Päevakorra profiil: Margit Sutrop
Õppetoetuste ja õppelaenu seaduse muutmise seaduse eelnõu (288 SE) esimene lugemine
2024-02-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline debatt keskendub õppelaenude ja õppetoetuste seaduseelnõule (288 SE). Üks kõneleja toetab tugevalt õppelaenu summa suurendamist, et toetada kõrghariduse kvaliteeti, kuid kritiseerib teravalt röögatult suuri intresse. Teine kõneleja esitab juhtivkomisjoni seisukoha, mis on eelnõu tagasilükkamise poolt, viidates valitsuse vastuseisule ja kontseptuaalsetele probleemidele. Poliitiline raamistik on pigem poliitikapõhine, keskendudes lahenduste (või nende puudumise) analüüsile.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõnelejad näitavad asjatundlikkust õppelaenude finantsaspektides, eriti intresside ja tagasimaksmise aja mõju osas, tuues välja konkreetseid arvutusi (nt 17 000 eurot intressikulu 30 000 eurose laenu puhul). Juhtivkomisjoni ettekandja demonstreerib põhjalikku teadmist seaduseelnõu menetluslikest ja kontseptuaalsetest puudujääkidest, viidates võrdse kohtlemise printsiibile ja mõjuanalüüsi puudumisele. Samuti on esindatud teadmised ministeeriumi (Haridus- ja Teadusministeerium) seisukohtadest ja plaanidest.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
S1 stiil on tunnustav ja küsiv, kuid sisaldab teravat kriitikat finantsküsimustes, kasutades emotsionaalset väljendit "röögatult suur". S2 stiil on väga formaalne, detailne ja menetluslik, keskendudes erapooletule aruandlusele komisjoni arutelu, osalejate ja hääletustulemuste kohta. S2 esitlus on loogiline ja faktipõhine, refereerides nii valitsuse kui ka teiste rahvasaadikute argumente.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
S2 tegevusmuster hõlmab juhtivkomisjoni ettekandja rolli täitmist, esitades detailse ülevaate 21. novembril 2023 toimunud Kultuurikomisjoni istungist. S1 osaleb aktiivselt debatis, esitades tunnustavaid ja kriitilisi küsimusi õppelaenude intresside ja seaduse tasemel reguleerimise kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
S2 vastuseis on suunatud EKRE fraktsiooni esitatud eelnõule (288 SE), kritiseerides seda nii sisuliselt (võrdse kohtlemise printsiibi rikkumine) kui ka menetluslikult (mitu teemat korraga, mõjuanalüüsi puudumine). S2 refereerib valitsuse seisukohta, mis eelnõu ei toeta, ning toob välja mure laenude mittesihipärase kasutuse ja riigi kanda jäävate kohustuste pärast. S1 vastandub pigem riigi praegusele intressipoliitikale, nimetades seda ebaõiglaseks ja liiga koormavaks.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
S2 näitab koostööd komisjoni tasandil, refereerides arutelu teiste komisjoni liikmetega (nt Helle-Moonika Helme, Tõnis Lukas, Heljo Pikhof) ja ministeeriumi esindajatega. Märgiti, et ettepaneku eelnõu täiskogu päevakorda võtmise osas saavutati konsensus, kuigi eelnõu tagasilükkamise osas hääled jagunesid pooleks.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Ebapiisav teave.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
S1 pooldab suuremat finantsabi üliõpilastele, et nad saaksid keskenduda õppimisele, ning kritiseerib kõrgeid intresse kui ebamõistlikku koormust. S2 väljendab muret riigi finantsdistsipliini ja riskide pärast, mis tekivad käendajate kaotamisel või laenude mittesihipärasel kasutamisel finantsturul toimetamiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest on esiplaanil sündimuse toetamine õppelaenu kustutamise kaudu, mille osas tekkisid küsimused ebavõrdse kohtlemise ja õpingute lõpetamise riski kohta. Samuti käsitleti kolmandate riikide üliõpilaste õppelaenu saamise õigust, viidates vajadusele järgida võrdse kohtlemise printsiipi ja kontrollida käenduste tagatust.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on "Õppetoetuste ja õppelaenu seaduse muutmise seaduse eelnõul (288 SE)", mis puudutab laenude kustutamist sündimuse toetamiseks ja laenuõiguse piiramist. S2 tegutseb juhtivkomisjoni ettekandjana, tehes ettepaneku eelnõu tagasi lükata, viidates selle vastuolule teiste seaduste ja printsiipidega. S1 soovib näha lahendust intresside küsimusele, küsides, kas see on plaanis seaduse tasemel reguleerida.
2 Analüüsitud kõnesid