Istungi profiil: Aivar Sõerd

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-12-04

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub eelkõige riigieelarve läbipaistvusele ja Riigikogu järelevalve tugevdamisele. Esineja kritiseerib kehtivat reeglistikku, mis lubab ministritel teha suuri eelarvesiseseid ümbersuunamisi (nt 10 miljonit eurot Haridusministeeriumis) ilma parlamendi kinnituseta, viidates selle vastuolule põhiseadusega. Samas toetab ta riigi raamatupidamise aastaaruande kinnitamist, märkides, et raamatupidamine on olulises osas korras. Tema raamistik on tugevalt protseduuriline ja tulemuspõhine.

8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esinejal on kõrge asjatundlikkus riigi rahanduse, eelarve täitmise aruandluse ja parlamendi menetlusprotsesside alal, olles Rahanduskomisjoni esimees või liige. Ta kasutab tehnilisi termineid nagu "tulemusnäitajad," "programmitegevused" ja "raamatupidamise aastaaruanne." Ta toetub oma selgitustes Riigikontrolli soovitustele ja komisjoni menetluskäigule, näidates sügavat teadmist eelarve struktuurist ja reeglistikust.

8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, analüütiline ja protseduuriline, keskendudes faktidele ja menetluskäigule (nt komisjoni istungite kuupäevad). Esineja kasutab loogilisi argumente läbipaistvuse ja seadusandliku järelevalve vajalikkuse kohta, vältides emotsionaalseid pöördumisi. Toon on asjalik ja mõõdukas, kuid sisaldab kriitikat kehtiva korra puudujääkide suhtes.

8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne osaleja täiskogu istungitel, esitades rahanduskomisjoni otsuseid ja vastates küsimustele eelarve täitmise kohta. Tema tegevusmustrid on seotud komisjoni töö ja konkreetsete seaduseelnõude menetlemisega, viidates istungite kuupäevadele (21. november, 4. detsember). Ta osaleb aktiivselt küsimuste voorudes, selgitades komisjoni seisukohti.

8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud eelkõige kehtiva eelarveraamistiku ja ministrite tegevuse vastu, mis võimaldab Riigikogust mööda minna. Eelkõige kritiseeritakse Haridusministeeriumi 10 miljoni euro suurust ümbersuunamist, mille kohta info saadi ajakirjanduse kaudu, viidates läbipaistvuse puudumisele. Kriitika on protseduuriline ja põhiseaduslik, mitte isiklik, ning ta peab praegust korda ebapiisavalt läbipaistvaks.

8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja institutsionaalne. Märgitakse, et rahanduskomisjoni otsus eelnõu 503 kohta oli konsensuslik ning muudatusettepanekuid ei laekunud. Samuti viidatakse nõustumisele Riigikontrolli soovitustega eelarve täitmise parandamiseks, näidates valmisolekut koostööks järelevalveorganitega.

8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data

8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad fiskaalset läbipaistvust ja riigieelarve täitmise efektiivsust. Toetatakse Riigikontrolli soovitusi kasutamata vahendite kiirema ülekandmise osas ning nõutakse tulemusnäitajate paremat kasutamist riigi eelarvepoliitika kujundamisel. Peamine mure on eelarve täitmise kontroll ja vastavus seadusandlusele.

8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkondadest käsitletakse haridust puudutavaid eelarveotsuseid, nagu e-õpikeskkonna arvutipargi rahastamine ja kolme täiskasvanugümnaasiumi riigistamise edasilükkamine. Käsitlus on rangelt finantsiline ja protseduuriline, keskendudes raha ümbersuunamise õiguspärasusele.

8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on riigieelarve täitmise aruandluse ja eelarveprotsessi läbipaistvuse parandamisel. Esineja tegeleb majandusaasta aruande kinnitamise ja konkreetsete otsuse eelnõude (nt 503) menetlemisega. Ta püüab piirata ministrite õigust teha suuri eelarvemuudatusi programmi sees ilma Riigikogu kinnituseta.

8 Analüüsitud kõnesid