Eelkõige väljendatakse muret selle üle, et iseseisva investeerimise soodustamine pensionireformi kaudu ei ole toonud oodatud tulemusi, kuna pensioni investeerimiskontode kasutajate arv on väga väike. Samuti käsitletakse krüptovara lubamist investeerimiskontodel, märkides selle piisavat kontrolli ja reguleeritust.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad fiskaalset distsipliini ja on kriitilised Eesti kiire võlakoormuse kasvu suhtes, mida peetakse negatiivseks näitajaks. Kõneleja peab oluliseks õppida teiste euroala riikide kogemusest, kus võlg väheneb, viidates soovile saavutada sarnane fiskaalne konsolideerimine.
2024-05-08
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (367 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad turu tsüklilisust ja keskpanga rahapoliitika olulisust inflatsiooni ohjamisel. Leitakse, et pangandussektori kõrge kasumlikkus on mööduv nähtus, kuna euribor on languses ja hoiuste intressikulu pankadele kasvab. Ta märgib, et pangad panustavad juba praegu märkimisväärselt ettevõtte tulumaksu laekumisse ja neil tõuseb järgmisest aastast avansiline tulumaks.
2024-05-02
Magusa joogi maksu seaduse eelnõu (418 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad fiskaalset ettevaatlikkust ja nõuavad uute maksude puhul ranget kulude-tulude analüüsi. Ollakse vastu eelnõule, kus tulu on ülehinnatud ja halduskulud (sh püsikulu ja majanduskulu) alahinnatud, eelistades fiskaalset distsipliini.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated rõhutavad vajadust kaasata tervishoidu eraraha ning vastustavad ideed, et probleeme saab lahendada vaid riigieelarvest raha juurde valades. Eelistatakse süsteemseid reforme ja tegutsemismudeli muutmist rahalise sissevoolu asemel.
2024-03-06
Maksualase teabevahetuse seaduse, maksukorralduse seaduse ja tulumaksuseaduse täiendamise seaduse eelnõu (379 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated keskenduvad maksulekke vältimisele ja fiskaalsele korrektsusele rahvusvahelises kontekstis. Tunnustatakse tööjõukulude ja materiaalse põhivara olulisust maksustatava kasumi korrigeerimisel, mis aitab Eesti ettevõtetel miinimummaksu vältida. Näidatakse teadlikkust suurte ettevõtete (nt Bolt, Eesti Energia) dividendipoliitika stabiilsusest.
2024-01-24
Ülevaade "Õigusloomepoliitika põhialuste aastani 2030" täitmise kohta 2022. aastal

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated rõhutavad vajadust vältida täiendavat halduskoormust ja kulusid, mis tekivad mittevajalike ametikohtade loomisest. Seisukoht on suunatud bürokraatia vähendamisele ja riigi rahaliste vahendite efektiivsemale kasutamisele.