Päevakorrapunktide kaupa: Mart Võrklaev

Kokku päevakordi: 28

Täielikult profileeritud: 28

2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on valdavalt formaalne, lugupidav ja analüütiline, eriti Eesti Panga tegevust kiites ja selle aruannet kokku võttes. Kasutatakse loogilisi argumente ja viidatakse konkreetsetele faktidele ning seadusandlikele protsessidele. Esimene kõneleja väljendab murelikku ja ettevaatlikku tooni seoses defitsiidi ja inflatsiooni ohtudega, samas kui põhikõne lõpeb positiivse ja kultuurilise noodiga (Sipsik).
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on ametlik, viisakas ja lugupidav, pöördudes ettekandja poole tunnustusega ("suurepärase töö eest"). Kõne on üles ehitatud informatiivse küsimusena, mis nõuab konkreetseid andmeid uute regulatsioonide rakendamise, väljakutsete ja turumõju kohta, kasutades loogilist ja protseduurilist lähenemist.
2025-09-09
Hoiu-laenuühistu seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (671 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on autoriteetne ja selgitav, keskendudes tugevalt loogilistele argumentidele ja poliitika õigustamisele. Toon on tõsine ja murelik, rõhutades hoiustajate kaotatud raha ja ohtu, mis ähvardab peamiselt pensionäre ja säästjaid. Kõneleja vastab küsimustele, korrates järjekindlalt eelnõu eesmärki – tagada hoiuste kaitse.
2025-06-19
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (647 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

S1 on agressiivne ja poleemiline, kasutades emotsionaalseid termineid ("maksuhullus") ja otseseid isiklikke rünnakuid Jevgeni Ossinovski suunas, esitades oma seisukohti retooriliste küsimuste kaudu. S2 on kaitsval ja selgitaval toonil, keskendudes loogilisele põhjendusele ja faktide ümberlükkamisele, rõhutades koostöö soliidsust ja viisakust.
2025-06-11
Makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse ning makse- ja arveldussüsteemide seaduse muutmise seaduse eelnõu (634 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja protseduuriline, omane eelnõu ettekandjale. Keskendutakse eelnõu eesmärkide, tehtud muudatuste ja komisjoni konsensuslike otsuste detailsele ettekandmisele. Emotsionaalsed apellid puuduvad, rõhk on loogilisel ja tehnilisel selgitusel.
2025-06-11
Võlaõigusseaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (613 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on väga formaalne, neutraalne ja protseduuriline, keskendudes Rahanduskomisjoni töö aruandlusele Riigikogule. Kõne on loogiline ja faktipõhine, vältides emotsionaalseid apelle ja keskendudes eelnõu tehnilisele sisule ning muudatuste iseloomule (täpsustavad, korrastavad). Kõneleja pöördub lugupidavalt kolleegide poole ja järgib rangelt istungi juhataja suuniseid.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on võitluslik ja otsekohene, keskendudes konkreetse vale ümberlükkamisele. Kasutatakse nii faktilist korrektsiooni kui ka tugevat poliitilist rünnakut, süüdistades vastaseid hirmutamises ja ebasoovitavate valimislubaduste levitamises.
2025-05-20
Makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse ning makse- ja arveldussüsteemide seaduse muutmise seaduse eelnõu (634 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja rangelt informatiivne, mis on omane komisjoni ettekandjale. Keskendub komisjoni arutelu, küsimuste ja konsensuslike otsuste kokkuvõtmisele. Kasutab loogilist ja faktipõhist lähenemist, vältides emotsionaalseid apelle.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, otsene ja kriitiline, esitades ministrile teravaid küsimusi. Argumentatsioon on tugevalt loogiline ja andmepõhine, tuginedes konkreetsetele finantsnäitajatele ja vasturääkivustele (nt ülejääk vs. streigid). Toon on murelik ja nõudlik, rõhutades vajadust äärmiselt täpse planeerimise järele.
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja lugupidav, sisaldades nii tunnustust (Rahandusministeeriumi tubli töö) kui ka konkreetseid, andmepõhiseid küsimusi. Toon on analüütiline ja keskendub faktide ning edasiste arengute väljaselgitamisele, olles pigem informatsiooni otsiv kui emotsionaalne.
2025-04-22
Võlaõigusseaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (613 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja informatiivne, keskendudes juhtivkomisjoni töö ja menetluslike otsuste edastamisele. Kasutatakse objektiivset ja loogilist keelt, vältides emotsionaalseid apelle. Rõhk on protseduuridel, konsensuslikel otsustel ja vajadusel kaasata turuosalisi.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõne stiil on formaalne ja analüütiline, keskendudes loogilisele argumendile riigi rahanduse ja nappide vahendite targa kasutamise teemal. Kasutatakse retoorilist küsimust rahajagamise korrektsuse kohta, toetudes eelnevalt esitatud numbrilistele andmetele. Toon on kriitiline, kuid lugupidav ("lugupeetud minister").
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõne on valdavalt analüütiline ja protseduuriline, keskendudes faktidele ja seadusesätetele, kuid sisaldab ka tugevat kaitsepositsiooni maksude kehtestamise läbipaistvuse osas. Kasutatakse loogilisi apelle ja õiguslikke viiteid, samuti rõhutatakse poliitilist õppetundi, et kulutuste allikas tuleb alati küsida. Toon on kohati kaitsev, eriti vastates süüdistustele õiguskantsleri ründamise kohta.
2025-04-09
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (592 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, protseduuriline ja analüütiline, keskendudes komisjoni otsuste ja arutelu detailide edastamisele. Kõneleja kasutab loogilist argumentatsiooni, viidates konkreetsetele küsimustele ja vastustele komisjoni istungil, et näidata eelnõu sisu hõredust. Kuigi kõneleja kritiseerib vastaste eelnõu kvaliteeti, tunnustab ta saalis toimuvat sisukat debatti.
2025-04-08
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (571 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Stiil on kahetine: komisjoni ettekandja kasutab formaalset, neutraalset ja protseduurilist tooni, keskendudes faktidele ja menetluse käigule. Teine kõneleja on aga selgelt võitlev ja kaitsev, kasutades süüdistusi ("valesüüdistused") ja emotsionaalseid apelle, et rünnata opositsiooni ja eitada maksu autorlust. Kõneleja kasutab otsest pöördumist ja vastutuse nihutamist, et oma seisukohta jõuliselt kaitsta.
2025-03-10
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine Nordica tegevuse lõpetamisega seonduvate asjaolude uurimiseks" eelnõu (543 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja süüdistav, keskendudes faktidele ja loogilistele argumentidele, et näidata eelmise valitsuse ebamõistlikke otsuseid. Kasutatakse korduvalt retoorilisi küsimusi vastaste motiivide kahtluse alla seadmiseks ("Miks ta seda tegi?") ning viidatakse varasematele skandaalidele (Porto Franco) süüdistuste kaalu suurendamiseks. Tone on ametlik ja analüütiline, rõhutades maksumaksja raha raiskamist.
2025-02-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (535 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on valdavalt loogiline ja andmepõhine, toetudes argumentide tõestamiseks konkreetsetele rahalistele näitajatele ja maksumääradele. Toon on autoriteetne ja teises kõnes muutub see otseseks ning vastaspoole ebakõlasid esile toovaks, esitades küsimuse 2023. aasta hääletuse kohta.
2025-02-12
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (537 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on tõsine ja tungiv, rõhutades teema olulisust ja ohvrite kannatusi, viidates kurvadele lugudele ja puremisele. Kasutatakse nii emotsionaalset apelli kui ka otsest kriitikat poliitilise mängurluse aadressil. Kõneleja nõuab selgust ja kiirust, hoides fookuses lahenduse leidmist.
2024-12-10
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (461 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja retooriline stiil on murelik ja analüütiline, keskendudes loogilistele argumentidele ja poliitiliste eesmärkide vastandamisele. Ta kasutab tugevat kontrasti sotsiaalse ebavõrdsuse rõhutamiseks, vastandades maapiirkonna pensionäri ja autokollektsionääri maksukoormust. Kõneleja tegeleb aktiivselt vastuväidete ümberlükkamisega ja hoiatab lisabürokraatia tekke eest.
2024-11-21
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (463 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, asjalik ja protseduuriline, omane komisjoni ettekandjale. Kõneleja keskendub rahanduskomisjoni töö ja konsensuslike otsuste edastamisele, kasutades loogilisi argumente ning täpseid numbreid ja kuupäevi. Toon on neutraalne ja eesmärgipärane, vältides emotsionaalseid või isiklikke apelle.
2024-11-13
Kinnistusraamatuseaduse muutmise seaduse eelnõu (467 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Toon on tõsine ja murelik (murelik), keskendudes riigi rahanduse keerukusele. Retoorika on analüütiline ja kriitiline, kasutades loogilisi apelle, et juhtida tähelepanu opositsiooni ettepaneku läbipaistmatusele. Stiil on formaalne ja keskendub poliitika sisule, mitte emotsionaalsetele argumentidele.
2024-11-06
Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (462 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on äärmiselt formaalne, neutraalne ja protseduuriline, keskendudes rahanduskomisjoni töö ja eelnõu sisu objektiivsele edastamisele. Kõne on üles ehitatud loogilisele aruandlusele, selgitades eelnõu sisu, menetluse kulgu ja muudatusettepanekute tehnilist põhjendust. Emotsionaalsed apellid puuduvad, rõhk on faktidel ja konsensuslikel otsustel.
2024-11-06
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (488 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja protseduuriline, keskendudes korduvalt komisjonis toimunud arutelu (või selle puudumise) rõhutamisele, kasutades fraasi "Kahjuks me komisjonis neid teemasid ei arutanud". Toon on sageli kaitsev, eriti süüdistuste (valetamine, peitu pugemine) eitamisel, ning ta eelistab loogilisi apelle, viidates protokollidele ja töökorrale. Ta väljendab pettumust opositsiooni vähese sisulise panuse üle.
2024-10-16
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, viisakas ja menetluslik, esitades ministrile kinnitust nõudva küsimuse. Toon on neutraalne ja keskendub juriidilise teksti täpsuse kontrollimisele, vältides emotsionaalseid või vastandlikke apelle.
2024-10-08
Karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu (452 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on kaitsev ja vastanduv, alustades süüdistusega faktide moonutamises ("Miks te valetamise vastu võideldes olete asunud ise fakte moonutama?"). Argumentatsioon on loogiline ja detailne, keskendudes poliitika tehnilistele aspektidele ja arvutustele, et tõestada oma varasemate väidete õigsust.
2024-09-24
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (463 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne ja protseduuriline, olles rahanduskomisjoni arutelu detailne ja neutraalne kokkuvõte. Rõhk on loogilisel ja tehnilisel selgitusel, eriti maksude ja seadusemuudatuste mehaanika osas. Emotsionaalsed või veenvad apellid puuduvad, keskendutakse faktidele ja küsimustele-vastustele.
2024-09-24
Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (462 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja rangelt protseduuriline, olles tüüpiline juhtivkomisjoni ettekandele. Esineja keskendub komisjoni arutelu kokkuvõttele, edastades küsimusi ja vastuseid ilma isikliku emotsionaalse panuseta. Kasutatakse loogilisi ja tehnilisi argumente, viidates konkreetsetele seaduseparagrahvidele ja kuupäevadele (nt 2026. aasta 1. jaanuar).
2024-09-18
Jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (461 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja lugupidav, pöördudes viisakalt istungi juhataja ja ministri poole. Kasutatakse analüütilist ja küsivat lähenemist, mille eesmärk on saada selgust poliitika detailides, nagu näiteks "kogumisring" ja "rahastamine".