Istungi profiil: Evelin Poolamets
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-10-21
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt vastu menetluses olevale reklaamiregulatsiooni eelnõule, mida peetakse halvaks ja ülemäära bürokraatlikuks. Kriitika on suunatud seaduse praktilisele toimivusele ja sellele, kuidas see loob tarbetuid takistusi, näiteks reklaami paigaldamise nõuete kaudu. Fookus on tulemuspõhine, rõhutades seaduse negatiivset mõju kohalikul tasandil. Samuti väljendatakse segadust Riigikogu menetlusprotsessi mõtte üle, kui seadus juba justkui kehtib.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust seadusloome protseduurides ja reklaamiteenuse regulatsiooni detailides, eriti vastutusahela (reklaamiavaldaja, teenusepakkuja, meedia, digiplatvormid) osas. Ta on kursis ka rahvusvahelise kontekstiga, viidates täpsetele hääletustulemustele EL määruse osas (Eesti, Austria, Ungari). Detailne teadmine nõutavatest dokumentidest (kavand, projekt, asendiplaan) rõhutab bürokraatia teemat.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on konfronteeriv ja otsekohene, esitades teravaid küsimusi menetluse mõtte ja ettekandja usaldusväärsuse kohta. Kasutatakse spetsiifilist, lokaliseeritud anekdooti (Viru-Nigula valla EKRE reklaami mahakiskumine) bürokraatia negatiivse mõju illustreerimiseks. Toon on kriitiline ja nõudlik, kulmineerudes otsese küsimusega ettekandja väidetava valetamise kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid piirduvad küsimuste esitamisega täiskogu istungil konkreetse eelnõu menetlemise käigus. Puuduvad andmed esinemissageduse, kohtumiste või muude avalike tegevuste kohta väljaspool istungisaali.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud eelnõu ettekandjale, kritiseerides nii eelnõu sisu (liigne bürokraatia) kui ka esitatud teabe täpsust. Kriitika on intensiivne ja ulatub poliitilisest eriarvamusest otsese valetamises süüdistamiseni rahvusvahelise hääletustulemuse osas. Vastuseis on nii poliitika- kui ka menetluskeskne.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ebapiisavalt.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on selgelt esindatud, tuues näiteks Viru-Nigula vallas tekkinud probleemi EKRE valimisreklaami paigaldamisega. See rõhutab muret selle pärast, kuidas riiklik bürokraatia mõjutab kohalikul tasandil poliitilist tegevust ja haldusprotsesse.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad regulatsiooni vähendamisele, kritiseerides teravalt uue eelnõu poolt loodavat bürokraatiat. Rõhutatakse, et kohustus laieneb ebamõistlikult kogu reklaamiahelale, mis viitab vastuseisule liigsele riiklikule sekkumisele ja eelistusele vähem reguleeritud ärikeskkonnale.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest puudutatakse valimisreklaami avaldamise vabadust, kritiseerides bürokraatlikke takistusi, mis seda tegevust piiravad. See on seotud laiemalt poliitilise tegevuse ja halduskoormuse teemaga.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on konkreetse reklaamiregulatsiooni eelnõu vastustamisel, mida peetakse halvaks ja mis tekitab liigset bürokraatiat. Kõneleja on tugev vastane, kes keskendub nii eelnõu sisule kui ka menetluslikele küsimustele, sealhulgas seaduse kehtivuse ajastusele.
2 Analüüsitud kõnesid