Päevakorrapunktide kaupa: Mart Võrklaev

Kokku päevakordi: 28

Täielikult profileeritud: 28

2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline rõhuasetus on inflatsiooni ohjeldamisel, riigi rahanduse defitsiidi vähendamisel ja majanduskasvu elavdamisel. Rõhutatakse vajadust tasakaalustada kõrgeid kaitsekulutusi (üle 5% SKP-st) püsiva katte leidmisega jooksvatest tuludest, et vältida eelarvepositsiooni halvenemist. Suhtumine Eesti Panka on toetav ja väärtustav, rõhutades selle sõltumatust ja ekspertiisi majanduspoliitiliste otsuste kujundamisel.
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline rõhuasetus on riikliku järelevalve (Finantsinspektsioon) töö hindamisel ja uute seadusandlike ülesannete täitmise jälgimisel. Kõneleja on mures finantsturu reguleerimise ja turuosaliste (krüptovara, krediidikassad) tegevuslubade protsessi pärast. Stants on pigem tulemuspõhine, otsides teavet regulatsioonide praktilise mõju ja rakendamise kohta.
2025-09-09
Hoiu-laenuühistu seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (671 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugev toetus hoiu-laenuühistute tegevuse rangemale reguleerimisele, sundides neid pangaks või ühistupangaks muutuma, kui nad soovivad jätkata hoiuste kaasamist. Seisukoht on selgelt poliitikapõhine, keskendudes hoiustajate raha kaitsmisele ja finantsstabiilsuse tagamisele. Kõneleja kaitseb eelnõu kui pikalt otsitud tasakaalupunkti, mis kaitseb tuhandeid hoiustajaid.
2025-06-19
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (647 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõige silmatorkavam teema on mootorsõidukimaks, mille osas on näha tugevat vastuseisu uute maksude kehtestamisele (S1) ja samal ajal kindlat kaitset maksutulust rahastatavate sotsiaalmeetmete osas (S2). S1 raamib oma seisukohta väärtuspõhiselt, kritiseerides sotside üldist "maksuhullust" ja maksukoormuse paisumist. S2 keskendub poliitika tulemuslikkusele, kaitstes vajaduspõhise toetuse suunamist erivajadustega inimestele.
2025-06-11
Makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse ning makse- ja arveldussüsteemide seaduse muutmise seaduse eelnõu (634 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav finantsregulatsiooni uuendamisele, et laiendada välkmaksete teenuse pakkumise võimalust makse- ja e-raha asutustele. Eesmärk on luua võrdsed tingimused turul, mis praegu on piiratud vaid pankadega. Seisukoha kujundamine on selgelt poliitikapõhine, keskendudes teenuste kättesaadavuse parandamisele ja konkurentsi suurendamisele.
2025-06-11
Võlaõigusseaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (613 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt Võlaõigusseaduse muudatusi, mis puudutavad põhimakseteenuse regulatsiooni täpsustamist ja elutähtsa teenuse osutajate kohustust pakkuda hädaolukorras võrguühenduseta kaardimakseid. Poliitiline hoiak on pigem protseduuriline ja regulatiivne, keskendudes normide korrastamisele ja tehnilisele täpsusele. Toetus eelnõule on tugev, kuna kõik muudatused tehti komisjonis konsensuslikult.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja võtab tugeva seisukoha, lükates ümber vastaspoole väiteid Rae valla lasteaia kohatasu kohta, rõhutades tegelikku hinda (132,90 eurot) vastandina sotside väidetud 170 eurole. Seisukoht on selgelt Rae valla praeguse haldussuuna kaitsev ja vastandub sotside poliitikale, mida peetakse hirmutavaks ja kulukaks. Tegemist on pigem sooritusele ja faktidele keskenduva positsiooniga.
2025-05-20
Makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse ning makse- ja arveldussüsteemide seaduse muutmise seaduse eelnõu (634 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Toetab eelnõu 634 SE vastuvõtmist, mis on suunatud Euroopa Liidu õiguse ülevõtmisele. Poliitiline seisukoht on suunatud konkurentsi ja innovatsiooni suurendamisele makseteenuste turul, võimaldades makseasutustel otsejuurdepääsu keskpanga süsteemidele. Seisukoht on selgelt poliitika- ja regulatsioonipõhine.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on riigi raha mõistlikul ja täpsel planeerimisel ning finantsdistsipliinil, eriti haridusvaldkonnas. Kõneleja kritiseerib tugevalt Haridus- ja Teadusministeeriumi suutmatust eelarvet täita ja raha ära kasutada, tuues esile suured ülejäägid ajal, mil valdkonnas valitses rahapuudus. Seisukoht on tulemuspõhine, nõudes vastutust riigieelarve keerulises seisus.
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tulemuspõhine, rõhutades Euroopa Liidu vahendite edukat kasutamist majanduse turgutamiseks keerulisel ajal. Kõneleja toetab tugevalt EL-i vahendite kasutamist reformide läbiviimiseks. Samuti tõstatatakse mure kaitsekulude suure eelarvelise surve pärast teistele valdkondadele, otsides lahendusi (ReArm). Poliitika on suunatud riigi finantsilise ja majandusliku sooritusvõime parandamisele.
2025-04-22
Võlaõigusseaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (613 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on keskendunud finantsregulatsiooni (Võlaõigusseaduse muudatused) menetlemisele ja direktiivi ülevõtmisele. Toetatakse eelnõu edasist arutelu, kuid rõhutatakse vajadust detailsema regulatsiooni järele (põhimaksekonto) ja kritiseeritakse eelnõu nappi jõustumistähtaega. Lähenemine on selgelt poliitikapõhine ja keskendub tehniliste lahenduste parandamisele.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on riigieelarve keerulisel olukorral ja vajadusel kasutada nappe vahendeid targalt. Kõneleja toetab tugevalt spordi ja kultuuri rahastamist, kuid seab kahtluse alla raha jagamise korralduse, viidates vastuolule suurenenud maksutulude ja tajutava rahapuuduse vahel. Stants on pigem tulemuspõhine ja keskendub finantsjuhtimise efektiivsuse kriitikale.
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on tugevalt suunatud eelarvedistsipliinile ja riigi rahanduse korrastamisele, kritiseerides varasemat vastutustundetut kulutamist. Kuigi toetatakse kaitsekulude tõstmiseks vajalikke maksutõuse (käibemaks, tulumaks, aktsiisid), nähakse mootorsõidukimaksu kui paratamatut tagajärge varasemale suurele defitsiidile. Pikaajaliselt eelistab kõneleja "õhemat riiki," mis sekkub vähem, pakub vähem toetusi ja kehtestab madalamaid makse.
2025-04-09
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (592 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja peamine seisukoht on protseduuriline ja keskendub seadusloome kvaliteedile, toetades Rahanduskomisjoni ettepanekut lükata tagasi mootorsõidukimaksu kehtetuks tunnistamise eelnõu (592 SE). Eelnõu tagasilükkamist põhjendatakse selle vigasuse, sisu puudumise ja esitaja napipoolse selgitusega, vihjates, et tegemist võib olla populismi taotlemisega. Ametlikus rollis ettekandjana hoidub kõneleja isikliku arvamuse avaldamisest, jäädes komisjoni otsuse juurde.
2025-04-08
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (571 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Peamine poliitiline seisukoht on seotud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise eelnõu (571 SE) tagasilükkamisega, mida Rahanduskomisjon toetas häältega 6:3. Üks kõneleja (Mart Võrklaev) võtab tugeva kaitsepositsiooni, rõhutades oma varasemat vastuseisu sotsiaaldemokraatide nõudmistele maksustada inimesi veelgi jõulisemalt ja kõrgemate CO2 vahemike alusel. Seisukohad on tugevalt poliitiliselt laetud, keskendudes vastutuse nihutamisele maksu autorluse osas.
2025-03-10
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine Nordica tegevuse lõpetamisega seonduvate asjaolude uurimiseks" eelnõu (543 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on eelmise EKREIKE valitsuse (Ratas, Helme, Reinsalu) finantsotsuste teraval kritiseerimisel, eriti 30 miljoni euro eraldamisel Nordicale ajal, mil ettevõte Eestist enam ei lennanud. Kõneleja rõhutab vajadust vastutuse järele ja kritiseerib valitsuse tegevust COVID-i kriisi varjus tehtud kahtlaste toetuste jagamisel (nt Porto Franco). Kuigi juhtumit peetakse õpetlikuks, ollakse vastu uue Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamisele, eelistades olemasolevaid kriminaalmenetlusi.
2025-02-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (535 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugev vastuseis uuele pangandussektori solidaarsusmaksule, rõhutades, et kehtiv maksusüsteem on riigile ja inimestele juba ülikasulik. Rõhk on tulemuspõhisel raamistikul, tuues esile märkimisväärselt suurenenud maksulaekumised (ennustatud ligi miljard eurot aastatel 2023–2028).
2025-02-12
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (537 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht keskendub tungivale vajadusele lahendada ohtlike lemmikloomade põhjustatud tõsised sotsiaalsed probleemid, mis on terroriseerinud elanikke. Seisukoht on tulemuspõhine, nõudes kiiret seaduse jõustumist ja selgust selles, milline eelnõu lahenduse toob. Samuti kritiseerib kõneleja tõsiste teemade puhul poliitmängurlust ja protseduurilist ebakindlust.
2024-12-10
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (461 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav algsele seaduse eelnõule, mis puudutab registri korrastamist ja romudest vabanemist. Samas on kõneleja tugevalt vastu lisandunud muudatusettepanekule, mis vabastab ajutiselt registrist kustutatud sõidukid mootorsõidukimaksust. Vastuseis põhineb keskkonnaeesmärkide rikkumisel, riigieelarve negatiivsel mõjul ja sotsiaalse ebavõrdsuse tekitamisel. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades võrdsuse ja keskkonnakaitse olulisust.
2024-11-21
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (463 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab tugevalt ettevõtluskonto maksustamise lihtsustamist, kaotades kõrgema 40% maksumäära ja kehtestades ühtlase 20% määra kuni 40 000 euroni. Poliitiline fookus on fiskaalsel vastutusel ja eelarve negatiivse mõju vähendamisel, mistõttu loobuti sotsiaalmaksu muudatusest, et vältida maksutulu vähenemist. Kadunud on varasem 50% tulumaksukohustus äriühingutele teenuse ostmisel ettevõtluskonto kasutajalt.
2024-11-13
Kinnistusraamatuseaduse muutmise seaduse eelnõu (467 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on riigi rahanduse keeruline olukord ja vajadus märkimisväärselt kulusid kokku hoida. Poliitiline seisukoht on tugevalt fiskaaldistsipliini pooldav, rõhutades muret, et kulud ületavad tulusid. Poliitiline raamistik on tulemuspõhine, kritiseerides opositsiooni alternatiivse eelarve läbipaistmatust ja sisutühjust.
2024-11-06
Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (462 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on keskendunud tehnilisele ja regulatiivsele täitmisele, toetades tugevalt Euroopa Liidu direktiivide ülevõtmist, mille eesmärk on vähendada väikeettevõtjate halduskoormust. Stants on pragmaatiline, toetades muudatusi, mis on tingitud nii Euroopa Komisjoni juhistest kui ka praktilistest rakendusraskustest, nagu tarkvaraarenduse ajakavade edasilükkamine. Käsitlus on selgelt poliitikapõhine ja keskendub seadusandluse sujuvale menetlemisele.
2024-11-06
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (488 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Peamine poliitiline seisukoht on Isamaa algatatud mootorsõidukimaksu kehtetuks tunnistamise eelnõu tugev vastustamine, toetades rahanduskomisjoni ettepanekut eelnõu tagasi lükata (7 poolt- ja 2 vastuhäält). Seisukoht on tugevalt protseduuriline, rõhutades seadusloome kvaliteeti ja algatajate suutmatust komisjonis sisulist debatti pidada. Ta kaitseb varasemat automaksu kehtestamist, rõhutades, et selle otsustas Riigikogu, mitte üksikisik.
2024-10-16
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõige olulisem teema on riigieelarve seaduse eelnõu menetlemine, keskendudes kohalike omavalitsuste rahastamise valemite korrektsele kajastamisele seaduse tekstis. Seisukoht on poliitika- ja menetluskeskne, rõhutades tasandus- ja toetusfondi valemi olemasolu kontrolli riigieelarve teksti paragrahvis 3.
2024-10-08
Karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu (452 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on tugevalt kaitsev varasemate maksureformide suhtes, rõhutades, et maksuküüru kaotamine ja tulumaksuvaba miinimumi laiendamine jättis inimestele (nt keskmist palka teenivale õpetajale) aastas rohkem raha kätte. Positsioon on tulemuspõhine, keskendudes konkreetsele netokasule ja faktide õigsuse kaitsmisele. Kõneleja seab esikohale maksupoliitika täpse ja ausa käsitlemise.
2024-09-24
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (463 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse muudatustel ja maksude võrdsusel osaühingute ja ettevõtluskonto kasutajate vahel. Aivar Kokk väljendas muret ebavõrdse olukorra ja ettevõtjatele tekkiva lisakoormuse pärast, olles muudatuse suhtes kriitiline. Valitsus (Minister/Ani) põhjendas muudatust reaalväärtuse tõusu ja käibemaksukohustuse piiriga ühtlustamisega (€40 000).
2024-09-24
Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (462 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon on keskendunud Rahanduskomisjoni töö ja eelnõu (462 SE) sisuliste muudatuste tutvustamisele. Toetatakse maksuskeemide sulgemist uue kinnisvara käibemaksuvaba müügi osas, rõhutades seaduse tehnilist täpsustamist. Kogu käsitlus on pigem protseduuriline ja poliitikapõhine, mitte väärtuspõhine.
2024-09-18
Jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (461 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline fookus on keskkonnaregulatsioonidel ja jäätmekäitlusel, eriti vanade autode kogumise ja rahastamise kohustustel. Hoiavad positiivset, kuid küsivat hoiakut eelnõu suhtes, rõhutades, et romudest vabanemisel on "väga oluline mõju". Tegemist on poliitikapõhise lähenemisega, mis otsib rakendusdetailide selgitamist.