Päevakorrapunktide kaupa: Tiit Maran

Kokku päevakordi: 70

Täielikult profileeritud: 70

2025-10-15
Maapõueseaduse, maakatastri seaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse (taastuvenergiatootmise arendamine kaevandamisloaga alal) eelnõu (698 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust keskkonnateadustes, eriti turbaalade (rabade) ökoloogia ja süsinikuringe teemal. Esitatakse tehnilisi andmeid rikutud turbamuldade CO2 emissiooni potentsiaali kohta (750–4500 tonni CO2 aastas 150 hektari kohta) ja viidatakse taastamise määrustele. Samuti on esitatud teadmised Kliimaministeeriumi osakondade ja seadusloome protseduuride kohta.
2025-10-15
Julgeolek piiril

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõneleja näitab üles detailset asjatundlikkust keskkonnaplaneerimise ja taristuprojektide vallas. Eriti rõhutatakse Keskkonnamõjude Hindamise (KMH) protsessi seisu, Mustoja maastikukaitseala ja Natura alade arvestamise vajadust. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "hüvitisalad" ja "keskkonnaväärtused", mis viitab süvenemisele teemasse.
2025-10-13
809 Kliimaseaduse tuleviku kohta

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust kliimapoliitika, seadusandluse ja keskkonnateaduste vallas, kasutades tehnilisi termineid (nt LULUCF, albeedo efekt, heitmete vähendamine). Ta analüüsib seaduseelnõu sisu, tuues välja vastuolud alameesmärkide ja üldise heite eesmärgi vahel ning puudujäägid rahvusvaheliste kohustuste täitmisel. Eriti tugev on teadmine metsade rollist süsinikusidujana, kliima stabiliseerijana ja veeringe jaotajana.
2025-10-13
Arupärimine üldise pesitsusrahu kehtestamise vajalikkuse ja ajakohasuse kohta (nr 804)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust keskkonnaõiguse (Euroopa Kohtu otsus, Riigikohtu võimalik otsus), metsanduse (harvesterite tööspetsiifika) ja lobitöö (Tööandjate Keskliidu ettepanekud) valdkonnas. Kasutab ajaloolist võrdlust, et rõhutada probleemi uudsust.
2025-10-13
Arupärimine kohalike omavalitsuste tulubaasi kohta (nr 802)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja tunnistab avameelselt, et regionaalvaldkond ei ole talle kõige tuttavam, mis piirab tema otsest ekspertiisi selles valdkonnas. Samas demonstreerib ta teadlikkust arutelus korduvalt esile kerkinud finantsautonoomia mõistest ja selle rakendamise regionaalsetest väljakutsetest.
2025-10-09
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (661 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi maksupoliitika ja majanduslike ülekandemehhanismide osas, keskendudes hinna alandamise jõudmisele lõpptarbijani. Ekspertiis avaldub ka rahvusvahelise võrdluse kasutamises, mainides naaberriikide ja teiste riikide sarnaseid plaane käibemaksu alandamiseks toiduainetel.
2025-10-06
Arupärimine Rootsi kurjategijate Eestisse toomise kohta (nr 803)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab teadmisi vangide üleviimise protseduurides ja karistuste klassifitseerimises (kerge karistus vs. eluaegne). Ta tugineb teabe hankimisel välisallikatele (Rootsi meedia), et seada kahtluse alla ministri esitatud faktid ja nõuda selgitust vangide valiku mehhanismi kohta.
2025-09-24
Riigikantselei leping Advokaadibürooga Sorainen OÜ „Dereguleerimine ning looduskaitselised piirangud metsade majandamisel – rahvusvaheline võrdlus ja ettepanekud Eestile"

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust halduskorralduse (Riigikantselei vs. Kliimaministeerium) ja lepingute sisu osas, viidates analüüsi eesmärkidele, fookusele (EL looduskaitseregulatsioonid) ja ebatavalistele lisadele (ChatGPT eelanalüüs). Tal on ka teadmised varasematest Majanduskasvu Nõukoja ettepanekutest metsade intensiivsema majandamise kohta.
2025-09-22
Arupärimine ettevõtjate nõukoja loomise ning selle liikmete võimaliku huvide konflikti kohta (nr 788)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust haldusprotsesside ja riigikorralduse alal, pakkudes bürokraatiale akadeemilist definitsiooni ("administratiivse korrastatuse mudel"). Eriti tugev on fookus huvide konflikti mehhanismide, läbipaistvuse tagamise ja nõukogude volituste piiride küsimustel. Samuti on esitatud teadmisi majanduse ja keskkonna vaheliste piiride arvestamise vajadusest.
2025-09-17
Hariduspoliitika

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust regionaalse kutsehariduse ja haldusprotseduuride vallas, viidates otsesele suhtlusele Hiiumaa ettevõtjatega. Ta tunneb hästi ministeeriumide ja parlamendikomisjonide vahelisi protseduurilisi konflikte ning rõhutab koolide suuremat tähtsust kui pelgalt "mehhanitsistlikus karkassis ühe lüli olemine".
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi haridusfilosoofia ja ühiskondliku arengu seostest, kasutades mõisteid nagu "eksponentsiaalne kasv" ja õpitu võimalik "mitteadekvaatsus" tulevikus. Samuti on ta kursis varasemate ametlike ettekannete sisuga, suutes tuvastada teemade (kliima, keskkond) fookuse muutuse ja sellele tähelepanu juhtida.
2025-09-15
Arupärimine haridusliku ebavõrdsuse kohta (nr 795)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi mitteformaalse hariduse ja loodushariduse valdkonnas. Ta on teadlik Kliimaministeeriumi institutsionaalsetest suundadest, märkides spetsiifiliselt ressursside ja fookuse vähendamise trendi ökoloogilise hariduse andmisel.
2025-09-15
Arupärimine Läti punahirvede kohta Eestis (nr 796)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi keskkonnaalastest rikkumistest, viidates konkreetsetele detailidele nagu asukoht (Kõpu poolsaar Hiiumaal), aeg (märts ja aprill) ja loomade identifitseerimismärgid (kollased kõrvamärgised). See viitab asjatundlikkusele ebaseadusliku metsloomade liikumise ja keskkonnajärelevalve teemadel.
2025-09-15
Arupärimine kaitsetööstuse arengu takistamise kohta (nr 783)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust haldusõiguse ja planeerimisseaduse valdkonnas, viidates konkreetselt Tallinna Halduskohtu otsuse sisule ja sõnastusele. Rõhutatakse protseduurilist korrektsust ja seaduse järgimist, vastandades seda ministri väidetavale arusaamale asjade kiireloomulisusest.
2025-09-08
Arupärimine tuumaenergia arendamise kohta Eestis (nr 786)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi tuumaelektrijaamade rahastamise globaalsetest mudelitest, väites, et need vajavad peaaegu alati "massiivset sisendit" maksumaksja rahast. Kasutatakse poliitilisi termineid nagu seadusandlik pool ja operaatori moodustamine ning viidatakse konkreetsetele rahvusvahelistele kuluandmetele (Kanada).
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust keskkonna- ja energeetikavaldkonnas, käsitledes spetsiifilisi teemasid nagu LULUCF-i trahvid, keskkonnatasude metoodika ja Keskkonnaameti järelevalve võimekus. Samuti on ta kursis Riigikontrolli auditite tulemustega ning seadusloome protseduuride ja viivitustega (nt Kliimaseaduse puhul).
2025-06-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele" eelnõu (630 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust kelmuste ja pettuste keerukusest ning politsei uurimisvõimekuse piirangutest. Ta tugineb isiklikule kogemusele, et rõhutada riigiorganite ebapiisavat suutlikkust uurimisi algatada ja otsa lahti teha. Ekspertiis keskendub pigem operatiivsele võimekusele kui seadusandluse detailidele.
2025-06-12
Töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (602 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust töösuhete ja ametiühingute tegevuse valdkonnas, rõhutades töötajaid esindavate organisatsioonide seisukohtade olulisust. Nõutakse konkreetseid andmeid toetajate ja vastaste proportsiooni kohta, viidates laialdasele ametiühingute protestile.
2025-06-12
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust teaduskorralduse, akadeemilise vabaduse ja seadusloome detailide osas, viidates seaduseelnõu konkreetsetele sätetele (§ 21 lõige 9). Ta arutleb rahvusteaduste definitsiooni üle, pakkudes välja laiendusi elustiku ja maastiku uuringute valdkonda (floristika, faunistika). Ta kasutab termineid nagu "hüpoteesi testimise vorm" ja "ametkondlik tekst".
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib autoriteeti keskkonna- ja kliimapoliitika alal, seostades Keskkonnaameti rahastuse kärpeid seaduste rakendamise võimatusega. Ta kasutab rahvusvahelisi näiteid (Ljubljana, Saksamaa) linna rohestamise olulisuse põhjendamiseks ja viitab oma varasemale kogemusele loomaaia direktorina, et kritiseerida Tallinna rohepealinna tegevust. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "kuumašokk" ja viidatakse seaduseelnõudele (loodus-, kliima- ja metsaseadus).
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi jõukuse jaotumise analüüsimisel, kasutades andmeid World Inequality Database'ist (wid.world) ning esitades detailseid statistilisi võrdlusi Eesti ja teiste riikide vahel. Ta toob välja konkreetsed protsendid rahvusliku jõukuse jaotumisest 1% ja 10% jõukaima osa kätte Eestis ja võrdlusriikides (nt Taani, USA, Soome). Kuigi ta tunnistab, et teema pole tema otsene valdkond, on esitlus faktipõhine ja keskendub ebavõrdsuse numbrilisele kasvule.
2025-06-11
Suurenevad raied pühapaikades

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust looduslike pühapaikade hävitamise teemal, kasutades konkreetseid statistilisi andmeid (nt 645 rüüstatud pühapaika, 8,4 km² lageraiet ja 14 miljoni euro väärtuses puitu). Andmed pärinevad Hiite Koja aruandest, millele viidatakse, et rõhutada probleemi ulatust ja tõsidust.
2025-06-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust konkurentsiõiguse ja menetlusliku kiiruse teemadel, keskendudes mitmejärguliste kohtuprotsesside mõjule monopoolsete juhtumite lahendamisele. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat nagu "monopoolne seisund" ja "mitmejärguline arutelu", rõhutades vajadust kiire ja tulemusliku õigusemõistmise järele.
2025-05-21
Energeetika- ja keskkonnaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi keskkonnapoliitika detailidest, eristades 30% kaitsealuse maa ja tegelikult majandustegevuse eest keelatud 1% vahel. Kasutatakse spetsiifilisi termineid ja viidatakse konkreetsetele regulatsioonidele, nagu kaldavööndi metsaraiepiirangud. Samuti osutatakse keskkonnavaldkonna arengukava (KEVAD) olulisusele tasakaalustatud arengu alusena.
2025-05-21
Avaliku huvi asemel kitsa ärihuvi teenindamine

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Kõneleja näitab asjatundlikkust nõuandvate kogude moodustamise kriteeriumide ja huvide konflikti vältimise protseduuride osas. Eraldi rõhutatakse teadmisi keskkonna- ja maakasutuse regulatsioonidest, eriti seoses fikseeritud protsentuaalsete piirangute (70:30) rakendamisega seaduses. Esitatakse hüpoteetiline stsenaarium metsa põllumaaks muutmisest, mis näitab detailset arusaama seaduse lünkadest.
2025-05-20
Arupärimine elektrienergia tootmisvõimsuste kohta (nr 746)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja tunnistab avameelselt oma vähest spetsialiseerumist energiavaldkonnas, kuid esitab tehnilisi küsimusi süsteemi stabiilsuse, reguleeritavate reservvõimsuste ning gaasi- ja salvestustehnoloogiate rolli kohta. Argumenteerimisel kasutatakse spetsiifilisi poliitilisi raamistikke (KEVAD) ja viidatakse Riigikontrolli andmetele Natura alade raiete kohta.
2025-05-19
Arupärimine Eesti keskkonnapoliitika kohta (nr 743)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust keskkonnapoliitika planeerimises, viidates detailidele arengukava mustandis (73 lehekülge) ja selle koostamise protseduurides (määrused, juhtkomisjonid). Erialane teadmine hõlmab metsanduse (ökonoomiline, sotsiaalne ja ökoloogiline roll) ning elurikkuse alalhoidmise küsimusi, eristades taastamist ja alalhoidmist.
2025-05-19
Arupärimine loodusobjektide kaitsekorra ebaseadusliku muutmise kohta (nr 738)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust Euroopa Liidu keskkonnaõiguse ja loodusdirektiivi teemadel, viidates konkreetselt artikli 6 lõikele 3. Ta rõhutab oma varasemat konsultatsiooni- ja analüüsitööd Eesti seaduste vastavuse osas EL-i õigusele 2000. aastate alguses. See taust annab talle autoriteedi rääkida Natura hindamiste kohustuslikkusest ja varasematest vigadest.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse, jahiseaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse eelnõu (612 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust looduskaitseseaduse ja selle muudatuste osas, käsitledes detailselt ehituskeeluvööndeid, hüvitusalade regulatsioone ja kaitsealade moodustamise protseduure. Kasutatakse tehnilisi termineid (nt "ehituskeeluvöönd", "hüvitus- ja leevendusalad") ning viidatakse seaduseelnõu pikale väljatöötamiskavatsusele alates 2017. aastast. Eraldi rõhutatakse Keskkonnaameti alarahastatust ja selle poliitilist alluvust.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Natura hindamine) eelnõu (610 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad demonstreerivad põhjalikke teadmisi keskkonnaõigusest, eriti Euroopa Liidu elupaikade direktiivist (Artikkel 6.3) ja Natura 2000 alade mõjude hindamise protseduuridest. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "metsateatis," "sihtkaitsevöönd," "tihumeetrit" ja "keskkonnamõjude strateegiline hindamine." Ekspertiis hõlmab ka halduskoormuse ja ajakulu võrdlemist täismahus keskkonnamõjude hindamise ning eraldiseisva Natura hindamise vahel.
2025-05-14
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust suurkiskjate (hundi) ja metsaökoloogia valdkonnas, kasutades spetsiifilisi termineid nagu pesakondade arvukuse vahemik (20–30) ja keskkonna kandevõime. Ta selgitab põhjalikult, kuidas saakloomade üleküttimine ja üleraietest tingitud elupaiga kadu mõjutavad kiskjate käitumist, sidudes need faktorid sotsiaalse taluvuse piiriga.
2025-05-07
Töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (519 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust sotsiaaltoetuste süsteemide osas, eriti Töötukassa ja toimetulekutoetuse seoste ning nende mõju osas õpilastele ja üliõpilastele. Rõhutatakse sotsiaalsete tagajärgede ja tugimehhanismide puudumise teemat, viidates tuhandete noorte potentsiaalsele sõltuvusele perekonnast või toimetulekutoetusest.
2025-05-06
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejal on sügav asjatundlikkus jahinduse, suurkiskjate ökoloogia ja populatsioonibioloogia vallas, selgitades populatsiooni kasvu ja elukoha kandevõime põhimõtteid. Ta demonstreerib teadmisi jahiseaduse tehniliste detailide osas (nt haavatud uluki jälitamine, öösihiku kasutamine). Ta toob oma seisukohtade toetuseks sisse filosoofilisi ja eetilisi kontseptsioone, viidates Aldo Leopoldile ja Nikolai Baturinile.
2025-05-06
Arupärimine parvlaevaühenduse tuleviku kohta (nr 739)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust regionaaltranspordi (praamiliiklus) ja riigieelarve planeerimise seostamisel. Ta oskab siduda parvlaevaühenduse tihendamise ja soodustused otseselt majandustegevuse elavnemise ja riigieelarvesse laekuva tuluga.
2025-05-06
Arupärimine Kehtna Kutsehariduskeskuse ja Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli ümberkorraldamise kohta (nr 733)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust maapiirkondade kriitilise infrastruktuuri osas, tuues esile Vana-Vigala kooli kütte- ja elektrisüsteemide olulisuse terve asustusüksuse teenindamisel. Kasutatakse tehnilisi termineid ja rõhutatakse süsteemide omavahelisi sõltuvusi.
2025-05-06
Arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta (nr 731)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi infrastruktuuri rahastamise ja prioriseerimise osas, võrreldes Rohuküla projekti väikest rahasummat Narva ja Tartu suundadele minevate meeletult suurte summadega. Samuti rõhutatakse maapiirkonna transpordivajadusi, eriti seoses fossiilkütuste vältimise ja turismi arendamisega.
2025-05-05
Arupärimine maapiirkondade kohta (nr 713)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi regionaalmajanduse dünaamikast, eristades suurettevõtete ja väikeettevõtete mõju maapiirkondade tööhõivele. Ekspertiis on suunatud töökohade säilitamisele ja väikeettevõtluse toetamise poliitikatele, mis on maapiirkondadele elutähtsad.
2025-05-05
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust konkurentsiõiguse, regulatiivsete menetluste (paralleelne menetlus) ja digitaalmajanduse (telekomihinnad) vallas. Ta toetub Euroopa Komisjoni statistikale konkurentsirikkumiste avastamise kohta ja viitab riiklike regulaatorite (Konkurentsiamet, Finantsamet, Andmekaitse Inspektsioon) konsensuslikule vastuseisule kavandatavale mudelile.
2025-03-19
Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles asjatundlikkust keskkonnaõiguse ja halduskorralduse vallas, keskendudes põhjavee ohutusele ja puurimismeetodite riskidele. Ta kasutab tehnilisi termineid (alamakt, puurkaevud) ja konkreetseid andmeid Keskkonnaameti ja Keskkonnainspektsiooni koosseisude kohta. Ta suudab selgitada Keskkonnaameti rolli ja selle skisofreenilist olukorda, mis on tingitud ressursside vähendamisest ülesannete kuhjumise taustal.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi keskkonnapoliitika ajaloost, viidates täpselt peaministri varasemale seisukohale 2003. aastast ja Kliimaministeeriumi maksiimile. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, nagu "keskkonnajälg" ja viidatakse Keskkonnaameti rollile, mis näitab valdkonna tundmist. Ekspertiis keskendub keskkonnakaitse ja majanduse tasakaalu küsimustele.
2025-02-26
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (567 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib detailset asjatundlikkust jahiseaduse ja seadusandliku protseduuri osas, käsitledes eelnõude numbreid ja juriidilisi termineid nagu "nuhtlusisend," "uluk" ja "jahitunnistus." Ta refereerib täpselt arutelus esitatud argumente, sealhulgas viiteid Relvaseadusele ja Looduskaitseseadusele. Ta kasutab statistikat (80% kahjude puhul ennetusmeetmeid ei rakendata) arutelu kokkuvõtmisel.
2025-02-19
Kiirgusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (573 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust kiirgusseaduse muudatuse spetsiifilistest mõjudest (Paldiski jäätmete ladustamine) ja valdab konkreetseid finantsandmeid (150 miljonit eurot). Nad viitavad varasemale arutelule komisjonis, mis näitab süvenemist teema tehnilistesse ja majanduslikesse detailidesse.
2025-02-12
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (537 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib märkimisväärset asjatundlikkust etoloogia, bioloogia ja kultuuriajaloo vallas, käsitledes detailselt koera ja inimese suhteid ning koera evolutsiooni hundist. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "mutualism" ja viidatakse teaduslikele faktidele (nt koeratõugude mitmekesisus, Guinnessi rekordite raamat). Lisaks tsiteeritakse valdkonna eksperte, nagu loomaarst Tiina Toomet, tugevdades oma autoriteeti teema käsitlemisel.
2025-01-29
Õiguskantsleri ettepanek tööstusheite seaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust olulistest seadusandlikest teemadest, nagu kliimaseadus ja varasem tuumateema arutelu. Ekspertiis avaldub eelkõige seadusloome protseduurilises kvaliteedis ja pikaajalise planeerimise nõudmises, rõhutades, et seaduse sisu on olulisem kui selle silt.
2025-01-28
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad demonstreerivad sügavat asjatundlikkust suurkiskjate ökoloogia ja majandamise alal, kasutades spetsiifilist terminoloogiat ("päisliik", "gildisisene agressioon"). Esitatakse ajaloolisi andmeid (nt 19. sajandi kahjud) ja analüüsitakse hundi käitumist (plastilisus, sotsiaalsus, õppimisvõime) ning seoseid metsanduse ja saakloomade arvukusega. Eraldi tuuakse esile vajakajäämised ökoloogiliste andmete tõlgendamise võimekuses otsustusprotsessides.
2024-12-12
Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi keskkonnaregulatsiooni ja veemajanduse valdkonnas, rõhutades põhjavee kui ääretult olulise ressursi tähtsust. Ekspertiis väljendub spetsiifilises huvis puurkaevude kooskõlastamise protseduuride ja Keskkonnaameti ning omavalitsuste pädevuse jaotuse vastu. Teema käsitlemine on detailne ja keskendub haldusõiguslikele nüanssidele.
2024-12-11
Jäätmeseaduse ja pakendiseaduse muutmise seaduse eelnõu (430 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Näitab sügavat asjatundlikkust keskkonna- ja jäätmekäitluse teemadel, tuues esile detailseid statistilisi andmeid plasti ja mikroplasti (51 triljonit osakest, 269 000 tonni) ning ookeanidesse jõudva plasti koguse kohta. Kasutab teadmisi toidujäätmete käitlemise ja ringluse regulatsioonidest, viidates näiteks "Parim enne möödunud" märgistusele ja loomaaia toidu hankimise piirangutele.
2024-11-21
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kliimamuutuste mõju Eesti õigusruumile ja majandusele" arutelu

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitik demonstreerib sügavat asjatundlikkust ökoloogia, keskkonnateaduse ja kliimapoliitika vallas, kasutades termineid nagu "planetaarsed taluvuspiirid" ja "kobarkriis". Rõhutatakse teadusliku konsensuse (tuhanded uuringud) ja termodünaamika põhimõtete olulisust kliimamuutuste inimtekkelisuse tõestamisel. Viidatakse ka ajaloolisele kontekstile (loengukursus tudengitele) ja Pariisi leppe eesmärkidele (1,5 ja 2 kraadi).
2024-11-05
Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust rahvusvahelises keskkonnapoliitikas, viidates Gro Harlem Brundtlandi 1987. aasta aruandele ja ÜRO elurikkuse konventsiooni osapoolte konverentsile. Ta kasutab spetsiifilist terminoloogiat julgeoleku (geopoliitilised pinged, kriisikindlus) ja majanduse (konkurentsivõime, tootlikkus) valdkonnas. Eriti rõhutab ta biosfääri ja sotsiaalse süsteemi vahelist seost majandusega.
2024-10-23
Siseministri poliitiline avaldus sisejulgeoleku teemal

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi kiriku ja võimustruktuuride ajaloolistest seostest, viidates juhtumitele, kus usku on kasutatud relvana konfliktides. Ta käsitleb teemat geopoliitilisest julgeolekuohust lähtuvalt, keskendudes Venemaaga seotud kirikuharu rollile. Ekspertiis väljendub võimes eristada usulist veendumust institutsionaalsest reguleerimisest.
2024-10-14
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust valitsusalade ja regionaalpoliitika instrumentide osas, keskendudes ruumilisele planeerimisele, maakasutuspoliitikale ja Maa-ameti ülesannetele. Eriti rõhutatakse, et planeerimine hõlmab lisaks IT-lahendustele ka lokaalseid kultuurilisi ja keskkonnaaspekte. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "rohekoridoride planeerimine" ja "ligipääsetavuse edendamine," mis viitab detailsele teadmisele valdkonnast.
2024-09-18
Energiamajanduse korralduse seaduse, elektrituruseaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muutmise seaduse eelnõu (359 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi bioloogia ja keskkonnaõiguse valdkonnas, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt taimeriik, loomariik, seeneriik) ja viidates "bioloogi seisukohale". Ekspertiisi kasutatakse seaduseelnõu detailide analüüsimiseks, tuues esile tehnilised mõisted nagu hüvitis- ja leevendusmeetmed.
2024-09-17
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust seadusloome protseduuride alal, kasutades spetsiifilisi termineid nagu "ettevalmistamiskavatsus" ja eristades tehnilisi parandusi kontseptsionaalsetest muudatustest. Ta demonstreerib teadlikkust ka kliimat ja keskkonda puudutavatest menetluses olevatest seaduseelnõudest. Ekspertiis on suunatud seadusloome üldisele tasemele ja süsteemsete probleemide tuvastamisele.
2024-06-12
Riigikogu otsus "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" (431 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi energeetikavaldkonna riskidest, viidates konkreetsetele ajaloolistele näidetele (Eesti Energia erastamine NRG-le, Utah' ja Jordaania afäärid). Ta on detailides kursis tuumaenergia töögrupi lõppraporti lähteülesandega, väites, et see ei käsitlenud majanduslikku ja süsteemset sobivust. Samuti kasutab ta faktilist vaidlust, viidates OTRK ja SEI ettekannetele tuumaenergia hinna kohta võrreldes meretuuleparkidega.
2024-06-11
Riigikogu otsuse "Sihtasutuse Keskkonnainvesteeringute Keskus nõukogu liikme tagasikutsumine ja uue liikme nimetamine" eelnõu (455 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust Riigikogu menetlusreeglite ja komisjonitöö osas, andes täpse ülevaate Keskkonnakomisjoni istungi otsustest. Tema autoriteet tuleneb rollist juhtivkomisjoni esindajana ning teadmistest KIK-i nõukogu nimetamise protseduuridest. Ta kasutab korrektselt parlamendi menetlustermineid, nagu "eelnõu", "juhtivkomisjon" ja "konsensuslik otsus".
2024-06-11
Riigikogu otsuse "Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liikme nimetamine" eelnõu (454 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust Riigikogu menetluskorra ja komisjonitöö vallas, eriti seoses riigiasutuste nõukogude liikmete nimetamisega. Ta esitab detailse ülevaate keskkonnakomisjoni istungi otsustest ja menetluslikest sammudest, kasutades täpset seadusandlikku terminoloogiat (juhtivkomisjon, eelnõu, konsensuslikult).
2024-06-05
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust keskkonnateadustes ja ökoloogias, kasutades keerulisi mõisteid nagu biosfäär, elurikkus ja fossiilsete kütuste ajalooline roll. Ta toetab oma argumente teaduslike analoogiatega (nt pärmiseente ja õllepruulimise näide) ning viitab tööstusrevolutsiooni ja "Suure Kiirenduse" (The Great Acceleration) mõistetele.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" eelnõu (431 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust energiapoliitika ja energeetika majandusliku poole osas, viidates Energiamajanduse Arengukavale ja OTRK töörühma koordinaatori varasematele väidetele. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "juhitav energia" ja rõhutatakse vajadust arvestada avaliku süsteemi ehitamisega seotud maksumaksja koormust. Ekspertiis väljendub ka võrdluses meretuuleparkide energiakuludega.
2024-05-15
Kliimaministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust keskkonnaõiguse, energeetika pikaajalise kasvu modelleerimise ja looduskaitse regulatsioonide osas. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat (nt elurikkus, CO2 sidumine, fosforiidivarud) ja viidatakse otseselt põhiseaduse ning säästva arengu seaduse paragrahvidele. Eriti põhjalikud teadmised on metsanduse (istandike mõju) ja veemajanduse (Läänemere kvaliteet, väetiste äravool) valdkonnas.
2024-04-18
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuumaenergia kasutuselevõtmise vajadus ja võimalused Eestis" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Esinejad demonstreerivad asjatundlikkust energiapoliitika ja tuumaenergia tehniliste ning majanduslike aspektide osas. Nad keskenduvad spetsiifilistele teemadele nagu tuumaenergia juhitavus ja selle aeglane reguleeritavus võrreldes taastuvenergiaga. Samuti on esile toodud teadlikkus lobitöö mõjust ja finantsriskidest, nagu energia maksumuse hüppeline tõus tootmisvõimsuse vähendamisel.
2024-04-11
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tagada veterinaaria tulevik" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad demonstreerivad kõrget asjatundlikkust veterinaaria valdkonna tööjõuprobleemide osas, eriti avalikus sektoris (sh loomaaedades), ning teadmisi Maaülikooli rahastamismudelitest (välistudengid, tasuline õpe). Samuti on esile toodud keskkonnaprobleemide tehnilised aspektid, nagu lämmastiku ja fosfori jõudmine merre ning põllumajandusmürkide jäägid põhjavees. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "toidujulgeolek" ja "terviseühtsus".
2024-04-09
Majandus- ja infotehnoloogiaministri ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust keskkonnamõju hindamise ja keskkonna ning majanduse integreeritud toimimise teemadel. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "puhverdama", "keskkonnamõju eksport" ja "elukeskkond", rõhutades majandustegevuse paratamatut mõju loodusele.
2024-04-03
Elektroonilise side seaduse ja looduskaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (392 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust elektroonilise side ja looduskaitseseaduse muudatuste sisu osas, eristades pakilisi ja mittepakilisi sätteid. Kasutab tehnilisi termineid nagu "ranna ja kalda piiranguvöönd" ning viitab seaduseelnõu struktuurile (viis sätet). Ekspertiis keskendub seadusloome menetluslikule korrektsusele ja detailide analüüsile, viidates Kitsaskohadele, mis vajavad pikemat arutelu.
2024-03-20
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust müra defineerimisel ja mõõtmisel, kasutades tehnilisi termineid (detsibellid, proxy) ning lahkab müra keerulist suhet tervisenäitajatega. Ekspertsust kinnitab WHO ja EEA andmete ning Tartu Ülikooli peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituudi teadlaste panuse mainimine. Esitatakse spetsiifilisi statistilisi andmeid müra kokkupuute kohta Eesti suurlinnades.
2024-03-12
Elektroonilise side seaduse ja looduskaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (392 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi seadusandlikust protseduurist, eriti erakorralise menetluse põhjendatuse osas, ning looduskaitseseaduse spetsiifikast. Ta käsitleb autoriteetselt riigikaitse ja keskkonnakaitse huvide tasakaalu, tuues esile Keskkonnaameti ja kaitseministri vahelise otsustusprotsessi keerukuse. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "õiguslünk," "ranna või kalda piiranguvöönd" ja "asendusmaa".
2024-03-06
Energiamajanduse korralduse seaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse täiendamise seaduse eelnõu (359 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles detailset asjatundlikkust keskkonnaõiguse ja seadusandluse alal, viidates konkreetsetele paragrahvidele (§ 3211 lõige 3) ning eristades Natura 2000 alasid teistest Eesti kaitsealadest ja liigi püsielupaikadest. Ekspertiis väljendub tehniliste terminite ja seaduse sisu võrdlemises.
2024-02-08
Riigikogu otsuse "Putukate ja putukaid sisaldavate toitude ja toodete erimärgistamise ja müügi kohta" eelnõu (222 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi toiduainete ja nende koostisosade (putukavalgujahu, soja, palmiõli, säilitusained) teemal, keskendudes regulatiivsetele ja tervisealastele aspektidele. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "allergilised reaktsioonid" ja "säilitusained", nõudes konkreetseid andmeid kahjulikkuse võrdlemiseks.
2024-01-25
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (160 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi keskkonnatehnilistes küsimustes, kasutades termineid nagu "nanoosakesed" ja "lennukikütuse lisandid". Ta rõhutab tugevalt vajadust kvantitatiivsete andmete järele, küsides kütuse lisandite protsendi ja proportsiooni kohta. See viitab analüütilisele lähenemisele, kus tehnilised detailid ja numbriline tõestus on poliitika kujundamisel esmatähtsad.
2024-01-16
Veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (346 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi vee rollist elus ja globaalsest veekriisist, kasutades statistikat (nt 3% magevett, 70% jääs, 71% maakera pinnast). Ta viitab UNESCO eelmise aasta aruandele vee kohta ning kasutab keskkonnatermineid nagu "suubla". Ta seob kohaliku seadusemuudatuse laiemate keskkonnaprobleemide ja teadusliku arusaamaga ressursside piiratusest.
2024-01-16
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele eemaldada nn. Pronkssõduri kuju avalikust ruumist" eelnõu (104 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi käimasoleva debati kesksetest argumentidest, eriti identiteedi ja sümbolite rolli osas, viidates eelmise kõneleja väitele. Puuduvad viited andmetele, tehnilistele terminitele või sügavale õiguslikule analüüsile, fookus on retoorilisel vaidlustamisel.