Päevakorra profiil: Priit Sibul
Arupärimine vohava dokumentide põhjendamatu salastamise kohta (nr 589)
2024-01-22
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on valitsuse läbipaistvusel ja ametkondliku teabe põhjendamatul salastamisel, mida peetakse süsteemseks ja kasvavaks probleemiks. Esineja võtab tugeva seisukoha kehtiva halduspraktika vastu, nõudes avalikkuse paremat ligipääsu teabele ja ametnike vastutust. Probleemi lahendamist nähakse nii seadusandluse uuendamises kui ka halduspraktika muutmisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab asjatundlikkust avaliku teabe ja haldusõiguse valdkonnas, viidates konkreetsetele seaduseparagrahvidele (nt Maksukorralduse seaduse § 26) ja ametkondlikele protseduuridele (AK-märge, juurdepääsupiirang 75 aastaks). Kompetentsi toetab detailne teadmine Maksu- ja Tolliameti ning Rahandusministeeriumi konkreetsetest juhtumitest. Samuti on teada Avaliku Teabe Seaduse vanus ja värskendamise vajadus.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, formaalne ja keskendub loogilistele ning protseduurilistele argumentidele, rõhutades süsteemi kuritarvitamist. Kasutatakse konkreetseid näiteid (nt ministrite omavaheline meedia kaudu suhtlemine) olukorra absurdsuse rõhutamiseks, säilitades samas analüütilise tooni. Esineja toon on tõsine ja nõudlik, kutsudes ametkondi üles piiranguid panemata jätma.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja on aktiivne seadusandlikus töös, viidates hiljutisele kohtumisele Andmekaitse Inspektsiooniga Isamaa fraktsioonis. Samuti on ta seotud Riigikogu korruptsioonivastase erikomisjoni tööga, millele MTA vastuse salastamine oli arupärimise üks ajendeid.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud peamiselt ametnikkonnale ja valitsuse haldusaladele (Rahandusministeerium, MTA, Sotsiaalministeerium) läbipaistmatuse ja juurdepääsupiirangute kuritarvitamise pärast. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, rõhutades, et avalikkuse eest varjatakse teavet ilma sisulise põhjuseta, isegi kui tegemist ei ole maksusaladuse või isikuandmetega.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Esineja tunnistab, et probleem on laiaulatuslik ja puudutab ka kohalikke omavalitsusi ning varasemaid perioode, mis viitab soovile leida süsteemne lahendus. Tervitatakse Justiitsministeeriumi algatust õigusaktide analüüsi väljatöötamiseks ja soovitakse neile kiiret tegutsemist.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikel ametkondadel ja ministeeriumidel, käsitledes Rahandusministeeriumi, MTA ja Sotsiaalministeeriumi tegevust. Mainitakse lühidalt, et juurdepääsupiirangute kuritarvitamine on levinud ka kohalikes omavalitsustes.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad avaliku raha kasutamise läbipaistvust, viidates nii vaktsiinide soetamise kuludele kui ka Maksu- ja Tolliameti tegevusele tuludeklaratsioonide osas. Toetatakse ranget fiskaalset vastutust ja teabe avaldamist, mis puudutab riigieelarvelisi otsuseid (nt Rahvusraamatukogu ümberehitus).
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnast puudutatakse vaktsiinide soetamise teema salastamist Sotsiaalministeeriumis, rõhutades vajadust avaliku teabe ja parlamendi järelevalve järele. Keskendutakse teabe kättesaadavuse ja läbipaistvuse põhimõtetele, mis on olulised kodanikuühiskonna toimimiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Avaliku Teabe Seaduse uuendamisele, mida peetakse vanaks ja värskendust vajavaks. Esineja on algataja rollis, nõudes nii õigusaktide muutmist kui ka Justiitsministeeriumi kiiret tegutsemist halduspraktika parandamiseks. Eesmärk on piirata ametkondade kergekäelist dokumentide salastamist.
3 Analüüsitud kõnesid