Päevakorrapunktide kaupa: Tiit Maran

Kokku päevakordi: 70

Täielikult profileeritud: 70

2025-10-15
Maapõueseaduse, maakatastri seaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse (taastuvenergiatootmise arendamine kaevandamisloaga alal) eelnõu (698 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on toetav eelnõu peaeesmärgile (taastuvenergia tootmise arendamine kaevandusalal), pidades seda "väga mõistlikuks" ja vajalikuks. Samas on kõneleja tugev kriitik eelnõu praegusele vormile, nimetades seda "tooreks" ja nõudes põhjalikku ümbertegemist, kuna see ignoreerib olulisi kliima- ja elurikkuse aspekte. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes ministeeriumi analüüsi puudulikkusele.
2025-10-15
Julgeolek piiril

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon on toetav vajalikule taristuprojektile, rõhutades selle võimalikult kiiret valmimist, mis on raamitud julgeoleku ja taristu vajadustega. Samas on rõhk tugevalt suunatud valitsuse tegevuse kontrollimisele keskkonnakaitse ja protseduuride osas, küsides hüvitisalade ja ajakava realistlikkuse kohta. Kõneleja tunnustab eelnevalt alustatud protsessi (Vladimir Svet) positiivse näitena.
2025-10-13
809 Kliimaseaduse tuleviku kohta

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse tegevusetuse ja viivituste suhtes Kliimaseaduse vastuvõtmisel, rõhutades, et kliimamuutuste leevendamine ja elanike ettevalmistamine (kohanemine) peaks olema riiklik prioriteet. Kriitika on suunatud peamiselt valitsuse tegevuse ebaefektiivsusele, lubaduste täitmata jätmisele ja protseduurilisele segadusele. Kõneleja toetab ambitsioonikat ja terviklikku kliimapoliitikat, mis tegeleb nii heitmete vähendamise kui ka kohanemisega.
2025-10-13
Arupärimine üldise pesitsusrahu kehtestamise vajalikkuse ja ajakohasuse kohta (nr 804)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub keskkonnakaitse ja majandushuvide tasakaalustamisele, toetades tugevalt üldise pesitsusrahu vajadust. Rõhutatakse, et kaitse peab olema tagatud igal pool, mitte ainult kaitsealadel, viidates Euroopa Kohtu otsusele. Seisukoht on suunatud poliitika kujundamisele, et lahendada kaasaegse tehnoloogia (harvesterid) tekitatud probleem.
2025-10-13
Arupärimine kohalike omavalitsuste tulubaasi kohta (nr 802)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline rõhuasetus on suunatud kohalike omavalitsuste finantsautonoomia teema lahendamisele ja selle praktilisele rakendamisele. Esitatakse poliitikapõhine küsimus, mis nõuab konkreetset võrdlust kahe erineva omavalitsuse (Tallinn ja Valga) näitel, arvestades ka kriiside keerukust. Kõneleja tunnustab ministri tegevusvaldkonna keerukust, näidates üles mõõdukat toetust ministri pingutustele.
2025-10-09
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (661 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt kriitiline eelnõu tagasilükkamise põhjenduste suhtes, eriti mis puudutab käibemaksu alandamise mõju lõpphindadele. Kõneleja seab kahtluse alla komisjoni analüüsi võimekuse, viidates sellele, et Eesti seisukoht erineb märkimisväärselt naaberriikide praktikast. Seisukoht on suunatud poliitika ja analüüsi võrdluspõhisusele, nõudes selgitust "kummalisele vastuolule".
2025-10-06
Arupärimine Rootsi kurjategijate Eestisse toomise kohta (nr 803)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub sisejulgeolekule ja välisvangide (Rootsi kurjategijate) Eestisse toomise mehhanismidele. Esineja väljendab tugevat skepsist valitsuse selgituste suhtes, tuues esile vastuolu Rootsi meedia ja ministri väidete vahel karistuste raskuse osas. Peamine rõhk on suunatud poliitika läbipaistvusele ja otsustusprotsessi selgusele.
2025-09-24
Riigikantselei leping Advokaadibürooga Sorainen OÜ „Dereguleerimine ning looduskaitselised piirangud metsade majandamisel – rahvusvaheline võrdlus ja ettepanekud Eestile"

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline Riigikantselei ja Efektiivsuse ja Majanduskasvu Nõukoja tegevuse suhtes, mis puudutab metsade majandamise deregulatsiooni. Kõneleja vastandub teravalt looduskaitse piirangute käsitlemisele bürokraatiana, seades esiplaanile elukeskkonna säilitamise väärtuse. See on peamiselt väärtuspõhine ja poliitika suunda vaidlustav seisukoht.
2025-09-22
Arupärimine ettevõtjate nõukoja loomise ning selle liikmete võimaliku huvide konflikti kohta (nr 788)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse moodustatud ettevõtjate nõukoja suhtes, rõhutades läbipaistvuse puudumist ja võimalikku huvide konflikti. Kõneleja seab esiplaanile vajaduse tervikliku riigijuhtimise järele, mis arvestaks lisaks ettevõtlusele ka avalikke huve, kogukondi ja keskkonda. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes eetilisele ja laiapõhjalisele valitsemisele, vastandudes kitsale kampaaniapõhisele lähenemisele. Samuti kritiseeritakse strateegilise riigijuhtimise (nt metsa arenduskava) hülgamist.
2025-09-17
Hariduspoliitika

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Kõneleja vastustab tugevalt haridusministeeriumi mehhanitsistlikku lähenemist kutseharidusele, mis ei arvesta regioonide eripäraga. Poliitiline seisukoht on suunatud Suuremõisa ametikooli säilitamisele, rõhutades selle hariduslikku ja kultuurilist olulisust ning nõudes kestlikku rahastusmudelit. Seisukoht on tugevalt tulemuspõhine ja kriitiline ministeeriumi protseduurilise tegevuse suhtes.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline rõhuasetus on suunatud hariduse sisu ja definitsiooni üle peetavale sisulisele debatile, rõhutades vajadust kohaneda teadmiste eksponentsiaalse kasvu ja kiire keskkonnamuutusega. Kõneleja väljendab ka mõõdukat muret kliima, keskkonna ja looduskaitse teemade näilise taandumise pärast ametlikus päevakorras võrreldes varasema perioodiga. Tema lähenemine on pigem väärtus- ja poliitikakujunduse suunaline.
2025-09-15
Arupärimine haridusliku ebavõrdsuse kohta (nr 795)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitik rõhutab tungivalt keskkonna- ja loodushariduse tähtsust mitteformaalse hariduse raames, pidades seda kriitiliseks teemaks, arvestades keskkonna olukorda. Seisukoht on poliitikapõhine, keskendudes institutsioonidevahelisele koostööle ja ressursside suunamisele, et tagada teemade korralik esindatus. Ta toetab tugevalt loodushariduse suuna tugevdamist.
2025-09-15
Arupärimine Läti punahirvede kohta Eestis (nr 796)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Fookus on ebaseaduslike loomade loodusesse laskmise takistamisel, mida käsitletakse laiemalt süsteemse probleemina, mitte üksikjuhtumina. Poliitiline suund on suunatud regulatiivsele järelevalvele ja seaduserikkumiste ennetamisele, rõhutades vajadust lahendada probleem laiemalt kui vaid üksikjuhtumi tasandil.
2025-09-15
Arupärimine kaitsetööstuse arengu takistamise kohta (nr 783)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõige silmatorkavam teema on valitsuse vastutus ja otsuste õiguslik korrektsus Nursipalu harjutusvälja laiendamise kontekstis. Hoitakse tugevalt seisukohta, et valitsus peab vastutama selle eest, et tehtud otsused oleksid õigesti vormistatud ja seaduslikult tehtud. Fookus on selgelt suunatud valitsuse tegevuse ja soorituse hindamisele (performance-driven).
2025-09-08
Arupärimine tuumaenergia arendamise kohta Eestis (nr 786)

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tuumaenergia arendamise poliitilisel ja finantsilisel läbipaistvusel Eestis. Kõneleja on kriitiline valitsuse näiliselt vastuolulise seisukoha suhtes (valmisoleku garanteerimine vs. ehituse mittetoetamine) ning nõuab selgust maksumaksja raha kasutamise osas. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja finantsriskidele orienteeritud.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline valitsuse tegevuse suhtes, keskendudes eeskätt keskkonnapoliitika (metsamajandus, kliimaseadus) ebaselgusele ja halduskaosele. Samuti kritiseeritakse teravalt valitsuse läbipaistmatut juhtimisstiili ja huvide konfliktide ohtu, eriti seoses ettevõtjate nõukojaga. Fookus on protseduurilisel ja tulemuspõhisel kriitikal, nõudes selgitusi ja analüüse tehtud otsuste aluseks.
2025-06-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele" eelnõu (630 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on riigi süsteemide, eriti politsei, võimekus tegeleda üha keerulisemate kelmustega. Poliitiline hoiak on kriitiline ja tulemuspõhine, seades kahtluse alla lihtsustatud lahendused nagu haridus või erasektori vastutus. Kõneleja rõhutab tugevalt vajadust tagada riigiorganite küllaldane suutlikkus keeruliste juhtumitega toime tulla.
2025-06-12
Töölepingu seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (602 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu 602 SE vastu, mis puudutab töölepingu seaduse muudatusi. Kriitika keskendub töötajate huvide eiramisele ja eelnõu läbisurumisele jõumeetodil, seades vastandlikult esiplaanile ettevõtjate soovid. Positsioon on tugevalt väärtuspõhine, kaitstes töötajate õigusi ja protseduurilist õiglust.
2025-06-12
Teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse eelnõu (554 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt teadus- ja arendustegevuse seaduse eelnõu, nimetades seda "päris heaks seaduseks". Tema peamine poliitiline rõhuasetus on akadeemilise vabaduse kaitsel, vastandudes klauslitele, mis võimaldaksid poliitilist või ametkondlikku mõju rahastamisotsustele. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades mitmekesiste seisukohtade ja debati olulisust teadustöös. Ta hoiatab tulevaste poliitiliste jõudude eest, kes võiksid seadust kurjasti kasutada.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja vastustab tugevalt Keskkonnaameti rahastuse kärpeid lisaeelarves, pidades seda vastuoluliseks plaanitava töökoormuse kasvuga uute keskkonnaseaduste tõttu. Ta kritiseerib valitsuse (Reformierakonna) positsioonide muutumist nii keskkonnakaitse kui ka sotsiaallubaduste osas, rõhutades ebavõrdsust Tallinna ja äärealade vahel. Poliitiline raamistik on väärtuspõhine, keskendudes sotsiaalsele õiglusele ja keskkonnakriisi tõsidusele.
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on teraval jõukuse ebavõrdsusel ja riigi ülalpidamise koormuse ebaühtlasel jaotumisel, mis koondab jõukuse üha väiksema osa kätte. Kõneleja on tugevalt vastu praegusele suunale, mis viib Eestit Põhjamaade mudelist eemale, ning rõhutab, et ebavõrdsus ohustab riigi sidusust, stabiilsust ja võimekust kriisidega toime tulla. Tema seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, seostades majanduslikku ebavõrdsust otseselt riigikaitse ja keskkonnakriisiga toimetuleku võimega.
2025-06-11
Suurenevad raied pühapaikades

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine ja vastandub valitsuse tehnokraatlikule mõtteviisile. Kõige olulisem teema on pühapaikade rüüstamise ja lageraiete peatamine, mida kirjeldatakse pretsedenditu ja brutaalse marodööritsemisena. Seisukoht on selgelt opositsiooniline, nõudes valitsuselt konkreetseid meetmeid rahva süvakultuuriväärtuste säilitamiseks.
2025-06-10
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt seaduseelnõu 609 SE poolt, rõhutades selle kasu paljudele huvigruppidele ja vastuseisu vähestele monopoolsetele huvidele. Kõneleja peab oluliseks protsessi kiirust, et vältida lõputuid kohtuvaidlusi, mis takistaksid monopoolses seisundis olevate isikute vastutusele võtmist. Positsioon on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes õigusliku menetluse efektiivsusele.
2025-05-21
Energeetika- ja keskkonnaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt kriitiline valitsuse keskkonnapoliitika suhtes, eriti 30% ja 70% maakasutuse sihtide osas, mida peetakse sisutühjadeks siltideks. Rõhutatakse tasakaalustatud otsustusprotsessi puudumist ja varasema põhjaliku arutelu vältimist. Seisukoht on protseduurikeskne ja nõuab poliitika kujundamisel suuremat läbipaistvust ja tasakaalustatust.
2025-05-21
Avaliku huvi asemel kitsa ärihuvi teenindamine

XV Riigikogu, V istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse otsustusprotsesside ja nõukodade moodustamise suhtes, rõhutades läbipaistvuse puudumist ja huvide konflikti ohtu. Kõneleja seab kahtluse alla olulise keskkonnapiirangu (70:30 suhe) seadustamise, keskendudes selle pikaajalistele tagajärgedele ja teostatavusele. Fookus on protseduurilisel õiglusel ja loosungi "majandus peab jääma keskkonnaga ette antud piiridesse" teostamisel.
2025-05-20
Arupärimine elektrienergia tootmisvõimsuste kohta (nr 746)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse energiapoliitika teostuse suhtes, nimetades seda "lõputuks jokutamiseks". Peamine rõhuasetus on väärtuspõhisel lähenemisel, nõudes, et taastuvenergia arendamisel lähtutaks esmalt inimestest ja nende informeerimisest, mitte tööstuse vajadustest. Samuti kritiseeritakse keskkonnapiiride eiramist majanduskasvu nimel.
2025-05-19
Arupärimine Eesti keskkonnapoliitika kohta (nr 743)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub tugevale kriitikale valitsuse tegevusetuse suhtes keskkonnastrateegia (KEVAD) kinnitamisel, mis on seisnud peaaegu kaks aastat. Rõhutatakse vajadust laiapõhjalise ja strateegilise arengukava järele, et tagada Eesti puhas ja elurikas keskkond aastaks 2030. Kriitika on peamiselt poliitika- ja protseduuripõhine, nõudes selgust strateegilise arendamise aluste osas.
2025-05-19
Arupärimine loodusobjektide kaitsekorra ebaseadusliku muutmise kohta (nr 738)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine teema on Natura hindamiste tegemata jätmisest tingitud ebaõiglus maaomanike suhtes. Poliitik toetab tugevalt võrdset kohtlemist ja nõuab kannatanud isikutele suuremat kompensatsiooni, rõhutades, et probleem on juurdunud juba 2004. aastasse. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes õigluse ja riigi usalduse taastamisele.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse, jahiseaduse ja riigivaraseaduse muutmise seaduse eelnõu (612 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon eelnõu suhtes on vastuoluline: toetatakse tehnilisi muudatusi, mis lihtsustaksid bürokraatiat ja on ametnike poolt kaua oodatud, kuid vastustatakse tugevalt kahte sätet, mis puudutavad hüvitusalasid ja kodanikuühiskonna õigust teha kaitseala ettepanekuid. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades kodanikuühiskonna kaitset ja poliitilise survestamise ohtu, mistõttu tehakse sotsiaaldemokraatide nimel ettepanek eelnõu tagasi lükata. Eelnõu on "nuditud variant" varasemast, mis oli vaatluse all sotsiaaldemokraatide koalitsioonis oleku ajal.
2025-05-15
Looduskaitseseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (Natura hindamine) eelnõu (610 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõige pakilisem teema on looduskaitseseaduse muudatused (Natura hindamine), mis on ajendatud Euroopa Komisjoni rikkumismenetlusest. Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud riigi pikaajalise tegematajätmise vastu, mis on tekitanud kohutava vastasseisu maaomanike ja riigi vahel. Kuigi seadusemuudatust peetakse vajalikuks bürokraatia vähendamiseks ja õigusliku korrektsuse tagamiseks, on tugev vastuseis eelnõu heakskiitmisele seni, kuni selles pole selgelt lahendatud tekkinud ebaõigluse hüvitamise küsimus. Poliitiline raamistik on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes usalduse taastamisele ja õiglusele.
2025-05-14
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt keskkonnakaitse ja kestliku metsanduse suunaline, vastandudes puidukesksele majandamisele. Kõneleja rõhutab, et hundi arvukuse haldamine on otseselt seotud metsade haldamise ja elukeskkonna kandevõimega, kritiseerides ökoloogiliselt rumalate otsuste tegemist. Stants on väärtuspõhine ja tugevalt reformimeelne, nõudes metsanduspoliitika muutmist kestlikumaks.
2025-05-07
Töötuskindlustuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (519 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv kavandatavatele seadusemuudatustele, mis vähendavad õpilaste ja üliõpilaste toetusvõimalusi Töötukassa kaudu. Positsioon on raamitud poliitika ja väärtuste kaudu, rõhutades, et noorte võimaluste piiramine kahjustab riigi konkurentsivõimet ja tarkust. Kõneleja rõhutab vajadust luua noortele eraldi toetussüsteem, et vältida nende sattumist toimetulekutoetuse taotlejate hulka.
2025-05-06
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt jahiseaduse muudatust, mis võimaldab küttida nuhtlusisendeid, pidades seda väga vajalikuks. Samas kritiseerib ta seadusandlikku protsessi kui ohtlikult kaugel keskkonnamõistmisest ja süüdistab võimumänge sisuliste ettepanekute kõrvale jätmises. Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades elukeskkonna kestlikkuse eksistentsiaalset olulisust.
2025-05-06
Arupärimine parvlaevaühenduse tuleviku kohta (nr 739)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud majandustegevuse elavdamisele regionaalsete soodustuste ja infrastruktuuri tihendamise kaudu. Kõneleja rõhutab vajadust mõjutada riigieelarve koostamist, et tagada Hiiumaa ettevõtjatele ja inimestele suuremad praamisoodustused. Seisukoht on selgelt tulemuspõhine, sidudes soodustused otseselt riigieelarvesse laekuva tuluga.
2025-05-06
Arupärimine Kehtna Kutsehariduskeskuse ja Vana-Vigala Tehnika- ja Teeninduskooli ümberkorraldamise kohta (nr 733)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv riigi praegusele poliitikale, eriti mis puudutab maapiirkondade tühjenemist, mida peetakse väära poliitika tulemuseks, mitte fataalseks paratamatuseks. Kõneleja rõhutab, et Tallinnast tehtud otsused on liiga tehnilised ja ei arvesta kohalikku kriitilist mõju. Positsioon on selgelt poliitikapõhine, keskendudes haldusotsuste tagajärgedele.
2025-05-06
Arupärimine Rohuküla raudtee rajamise katkestamise kohta (nr 731)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastu valitsuse otsusele katkestada Rohuküla raudtee rajamine. Kõneleja kritiseerib ministri seisukohti maapiirkondade tühjenemise osas, nimetades seda fatalismiks, mille tekitajaks minister ise on. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades vajadust toetada maaelanikke ja keskkonnasõbralikku transporti.
2025-05-05
Arupärimine maapiirkondade kohta (nr 713)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on regionaalpoliitika ja maapiirkondade väljasuremise vältimine. Kõneleja vastandub tugevalt fatalistlikule seisukohale, et rahva koondumine linna on vältimatu, rõhutades, et riiklik poliitika peab olema aktiivne ja pikaajaline, et tagada maakohtade elujõulisus.
2025-05-05
Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on tugevalt vastu Konkurentsiseaduse muutmise eelnõule (609 SE), kuna see ignoreerib tarbija huve ja on majanduskuritegevusega võitlemisel ebaefektiivne. Poliitiline fookus on suunatud avaliku huvi kaitsmisele ja eelnõu läbisurumise motiivide kahtluse alla seadmisele. Seisukoht on selgelt poliitikapõhine, rõhutades seaduse tegelikku mõju inimestele.
2025-03-19
Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugev toetus keskkonnakaitsele, eriti põhjavee väärtustamisele ja bürokraatia mõistlikule lihtsustamisele. Kõneleja vastandub jõuliselt koalitsiooni plaanidele administratsiooni voluntaristlikuks vähendamiseks ja Keskkonnaameti laialituustimisele. Ta rõhutab avaliku võimu ja äriettevõtluse põhimõttelist erinevust, kritiseerides riigivalitsemise äriettevõtte loogikaga käsitlemist. Seisukohad on nii poliitika- kui ka tulemuspõhised, keskendudes ameti alarahastamise tagajärgedele.
2025-03-11
Peaministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sh ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on keskkonnapoliitika ja selle seos majandusega. Kõneleja vastandub tugevalt valitsuse kavatsusele lihtsustada looduskaitset majanduse tarbeks, pidades seda varasema, keskkonnapiire rõhutava maksiimi vastandiks. Seisukoht on selgelt kriitiline ja väärtuspõhine, rõhutades elukeskkonna tähtsust ja nõudes valitsuselt selget keskkonnapoliitikat.
2025-02-26
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (567 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on peamiselt protseduuriline, esitades Keskkonnakomisjoni arutelu ja otsuse (eelnõu tagasilükkamine) Jahiseaduse muutmise eelnõu 567 SE osas. Ta rõhutab vajadust selgete seaduslike definitsioonide järele (nt nuhtlusisend) ja tasakaalu leidmist vara kaitse ning loomade heaolu vahel. Ta toetab mõõdukalt seisukohta, et nuhtlusisendite reguleerimise teema on oluline ja vajab edasist arutamist ekspertkogudes.
2025-02-19
Kiirgusseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (573 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitik toetab esialgselt kiirgusseaduse muudatust, pidades seda "väga mõistlikuks". Peamine fookus on suunatud tuumajäätmete ladustamise (Paldiski) kõrgele maksumusele (150 miljonit eurot) ja selle vastuolule varasemate väidetega tuumaelektrijaama rajamise debatis. Seisukoht on poliitika- ja majanduspõhine, rõhutades kulude läbipaistvust.
2025-02-12
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (537 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on vastutustundliku lemmikloomapidamise tagamine ja avaliku turvalisuse suurendamine läbi kohaliku omavalitsuse volituste laiendamise. Kõneleja toetab tugevalt seaduseelnõu 537 SE, mille eesmärk on anda omavalitsustele vajalik "jõuõlg," et mõjutada vastutustundetuid koeraomanikke. Poliitiline positsioon on lahendustele orienteeritud ja rõhutab vajadust kiirustada seaduse vastuvõtmisega, et vältida tulevasi õnnetusi.
2025-01-29
Õiguskantsleri ettepanek tööstusheite seaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub suurte seaduste, eriti kliimaseaduse, põhjalikule ettevalmistamisele ja pika plaani vajadusele. Kõneleja vastandub tugevalt kiirustavale ja pealiskaudsele seadusloomele, rõhutades, et sisu peab olema mõistlik ja maksimaalselt hea. Seisukoht on tugevalt protseduuriline ja kvaliteedile orienteeritud, rõhutades pikaajalise visiooni olulisust.
2025-01-28
Jahiseaduse muutmise seaduse eelnõu (553 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugev toetus Jahiseaduse muutmise eelnõule (553 SE), et lahendada kriitiline olukord, kus nuhtlusisendite puhul pole võimalik ilma kohtuotsuseta sekkuda. Sotsiaaldemokraadid toetavad eelnõu kindlalt, rõhutades vajadust hundi arvukust majandada (hoides seda 20–30 pesakonna vahemikus) nii sotsiaalse taluvuse kui ka ökoloogilise rolli säilitamiseks. Eelnõu on raamitud kui pragmaatiline ja kiire lahendus tekkinud haldusvõimetuse probleemile.
2024-12-12
Ehitusseadustiku, halduskoostöö seaduse ja veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (531 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub bürokraatia vähendamise ja kriitilise tähtsusega keskkonnaressursside (põhjavesi) kaitse tasakaalustamisele. Stants on poliitikapõhine, otsides selgust regulatiivses raamistikus, mis puudutab puurkaevude kooskõlastamise vastutuse jagunemist Keskkonnaameti ja kohalike omavalitsuste vahel. Kõneleja rõhutab põhjavee kui ääretult olulise ressursi kaitsmise vajadust.
2024-12-11
Jäätmeseaduse ja pakendiseaduse muutmise seaduse eelnõu (430 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Toetab valitsuse algatatud jäätmeseaduse eelnõu, pidades seda oluliseks ja vajalikuks, kuid kritiseerib teravalt Eesti riigi passiivsust ja sabassörkimist keskkonnateemade lahendamisel, mis peaksid olema riiklikult prioriteetsed. Poliitiline raamistik on väärtuspõhine, rõhutades keskkonnasäästlikkuse ja tuleviku huve. Stants on mõõdukalt toetav konkreetsele eelnõule, kuid tugevalt kriitiline süsteemse inertsuse suhtes.
2024-11-21
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kliimamuutuste mõju Eesti õigusruumile ja majandusele" arutelu

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kliimakriis on poliitilise tegevuse keskmes, seda käsitletakse kui vältimatut ja ühiskonna suurimat väljakutset ("kobarkriis"). Toetatakse tugevalt teaduslikult põhjendatud leevendus- ja kohanemismeetmeid, rõhutades, et lahendused peavad olema inimkesksed. Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine ja rõhutab muutuste paratamatust, identifitseerides end sotsiaaldemokraatidega. Poliitik kritiseerib teravalt praegust kasvukeskset majandusmudelit.
2024-11-05
Ülevaade Vabariigi Valitsuse tegevusest Euroopa Liidu poliitika teostamisel

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt valitsuse fookust julgeolekule, Ukraina võidule ja kaitsevõime suurendamisele, pidades neid ülioluliseks. Samas kritiseerib ta teravalt peaministri ettekannet majanduse ja konkurentsivõime käsitlemise eest isoleerituna, nõudes tugevalt keskkonnasäästlikku ja sotsiaalsüsteemiga kooskõlas olevat arengut, mis on väärtuspõhine lähenemine. Ta rõhutab, et majandus peab mahtuma looduse poolt ette antud piiridesse.
2024-10-23
Siseministri poliitiline avaldus sisejulgeoleku teemal

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt suunatud sisejulgeoleku ja riigikaitse toetamisele, rõhutades vajadust takistada Venemaaga seotud kirikuharu positsioonide kasutamist relvana käimasolevas sõjas. Seisukoht on väärtuspõhine, tehes selge vahe isikliku usu ja institutsionaalse kiriku vahel, mis võib olla seotud võimustruktuuridega. Kõneleja toetab kindlalt plaanitud muudatusi, mis on suunatud just selle ohu neutraliseerimisele.
2024-10-14
Vabariigi Valitsuse seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (505 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt vastanduv valitsuse seaduse muutmise eelnõule (505 SE), mis puudutab ministeeriumide vastutusalade ümberkorraldamist. Kõneleja kritiseerib oluliste regionaalpoliitika instrumentide (ruumiline planeerimine, maakasutus) meelevaldset viimist Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi alt Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi alla. Seisukoht on poliitikapõhine, rõhutades, et selline ümberkorraldus takistab regionaalpoliitika efektiivset elluviimist.
2024-09-18
Energiamajanduse korralduse seaduse, elektrituruseaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muutmise seaduse eelnõu (359 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on suunatud eelnõu sisuliste vastuolude kriitikale, mis puudutavad looduskaitse ja taastuvenergia ühitamist. Kõneleja vastandub mõõdukalt seaduseelnõu sätetele, mis loovad kummalise erisuse taimeriigi ja loomariigi kaitsemeetmete vahel. Seisukoha kujundamine on selgelt poliitika- ja detailipõhine, rõhutades eelnõu ebaloogilisust.
2024-09-17
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub seadusloome kvaliteedile ja protseduurilisele korrektsusele. Kõneleja väljendab muret olukordade pärast, kus seaduse sisu muudetakse kontseptsionaalselt lihtsate muudatustega, mööda minnes nõutavast ettevalmistamiskavatsusest. See on tugevalt protseduuripõhine seisukoht, mis rõhutab seadusloome loogika ja korra järgimist.
2024-06-12
Riigikogu otsus "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" (431 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt vastanduv käesolevale tuumaenergia kasutuselevõtu toetamise otsusele, rõhutades, et otsust ei saa teha kiirustades, ilma piisava riski- ja ohuhinnanguta. Seisukoht on poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades vastutust maksumaksja ja tulevaste põlvede ees ning nõudes põhjalikku analüüsi enne põhimõtteliste otsuste tegemist. Poliitiline eesmärk on otsuse lugemise katkestamine, et vältida vigaseid otsustusi, mis on ajendatud lobist ja suurtest huvidest.
2024-06-11
Riigikogu otsuse "Sihtasutuse Keskkonnainvesteeringute Keskus nõukogu liikme tagasikutsumine ja uue liikme nimetamine" eelnõu (455 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub Keskkonnainvesteeringute Keskuse nõukogu liikme tagasikutsumisele ja uue liikme nimetamisele. Maran toetab tugevalt komitees saavutatud konsensuslikke otsuseid, rõhutades protseduurilist selgust ja otsuste kiiret vastuvõtmist. Tema käsitlus on puhtalt protseduuriline ja tulemuspõhine, keskendudes komisjoni töö tulemuste edastamisele.
2024-06-11
Riigikogu otsuse "Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liikme nimetamine" eelnõu (454 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on Riigimetsa Majandamise Keskuse nõukogu liikme nimetamise protseduurilisel läbiviimisel. Kõneleja toetab tugevalt Anti Allase nimetamist ja rõhutab, et kõik menetluslikud otsused tehti keskkonnakomisjonis konsensuslikult. Tema lähenemine on rangelt protseduuriline ja faktipõhine, keskendudes institutsionaalsele järjepidevusele.
2024-06-05
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja positsioon automaksu suhtes on tinglik: ta on põhimõtteliselt maksutõusude vastu, kuid toetab seda seadust mõõdukalt ainult juhul, kui see teenib tõelisi keskkonnaeesmärke. Poliitiline raamistik on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades keskkonnakriisi ja jätkusuutlikkuse vajadust, ning nõuab paralleelseid muutusi regionaal- ja liikuvuspoliitikas.
2024-05-29
Riigikogu otsuse "Tuumaenergia Eestis kasutuselevõtu toetamine" eelnõu (431 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on mõõdukas vastuseis tuumaenergia kasutuselevõttu toetavale otsuse eelnõule, keskendudes protseduurilistele ja planeerimisküsimustele. Kõneleja rõhutab, et sellist otsust ei tohiks vastu võtta enne energiamajanduse arengukava valmimist ja põhjalike analüüside teostamist. Positsiooni raamistik on selgelt poliitika- ja protseduuripõhine, nõudes loogilist järjekorda seadusandluses.
2024-05-15
Kliimaministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on suunatud säästva arengu põhimõtete kaitsmisele ja põhiseaduslike kohustuste täitmisele, vastandudes kitsale majanduskesksele lähenemisele kliimapoliitikas. Rõhutatakse, et kliimaseadus ei tohi muutuda pelgalt kliimakindla majanduse seaduseks, mis jätab kõrvale keskkonna alalhoiu ja kohaliku kogukonna toimetuleku. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, tuginedes õigusaktidele ja ökoloogilisele tasakaalule.
2024-04-18
Keskkonnakomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tuumaenergia kasutuselevõtmise vajadus ja võimalused Eestis" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tuumaenergia kasutuselevõtu küsimusel Eestis, mida käsitletakse olulise riikliku strateegilise otsusena. Esinejad väljendavad ettevaatlikku ja ratsionaalset seisukohta, hoiatades emotsionaalse tuumaenergia jaatamise eest ning rõhutades vajadust leida objektiivset infot. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja andmepõhine, kahtlustades lobitöö ja ebamäärasuse mõju otsustusprotsessile.
2024-04-11
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tagada veterinaaria tulevik" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on suunatud veterinaaria tuleviku kindlustamisele, rõhutades selle strateegilist tähtsust toidujulgeoleku ja terviseühtsuse (One Health) kontekstis. Toetatakse tugevalt Eesti Maaülikooli rahastamise suurendamist ja süsteemsete lahenduste leidmist (nt tasulise õppe taastamine) spetsialistide puuduse leevendamiseks. Poliitiline raamistik on selgelt poliitika- ja väärtuspõhine, keskendudes jätkusuutlikkuse tagamisele piiratud ressursside tingimustes.
2024-04-09
Majandus- ja infotehnoloogiaministri ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on majanduskasvu ja keskkonnasäästlikkuse tihedal seosel. Kõneleja tunnustab ambitsioonikaid majandusplaane, kuid esitab kriitilise küsimuse nende mõju kohta elukeskkonnale ja keskkonna puhverdusvõimele. Seisukoht on poliitika- ja väärtuspõhine, nõudes majandustegevuse integreerimist keskkonnakaalutlustega.
2024-04-03
Elektroonilise side seaduse ja looduskaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (392 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub seadusloome kvaliteedile ja menetluslikule korrektsusele, eriti erakorralise menetluse puhul. Toetatakse pakilisi riigikaitse eesmärke (Kevadtormi muudatused), kuid vastustatakse mõõdukalt mitteseotud ja mittepakiliste looduskaitseseaduse muudatuste kiirmenetlusse kaasamist. Rõhutatakse põhimõtet "tark kiirustab aeglaselt" ning vajadust vältida "vanakuri peitub pisiasjades".
2024-03-20
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugev toetus atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmisele müra reguleerimise osas, rõhutades selle tervisemõju ja vajadust õigusselguse järele. Lähenemine on poliitikapõhine, tuginedes Maailma Terviseorganisatsiooni ja Euroopa Keskkonnaagentuuri andmetele, mis näitavad müra kui alahinnatud ohu olulisust. Eesmärk on luua hästi rakendatav seadus, mis vähendaks müra negatiivset mõju.
2024-03-12
Elektroonilise side seaduse ja looduskaitseseaduse muutmise seaduse eelnõu (392 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on mõõdukalt toetav riigikaitse eesmärkide saavutamisele, eriti õiguslünkade täitmisele side valdkonnas ja Kevadtormiga seotud erandite loomisele. Samas on esmane rõhk tugeval protseduurilisel ettevaatlikkusel, kahtlustades erakorralise menetluse vajalikkust kolme looduskaitseseaduse muudatuse osas. Eriti kriitiline on kõneleja asendusmaa sätte suhtes, viidates võimalikele riskidele ja varasemale maadevahetuse skandaalile.
2024-03-06
Energiamajanduse korralduse seaduse ning keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse täiendamise seaduse eelnõu (359 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt poliitika- ja detailikeskne, keskendudes energiamajanduse seaduse eelnõu sätete loogilisusele ja järjepidevusele. Kõneleja seab kahtluse alla kaitsealade regulatsioonide ebajärjekindla käsitluse, viidates võimalikule veale, mis vajab parandamist või selgitamist.
2024-02-08
Riigikogu otsuse "Putukate ja putukaid sisaldavate toitude ja toodete erimärgistamise ja müügi kohta" eelnõu (222 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja seab kahtluse alla putukavalgujahu erikäsitluse aluseks olevad argumendid, mis põhinevad kultuurilisel võõrusel ja tervisekahjulikkusel. Ta võrdleb putukajahu kasutamist teiste laialt levinud koostisosadega (sojauba, palmiõli, säilitusained), viidates skepsisele piirangute kehtestamise suhtes. Seisukoht on modereeritult vastanduv väärtuspõhisele piiravale märgistamisele.
2024-01-25
Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (160 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on keskkonnaprobleemidel, eriti atmosfääriõhu kaitse ja nanoosakeste mõju teemal. Kõneleja tunnistab potentsiaalseid keskkonnaprobleeme, kuid tema peamine seisukoht on suunatud ettekandja esitatud väidete detailsuse ja proportsioonide kahtluse alla seadmisele. Seisukoht on mõõdukas ja tugevalt poliitika- ning andmepõhine, otsides kinnitust väidetele, et kütuse lisandid võiksid põhjustada näiteks lume siniseks värvumist.
2024-01-16
Veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (346 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitik toetab tugevalt Veeseaduse muutmise seaduse eelnõu (346 SE), mis lubab puhastatud vee taaskasutamist. Tema seisukoht on väärtus- ja poliitikapõhine, rõhutades üleminekut ökoloogilise külluse olukorrast ökoloogilise kitsikuse olukorda. Ta rõhutab vajadust hoida vett ja juhtida seda vastavalt kliimakriisi kontekstile (põuaperioodid ja üleujutused).
2024-01-16
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele eemaldada nn. Pronkssõduri kuju avalikust ruumist" eelnõu (104 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon keskendub rahvusliku identiteedi ja avalikus ruumis asuvate mälestusmärkide teemale, mis on seotud Riigikogu otsuse eelnõuga Pronkssõduri eemaldamise kohta. Kõneleja seab kahtluse alla eelnõu toetajate peamise argumendi, küsides, kas identiteet on tõesti nii nõrk, et kuju eemaldamine on vajalik. See viitab skeptilisele või vastandlikule hoiakule eelnõu suhtes, kasutades väärtuspõhist raamistikku (identiteedi tugevus).