Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA) uuesti arutamine
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-09-17 18:57
Sõnavõtte kokku: 185
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 1h 26m
AI kokkuvõtted: 185/185 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu kolmanda päevakorrapunktina arutati Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA) uuesti vastuvõtmist. President oli jätnud seaduse välja kuulutamata, viidates vastuolule Põhiseaduse §-dega 26 ja 44, kuna see piirab liialt kodanike informatsioonilise enesemääramise õigust.
Põhiseaduskomisjoni esimees Ando Kiviberg ja Rahanduskomisjoni liige Maris Lauri andsid ülevaate komisjonide aruteludest. Mõlemad komisjonid jõudsid konsensuslikule otsusele, et seadust ei tohiks muutmata kujul uuesti vastu võtta, nõustudes seega presidendi seisukohaga. Aruteludel osalenud presidendi õigusnõunik Hent-Raul Kalmo ja Rahapesu Andmebüroo (RAB) esindajad möönsid, et andmesubjekti õiguste piiramise alus on seaduses liiga lai ning seda tuleks täpsustada. Lauri tõi esile ka pretsedenditu juhtumi Riigikohtus, mis on pöördunud Euroopa Kohtu poole selgituse saamiseks RAB-i andmetöötluse õigusliku aluse osas.
Läbirääkimistel kritiseeris opositsioon (Urmas Reinsalu, Varro Vooglaid, Anastassia Kovalenko-Kõlvart, Peeter Ernits) teravalt seaduse totalitaarset olemust, mis võimaldaks tehisintellekti abil luua kõigist kodanikest ja ettevõtetest profiile, rikkudes privaatsust ja luues jälgimisühiskonda. Opositsioon nõudis seaduse täielikku tagasivõtmist, mitte kosmeetilist muutmist. Sotsiaaldemokraat Riina Sikkut rõhutas vajadust sisuliseks aruteluks, et leida tasakaal menetluse salajasuse ja e-riigi usalduse vahel. Hääletusel lükati seaduse muutmata kujul vastuvõtmine tagasi 70 häälega. Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 1. oktoober 2025 kell 17.15.
Tehtud otsused 2
Riigikogu lükkas tagasi Vabariigi Presidendi poolt tagasi saadetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse muutmata kujul uuesti vastuvõtmise (70 vastu, 0 poolt).
Määrati rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seadusele muudatusettepanekute esitamise tähtajaks 1. oktoober 2025 kell 17.15.
Aktiivseimkõneleja
Urmas Reinsalu (Isamaa, parem) oli arutelul erakordselt aktiivne ja kriitiline, nõudes seaduse täielikku tühistamist, nimetades seda "käkerdiseks" ja süüdistades koalitsiooni põhiseadusvastase seaduse läbisurumises.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller avas Riigikogu kolmanda päevakorrapunkti, milleks oli Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja sanktsioonide seaduse muudatuste uuesti arutamine, tutvustas põhiseadus- ja rahanduskomisjoni ettekannete menetluskorda ning kutsus kõnepulti esimese ettekandja, põhiseaduskomisjoni esimehe Ando Kivibergi.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Aseesimees Arvo Aller avas Riigikogu kolmanda päevakorrapunkti – Vabariigi Presidendi poolt välja kuulutamata jäetud rahapesu ja sanktsioonide seaduse muudatuste uuesti arutamise – ning selgitas detailselt menetluskorda, mis hõlmab põhiseadus- ja rahanduskomisjoni 20-minutilisi ettekandeid, küsimuste vooru, läbirääkimisi ja hääletust, kutsudes seejärel esimese ettekandja kõnepulti.
Aseesimees Arvo Aller
AI kokkuvõte
Riigikogu jätkab kolmandat päevakorrapunkti ja uuesti arutamist rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse (640 UA), kus põhiseaduskomisjoni esimees Ando Kiviberg ja rahanduskomisjoni liige annavad ettekanne kuni 20 minutit kummagi kohta ning pärast on võimalik esitada ühe suulise küsimuse, järgivad läbirääkimised ja hääletus.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg annab ülevaate Põhiseaduskomisjoni erakorralisest istungist, kus arutati Vabariigi Presidendi otsust jätta välja kuulutamata rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muudatused, kuna need piirasid liialt informatsioonilise enesemääramise õigust; komisjon nõustus presidendi seisukohaga, leides, et Rahapesu Andmebüroole antud andmekogumise volitused ja andmesubjekti õiguste piiramise alused on liiga laiad ja ebamäärased, mistõttu otsustati seadust muutmata kujul uuesti mitte vastu võtta ning Rahandusministeerium valmistab ette vajalikud täpsustused.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Põhiseaduskomisjon otsustas mitte toetada muutmata kujul uuesti vastuvõtmist rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muudatused ning suunata need muutmiseks, nõustudes presidendiga; komisjoni esindajaks määrati esimees Ando Kiviberg.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg andis ülevaate Põhiseaduskomisjoni erakorralisest istungist, kus arutati Vabariigi Presidendi otsust jätta välja kuulutamata rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muudatused, kuna need piirasid liialt informatsioonilise enesemääramise õigust. Komisjon nõustus presidendi seisukohaga, et seaduse sätted on liiga laiad ja jätavad andmesubjekti õigused ametkonna meelevalda, mistõttu otsustati mitte toetada eelnõu muutmata kujul uuesti vastuvõtmist ning Rahandusministeerium kohustati ette valmistama vajalikud täpsustused.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab ettekandjat ja kutsub küsimusi, pöördudes Peeter Ernitsa poole.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits tunneb heameelt, et eelnevaid vigu ei korrata, ning tõstatab küsimuse, kuidas muuta presidendi poolt välja kuulutamata jäetud seadust nii, et sellest saaks lõpuks elujõuline õigusakt.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits ironiseerib olukorda, väljendades rõõmu, et keegi ei ole kolmandat korda peaga vastu seina jäänud, ning küsib, mida peaks tegema selle presidendi poolt välja kuulutamata seaduse muutmiseks, et temast saaks eluloom.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits väljendab kriitilist rahulolu, et varasemaid vigu ei korrata, kuid nõuab konkreetseid ettepanekuid, kuidas muuta presidendi poolt välja kuulutamata jäetud seadust nii, et sellest saaks lõpuks elujõuline ja toimiv õigusakt.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg andis ülevaate eelnenud nelja komisjoni ühisistungist, kus käsitleti isikuandmete töötlemise riske, rõhutades, et ametkondade töö ja kodanike andmekaitse tasakaalustamiseks peavad seaduslikud alused olema äärmiselt selged ja täpsed, tagades samas, et andmete kasutamine (näiteks rahapesu tõkestamisel) on alati asjakohane, eesmärgipärane ning jätab jälgitava jälje.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg meenutas, et käsitletavale teemale eelnes nelja komisjoni ühisistung, kus arutati põhjalikult riske, mis kaasnevad ametkondade liigse vabadusega isikuandmete töötlemisel, ning rõhutas vajadust kehtestada väga selged ja täpsed seaduslikud alused, mis võimaldaksid institutsioonidel teha oma tööd (näiteks rahapesu tõkestamisel), kaitstes samal ajal kodanike andmeid asjatu jälgimise eest, kusjuures iga andmete kontrollimine peab olema jälgitav ja mitte anonüümne.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg meenutas, et eelnes ühisistung komisjonide vahel, kus arutati isikuandmete töötlemise riske ja liigse vabaduse piiranguid ning rõhutati selgete seaduslike alustade ning jälgitavuse vajadust, ning et andmeid vaadatakse vaid asjakohaste eesmärkide nimel, näiteks rahapesu tõkestamiseks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ja palub Vladimir Arhipovi sõna võtma.
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov küsib, kas seadus piirab ülemääraselt ettevõtlusvabadust ja eraelu puutumatust.
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov tänas ettekandjat ja tõstatas küsimuse, kas käsitletava seaduseelnõu puhul on analüüsitud selle võimalikku ülemäärast piiravat mõju ettevõtlusvabadusele ja eraelu puutumatusele.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg rõhutas nelja komisjoni istungitel riigi usaldusväärsuse küsimust ning et eelnõu võib halvendada Eesti ettevõtluse ja panganduse usaldusväärsust ning tuleb vältida liiga laia volituste andmist ametkondadele.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg tõi esile, et komisjonide ühisistungil kerkis korduvalt üles riigi usaldusväärsuse küsimus, hoiatades, et kavandatav seadus võib kahjustada Eesti ettevõtluse ja pangandussektori mainet, ning rõhutas vajadust vältida ametkondadele liiga laiade ja ebavajalike volituste andmist.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg rõhutas, et nelja komisjoni ühisistungil kerkis korduvalt esile riigi ja pangandussektori usaldusväärsuse küsimus seoses kõnealuse eelnõuga, mistõttu tuleb olla eriti ettevaatlik, et mitte anda ametkondadele liiga laiu ja ebavajalikke volitusi.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg tõi välja, et komisjoni istungitel kerkis korduvalt esile mure riigi ja eriti pangandussektori usaldusväärsuse halvenemise pärast seoses antud eelnõuga, mistõttu tuleb olla eriti ettevaatlik, et vältida ametkondadele liiga laiade ja ebavajalike volituste andmist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub Rain Eplerit.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler rõhutab vajadust olla tähelepanelik ning mitte anda ametnikkonnale kontrollimatuid ja laialdasi õigusi, süüdistab koalitsiooni selles, et nad jooksid Euroopa 3,5 miljoni rahastuse järel ilma sisusse piisavalt süvenemata, ja küsib, kas see ei ole hiljem piinlik.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler heidab ettekandjale ja koalitsioonile ette, et nad eirasid seaduse lugemistel korduvalt tõstatatud hoiatusi ametnikele liiga laialdaste õiguste andmise ohtude kohta, kuna prioriteediks oli Euroopast saadava 3,5 miljoni euro kiire kättesaamine, küsides retooriliselt, kas selline sisusse süüvimata tormamine tekitab tagantjärele piinlikkust.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler heidab koalitsioonile ette, et nad hääletasid eelnõu poolt, mis annab ametnikkonnale liiga laialdasi õigusi, pelgalt Euroopast saadava 3,5 miljoni euro pärast, küsides irooniliselt, kas nad jooksidki raha järel "nagu hurdakoerad jänese järel" ilma sisusse süüvimata ja kas neil on tagantjärele piinlik.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg selgitas, et vastates isiklikule küsimusele, tugines ta oma otsustes alati ekspertide ja antud juhul juhtivkomisjoniks olnud rahanduskomisjoni põhjalikule tööle, rõhutades, et rahalised kaalutlused tema nõustumisel rolli ei mänginud.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta kinnitas, et usaldas eksperte ja eelkõige rahanduskomisjoni ning nõustus nende otsusega, kuna raha ei mänginud rolli.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg vastab isiklikule küsimusele, rõhutades, et ta usaldas oma tegevustes eksperte ja eelkõige juhtivkomisjoniks olnud rahanduskomisjoni põhjalikku tööd, mistõttu ta nõustus otsusega, lisades, et rahalised kaalutlused ei mänginud tema jaoks rolli.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub Varro Vooglaidit.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid nõuab põhiseaduskomisjoni esimehelt ja fraktsioonilt introspektsiooni ning järelduste tegemist seoses olukorraga, kus president jättis välja kuulutamata seaduse, mis oli ilmselges vastuolus põhiseadusega, kritiseerides Riigikogu liikmete tuima hääletamist ja rõhutades iga saadiku isiklikku vastutust põhiseaduslike hoiatuste eiramise eest.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid kritiseerib teravalt Riigikogu liikmete tuimalt poolthääletamist põhiseadusega vastuolus olevate eelnõude puhul, hoolimata varasematest hoiatustest, ning nõuab fraktsioonilt ja põhiseaduskomisjoni esimehelt introspektsiooni ja isikliku vastutuse võtmist, et tulevikus selliseid vigu vältida, rõhutades, et pelgalt ekspertide usaldamisest ei piisa.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid rõhutab, et põhiseadusega vastuolu tekitanud eelnõu puhul tuleb hoiatuste tõsiselt võtta ning iga liige peab isiklikult süvenema ja vastutama, mitte usaldama pelgalt eksperte, meenutades 19. juuni tähelepanekuid ja presidendi otsust eelnõu välja kuulutamata jätta.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg nõustub Vooglaiuga, et olukord on oluline õppetund tähelepanelikkusest, rõhutades kiiruskaamerate näite varal, et kuigi mõned asjad tunduvad alguses möödapääsmatult vajalikud, on alati võimalik leida parem lahendus ja asju saab teha natukene paremini.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg ütles, et see on õppetund tähelepanelikkusest ning tõi kiiruskaamerate looga paralleeli, kinnitades, et asjad, mis näivad möödapääsmatult vajalikud, võivad hiljem olla paremini tehtud.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub Urmas Reinsalu kõnelema.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu esitas kolme konkreetse küsimuse: kas seaduse raames on lubatud saada kontode tehingute andmeid või ainult kontode andmeid, kas väideti valesti Euroopa Liidu õigust ja ettevõtjate probleeme puudutavalt, ning kas koalitsiooni plaan muuta ühe lause ja seaduse uuesti vastu võtta on pädev lähenemine.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu esitab kolm konkreetset küsimust hiljuti vastu võetud seaduse kohta, mis puudutab kontode andmeid, nõudes selgitust, kas seadus võimaldab ligipääsu ka tehingute infole, kas seaduse vastuvõtmine toimus valeväidete alusel (nt EL-i nõude ja ettevõtjate probleemide puudumise kohta) ning kas koalitsiooni plaan piirduda vaid ühe lause muutmisega on endiselt kehtiv seisukoht.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu esitab kolm kriitilist küsimust seoses hiljuti vastu võetud seadusega, nõudes selgitust, kas see annab ligipääsu ka kontode tehinguandmetele, mitte ainult kontonumbritele, kas seadus suruti läbi valeväidetega EL-i nõude ja ettevõtjate toetuse kohta ning kas koalitsiooni plaan on muuta seaduses vaid ühte lauset.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg vastas härra Urmasele, et tema poolt esitatud küsimusi ei arutatud komisjonis täpselt sellisel kujul, nagu need hetkel tõstatati.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta vastab, et komisjonis ei arutatud teie praeguses vormis tõstatatud küsimusi.
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal heidab ettekandjale ette, et seaduseelnõu vastuolu Euroopa Liidu direktiiviga pole vaatamata presidendi konkreetsele viitele arutatud, ning küsib teravalt, kuidas on võimalik sellist eelnõu vastu võtta, kui õigusloome oluline komponent – kooskõla EL õigusega – on täielikult käsitlemata jäetud.
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal avaldab nördimust ja küsib ettekandjalt, miks ei ole õigusloome protsessis arutatud presidendi poolt välja toodud asjaolu, et kavandatav seadus on vastuolus Euroopa Liidu direktiiviga, rõhutades, et ilma selle olulise kooskõla arutamata ei tohiks seadust vastu võtta.
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal esitas küsimuse, miks seadus, mis väidetavalt on vastuolus Euroopa Liidu direktiiviga, ei ole arutatud ja miks selle vastuolu ei ole enne vastuvõtmist läbi vaadatud.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar pöördub Kalle Grünthali poole ning ütleb: “palun”.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg selgitas, et kuigi komisjoni otsuse keeruline sõnastus võis tekitada möödarääkimist, kinnitas ta, et komisjon nõustus presidendiga ning eelnõu läheb muutmisele, et selles esile toodud puudused saaksid kõrvaldatud.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg täpsustas, et vaatamata komisjoni otsuse keerulisele sõnastusele nõustus komisjon presidendi seisukohaga ning eelnõu suunatakse muutmisele, et esile toodud puudused kõrvaldada, mistõttu on praegune segadus ilmselt vaid möödarääkimine.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg märkis, et komisjon nõustus presidendiga ja eelnõu läheb muutmisele puuduste kõrvaldamiseks, kuigi otsuse sõnastus oli keeruline ja tekitas arusaamatusi.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub Anastassia Kovalenko-Kõlvarti.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart juhib tähelepanu asjaolule, et Riigikogu lõplik otsus eelnõu osas on veel tegemata, ning küsib, kas komisjoni esimehed on kaalunud eelnõu sahtlisse jätmist, kuna ta ei näe võimalust seda muuta viisil, mis ei läheks vastuollu põhiseadusega.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart küsis, kas kui eelnõu tõesti muudetakse, on kaalutud või arutatud komisjonide esimeeste vahel variant, et see jäetaks sahtlisse, sest praeguse vormiga ei näe ta võimalust, kuidas seda põhiseadusega kooskõlla viia.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutas, et kuigi komisjon on oma otsuse teinud, on lõplik sõna Riigikogul, ning avaldas muret, et kuna ta ei näe võimalust eelnõu põhiseadusega kooskõlas muuta, tuleks komisjoni esimeestel tõsiselt kaaluda selle eelnõu lihtsalt sahtlisse jätmist.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kõneleja alustas protseduurilise täpsustusega, märkides, et kuigi komisjon on oma seisukoha kujundanud, ei ole Riigikogu kõnealuse eelnõu osas veel lõplikku otsust langetanud. Seejärel asus ta käsitlema eelnõu edasise menetlemise keerukust, esitades komisjoni esimeestele küsimuse selle tuleviku kohta. Peamine mure puudutas küsimust, kas on kaalutud varianti, et juhul kui eelnõu peaks minema muutmisele, jäetakse see lihtsalt sahtlisse. Kõneleja rõhutas oma sügavat skepsist eelnõu parandatavuse suhtes, leides, et praegusel kujul puudub igasugune võimalus seda muuta viisil, mis ei satuks vastuollu Eesti Vabariigi põhiseadusega. Järelikult on sahtlisse jätmise stsenaarium tema hinnangul ainus realistlik tee põhiseaduslike probleemide vältimiseks.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg selgitas, et komisjoni esimehed ei ole eelnõu edasise käigu arutamiseks eraldi kohtunud, kuid Rahandusministeeriumilt oodatakse seadusemuudatuse parandusi, mis suunatakse Rahanduskomisjoni, rõhutades, et tema teadmised piirduvad vaid Põhiseaduskomisjoni aruteludega, kuna kõnealune eelnõu ei ole nende oma.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg selgitas, et kuigi komisjonide esimehed pole eelnõu edasist käiku eraldi arutanud, on Rahandusministeerium lubanud saata parandused Rahanduskomisjoni, ning ta rõhutas, et saab hetkel anda infot vaid põhiseaduskomisjoni arutelude kohta, kuna tegemist pole nende algatatud eelnõuga.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg ütles, et eelnõu edasiste sammude kohta pole komisjoni esimehi eraldi kohtunud ning Rahandusministeerium lubas esitada parandusi, mis jõuavad rahanduskomisjonile (võib-olla on juba jõudnud), ning ta räägib praegu sellest, mida arutas põhiseaduskomisjon, kuna see eelnõu ei ole põhiseaduskomisjoni eelnõu.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ettekandjat ja teatab, et küsimusi enam ei ole.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg väljendas oma sõnavõtu lõpus lühidalt tänu.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar Urmas Reinsalu tõstatas protseduurilise küsimuse, mis puudutas istungi läbiviimise korda.
Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg tänab küsimuste eest.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Urmas Reinsalu esitas istungi läbiviimise protseduuride kohta küsimuse.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu küsib, kas praeguses menetlusfaasis on algatajal võimalik tagasi võtta välja kuulutamata seaduseelnõu ja millal selle õiguse tekkimine toimub, et mõista, kas eelnõu sisuline kvaliteet on praak ja tuleks tagasi võtta.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu leiab, et käsitletav eelnõu on sisulise kvaliteedi poolest praak ning tuleks tagasi võtta, mistõttu palub ta selgitust, millisel menetluse hetkel on algatajal puhtõiguslikult võimalik see tagasivõtmise õigus realiseerida, eriti seaduse puhul, mis on jäetud välja kuulutamata.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu nõuab sisulise kvaliteedi poolest praagiks peetava eelnõu tagasivõtmist ning palub selgitust, millisel menetluse etapil ja mis hetkest alates on algatajal puhtõiguslikult võimalik see tagasi võtta, eriti välja kuulutamata jäetud seaduse puhul.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar selgitas kolleegidele parlamendi menetluslikku olukorda seoses presidendi ettepanekuga juba vastu võetud seadusele, rõhutades, et ettepaneku toetamisel läheb eelnõu tagasi komisjoni edasiseks menetlemiseks, ning seejärel lubas ta võtta veel ühe protseduurilise küsimuse enne rahanduskomisjoni ettekande juurde asumist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar annab protseduurilisi selgitusi juba vastu võetud seaduse kohta, mille puhul hääletatakse presidendi ettepanekut, rõhutades, et ettepaneku toetamine suunab eelnõu tagasi komisjoni, andes Vabariigi Valitsusele võimaluse vajalikeks menetlustoiminguteks, enne kui istung liigub edasi rahanduskomisjoni ettekande juurde.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar ütles, et seadus on juba vastu võetud ja praegu hääletatakse presidendi ettepaneku üle ning kui see heaks kiidetakse, saadetakse eelnõu komisjonile ning seal tehakse vajalikud menetlustoimingud; algataja on Vabariigi Valitsus.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid tundis huvi eelnõu tagasivõtmise protseduuri vastu, küsides, kas algatajal on õigus eelnõu igas menetlusetapis tagasi võtta, ning pakkus välja, et see peaks olema loogiline lahendus eriti siis, kui president on seaduse põhiseadusevastasuse tõttu välja kuulutamata jätnud, vältimaks Riigikogu korduvat arutelu.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid väljendab huvi, kas eelnõu algatajal on igas eelnõu menetlemise etapis õigus eelnõu tagasi võtta ning millised on sellest reeglist erandid, ning kujutab ette olukorda, kus president jätab seaduse välja kuulutamata põhiseadusega vastuolus olemise tõttu, mille puhul algataja võtaks eelnõu tagasi, et Riigikogu ei peaks seda uuesti arutama.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid tundis huvi eelnõu tagasivõtmise protseduuri vastu, küsides, kas algatajal on õigus see igas menetlusetapis tagasi võtta, eriti olukorras, kus president on seaduse põhiseadusvastasuse kahtluse tõttu välja kuulutamata jätnud, pakkudes välja, et selline tagasivõtmine peaks olema loogiline samm Riigikogu uue arutelu vältimiseks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar selgitab presidendi poolt tagasi saadetud seaduseelnõu menetluskäiku, rõhutades valikut muutmata kujul vastuvõtmise või komisjoni tagasisaatmise vahel, ning kutsub seejärel aega kokku hoidma, lubades enne edasiliikumist võtta vastu vaid kaks viimast küsimust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar selgitas parlamendi ees seisvat otsust tagasi saadetud seaduseelnõu osas – kas võtta see muutmata kujul vastu või saata presidendi ettepanekul komisjoni tagasi – ning tegi seejärel ettepaneku arutelu kiirendamiseks, lubades võtta vastu vaid kaks viimast küsimust enne edasiliikumist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kirjeldas parlamendi ees seisvat kahte teed presidendi poolt tagasi saadetud seaduseelnõuga (kas muutmata kujul vastuvõtmine või komisjoni saatmine) ning kutsus seejärel üles protseduurilistel kaalutlustel aruteluga edasi liikuma, lubades vaid paar viimast küsimust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar ütles, et seadus on vastu võetud ja president on selle tagasi saatnud, ning tuleb otsustada, kas võtta see muutmata kujul vastu või järgida presidendi ettepanekut ning saata eelnõu tagasi komisjonile, ning ta tegi ettepaneku ja jätkas läbirääkimisi ning viimaste küsimuste arutamist.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart leiab, et võimude lahususe printsiibist tulenevalt ei saa Vabariigi Valitsus Riigikogu poolt vastu võetud seadust tagasi võtta, kuna see tähendaks parlamendi otsusest ülesõitmist, mistõttu peab Riigikogu ise tegema lõpliku otsuse seaduse kehtivuse osas.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rääkija rõhutab võimude lahususe printsiibi ning et Riigikogu vastu võetud seadust ei tohi valitsus tagasi võtta, vaid Riigikogu peab nüüd otsustama, kas seda seadust ikka soovitakse.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart rõhutab, et võimude lahususe printsiibi kohaselt ei ole Vabariigi Valitsusel õigust Riigikogu poolt vastu võetud seadust tühistada, mistõttu lasub parlamendil endal vastutus otsustada, kas kõnealune seadus jääb kehtima või mitte.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ja märkis täpsustust ning kutsus järgmisena ettekandjana Riigikogu kõnetooli rahanduskomisjoni liikme Maris Laurit.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar lõpetas lühikese täpsustuse teema, tänas osalejaid ning kutsus seejärel järgmise ettekande tegijana Riigikogu kõnetooli rahanduskomisjoni liikme Maris Lauri.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri andis ülevaate rahanduskomisjoni istungist, kus otsustati konsensuslikult mitte toetada Vabariigi Presidendi poolt tagasi saadetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muudatuste vastuvõtmist muutmata kujul, leides, et eelnõu vajab uut arutelu. Lisaks keskenduti arutelus Rahapesu Andmebüroo (RAB) tegevust puudutavale pretsedenditule juhtumile, mis on saadetud Euroopa Kohtusse, et selgitada RAB-i andmekaitse regulatsiooni ja isikuandmete väljastamise kohustust, ning märgiti, et eelnõu alusel kasutatavate andmekogude osas on vaja täiendavat täpsustamist.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri teatas, et rahanduskomisjon otsustas konsensuslikult mitte vastu võtta muutmata kujul rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduste muudatusi ning plaanib eelnõu uuesti arutada, määrates end juhtivkomisjoni esindajaks, ning arutelus käsitleti presidendi seisukohti, Rahapesu Andmebüroo olukorda ning Euroopa Kohtu pretsedenditut küsimust andmete kasutamise ja isikuandmete kaitse kontekstis.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri annab ülevaate Rahanduskomisjoni istungist, kus otsustati konsensuslikult mitte toetada Vabariigi Presidendi poolt tagasi saadetud rahapesu tõkestamise seaduse eelnõu muutmata kujul vastuvõtmist, nõudes uut arutelu, ning kus keskenduti Rahapesu Andmebüroo (RAB) tegevust puudutavale pretsedenditule juhtumile Riigikohtus, mille tõttu oodatakse nüüd Euroopa Kohtu eelotsust RAB-i andmete väljastamise ja õigusliku staatuse kohta.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri teatas, et rahanduskomisjon otsustas konsensuslikult mitte toetada Vabariigi Presidendi tagasi saadetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muutmata kujul vastuvõtmist, leides, et eelnõu vajab uut arutelu. Komisjoni arutelu keskendus Rahapesu Andmebüroo (RAB) andmekasutuse õiguslikele dilemmadele, eriti seoses pretsedenditu juhtumiga, kus oodatakse Euroopa Kohtu eelotsust RAB-i staatuse ja isikuandmete kaitse üldmääruse kohaldamise kohta, mis võib võtta aega kuni aasta.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ettekandjat ning teatab, et tuleb küsimusi, pöördudes Anastassia Kovalenko-Kõlvarti poole.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart pärib ettekandjalt, kes on ühtlasi Rahandusministri erakonnakaaslane, kas seaduse muutmata kujul tagasilükkamisel parlamendis võtaks valitsus eelnõu tagasi, vältimaks uusi ettepanekuid Rahandusministeeriumist, mis tema hinnangul paratamatult riivaksid inimeste põhiõigusi.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart küsib ettekandjalt, kas viimane on suhelnud Rahandusministeeriumiga ning mis on seaduseelnõu saatus juhul, kui parlament selle muutmata kujul tagasi lükkab, nõudes, et valitsus peaks eelnõu tagasi võtma, mitte ootama uusi ettepanekuid, mis tema hinnangul paratamatult rikuvad inimeste põhiõigusi.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart küsib, kas ettekandja on suhelnud Rahandusministeeriumiga või rahandusministriga, ning kas kui parlament ei võta seadust uuesti muutmata vastu või valitsus selle tagasi võtab, ei hakata ootama uusi ettepanekuid, sest need ei tohi rikkuda inimeste põhiõigusi.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rahandusministeeriumi esindaja ja Rahapesu Andmebüroo juht teavitsid, et ministeeriumil on ettepanekud eelnõu muutmiseks.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri rõhutas, et Rahandusministeeriumi esindaja ja Rahapesu Andmebüroo juht kinnitasid rahanduskomisjoni istungil, et ministeeriumil on eelnõu muutmiseks konkreetsed ettepanekud.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub Urmas Reinsalu sõna võtma.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu pöördub proua Lauri poole, meenutades talle hiliskevadist veendunud seaduse kaitsmist ning nõuab selgitust, mis aspektist puutusid rahapesu asjus loodavasse superandmebaasi seadusesse tundlikud terviseandmed, millega oleks teoreetiliselt võimalik hakata sorima.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu meenutab proua Laurile, kuidas ta veenvalt kaitses seadust ja oli selle juhtivettekandja, ning küsib, milline terviseandmete aspekt puudutas selle seaduse superandmebaasi.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu pöördub proua Lauri poole, meenutades talle tema varasemat veendunud kaitset seadusele, mis lubaks rahapesu kontekstis kasutada terviseandmeid superandmebaasis, ning palub selgitada, milline oli terviseandmete seos selle seaduse funktsioonidega.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri lükkab kategooriliselt ümber väite, justkui oleks diskussioon käinud terviseandmetes sorimise üle, selgitades, et eelnõu algsest versioonist eemaldati säte, mis lubas terviseandmeid andmebaasi lisada. Küll aga tekkis komisjonis arutelu selle üle, kuidas käsitleda andmeid, mis satuvad andmebaasi juhuslikult (näiteks Rahapesu Andmebüroo pangapäringu kaudu apteegitehingu näol), ning Andmekaitse Inspektsioon leidis, et selliste kaasatulevate andmete käsitlemine, mida tegelikult ei töödelda ega kasutata, peaks olema seaduses reguleeritud.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri tõi välja, et kuigi eelnõu algne versioon lubas terviseandmed andmebaasi, on see välja võetud, tekib küsimus, kuidas need andmed üldse jõuavad ja kas neid peaks küsima või töötlema, sest Andmekaitse Inspektsioon nõuab, et sellised andmed oleksid seaduses eraldi reguleeritud ning tegelikult ei tohi neid küsida ega kasutada.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri lükkab ümber väite, justkui oleks arutelu keskendunud terviseandmetes sorimisele, selgitades, et kuigi eelnõu algsest versioonist eemaldati terviseandmete andmebaasi jõudmise säte, jäi lahendamata küsimus, kuidas käsitleda Rahapesu Andmebüroo pangapäringute käigus juhuslikult tekkivaid kaasuvaid andmeid (nt apteegitehingud), mille reguleerimist nõudis Andmekaitse Inspektsioon seaduses täpsustada.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri lükkab ümber väite terviseandmetes sorimise soovist, selgitades, et kuigi eelnõu algsest versioonist eemaldati terviseandmete kaasamise punkt, tekitab muret Rahapesu Andmebüroo päringutega kaasnev juhuslik terviseinfo (nt apteegitehingud), mistõttu nõudis Andmekaitse Inspektsioon selliste andmete mittetöötlemise ja käsitlemise loogilist reguleerimist seaduses.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palus Varro Vooglaidil võtta sõna.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid nõuab rahanduskomisjoni liikmelt selgitust ja vastutuse tunnetamist seoses komisjoni otsusega toetada põhiseadusvastase seaduse vastuvõtmist, mille president jättis välja kuulutamata, ning küsib, miks eirati parlamendiliikmete varasemaid hoiatusi seaduse põhiseadusvastasuse osas.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid pärib rahanduskomisjoni esimehelt vastutuse kohta seoses põhiseadusvastase seaduse vastuvõtmisega, mille komisjon heaks kiitis, ning uurib, kas komisjoni liikmed olid teadlikud parlamendiliikmete varasematest hoiatustest seaduse põhiseadusvastasuse osas, mille tõttu president selle välja kuulutamata jättis.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid küsib rahanduskomisjoni esimehelt, kas nad võtsid vastutuse põhiseadusvastase eelnõu vastuvõtmise eest ning miks ta, olles teadlik, et president ja kantselei on seaduse põhiseadusvastaseks hinnanud, siiski sellele toetas.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri rõhutas, et seaduste tõlgendused võivad erineda ja vaidlused on demokraatia loomulik osa ning Riigikogul on õigus teha valikuid ning lõpliku põhiseaduspärasuse küsimuse otsustab Riigikohus.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri rõhutas komisjoni esindajana, et seaduste erinev tõlgendamine ja nende põhiseaduslikkuse üle vaidlemine, mis on viinud eelnõu vaidlustamiseni isegi presidendi tasandil, on õigusloome loomulik ja demokraatia elementaarne osa, kus Riigikogul on õigus teha valikuid ja Riigikohtul on viimase instantsina õigus otsustada põhiseadusega kooskõla üle.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri rõhutas komisjoni esindajana, et seadusesätete tõlgendamine on paratamatult vaieldav ning see, et Riigikogus vastu võetud seadused jõuavad põhiseaduslikkuse kontrolliks kõrgeimasse kohtusse, on demokraatia ja õigusloome loomulik ning loogiline osa, mistõttu käimasolev vaidlus ei peaks tekitama süümepiina.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits heidab ettekandjale, keda ta peab rahanduseksperdiks, ette, et too jättis põhiseadusvastaseks peetava eelnõu menetlemisel küsimata Finantsinspektsiooni arvamuse, hoolimata oma põhjalikest teadmistest pangandusmaailmast ja Finantsinspektsiooni juhi Kilvar Kessleri kompetentsist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsus Peeter Ernitsit.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits heitis endisele justiitsministrile ja praegusele rahanduseksperdile ette, et viimane jättis põhiseadusvastaseks peetava eelnõu menetlemisel teadlikult küsimata Finantsinspektsiooni arvamuse, hoolimata oma põhjalikest teadmistest pangandusmaailma ja selle juhtide (nagu Kilvar Kessler) kompetentsi kohta.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits süüdistab vastustajat põhiseadusvastase eelnõu juhtimises ning küsib, miks ta kui rahandusekspert ei küsinud Finantsinspektsioonilt nende arvamust ega Kilvar Kessleri kompetentsi kohta.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri rõhutas, et presidendi kahtlus eelnõu põhiseaduspärasuses on vaid üks arvamus, mis vajab õiguslikku diskussiooni paremate lahenduste leidmiseks, ning kinnitas, et kuigi eelnõu esialgses menetluses oli huvitatud osapoolte kaasamine tagasihoidlik (sh Finantsinspektsiooni puudumine), on kõik asutused ja organisatsioonid edaspidi aruteludesse teretulnud, sest õiguslikus diskussioonis pole põhjust häbeneda.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri rõhutas, et presidendi kahtlus seaduse põhiseaduspärasuses on vaid üks arvamus, mis vajab õiguslikku diskussiooni paremate lahenduste leidmiseks, ning keegi ei peaks häbenema oma õiguslikult lubatavat seisukohta. Lisaks selgitas ta, et kuigi eelnõu alguses oli huvitatud osapoolte kaasamine tagasihoidlik (nt Finantsinspektsiooni puudumine), on kõik asutused ja organisatsioonid teretulnud osalema eelnõu edasistes aruteludes.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri selgitab, et presidendi kahtlus eelnõu põhiseaduspärasuses on vaid üks arvamus, mis vajab õiguslikku diskussiooni paremate lahenduste leidmiseks, rõhutades, et keegi ei pea oma õiguslikult lubatavaks peetud lahenduste pakkumise eest häbenema. Lisaks tunnistab ta, et kuigi eelnõu algses arutelus oli huvitatud osapoolte kaasamine tagasihoidlik, mistõttu jäi näiteks Finantsinspektsioon kaasamata, on edaspidi kõik soovijad aruteludesse teretulnud.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri rõhutas, et eelnõu arutelus tuleb kaasata kõik huvitatud asutused ning erinevad arvamused on loomulikud ning pole põhjust häbeneda nende väljendamist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub Rain Eplerit.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler väljendab muret hiljutiste seaduseelnõude (sh arutlusel olev eelnõu, politseikaamerate kasutamine ja "mõttepolitsei" loomise katse) orwelliliku tendentsi pärast, mis viitab ametnikkonna soovile demokraatiast ja isikuvabadustest üle sõita, ning palub adressaadil selgelt väljendada oma isiklikku eelistust vabaduse ja kontrolli vahel.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler esitab küsimuse, kas ta isiklikult pooldab demokraatiat ja isikuvabadust või orwellilikku kontrolli, viidates arutuses olevale eelnõude ringile ja politsei kaamerate kasutusele.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler tõi esile murettekitava mustri mitmes hiljutises eelnõus (sh politseikaamerate ja nn mõttepolitsei algatuses), mis viitavad ametnikkonna soovile demokraatiast ja isikuvabadustest üle sõita, ning palus proua Lauri isiklikku seisukohta, kas ta toetab demokraatiat ja vabadust või neid orwellilikke kontrollitendentsi.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri selgitas, et esineb komisjoni ettekandjana ja seetõttu lükkab oma isikliku seisukoha väljendamise edasi arutelude faasi.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta on komisjonipoolse ettekandjana ja jätab arutelude etapis oma isikliku seisukoha väljendamise kõrvale.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ettekandjat, teatab, et küsimusi enam ei ole, ning enne läbirääkimiste alustamist Rain Epleril on käsi püsti ja ta esitab küsimuse istungi läbiviimise kohta.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler palub Riigikogu esimehelt hinnangut Maris Lauri vastuste kontekstile, heites talle ette ebakõla: Lauri rõhutas, et esindab vaid komisjoni ega avalda isiklikku arvamust, kuid esitas samas pikalt oma edukat CV-d ja isiklikke saavutusi, küsides, kas selline isiklike edulugude esitamine on antud olukorras kohane.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler palub Riigikogu esimehelt hinnangut Maris Lauri vastuste kontekstile, heites talle ette, et kuigi Lauri rõhutas oma esinemist vaid komisjoni esindajana, keeldudes isiklikke arvamusi jagamast, esitas ta varem pikalt oma isiklikku CV-d ja eduka karjääri lugu, küsides, kas selline käitumine on kohane.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler küsib Riigikogu esimehelt hinnangut, kas Maris Lauri komisjoni esindajana võib esineda oma CV ja isiklikke saavutusi tutvustades olukorras, kus isiklikke arvamusi ei tohi avaldada.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas Rain Eplerit ning ütles, et Maris Lauri esitas komisjoni seisukoha korrektselt ja viisakalt ning väärib selle eest tunnustust, ning Maris Lauri esitas samuti küsimuse istungi läbiviimise protseduuri kohta.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tunnustas Maris Lauriit komisjoni seisukoha korrektse ja viisaka ettekandmise eest, rõhutades vajadust teda selle eest tunnustada, ning pöördus seejärel Lauri poole istungi läbiviimise protseduuri küsimuses.
Maris Lauri
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Maris Lauri küsib, kas protokollist on võimalik kustutada sõnad, mida ta ei ole puldis öelnud.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar vastas istungi läbiviimise protseduuri puudutavale küsimusele eitavalt, täpsustades ühtlasi, et osa kolleegi eelnevast jutust oli sisuline vastulause, mida ei saa protseduurilisena arvestada, ning andis seejärel sõna Peeter Ernitsale uue protseduurilise küsimuse esitamiseks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar ütles, et neid ei kustutata, ning märkis, et vastulause ei olnud protseduuriline küsimus ja seetõttu ei saa seda protseduurilisena arvestada, kõnet lõpetades palus Peeter Ernitsat esitada küsimuse istungi läbiviimise protseduuri kohta.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar vastas istungi läbiviimise protseduuri puudutavale küsimusele eitavalt, kuid täpsustas, et kolleegi esitatud vastulause ei kvalifitseeru protseduuriliseks küsimuseks, ning andis seejärel sõna Peeter Ernitsale.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Küsimatakse, kas neid saab kuidagi hävitada, mitte kustutada, ning rõhutatakse daami austamist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar ütles, et ta ei saa aru, mida küsitakse ega pea seda protseduuriliseks, ning soovib edasi läbirääkimiste juurde ning palub kolm minutit lisaaega, kuna Anastassia Kovalenko-Kõlvart on juba püsti.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar väljendas arusaamatust kolleeg Peeter Ernitsa küsimuse sisu suhtes, keeldus seda protseduuriliseks lugemast ning suunas istungi edasi Anastassia Kovalenko-Kõlvarti kõne juurde, andes talle palve peale Riigikogu kõnetoolist kolm minutit lisaaega.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart väljendab tugevat vastuseisu superandmebaasi seadusele, hoiatab, et see rikuks põhiseaduslikke õigusi ja suurendaks riigi jälgimist tehisaruga, ning palub valitsusel ja rahandusministeeriumil selle eelnõu tagasi võtta ja edaspidi mitte esitada uusi variantes.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart nõuab tungivalt, et valitsus ja Rahandusministeerium võtaksid superandmebaasi eelnõu tagasi ja loobuksid sellest igaveseks, kuna tegemist on põhiseadusega vastuolus oleva katsega luua tehisarule tuginev totaalne jälgimisühiskond, mis riivab rängalt inimeste põhiõigusi, kogudes ja profileerides andmeid varade, tervise ja isegi mõtete kohta julgeoleku sildi all, ning hoiatab, et selliste eelnõude läbisurumine kahjustab Riigikogu usaldusväärsust ja raiskab ressursse.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart kritiseerib teravalt valitsuse püüdlusi luua superandmebaasi seaduse ja sarnaste eelnõudega totaalne jälgimisühiskond, mis riivab inimeste põhiõigusi ja on põhiseadusega vastuolus, ning nõuab tungivalt, et eelnõu tagasi võetaks ja seda enam kunagi ei taaselustataks, kuna see on vaid miljonite raiskamine ja vabaduse ohverdamine Euroopa Liidu toetuste nimel, hoiatades, et tehisaru abil profileerimine viib riigi poolt kontrollitud ja jälgitud ühiskonnani.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart nõuab superandmebaasi seaduse eelnõu kohest ja lõplikku tagasivõtmist, hoiatades, et see on põhiseadusega vastuolus, riivab rängalt inimeste põhiõigusi ning on osa laiemast liikumisest luua Eestis julgeoleku sildi all totaalne jälgimisühiskond, kus ministeeriumid ja riigiasutused võistlevad andmete kogumise pärast, kasutades selleks tehisaru, luues kodanike kohta profiile, millele neil endil ligipääs puudub.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas eelmist kõnelejat, kutsus Riigikogu kõnetooli kolleeg Urmas Reinsalu ning rahuldas tema palve kolme minuti lisaaja saamiseks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ja kutsub Riigikogu kõnetooli kolleegi Urmas Reinsalu kõnelema ning palub kolm minutit lisaaega.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu kutsus parlamendi seaduse tagasi viskama, väites, et tegemist on põhiseadusvastase superandmebaasi loomisega, kuhu koondatakse inimeste pangakonto-, tehingu- ja terviseandmed ning mis ohustab Eesti kodanike vabadust ja privaatsust.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu nõuab Isamaa nimel tungivalt, et Riigikogu viskaks prügikasti põhiseadusvastase ja pretsedenditu seaduse, mis loob superandmebaasi abil jälgimisriigi, lubades tehisajul profileerida ja sorida inimeste viie aasta pangatehingutes, ning lubab, et see "ebaõnnestunud käkerdis" tühistatakse kohe, kui võim vahetub.
Urmas Reinsalu
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Reinsalu nõuab kategooriliselt, et parlament tühistaks ja viskaks prügikasti põhiseadusvastase seaduse, mis loob pretsedenditu superandmebaasi inimeste viimase viie aasta pangatehingute kohta, süüdistades valitsust jälgimisriigi loomises ja ekspertide hoiatuste eiramises ning lubades, et see ebaõnnestunud "käkerdis" tühistatakse hiljem, isegi kui see kosmeetiliste muudatustega läbi surutakse.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ja andis seejärel sõnajärje üle kolleeg Peeter Ernitsale, paludes tal Riigikogu kõnetooli tulla.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ning kutsus järgmiseks kõnelema kolleegi Peeter Ernitsit Riigikogu kõnetooli.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits ründab raevukalt agoonias olevat koalitsiooni, kes üritab jäärapäiselt ja kiirustades läbi suruda "kärntõbise kähriku" sarnast, enneolematult rõvedat seadust, nähes selles võimule klammerdumise ja nuhkimise ihalust ning rõhutades, et mädanenud puu sarnane valitsus on lodev ja ustav tundmatutele käskudele.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits süüdistab praegust koalitsiooni ja siseministrit Taro kiirustatult kavandatud eelnõude ning superandmebaasi loomises, kirjeldab koalitsiooni kui kärntõbine kährik ning nimetab nende «natuke parandame» juttu lambajutuks.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits kritiseerib teravalt agoonias olevat koalitsiooni, kelle aeg on otsas, nimetades nende seaduseelnõusid, mille president on tagasi lükanud, "kärntõbiseks kährikuks" ja "lambajutuks", mis sümboliseerivad valitsuse lubamatut ihalust nuhkida ja võimule jääda, viidates, et eelnõu suruti kiirustades läbi ustavate parteisõdurite poolt, kes alluvad välisele käsule, näidates, et Eesti riik on lodev ja lõputult ustav kellelegi, kes ütleb, kuidas tegutseda.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar päris otse, kas osalejatel on tarvis lisaaega.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees küsib, kas teil on vaja lisaaega ja kui palju ta paneb.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits piirdus lühikese märkusega, andes teada, et vajab oma sõnumi edastamiseks vaid paar minutit aega.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõne kestab kolm minutit.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub selgitust, küsides, kui suure panuse ta peaks tegema.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits soovis oma ettekande jaoks kolm minutit kõneaega.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palus viisakalt kolm minutit lisaaega, et oma mõtted lõpetada või esitlust pikendada.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits mõistab teravalt hukka toetuseta valitsuskoalitsiooni, keda ta nimetab "kärntõbiseks kährikuks", süüdistades seda põhiseaduse rikkumises ja võimul püsimise nimel nuhkimisvahendite kiirkorras vastuvõtmises, ning kutsub Eesti inimesi üles selle ebademokraatliku tegevuse vastu välja astuma ja selle "kärntõbise kähriku" ära põletama.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees palub kolme minutit lisäaega.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits kutsub Eesti inimesi välja ütlema oma arvamus koalitsiooni kohta, millel puudub toetus ja mis püüab võimu säilitada nuhkimise ja kiirkorras vastuvõtmisega, nimetab sellist käitumist lubamatuks ning demokraatia ja põhiseadusega vastuolus, ning lõpetuseks ütleb: kährik, kärntõbine, tuleb ära põletada.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palus järgmiseks Riigikogu kõnetooli Varro Vooglaidi.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas eelmist esinejat ning kutsus seejärel Riigikogu kõnetooli Varro Vooglaiu.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid kritiseerib teravalt Riigikogu, kuna see võttis järjestikku vastu juba teise põhiseadusega vastuolus oleva seaduse, mis antud juhul nullib sisuliselt kodanike põhiseadusliku õiguse tutvuda Rahapesu Andmebüroo (RAB) poolt nende kohta kogutud andmetega, tehes seda teadlikult, hoolimata korduvatest hoiatustest menetluse käigus; ta rõhutab, et õigusriigis ei tohi parlament vastu võtta ilmselgelt põhiseadusvastaseid akte, ning näeb probleemina ka laiemat suundumust luua tehisintellekti abil kõiki kodanikke profileeriv superandmebaas, mis viitab totalitaarsele riigikorraldusele.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid hoiatas, et Riigikogu kiidab põhiseadusega vastuolus olevaid seadusi ning selle eelnõu, mis piirab RAB-ist andmete kättesaamist, peegeldab laiemat ohtu: totalitaarse riigikorralduse loomist ja tehisintellekti abil kodanike ja ettevõtjate profiilterimist massiliselt.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid kritiseerib teravalt Riigikogu, et see on teadlikult vastu võtnud järjestikku teise põhiseadusega vastuolus oleva seaduse, mis antud juhul piirab ilmselgelt ja ebamääraselt kodanike põhiseaduslikku õigust tutvuda nende kohta kogutud andmetega, viidates, et parlamendiliikmetel puudub suutlikkus hinnata eelnõude põhiseaduslikkust. Ta rõhutab, et õigusriigis ei tohi teadlikult vastu võtta põhiseadusvastaseid seadusi, ning näeb antud initsiatiivis laiemalt totalitaarsele riigikorraldusele omast ohtu luua tehisintellekti abil kõiki kodanikke profileeriv superandmebaas.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Kõnes räägitakse kolmest lisaminutist.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid kritiseerib teravalt suunda, kus demokraatlik õigusriik asendatakse totalitaarse jälgimisühiskonnaga, kus tehisintellekti abil profileeritakse inimesi ja ettevõtteid teadmata kriteeriumide alusel ning püütakse karistada isegi "valede" asjade lugemise või vaatamise eest. Ta toob näiteks salajased numbrituvastuskaamerad, mis jälgivad totaalselt kõiki kodanikke, ning rõhutab, et selline pidev ja totaalne jälgimine rikub põhiseaduslikke õigusi. Seetõttu nõuab sõnavõtja, et käesolev, läbinisti totalitaarne eelnõu visataks tervikuna prügikasti ja ühiskonnas tõmmataks sellele ohtlikule suunale pidurit.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid kritiseerib teravalt suunda, kus demokraatlikus õigusriigis hakatakse tehisintellekti ja teadmata algoritmide abil totaalselt jälgima ja profileerima kodanikke ja ettevõtteid, viidates sellele, et pidev ja totaalne jälgimine – mis hõlmab nii kontode sulgemist, salajasi numbrituvastuskaameraid kui ka inimeste karistamist "valede asjade" lugemise eest – on totalitaarse riigivõimu teostamise vorm, mis kitsendab järjepidevalt põhiseaduslikke õigusi, mistõttu tuleb vastav eelnõu tervikuna tagasi lükata ja riigi liikumissuunda tõsiselt pidurdada.
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid rõhutab, et tehisintellekti abil massiline andmete kogumine ja inimeste ning ettevõtete profiilimine ilma algset põhjusteta ning pidev jälgimine viivad totalitaarse riigivõimuni, ning seetõttu tuleks see seaduseelnõu prügikasti visata.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palus Riigikogu kõnetooli kolleegi Riina Sikkutit kõnelema.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut nendib, et kuigi saalis valitseb üksmeel praeguse seaduseelnõu tagasilükkamise osas, kuna see ei taga piisavat usaldust ja privaatsust, tuleb emotsioonid maha võtta ja sisuliselt arutada, kuidas luua seaduslik alus, mis võimaldaks riigiasutustel (nagu Rahapesu Andmebüroo) kasutada kuritegevuse vastu võitlemiseks kaasaegseid andmetöötlustehnoloogiaid, tagades samal ajal range parlamentaarse ja sisemise järelevalve ning pideva investeeringu IT-turvalisusesse, et hoida e-riigi usaldusväärsust.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut nendib, et kuigi saalis valitseb üksmeel seaduse eelnõu praegusel kujul tagasilükkamise osas, tuleb emotsioonid kõrvale jätta ning jätkata sisulisi arutelusid, et leida tasakaal kuritegevuse vastase võitluse (kasutades kaasaegset tehnoloogiat) ja inimeste andmekasutuse usalduse ning privaatsuse kaitse vahel, rõhutades vajadust tugeva järelevalve ja pideva IT-turvalisusesse investeerimise järele.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kõik on üksmeelsed, et käesolev seadus tuleb muuta ja praegusel kujul vastu võtta ei saa, ning tuleb leida andmete kasutamise, privaatsuse ja inimeste otsuste kontrolli tasakaal, tagada järelevalve ning IT-turvalisus, et usaldus säiliks.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut rõhutab, et kuigi saalis valitseb üksmeel seaduse muutmise vajaduses, tuleb emotsioonid maha võtta ja keskenduda sisulisele arutelule, et leida tasakaal inimeste usalduse (läbipaistvus andmete kasutamisel) ja menetluse salajasuse vahel. Kuna kurjategijad kasutavad uusimat tehnoloogiat, peab ka õiguskaitseorganitele looma seadusliku aluse andmete kasutamiseks, tagades samal ajal, et otsuseid teeb inimene, mitte masin, ning investeerides pidevalt turvalisusesse ja järelevalvesse, et privaatsust säilitada ja riske maandada.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ja kutsub Kalle Grünthali Riigikogu kõnetooli.
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal väljendab äärmist muret Eesti liikumise pärast totalitaarse jälgimisühiskonna suunas, viidates õiguskantsleri tuvastatud kümnete tuhandete pangakontode ebaseaduslikule ligipääsule ja süüdistades sotsiaaldemokraate sellise tegevuse legitimeerimises. Ta rõhutab, et selline jälgimiskord on põhiseadusvastane ning läheb isegi nii kaugele, et süüdistab valitsust, kes esitas presidendi poolt põhiseadusvastaseks tunnistatud eelnõu, riigivastase kuriteo toimepanemises ja Riigikogu liikmete kuriteole üleskutsumises, nõudes vastupanu sellele juba realiseeruvale totalitaarsele ühiskonnamudelile.
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Grünthal väidab, et riigi jälgimise ja andmete kogumise laienemine on põhiseadusvastane ning ohustab demokraatiat, ning kutsub vastupanu totalitaarse ühiskonna tekkimise vastu.
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal väljendab sügavat muret totalitaarse jälgimisühiskonna tekkimise pärast, tuues näiteks õiguskantsleri poolt tuvastatud kümnete tuhandete pangakontode ebaseadusliku külastamise, ning süüdistab valitsust ja eelnõude ettevalmistajaid põhiseadusvastase tegevuse propageerimises, mis tema hinnangul kvalifitseerub lausa riigivastaseks kuriteoks, viidates karistusseadustiku paragrahvidele 235 ja 236, kutsudes Riigikogu üles sellele mudelile vastu seisma.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis Riigikogu istungil sõna kolleeg Rain Eplerile, paludes tal kõnetooli astuda.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsus Riigikogu kõnetooli kolleegi Rain Epleri kõnelema.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler hoiatas demokraatiakriisi süvenemise eest, kirjeldades superandmebaasi ja mõttepolitsei ideid kriisi sümptomitena ning süüdistades ametnike ja tehnokraatide võimulepürgimist, kutsudes praegust koalitsiooni ajaloo prügikasti viskama ja mitte lubama sotside võimule pääsu.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler leiab, et hiljutised skandaalsed eelnõud, nagu ebaseaduslikud andmebaasid ja mõttepolitsei loomise katsed, on vaid sümptomid sügavamale demokraatiakriisile, mille on põhjustanud mandaadita tehnokraadid ja saamatud poliitikud, mistõttu tuleks valitsusjuhtimisest eemaldada nii praegune koalitsioon kui ka need, kes sellist olukorda on lubanud.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler kritiseerib teravalt kolme hiljutist eelnõu (ebaseaduslik politsei andmebaas, isikute profiilide koostamisele suunatud superandmebaas ja mõttepolitsei loomise katse), nähes neis sümptomeid laiemast demokraatiakriisist, kus mandaadita ametnikud ja tehnokraadid on võtnud riigijuhtimise üle, mida on lubanud saamatud poliitikud, mistõttu tuleks praegune koalitsioon visata ajaloo prügikasti.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar teatas, et rohkem kõnesoove ei ole, ning palus Riina Sikkutil, kelle nimi läbirääkimistel kõlas, esitada kohapealse vastusõnavõtu.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar teatas, et rohkem kõnesoove ei ole, kuid kuna Riina Sikkuti nime oli läbirääkimistel mainitud, andis ta talle võimaluse kohapealseks vastusõnavõtuks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ning teavitas, et kõnesoove polnud, kuid Riina Sikkut mainiti läbirääkimistel ning paluti tal kohapeal vastus anda.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut lükkas kategooriliselt ümber Kalle Grünthali väited, justkui oleks talle ja Sotsiaaldemokraatlikule Erakonnale omistatud seisukohad tõesed, kinnitades, et tema tegelik seisukoht on vastupidine ning ta peab ka Eesti 200 pakutud personaalset riiki liiga privaatsust riivavaks.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut lükkas ümber Kalle Grünthali väited tema ja Sotsiaaldemokraatliku Erakonna seisukohtade kohta ning selgitas, et tema arvamus Eesti 200 isikliku riigi privaatsuse piiride osas oli vastupidine sellele, mida Grünthal talle omistas.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kuulutab läbirääkimised lõppenuks ja paneb Riigikogu hääletusele Vabariigi Presidendi poolt Riigikogule tagasi saadetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse muutmata kujul uuesti vastuvõtmise.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar teatas kõnesoovide puudumisel läbirääkimiste sulgemisest ning pani Riigikogu hääletusele Vabariigi Presidendi poolt tagasi saadetud rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse muutmata kujul uuesti vastuvõtmise.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Riigikogu ei võtnud seadust muutmata kujul vastu (70 hääletas vastu, erapooletuid polnud); määrasin muudatusettepanekute esitamise tähtaegaks 1. oktoober kell 17.15 ning kolmas päevakorrapunkt on lõpetatud.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar teatas, et Riigikogu lükkas rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse ning rahvusvahelise sanktsiooni seaduse muutmise seaduse muutmata kujul vastu võtmise ülekaalukalt tagasi (70 häälega vastu) ning määras muudatusettepanekute esitamise uueks tähtajaks käesoleva aasta 1. oktoobri kell 17.15.