Päevakorrapunktide kaupa: Mart Võrklaev

Kokku päevakordi: 28

Täielikult profileeritud: 28

2025-09-18
Eesti Panga 2024. a aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Toetatakse ranget eelarvedistsipliini ja defitsiidi vähendamist, järgides keskpanga soovitusi eelarvepositsiooni halvenemise piiramiseks. Toetatakse ühtlast tulumaksuvaba määra (700 eurot) sisetarbimise ergutamiseks. Nõutakse püsivat katet kõrgetele kaitsekuludele ja toetatakse finantssektori regulatsiooni karmistamist (hoiu-laenuühistud) ning konkurentsi suurendamist (kodulaenuturg).
2025-09-11
Finantsinspektsiooni 2024. aasta aruanne

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated rõhutavad finantsturu reguleerimise ja järelevalve tähtsust, eriti uute turuosaliste (krüptovara) ja traditsiooniliste finantsasutuste (krediidikassad) osas. Eelistatakse seadusandlikku kooskõla ja stabiilset regulatiivset keskkonda, mis mõjutab teenuseid ja turuosalisi.
2025-09-09
Hoiu-laenuühistu seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (671 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated toetavad tugevat regulatsiooni finantssektoris, et kaitsta hoiustajaid ja maandada äririske. Ta peab vajalikuks, et avalikult hoiuseid koguvad üksused alluksid järelevalvele ja Tagatisfondi tagatistele, et vältida majanduslikku kahju säästjatele. Ta rõhutab, et kõrge intressi lubamine ilma tagatiseta on vastutustundetu.
2025-06-19
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (647 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

S1 on tugevalt maksude tõstmise ja uute maksude (sh automaksu) vastu, viidates murele maksukoormuse ja eesmärkide paisumise pärast. S2 toetab maksutulude sihipärast ümberjaotamist sotsiaalsete vajaduste katteks, suunates 8 miljonit eurot erivajadustega inimeste toetamiseks.
2025-06-11
Makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse ning makse- ja arveldussüsteemide seaduse muutmise seaduse eelnõu (634 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated toetavad regulatsiooni leevendamist, et suurendada konkurentsi finantsteenuste turul, võimaldades makse- ja e-raha asutustel pakkuda välkmakseteenust. See on suunatud turu laiendamisele ja teenuste kättesaadavuse parandamisele, toetades finantstehnoloogia arengut.
2025-06-11
Võlaõigusseaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (613 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Toetatakse finantssektori regulatsioonide täpsustamist ja korrastamist, mis viitab soovile luua selge ja toimiv õigusruum. Majanduslik vaade rõhutab riigi rolli elutähtsate teenuste (makseteenused) toimimise tagamisel ka hädaolukordades, mis on suunatud stabiilsuse ja turvalisuse tagamisele.
2025-06-11
Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud seisukohad puudutavad kohalikke kulusid, kus kõneleja toetab praeguse madalama lasteaia kohatasu (132,90 eurot) säilitamist. Ta vastustab tugevalt vastaspoole väidetavat soovi tõsta kohalike teenuste hinda 170 eurole, viidates soovile hoida kohalikku maksukoormust madalal.
2025-05-20
Makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse ning makse- ja arveldussüsteemide seaduse muutmise seaduse eelnõu (634 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Toetab majanduslikke meetmeid, mis suurendavad konkurentsi ja innovatsiooni finantssektoris. Näeb positiivsena pankade vahenduseta maksete teostamise võimaldamist makseasutustele, mis peaks viima tarbijate jaoks kiiremate ja tõhusamate teenusteni.
2025-05-15
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja rõhutab tugevalt fiskaaldistsipliini, eelarve täpset planeerimist ja raiskamise minimeerimist põhimõttel "nii vähe kui võimalik, aga nii palju kui vaja". Ta tunnistab riigieelarve keerulist seisu, mis on tingitud kaitsekulutuste tõstmisest ja vajadusest kulusid koomale tõmmata või makse tõsta. Vaated on suunatud eelarve täitmise efektiivsuse parandamisele.
2025-05-06
Rahandusministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise strateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas ülevaade avaliku teenistuse arengusuundadest 2024. aastal)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Toetab aktiivset fiskaalpoliitikat ja väliste vahendite (EL-i fondid) kasutamist majanduse turgutamiseks keerulisel ajal. Peab kaitsekulusid oluliseks, kuid näeb neid kui teisi valdkondi suure surve alla panevat eelarvekoormust, mistõttu otsitakse alternatiivseid rahastusallikaid.
2025-04-22
Võlaõigusseaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (613 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated toetavad finantssektori regulatsiooni suurendamist, et vähendada pankade kaalutlusõigust ja tagada põhimaksekonto kättesaadavus eraisikutele. Tunnistatakse ettevõtete muresid pangakontode avamise osas, kuid rõhutatakse, et see vajab eraldi põhjalikku tööd. Toetatakse võrguühenduseta kaardimaksete reguleerimist elutähtsa teenusena.
2025-04-22
Kultuuriministri 2025. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (sealhulgas "Eesti spordipoliitika põhialused aastani 2030" elluviimisest)

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad fiskaalset vastutust ja vajadust kasutada riigieelarve nappe vahendeid võimalikult efektiivselt ja targalt. Tunnustatakse maksutõusude (aktsiis, hasartmängumaks) rolli teatud valdkondade rahastamisel kärpeajal.
2025-04-10
Õiguskantsleri ettepanek mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimiseks

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja toetab fiskaalset distsipliini ja kritiseerib varasemat kulutamist, mis viis defitsiidini. Ta õigustab maksutõuse (käibemaks, tulumaks, aktsiisid) kaitsekulude ja eelarve tasakaalustamise vajadusega. Pikaajaline eelistus on madalamad maksud ja väiksem riiklik sekkumine.
2025-04-09
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (592 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja on seotud maksupoliitika aruteludega, keskendudes mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise eelnõule. Nad kinnitavad, et nii Vabariigi Valitsus kui ka Rahandusministeerium ei toeta jätkuvalt selle maksu tühistamist.
2025-04-08
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (571 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Väljendatakse tugevat vastuseisu agressiivsele ja kõrgele maksustamisele, eriti seoses mootorsõidukimaksuga. Kõneleja (Võrklaev) rõhutab, et ta seisis vastu sotsiaaldemokraatide nõudmistele, mille eesmärk oli korjata oma inimestelt veelgi rohkem maksu. See viitab soovile vältida liigset maksukoormust kodanikele.
2025-03-10
Riigikogu otsuse "Riigikogu uurimiskomisjoni moodustamine Nordica tegevuse lõpetamisega seonduvate asjaolude uurimiseks" eelnõu (543 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated on tugevalt fiskaalselt konservatiivsed ja liberaalsed, kritiseerides riigi laenukoormuse kahekordistumist ja pikaajalist eelarvedefitsiiti. Rõhutatakse põhimõtet, et riik peaks vältima sekkumist ettevõtlusesse, eriti kui see pole hädavajalik, ning kritiseeritakse valimatut toetuste jagamist COVID-i kriisi varjus.
2025-02-18
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele pangandussektori ajutise solidaarsusmaksu kehtestamise kohta" eelnõu (535 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated toetavad kehtivat maksukorraldust, mis näeb ette pankade kasumi ja dividendide tugevat maksustamist (18% ja 22%). Pangandussektori kasumlikkust peetakse riigile kasulikuks, rõhutades fiskaalset kasu, mida riik tänu kehtivatele maksudele teenib.
2025-02-12
Kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (537 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Andmeid ei ole piisavalt.
2024-12-10
Jäätmeseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (461 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated rõhutavad riigieelarve stabiilsust ja vajadust vältida negatiivset rahalist mõju, mis on prognoositud 3 miljonit eurot. Kõneleja toetab MSM-i kui vahendit eelarve tulude suurendamiseks, et panustada teehoidu ja ühistransporti. Ta on vastu maksusoodustustele, mis loovad ebavõrdsust ja suurendavad bürokraatiat.
2024-11-21
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (463 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated toetavad ettevõtluskonto kasutajate maksustamise lihtsustamist ja madalamat ühtlast maksumäära, soosides väiksemat ettevõtlust. Samas on tugev rõhk fiskaalsel vastutusel ja riigieelarve laekumiste kaitsmisel. Sotsiaalmaksu ettepanek lükati tagasi, kuna see oleks võinud soodustada töölepingute asendamist ettevõtluskontodega, mis tähendaks väiksemat maksutulu riigile.
2024-11-13
Kinnistusraamatuseaduse muutmise seaduse eelnõu (467 SE) kolmas lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated on tugevalt suunatud fiskaaldistsipliinile ja riigikulude märkimisväärsele kokkuhoiule. Rõhutatakse muret, et riigieelarves ületavad kulud tulusid, mis viitab vajadusele eelarve tasakaalustamise järele.
2024-11-06
Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (462 SE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated toetavad väikeettevõtjate halduskoormuse vähendamist ja maksustamise põhimõtete selgitamist, eriti seoses käibemaksukohustuse tekkimisega. Näidatakse üles pragmaatilist suhtumist regulatsioonide rakendamisse, arvestades tarkvaraarenduse ajakavasid ja vältides seeläbi ettevõtjatele lisakulusid.
2024-11-06
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (488 SE) esimese lugemise jätkamine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated on seotud mootorsõidukimaksu kaitsmisega, rõhutades, et see oli eelmisele valitsusele väga oluline. Ta viitab fiskaalsete küsimuste lahendamisel MTA kalkulaatorile kui usaldusväärsele allikale. Ta rõhutab, et vastused ja lahendused maksuga seotud küsimustele on olemas, kuigi neid antud eelnõu raames ei arutatud.
2024-10-16
2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud seisukohad keskenduvad riigieelarve kulutuste jaotamise menetluslikule korrektsusele. Rõhutatakse fiskaalse läbipaistvuse ja kohalike omavalitsuste rahastamise valemite seaduses sätestatud olemasolu olulisust.
2024-10-08
Karistusseadustiku muutmise seaduse eelnõu (452 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated toetavad maksude ümberkorraldamist, kus tulumaksu tõus kompenseeritakse tulumaksuvaba miinimumi laiendamisega, et saavutada keskmise palga saajate netosissetuleku kasv. Kõneleja rõhutab, et selline muudatus jätab inimestele tegelikult rohkem raha kätte.
2024-09-24
Ettevõtlustulu lihtsustatud maksustamise seaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (463 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majanduslikud vaated keskenduvad ettevõtluse lihtsustamisele ja maksude kohesele tasumisele, rõhutades samas vajadust vältida maksude optimeerimist võrreldes töölepinguga töötamisega. Toetatakse maksupiiride kohandamist reaalväärtuse ja inflatsiooniga, samas on murettekitav ettevõtjatele tekkiv võimalik lisakoormus. Eesmärk on anda ettevõtluskonto kasutajale võimalus äriühingule teenust osutada.
2024-09-24
Käibemaksuseaduse ja maksukorralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu (462 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majandusvaated toetavad maksusüsteemi läbipaistvust ja maksude vältimise skeemide (kinnisvara üürile andmine enne müüki) sulgemist, mis on suunatud fiskaaldistsipliini tugevdamisele. Toetatakse väikeettevõtjate piirmäärade selgitamist EL-i kontekstis ja hoitakse praegust ettevõtlustulu maksumäära 20% juures.
2024-09-18
Jäätmeseaduse, liiklusseaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (461 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Majanduslik vaade puudutab regulatsiooni ja rahastamist, rõhutades, et vanade autode kokkukorjamise kohustus ja rahastamine pannakse automüüjatele või -tootjatele. See toetab laiendatud tootjavastutuse põhimõtet.