Päevakorrapunktide kaupa: Enn Eesmaa

Kokku päevakordi: 13

Täielikult profileeritud: 13

2025-10-15
Vabariigi Presidendi valimise seaduse muutmise seaduse eelnõu (684 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kõne on toonilt toetav, konstruktiivne ja küsitlev, pöördudes otse initsiatiivrühma liidri poole. Stiil on tasakaalustatud, sisaldades nii poliitilist tunnustust (koostöö kiitmine) kui ka ettepanekut (referendum), mis apelleerib laiemale ühiskondlikule arvamusele.
2025-10-15
Euroopa Liidu asjade komisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti valikud ja võimalused Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalises eelarves" arutelu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on viisakas, analüütiline ja konstruktiivne, alustades tugeva kiitusega ettekandjale hästi struktureeritud töö eest. Kõne on suunatud strateegilisele arutelule, keskendudes loogilisele argumendile liitlaste leidmise vajadusest EL-i tasandil. Toon on pigem küsitlev, otsides kinnitust strateegilisele suunale.
2025-09-24
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Euroopa Liidu sõjalise abistamise missioonil Mosambiigis" eelnõu (706 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Stiil on formaalne, asjalik ja protseduuriline, keskendudes Riigikaitsekomisjoni töö ja üksmeelse otsuse edastamisele. Kõne on loogiline, toetudes faktidele ja ametlikele kohtumistele, ilma emotsionaalsete või poleemiliste elementideta. Eesmärk on teavitada Riigikogu komisjoni seisukohast ja põhjendustest.
2025-09-04
Istungi rakendamine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Stiil on formaalne ja protseduuriline, sisaldades viiteid kolleegidele ja ametlikele rollidele (istungi juhataja). Toon on analüütiline, kuid väljendab ka isiklikku kahetsust (tõsiselt kahju) seoses soovitud traditsiooni mittetöötamisega. Teine kõne on lühike, otsene ja märgib end olevat apoliitiline tähelepanek.
2025-01-30
Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse § 5 täiendamise seaduse eelnõu (530 SE) esimene lugemine

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Kõne on formaalne ja lugupidav, pöördudes ettekandja poole tiitliga "Austatud ettekandja". Stiil on loogiline ja küsimustele orienteeritud, rõhutades oma tegevuse õigustust rahvasaadiku rolli kaudu, kes peab tagama avalikkuse teadlikkuse.
2024-12-04
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Euroopa Liidu sõjalise abistamise missioonil Mosambiigis" eelnõu (480 OE) teine lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, menetluslik ja faktipõhine, keskendudes Riigikogu töökorrale ja eelnõu ajakavale. Toon on neutraalne ja autoriteetne, pakkudes loogilisi argumente ja tehnilisi täpsustusi (nt õigusliku kaitse ja kulude osas), vältides emotsionaalseid pöördumisi.
2024-11-06
Riigikogu otsuse "Kaitseväe kasutamise tähtaja pikendamine Eesti riigi rahvusvaheliste kohustuste täitmisel Euroopa Liidu sõjalise abistamise missioonil Mosambiigis" eelnõu (480 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Kõneleja retooriline stiil on äärmiselt formaalne, neutraalne ja protseduuriline. Keskendutakse faktide ja komisjoni otsuste edastamisele, kasutades loogilist ja asjakohast keelt. Emotsionaalsed või isiklikud apellid puuduvad, eesmärk on informatsiooni edastamine.
2024-09-11
Kaitseministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne, struktureeritud ja küsitlev, alustades üldisest kontekstist enne konkreetse poliitikaküsimuse esitamist ministrile. Kasutatakse faktipõhiseid viiteid ja diplomaatilisi detaile, et anda Põhjala armee ideele kaalukust. Toon on tõsine ja keskendub strateegilisele poliitikaarendusele.
2024-07-22
Peaministrikandidaat Kristen Michalile valitsuse moodustamiseks volituste andmine

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

Stiil on formaalne ja asjalik, keskendudes suurtele ja tõsistele teemadele. Kõneleja kasutab otsest küsimuse esitamise vormi, rõhutades vajadust selgitada keerulisi teemasid laiemale auditooriumile ("rahvas") ja tagada avalik huvi.
2024-06-04
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele kohustada kõiki reservväelasi hoidma kodus alaliselt tulirelvi koos arvestatava laskemoona kogusega ning anda reservväelastele selleks ka vajadusel finantsabi" eelnõu (331 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Stiil on äärmiselt formaalne, menetluslik ja objektiivne, sarnanedes komisjoni ettekandega. Kõneleja kasutab loogilisi apelle, tuginedes kronoloogilisele ülevaatele istungitest ja ministeeriumide seisukohtadele, vältides emotsionaalseid hinnanguid. Keerukus seisneb juriidiliste terminite ja seaduseparagrahvide täpses tsiteerimises.
2024-05-07
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele leida lahendus rahvusooper Estonia juurdeehituse rajamiseks" eelnõu (410 OE) esimene lugemine

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Stiil on alguses leplik ja tunnustav, väljendades siirast tänu kolleegile algatuse eest. Seejärel muutub toon kriitiliseks ja isiklikuks, kasutades tugevaid hinnanguid ("Minu isiklik arvamus on see," "absoluutselt ei sobi sinna"). Kõneleja kasutab retoorilist sarkasmi, viidates Tallinna söögikohtade rohkusele.
2024-04-11
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas tagada veterinaaria tulevik" arutelu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Retooriline stiil on formaalne ja tasakaalukas, rõhutades soovi vältida süüdistavat kõneviisi, kuigi esitatakse terav küsimus vastutuse kohta. Kõneleja kasutab esmalt tunnustust, et seejärel suunata tähelepanu lahendamata jäänud probleemidele ja küsida takistuste kohta.
2024-03-13
Prokuratuuri tegevuse seaduslikkus ja järelevalve

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Kõneleja stiil on vabandav ja isiklik, keskendudes tehnilise või protseduurilise vea selgitamisele ("näpud olid närvilised"). Toon on informeeriv ja mittekonfrontatiivne.