Päevakorrapunktide kaupa: Irja Lutsar

Kokku päevakordi: 58

Täielikult profileeritud: 58

2025-10-16
Eesti Keskerakonna fraktsiooni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Miks toit on kallis?" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi ja huvi jaemüügi struktuursete probleemide vastu, tuues paralleele toiduainete ja käsimüügiravimite hindade vahel. Kasutatakse võrdlevat andmestikku apteekide arvu kohta elaniku kohta Eestis ja Soomes, et toetada argumenti müügipindade mõju kohta hinnakujundusele. See viitab oskusele seostada erinevaid turusektoreid ja nende efektiivsust.
2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis on seotud digitaalsete riigiprojektide (e-residentsus) strateegilise hindamise ja riskijuhtimisega. Esineja kasutab võrdluseks rahvusvahelisi andmeid (umbes 200 riiki) ning viitab Eesti IT-süsteemide kvaliteedile. Teadmised on suunatud pigem poliitilisele ja strateegilisele riskide kaardistamisele kui tehnilistele detailidele.
2025-10-08
Ravikindlustuse seaduse ning töötervishoiu ja tööohutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (717 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Omab põhjalikke teadmisi sotsiaalkindlustuse ja töötervishoiu seadusandluse detailidest, eriti haigushüvitiste ja rasedate hüvitiste arvestamise mehhanismidest. Näitab autoriteeti seadusandliku protseduuri juhtimisel ja komisjoni arutelude täpsel refereerimisel. Kasutab tehnilisi termineid nagu "nullbaasiline eelarve projekt", "asendussissetulekud" ja "täitemenetlus".
2025-10-08
Sotsiaalministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi laste arengu ja tervise valdkonnas, viidates konkreetsele uurimusele, mis avaldati Kliinikumi Lehes, ja professorite (Tulvisted) nimedele. Ta kasutab spetsiifilist terminoloogiat, rõhutades grammatika, keele ja kõne arengu peetumist liigse ekraaniaja tõttu. Samuti viitab ta lastearstide poolt saadetud ametlikule kirjale, mis näitab teema sügavat tundmist.
2025-10-07
2026. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (737 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse eelarve jaotuse osas, esitades konkreetseid numbreid Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (80 miljonit) ning Sotsiaalministeeriumi (1,48 miljonit) kulutuste kohta. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, nagu "kliinilised uuringud" ja "teaduspõhine ravi", rõhutades nende olulisust.
2025-09-17
Perehüvitiste seaduse muutmise seaduse eelnõu (659 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust perehüvitiste seaduse detailidest, viidates konkreetsetele summadele (20-eurone tõus, 100 eurot kuus) ja personaalse toetuse kontseptsioonile. Ta on kursis ka seadusloome protseduuridega, küsides komisjonis toimunud arutelu sisu kohta. Oluline on ka teadlikkus andmekaitse tundlikkusest personaalse lähenemise rakendamisel.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi meditsiini ja teadusuuringute valdkonnas, viidates meditsiini kui kogemuslikule erialale ja ajaloolisele õppimisele haigete ravimise kaudu. Ta kasutab konkreetseid protseduurilisi näiteid, nagu uuringuloa saamise pikkus ja andmekaitse mõju teaduse arengule. Ekspertiis keskendub andmekaitse regulatsiooni praktilisele negatiivsele mõjule teadustööle.
2025-09-10
Tsiviilkriisi ja riigikaitse seaduse eelnõu (668 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi kriisireguleerimise valdkonnas, viidates isiklikule ja hiljutisele kogemusele tsiviilkriisi lahendamisega ("väga lähedalt lähiajal näinud"). Ekspertiis väljendub ka oskuses eristada sõjalise ja tsiviilkriisi juhtimise spetsiifilisi seadusandlikke vajadusi. Ta on tutvunud eelnõu teatud punktidega ja tunneb muret selle praktilise rakendamise pärast kriisiolukorras.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Kõneleja näitab asjatundlikkust parlamendi töökorralduses, rõhutades asendamise vajadust ja vastutuse võtmist, viidates Eesti 200 praktikale. Eriti selgelt väljendub teadlikkus kehtivatest rahvatervise eeskirjadest, viidates Terviseametile ja kinnitades, et lähikontaktsed ei pea isolatsiooni jääma. Kasutatakse konkreetseid näiteid (mobiiltelefonide olemasolu, isiklik lähikontakt).
2025-06-18
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse, töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse ning töövõimetoetuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (604 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust meditsiini ja elulõpu eetika valdkonnas, selgitades intensiivravi arenguid ja pöördumatute seisunditega seotud probleeme. Tehniline selgus ilmneb elulõpu tahteavalduse eristamisel eutanaasiast ning meditsiinilise lühendi PET (positronemissoontomograafia) mainimisel. Analüüs toetub ekspertide ja sotsiaalkomisjoni kaasamisistungite kinnitustele.
2025-06-12
42 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakostale

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles spetsiifilist teadmist tervishoiu ja vanglate meditsiiniteenuste kohta, tuginedes oma kogemusele lastearstina ja HIV-alaste uuringute läbiviijana Tartu vanglas. Ta kasutab oma erialast teadmist, et kinnitada, et vangide tervis on pigem hea ja et Eesti meditsiinisüsteem on võimeline toime tulema Rootsist saabuvate vangidega. Ta viitab konkreetsetele terviseprobleemidele nagu vaimne tervis ja HIV-infektsioon, pakkudes neile pragmaatilist lahendust.
2025-06-10
Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust õigushariduse valdkonnas, viidates varasematele aruteludele ja teaduskonna administratiivsetele muudatustele (dekaani vahetus). Ta suudab võrrelda olukorda aastate lõikes, mis viitab järjepidevale teadmisele teema arengutest.
2025-06-04
Rahvatervise seaduse muutmise seaduse eelnõu (617 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis väljendub oskuses esitada detailseid küsimusi rahva toetuse uuringute ja rahvusvahelise koordineerimise kohta Euroopa riikidega. Eriti rõhutatakse ajavööndi erinevuste praktilist mõju Eestile võrreldes lähinaabritega. Teadmisi näidatakse üles ka protseduurilistes küsimustes, tagades, et tema küsimused on kuuldavad.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi kõrghariduse valdkonnas, eriti seoses välismaale õppima suunduvate noortega. Ta kasutab kaasaegseid vahendeid, nagu tehisintellekt, oma teadmiste kontrollimiseks, kuigi märgib, et andmed on kehvad. Ekspertiis keskendub haridussüsteemi kvaliteedile ja atraktiivsusele.
2025-04-23
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse (patsiendi elulõpu tahteavaldus) eelnõu (604 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja 2 demonstreerib sügavat meditsiinilist asjatundlikkust, viidates enam kui 45-aastasele kogemusele meditsiinivaldkonnas. Ta kasutab spetsiifilisi termineid (PET, eutanaasia, palliatiivne ravi) ja toob näiteid meditsiini arengust, nagu lapseea leukeemia ravi muutumine. Mõlemad kõnelejad rõhutavad meditsiiniteaduse kiiret arengut ja selle mõju tahteavalduse kehtivusele 60–70 aasta perspektiivis.
2025-04-16
Tubakaseaduse muutmise seaduse eelnõu (223 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib kõrget menetluslikku ja seadusandlikku asjatundlikkust, esitades detailseid andmeid komisjoni istungite kuupäevade, muudatusettepanekute numbrite ja menetlusotsuste kohta. Samas tunnistab ta isiklikku teadmatust kuumutatud tubakatoodete spetsiifiliste detailide ja illegaalsete toodete vältimise teemal.
2025-04-16
Ravimiseaduse muutmise seaduse (haiglaerand) eelnõu (532 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat teemaekspertiisi ravimipoliitika ja seadusandluse osas, kasutades täpseid termineid nagu haiglaerand, piirarv, näidustused, Ravimiamet ja eetikakomitee. Ekspertiis on suunatud seaduse detailsete muudatuste (nt korduv pikendamine, kitsenduste kaotamine) selgitamisele ja nende mõju hindamisele raskes olukorras olevatele haigetele.
2025-04-15
Justiits- ja digiministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi digitaalse kuritegevuse, eriti identiteedivarguse ja selle tagajärgede teemal, nagu näiteks inimeste panemine tegema asju, milleks nad pole kvalifitseeritud. Ta toetub isiklikele kogemustele, kolleegide ja ekspertide arvamustele ning viitab konkreetsele uurivale ajakirjandusele ("Pealtnägija" Rumeenia juhtum).
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi sotsiaalsete erandite ja transporditoetuste praktiliste rakendamise osas, keskendudes puuetega inimeste spetsiifilistele liikumisvajadustele. Eelkõige rõhutatakse keerukaid olukordi, kus transporti pakub kolmas osapool (naabrimees), kes ei pruugi olla jõukas.
2025-04-09
Ravimiseaduse muutmise seaduse (haiglaerand) eelnõu (532 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat teadmiste taset ravimite seadusandluse ja haiglaerandi kontseptsiooni osas, selgitades tehnilisi muudatusi (nt kümne haige piirangu kaotamine). Ekspertiis tugineb institutsionaalsetele protsessidele, viidates Ravimiameti ja Sotsiaalministeeriumi kaasamisele ning detailsetele aruteludele sotsiaalkomisjonis.
2025-04-09
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele peatada ajutiselt kõigi tuuleparkidega seoses algatatud planeeringute menetlemine, edasilükkava tähtajaga kuni ajakohastatud infraheli mõõtmiste metoodika ja selle helirõhutasemete piirväärtuste kehtestamiseni" eelnõu (569 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi tuuleenergia rahvusvahelisest kontekstist, eristades Eestisse planeeritavate kõrgete tuulikute ja Lääne-Euroopa olemasolevate tuulikute kõrgusi. Ekspertiis on suunatud teaduslikele uuringutele, eriti pikaajalisele tervise (sh psühholoogilise või psühhosomaatilise tervise) jälgimisele.
2025-03-13
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine COVID-19 modifitseeritud mRNA vaktsiinidega seonduvate ohtude hindamiseks" eelnõu (557 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib spetsiifilisi teadmisi farmaatsia ja regulatsiooni valdkonnas, kasutades termineid nagu mRNA-tehnoloogia, valideeritud laboritestid ja viirusvektori vaktsiin. Ta toetub andmetele, viidates Eesti Ravimiameti statistikale (kõrvalnähud 0,2–0,3%) ning rõhutades, et vaktsiinid on päästnud maailmas miljoneid inimelusid. Kõneleja kaitseb teaduslikku konsensust, viidates Nobeli preemia omistamisele mRNA arendajatele.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust teadus- ja arendustegevuse ning rahvusvahelise akadeemilise tööjõuturu osas. Ta viitab konkreetsetele faktidele USA-st, nagu teadlaste koondamised, lepingute pikendamata jätmine ja tippülikoolide (Harvard) võimetus uusi teadlasi vastu võtta, kasutades termineid nagu "doktoriõpe" ja "valmis teadlased".
2025-02-26
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad demonstreerivad sügavat asjatundlikkust teaduse ja TAI valdkonnas, eriti teadlaste karjääriprobleemide ja rahastamise (grandisõltuvus) osas. Üks kõneleja identifitseerib end endise teadlasena, mis annab teemale isikliku autoriteedi. Samuti on esile tõstetud tehniline teadlikkus andmehaldusest, andmete ristkasutusest ja andmesalvestuse (andmeaitade) efektiivsusest.
2025-01-29
Puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (561 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib teadmisi puuetega laste täiskasvanuks lugemise eapiiride ja rahvusvaheliste definitsioonide osas. Eraldi tuuakse esile tehniline teadlikkus seaduse rakendamise kuludest, rõhutades positiivse näitena ebatavaliselt madalaid IT-kulusid (12 000 eurot) võrreldes tavapärase miljonitesse ulatuva kuluga.
2025-01-15
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele eraldada vahendid Tallinna Haigla kaasfinantseerimiseks" eelnõu (498 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust meditsiini ja haiglavõrgu reformi alal, mainides oma erialana arstiteadust. Ta kasutab spetsiifilisi termineid (nt tugiteenuste konsolideerimine, meditsiinilinnakud, esmatasand) ja toob näiteid haiglate teenuste optimaalsest paigutusest (sünnitusabi ja kirurgiline abi). Eksperdina rõhutab ta vajadust õppida varasematest ehitusprojektidest (Tartu Kliinikum) ja arvestada demograafiliste muutustega.
2024-12-18
Ravimiseaduse muutmise seaduse (haiglaerand) eelnõu (532 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust farmaatsiaregulatsiooni ja meditsiinilise ohutuse valdkonnas, kasutades tehnilisi termineid nagu "kliinilised uuringud," "haiglaerand" ja viidates seaduse paragrahvidele. Eriti põhjalikult käsitletakse rakuravi (CAR-T) ja haiglaapteekides valmistatud ravimite kvaliteedinõudeid, tuues näiteks hiljutise Avastini saastumise juhtumi. Ekspertsust toetab ka viide professor Hele Everausile sotsiaalkomisjoni arutelus.
2024-12-16
Ülevaade "Kriminaalpoliitika põhialuste aastani 2030" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles spetsiifilisi teadmisi sünteetiliste kannabinoidide päritolu (Hiina) ja levikumehhanismide (internetist tellimine, postipakid) osas. Ta tugineb oma parimale teadmisele, et esitada detailne probleemipüstitus, märkides ka ainete legaalset tootmist Hiinas.
2024-12-11
Rahvatervishoiu seaduse eelnõu (433 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust vaktsineerimise ja mRNA-tehnoloogia teemal, kuid tugineb autoriteedina Ravimiameti ekspertidele. Rõhutatakse, et eksperdid on esitanud põhjaliku vastuse, mis lükkab ümber vastuväited ja on arusaadav ka ilma erihariduseta inimestele.
2024-12-10
Riigikogu liikme staatuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (528 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Näidatakse teadmisi Riigikogu sisekorraldusest ja komisjonide tööst, tuues esile süstemaatilisi käitumismustreid teatud saadikute gruppide seas. Ekspertiis keskendub rakenduslikele küsimustele, näiteks kohaloleku kontrollimise ja registreerimise meetoditele.
2024-12-05
Kaebemenetlust käsitleva lapse õiguste konventsiooni fakultatiivprotokolliga ühinemise seaduse eelnõu (534 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadlikkust õiguste ja kohustuste seostest ning rõhutab vajadust hoida fookust konkreetse seaduseelnõu (protokolli) sisul. Ekspertsus väljendub pigem protseduuriliste ja rakenduslike riskide tõstatamises, näiteks küsimuses lapse vanuselisest määratlusest kaebuse esitamisel.
2024-11-21
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kliimamuutuste mõju Eesti õigusruumile ja majandusele" arutelu

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab üles teadmisi globaalse rahvastiku dünaamika ja ajalooliste andmete osas, viidates konkreetsetele arvudele (1,8 miljardit, üle 8 miljardi) ja ajaloolistele perioodidele (pandeemiad 100-aastase vahega). Ta kasutab neid statistilisi andmeid, et toetada hüpoteesi, et kliimamuutuste lahendus peitub rahvastiku kontrollis ja ümberpaigutamises. Kuigi ta pöördub kliimateadlase poole, on tema enda fookus demograafial.
2024-11-14
Eesti Teaduste Akadeemia seaduse muutmise seaduse eelnõu (514 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi seadusandlikust protseduurist ja komisjonide tööst, viidates Kultuurikomisjoni ja Sotsiaalkomisjoni erinevale arutelu intensiivsusele. Erialane fookus on teadusasutuste autonoomial ja seaduseelnõu menetlemisel. Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "autonoomsus" ja komisjonide nimed.
2024-11-14
Sotsiaalhoolekande seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse (vaimse tervise teenus) eelnõu (500 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust sotsiaalhoolekande rahastamismehhanismide osas, selgitades detailselt elanikkonnapõhist valemit ning "põranda ja lae" rakendamist. Ta suudab esitada konkreetseid finantsandmeid (nt 6000 eurot väikesaarele, 80 000 eurot Tallinna/Tartu piirkonnas) ja põhjendab, miks valiti elanikkonnapõhine jaotus pindalapõhise asemel. Samuti on ta kursis tööjõupuuduse probleemiga vaimse tervise nõustamise valdkonnas.
2024-11-11
Raseduse katkestamise ja steriliseerimise seaduse täiendamise seaduse eelnõu (459 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja(d) näitavad üles kõrget asjatundlikkust meditsiini ja õigusloome valdkonnas, eriti abordi regulatsiooni ja tervishoiuteenuste rahastamise osas. Kasutatakse tehnilisi termineid ja viidatakse konkreetsetele seaduse paragrahvidele (§ 5, § 6), et näidata eelnõu sõnastuse ebaselgust. Üks kõneleja rõhutab oma meditsiinilist tausta ("meedikuna") ja toob võrdluseks näiteid plaanilisest keisrilõikest, vaktsineerimisest ja COVID-19 pandeemia aegsest ravist.
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Esineja näitab asjatundlikkust riigieelarve planeerimise ja tegevuspõhise eelarvestamise (ABB) mõõdikute valdkonnas. Ta on hoolega vaadanud Terviseministeeriumi eelarvet, tuues esile konkreetseid näiteid mõõdikute (nt ülekaaluliste vähenemine) ebasobivusest lühikese aja jooksul. Ta mõistab, et sotsiaalsed tulemused ei sõltu ainult rahast, vaid ka muudest teguritest.
2024-10-24
Ravimiseaduse muutmise seaduse eelnõu (501 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad näitavad üles põhjalikke teadmisi ravimituru regulatsioonist, tarneahelatest ja konkurentsiolukorrast Eestis, viidates kahele valdavale hulgimüüjale ja Konkurentsiameti analüüsidele. Kasutatakse spetsiifilist terminoloogiat, nagu "harvikhaigused", "ambulatoorne võrk" ja "radiofarmatseutikumid". Arutelu sisaldab viiteid bürokraatlikele protsessidele, nagu müügiloa taotlemine ja järelhindamise objektiivsed mõõdikud.
2024-10-17
Sotsiaalhoolekande seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse (vaimse tervise teenus) eelnõu (500 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust sotsiaalkomisjoni tööprotsesside ja sotsiaalteenuste rahastamismehhanismide osas, käsitledes detailselt omaosaluse küsimusi ja rahastuse jaotusvalemeid (elanikkonna suurus, pindala, põrand/lagi). Samuti refereerib ta teadmisi vaimse tervise probleemide keerukate põhjuste ja olemasolevate teenuste (nt sotsiaalne rehabilitatsioon, kogemusnõustaja teenus) kohta.
2024-10-10
Lastekaitseseaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (427 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Ekspertsus on nähtav sotsiaalpoliitika ja andmekaitse valdkonnas, tuues esile seaduseelnõu spetsiifilised detailid, nagu sotsiaaltöötaja sekkumisõigus nelja diagnoosi alusel. Kõneleja rõhutab andmekaitse (andmekaitse) küsimuse lahendamist tundlike diagnooside puhul.
2024-09-17
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis keskendub sotsiaalsete probleemide ja kuritegevuse põhjuste analüüsile, kasutades metafoore nagu "jäämäe tipp" ja rõhutades alaealiste karistamatuse tunnet. Kõneleja näitab teadlikkust hiljutisest kõrgetasemelise Pärnu juhtumi detailidest. Puuduvad viited tehnilistele juriidilistele terminitele või statistilistele andmetele.
2024-09-11
Meditsiiniseadme seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (pädevuse andmine Ravimiametile) eelnõu (448 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust meditsiiniseadmete ja ravimiregulatsiooni valdkonnas, tuues esile tehnilisi näiteid (röntgeniaparaadid, algoritmid, annustamise kalkulaatorid). Rõhutatakse Ravimiameti töötajate meditsiini- ja arstiharidusega ekspertiisi olulisust keerukate otsuste tegemisel. Ekspertiisi kasutatakse institutsioonide pädevuse erinevuste põhjendamiseks.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi kaasaegsetest julgeolekuohtudest, eristades selgelt konventsionaalset sõda küberruumi ohtudest. Ta rõhutab süsteemide rivist väljalangemise ja sellega kaasnevate inimohvrite potentsiaali, keskendudes kaitsekulutuste strateegilisele jaotamisele laskemoona ja küberturvalisuse vahel.
2024-06-13
Rahvatervishoiu seaduse eelnõu (433 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõrge asjatundlikkus rahvatervise ja andmehaldusvaldkonnas, tuues esile registrite (andmekogude) olulisuse ning viidates spetsiifilistele näidetele, nagu HIV-infektsiooni register. Teadmisi kasutatakse sotsiaalsete riskide hindamisel, näiteks tätoveerimise mõju hindamisel alaealistele. Kõneleja rõhutab vajadust liikuda Skandinaavia eeskujul "registrite riigi" suunas.
2024-06-12
Riigikohtu esimehe Villu Kõve ülevaade kohtukorraldusest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi arstide õppe valdkonnas, nõustudes eelneva ettekandja seisukohtadega. Lisaks on ta kursis konkreetsete kohtuprotsessidega, mis puudutavad koroonapiirangute õigustühiseks tunnistamist. Ekspertiis keskendub õiguslikule hindamisele ja kriisijuhtimise konteksti mõistmisele.
2024-06-04
Hädaolukorra seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (426 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi hädaolukordade reguleerimise ja liigitamise osas, eristades selgelt sõjalisi ohte ja rahvusvahelise tähtsusega hädaolukordi (pandeemia). Ekspertiis on suunatud sotsiaalsete ja tervishoiualaste kriiside haldamise kogemusele, rõhutades varasema kogemuse kasutamise vajadust.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadlikkust kriisijuhtimise struktuuridest ja valitsuse nõustamise mehhanismidest, tuues näiteks koroonaviiruse pandeemia aegse teadusnõukoja. Ta rõhutab ekspertide sõltumatuse ja usaldusväärsuse olulisust poliitilises kommunikatsioonis, kuna eksperdid ei pea muretsema tagasivalimise pärast. Ta viitab ka Viljar Arakase avalikule soovitusele teadusnõukoja moodustamiseks.
2024-05-30
Euroopa Parlamendi valimise seaduse muutmise seaduse (valimis- ja kandideerimisea langetamine) eelnõu (414 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust täiskasvanuks olemise juriidiliste ja sotsiaalsete definitsioonide osas, tuues võrdlusi bioloogilise ja sotsiaalse küpsuse alguse kohta. Eelkõige rõhutatakse 16-aastaste noorte kehtivaid seaduslikke kohustusi ja õigusi, nagu abiellumine, lapsevanemaks saamine, juhiluba ja täiskohaga töötamine. Argumentatsiooni toetatakse ajalooliste (Eesti Kongress 1990) ja rahvusvaheliste näidetega.
2024-05-27
Sotsiaalkaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi sotsiaalvaldkonnast ja demograafiast, kasutades rahvusvahelisi võrdlusi (Austria, Prantsusmaa, USA) peretoetuste mõju hindamisel. Eelistatakse sotsiaalpsühholoogilist lähenemist, rõhutades "positiivse nügimise" ja ühiskondliku meelsuse kujundamise olulisust. Tuuakse esile ajaloolisi ja kultuurilisi näiteid (nt India teleseriaalid) sündimuse mõjutamise kohta.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust tööturu ja tööjõu jaotuse teemal, tuues esile puudujäägid nii kõrge kvalifikatsiooniga (arstid, insenerid) kui ka sotsiaalvaldkonna (õpetajad, lasteaiakasvatajad) töötajate seas. Kasutab konkreetset statistilist näitajat (60% tööl käivatest inimestest) oma argumendi toetuseks, rõhutades vajadust sügavama sektoriaalse analüüsi järele.
2024-05-06
22 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Ekspertiis keskendub keelepoliitika sotsiaalsele dünaamikale ja selle mõjule peresisesele keeleoskusele (lapsed mõjutavad vanemaid ja vanavanemaid). Kuigi andmeid või tehnilisi termineid ei kasutata, on kõneleja huvitatud haridusreformi praktilisest tulemusest tervishoiusektoris (tõlkide vajaduse vähenemine).
2024-04-10
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele likvideerida ministeeriumide ja teiste valitsusasutuste kodulehtede venekeelsed versioonid" eelnõu (365 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi rahvatervise kriiside (HIV-infektsioon, COVID-i kriis) ja kriisikommunikatsiooni valdkonnas. Ta toetub varasematele kogemustele, et rõhutada vajadust edastada elutähtsat infot kiiresti ja keelebarjäärita. Ekspertiis on suunatud sotsiaalsele ja tervishoiualasele riskijuhtimisele.
2024-04-09
Majandus- ja infotehnoloogiaministri ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust andmekasutuse ja regulatsioonide valdkonnas, rõhutades, et andmeid on piisavalt kogutud, kuid nende kättesaadavus on takistatud. Fookus on tehnilistel ja õiguslikel kitsaskohtadel, mis mõjutavad andmete kiiret rakendamist otsustusprotsessides.
2024-03-19
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele langetada vähiravimite käibemaksumäära" eelnõu (277 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab teadmisi ravimipoliitika ja tervishoiu rahastamise alal, tuues esile ravimite hinnaläbirääkimiste vajaduse ja käibemaksu rakendamise keerukuse ravimite puhul, mida kasutatakse mitme haiguse raviks. Mainitakse spetsiifilist haruldast haigust (tsüstiline fibroos) ja selle ravi uudsust, mis viitab detailsele teadlikkusele meditsiinivaldkonnast.
2024-03-19
Terviseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõnelejad näitavad kõrget asjatundlikkust tervishoiupoliitika, tööjõu planeerimise ja kvaliteedijuhtimise valdkonnas. Eriti teine kõneleja kasutab tehnilisi termineid (residentuur, tõenduspõhisus, auditid) ja viitab konkreetsetele andmetele (150 miljoni puudujääk, EL-i arstide keskmine tase), pakkudes välja detailseid lahendusi üldarstide rolli laiendamiseks ja teenuste koondamiseks.
2024-03-06
Ravikindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (töövõimetuse ennetamine) eelnõu (377 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja näitab asjatundlikkust töökeskkonna muutuste osas, rõhutades hübriidtöö ja kaugtöö levikut ning robotite osalist füüsilise töö asendamist. Ta kasutab konkreetseid näiteid (nt jalaluumurd arvutitöötajal) ja numbrilisi detaile (70% vs 50% kompenseerimine Tervisekassa poolt), et põhjendada oma seisukohta. Ta rõhutab ka raviarsti ja patsiendi autonoomia olulisust töövõime hindamisel.
2024-01-23
Ravimiseaduse muutmise seaduse eelnõu (162 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust infektsioonhaiguste, vaktsiinide ja kliiniliste uuringute alal. Kasutatakse tehnilisi termineid ja viidatakse spetsiifilistele protseduuridele, nagu kartsinogeensete ja genotoksiliste uuringute nõuded, pimendatud uuringute läbiviimine (40 000 osalejat) ning eetikakomitee ja informeeritud nõusoleku roll. Samuti on esitatud teadmised ravimite müügilubade (ajutine vs permanentne) ja kõrvalnähtude registreerimise kohta Ravimiametis.
2024-01-23
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõrge asjatundlikkus teaduse rahastamise süsteemide (väikesed vs. suured grandid, baasrahastus), teadlaskarjääri mudelite ja teadustöö igapäevaprobleemide osas. Kasutab spetsiifilist terminoloogiat ("teadmiste siire", "baasrahastus") ja toob näiteid teaduse rollist kriisides (COVID-19, energiadebatt). Rõhutab teaduspõhiste otsuste eeliseid emotsioonipõhiste ees.
2024-01-11
Perekonnaseisutoimingute seaduse muutmise seaduse eelnõu (106 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja demonstreerib detailset teadmist kodusünnituse ja kiirabiteenuse protokollide osas, selgitades, et kiirabi võib kutsuda ka pärast sünnitust tõendi saamiseks. See viitab asjatundlikkusele perekonnaseisutoimingute ja meditsiiniliste protseduuride puutepunktides. Ta suudab eristada kiirabi kutsumist enne ja pärast sündi ning selle mõju haiglasse viimisele või tõendi väljastamisele.