Päevakorrapunktide kaupa: Maris Lauri

Kokku päevakordi: 36

Täielikult profileeritud: 36

2025-10-13
Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Tugev toetus fiskaalsele distsipliinile ja rahvusvaheliste eelarvereeglite järgimisele, mis on seotud Euroopa Liidu ja euroalaga. Rõhutatakse vajadust detailse läbipaistvuse ja vastutuse järele riigieelarve kulude ja Euroopa Liidu vahendite kasutamisel, et vältida ebamõistlikku kulutamist (nt kasiinosse minek).
2025-10-09
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti majanduse tulevik" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated on tugevalt suunatud innovatsioonile, teadus- ja arendustegevusele ning kõrge lisandväärtusega tootmisele (väärindamine). Toetab kodumaise kapitali akumulatsiooni ja kritiseerib tarbimist soodustavaid poliitikaid, mis vähendasid sääste. Peab palgakulude kasvu loomulikuks konvergentsiprotsessiks, mis sunnib ettevõtteid uuendusi tegema ja tootlikkust tõstma.
2025-09-17
Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA) uuesti arutamine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated keskenduvad finantskuritegevuse tõkestamisele ja rahvusvaheliste sanktsioonide rakendamisele. Toetatakse Rahapesu Andmebüroo tuumikülesannete täitmist, kuid tunnistatakse vajadust täpsustada andmete kasutamise piire ja õiguslikku alust.
2025-09-16
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated puudutavad kaudselt finantsregulatsiooni ja rahapesu tõkestamist, mis viitab huvile finantskuritegevuse vastase võitluse vastu. Muid laiapõhjalisi majanduspoliitilisi seisukohti ei esitata.
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Toetatakse regulatiivset paindlikkust ja turu läbipaistvuse suurendamist (positiivne krediidiregister), et vähendada riske ja alandada laenude intresse. Majanduslikud vaated rõhutavad finantssüsteemi kui majanduse vereringe tähtsust ja vajadust vältida põhjendamatult koormavaid reegleid. Nähakse positiivset krediidiregistrit vahendina, mis vähendab riske nii laenuandjate kui ka laenuvõtjate jaoks.
2025-06-18
Krediiditeabe jagamise seaduse eelnõu (652 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated toetavad regulatiivseid meetmeid tarbijakrediidi valdkonnas, eesmärgiga ennetada liigset laenamist ja kaitsta tarbijaid. Eelnõu aitab kaasa finantsstabiilsusele, vähendades samal ajal kohtute koormust. Arutelu all oli ka laenukoormuse piirmäära kehtestamine, mis näitab huvi laenuturu reguleerimise vastu.
2025-06-17
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse eelnõu (640 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja rõhutab, et efektiivne rahapesuvastane võitlus on otseselt seotud riigi majandusliku maine ja võimalustega, aidates vältida suurt majanduskahju, kõrgemaid laenuraha hindu ja rahvusvaheliste tehingute piiranguid. Ta toetab tehnoloogiliste lahenduste kasutuselevõttu (sh Euroopa vahendite abil) majanduskuritegevuse kiiremaks tuvastamiseks.
2025-06-11
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise ning julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (645 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt ettevõtluskeskkonna parandamist maksude alandamise kaudu, viidates Kaupmeeste Liidu seisukohale. Ta on fiskaalselt konservatiivne, rõhutades maksukoormuse langust (prognoositav langus 1,2% võrra järgmiseks aastaks) ja pidades positiivseks ettevõtete kasumimaksu kaotamist.
2025-06-10
Riigikohtu esimehe ülevaade kohtukorralduse, õigusemõistmise ja seaduste ühetaolise kohaldamise kohta

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated piirduvad kohtuvõimu eelarvelise sõltumatuse tagamise küsimusega, mis on seotud käimasolevate kohtukorralduse muudatustega. See on käsitletud pigem põhiseadusliku kui puhtalt majandusliku teemana.
2025-05-20
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse, julgeolekumaksu seaduse ja tulumaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (645 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated on parempoolsed, toetades tulumaksu alandamist (2% kaotamist) ja maksuvabastuse suurendamist, et parandada toimetulekut ja kaotada maksuküür. Astmelist tulumaksu peetakse vääraks ja vastuvõetamatuks. Samas tunnistatakse julgeoleku tõttu vajadust kõrgema maksumäära järele.
2025-05-20
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muutmise seaduse eelnõu (640 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated keskenduvad finantsregulatsiooni tugevdamisele, et tõkestada ebaseaduslikke finantsvooge (rahapesu ja terrorismi rahastamine). Rõhutatakse riskide tuvastamist ja analüüsi, mis viitab fiskaaldistsipliini ja finantsstabiilsuse toetamisele.
2025-05-15
Riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu (580 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud seisukohad puudutavad riigieelarve seaduse regulatsiooni, toetades valitsuse seisukohta, et majandusliku sisu ülevaate osas ei ole vaja uut seadust, kui see on juba kehtivas seaduspildis olemas. See viitab soovile vältida tarbetut või dubleerivat seadusandlust.
2025-05-08
Julgeolekumaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (595 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated keskenduvad maksupoliitikale ja eelarvedistsipliinile, rõhutades vajadust vältida tühimikku riigieelarves. Valitsus toetab uut maksupaketti, mis hõlmab füüsiliste isikute tulumaksumäära tõstmist 24%-le, kuid teeb selle soodsamaks väiksema sissetulekuga inimestele. Äriühingute puhul maksustatakse vaid jaotatud kasumit, kuigi maksumäär tõuseb.
2025-03-20
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele sulgeda Eesti Vabariigi ja Vene Föderatsiooni ajutine kontrolljoon" eelnõu (562 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Ebapiisavad andmed.
2025-01-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (520 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Pooldab vastutustundlikku ja läbipaistvat eelarve koostamist, toetades tegevuspõhist eelarvet. Vastandub kiirustatud ja pealiskaudsetele muudatustele, mis võiksid eelarve loogikat rikkuda, rõhutades, et eelarve on kompleksne ja nõuab süvenemist.
2024-12-17
Riigieelarve seaduse Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlla viimise seaduse eelnõu (525 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Toetab riigieelarve läbipaistvuse ja detailsuse suurendamist, kuid rõhutab, et see peab olema praktiliselt rakendatav ja kooskõlas seadustega. Kaitseb olemasolevat kulu ümbertõstmise õigust ministrite poolt eelarveridade vahel, kui see teenib sama otstarvet. Vastustab eelnõu, mis nõuaks põhiseaduslikelt institutsioonidelt tulemuspõhist eelarvet koos sihtmärkide ja mõõdikutega.
2024-12-11
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad fiskaaldistsipliini ja vastutustundlikkust, vastandudes laenuga jooksvate kulude katmisele ja kritiseerides pikaajalist lodevust. Rikkuse loojateks peetakse ettevõtteid ja inimesi, keda riik peab toetama bürokraatia vähendamise, taristuinvesteeringute ja ausa konkurentsi tagamisega. Maksutõusud on ebameeldivad, kuid eelarve parandamiseks paratamatud.
2024-12-04
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Toetab fiskaalset distsipliini, rõhutades, et riigivõla kiire kasv on risk, mis pärsib majanduskasvu ja laenuvõtmise võimekust. Eelistab laiapõhjalist maksustamist (julgeolekumaks) sektoripõhisele maksustamisele (pangandusmaks), et vältida maksusüsteemi solkimist ja ebakindlust. Kaitseb seisukohta, et laen ei ole tulu, vaid vahend kulutuste katmiseks.
2024-11-13
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Toetab majanduskasvu soodustamist ressursside lisamise kaudu, kuid rõhutab vajadust arvestada eelarve sügava puudujäägi ja kitsaste oludega. Aktsepteerib vajadust tõsta makse või teha ohverdusi julgeoleku tagamiseks. On vastu vastutustundetule laenamisele või raha jagamisele ilma tuluallikaid näitamata.
2024-11-13
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Pooldab riigi ressursside efektiivset kasutamist ja vastutustundlikku planeerimist, kritiseerides suuri ülekantavaid vahendeid (13% eelmisel aastal) kui halva planeerimise tulemust. Toetab paindlikku juhtimist (nt kulude ümbertõstmist tööjõu- ja majandamiskulude vahel teenuste ostmiseks), et tagada eesmärkide täitmine, kuid nõuab, et see ei läheks vastuollu Riigikogu tahtega.
2024-11-06
Ülevaade riigi vara kasutamisest ja säilimisest 2023.–2024. aastal. Viis aastat tegevuspõhist riigieelarvet: reformi tulemused ja vajalikud edasised otsused

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated keskenduvad riigi finantsjuhtimise tõhususele ja läbipaistvusele, nõudes selgust kulude arvestuses ja strateegiliste tulemuste mõõtmisel. Toetab operatiivse juhtimise jaoks kulupõhist lähenemist, kuid strateegiliseks juhtimiseks tulemuspõhisust. Kritiseerib süsteemi, mis tekitab formaalsusi ja võimaldab kõrvalekantimisi.
2024-10-23
29 Riigikogu liikme esitatud kirjalik nõue umbusalduse avaldamiseks rahandusminister Jürgen Ligile

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Not enough data
2024-10-16
Julgeolekumaksu seaduse eelnõu (512 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated toetavad fiskaalset vastutustundlikkust, hoiatades liigse laenukoormuse eest, mis ohustab riigi julgeolekut. Kõneleja rõhutab, et majanduslangus on struktuurne ja sellest ei saa välja inflatsiooni õhutamisega. Toetatakse uut maksu kui hädavajalikku julgeolekumeedet, kuid ollakse vastu ideedele, mis muudaksid investeerimise kallimaks, takistaksid rikkuse loomist ja töökohtade pakkumist.
2024-10-16
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (511 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated keskenduvad riigieelarve haldamise tõhususele ja läbipaistvusele, rõhutades eelarve paremat süstematiseerimist. Toetatakse teatud paindlikkust rahaliste vahendite ümbertõstmisel (nt tööjõu- ja majandamiskulude vahel), et tagada riigi juhtimise operatiivsus ja vältida jäikust.
2024-09-17
Õiguskantsleri ülevaade õigustloovate aktide kooskõlast põhiseadusega ja muude õiguskantslerile seadusega pandud ülesannete täitmisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majandust käsitletakse vaid ühe olulise valdkonnana, mida tuleb teiste ühiskondlike vajadustega (nt looduskaitse, haridus, tervishoid) tasakaalustada. Kõneleja kritiseerib külluse eelistamist vabadusele, kuid konkreetseid majanduspoliitilisi seisukohti (maksud, regulatsioonid) ei esitata.
2024-09-11
Finantsinspektsiooni seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (422 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated toetavad finantssektori regulatsiooni tugevdamist digitaalse tegevuskerksuse nõuete kaudu, et kaitsta klientide ja investorite huve. Eesmärk on tagada finantsasutuste äriprotsesside toimimine ja vähendada tehnilisi riske.
2024-06-13
Finantsinspektsiooni 2023. a aruanne

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad tugeva järelevalve ja regulatsiooni tähtsust majanduse sujuvaks toimimiseks, vältimaks varasemaid reguleerimata olukordade tagajärgi. Samas hoiatatakse süsteemi liigse jäigastamise eest, mis võiks majandust aeglustada ja ühiskonnale märkimisväärset kahju tekitada.
2024-06-10
2024. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (456 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated on tugevalt fiskaaldistsipliini ja kokkuhoiu pooldajad, vastandudes elamisele üle oma võimete ja kontrollimatule laenuvõtmisele. Ta kritiseerib jooksvate kulude ja toetuste ulatuslikku kasvu ning bürokraatia paisumist. Toetab vaid neid investeeringuid, mis end tulevikus tagasi teenivad, mitte kulutusi, mida investeeringuteks nimetatakse.
2024-05-30
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated on rangelt fiskaalselt konservatiivsed, nõudes riigieelarve viimist vähemalt tasakaalu ning permanentse puudujäägi lõpetamist. Toetatakse kulude vähendamist, tulude suurendamist ning eelarvereeglite, näiteks kulupiirangu, kehtestamist. Rõhutatakse, et laen ei ole maksutulu ja see tuleb tagasi maksta.
2024-05-30
Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad finantsdistsipliini ja vastutustundlikku riskijuhtimist, eriti klientide varade kaitsmisel. Toetatakse põhimõtet, et järelevalvealused peaksid katma järelevalvetasu, ning toetati tasude maksimummäära suurendamist Finantsinspektsioonis. Vastustatakse ebamõistlikult kulukaid riiklikke IT-lahendusi (nt andmete automaatne ülekanne), mis ei ole ressursiliselt otstarbekad.
2024-05-16
Majanduskomisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tõsta tootlikkust Eesti majanduses?" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Toetatakse tugevalt fiskaaldistsipliini ja riigi rahanduse kiiret kordaseadmist ebakindluse vähendamiseks, vältimaks ulatuslikke kärpeid või maksutõuse. Pooldatakse konkurentsivõimelist ja stabiilset õigusruumi ning bürokraatia vähendamist (lubade menetlemine). Rõhutatakse teadus- ja arendustegevuse toetamist, eelistades finantsmeetmeid (käendused, garantiid) otsesele investeeringule, et aidata ettevõtetel ületada "surmaorg".
2024-05-16
Finantsinspektsiooni seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (422 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated keskenduvad finantssektori regulatsioonile ja stabiilsusele, toetades meetmeid, mis tõhustavad sektori tegevuskerksust. Toetus on suunatud Euroopa Liidu õiguse ülevõtmisele, mis viitab regulatiivsele distsipliinile ja rahvusvahelisele standardiseerimisele.
2024-05-15
Sotsiaalhoolekande seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse (erihoolekandeteenused ja elukoha aadressi muutmine) eelnõu (421 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Andmeid ei ole piisavalt. Käsitletakse sotsiaalvaldkonna tööjõu kättesaadavuse probleemi, mis viitab murele avaliku sektori tööjõuturu piirangute pärast.
2024-05-08
Rahandusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2022. ja 2023. aastal)

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Toetab tugevat fiskaaldistsipliini ja kiiret puudujäägi likvideerimist, propageerides kulude piiramist (sh indekseeritud kulude kasvu piiramine) ja tulude suurendamist. Majanduslikult pooldab maksustruktuuri muutmist, eelistades vara maksustamist (mootorsõidukimaks) ja nõudes maksuküüru kaotamist kui kunagi tehtud viga. Ta rõhutab vajadust üle vaadata kõik kulutused ja Euroopa Liidu vahendite otstarbekus.
2024-05-08
Riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (391 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad fiskaalset vastutust ja eelarvedistsipliini, nõudes põhiseaduslike institutsioonide eelarvete heakskiitmisel majandusprognoosi ja riigieelarve tasakaalu näitajate arvestamist. Toetatakse reeglit, et kulude suurendamisel tuleb alati näidata katteallikaid, mis viitab pühendumusele konservatiivsele eelarvepoliitikale.
2024-04-09
Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated toetavad ranget regulatsiooni ja finantsdistsipliini, rõhutades, et varasem lõtv regulatsioon oli kahjulik. Tunnistatakse, et karmistumine võib kaasa tuua turu kokkutõmbumise, kuid peetakse seda vajalikuks turvalisuse ja usaldusväärsuse tagamiseks. Eelistatakse rangeid nõudeid juhtidele, omanikele ja sise-eeskirjadele.